Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 7. maj 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4. Justitsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2, 3, 5 og 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar
2013 og var til 1. behandling den 7. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 21. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 124. Den 30. januar 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 60
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr.
1-57. Spørgsmål nr. 58-60 forventes besvaret inden 2.
behandling.
10 af udvalgets spørgsmål og
justitsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af V og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af mindretallet stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget er ikke med i aftalen om kriminalforsorgens økonomi
2013-2016, som dette lovforslag udmønter. V og DF finder, at
der er en række fornuftige elementer i lovforslaget, som V og
DF støtter: At man giver øget mulighed for, at
fængselsfunktionærer og -betjente kan visitere
besøgende, så man undgår indsmugling af
mobiltelefoner og stoffer, at man ophæver 30-dagesreglen for
prøveløsladelse, og at man afklarer lovgivningen,
så flugt fra afsoning i fodlænke kriminaliseres. Men
lovforslaget medfører efter V og DF's vurdering en
række lempelser, f.eks. på
prøveløsladelsesområdet, som vi ikke kan
støtte.
Generelt sænker man med lovforslaget
på en række områder de krav, som man fra
samfundets side på vegne af ofrene for f.eks. alvorlig
kriminalitet stiller til de personer, som afsoner i
fængslerne. Dette gør sig gældende for
lovforslagets ændringer af fodlænkeordningen. V og DF
er fortalere for fodlænkeordningen og ønsker
også at udvide den, men finder det vigtigt at skelne mellem,
hvem der får lov til at afsone i fodlænke og under
hvilke vilkår. V og DF er uforstående over for den
præcisering, lovforslaget medfører, der de facto giver
lov til at indtage en mindre mængde alkohol, mens man afsoner
i fodlænke. I dag er det sådan, at der er klare og
præcise regler og nultolerance. Nu lægger
justitsministeren op til, at indtagelse af alkohol ikke automatisk
medfører en afbrydelse af afsoningsforholdet, og endda at
gentagne tilfælde ikke medfører afbrydelse. Dette
sender et helt forkert signal til fodlænkeafsonere,
særlig kombineret med lovforslagets udvidelse af, hvem der
kan afsone i fodlænke, hvor kriminelle, der afsoner mere
alvorlige forbrydelser, ifølge lovforslaget kan få lov
til at afsone i fodlænke. V og DF henviser til svar på
spørgsmål nr. 35, 37, 39 og 50, der er optrykt som
bilag til betænkningen. V og DF er derudover
uforstående over for, at denne præcisering lovteknisk
foretages i lovforslagets bemærkninger og ikke i selve
lovteksten. Det nærmer sig efter V og DF's opfattelse
lovsjusk. Der henvises til svar på spørgsmål nr.
1, 2 og 3, der endvidere er optrykt som bilag til
betænkningen.
V og DF er meget skeptiske over for
lovforslagets ændringer af noget for noget-ordningen. Det er
en ordning, som den borgerlig-liberale regering med støtte
fra DF indførte, og grundfilosofien er, at hvis man yder
noget ekstra, kan man blive prøveløsladt på et
lidt tidligere tidspunkt. Med lovforslaget sænkes kravene til
den kriminelle betydeligt, ved at det nu siges, at man ikke
behøver at have gjort en ekstraordinær indsats ved at
uddanne sig, nu kan man opfylde dette krav ved blot at opfylde den
generelle beskæftigelsesforpligtelse, som alle afsonere har.
V og DF frygter, at dette sker for at afhjælpe
kapacitetsproblemer i kriminalforsorgen, mere end det handler om at
skabe et system, der sikrer resocialisering.
V og DF er også meget skeptiske over
for lovforslagets ændringer af afsoningsforløbet for
livstids- og langstidsfanger. V og DF har igennem de sidste mange
år begrænset prøveløsladelsesmulighederne
for livstids- og langtidsfanger, ikke mindst af hensyn til ofrene
og retsfølelsen. Lovforslaget øger mulighederne for
udstationering for disse grupper, hvilket V og DF ikke kan
støtte. Der henvises til svar på
spørgsmål nr. 40, 41, og 44, der er optrykt som bilag
til betænkningen.
