Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 8. maj 2013
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2013 og var til 1. behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 6.
februar 2013 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er glade for, at efterårets
medieaftale og dermed dette lovforslag, som udmønter
forliget, styrker tv-seernes frihed. Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti er en del af medieforliget og bakker
derfor overordnet op om lovforslaget.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er dog utilfredse med, at lovforslaget
blokerer for et salg af TV 2. Et salg af stationen vil styrke
konkurrencen på det danske tv-marked til glæde for
tv-seerne. TV 2 har inden for en årrække forberedt sig
på et salg ved bl.a. at åbne en række nye
kanaler. Ved at opgive et salg efterlades forbrugerne med et
marked, hvor staten sidder på et stort antal kanaler
sammenlignet med de kommercielle stationer. Det er svært at
se det fornuftige i denne struktur.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er desuden modstandere af at
genindføre forbuddet mod produktplacering i danskproducerede
programmer. Et sådant forbud vil hæmme danske
produktioner i konkurrencen med udenlandske, som fortsat kan
benytte sig af produktplacering. Dette kan ikke være til gavn
for udviklingen og formidlingen af dansk kultur. Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti støtter den
væsentlige begrænsning af DR's adgang til
sponsorindtægter. Det er efter Venstres, Dansk Folkepartis og
Det Konservative Folkepartis mening ikke hensigtsmæssigt, at
DR som licensfinansieret aktør samtidig har haft adgang til
kommercielle sponsorater. Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er også modstandere af, at DR i
stigende omfang har haft reklameblokke inden programmer,
eksempelvis OL, som de har fået støtte til, og er
derfor tilfredse med, at den praksis nu stoppes.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er imidlertid part i det bagvedliggende
forlig og stemmer derfor for lovforslaget i sin helhed.
Dansk Folkepartis overordnede mål med
at indgå i medieaftalen og tillægsaftalen for 2012-2014
var bl.a. at fastholde DR's forpligtelse til fortsat at formidle
den kristne kulturarv. Derfor synes Dansk Folkeparti, det var en
sejr, at det kom til at indgå i aftalen. I
forhandlingsforløbet er Dansk Folkeparti blevet lovet, at
public service-kontrakten også forpligter DR til at komme med
en årlig redegørelse for, hvordan man specifikt har
formidlet den kristne kulturarv og ikke kun som nu den danske
kulturarv generelt.
Dansk Folkeparti ønsker en
nøje overvågning af, om DR lever op til sine
forpligtelser i public service-kontrakten. Dansk Folkeparti finder
nemlig, at der er en række eksempler på, at DR har
bevæget sig på kanten af disse forpligtelser, f.eks. er
det Dansk Folkepartis opfattelse, at det nye DR 3 ikke endnu lever
op til den kvalitet, som man kunne forvente af et public
service-tilbud.
Tilsvarende finder Dansk Folkeparti, at
DR's flytninger af programmer og radioværter fra P 4 til
DAB-kanalen P 5 er problematisk, da det tvinger flere og flere
lyttere til, at de ud over at skulle betale licens nu også
skal købe en DAB-radio for fortsat at kunne lytte til de
programmer/værter, som de hidtil har kunnet høre
på FM. Dansk Folkeparti mener, at DAB-kanalerne bør
være noget ekstra og ikke et sted, DR flytter deres
populære værter og programmer over til for på den
måde at fremskynde en eventuel lukning af FM-båndet.
Den udvikling er Dansk Folkeparti meget imod.
Dansk Folkeparti støtter
lovforslaget, men vil følge udviklingen i DR og holde
både DR og ministeren op på, om DR overholder sine
forpligtelser i public service-kontrakten.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 13 affattes stk. 2 således:
»Stk. 2. Uanset
stk. 1 kan programmer, der er sponsoreret af offentlige
institutioner og stiftelser, fonde og foreninger m.v. med
almennyttige formål, indgå i public
service-programvirksomheden efter reglerne i kapitel 11.«
[Præcisering af DR's adgang
til at modtage sponsorering af public
service-programvirksomheden]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 12 foreslåede
ændring af § 45
indsættes i stk. 7 efter
»radioprogramvirksomhed«: »og tilladelser til
udøvelse af ikkekommerciel programvirksomhed ved hjælp
af jordbaserede digitale tv-sendenet i MUX 1«.
