Fremsat den 3. oktober 2012 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kreditaftaler1)
(Gennemførelse af
ændringsdirektiv om supplerende antagelser til brug ved
beregningen af de årlige omkostninger i procent m.v.)
§ 1
I lov om kreditaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 761 af 11. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »side 66)«: »og
Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om
ændring af del II i bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår
supplerende antagelser til brug ved beregningen af de årlige
omkostninger i procent, EU-Tidende 2011, nr. L 296, side
35«
2. Bilag 1, 4.
afsnit, affattes som bilag 1 til denne lov.
3. I
§ 29, stk. 2, nr. 1 og 2,
indsættes efter »betales,«: »inklusive en
erlagt udbetaling,«.
4. § 34, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2) det
samlede beløb, der skal betales, jf. § 8, stk. 2,
nr. 7, inklusive den erlagte udbetaling, overstiger 2.000
kr.,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2. Loven finder
alene anvendelse for kreditaftaler, der indgås efter lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
»4. Supplerende antagelser til brug ved beregningen af de
årlige omkostninger i procent
1) Hvis en
kreditaftale stiller forbrugeren frit med hensyn til at udnytte
kreditmuligheden, anses det samlede kreditbeløb for udnyttet
i sin helhed med det samme.
2) Hvis en
kreditaftale generelt stiller forbrugeren frit med hensyn til at
udnytte kreditmuligheden, men også - blandt de forskellige
muligheder for udnyttelse af kreditmuligheden - fastsætter en
begrænsning med hensyn til beløb og tidsrum, anses
kreditbeløbet for at være udnyttet på den
tidligste af de i kreditaftalen fastsatte datoer og i
overensstemmelse med disse begrænsninger for udnyttelse af
kreditmuligheden.
3) Hvis en
kreditaftale giver forskellige muligheder for at udnytte
kreditmuligheden med forskellige omkostninger eller debitorrenter,
anses det samlede kreditbeløb for udnyttet ved den
højeste omkostning og debitorrente anvendt på den
mulighed for at udnytte kreditmuligheden, der oftest benyttes under
den pågældende type kreditaftale.
4) Hvis der er tale
om en kassekredit, anses det samlede kreditbeløb for
udnyttet i sin helhed og for kreditaftalens fulde løbetid.
Hvis kassekredittens løbetid ikke kendes, beregnes de
årlige omkostninger i procent ud fra den antagelse, at
kredittens løbetid er tre måneder.
5) Hvis der er tale
om en tidsubegrænset kreditaftale, undtagen en kassekredit,
antages det, at:
a) Kreditten er
stillet til rådighed for en periode på et år
regnet fra datoen for den første udnyttelse af
kreditmuligheden, og at den endelige betaling foretaget af
forbrugeren indfrier tilgodehavendet i form af kapital, renter og
andre eventuelle omkostninger.
b) Kapitalen
tilbagebetales af forbrugeren i lige store månedlige
betalinger, første gang en måned efter datoen for den
første udnyttelse af kreditmuligheden. I tilfælde,
hvor kapitalen imidlertid skal betales i sin helhed i form af en
enkelt betaling i hver betalingsperiode, skal forbrugerens
efterfølgende udnyttelse af kreditmuligheden og
tilbagebetalinger af hele kapitalen antages at foregå i en
periode på et år. Renter og andre omkostninger
pålægges i overensstemmelse med disse udnyttelser af
kreditmuligheden og tilbagebetalinger af kapitalen og som fastsat i
kreditaftalen.
I dette nr. forstås ved en
tidsubegrænset kreditaftale en kreditaftale uden fast
løbetid, som omfatter kreditter, som skal tilbagebetales i
deres helhed inden eller efter en periode, men som efter
tilbagebetaling står til rådighed til fornyet
udnyttelse.
6) Hvis der er tale
om andre kreditaftaler end kassekreditter og tidsubegrænsede
kreditter som omfattet i antagelserne i nr. 4 og 5:
a) Såfremt
datoen eller beløbet for en tilbagebetaling af kapital, der
skal foretages af forbrugeren, ikke kan fastslås, antages
det, at tilbagebetalingen finder sted på den tidligste dato,
der er angivet i kreditaftalen og vedrører det laveste
beløb, som den giver mulighed for.
b) Hvis datoen for
indgåelsen af kreditaftalen ikke er kendt, antages
tidspunktet for første udnyttelse af kreditmuligheden at
være den dato, som giver det korteste interval mellem
nævnte dato og datoen for den første betaling, der
skal foretages af forbrugeren.
