Ændringsforslag stillet den 24. maj
2013 uden for betænkningen
Til § 4
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
20)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 5
Stk. 1.
Nedenstående bestemmelser finder anvendelse indtil den 1.
oktober 2014.
Stk. 2. På
grundlag af Energinet.dk's opgørelse over de kollektive
elforsyningsvirksomheders omkostninger til offentlige forpligtelser
og fordelingen af disse på elforbrugerne, jf. § 8, stk.
5, 2. pkt., i lov om elforsyning, opkræver netvirksomhederne
beløb fra elforbrugerne til dækning af omkostningerne
og indbetaler de opkrævede midler til Energinet.dk, som
dækker de kollektive elforsyningsvirksomheders afholdte
omkostninger til de offentlige forpligtelser. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelsen af de nævnte opgaver og om samarbejde
herom mellem de kollektive elvirksomheder.
Stk. 3. En netvirksomhed
skal
1) varetage opgaver
vedrørende betaling for offentlige forpligtelser
ifølge § 8 i lov om elforsyning og regler fastsat i
medfør af denne bestemmelse,
2) udføre
informationsaktiviteter for at skabe størst mulig
gennemsigtighed om markedsforholdene for alle forbrugergrupper,
3) sikre, at
forbrugerne oplyses om mulighed for elbesparelser, og give den
enkelte elforbruger årlige informationer om sit elforbrug
og
4) informere
forbrugerne om deres rettigheder i relation til
forsyningspligt.
Stk. 4. Netvirksomheden
skal samarbejde med Energinet.dk ved udførelsen af de i stk.
3 nævnte opgaver.
Stk. 5. Netvirksomheden
skal forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysninger
om måling af elektricitet, der transporteres gennem
virksomhedens net. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om måling af elektricitet og
formidling af forbrugsdata i slutforbruget.
Stk. 6. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 3-5.
Stk. 7. Energinet.dk
skal etablere og varetage driften af en datahub til
håndtering af måledata m.v. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indholdet og udførelsen af den opgave, som påhviler
Energinet.dk i medfør af 1. pkt.
Stk. 8. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
netvirksomheders betaling af udgifter, som er forbundet med
ministerens behandling og vurdering af virksomhedernes aktiviteter,
der er nævnt i stk. 3, nr. 3.
Stk. 9. Undlader en
netvirksomhed rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af
Energitilsynet efter § 85 c i lov om elforsyning om at give
oplysninger i henhold til stk. 5, kan Energitilsynet som
tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige
eller ugentlige bøder. Der er udpantningsret for de i 1.
pkt. nævnte bøder.««
[Tekniske ændringer]
Bemærkninger
Til nr. 20
Ændringsforslaget har til
formål at rette op på en lovteknisk fejl i § 4 i
lov nr. 575 af 18. juni 2012 om ændring af lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk, som
bl.a. indfører den såkaldte engrosmodel i lov om
elforsyning.
Lovens § 4, stk. 1, fastslår, at
loven træder i kraft den 1. juli 2012. Samtidig bestemmer
§ 4, stk. 2, at visse nærmere angivne bestemmelser
vedrørende ændringer i lov om elforsyning først
finder anvendelse fra den 1. oktober 2014.
Den udskudte anvendelse af dele af loven
skyldes, at loven medfører en ændret ansvars- og
opgavefordeling mellem net- og elhandelsvirksomheder. Det
fremgår således bl.a. af bemærkningerne til
§ 4, stk. 2, i L 176 af 25. april 2012, at der hermed bl.a.
skal sikres de berørte virksomheder tid til at
tilrettelægge deres opgaver og procedurer og tilpasse deres
systemer, således at de kan leve op til de nye krav efter
engrosmodellen. Det fremgår endvidere bl.a., at det hermed
også sikres, at datahubben, der spiller en central rolle i at
understøtte den nye model, kan udbygges, og at en
række bekendtgørelser kan tilpasses. Formålet
med at udskyde virkningstidspunktet var således at give
aktørerne tid til at forberede implementeringen af
engrosmodellen.
Af forarbejderne til lovændringen
fremgår, at det var meningen, at den på det tidspunkt
eksisterende ordning og de forpligtelser, denne medførte for
netvirksomhederne, Energinet.dk og andre markedsaktører,
fortsat skulle gælde i den mellemliggende periode fra den 1.
juli 2012 indtil den 1. oktober 2014. Aktørerne har
også indrettet sig herefter, idet både virksomheder og
brugere har ageret, som om forpligtelserne fortsat bestod efter den
1. juli 2012. Netvirksomhederne har således i praksis opfyldt
de pågældende forpligtelser, og forbrugerne har
modtaget de pågældende ydelser.
