Fremsat den 6. februar 2013 af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne og lov om
forskningsrådgivning m.v.
(Konsekvensændringer som følge
af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner)
§ 1
I universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 652 af 24. juni 2012, som ændret ved § 1 i lov nr.
1236 af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. § 3,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Universitetet eller universitetets
udbud af uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
og § 5, stk. 1, skal kvalitetssikres, og nye
uddannelser skal prækvalificeres og godkendes i henhold til
lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, inden de udbydes.«
2. § 3,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Hvis der meddeles afslag på en
uddannelsesakkreditering af en eksisterende uddannelse, jf. lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, kan
der ikke optages studerende på uddannelsen.«
3. I
§ 3, stk. 2, 2. pkt., ændres
»uddannelser nævnt i 1. pkt.« til:
»uddannelsen«.
4. § 3 a,
stk. 3, 1. og 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Universitetet skal sørge for,
at dets uddannelser efter stk. 1 og 2 er omfattet af en
kvalitetssikring, enten i Danmark efter reglerne i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner eller
i udlandet efter udenlandske kvalitetssikringssystemer.«
5. I
§ 3 a, stk. 4, ændres
»akkrediterede som en del af den danske uddannelse«
til: »omfattet af den danske akkreditering«.
§ 2
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 882 af 8. august 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1372 af 28. december 2011,
§ 4 i lov nr. 1373 af 28. december 2011 og § 1 i lov nr.
1235 af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kapitel 4
Bortfald af
udbudsgodkendelse«.
2. §§
11-15 ophæves.
3. § 16,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 1-3.
4. I
§ 16, stk. 3, der bliver stk. 1,
udgår »endvidere«.
5. I
§ 16, stk. 5, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«.
6. §
17 ophæves.
7. I
§ 17 a, stk. 1, ændres
»denne lov« til: »lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner«.
8. I
§ 17 a, stk. 2, indsættes
efter »akkrediteret«: »institutionen
eller«.
9. I
§ 17 a, stk. 2, udgår
», jf. §§ 14-16«.
10. § 39,
stk. 6 ophæves.
§ 3
I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 8. august 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1372 af 28. december 2011 og
§ 13 i lov nr. 1373 af 28. december 2011, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel
3 a affattes således:
»Kapitel 3 a
Bortfald af
udbudsgodkendelse.«
2. §§
15 c-15 g ophæves.
3. § 15 h,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 1-3.
4. I
§ 15 h, stk. 3, der bliver stk. 1,
udgår »endvidere«.
5. I
§ 15 h, stk. 5, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«.
6. I
§ 15 i, stk. 1, ændres
»denne lov« til: »lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner«.
7. I
§ 15 i, stk. 2, indsættes
efter »akkrediteret«: »institutionen
eller«.
8. I
§ 15 i, stk. 2, udgår
», jf. §§ 15 f og 15 h«.
9.
§ 34 b ophæves.
§ 4
I lov om forskningsrådgivning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1064 af 6. september 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 2, 2. pkt., ændres
»Akkrediteringsinstitutionen« til: »Danmarks
Akkrediteringsinstitution og
Akkrediteringsrådet«.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets baggrund og formål
I forbindelse med at akkrediteringssystemet
for de videregående uddannelser ændres fra at basere
sig på uddannelsesakkreditering til at blive baseret på
institutionsakkreditering, jf. det samtidigt fremsatte forslag til
lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, skal der ske en række
konsekvensændringer af lovgivningen for de berørte
institutioner.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Universitetsloven
2.1.1.
Gældende ret
I dag skal Akkrediteringsrådet godkende
uddannelserne. En forudsætning for godkendelse er, at
uddannelsen forinden er positivt akkrediteret. Det vil sige, at
uddannelsen lever op til de centralt fastsatte kriterier for
kvalitet og relevans. Godkendelsen gives for en periode svarende
til akkrediteringsperioden. Rådet har i forbindelse med
afgørelsen om godkendelse et ansvar for, at uddannelserne
opfylder øvrige lovgivningsmæssige krav og betingelser
(legalitetskontrol), og rådet skal dermed sikre, at
uddannelsen lever op til blandt andet uddannelsesreglerne.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser har kompetencen til at taxameterindplacere uddannelsen
og fastsætte adgangskrav. Det er også ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, som i
undtagelsestilfælde kan fastsætte en anden
studielængde end den, der følger af universitetslovens
§ 4, stk. 1. Endelig har ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kompetencen til at
fastsætte maksimumsrammer for tilgangen til
uddannelserne.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Den nye fælles model for
kvalitetssikring af de videregående uddannelser
foreslås baseret på fire elementer:
Institutionsakkreditering, prækvalifikation af nye
uddannelser og uddannelsesudbud, gennemgang af uddannelser med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer og
videreførelse af tværgående evalueringer.
Som konsekvens af forslagene om
institutionsakkreditering og prækvalifikation i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner skal der ske en revision af bestemmelserne
i universitetsloven vedrørende forudsætningerne for
universiteternes udbud af uddannelser.
2.2. Lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
2.2.1.
Gældende ret
I dag skal erhvervsakademiuddannelser,
professionsbacheloruddannelser og udbud heraf
uddannelsesakkrediteres. Positiv uddannelsesakkreditering er en
betingelse for ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelsers godkendelse.