Samlet set indeholder lovforslaget en
række elementer, som V og DF kan støtte, men en
større mængde lempelser, som vi er imod, og derfor kan
V og DF ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V
og DF):
1) Nr. 2
udgår.
[Forslaget om, at arbejde skal
kunne kvalificere til tidlig prøveløsladelse,
udgår]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
40 a, stk. 7, ændres »§ 38, stk. 4«
til: »§ 38, stk. 3«.«
[Redaktionel ændring]
Til § 2
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
78 b, stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»kontrol,«: »og«.«
[Redaktionel ændring]
Af et mindretal (V
og DF):
4)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
78 e, stk. 2, 1. pkt., ændres »kan endvidere
tilbagekaldes« til: »skal endvidere tilbagekaldes,
medmindre særlige forhold taler imod«.«
[Fastholdelse af den
nuværende lave tolerance over for
vilkårsovertrædelser]
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 3 ændres henvisningen
»§ 2, nr. 5-12« til: »§ 2, nr. 5, 01 og
6-12«.
[Konsekvensændring]
Til § 5
6)
Henvisningen »§ 1, nr. 1 og 2« ændres til:
»§ 1, nr. 1, 2 og 01«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstillerne er generelt
tilhængere af § 40 a i straffeloven, i populær
tale noget for noget-ordningen, der blev indført i 2004, men
ønsker ikke at lempe ordningen på den af
justitsministeren foreslåede måde, hvor det sker ved at
stille færre og mere lempelige krav til de kriminelle, der
kan komme i betragtning til ordningen. Grundideen bag noget for
noget-ordningen er netop, at man skal yde en særlig indsats
og vise vilje til resocialisering, så kan man som modydelse
blive tidligt prøveløsladt. Med den af ministeren
foreslåede lempelse af kravene til de dømte mindskes
forskellen på den særlige indsats, den dømte
skal yde for at blive prøveløsladt tidligt under
§ 40 a, og de almindelige krav, der fastsættes til
afsoner. Dette illustreres af, at opfyldelse af den almindelige
beskæftigelsesforpligtelse i ministerens udvidelsesforslag nu
efter en konkret vurdering skal kunne kvalificere indsatte til
tidlig prøveløsladelse. Derudover er
forslagsstillerne bekymrede over, om udvidelsen af § 40 a vil
føre til, at væsentlig flere dømte for
alvorlig, personfarlig kriminalitet som drab, voldtægt og
overgreb på børn vil kunne komme i betragtning til
tidlig prøveløsladelse uden reelt at yde en
særlig indsats.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en redaktionel
konsekvens af forslaget om at ophæve straffelovens § 38,
stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, idet forslaget
medfører, at straffelovens § 38, stk. 4, fremover
bliver § 38, stk. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en redaktionel
konsekvens af forslaget om at ophæve straffuldbyrdelseslovens
§ 78 b, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 2, nr. 6.
Til nr. 4
Forslagsstillerne ønsker ikke at
udvide den tolerance, der i dag er for indtagelse af alkohol og
euforiserende stoffer, mens man afsoner i fodlænke i
eget hjem. Det er efter forslagsstillernes opfattelse
betænkeligt de facto at tillade fodlænkeafsonere at
indtage en mindre mængde alkohol, mens de afsoner. Det at
få lov til at afsone i eget hjem er et privilegium, og derfor
skal man ikke have flere rettigheder end i et almindeligt
fængsel, hvor alkohol er bandlyst. Forslagsstillerne frygter,
at man ved at hæve tolerancen sender et helt forkert signal
til fodlænkeafsonere, der har begået alvorlige
forbrydelser. Fodlænkeafsoning er en afsoningsform, som
forslagsstillerne bakker helt og fuldt op om, men det er
forslagsstillernes opfattelse, at ordningen netop er succesfuld i
forhold til. lavt recidiv fordi der er intensiv kontrol og der
stilles klare krav til afsonerne.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en redaktionel
konsekvens af ændringsforslaget om at indsætte et nyt
nummer efter lovforslagets § 2, nr. 5, jf.
