Betænkning afgivet af Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 16.
april 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2013 og var til 1. behandling den 22. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.
Lovforslaget blev 1. behandlet sammen med L
138.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser som denne har besvaret. 4 af
udvalgets spørgsmål til ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser sendte den 29. oktober 2012 dette udkast til udvalget,
jf. FIV alm. del - bilag 21. Den 6. februar 2013 sendte ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF)
har følgende bemærkninger til lovforslaget:
EU-Domstolen har afsagt dom i sag C-46/12,
L. N. Konsekvensen af dommen er, at EU- og EØS-borgere, der
indrejser til Danmark med det hovedformål at studere, i
modsætning til den hidtidige praksis og den danske opfattelse
har ret til SU, hvis de samtidig har status som arbejdstagere.
Partierne konstaterer, at dommen
medfører merudgifter til SU, og tager til efterretning, at
regeringen vil indarbejde det nuværende skøn på
200 mio. kr. efter skat og tilbageløb på de kommende
finanslove.
Et element i håndteringen af
udfordringen er at sikre, at udbuddet af uddannelser på de
danske uddannelsesinstitutioner baserer sig på det danske
arbejdsmarkeds aktuelle eller kommende behov.
Partierne konstaterer med tilfredshed, at
kravet til de videregående uddannelsers relevans for det
danske arbejdsmarked er skærpet med det nye
akkrediteringssystem. Partierne forventer, at Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser vil
følge udviklingen i de videregående
uddannelsesinstitutioners udbud og optagemønster med henblik
på politisk opfølgning, hvis der viser sig at
opstå en utilsigtet adfærd hos institutionerne som
konsekvens af dommen. Forligskredsen vil blive orienteret som led i
den årlige status.
Partierne konstaterer med tilfredshed, jf.
svaret ?på??? ??L? ??137?? -? spørgsmål 1 og 2,
at nye uddannelser skal bidrage til dækning af påviste
kompetencebehov i det danske samfund, og herunder at
ansøgninger om oprettelse af en engelsksproget version af en
eksisterende dansksproget uddannelse tillige vil blive omfattet af
prækvalifikation, og der skal således også
dokumenteres et aktuelt arbejdsmarkedsbehov eller
sandsynliggøres et kommende arbejdsmarkedsbehov.
Partierne vil følge udviklingen
tæt i forbindelse med den årlige rapport fra ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser om
resultater og erfaringer i forbindelse med prækvalifikation
og akkrediteringsudvalgets rådgivning til ministeren.
Rapporten sendes til Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser.
Partierne konstaterer med tilfredshed, jf.
svaret på spørgsmål 3, at det vil indgå i
institutionsakkrediteringen, at uddannelsesinstitutionerne har en
praksis, der sikrer, at såvel nye som eksisterende
uddannelser afspejler samfundets behov og løbende tilpasses
den samfundsmæssige udvikling og ændrede behov på
det danske arbejdsmarked.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper
Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Simon Kollerup (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Uffe Elbæk (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Andreas Steenberg (RV) Jonas Dahl (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V)
Karen Ellemann (V) nfmd. Esben
Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) Mads Rørvig (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 137
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Udkast til betænkning | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 137
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om forhandlingerne om SU, hvor
problemstillingen vedr. EU-dommen om vandrende arbejdstagere
også har givet nye udfordringer, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren tolker
formuleringen i vejledningen (bl.a. vedr. prækvalifikation)
pkt. 3.3.2 om »dækning af påviste
kompetencebehov«, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
alle eksisterende videregående uddannelser lever op til
kravet om relevans for det danske arbejdsmarked, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om muligheden for at sikre, at alle
videregående uddannelser retter sig mod det danske
arbejdsmarked, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 5 | Spørgsmålet er taget
tilbage |
|
Bilag 2
4 af udvalgets spørgsmål til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelsers svar er optrykt efter
ønske fra DF. V, LA og KF tilslutter sig ønsket om
optryk.
Spørgsmål 1:
Hvordan vil ministeren - også i forlængelse af
forhandlingerne om SU, hvor problemstillingen vedr. EU-dommen om
vandrende arbejdstagere også har givet nye udfordringer -
sikre, at der ved godkendelse af videregående uddannelser
lægges afgørende vægt på uddannelsernes
relevans for det danske arbejdsmarked?
svar:
Med lovforslaget indføres prækvalifikation af alle
nye uddannelser og uddannelsesudbud, før de kan oprettes.