Inden institutionerne kan søge om
akkreditering af nye uddannelser og uddannelsesudbud foretager
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser en screening, hvor der tages stilling til, om
ansøgningen kan gå videre til akkreditering.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Den nye fælles model for
kvalitetssikring af de videregående uddannelser
foreslås baseret på fire elementer:
Institutionsakkreditering, prækvalifikation af nye
uddannelser og uddannelsesudbud, gennemgang af uddannelser med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer og
videreførelse af tværgående evalueringer.
Som konsekvens af forslagene om
institutionsakkreditering og prækvalifikation i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner skal ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelsers bemyndigelse til at godkende
institutionernes uddannelser og uddannelsesudbud udgå af lov
om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser.
2.3. Lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne
2.3.1.
Gældende ret
I dag skal videregående
voksenuddannelser og diplomuddannelser og udbud heraf
uddannelsesakkrediteres. Uddannelsesakkrediteringen er en
betingelse for ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelsers godkendelse.
Inden institutionerne kan søge om
akkreditering af nye uddannelser og uddannelsesudbud foretager
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser en screening, hvor der tages stilling til, om
ansøgningen kan gå videre til akkreditering.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Den nye fælles model for
kvalitetssikring af de videregående uddannelser
foreslås baseret på fire elementer:
Institutionsakkreditering, prækvalifikation af nye
uddannelser og uddannelsesudbud, gennemgang af uddannelser med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer og
videreførelse af tværgående evalueringer.
Som konsekvens af forslagene om
institutionsakkreditering og prækvalifikation i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner skal ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelsers bemyndigelse til at godkende
institutionernes uddannelser og uddannelsesudbud udgå af lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
2.4. Lov om
forskningsrådgivning m.v.
2.4.1.
Gældende ret
I dag har Akkrediteringsinstitutionen mulighed
for at søge forskningsfaglig vejledning af Det Frie
Forskningsråd i forbindelse med godkendelse af en
universitetsuddannelse.
2.4.2. Den
foreslåede ordning
Som konkvens af at Akkrediteringsinstitutionen
i det samtidigt fremsatte forslag om lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner opdeles i henholdsvis
Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkrediteringsrådet, er
der behov for en konsekvensændring, da muligheden for at
søge bistand fortsat skal bestå.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
ACE Denmark - Akkrediteringsinstitutionen,
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikernes Centralorganisation, Akademiraadet, Akademisk
Arkitektforening, Danish Institute for Study Abroad, Danish Society
for Education and Business, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond,
Danmarks Konservative Studerende, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arkitektur Center, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Designere, Danske
Erhvervsskoler, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Kunsthåndværkere, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Dansk Industri, Dansk
Magisterforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Datatilsynet, DDA (Danish Design Association), De Studerendes
Landsråd, Det Centrale Handicapråd, Det Frie
Forskningsråd, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab,
Det Strategiske Forskningsråd, Erhvervsakademiernes
Rektorkollegium, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Forbruger- og
Konkurrencestyrelsen, Foreningen til Unge Handelsmænds
Uddannelse, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, FTF,
Fødevarestyrelsen, GTS - Godkendt Teknologisk Service,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, HK/Stat, Højteknologifonden,
Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Kulturministeriets
Rektorer (KUR), Landbrug og Fødevarer, Landssammenslutningen
af Handelsskoleelever, LO, Lægemiddelforeningen,
Lægemiddelstyrelsen, Lærernes Centralorganisation,
Lærerstuderendes Landskreds, Maritime Studerende Danmark,
Maskinmestrenes Forening, Nordisk Konservator Forbund,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Psykolognævnet, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser,
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Internationalisering af
Uddannelser, Rådet for Teknologi og Innovation,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
Sundhedsstyrelsen, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Søfartens Ledere, Søfartsstyrelsen, Tekniq, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet,
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arkitektskolen Aarhus,
Det Informationsvidenskabelige Akademi, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Designskolen Kolding, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet
Dania, Professionshøjskolen UCC, Professionshøjskolen
Metropol, University College Sjælland, University College
Lillebælt, University College Syddanmark, VIA University
College, University College Nordjylland, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Københavns
Erhvervsakademi, Ingeniørhøjskolen i
København, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Københavns Maskinmesterskole, Fredericia Maskinmesterskole,
Århus Maskinmesterskole, MARTEC Frederikshavn, SIMAC
Svendborg, Fiskeriskolen, Marstal Navigationsskole, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Danmark, Skoleskibet Georg Stage,
Svendborg Søfartsskole og Nyborg Søfartsskole.
| | | | | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Universitetsloven)
Til nr. 1
(§ 3, stk. 1, 2. pkt.)
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner bliver universiteternes udbud af nye
uddannelser afhængige af prækvalifikation. Det er
altså fortsat universiteterne, der vælger, hvilke
uddannelser de ønsker at udbyde. Blot skal nye uddannelser
gennemgå en prækvalifikation og godkendelse, før
universitetet må udbyde uddannelsen. Ved
prækvalifikation forstås en vurdering af konkrete
ansøgninger om nye uddannelser og uddannelsesudbud.
Vurderingen baseres blandt andet på om en ny uddannelse kan
forventes at bidrage til dækning af kompetencebehov i det
danske samfund, herunder såvel dokumenterede
arbejdsmarkedsbehov som anerkendte samfundsmæssige
udviklingsbehov. Vurderingen skal også vedrøre
sammenhængen til eksisterende videregående uddannelser,
herunder bidrag til at understøtte sammenhængen og
eventuelle negative konsekvenser for eksisterende uddannelser og
udbud. Det lægges således til grund, at nye uddannelser
og udbud skal være hensigtsmæssige såvel set fra
et samfundsøkonomisk som et uddannelsespolitisk
perspektiv.