7) Såfremt
datoen eller det betalingsbeløb, der skal foretages af
forbrugeren, ikke kan fastslås på grundlag af
kreditaftalen eller de antagelser, der er angivet i nr. 4, 5 eller
6, antages det, at betalingen sker i overensstemmelse med de af
kreditor krævede datoer og betingelser, og såfremt
disse er ukendte, skal der
a) betales renter
sammen med kapitaltilbagebetalingerne,
b) betales andre
omkostninger end renter i form af et engangsbeløb på
tidspunktet for indgåelse af kreditaftalen,
c) betales andre
omkostninger end renter udtrykt som flere betalinger med
regelmæssige mellemrum, begyndende med datoen for den
første tilbagebetaling af kapital, og hvis beløbet
for sådanne betalinger ikke er kendte, skal de antages at
være lige store beløb, og
d) den endelige
betaling indfrier tilgodehavendet i form af kapital, renter og
andre eventuelle omkostninger.
8) Hvis der endnu
ikke er aftalt et loft for kreditten, anses loftet for at
være på 11.200 kr.
9) Hvis der i en
begrænset periode eller for et begrænset beløb
tilbydes forskellige debitorrenter og omkostninger, anses
debitorrenten og omkostningerne for at være de højest
mulige i hele kreditaftalens løbetid.
10) I forbindelse
med kreditaftaler, for hvilke der er aftalt en fast debitorrente i
den første periode, ved hvis udløb der
fastsættes en ny debitorrente, som derefter med jævne
mellemrum tilpasses i forhold til en aftalt indikator, beregnes de
årlige omkostninger i procent ud fra den antagelse, at fra og
med udløbet af perioden med den faste debitorrente er
debitorrenten den samme som debitorrenten på tidspunktet for
beregningen af de årlige omkostninger i procent baseret
på værdien af den aftalte indikator på det
pågældende tidspunkt.«
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets formål og
baggrund | | 2. | Beregningen af de
årlige omkostninger i procent (ÅOP) | | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Kreditaftaleloven | | | 2.1.1.1. | De årlige omkostninger i procent
(ÅOP) | | | 2.1.1.2. | Supplerende antagelser til brug ved
beregningen af de årlige omkostninger i procent
(ÅOP) | | | 2.2. | Lovforslagets indhold | | | 2.2.1. | Kommissionens direktiv 2011/90/EU | | | 2.2.1.1. | Tidsubegrænsede kreditaftaler, der
ikke er kassekreditter - bilagets supplerende antagelse 5 | | | 2.2.1.2. | Andre kreditaftaler end kassekreditter og
tidsubegrænsede kreditaftaler - bilagets supplerende
antagelse 6 | | | 2.2.1.3. | Udfyldende antagelser om
tidsfastsættelsen for eller størrelsen af en betaling
- bilagets supplerende antagelse 7 | | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | | 6. | Miljømæssige konsekvenser | | 7. | Forholdet til
EU-retten | | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | | 9. | Sammenfattende
skema | | | | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23.
april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af
Rådets direktiv 87/102/EF (herefter
forbrugerkreditdirektivet), der er et totalharmoniseringsdirektiv,
indeholder regler, der styrker forbrugernes retsstilling ved
indgåelse af kreditaftaler med professionelle kreditgivere.
Forbrugerkreditdirektivet blev gennemført i dansk ret ved
lov nr. 535 af 26. maj 2010 om ændring af lov om
kreditaftaler og lov om markedsføring (Ændringer som
følge af forbrugerkreditdirektivet). Loven trådte i
kraft den 1. november 2010, dog med undtagelse af
kreditaftalelovens § 19, stk. 1 og 4-7, om forbrugerens
fortrydelsesret, der trådte i kraft den 11. juni 2010.
Med forbrugerkreditdirektivet blev forbrugerbeskyttelsen
øget bl.a. gennem fastsættelse af nye krav til
kreditgiverens vurdering af forbrugerens kreditværdighed,
skærpede krav til oplysninger om renteændringer og
detaljerede regler om opsigelse af tidsbegrænsede
kreditaftaler samt indførelse af en 14-dages fortrydelsesret
for kreditaftaler. Med forbrugerkreditdirektivet skete der tillige
en udbygning af de regler, der skal sikre, at forbrugeren kan
sammenligne forskellige kreditgiveres tilbud. Direktivet indeholder
således nye og mere detaljerede krav til de oplysninger, som
skal gives i reklamer, i kreditgiverens tilbud og i selve
kreditaftalen. Det drejer sig bl.a. om angivelse af de årlige
omkostninger i procent (ÅOP), der er et centralt instrument
til sammenligning af forskellige kredittilbud.
