Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 16. april 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2013 og var til 1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 19. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 50. Den 30. januar 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Advokat Helge Nørrung,
Bedsteforældre for Asyl,
Røde Kors,
SOS mod Racisme og
Trampolinhuset.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Bedsteforældre for Asyl
og Trampolinhuset mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålet i et
åbent samråd den 4. april 2013. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens mundtlige besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 49
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets
spørgsmål til justitsministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget er endnu en lempelse
af udlændingepolitikken. V og KF ønsker ikke at
sætte lighedstegn mellem at søge asyl og få
opholds- og arbejdstilladelse i Danmark, hvilket de facto er
konsekvensen af at give asylansøgerne ret til at bo og
arbejde uden for asylcentrene.
Det danske asylsystem er i forvejen
hårdt presset, og V og KF er derfor imod yderligere
lempelser, der vil medføre en øget
tilstrømning af asylansøgere. V og KF stiller sig
uforstående over for den manglende anerkendelse fra
regeringen af, at lempelser af den nuværende asyllovgivning
og udlændingepolitik vil medføre et øget pres
på asylsystemet.
Endvidere mener V og KF ikke, at det er
værdigt over for asylansøgere at stille dem en fremtid
i Danmark i sigte for derefter at hive hverdagen væk fra dem
igen, såfremt deres asylansøgning ikke bliver
godkendt. Det er dybt skadeligt for både voksne og
børn, der i sidste ende kan ende med at skulle forlade
landet. I stedet for ønsker V og KF en hurtig og effektiv
behandling af asylsager, så sagerne hurtigt kan blive
afgjort.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker snarest muligt at gennemføre politiske tiltag,
som begrænser tilstrømningen af asylansøgere
til Danmark via asylsystemet, idet en for stor tilstrømning
skaber dårlige betingelser for god integration, skaber
splittelse i det danske samfund og har en negativ indflydelse
på dansk økonomi. DF beklager, at ingen andre partier
i Folketinget ønsker at forpligte sig i forhold til at
begrænse tilstrømningen via asylsystemet.
Efter DF's opfattelse fører
regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance en dybt uansvarlig
asyl- og udlændingepolitik, og dette lovforslag
viderefører og videreudvikler desværre en politik, der
skader Danmark. DF har dog noteret sig, at det fremgår af
lovforslaget, at indsatsen for frivillig hjemrejse for de
asylansøgere, der får afslag på asyl, og som
derfor skal udrejse, forstærkes. DF mener, at tiltaget
bør suppleres med bedre muligheder for tvangshjemsendelse af
afviste asylansøgere og i det hele taget tiltag, der kan
sikre en så hurtig asylbehandling som mulig. DF hilser det
velkommen, at regeringen i lovforslaget skriver, at der skal
sættes effektivt ind mod forsøg på misbrug af
asylsystemet, men efterlyser dog, at det bliver konkretiseret,
hvordan regeringen i praksis agter at bekæmpe misbrug af
asylsystemet.
DF finder det udmærket, at der
etableres nogle særlige udrejsecentre, hvor f.eks. afviste
kriminelle asylansøgere kan sendes hen, mens man forbereder
deres hjemrejse, for dette tiltag kan skabe bedre betingelser for
de fredelige asylansøgere, som stadig er ved at få
behandlet deres sag. Men da regeringen overordnet ikke
ønsker at stramme asyl- og udlændingepolitikken,
tværtimod, og ikke ønsker at bruge en større
grad af frihedsberøvelse over for kriminelle
asylansøgere, stiller DF sig tvivlende over for, hvor stor
effekt tiltaget vil have.
DF er imod, at udlændinge, som
faktisk ikke har noget opholdsgrundlag i Danmark, får adgang
til det danske arbejdsmarked. DF kan heller ikke støtte den
del af lovforslaget, som giver mulighed for, at asylansøgere
i øget omfang kan flytte ud af asylcentrene. Samlet set er
disse tiltag med til at gøre det mere attraktivt at
søge og få asyl i Danmark, og man kan med rette
frygte, at antallet af asylansøgere i Danmark vil stige
yderligere som en konsekvens af dette lovforslag.
Dertil kommer, at det er
uhensigtsmæssigt, at udlændinge, der måske kommer
til at stå over for tvangshjemsendelse, kan have opbygget en
tilværelse i Danmark med bolig, arbejde, netværk m.m.