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en redaktionel
konsekvens af ændringsforslaget om at indsætte et nyt
nummer efter lovforslagets § 1, nr. 2, jf.
ændringsforslag nr. 2.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Mette Boye (SF) Pernille Skipper
(EL) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg
(V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten
Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter
Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 133
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 133
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
dele af lovforslaget bemærkningerne under 4.2.4 knytter sig
til, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at forhøjelsen af tolerancen alene foreslås i
bemærkningerne til lovforslaget og ikke i selve lovforslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvor i lovforslaget man kan se,
at »Forslaget indebærer, at tilbagekaldelse i
sådanne tilfælde vil kunne undlades, også selv om
vilkårsovertrædelsen ikke er helt enkeltstående
og bagatelagtig.«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om en redegørelse for de
rammer, der fremover vil være for
vilkårsovertrædelse, samt for konsekvenserne af de
ændrede rammer, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at det oprindelig var forudsat med fodlænkeordningen, at
tolerancen over for vilkårsovertrædelser skulle
være meget lav, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, med hvilken hjemmel ministeren
vil ændre mulighederne for at forlade bopælen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om oversendelse af en
opgørelse, der viser prøveløsladelser, siden
noget for noget-ordningen blev indført i 2004, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om oversendelse af eksempler
på, hvad ministeriet betegner som »meget alvorlige
forbrydelser«, hvor der skal udvises »meget betydelig
varsomhed« med at prøveløslade, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om en indsat, der afsoner
størstedelen af sin dom i et arresthus, med
lovændringen vil have mulighed for at blive
prøveløsladt efter § 40 a, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om eksempler på, hvilke
fritidsaktiviteter indsatte efter udgangsbekendtgørelsen kan
få frigang til under bekendtgørelsens § 44 og
§ 45, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om oversendelse af Kriminalforsorgens
analyse af det fremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehov, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilke kriterier ministeren
forestiller sig der skal ligge til grund for den i lovforslaget
nævnte »konkrete vurdering«, der kan
medføre, at »almindeligt arbejde« i
fængslerne kan kvalificere en indsats til at blive
prøveløsladt under den udvidede noget for
noget-ordning, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om Justitsministeriet på
nogen måde har bedt om redigering af konkrete
høringssvar til lovforslaget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om recidivet for de 137 personer,
der fra den 1. juli 2005 til den 30. juni 2006 blev
prøveløsladt efter noget for noget-ordningen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om baggrunden for at afskaffe
bestemmelsen om, at man for at få lov til at afsone i
fodlænke ikke de sidste 2 år må være
idømt en højere straf end bødestraf, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om. hvor mange
fængselspladser Kriminalforsorgen vurderer, at afskaffelsen
af karensperioden for fodlænkeafsonere vil frigøre,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. , om ministeren forventer, at
ophævelsen af den 2-årige karensperiode for
fodlænkeafsonere vil medføre, at det bliver normalt,
at domsfældte, der er idømt anden straf end
bødestraf, får lov at afsone i fodlænke, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvor mange potentielle
fodlænkeafsonere der i dag ikke kan afsone i fodlænke,
fordi de rammes af karensperiodereglerne for
fodlænkeafsonere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om eksempler på, hvor
tilsynsmyndighederne med lovforslagets ændringer om
fodlænkeafsoning kan undlade at pålægge krav om
deltagelse i programvirksomhed, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om eksempler på, at
Kriminalforsorgen, som det fremgår af lovforslaget, har brugt
»mange ressourcer« på at hjælpe
dømte med at finde egnet beskæftigelse, som kan
kvalificere til afsoning i fodlænke, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvilke kriterier der vil
være gældende for at benytte den i lovforslaget
foreslåede dispensationsbestemmelse i forbindelse med
