Skriftlig fremsættelse (6. februar
2013)
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelse (Morten
Østergaard)::
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
SU-loven, lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser (Forenkling af
udlandsstipendieordningen, udlandsstudielån, ophævelse
af bestemmelser om støtte til særlige
kompetenceudvidende forløb m.v.)
(Lovforslag nr. L 139).
Baggrunden for forslaget om ændringer
af SU-lovens regler om udlandsstipendieordningen er dels
evalueringen af ordningen, der som led i lovovervågning blev
gennemført i 2012, dels Styrelsen for Videregående
Uddannelser og Uddannelsesstøttes handlingsplan for
nedbringelse af sagsbehandlingstiderne på
uddannelsesstøtteområdet, dels regeringens
målsætning om at styrke den udgående
studentermobilitet.
Med lovforslaget ændres hjemlen til
at fastsætte regler om, hvilke hele uddannelser i udlandet
på kandidatniveau, der kan gives udlandsstipendium til.
Herved gøres det muligt at ændre
SU-bekendtgørelsens regler om, at hel kandidatuddannelse i
udlandet skal gennem en dobbelt godkendelse i forbindelse med
tildeling af udlandsstipendium, hvor uddannelsen skal godkendes til
både SU og udlandsstipendium. Mens godkendelsen til SU blandt
andet knytter sig til, om uddannelsen er offentligt anerkendt i
studielandet og ville kunne godkendes i Danmark, afhænger
godkendelsen til udlandsstipendium af, om uddannelsen er optaget
på lister over godkendte uddannelser. Listerne omfatter
blandt andet uddannelser på top-universiteter, som er
opstillet ud fra internationale ranking-lister, uddannelser, som
danske universiteter har udvekslingsaftaler med eller ville kunne
have udvekslingsaftaler med, og en særlig liste over
kunstneriske og kulturelle uddannelser.
Det er hensigten at fastætte regler,
hvorefter retten til udlandsstipendium følger retten til SU
til uddannelse i udlandet. Det betyder, at den dobbelte godkendelse
til SU og til udlandsstipendium afskaffes. Listen over kunstneriske
og kulturelle uddannelser, hvor der er en begrænsning af
hensyn til dimensioneringen på de danske uddannelser,
opretholdes dog. Forslaget forventes at medføre en forenklet
administration og nedbringelse af sagsbehandlingstiden for
ansøgning om støtte til uddannelse i udlandet.
Udlandsstipendiet udgør den faktiske
studieafgift på uddannelsen i udlandet. Gives
udlandsstipendium i forbindelse med studieophold som led i en dansk
uddannelse, udgør udlandsstipendiet dog højst et
beløb, der svarer til statstilskuddet eller bevillingen til
den danske uddannelsesinstitution, den uddannelsessøgende er
optaget på. Tilsvarende udgør udlandsstipendiet til
hele uddannelser i udlandet på kandidatniveau højst et
beløb, der svarer til statstilskuddet eller bevillingen til
en tilsvarende uddannelse i Danmark. Det foreslås at
indføre mulighed for, at de uddannelsessøgende, der
har ret til udlandsstipendium, kan optage et lån til hel
eller delvis dækning af den del af den faktiske studieafgift,
der ikke dækkes af udlandsstipendiet. For at begrænse
de uddannelsessøgendes samlede gældsbyrde
foreslås det, at udlandsstudielånet højst kan
optages med samlet beløb på 100.000 kr. (2013-niveau).
Udlandsstudielånet foreslås forrentet og tilbagebetalet
på samme vilkår som SU-lån og slutlån.
Der foreslås endvidere enkelte
justeringer af lovens bestemmelser om udlandsstipendium blandt
andet som følge af regeringsskiftet i efteråret 2011
og de efterfølgende ressortændringer af 3. og 5.
oktober 2011
Endelig indeholder forslaget en formel
ophævelse af bestemmelser i SU-loven, lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser og lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser om støtte til særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede. De relevante
bestemmelser er ikke længere gyldige og alle deltagere har
afsluttet forløbene. Af ordenshensyn foreslås
bestemmelserne derfor ophævet.
Idet jeg i øvrig henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til velvillig behandling i det
høje Ting.