Skriftlig fremsættelse (6. februar
2013)
Justitsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer og straffeloven (Udførsel af
skydevåben m.v. til civil brug til lande uden for EU,
lempelse af kontrolordningen for visse hardball- og
paintballvåben m.v.).
(Lovforslag nr. L 140)
Lovforslagets
primære formål er at bringe dansk ret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 258/2012, der indeholder regler om kontrol med
udførsel af skydevåben mv. til civil brug fra EU's
toldområde til eller gennem tredjelande.
Lovforslaget
indebærer, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af
våbenloven, at udførsler omfattet af forordningen ikke
længere vil være omfattet af lovens
eksportkontrolregler, når forordningen træder i kraft
den 30. september 2013. Samtidig foreslås justitsministeren
bemyndiget til - som forudsat i forordningen - at fastsætte
bestemmelser om forenklede procedurer for visse udførsler
omfattet af forordningen.
Der
lægges endvidere op til, at de relevante straffebestemmelser
i våbenloven og straffeloven tilpasses således, at
overtrædelse af forordningens eksportkontrolregler vil blive
straffet på samme måde, som overtrædelse af
våbenlovens eksportkontrolregler straffes på i dag.
Herudover
indeholder lovforslaget et våbenteknisk begrundet forslag om,
at personer, der er fyldt 18 år, fremover skal kunne
erhverve, anvende mv. alle hardball- og paintballvåben uden
våbentilladelse og ikke som i dag alene luft- og
kulsyredrevne hardball- og paintballvåben. Baggrunden herfor
er, at der ikke er forskel på våbnenes farlighed, som i
alle tilfælde er begrænset.
Det
forslås endelig at justere ordningen, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler om, at
skytteforeninger under nogle i våbenloven nævnte
organisationer kan meddele våbenpåtegning
(våbentilladelse) til deres medlemmer. Justitsministeren
foreslås således bemyndiget til administrativt at
fastsætte, hvilke organisationer der skal være omfattet
af ordningen. Dermed undgår man at skulle ændre loven,
når organisationerne skifter navn, fusionerer mv., eller hvis
der i øvrigt bliver behov for at tillægge
skytteforeninger under andre organisationer tilsvarende
beføjelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.