Fremover er det et krav, at enten
universitetet selv eller de enkelte uddannelser er akkrediteret i
medfør af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 2
(§ 3, stk. 2, 1. pkt.)
Med bestemmelsen justeres den gældende
bestemmelse på baggrund af indførelsen af
institutionsakkreditering. Universiteterne kan således stadig
ikke optage studerende på en eksisterende uddannelse, hvis
uddannelsen har fået afslag på en
uddannelsesakkreditering. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser skal fastsætte en plan for,
hvordan de studerende, som allerede er optaget, kan
færdiggøre uddannelsesforløbet på den for
de studerende mest hensigtsmæssige måde. For at sikre
at de studerende kan færdiggøre
uddannelsesforløbet på den mest hensigtsmæssige
måde, har ministeren mulighed for at pålægge
andre universiteter at påtage sig et ansvar for at optage de
pågældende studerende eller at overtage ansvaret for
uddannelsesforløbet. Ministeren drøfter inden
fastsættelse af planen den mest hensigtsmæssige
løsning for de studerende med de involverede
universiteter.
Til nr. 3
(§ 3, stk. 2, 2. pkt.)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter § 3,
stk. 2, 1. pkt., foreslås ændret.
Til nr. 4
(§ 3 a, stk. 3) og nr. 5 (§ 3 a, stk. 4)
Med den foreslåede ændring
omfattes også universiteternes udbud af uddannelser i
udlandet af reglerne om institutionsakkreditering. Universiteternes
valgfrihed for så vidt angår valg af
kvalitetssikringsinstitution til brug for evt.
uddannelsesakkreditering af internationale uddannelsesudbud
videreføres.
Der skal ikke ske prækvalifikation af
uddannelsesudbud i udlandet, hvortil der ikke ydes statslige
tilskud, jf. § 24, stk. 3, i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner.
Til § 2
(Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser)
Til nr. 1
(overskriften til kapitel 4)
Da det med lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslås at ophæve godkendelsesbestemmelserne i
§§ 11-15, foreslås det, at overskriften
ændres tilsvarende.
Til nr. 2
(§§ 11-15)
Bestemmelserne foreslås ophævet
som en konsekvens af, at godkendelse af uddannelser og
uddannelsesudbud fremadrettet vil ske i medfør af det
samtidigt fremsatte forslag til lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner.
Godkendelsesbetingelserne i §§ 12 og 13
videreføres i bekendtgørelse, der fastsættes i
medfør af ministerens bemyndigelse i den foreslåede
bestemmelse i § 21, stk. 4, i forslag til lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner. Betingelserne vil
efter deres indhold blive videreført uændret, bortset
fra bestemmelsen om, at godkendelse gives tidsbegrænset.
Til nr. 3
(§ 16, stk. 1 og 2)
Bestemmelserne foreslås ophævet,
da løbende kvalitetssikring af godkendte uddannelsesudbud
fremover følger af det samtidigt fremsatte forslag til lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Den efter § 16, stk. 1, fastsatte plan for løbende
akkreditering af godkendte udbud af erhvervsrettede
videregående uddannelser videreføres således i
§ 32 i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner. Et afslag på
uddannelsesakkreditering betyder, at uddannelsesinstitutionen ikke
kan udbyde uddannelsen, jf. § 17, stk. 1, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 4
(§ 16, stk. 3)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 3, hvorefter §
16, stk. 1 og 2, ophæves.
Til nr. 5
(§ 16, stk. 5)
Bestemmelsen foreslås præciseret,
da henvisningen rettelig skal være til 1. pkt. i § 16,
stk. 5, hvoraf fremgår, at ministeren kan give
pålæg til en institution om at optage studerende.
Til nr. 6
(§ 17)
Bestemmelsen foreslås ophævet, da
det fremgår af det samtidigt fremsatte forslag til forslag
til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, at ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelser kan tillade, at andre
ministeriers uddannelsesinstitutioner og deres uddannelser
akkrediteres efter reglerne i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner. Det ligger i naturlig
forlængelse heraf, at det skal ske efter de kriterier, der
fastsættes på baggrund af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 7
(§ 17 a, stk. 1)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter
godkendelsen fremadrettet vil ske i medfør af det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner. Udbud i udlandet af
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser er dog
fortsat omfattet af de regler, der fastsættes i medfør
af § 17 a, stk. 4. Efter de gældende regler sker
akkreditering af udbud i udlandet efter ministerens
afgørelse, der træffes på baggrund af en
vurdering af institutionens økonomiske forudsætninger
for udbuddet i udlandet, samt en vurdering af, om udbuddet i
udlandet vil kunne gennemføres uden at bringe institutionens
uddannelsesaktivitet i Danmark i fare (økonomisk
screening).
Til nr. 8
(§ 17 a, stk. 2)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af, at institutionsakkreditering indføres med
det samtidigt fremsatte forslag til lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 9
(§ 17 a, stk. 2)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter
§§ 11-15 ophæves, og lovforslagets § 2, nr. 3,
hvorefter § 16, stk. 1 og 2 ophæves.
Til nr. 10
(§ 39, stk. 6)
Bestemmelsen foreslås ophævet som
en konsekvens af, at godkendelse af uddannelser og uddannelsesudbud
fremadrettet vil ske i medfør af § 21 i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. også bemærkningerne til
§ 2, nr. 2.