Dette vil vanskeliggøre hjemsendelse af
asylansøgerne, når de bliver afvist, og det kan dermed
på sigt virke undergravende for hele asylsystemet, fordi
forskellene på dem, der er her i landet lovligt, og dem, der
er her ulovligt, vil blive mindsket. Derudover er det heller ikke
hensigtsmæssigt for den enkelte udlænding, at den
danske stat giver ham eller hende falske forhåbninger.
Myndighederne bør ikke komme i en situation, hvor man
risikerer at give afviste asylansøgere det fejlagtige
indtryk, at de trods en afvisning af deres asylsag har en fremtid i
Danmark.
Regeringen har desuden påstået,
at de forbedrede forhold for asylansøgere, som følger
af lovforslaget, ingen betydning vil få for
tilstrømningen af asylansøgere her til landet. Det er
DF ganske uenig i. Det er indlysende, at rygterne om de forbedrede
muligheder for asylansøgere i Danmark lynhurtigt vil sprede
sig, så menneskesmuglere og potentielle asylansøgere
kan få et indgående kendskab til de danske regler. Der
findes adskillige hjemmesider, som på arabisk forklarer de
økonomiske vilkår for asylansøgere i
forskellige europæiske lande, så de mennesker, der
overvejer en anden tilværelse i Europa, systematisk kan
undersøge, hvilket land der tilbyder de bedste
vilkår. (»Man kan bo i fjerne lande og være
ekspert i danske asylregler«, bragt på
www.denkorteavis.dk den 12. februar 2013). På grund af denne
informati?onsstrøm er det indlysende, at regeringen med
lovforslaget gør det endnu mere attraktivt at søge
asyl i Danmark. Folketinget kan naturligvis ikke forbyde disse
hjemmesider, det giver sig selv. Men justitsministeren og
regeringen kan heller ikke påstå, at hjemmesiderne ikke
netop har den funktion at oplyse folk om, hvor man kan få de
bedste betingelser, mens man søger asyl. DF opfordrer derfor
på det kraftigste regeringen til at genoverveje sin politik
og til at undersøge, i hvor stor udstrækning disse
informationer på internationale hjemmesider har betydning for
tilstrømningen af asylansøgere til Danmark via
asylsystemet.
Antallet af asylansøgere, der kommer
til Danmark, er steget markant. I 2012 kom der over 6.000
asylansøgere, hvilket er det højeste antal
asylansøgere i 10 år. Og de foreløbige tal for
2013 tyder på en fortsat stigning i tilstrømningen.
Dette er problematisk af flere årsager. F.eks. er der meget,
der peger på, at en markant del af disse asylansøgere
også begår kriminalitet, mens de opholder sig i
Danmark.
Det bestyrker indtrykket af, at en del
asylansøgere ikke kommer, fordi de har behov for asyl, men
for at misbruge et godt asylsystem. DF mener, at regeringen ikke
formår at leve op til sit ansvar, når den
fremlægger et lovforslag, som ikke tager hånd om
problemerne med kriminalitet i asylsystemet. Tværtimod
lægger regeringen med dette lovforslag op til at sprede
problemerne, i og med at asylansøgere i større omfang
får mulighed for at flytte ud af centrene. Regeringens
forsikringer om, at kriminelle asylansøgere ikke får
adgang til disse nye og forbedrede tilbud, giver DF ikke meget for,
da det i forvejen er vanskeligt for politiet at følge med i,
hvor mange asylansøgere der begår kriminalitet, af den
simple årsag, at der kommer rigtig mange asylansøgere
til Danmark.
At der er alvorlige problemer med
kriminelle asylansøgere, kunne man få et alarmerende
indblik i, da TV 2 Nyhederne, bl.a. i december 2012 sendte en
række indslag om kriminaliteten blandt asylansøgere i
asylcenteret Center Sandholm. I et af TV 2's indslag dokumenterede
en journalist med skjult kamera bl.a., at der sælges
både heroin og kokain i asylcenteret, ligesom der kan
købes hash i de uofficielle kiosker, der drives på
centerets område. TV 2's dækning tegnede et tydeligt og
foruroligende billede af, at kriminelle udlændinge markerer
sig som en tydelig del af hverdagslivet i asylcenteret, og at de
skaber utryghed for de øvrige beboere. I et andet af TV 2's
indslag fulgte en journalist med skjult kamera en beboer på
asylcenteret, som hver morgen tog fra Center Sandholm til Vesterbro
for at tjene store penge på at sælge narko. Om aftenen
tog han tilbage til Sandholmlejren, hvor han havde fast
bopæl.