Prækvalifikationen er netop en vurdering af, om den nye
uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er
samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav. Det vil herunder blive lagt til
grund, at nye uddannelser skal bidrage til dækning af
påviste kompetencebehov i det danske samfund, jf. svaret
på spørgsmål 2.
Ansøgninger og afgørelser om
prækvalifikation vil blive offentliggjort, ligesom ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser
årligt vil offentliggøre en samlet rapport om
resultater og erfaringer i forbindelse med prækvalifikation
og udvalgets rådgivning til ministeren. Rapporten sendes til
Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser.
Spørgsmål 2:
Hvordan tolker ministeren formuleringen i vejledningen (bl.a.
vedr. prækvalifikation) pkt. 3.3.2 om »dækning af
påviste kompetencebehov«, og hvordan vil ministeren
sikre, at der ikke godkendes uddannelser, som retter sig mod
udenlandske studerende?
svar:
Institutionerne skal ved ansøgning om
prækvalifikation af nye uddannelser dokumentere, at
uddannelsesforslaget baserer sig på et aktuelt
arbejdsmarkedsbehov, eller sandsynliggøre et kommende
arbejdsmarkedsbehov. Det vil, som det også fremgår af
punkt 3.2.2. i bemærkningerne til lovforslaget, blive lagt
til grund, at nye uddannelser skal bidrage til dækning af
påviste kompetencebehov i det danske samfund. Ved
prækvalifikation skal desuden oplyses undervisningssprog
på den ansøgte uddannelse. Ansøgninger om
oprettelse af engelsksproget version af en eksisterende
dansksproget uddannelse vil tillige blive omfattet af
prækvalifikation, og der skal således også
dokumenteres et aktuelt arbejdsmarkedsbehov eller
sandsynliggøres et kommende arbejdsmarkedsbehov.
Spørgsmål 3:
Hvordan vil ministeren sikre, at alle eksisterende
videregående uddannelser lever op til kravet om relevans for
det danske arbejdsmarked?
Svar:
Det vil indgå i institutionsakkrediteringen, at
uddannelsesinstitutionerne har en praksis, der sikrer, at
såvel nye som eksisterende uddannelser afspejler samfundets
behov og løbende tilpasses den samfundsmæssige
udvikling og ændrede behov på det danske arbejdsmarked.
Der vil herunder bl.a. blive lagt vægt på, at
dimittendernes beskæftigelsessituation og udviklingen
på det danske arbejdsmarked løbende monitoreres, og at
resultaterne herfra systematisk vurderes.
Institutionerne vil også fremover skulle have en
systematisk dialog med aftagerne om uddannelsernes mål,
indhold og resultater, og institutionen skal have procedurer, der
sikrer relevant opfølgning på utilfredsstillende
forhold.
Med lovforslaget indføres også mulighed for at
iværksætte en gennemgang af uddannelser med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer, jf. svaret
på spørgsmål 4.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren i lyset af EU-Domstolens dom i sag C-46/12 L. N.
og de heraf følgende drøftelser af muligheden for at
sikre, at alle videregående uddannelser retter sig mod det
danske arbejdsmarked, iværksætte en
tværgående evaluering af hvorvidt eksisterende
videregående uddannelser kan leve op til vejledningens krav
om sigte på det danske arbejdsmarked?
svar:
Ingen af de eksisterende uddannelser, der er blevet akkrediteret
i det nuværende system, har fået afslag på
akkreditering på grund af manglende relevans for det danske
arbejdsmarked. På den baggrund er det vurderingen, at der
ikke er indikationer for, at der er et generelt problem med de
videregående uddannelsers relevans for det danske
arbejdsmarked, hvorfor jeg ikke har aktuelle planer om at
iværksætte en tværgående evaluering.
Med lovforslaget indføres mulighed for at
iværksætte en gennemgang af uddannelser med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer. Hvis de
nyuddannede fra en uddannelse f.eks. har en særlig lav
overgang til beskæftigelse ville dette kunne indikere, at
uddannelsen ikke har tilstrækkelig relevans for det danske
arbejdsmarked, og uddannelsen vil på dette grundlag kunne
blive udtaget til gennemgang.