Til § 3
(Lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne)
Til nr. 1
(Overskriften til kapitel 3 a)
Da det med lovforslagets § 3, nr. 2,
foreslås at ophæve godkendelsesbestemmelserne i
§§ 15 c-15 g, foreslås det, at overskriften
ændres tilsvarende.
Til nr. 2
(§§ 15 c-15 g)
Bestemmelserne foreslås ophævet
som en konsekvens af, at godkendelse af uddannelser og
uddannelsesudbud fremadrettet vil ske i medfør af det
samtidigt fremsatte forslag til lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner.
Godkendelsesbetingelserne i §§ 15 d og 15 e
videreføres i bekendtgørelse, der fastsættes i
medfør af ministerens bemyndigelse i den foreslåede
bestemmelse i § 21, stk. 4, i forslag til lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner. Betingelserne vil
efter deres indhold blive videreført uændret, bortset
fra bestemmelsen om, at godkendelse gives tidsbegrænset.
Til nr. 3
(§15 h, stk. 1 og 2)
Bestemmelserne foreslås ophævet,
da løbende kvalitetssikring af godkendte uddannelsesudbud
fremover følger af det samtidigt fremsatte forslag til lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Den efter § 15 h, stk. 1, fastsatte plan for løbende
akkreditering af godkendte udbud af erhvervsrettede
videregående uddannelser videreføres således i
§ 32 lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner. Et afslag på
uddannelsesakkreditering betyder, at uddannelsesinstitutionen ikke
kan udbyde uddannelsen, jf. § 17, stk. 1, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 4
(§15 h, stk. 3)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3, hvorefter § 15
h, stk. 1 og 2, ophæves.
Til nr. 5
(§15 h, stk. 5)
Bestemmelsen foreslås præciseret,
da henvisningen rettelig skal være til 1. pkt. i § 15 h,
stk. 5, hvoraf fremgår, at ministeren kan give
pålæg til en institution om at optage studerende.
Til nr. 6
(§ 15 i, stk. 1)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 2, hvorefter
godkendelsen fremadrettet vil ske i medfør af det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner. Udbud i udlandet af videregående
voksenuddannelse (akademiuddannelser) og diplomuddannelser er dog
fortsat omfattet af de regler, der fastsættes i medfør
af § 15 i, stk. 4. Efter de gældende regler sker
akkreditering af udbud i udlandet efter ministerens
afgørelse, der træffes på baggrund af en
vurdering af institutionens økonomiske forudsætninger
for udbuddet i udlandet, samt en vurdering af, om udbuddet i
udlandet vil kunne gennemføres uden at bringe institutionens
uddannelsesaktivitet i Danmark i fare (økonomisk
screening).
Til nr. 7
(§ 15 i, stk. 2)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af, at institutionsakkreditering indføres med
det samtidigt fremsatte forslag til lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 8
(§ 15 i, stk. 2)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 2, hvorefter
§§ 15 c-15 g ophæves, og lovforslagets § 2,
nr. 3, hvorefter § 15 h, stk. 1 og 2, ophæves.
Til nr. 9
(§ 34 b)
Bestemmelsen foreslås ophævet som
en konsekvens af, at godkendelse af uddannelser og uddannelsesudbud
fremadrettet vil ske i medfør af § 21 i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. også bemærkningerne til
§ 3, nr. 2.
Til § 4
(Lov om forskningsrådgivning
m.v.)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af, at den nuværende konstruktion af
Akkrediteringsinstitutionen med det samtidigt fremsatte lovforslag
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
ændres og erstattes af Danmarks Akkrediteringsinstitution og
Akkrediteringsrådet. Det bemærkes dog, at der i det
samtidigt fremsatte forslag om lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner lægges op til, at
Akkrediteringsrådet fremadrettet ikke skal have
godkendelseskompetencen til universitetsuddannelserne.
Akkrediteringsrådet skal dog stadig akkreditere uddannelser
og uddannelsesinstitutioner, hvorfor det også i fremtiden vil
være relevant, at Det Frie Forskningsråd kan
bistå.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013, således at den træder i kraft
samtidig med lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner.
Til § 6
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser det
vil udbyde i Danmark inden for sine fagområder.
Universitetets udbud efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
og § 5, stk. 1, skal godkendes af
Akkrediteringsrådet, jf. lov om Akkrediteringsinstitutionen
for videregående uddannelser. Ved udbud i Danmark efter 1.
pkt. forstås også de særlige tilfælde, hvor
dele af en uddannelse er udlagt til et universitet i udlandet
(udlagt undervisning). Ministeren fastsætter nærmere
regler om udlagt undervisning. | | 1. § 3, stk. 1, 2. pkt., affattes
således: | | »Universitetet eller universitetets
udbud af uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
og § 5, stk. 1, skal kvalitetssikres, og nye
uddannelser skal prækvalificeres og godkendes i henhold til
lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, inden de udbydes.« | | | | | | 2. § 3, stk. 2, 1. pkt., affattes
således: | Stk. 2.