Desværre begrænser problemet
med kriminelle asylansøgere sig ikke til enkelte beboere i
Center Sandholm. Tal fra Kriminalregisteret og Danmarks Statistik
viser, at asylansøgere som gruppe er langt mere kriminelle
end danskerne som helhed. Ser man udelukkende på
overtrædelser af straffeloven, er asylansøgerne som
gruppe 23 gange så kriminelle som danskerne. (»Hver
femte asylansøger begår kriminalitet«, 25.
februar 2013, tv2. dk). Der er kort og godt tale om, at svar til
Folketinget og flere medier, bl.a. Den Korte Avis og TV 2, har
afdækket, at regeringens kurs er katastrofal for Danmark.
DF er også bekymret for, hvilke
konsekvenser det får for kvaliteten i sagsbehandlingen, at en
række opgaver fjernes fra politiet med dette lovforslag. I
værste fald kan det betyde, at en del af den ekspertise, som
er opbygget igennem årene hos politiet, når det handler
om f.eks. at kontrollere ægtheden af de forklaringer,
asylansøgere afgiver, vil blive svækket. Dette vil DF
følge nøje i forbindelse med implementeringen af
lovforslaget.
Regeringens udlændingepolitik er
undergravende for sammenhængskraften i samfundet. Og
sandheden er desværre, at det vil blive meget værre,
medmindre regeringen ændrer kurs. Grundlæggende frygter
DF, at det samlede resultat af lovforslaget vil have
vidtrækkende negative konsekvenser for Danmark mange
årtier frem.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 14 a ændres i stk. 5 »bestemmelse« til:
»paragraf«.
[Præcisering]
2) Nr. 6
og 7 udgår, og i stedet
indsættes:
»6. I §
34, stk. 2, nr. 3, indsættes efter
»indkvarteringsstedet,«: »eller«.
7. I
§ 34, stk. 2, nr. 4, ændres
»§ 42 a, stk. 7, 1. pkt.,« til: »§ 42
a, stk. 7, 3. pkt.,«, og », eller«
udgår.
01. § 34,
stk. 2, nr. 5, ophæves.
02. I
§ 34 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Drager
politiet omsorg for en udlændings udrejse, og medvirker
udlændingen ikke hertil, jf. § 40, stk. 4, 1. pkt., kan
politiet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at
sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til
udrejsen, bestemme, at udlændingen skal give møde hos
politiet på nærmere angivne tidspunkter.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk.
4-6.«
[Lovteknisk ændring]
3) Nr.
25 affattes således:
»25. I §
42 f, stk. 5, indsættes efter 2. pkt.:
»En 17-årig udlænding,
hvis ansøgning om opholdstilladelse i medfør af
§ 7 er under behandling her i landet, jf. herved § 48 e,
stk. 2, kan endvidere deltage i
danskundervisning.««
[Lovteknisk ændring]
4) Nr.
26 affattes således:
»26. I §
42 f, stk. 8, ændres »skoler,
uddannelsesinstitutioner og udbydere under
Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet og Justitsministeriet« til:
»eksterne aktører, herunder skoler,
uddannelsesinstitutioner og udbydere under
Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet og
Justitsministeriet,«.«
[Redaktionel ændring]
5) I
den under nr. 29 foreslåede § 42 l ændres i stk. 6 og 7
»denne bestemmelse« til: »denne
paragraf«.
[Præcisering]
Til § 4
6)
Datoen »den 1. maj 2013« ændres til: »den
2. maj 2013«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
Ændringsforslag nr. 1 og 5 er
sproglige præciseringer, idet det kan give anledning til
tvivl, hvorvidt ordet bestemmelse henviser til det
pågældende stykke eller hele paragraffen. Det
foreslås derfor, at »bestemmelse« ændres
til »paragraf«.
Ændringsforslag nr. 2 omfatter
lovtekniske ændringer, hvor nr. 7 i det fremsatte lovforslag
opdeles i to numre, og der foretages to redaktionelle
ændringer, hvoraf den ene af lovtekniske grunde slås
sammen med nr. 6 i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslag nr. 3 er en
lovteknisk ændring, og ændringsforslag nr. 4 er en
redaktionel ændring.
