Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 4. april 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1. Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2013 og var til 1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget bygger på
Konkursrådets betænkning nr. 1525/2011 om
konkurskarantæne. Justitsministeren sendte den 23. marts 2011
betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 340
(2010-11, 1. samling). Betænkningen har været sendt i
høring, og den 30. januar 2013 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, KF og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af V
og DF stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som er en udmøntning af
finanslovsaftalen 2013 mellem regeringen og Enhedslisten.
Indførelse af muligheden for at pålægge
konkurskarantæne var i den forbindelse vigtig for
Enhedslisten. Enhedslisten støtter dog ikke
ændringsforslaget fra Dansk Folkeparti vedrørende
offentlighedens adgang til registeret over personer, der er
idømt konkurskarantæne. Enhedslisten har
forståelse for, at det i nogle situationer muligvis kan
være hensigtsmæssigt med en videre adgang for nogle
parter til at få oplysninger om, hvilke personer der
står opført i registeret, men er samtidig også
optaget af, at der af retssikkerhedsmæssige hensyn ikke er
fri adgang til de personfølsomme oplysninger for enhver.
Enhedslisten lægger i den forbindelse vægt på, at
der i Justitsministeriets lovovervågning også vil
indgå en vurdering af, om registeret helt eller delvis
bør gøres offentligt tilgængeligt.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget kan støtte lovforslaget, som er et skridt i den
rigtige retning i for at bekæmpe konkursrytteri, men
forslaget er slet ikke nok og kunne med fordel være meget
mere konsekvent.
Når nogle bevidst spekulerer i
konkursrytteri og dermed bevidst snyder andre for deres penge, skal
det have helt klare konsekvenser, og det burde give karantæne
fra enhver form for oprettelse af ny virksomhed. Så langt vil
regeringen ikke gå, og derfor er forslaget kun et skridt
på vejen.
Det Konservative Folkeparti ønsker
ikke på nogen måde at fratage folk muligheden for at
arbejde, men fastholder, at personer, der har fået
konkurskarantæne, ikke skal have lov til at drive nogen form
for virksomhed i karantæneperioden.
Det Konservative Folkeparti ser ingen grund
til offentlig adgang til karantæneregisteret. Det er
Erhvervsstyrelsen, der skal bruge registeret for at forhindre, at
karantæneramte overtræder karantænen. En
offentliggørelse af registeret kunne medføre, at den
karantæneramte end ikke ville kunne få et almindeligt
lønmodtagerjob, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Et mindretal i
udvalget (V og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at der med forslaget etableres mulighed for at
idømme personer, der har udvist grov uansvarlig
forretningsførelse, en karantæne, således at de
pågældende ikke kan deltage i ledelsen af et selskab i
karantæneperioden.
Baggrunden herfor er hovedsagelig hensynet
til de kreditorer, som de pågældende ellers som f.eks.
direktør i et nyt selskab ville søge at entrere med.
Når således hensigten bl.a. er en beskyttelse af
leverandører - hvoraf mange kan være
iværksættere og mindre agtpågivende over for
kreditgivning - virker det forkert, at det pågældende
register ikke skal være offentligt tilgængeligt.
På tilsvarende vis virker et lukket
register ude af proportioner, set i relation til at borgere med
ganske små udeståender optages i RKI, der i praksis
virker som et offentligt tilgængeligt register.
Endelig bemærkes, at mange
nævnskendelser indenfor liberale erhverv - kendelser, der
ikke afsiges af en domstol - ligeledes er genstand for
offentliggørelse med navns nævnelse.
På den baggrund anbefaler Venstre, at
registeret over pålagte konkurskarantæner bliver
offentligt tilgængeligt.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for det af
justitsministeren stillede ændringsforslag og stemmer hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag fra V og DF.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
126, stk. 1, ændres »§ 125, stk. 4«
til: »§ 125, stk. 5«.
02. To
steder i § 126, stk. 2,
ændres »3« til: »4«.«
[Konsekvensændringer]
Af et mindretal (V
og DF):
2) I
den under nr. 4 foreslåede § 169 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Offentligheden skal have adgang til oplysningerne i
registeret.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Offentligheden sikres adgang til
oplysningerne i Erhvervsstyrelsens register over pålagte
konkurskarantæner]
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 169, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »udlevering af oplysninger fra registeret«
til: »offentlighedens adgang til oplysningerne i
registeret«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslaget om at indsætte et nyt stk. 3 i
konkurslovens § 125, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2 og 3
Ifølge bemærkningerne til
lovforslaget skal oplysningerne om pålagte karantæner
ikke gøres tilgængelige for offentligheden. Venstre og
Dansk Folkeparti foreslår med ændringsforslagene, at
offentligheden sikres adgang til oplysningerne om pålagte
konkurskarantæner. Erhvervs- og vækstministeren skal
via ministerens adgang i § 169, stk. 3, nærmere
fastsætte den konkrete udformning af offentlighedens adgang
til oplysningerne i Erhvervsstyrelsens register over pålagte
konkurskarantæner.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Jonas Dahl (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Martin Henriksen (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 131
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 131
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor offentligheden ikke skal
have adgang til oplysninger om pålagte
konkurskarantæner, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. , om en person, der er idømt
konkurskarantæne, inden for karantæneperioden i henhold
til lovforslaget vil kunne etablere en personligt drevet
virksomhed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorfor det skal være
muligt at starte egen virksomhed, når man har fået
konkurskarantæne, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvorvidt det er mindre
problematisk for kommende kunder, forretningsforbindelser,
kreditorer og det offentlige, at den konkurskarantæneramte
kan starte egen virksomhed, end at vedkommende kan sidde i ledelsen
af selskaber, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, at hvis en konkurskarantæne
blev fulgt af en spærring i Erhvervsstyrelsens cvr-register,
ville det være umuligt for den pågældende at
starte egen virksomhed og/eller lade sig registrere i selskaber.
Ville det ikke være langt mere effektivt end at vente
på, om den pågældende overtræder sin
konkurskarantæne, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|