Oplysning om ÅOP skal være indeholdt i reklame for
kreditaftaler, jf. direktivets artikel 4, stk. 2. Oplysning om
ÅOP skal endvidere gives til forbrugeren forud for
indgåelsen af en kreditaftale, jf. direktivets artikel 5,
stk. 1, og artikel 6, stk. 1, ligesom selve kreditaftalen skal
indeholde oplysning herom, jf. direktivets artikel 10.
Forbrugerkreditdirektivets artikel 19 fastsætter de
nærmere regler for beregningen af ÅOP. Det
følger af artikel 19, stk. 1, at ÅOP skal beregnes ud
fra den matematiske formel i bilag I, del I, og efter artikel 19,
stk. 2, skal de samlede omkostninger i forbindelse med
forbrugerkreditten indgå ved beregningen af ÅOP. Til
brug ved beregningen af ÅOP indeholder artikel 19, stk. 3 og
4, to antagelser, der efter omstændighederne suppleres af
antagelserne i direktivets bilag I, del II, jf. nærmere herom
i afsnit 2.1.1.1 nedenfor.
Hvis antagelserne i artikel 19, stk. 3 og 4, samt i bilag I, del
II, ikke er tilstrækkelige til at beregne ÅOP på
ensartet vis, eller hvis antagelserne ikke længere svarer til
den kommercielle situation på markedet, kan Kommissionen
fastlægge de nødvendige supplerende antagelser eller
ændre de eksisterende antagelser, jf. artikel 19, stk. 5, 2.
pkt.
Med direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om ændring af
del II i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/48/EF for så vidt angår supplerende antagelser til
brug ved beregningen af de årlige omkostninger i procent
(herefter ændringsdirektivet), har Kommissionen udnyttet
bemyndigelsen fastsat i forbrugerkreditdirektivets artikel 19, stk.
5, 2. pkt.
Det fremgår af betragtningerne til
ændringsdirektivet, at erfaringerne fra medlemsstaterne med
implementeringen af forbrugerkreditdirektivet har vist, at
antagelserne i forbrugerkreditdirektivets bilag I, del II, ikke er
tilstrækkelige til at beregne ÅOP på en ensartet
måde, samt at antagelserne ikke længere er tilpasset
den kommercielle situation på markedet.
Det anføres i forlængelse heraf, at det - for
så vidt angår tidsubegrænsede kreditaftaler - er
nødvendigt at indsætte nye antagelser i direktivets
bilag I, del II, til brug ved beregningen af ÅOP. Det er
desuden nødvendigt at fastsætte nye antagelser om
tidspunktet for den første udnyttelse af kreditten og
tilbagebetalingerne.
Formålet med lovforslaget er navnlig at gennemføre
Kommissionens ændringsdirektiv. Lovforslaget indeholder
desuden en præciserende ændring af kreditaftalelovens
§§ 29 og 34. Ændringerne er alene af teknisk
karakter, og der er hermed ikke tiltænkt nogen materielle
ændringer af disse bestemmelsers indhold. Der henvises herom
til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, og
bemærkningerne hertil.
2. Beregningen af de årlige omkostninger i
procent (ÅOP)
2.1. Gældende ret
2.1.1. Kreditaftaleloven
Kreditaftaleloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 761 af 6.
november 2011, regulerer aftaler om kredit. Formålet med
kreditaftaleloven er hovedsagelig at beskytte låntageren,
når denne indgår kreditaftaler med en professionel
kreditgiver. Loven har endvidere til formål at sikre, at der
er den rette balance mellem låntagere og kreditgivere
således, at der skabes et velfungerende kreditmarked.
Kreditaftaleloven indeholder i kapitel 1 generelle bestemmelser,
der nærmere afgrænser lovens anvendelsesområde. I
kapitel 2 findes regler om kreditgiverens oplysningspligt, herunder
bl.a. regler om beregning af ÅOP, og i kapitel 3 findes
regler om fortrydelsesret. Herudover indeholder loven bl.a. regler
om tilsidesættelse af oplysningspligten (kapitel 6),
forbrugerens betalinger (kapitel 7), forbrugerens misligholdelse
(kapitel 8) og kreditorskifte (kapitel 9).