beskæftigelseskravet ved afsoning i fodlænke, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
ændringer af bekendtgørelsen om udståelse af
straf på bopælen lovforslaget vil medføre, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
konkrete ændringer af bekendtgørelser lovforslaget
medfører, og hvornår ministeren forventer at disse nye
bekendtgørelser vil træde i kraft, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. , om Justitsministeriet har kendskab
til forskning eller undersøgelser, der viser, at øget
adgang til at forlade bopælen ved afsoning i fodlænke
medfører lavere recidiv, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvad de andre nordiske lande har
af erfaringer med afsoning i fodlænke, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om oversendelse af anonymiserede
eksempler på aktivitetsskemaer for afsonere i fodlænke,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om baggrunden for, at ministeren med
lovforslaget foreslår at fordoble »fritiden«
(mulighed for at forlade bopælen) for afsonere i
fodlænke, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om oversendelse af en
udtømmende liste over, hvilke aktiviteter
fodlænkeafsonere kan få tilladelse til at forlade
bopælen for at deltage i, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
ændringer der er sket af udgangsbekendtgørelsen siden
folketingsvalget i 2011, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. , om en redegørelse for
anvendelsen af udstationering i kriminalforsorgen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvad udgiften til at afsone i
fodlænke i Danmark er, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 32 | Spm. om, i hvilke tilfælde
ministeren finder, at retshåndhævelsesforbeholdet, som
indføres med lovforslaget for afsonere i fodlænke, kan
tænkes at blive anvendt i praksis, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. , om indførelsen af
retshåndhævelsesforbeholdet i forhold til
fodlænkeafsonere skal forstås sådan, at der er
personer, der under de nuværende regler ikke burde have
fået tilladelse til afsoning i fodlænke, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvordan Kriminalforsorgen
fører tilsyn, herunder fysisk tilsyn, med
fodlænkeafsonerne, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, i hvilket omfang indtagelse af
alkohol m.v. tolereres i forhold til fodlænkeafsonere i andre
nordiske lande, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om fremsendelse af en oversigt over,
i hvilket omfang og hvorfor fodlænkeafsonere får
afbrudt deres afsoningsforløb, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at
tolerancen over for indtagelse af alkohol skal være betydelig
større for fodlænkeafsonere end for afsonere i
almindelig fængselsafsoning, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 38 | Spm. , om ministeren vil være
positivt indstillet over for, at lovændringerne om at
skærpe reglerne for fangefulgt og reglerne om, at det
gøres til et vilkår for en besøgstilladelse, at
de besøgende lader sig undersøge, skilles ud fra
lovforslaget, således at lovforslaget deles, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om baggrunden for, at ministeren med
lovforslaget de facto vil lempe nultolerancen for indtagelse af
alkohol for fodlænkeafsonere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvornår en
langtidsdømt med en dom på henholdsvis 3 år og
12 år tidligst ifølge lovforslaget vil kunne blive
bevilget udslusning/udstationering i afsoningsforløbet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om eksempler på, hvilke
langtidsdømte der med lovforslaget kan blive
prøveløsladt med vilkår om fodlænke, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, hvorfor
retshåndhævelseshensyn eller hensynet til
retsfølelsen ikke vægtes i vurderingen, af om f.eks.en
dømt voldtægtsforbryder skal
prøveløslades/udstationeres i fodlænke
tidligere end normalt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. , om det vil være muligt for en
drabsdømt på baggrund af lovforslaget at blive
prøveløsladt/udstationeret med vilkår om
fodlænke tidligere end normalt, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 44 | Spm. , om lovforslagets ændringer
kan påvirke afsoningsforløbet for livstidsfanger, og i
givet fald hvordan, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 45 | Spm. om, hvor mange fængselspladser
der forventes frigivet som følge af lovforslagets udvidelse
af fodlænkeordningen til at omfatte udslusningsafsoning i
fodlænke for langtidsdømte, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 46 | Spm. om, hvilke muligheder