Til nr. 6
Det foreslås, at
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslaget ændres fra
den 1. maj 2013 til den 2. maj 2013 med henblik på at sikre,
at der kan forløbe tre søgnedage fra den endelige
vedtagelse af lovforslaget til dets stadfæstelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 130
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Henvendelse af 8/2-13 fra Røde
Kors | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 3/4-13 fra
Trampolinhuset | 5 | Henvendelse af 4/4-13 fra SOS mod
Racisme | 6 | Henvendelse af 4/4-13 fra Advokat Helge
Nørrung | 7 | Henvendelse af 8/4-13 fra
Bedsteforældre for Asyl | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 130
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 8/2-13 fra Røde Kors, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om lovforslaget på sigt vil
medføre en udgift for staten, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke opgaver
udlændingemyndighederne skal overtage fra politiet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om mulighederne for at
frihedsberøve kriminelle asylansøgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke former for kriminalitet
der kan medføre udvisning for en asylansøger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor mange asylansøgere
ministeren forventer, der vil komme til Danmark i 2013, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til artiklen »Man
kan bo i fjerne lande og være ekspert i danske
asylregler«, bragt på www.denkorteavis.dk den 12/2-13,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor mange hjemmesider som
videreformidler oplysninger om danske asylforhold til potentielle
asylansøgere og menneskesmuglere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om lovforslaget vil øge
eller begrænse tilstrømningen af asylansøgere,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om ministeren mener, at det store
antal asylansøgere vil få en positiv eller negativ
indflydelse på det danske samfund, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om ministeren mener, at de
foreslåede ændringer er i Danmarks interesse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at Enhedslisten har modarbejdet forbedrede udsendelsesmuligheder,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. , om Liberal Alliance under
forhandlingerne stillede krav om bedre muligheder for at udvise
bl.a. kriminelle asylansøgere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om udviklingen i fremtiden
forværrer integrations- og kriminalitetsproblemerne i
samfundet , til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke har
indkaldt Dansk Folkeparti til forhandlinger om den førte
asyl- og udlændingepolitik, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvordan ministeren vil forhindre
misbrug af asylsystemet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
politiet har ressourcer til at gribe ind over for kriminelle
asylansøgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvilke tekniske, juridiske
problemstillinger det kan medføre, at udlændinge
får adgang til det danske arbejdsmarked, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om en asylansøger, der
får adgang til det danske arbejdsmarked, skattemæssigt
vil være bedre stillet end en typisk dansk
lønmodtager, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvilke udfordringer det efter
ministerens vurdering vil give på sigt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvilke muligheder der er, og i
hvor stor udstrækning disse bliver benyttet, for at foretage
administrative udvisninger i forhold til f.eks. kriminelle
asylansøgere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvilke muligheder der er, og i
hvor stor udstrækning disse bliver benyttet, for at foretage
administrative frihedsberøvelser i forhold til f.eks.
afviste og/eller kriminelle asylansøgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvilken form for samarbejde det
er, man som afvist asylansøger skal udvise for at være
berettiget til at flytte uden for asylcenteret og bosætte sig
og arbejde, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvor længe man som afvist
asylansøger kan bo og arbejde uden for asylcenteret og
stadig påstå, at man samarbejder om sin egen
hjemsendelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. , om man kan bo og arbejde uden for
asylcenteret, hvis man som afvist asylansøger siger, at man
gerne vil samarbejde, men fastholder, at man ikke vil udrejse
frivilligt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil
iværksætte for at indfri asylaftalens
målsætning om at halvere sagsbehandlingstiden i
løbet af 2013, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om, hvor mange asylansøgerne
der forventes at benytte sig af det nye tilbud om at bo og arbejde
uden for asylcentrene, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om, hvilken betydning det vil have
for familier, der ender med at få afslag på asyl, at de
skal afbryde en påbegyndt integrationsproces uden for
asylcentrene, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
asylansøgere, der flytter uden for asylcentrene, ikke
bosætter sig i 0-kvotekommuner og kommuner, der i forvejen
har massive integrationsproblemer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. , om asylansøgere fremover
får mulighed for at bosætte sig i landets ghettoer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. , om det vil være muligt for en
asylansøger, der bor og arbejder uden for asylcentret, at