Ved en lovteknisk fejl mangler der
imidlertid en overgangsbestemmelse om, at de bestemmelser i lov om
elforsyning, som ifølge lov nr. 575 fra den 1. oktober 2014
bliver erstattet af de nye bestemmelser, i perioden frem til den 1.
oktober 2014 fortsat finder anvendelse i deres hidtidige
udformning, jf. bekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012 af
lov om elforsyning.
Formålet med forslaget til § 5
er at imødegå enhver tvivl om, at det har været
meningen, at de pågældende bestemmelser fortsat skulle
finde anvendelse i perioden indtil den 1. oktober 2014.
Lov nr. 575 har i visse tilfælde
ført til en ændret nummerering af bestemmelser, uden
at dette berører reglernes materielle indhold. Det
bemærkes således for god ordens skyld, at § 8,
stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning bl.a. henviser til lovens
§ 22, stk. 5. Ligeledes henviser § 22, stk. 1, nr. 5, i
lov om elforsyning til lovens § 22, stk. 4, og tilsvarende
henviser § 22, stk. 4, stk. 7 og stk. 8, 1. pkt., i lov om
elforsyning til § 22, stk. 1, nr. 5. Endelig henviser §
51, stk. 3, i lov om elforsyning bl.a. til lovens § 22, stk.
1, nr. 4 og 5, og stk. 5, og § 28, stk. 2, nr. 9.
Med § 5, stk.
1, fastslås, at netvirksomhedernes og Energinet.dk's
forpligtelser efter stk. 2-7 består i perioden frem til den
1. oktober 2014. I stk. 8 præciseres som konsekvens heraf
ligeledes ministerens hjemmel til at fastsætte regler om
betaling for ministerens behandling og vurdering af visse af
netvirksomhedernes opgaver i samme periode. Tillige
præciseres ved forslaget til stk. 9, at Energitilsynet har
mulighed for i visse tilfælde at udstede tvangsbøder
over for netvirksomheder.
Forslaget til stk.
2 skal ses på baggrund af § 1, nr. 4, i lov nr.
575, der ændrer § 8, stk. 5, 3. pkt., i lov om
elforsyning. Denne bestemmelse fastlægger
betalingsstrømmen og dermed bl.a. ansvaret for
opkrævningen af PSO-betalinger og for indbetalingen af disse
beløb til Energinet.dk. Ansvaret har hidtil ligget hos
netselskaberne. Med engrosmodellen skal ansvaret fra den 1. oktober
2014 overgå fra netvirksomhederne til
elhandelsvirksomhederne. Forslaget til stk. 2 præciserer, at
netvirksomhederne har ansvar for opkrævningen for perioden
frem til den 1. oktober 2014.
Med forslaget til stk.
3 bestemmes, at netvirksomhedernes forpligtelser efter
§ 22, stk. 1, nr. 3, 5 og 10, består frem til den 1.
oktober 2014. Der er tale om forpligtelser til at varetage opgaver
vedrørende PSO-betalinger, til at udføre
informationsaktiviteter vedrørende gennemsigtighed af
markedsforhold, til at sikre, at forbrugere oplyses om
elbesparelser m.v., og til at informere forbrugere om deres
rettigheder i relation til forsyningspligten.
Forslaget til stk.
4 er en konsekvens af, at visse af netvirksomhedernes
forpligtelser indtil den 1. oktober 2014 fastholdes i
overgangsbestemmelsen i forslaget til stk. 3, jf. ovenfor. Stk. 4
svarer til § 22, stk. 2, i lov om elforsyning. Ved forslaget
udvides § 22, stk. 2, til også at omfatte de i stk. 3
nævnte opgaver, således at det præciseres, at
netvirksomheden også i disse tilfælde skal samarbejde
med Energinet.dk ved udførelsen af opgaverne.
Med forslaget til stk.
5 præciseres, at netvirksomhederne er forpligtede til
at forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysninger
om måling af elektricitet, der transporteres gennem
virksomhedens net, jf. § 22, stk. 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 279. Ved § 1, nr. 11, i lov nr.
575 blev § 22, stk. 3, nyaffattet. Den nye affattelse, der
imidlertid i henhold til § 4, stk. 2, i lov nr. 575
først finder anvendelse fra den 1. oktober 2014,
ændrer forpligtelsen både i forhold til indhold, omfang
og adressaten for oplysninger. Med forslaget præciseres det,
at netvirksomhederne naturligvis er forpligtede til at
udføre denne for systemets funktion nødvendige opgave
i dens hidtidige omfang indtil den 1. oktober 2014.