fodlænkeafsonere i andre nordiske lande har for at få
tilladelse til at forlade bopælen under afsoning til andet
end arbejde og uddannelse, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 47 | Spm. , om det er korrekt, at den i aftalen
om kriminalforsorgens økonomi for 2013-2016 omtalte udvidede
juleudgangsordning reelt allerede var iværksat, da aftalen
blev indgået, sådan som det fremgår af
Rigspolitiets høringssvar, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 48 | Spm. , om ministeren med lovforslaget
indfører en praksis i forhold til reglerne om visitation for
besøgende, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 49 | Spm. , om lovforslaget kan medføre,
at personer dømt for forbrydelser imod
kønssædeligheden bliver tidligere
prøveløsladt, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 50 | Spm. , om der ved indførslen af
fodlænkeordningen var overvejelser om at forøge
tolerancen i forhold til vilkårsovertrædelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm. om, hvor mange af de 137 dømte
fra den 1. juli 2005 til den 30. juni 2006, der er løsladt
efter noget for noget-ordningen, der siden deres
prøveløsladelse er blevet registreret for at have
begået nogen form for kriminalitet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 52 | Spm. om, hvor mange der er
prøveløsladt efter § 40 a, noget for
noget-ordningen, som har deltaget i eller er dømt for bande-
eller rockerrelateret kriminalitet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 53 | Spm. om voldtægtsdømte, der
er blevet prøveløsladt efter 40 a, på trods af
at der efter § 40 a-ordningen skal udvises »meget
betydelig varsomhed« med at prøveløslade ved
meget alvorlige forbrydelser, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 54 | Spm. , om den forhøjede tolerance
over for vilkårsovertrædelser, der f.eks. kommer til at
gælde over for indtagelse af alkohol under afsoning,
også kommer til at gælde indtagelse af euforiserende
stoffer såsom hash og hård narko, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om, hvad den faktiske tolerance er i
Danmark efter den nuværende lovgivning, altså f.eks. om
der er tale om en promille på 0,0, 0,20 eller 0,5, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 56 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at det som følge af lovforslaget vil være muligt alt
andet lige eksempelvis for en drabsdømt at blive
udstationeret tidligere end i dag, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 57 | Spm. , om en udvidelse af § 40 a
reelt stiller bandemedlemmer, der samarbejder med politiet,
dårligere i forhold til noget for noget-ordningen, da de ofte
af hensyn til deres egen sikkerhed afsoner i arresthuse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om, at ministeren bedes udtage 10
stikprøvesager ud af de 137 sager og redegøre for,
hvorvidt der i disse 10 sager er begået ny kriminalitet siden
løsladelsen i 2005-2006, til justitsministeren | 59 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at hverken Kriminalforsorgen eller Justitsministeriet er i
besiddelse af oplysninger om recidiv, hvis man bevæger sig ud
over den 2-årsperiode, recidiv traditionelt opgøres
for i Danmark, til justitsministeren | 60 | Spm. , om ministeren mener, at det lave
recidiv på 9,5 pct., der er nævnt i
bemærkningerne til L 133, er repræsentativt, til
justitsministeren | | |
|
Bilag 2
10 af udvalgets
spørgsmål til justitsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og
justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra Venstre og Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren redegøre for, hvilke
dele af lovforslaget bemærkningerne under 4.2.4 knytter sig
til?
Svar:
En tilladelse til afsoning i fodlænke
kan tilbagekaldes efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens §
78 e.
Som det fremgår af pkt. 4.2.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, er det i dag en
forudsætning bag fodlænkeordningen, at tolerancen over
for vilkårsovertrædelser er meget lav. Denne
forudsætning fremgår af forarbejderne til
fodlænkeordningen.
Med lovforslaget forudsættes det, at der
fremover efter et konkret skøn skal kunne anlægges en
vis, forhøjet tolerance over for
vilkårsovertrædelser, jf. pkt. 4.2.4 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Der er ikke med lovforslaget foreslået
indholdsmæssige ændringer i lovteksten i
straffuldbyrdelseslovens § 78 e, og forudsætningen om en
vis, forhøjet tolerance over for
vilkårsovertrædelser knytter sig til de
foreslåede justeringer af fodlænkeordningen i det hele
taget, jf. lovforslagets § 2, nr. 5-12.