skifte job, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. , om asylansøgerne
primært vil bosætte sig i de større byer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om forholdene for asylansøgere
i hhv. Sverige, England, Tyskland og Holland, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/4-13 fra Trampolinhuset, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 35 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/4-13 fra SOS mod Racisme, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 36 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 4/4-13 vedr. L 130, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/4-13 fra Advokat Helge Nørrung, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 38 | Spm. om konkrete politiske strategier for,
hvordan man kan begrænse tilstrømningen af
asylansøgere til Danmark, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/4-13 fra Bedsteforældre for Asyl, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om den førte politik på
asylområdet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om at evaluere effekterne af
lovforslaget efter et halvt år, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm. om at evaluere effekterne af
lovforslaget efter 3 måneder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 43 | Spm. om initiativ til at undersøge,
hvor mange asylansøgere der hvert år forsvinder ud af
asylsystemet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 44 | Spm. , om lovforslaget er en
tilnærmelse til en fælles EU-asylpolitik, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvor mange EU-lande der i store
træk fører den asylpolitik, som regeringen
ønsker at gennemføre med lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. , om regeringen har været i
dialog med Europa-Kommissionen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm. , om regeringen har været i
dialog med internationale institutioner, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 48 | Spm. , om regeringen har været i
dialog med andre landes regeringer i forbindelse med lovforslaget
og/eller udarbejdelsen af lovforslaget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 49 | Spm. , om regeringen har været i
dialog med nationale og/eller internationale organisationer
og/eller foreninger i forbindelse med lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 130
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om udenlandske
hjemmesider, der over for udlændinge, som er potentielle
asylansøgere i Danmark, og over for menneskesmuglere
beskriver de kommende ændringer af vilkårene for
asylansøgere, til justitsministeren |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 3, 7 og 9 og
justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra DF.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse, hvilke opgaver
Udlændingemyndighederne skal overtage fra politiet, og hvilke
overvejelser der ligger til grund for forslaget. Herudover bedes
ministeren oplyse, om ministeren ikke som en følge heraf
frygter en svækkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen.
Svar:
Lovforslaget har til formål at
overføre visse opgaver i den indledende asylsagsbehandlingen
fra politiet til Udlændingestyrelsen navnlig med henblik
på at opnå en effektiviseringsgevinst.
Hidtil har sagsbehandlingen været
fordelt ud fra den grundtanke, at politiet skulle forestå
oplysningen af sagen, mens Udlændingestyrelsen har truffet
afgørelserne. Efter forslaget bliver snittet ændret,
således at politiets opgaver begrænses til det
politifaglige.
Konkret betyder det, at
Udlændingestyrelsen til brug for styrelsens afgørelse
om, hvorvidt en asylansøgning skal realitetsbehandles her i
landet, foretager en undersøgelse med henblik på at
fastlægge udlændingens identitet, nationalitet og
rejserute og indhente andre nødvendige oplysninger, jf.
forslagets § 48 e, stk. 3. Denne opgave er hidtil blevet
varetaget af politiet.
Undersøgelsen efter § 48 e, stk.
3, indebærer, at Udlændingestyrelsen afholder en
samtale med asylansøgeren og til brug for
identitetsfastlæggelsen med udlændingens samtykke
iværksætter nødvendige
personundersøgelser, herunder aldersundersøgelse,
sprogtest eller DNA-test, hvis det skønnes
nødvendigt. Partshøring over resultaterne af
undersøgelserne vil ligeledes skulle foretages af
Udlændingestyrelsen.
Afgørelser om ændring af alder,
nationalitet mv. vil som hidtil blive truffet af
Udlændingestyrelsen.
Forslaget indebærer desuden, at
Udlændingestyrelsen lige som politiet gives adgang til at
tage dokumenter eller genstande i bevaring, idet behovet herfor
ofte vil opstå i forbindelse med den samtale med
udlændingen, som det efter forslaget påhviler
Udlændingestyrelsen at afholde.
Den foreslåede opgavefordeling vil efter
Justitsministeriets opfattelse ikke medføre forringelse af
sagsbehandlingen.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes kommentere artiklen
»Man kan bo i fjerne lande og være ekspert i danske
asylregler«, bragt på www.denkorteavis.dk den 12.
februar 2013, hvoraf det fremgår, at nyheden om de
ændrede og forbedrede vilkår for asylansøgere
tilsyneladende rygtes hurtigt, så menneskesmuglere og
potentielle asylansøgere kan indsamle informationer om, hvor
det er mest fordelagtigt at søge asyl, og rejser dette,
efter ministerens opfattelse, problemer i forhold til det konkrete
lovforslag? Herudover bedes ministeren oplyse, om ministeren mener,
at det giver anledning til at trække lovforslaget, samt om
ministeren vil foranledige, at fænomenet undersøges
nærmere, inden en eventuel vedtagelse af lovforslaget.