[Forlængelse af tilladelser
til ikkekommercielt tv]
Til § 3
3) I
stk. 1 ændres datoen »den
1. april« til: »den 1. juni«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af
»Tillægsaftale af 23. november 2012 til medieaftalen
for 2012-2014 af 9. oktober 2012 - om DR's og de regionale TV
2-virksomheders adgang til at modtage sponsortilskud«, at DR
ikke har adgang til at modtage sponsortilskud til public
service-programvirksomheden fra kommercielle virksomheder. DR kan
dog fortsat til public service-programvirksomheden modtage
sponsortilskud i form af produktsponsorering. Desuden kan DR
fortsat til public service-programvirksomheden modtage
sponsortilskud fra offentlige institutioner, almennyttige fonde og
velgørende foreninger, stiftelser, institutioner m.v.
Med ændringsforslaget
præciseres på baggrund af de politiske intentioner bag
tillægsaftalen kredsen af sponsorer, der kan yde
sponsortilskud i form af kontante pengebeløb til
finansiering af DR's egen public service-programvirksomhed
(»pengesponsorering«). Herved præciseres, for
så vidt angår fonde og foreninger m.v., at DR kan
modtage pengesponsorering fra fonde og foreninger m.v., der har
almennyttige formål. Med forslaget vil således
også patientforeninger, der er uafhængige af
medicinalindustrien, og som ikke modtager bidrag, der kan rejse
tvivl om foreningens uafhængighed, fortsat kunne yde
sponsortilskud til DR's programvirksomhed. Tilsvarende kan
øvrige foreninger og fonde m.v. med almennyttige
formål såsom Realdania og Bikubenfonden fortsat kunne
yde sponsortilskud til programvirksomheden. Sådanne
sponsortilskud skal ydes i overensstemmelse med de generelle krav i
radio- og fjernsynsloven og reklamebekendtgørelsen, som
sponsorerede programmer skal overholde, herunder krav om, at
indholdet og programsætningen af et sponsoreret program ikke
må påvirkes af sponsor på en sådan
måde, at det indvirker på radioforetagendets eller
medietjenesteudbyderens ansvar og redaktionelle
selvstændighed, og at et sponsoreret program ikke må
tilskynde til afsætning af sponsors eller tredjemands varer
eller tjenesteydelser og ikke må promovere disses varer eller
tjenesteydelser.
Til nr. 2
Det fremgår af medieaftalen for
2012-2014, at der skal gennemføres en omlægning af
tilladelsesordningen og støtteordningen for ikkekommerciel
lokal radio- og tv-virksomhed, således at der fremover kun
gives tilladelse og støtte til programvirksomhed, som reelt
har et publikum, og som handler om lokale forhold. Der
pågår for tiden overvejelser om udmøntningen af
dette punkt i medieaftalen med ordførerne for partierne bag
aftalen på baggrund af et oplæg herom, som
Kulturstyrelsen har udarbejdet under involvering af
repræsentanter for lokalradio- og lokal-tv-branchen.
Der er hensigten, at den nye lokalradio- og
-tv-ordning skal træde i kraft så hurtigt som muligt.
De gældende tilladelser til lokalradioprogramvirksomhed
udløber med udgangen af 2015, mens de gældende
tilladelser til ikkekommercielt tv udløber allerede med
udgangen af indeværende år.
Der kan derfor - såfremt arbejdet med
udformningen af den nye ordning måtte trække ud - blive
behov for at forlænge de gældende tilladelser til
udøvelse af ikkekommerciel programvirksomhed ved hjælp
af jordbaserede digitale tv-sendenet i MUX 1. Det fremsatte
lovforslag indeholder allerede forslag om at give Radio- og
tv-nævnet adgang til at forlænge
lokalradiotilladelserne. Det foreslås på baggrund af
ovenstående, at det fremsatte forslag til § 1, nr. 12,
revideres, så der gives Radio- og tv-nævnet hjemmel til
- såfremt det måtte blive besluttet som led i
omlægningen af ordningen - at forlænge såvel
lokalradiotilladelserne som tilladelserne til ikkekommercielt tv i
MUX 1.
Til nr. 3
Lovens ikrafttræden udskydes fra den
1. april 2013 til den 1. juni 2013.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen
(S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Martin Geertsen
(V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 136
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra kulturministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
kulturministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag, fra
kulturministeren | 8 | 3. udkast til betænkning |
|