Hvis en eksisterende uddannelse på et universitet ikke
godkendes eller godkendelsen bortfalder, jf. § 10 i lov
om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser,
kan det pågældende universitet ikke optage studerende
på uddannelsen. Ministeren fastsætter en plan for,
hvordan allerede optagne studerende på uddannelser
nævnt i 1. pkt. kan færdiggøre deres
uddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse
pålægge andre universiteter at optage disse studerende
eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på
det pågældende universitet. | | »Hvis der meddeles afslag på en
uddannelsesakkreditering af en eksisterende uddannelse, jf. lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, kan
der ikke optages studerende på uddannelsen.« ? 3. I § 3, stk. 2, 2. pkt., ændres
»uddannelser nævnt i 1. pkt.« til:
»uddannelsen«. | | | | § 3
a. - - - Stk. 3.
Universitetet skal sørge for, at dets uddannelser efter
stk. 1 og 2 bliver kvalitetssikret. Uddannelserne skal enten
kvalitetssikres i Danmark efter reglerne i lov om
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser
eller i udlandet efter udenlandske kvalitetssikringssystemer. Det
er dog et krav, at den kvalitetssikringsinstitution, der
vælges, er optaget i European Quality Assurance Register for
Higher Education (EQAR) eller på anden måde anses for
at være internationalt anerkendt. Vælges en udenlandsk
kvalitetssikring, foretages den efterfølgende godkendelse af
uddannelsen af ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser. | | 4. § 3 a, stk. 3, 1. og 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Universitetet skal sørge for,
at dets uddannelser efter stk. 1 og 2 er omfattet af en
kvalitetssikring, enten i Danmark efter reglerne i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner eller
i udlandet efter udenlandske
kvalitetssikringssystemer.« | | | | Stk. 4. Der
er ikke krav om særskilt kvalitetssikring i de
tilfælde, hvor de dele, der gennemføres ved det
udenlandske universitet, er valgfrie eller allerede er
akkrediterede som en del af den danske uddannelse. | | 5. I § 3 a, stk. 4, ændres
»akkrediterede som en del af den danske uddannelse«
til: »omfattet af den danske akkreditering«. | | | | | | § 2 | | | I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
882 af 8. august 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 1372
af 28. december 2011 og § 4 i lov nr. 1373 af 28. december
2011, foretages følgende ændringer: | | | | Kapitel 4 | | 1. Overskriften
til Kapitel 4 affattes
således: | Godkendelse og
akkreditering | | »Bortfald af
udbudsgodkendelse« | | | | § 11.
Undervisningsministeren godkender de uddannelser efter denne lov,
der er behov for. | | 2. §§ 11-15 ophæves. | § 12.
Undervisningsministeren godkender et erhvervsakademis udbud af de
erhvervsakademiuddannelser, der er behov for at akademiet udbyder,
jf. § 4 i lov om erhvervsakademier for videregående
uddannelser. Undervisningsministeren godkender tillige en
professionshøjskoles udbud af de erhvervsakademiuddannelser,
der er behov for at professionshøjskolen udbyder, jf.
§ 4, stk. 3, i lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser. Det er dog en betingelse, at
professionshøjskolen er etableret ved en sammenlægning
af en eller flere professionshøjskoler og et eller flere
erhvervsakademier. | | | Stk. 2. Er
en professionshøjskole ikke omfattet af stk. 1, kan
undervisningsministeren godkende dens udbud af en
erhvervsakademiuddannelse, hvis der er et behov for udbud af
uddannelsen, som ikke kan eller forventes at kunne dækkes af
udbud, der er godkendt efter stk. 1. | | | Stk. 3. En
godkendelse efter stk. 1 og 2 gives tidsbegrænset til at
dække behovet for udbuddet i et nærmere bestemt
geografisk område af den pågældende
uddannelse. | | | § 13.
Undervisningsministeren godkender en professionshøjskoles
udbud af de professionsbacheloruddannelser, der er behov for at
professionshøjskolen udbyder, jf. § 4,
stk. 3, i lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. Undervisningsministeren godkender
endvidere en ingeniørhøjskoles udbud, jf.
§§ 57-62 i lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, af de
professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet, der er behov for at
ingeniørhøjskolen udbyder. Undervisningsministeren
godkender tillige medie- og journalisthøjskolens udbud af de
professionsbacheloruddannelser inden for højskolens
område, der er behov for at medie- og
journalisthøjskolen udbyder, jf. § 4 i lov om
medie- og journalisthøjskolen. | | | Stk. 2.
Undervisningsministeren godkender et erhvervsakademis udbud af de
tekniske og merkantile professionsbacheloruddannelser, der er behov
for at erhvervsakademiet udbyder. Det er dog en betingelse herfor,
at erhvervsakademiet har indgået en partnerskabsaftale med en
professionshøjskole, jf. § 6 i lov om
erhvervsakademier for videregående uddannelser og
§ 5 a i lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. | | | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan godkende, at en uddannelsesinstitution,
der ikke er en professionshøjskole, kan udbyde en
professionsbacheloruddannelse, hvis der er et behov for udbud af
uddannelsen, som ikke kan eller forventes at kunne dækkes af
udbud, der er godkendt efter stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4. En
godkendelse efter 1. pkt. kan kun gives til en
uddannelsesinstitution inden for den offentlige forvaltning med
statslig godkendelse til udbud af en eller flere videregående
uddannelser. | | | Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan godkende, at Aarhus Universitet efter
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus kan udbyde professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet. | | | Stk. 5. En
godkendelse efter stk. 1-4 gives tidsbegrænset til at
dække behovet for udbuddet i et nærmere bestemt
geografisk område af den pågældende
uddannelse. | | | § 14.