Endelig bedes ministeren undersøge og oversætte de
nævnte sider til dansk inden lovforslaget 3. behandles,
så Folketingets medlemmer kan træffe deres beslutning
på et så oplyst grundlag som muligt.
http://denkorteavis.dk/2013/asylansogere-kender-de-lempede-danske-regler-fra-nettet/.
Svar:
Det er ikke muligt at hindre information om
tiltag på udlændingeområdet i at spredes
internationalt. Det væsentlige er derfor at indrette reglerne
således, at der ikke kan ske misbrug af systemet.
Personer med et åbenbart
grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at bo og
arbejde uden for asylcentrene, fordi det efter forslaget er en
betingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart
grundløs, jf. de foreslåede bestemmelser i § 14
a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2,
nr. 5, og § 42 a, stk. 8.
Desuden er det en betingelse for at få
adgang til de foreslåede ordninger, at asylansøgeren
medvirker til oplysningen af sin sag og - i tilfælde af
afslag på asyl - til sin udrejse.
Det bemærkes i øvrigt, at der med
asylaftalen er afsat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden
på det samlede asylområde. Midlerne vil kunne bidrage
til at halvere den nuværende gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsens
realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om
humanitær opholdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil
betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vil
være her i kortere tid.
Justitsministeriet finder i øvrigt
ikke, at det påhviler ministeriet at undersøge og
oversætte den pågældende hjemmeside, hvortil der
henvises i artiklen, ligesom ministeriet ikke finder behov for at
undersøge fænomenet nærmere.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes oplyse, om lovforslaget vil øge eller
begrænse tilstrømningen af asylansøgere.
Svar:
Embedsmandsudvalgets rapport om
asylansøgeres mulighed for at få adgang til
arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene fra juni 2012, som
ligger til grund for asylaftalen, behandler i afsnit 7.2.3.
spørgsmålet om, hvorvidt de forslåede
forbedringer vil have betydning for den asylrelaterede
indvandring.
Bl.a. følgende fremgår heraf:
»I det omfang en udlænding, der
ønsker at søge om asyl, kan påvirke valg af
asylland, peges der endvidere generelt på en række
faktorer, der kan have betydning for, i hvilket land en
asylansøgning indgives.
Generelt peges der på, at muligheden for
at kunne opnå asyl (opholdstilladelse) i sagens natur kan
spille en afgørende rolle for valg af asylland.
Andre faktorer end udsigten til at opnå
asyl synes dog også at påvirke de faktiske
asylstrømme. Historiske forbindelser f.eks. som følge
af tidligere koloniale forbindelser kan spille en rolle for
migrationsstrømme. Tilsvarende kan det forhold, at der tales
samme sprog i hjemlandet og i modtagelandet have betydning, ligesom
eksistensen af allerede etablerede indvandrersamfund i et bestemt
land kan påvirke fremtidige indvandringsmønstre. Det
pågældende lands generelle omdømme og
vilkårene for asylansøgere og udlændinge med
opholdstilladelse kan også have betydning.
(…)
Udvalget finder generelt - som det
fremgår af undersøgelserne - at
spørgsmålet om betydningen af en adgang til
arbejdsmarked og bolig uden for asylcentrene kan give anledning til
tvivl. Udvalget finder dog, at det ikke kan afvises, at en adgang
til arbejdsmarkedet og bedre muligheder for en bolig uden for
asylcentrene kan påvirke den asylrelaterede
indvandring.«
Embedsmandsudvalget har altså ikke
fundet belæg for at forudsige med sikkerhed, at indvandringen
vil blive påvirket af forslaget.
Det bemærkes endvidere, at forslaget
ikke berører adgangen til at få asyl.
Personer med et åbenbart
grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at bo og
arbejde uden for asylcentrene, fordi det efter forslaget er en
betingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart
grundløs, jf. de foreslåede bestemmelser i § 14
a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2,
nr. 5, og § 42 a, stk. 8.
Endelig er der med asylaftalen
»Øget fokus på udrejse - nye muligheder for
asylansøgere« mellem regeringen, Enhedslisten og
Liberal Alliance afsat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden
på det samlede asylområde. Midlerne vil alt andet lige
kunne bidrage til at halvere den nuværende gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsens
realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om
humanitær opholdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil
betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vil
være her i kortere tid.