Spørgsmål 2:
Af 4.2.4 i bemærkningerne til L 133
fremgår det, at: »Den foreslåede
forhøjelse af tolerancen vil i givet fald
nødvendiggøre en justering af pkt. 48, litra 5, i
vejledningen om strafudståelse på bopælen.«
Kan ministeren bekræfte, at forhøjelsen af tolerancen
alene foreslås i bemærkningerne til lovforslaget og
ikke i selve lovforslaget?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 3:
Af 4.2.4. i bemærkningerne til L 133
fremgår det, at: »Forslaget indebærer, at
tilbagekaldelse i sådanne tilfælde vil kunne undlades,
også selv om vilkårsovertrædelsen ikke er helt
enkeltstående og bagatelagtig.« Vil ministeren
redegøre for, hvor i lovforslaget man kan se, at forslaget
indebærer dette?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 35:
Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang
indtagelse m.v. af alkohol tolereres i forhold til
fodlænkeafsonere i andre nordiske lande?
Svar:
Det kan oplyses, at der både efter de
norske og svenske regler om fodlænkeafsoning er forbud mod at
indtage alkohol og narkotika under afsoningen.
Justitsministeriet er ikke bekendt med de
finske regler på området.
Spørgsmål 37:
Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeren
mener, at tolerancen overfor indtagelse af alkohol skal være
betydelig større for fodlænkeafsonere end afsonere i
almindelig fængselsafsoning?
Svar:
Der kan henvises til den samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 39 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 39:
Hvad er baggrunden for, at ministeren med
lovforslaget de-facto vil lempe nultolerancen for indtagelse af
alkohol for fodlænkeafsonere og samtidig tillade, at de nye
mere lempelige regler kan brydes ikke blot en gang, men
»gentagende gange«, uden at afsoneren får afbrudt
sit afsoningsforløb?
Svar:
Det er en forudsætning bag
fodlænkeordningen, at tolerancen over for
vilkårsovertrædelser er meget lav.
Bl.a. skal tilladelsen som altovervejende
hovedregel tilbagekaldes, hvis den dømte overtræder
vilkåret om ikke at indtage alkohol, euforiserende stoffer
eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige
lovgivning.
Er den dømtes overtrædelse
enkeltstående og helt bagatelagtig, eller foreligger der i
øvrigt særlige omstændigheder, kan
tilbagekaldelse af den meddelte tilladelse til strafudståelse
på bopælen dog undlades.
Det forudsættes med lovforslaget, at der
efter et konkret skøn skal kunne anlægges en vis,
forhøjet tolerance over for
vilkårsovertrædelser. Det gælder f.eks. i
tilfælde, hvor det konstateres, at den dømte har
overtrådt afsoningsvilkårene ved at indtage en mindre
mængde alkohol.
Formålet med forslaget er således
at give mulighed for i sådanne tilfælde at undlade at
tilbagekalde tilladelsen til fodlænkeafsoningen, hvis
afsoningsforløbet i øvrigt vurderes som
velfungerende, eller hvis tilbagekaldelsen konkret må anses
for et uproportionalt indgreb sammenholdt med
vilkårsovertrædelsen. Det vil være en
forudsætning, at hensynet til det resocialiserende eller
behandlingsmæssige arbejde med den dømte taler
afgørende imod tilbagekaldelse.
Forslaget indebærer, at tilbagekaldelse
i sådanne tilfælde vil kunne undlades, også selv
om vilkårsovertrædelsen ikke er helt
enkeltstående og bagatelagtig. I stedet vil der som
alternativ reaktion være mulighed for at indskærpe
vilkårene for fodlænkeafsoning og reglerne om
tilbagekaldelse, ligesom der vil være mulighed for at
fastsætte yderligere vilkår for afsoningen i
medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78 c, stk. 2.
Spørgsmål 40:
Med lovforslaget forrykkes tidspunktet for
mulig afsoning på egen bopæl til at være
tidligere end i dag. Vil ministeren oplyse, hvornår en
langtidsdømt med henholdsvis en dom på 3 år og
12 år tidligst ifølge lovforslaget vil kunne blive
bevilget udslusning/udstationering i afsoningsforløbet, samt
redegøre for reglerne i dag?