Godkendelse af en uddannelse efter § 11 og godkendelse af
udbud efter §§ 12 og 13 kan kun gives, hvis
Akkrediteringsrådet, jf. lov om
Akkrediteringsinstitutionen for videregående
uddannelser, har akkrediteret uddannelsen henholdsvis udbuddet
positivt. | | | Stk. 2.
Undervisningsministeren kan afslå at lade en ansøgning
om godkendelse af forslag til en ny uddannelse og forslag til et
nyt udbud akkreditere samt undlade at lade et eksisterende udbud
akkreditere efter § 16, stk. 1, hvis det vurderes,
at der ikke er behov for den pågældende uddannelse
eller det pågældende udbud. | | | Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om krav til
indholdet af og dokumentation til ansøgninger om godkendelse
efter §§ 11-13 og regler om procedure for behandling
af sådanne ansøgninger. | | | § 15.
Akkrediteringsrådet akkrediterer uddannelser og udbud af
uddannelser efter undervisningsministerens beslutning. | | | Stk. 2.
Akkrediteringen efter stk. 1 foretages i henhold til kriterier
for relevans og kvalitet, der fastsættes af
undervisningsministeren. | | | Stk. 3. Ved
akkreditering af nye uddannelser, jf. § 11, og nye udbud,
jf. §§ 12 og 13, kan rådets afgørelse
være en positiv akkreditering eller et afslag på
akkreditering. Ved løbende akkreditering af udbud, jf.
§ 16, kan Akkrediteringsrådets afgørelse
tillige være en betinget positiv akkreditering, hvor en
positiv akkreditering er betinget af, at de fastsatte kriterier for
relevans og kvalitet er opfyldt inden for en af rådet fastsat
frist. | | | Stk. 4.
Akkrediteringsrådet kan af egen drift eller efter
undervisningsministerens beslutning undersøge, hvorvidt en
uddannelse eller en institutions udbud af en uddannelse fortsat
opfylder de kriterier for relevans og kvalitet, som uddannelsen
eller udbuddet oprindelig blev akkrediteret på grundlag af.
Viser undersøgelsen, at kriterierne ikke længere er
opfyldt, træffer rådet afgørelse om, at
akkrediteringen trækkes tilbage eller meddeler en frist for
opfyldelse af kriterierne. Efter fristens udløb
træffer rådet afgørelse om, hvorvidt den
tidligere meddelte akkreditering opretholdes eller trækkes
tilbage. Rådet orienterer straks undervisningsministeren om
rådets afgørelse. | | | Stk. 5.
Trækker Akkrediteringsrådet i henhold til stk. 4
sin akkreditering tilbage, bortfalder undervisningsministerens
godkendelse, jf. § 14. | | | Stk. 6. En
uddannelsesinstitution, der er godkendt til udbud af en uddannelse,
skal underrette Akkrediteringsrådet, hvis udbuddet ikke
længere opfylder de kriterier for relevans og kvalitet, som
udbuddet oprindelig blev akkrediteret på grundlag af, eller
hvis institutionen er i tvivl herom. | | | Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
Akkrediteringsrådets varetagelse af opgaver efter denne
lov. | | | | | | § 16.
Godkendte udbud af uddannelser skal løbende akkrediteres
efter en plan fastsat af undervisningsministeren. | | 3. § 16, stk. 1 og 2, ophæves. Stk. 3, stk. 4 og stk. 5 bliver herefter
stk. 1, stk. 2 og stk. 3. | Stk. 2. En
udbudsgodkendelse bortfalder, såfremt udbuddet på
baggrund af en akkreditering foretaget i medfør af
stk. 1 ikke har opnået en positiv akkreditering eller
betinget positiv akkreditering. | | | Stk. 3. En
udbudsgodkendelse kan endvidere bortfalde, hvis
undervisningsministeren finder, at der ikke længere er behov
for, at uddannelsen udbydes af institutionen, eller hvis
institutionen ikke overholder reglerne om uddannelsen eller
påbud fra undervisningsministeren om at gennemføre
konkrete foranstaltninger med henblik på overholdelse af de
regler, der påhviler institutionen efter loven. | | 4. I § 16, stk. 3, der bliver stk. 1,
udgår »endvidere«. | Stk. 4.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution, der
ophører med at udbyde en uddannelse, at afslutte
igangværende uddannelsesforløb efter en plan godkendt
af undervisningsministeren. | | | Stk. 5.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution at
optage studerende, der ikke kan færdiggøre deres
uddannelse som følge af, at den institution, som de
studerende er optaget på, ophører eller er
ophørt med at udbyde den pågældende uddannelse.
Det er en betingelse for at give påbud efter stk. 1, at
institutionen er godkendt til at udbyde uddannelsen. | | 5. I § 16, stk. 5, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«. | | | | § 17.
Undervisningsministeren kan tillade, at uddannelser på andre
ministerområder akkrediteres efter reglerne i dette
kapitel. | | 6. § 17
ophæves. | | | | § 17 a.
Undervisningsministeren godkender et erhvervsakademis, en
professionshøjskoles, en ingeniørhøjskoles og
Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles udbud i udlandet af
uddannelser, som institutionen efter denne lov kan godkendes til at
udbyde i Danmark. | | 7. I § 17 a, stk. 1, ændres
»denne lov« til: »lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner«. | Stk. 2.