Nyaffattelsen af § 22, stk. 3, ved lov
nr. 575 ophæver samtidig bemyndigelsen til klima-, energi- og
bygningsministeren til at fastsætte regler om måling af
elektricitet og formidling af forbrugsdata i slutforbruget og
flytter den til § 22, stk. 5, der bliver stk. 4, jf. § 1,
nr. 13, i lov nr. 575, der imidlertid først finder
anvendelse fra 1. oktober 2014. Med forslaget til stk. 5 fastholdes
bemyndigelsen til at fastsætte regler herom for perioden
indtil den 1. oktober 2014.
I forslaget til stk.
6 foreslås indsat en præcisering, som
følge af at netvirksomhedernes opgaver efter stk. 3-5 ikke
udtrykkeligt fremgår af § 22, stk. 1-3, i lov om
elforsyning i perioden frem til den 1. oktober 2014. Ved
bestemmelsen præciseres således ministerens mulighed
for at fastsætte regler om gennemførelsen af
bestemmelserne i stk. 3-5. Bestemmelsen supplerer det
gældende § 22, stk. 4, i lov om elforsyning.
Med forslaget til stk.
7 præciseres Energinet.dk's forpligtelse efter §
28, stk. 2, nr. 7, jf. lovbekendtgørelse nr. 279, til at
etablere og varetage driften af en datahub til håndtering af
måledata m.v. Ved § 1, nr. 15, i lov nr. 575 blev
bestemmelsen nyaffattet. Den nye affattelse, hvis formål er
at udvide forpligtelserne for Energinet.dk vedrørende
datahubbens funktionalitet, indeholder fortsat den oprindelige
forpligtelse til at etablere og genoprette datahubben, men finder
først anvendelse fra den 1. oktober 2014. Med forslaget til
stk. 7 fjernes enhver tvivl om Energinet.dk's bestående
forpligtelse til at etablere og drive datahubben indtil den 1.
oktober 2014. Det bemærkes, at datahubben er blevet sat i
drift den 1. marts 2013.
Ligeledes præciserer forslaget til
stk. 7, at bemyndigelsen for klima-, energi- og bygningsministeren
til at kunne fastsætte nærmere regler om indholdet og
udførelsen af Energinet.dk's opgaver også omfatter
regler om indholdet og udførelsen af Energinet.dk's opgave
med at etablere og varetage driften af en datahub til
håndtering af måledata.
Forslaget til stk.
8 er en følge af ændringen i § 1, nr. 8, i
lov nr. 575 og vedrører § 51, stk. 3, i lov om
elforsyning. § 51, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr.
279, indeholder bl.a. en bemyndigelse for klima-, energi- og
bygningsministeren til at fastsætte regler om, at
netvirksomhederne skal betale de udgifter, som er forbundet med
ministerens behandling og vurdering af virksomhedernes opgaver
vedrørende energibesparelser, herunder de i § 22, stk.
1, nr. 6, nævnte opgaver. Med lov nr. 575 reduceres opgaverne
i § 22, stk. 1, nr. 6, der er blevet til § 22, stk. 1,
nr. 4. Det var imidlertid hensigten, at opgaverne skulle
bestå i deres hidtidige omfang indtil den 1. oktober 2014,
ligesom det var meningen, at ministeren skulle behandle og vurdere
opgaven og opkræve betaling herfor. Forpligtelsen for
netvirksomhederne fastslås ved forslag til stk. 3, nr. 3.
Formålet med forslaget til stk. 8 er således ligeledes
at præcisere ministerens hjemmel til at fastsætte
regler om betaling for ministerens behandling og vurdering af
opgaven.
Forslaget til stk. 9 er begrundet i, at
§ 86 i lov om elforsyning indeholder mulighed for, at
Energitilsynet kan udstede tvangsbøder, bl.a. hvis
oplysningsforpligtelserne om målinger af elforbruget i §
22, stk. 3, i lov om elforsyning ikke opfyldes. I forslaget til
stk. 5 præciseres det, at forpligtelsen i § 22, stk. 3,
består i dennes hidtidige omfang indtil den 1. oktober 2014.
Derfor indeholder forslaget til stk. 9 en bestemmelse, hvorefter
det ligeledes præciseres, at Energitilsynet kan udstede
tvangsbøder, hvis oplysningsforpligtelsen efter forslaget
til stk. 5 ikke opfyldes.