Svar:
Det fremgår af § 51 i den
gældende bekendtgørelse nr. 289 af 26. marts 2012 om
udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller
forvaring i kriminalforsorgens institutioner
(udgangsbekendtgørelsen), at udstationering normalt skal ske
i den sidste del af opholdstiden og kan gives i indtil 4 uger
eller, når særlige omstændigheder taler derfor, i
indtil 3 måneder. Er den indsatte ikke fyldt 21 år ved
indsættelsen, kan der gives udstationering af længere
varighed, når ganske særlige forhold tager derfor.
Hvis institutionen skønner, at der er
behov for udstationering ud over 3 måneders varighed,
forelægges spørgsmålet for Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Institutionen kan dog tillade indsatte, der
udstår fængselsstraf eller forvaring i 5 måneder
eller derover, udstationering i op til 4 måneder med henblik
på deltagelse i et udslusningsprogram, f.eks. kursus i
kognitiv færdighedstræning, jf.
udgangsbekendtgørelsens § 51, stk. 2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan i
konkrete sager tillade udgang, herunder udstationering, i videre
omfang, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf.
§ 10 i udgangsbekendtgørelsen.
En indsat, der afsoner en dom på 3
år, vil kunne blive udstationeret i overensstemmelse med
ovenstående regler.
En indsat med en dom på 8 år eller
derover (langtidsdømte) kan efter praksis som hovedregel
få tilladelse til udstationering i op til ca. 6 måneder
før det forventede løsladelsestidspunkt.
Langtidsdømte, der undtagelsesvist er
anbragt i åbent fængsel, inden udgang til at
besøge bestemte nærstående personer er
påbegyndt, vil dog efter praksis som hovedregel kunne
udstationeres i 1 ½ - 2 år før forventet
løsladelse.
Det bemærkes, at der ikke efter de
nugældende regler er mulighed for udslusning til egen
bopæl i fodlænke.
Lovforslaget indebærer, at en indsat i
særlige tilfælde kan få tilladelse til at tage
ophold på sin bopæl i fodlænke i den sidste del
af afsoningen. Det forudsættes med forslaget, at udgang til
ophold på bopælen i givet fald skal ske i form af
udstationering, og at sådan udstationering til
fodlænkeafsoning på egen bopæl kan finde sted i
et tidsrum af maksimalt 6 måneder op til
løsladelsestidspunktet. Endvidere indebærer
lovforslaget, at udstationering fremover vil kunne ske på et
tidligere tidspunkt end i dag.
Af lovforslaget fremgår, at det
forudsættes, at det i en række tilfælde vil
være mest hensigtsmæssigt, at den indsatte har
gennemført et udstationeringsforløb på
eksempelvis en af kriminalforsorgens pensioner, inden der kan ske
udstationering til eget hjem i fodlænke.
Lovforslaget lægger derudover op til
øget mulighed for udstationering af misbrugsbehandlede. Det
forudsættes således med lovforslaget, at indsatte i
åbne fængsler, som har gennemgået behandling mod
misbrug på en behandlingsafdeling i et fængsel,
fremover kan få tilladelse til udstationering til en pension
eller til egnet behandlingshjem i op til 1 år.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der ved
udarbejdelsen af de administrative regler skulle tages stilling til
de nærmere tidsmæssige frister for udstationering inden
for de ovenfor nævnte rammer, som lovforslaget udstikker. Der
skal således tages stilling til, hvornår henholdsvis
direkte udslusning til eget hjem i fodlænke og udslusning til
en pension m.v., der går forud for en udstationering til eget
hjem i fodlænke, tidligst kan begyndes for indsatte, der
afsoner korte og lange domme.
Spørgsmål 41:
Vil ministeren give konkrete eksempler
på, hvilke langtidsdømte der med lovforslaget kan
blive prøveløsladt med vilkår om
fodlænke?