Godkendelse kan kun gives, hvis Akkrediteringsrådet har
akkrediteret udbuddet positivt, jf. §§ 14-16. | | 8. I § 17 a, stk. 2, indsættes efter
»akkrediteret«: »institutionen
eller«. | | | | | | 9. I § 17 a, stk. 2, udgår », jf.
§§ 14-16«. | | | | § 39. - -
- | | 10. § 39, stk. 6 ophæves. | Stk. 6.
Undervisningsministeren træffer senest den 31. december 2014
afgørelse om, hvilken professionshøjskole der
overtager en godkendelse efter § 13, stk. 2. | | | | | | | | § 3 | | | I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 8. august 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1372 af 28. december 2011 og
§ 13 i lov nr. 1373 af 28. december 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | Kapitel 3 a | | 1. Overskriften
til Kapitel 3 a affattes
således: | Godkendelse og
akkreditering | | »Bortfald af
udbudsgodkendelse« | | | | § 15 c.
Undervisningsministeren godkender de videregående
voksenuddannelser og diplomuddannelser efter denne lov, der er
behov for. | | 2. §§ 15 c-15 g, ophæves. | § 15 d.
Undervisningsministeren godkender et erhvervsakademis udbud af de
videregående voksenuddannelser, der er behov for at
erhvervsakademiet udbyder, jf. § 4 i lov om
erhvervsakademier for videregående uddannelser.
Undervisningsministeren godkender tillige en
professionshøjskoles udbud af de videregående
voksenuddannelser, der er behov for at professionshøjskolen
udbyder, jf. § 4 i lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser og § 4, stk. 3, i lov
om professionshøjskoler for videregående uddannelser.
Det er dog en betingelse, at professionshøjskolen er
etableret ved en sammenlægning af en eller flere
professionshøjskoler og et eller flere
erhvervsakademier. | | | Stk. 2. Er
en professionshøjskole ikke omfattet af stk. 1, kan
undervisningsministeren godkende dens udbud af en
videregående voksenuddannelse, hvis der er et behov for udbud
af uddannelsen, som ikke kan eller forventes at kunne dækkes
af udbud, der er godkendt efter stk. 1. | | | Stk. 3. En
godkendelse efter stk. 1 og 2 gives tidsbegrænset til at
dække behovet for udbuddet i et nærmere bestemt
geografisk område af den pågældende
uddannelse. | | | § 15 e.
Undervisningsministeren godkender en professionshøjskoles
udbud af de diplomuddannelser, der er behov for at
professionshøjskolen udbyder, jf. § 4 i lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser.
Undervisningsministeren godkender endvidere en
ingeniørhøjskoles udbud af diplomuddannelser inden
for ingeniørområdet, jf. §§ 57-62 i lov
om professionshøjskoler for videregående uddannelser,
af de diplomuddannelser inden for ingeniørområdet, der
er behov for at ingeniørhøjskolen udbyder.
Undervisningsministeren godkender tillige medie- og
journalisthøjskolens udbud af de diplomuddannelser inden for
højskolens område, der er behov for at medie- og
journalisthøjskolen udbyder, jf. § 4 i lov om
medie- og journalisthøjskolen. | | | Stk. 2.
Undervisningsministeren godkender et erhvervsakademis udbud af de
tekniske og merkantile diplomuddannelser, der er behov for at
erhvervsakademiet udbyder. Det er dog en betingelse herfor, at
erhvervsakademiet har indgået en partnerskabsaftale med en
professionshøjskole, jf. § 6 i lov om
erhvervsakademier for videregående uddannelser og
§ 5 a i lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. | | | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan godkende, at en uddannelsesinstitution,
der ikke er en professionshøjskole, kan udbyde en
diplomuddannelse, hvis der er et behov for udbud af uddannelsen,
som ikke kan eller forventes at kunne dækkes af udbud, der er
godkendt efter stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4. En godkendelse
efter 1. pkt. kan kun gives til en uddannelsesinstitution inden for
den offentlige forvaltning med statslig godkendelse til udbud af en
eller flere videregående uddannelser. | | | Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan godkende, at Aarhus Universitet efter
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus kan udbyde diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet. | | | Stk. 5. En
godkendelse efter stk. 1-4 gives til tidsbegrænset at
dække behovet for udbuddet i et nærmere bestemt
geografisk område af den pågældende
uddannelse. | | | § 15 f.
Godkendelse af en uddannelse efter § 15 c og godkendelse
af udbud efter §§ 15 d og 15 e kan kun gives, hvis
Akkrediteringsrådet, jf. lov om Akkrediteringsinstitutionen
for videregående uddannelser, har akkrediteret uddannelsen
henholdsvis udbuddet positivt. | | | Stk. 2.
Undervisningsministeren kan afslå at lade en ansøgning
om godkendelse af forslag til en ny uddannelse og forslag til et
nyt udbud akkreditere, samt undlade at lade et eksisterende udbud
akkreditere efter § 15 h, stk. 1, hvis det vurderes,
at der ikke er behov for den pågældende uddannelse
eller det pågældende udbud. | | | Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om krav til
indholdet af og dokumentation til ansøgninger om godkendelse
efter §§ 15 c-15 e og regler om procedure for
behandling af sådanne ansøgninger. | | | § 15 g.
Akkrediteringsrådet akkrediterer videregående
uddannelser for voksne og diplomuddannelser og udbud af
uddannelserne efter undervisningsministerens beslutning. | | | Stk. 2.
Akkrediteringen efter stk. 1 foretages i henhold til kriterier
for relevans og kvalitet, der fastsættes af
undervisningsministeren. | | | Stk. 3. Ved
akkreditering af nye uddannelser, jf. § 15 c, og nye
udbud, jf. §§ 15 d-15 e, kan rådets
afgørelse være en positiv akkreditering eller et
afslag på akkreditering. Ved løbende akkreditering af
udbud, jf. § 15 h, stk. 1, kan
Akkrediteringsrådets afgørelse tillige være en
betinget positiv akkreditering, hvor en positiv akkreditering er
betinget af, at de fastsatte kriterier for relevans og kvalitet er
opfyldt inden for en af rådet fastsat frist. | | | Stk. 4.
Akkrediteringsrådet kan af egen drift eller efter
undervisningsministerens beslutning undersøge, hvorvidt en
uddannelse eller en institutions udbud af en uddannelse fortsat
opfylder de kriterier for relevans og kvalitet, som uddannelsen
eller udbuddet oprindelig blev akkrediteret på grundlag af.
Viser undersøgelsen, at kriterierne ikke længere er
opfyldt, træffer rådet afgørelse om, at
akkrediteringen af uddannelsen eller udbuddet er bortfaldet, eller
meddeler en frist for opfyldelse af kriterierne. Efter fristens
udløb træffer rådet afgørelse om,
hvorvidt den tidligere meddelte akkreditering opretholdes eller
bortfalder. Rådet orienterer straks undervisningsministeren
om rådets afgørelser. | | | Stk. 5.
Trækker Akkrediteringsrådet i henhold til stk. 4
sin akkreditering tilbage, bortfalder undervisningsministerens
godkendelse, jf. § 15 f. | | | Stk. 6. En
uddannelsesinstitution, der er godkendt til udbud af en uddannelse,
skal underrette akkrediteringsrådet, hvis udbuddet ikke
længere opfylder de kriterier for relevans og kvalitet, som
udbuddet oprindelig blev akkrediteret på grundlag af, eller
hvis der er tvivl herom. | | | Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
Akkrediteringsrådets varetagelse af opgaver efter denne
lov. | | | § 15 c.
Undervisningsministeren godkender de videregående
voksenuddannelser og diplomuddannelser efter denne lov, der er
behov for. | | | | | | § 15 h.
Godkendte udbud af uddannelser skal løbende akkrediteres
efter en plan fastsat af undervisningsministeren. | | 3. § 15 h, stk. 1 og 2, ophæves. Stk. 3, stk. 4 og stk. 5 bliver herefter
stk. 1, stk. 2 og stk. 3. | Stk. 2. En
udbudsgodkendelse bortfalder, såfremt udbuddet på
baggrund af en akkreditering foretaget i medfør af
stk. 1 ikke har opnået en positiv akkreditering eller
betinget positiv akkreditering. | | | Stk. 3. En
udbudsgodkendelse kan endvidere bortfalde, hvis
undervisningsministeren finder, at der ikke længere er behov
for, at uddannelsen udbydes af institutionen, eller hvis
institutionen ikke overholder reglerne om uddannelsen eller
påbud fra undervisningsministeren om at gennemføre
konkrete foranstaltninger med henblik på overholdelse af de
regler, der påhviler institutionen efter loven. | | 4. I § 15 h, stk. 3, der bliver stk. 1,
udgår »endvidere«. | Stk. 4.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution, der
ophører med at udbyde en uddannelse, at afslutte
igangværende uddannelsesforløb efter en plan godkendt
af undervisningsministeren. | | | Stk. 5.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution at
optage studerende, der ikke kan færdiggøre deres
uddannelse som følge af, at den institution, som de
studerende er optaget på, ophører eller er
ophørt med at udbyde den pågældende uddannelse.
Det er en betingelse, for at give påbud efter stk. 1, at
institutionen er godkendt til at udbyde uddannelsen. | | 5. I § 15 h, stk. 5, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«. | | | | § 15 i.
Undervisningsministeren godkender et erhvervsakademis, en
professionshøjskoles, en ingeniørhøjskoles og
Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles udbud i udlandet af
uddannelser, som institutionen efter denne lov kan godkendes til at
udbyde i Danmark. | | 6. I § 15 i, stk. 1, ændres
»denne lov« til: »lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner«. | Stk. 2.
Godkendelse kan kun gives, hvis
Akkrediteringsrådet har akkrediteret
udbuddet positivt, jf. §§ 15 f-15 h. | | 7. I § 15 i, stk. 2, indsættes efter
»akkrediteret«: »institutionen
eller«. | | | 8. I § 15 i, stk. 2, udgår », jf.
§§ 15 f og 15 h«. | | | | § 34 b.
Undervisningsministeren træffer senest den 31. december 2014
afgørelse om, hvilken professionshøjskole der
overtager en godkendelse efter § 15 e, stk. 2. | | 9. § 34 b ophæves. | | | | | | § 4 | | | I lov om forskningsrådgivning m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af 6. september 2010,
foretages følgende ændring: | | | | § 8. - -
- Stk. 2.
Rådet kan efter anmodning bistå offentlige
institutioner med rådgivning om forskning. Rådet
bistår efter anmodning Akkrediteringsinstitutionen med
rådgivning om forskning. | | 1. I § 8,
stk. 2, 2. pkt., ændres
»Akkrediteringsinstitutionen« til: »Danmarks
Akkrediteringsinstitution og
Akkrediteringsrådet«. | | | | | | § 5 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | | | | § 6 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|