Svar:
Som nævnt i den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslaget indebærer lovforslaget, at en
indsat i særlige tilfælde kan få tilladelse til
at tage ophold på sin bopæl i fodlænke i den
sidste del af afsoningen. Det forudsættes med forslaget, at
udgang til ophold på bopælen i givet fald skal ske i
form af udstationering, og at sådan udstationering til
fodlænkeafsoning på egen bopæl kan finde sted i
et tidsrum af maksimalt 6 måneder op til
løsladelsestidspunktet.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at udstationering til egen bopæl i
fodlænke alene vil kunne ske i sådanne særlige
tilfælde, hvor den indsattes familieforhold,
afsoningsforløb eller hensynet til den
pågældendes resocialisering taler for det.
Lovforslaget lægger ikke op til, at en
indsat kan blive prøveløsladt med vilkår om
fodlænke.
Spørgsmål 44:
Vil ministeren oplyse, om lovforslagets
ændringer kan påvirke afsoningsforløbet for
livstidsfanger og i givet fald hvordan?
Svar:
Det fremgår af straffelovens § 41,
at livstidsdømte kan løslades på prøve,
når 12 år af straffen er udstået.
Herudover har Direktoratet for
Kriminalforsorgen oplyst, at livstidsdømte typisk
gennemgår et længerevarende udslusningsforløb,
før de løslades. En livstidsdømt vil
således almindeligvis gennem flere år skulle have
tilladelse til udgang fra et fængsel, før der sker
udslusning til eksempelvis en pension under kriminalforsorgen med
henblik på senere prøveløsladelse. Sagerne er
imidlertid af så speciel og individuel karakter, at der ikke
kan opstilles nærmere tidsmæssige betingelser for,
hvornår udslusning kan påbegyndes.
Eksempelvis ses både, at
livstidsdømte efter udslusning til en pension
prøveløslades til egen bolig, og at
livstidsdømte fra enten en pension eller et fængsel
udstationeres til egen bolig, før
prøveløsladelse finder sted. Ligeledes er der
både eksempler på livstidsdømte, der er
prøveløsladt efter ca. 14 års fængsel, og
livstidsdømte, der efter ca. 25 års afsoning ikke er
påbegyndt en udslusning endnu.
Der henvises i øvrigt til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 40 fra Folketingets
Retsudvalg vedrørende lovforslaget for så vidt
angår de muligheder for udslusning i fodlænke, som
lovforslaget indebærer.
Spørgsmål 50:
Vil ministeren i forlængelse af sin
besvarelse af spørgsmål 5 oplyse, om der ved
indførslen af fodlænke-ordningen, der fik sin
oprindelige udformning i forbindelse med lov nr. 367 af 24. maj
2005, var overvejelser om at forøge tolerancen i forhold til
vilkårsovertrædelse? Hvis der ikke var sådanne
overvejelser, hvad var da den faglige såvel som politiske
begrundelse for at sætte en meget lav tolerance over for
vilkårsovertrædelse?
Svar:
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
367 af 24. maj 2005, at det med ordningen er forudsat, at
tolerancen over for vilkårsovertrædelser er meget lav.
Det er således anført, at det afhænger af et
konkret skøn, om der er sket en
vilkårsovertrædelse, der skal medføre
tilbagekaldelse af tilladelsen til at afsone på bopælen
med fodlænke. Det er dog videre anført, at
overtrædelse af vilkåret om ikke at indtage alkohol,
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning, som altovervejende hovedregel skal
medføre tilbagekaldelse.
Siden fodlænkeordningen blev
indført i 2005, har erfaringerne vist, at der forekommer
tilfælde, hvor navnlig hensynet til det resocialiserende
eller behandlingsmæssige arbejde med den dømte taler
imod tilbagekaldelse af tilladelsen, selvom
vilkårsovertrædelsen ikke kan anses for helt
bagatelagtig. Tilsvarende forekommer der tilfælde, hvor
konsekvenserne af tilbagekaldelsen må anses for at være
et uproportionalt indgreb sammenholdt med
vilkårsovertrædelsen.
Det er på baggrund af disse erfaringer,
at det med det foreliggende lovforslag er forudsat, at der fremover
efter et konkret skøn skal kunne anlægges en vis,
forhøjet tolerance over for
vilkårsovertrædelser, jf. pkt. 4.2.4 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Disse erfaringer havde man af gode grunde ikke
gjort sig, da fodlænkeordningen blev indført i
2005.