Kreditaftaleloven indeholder herudover tre bilag. Bilag 1, del
1, indeholder en matematisk formel, som skal anvendes ved
beregningen af ÅOP. Endvidere indeholder del 4 i bilag 1 en
række supplerende antagelser til brug ved beregningen af
ÅOP. Bilag 2 indeholder formularen "Standardiserede
europæiske forbrugerkreditoplysninger". Bilag 3 indeholder en
særlig formular, som skal anvendes i forbindelse med
kreditaftaler om kassekredit og gældsomlægning (i
stedet for formularen i bilag 2).
2.1.1.1. De årlige omkostninger i procent
(ÅOP)
ÅOP er i kreditaftalelovens § 4, nr. 9,
defineret som de samlede omkostninger i forbindelse med
kreditaftalen udtrykt i procent pr. år af det samlede
kreditbeløb, eventuelt omfattende de omkostninger, der er
nævnt i § 16, stk. 3 og 4.
Kreditaftalelovens § 16, der svarer til
forbrugerkreditdirektivets artikel 19, vedrører beregningen
af ÅOP.
Definitionen af ÅOP udbygges i § 16, stk. 1,
hvoraf det fremgår, at ÅOP på årsbasis
svarer til nutidsværdien af alle fremtidige eller
eksisterende forpligtelser i form af udnyttede kreditmuligheder,
tilbagebetalinger og omkostninger, der er aftalt mellem
kreditgiveren og forbrugeren. Efter § 16, stk. 2, skal
ÅOP beregnes ud fra den matematiske formel i lovens bilag 1.
Efter § 16, stk. 3, skal kreditaftalens samlede
omkostninger indgå i beregningen af ÅOP. Undtaget er
dog omkostninger, som kun skal betales ved forbrugerens
misligholdelse, samt omkostninger, som forbrugeren skal betale
udover købsprisen ved køb af varer og
tjenesteydelser, når disse omkostninger er uafhængige
af, om varen eller tjenesteydelsen købes kontant eller
på kredit.
En kreditaftale vil ofte være knyttet til en konto,
hvortil kreditbeløbet udbetales. Det følger af
§ 16, stk. 4, at omkostningerne ved en sådan konto
skal indgå i beregningen af ÅOP, hvis åbningen
heraf er obligatorisk. Det samme gælder udgifter til
betalingstransaktioner og omkostninger ved anvendelse af
betalingsmidler. Omkostninger ved anvendelse af betalingsmidler kan
f.eks. opstå, hvis kreditten er knyttet til et kontokort,
hvor anvendelse af kontokortet er gebyrbelagt. Hvis det er muligt
at åbne en konto i forbindelse med forbrugerkreditten, men
det ikke er obligatorisk, skal de omkostninger, der er relateret
til kontoen, dog ikke indgå i beregningen af ÅOP.
Sådanne omkostninger skal i stedet være angivet separat
i kreditaftalen eller i en anden aftale med forbrugeren.
Efter kreditaftalelovens § 16, stk. 5, skal
beregningen af ÅOP baseres på den antagelse, at
kreditaftalen opretholdes i hele det aftalte tidsrum, og at
både kreditgiveren og forbrugeren opfylder deres
forpligtelser i henhold til kreditaftalen.
Hvis kreditaftalen giver mulighed for en variabel rente, eller
hvis omkostninger, der skal indgå i beregningen af ÅOP,
ikke kan opgøres på det tidspunkt, hvor beregningen
skal foretages, fastslår § 16, stk. 6, at der ved
beregningen af ÅOP skal anvendes den antagelse, at
såvel renten som omkostninger er konstante i hele
aftaleperioden.
Endelig følger det af § 16, stk. 7, at der ved
beregningen af ÅOP om nødvendigt kan gøres brug
af de supplerende antagelser i lovens bilag 1, jf. straks
nedenfor.
2.1.1.2. Supplerende antagelser til brug ved beregningen af
de årlige omkostninger i procent (ÅOP)
Som anført under pkt. 2.1.1.1 indeholder
kreditaftalelovens bilag 1 en matematisk formel, som skal anvendes
ved beregningen af ÅOP. Herudover indeholder bilag 1 bl.a. en
række supplerende antagelser til brug ved beregningen af
ÅOP (del 4). Bilag 1, del 4, svarer til
forbrugerkreditdirektivets bilag I, del II.
Kreditaftalelovens bilag 1, del 4, indeholder følgende
supplerende antagelser:
1) Hvis en
kreditaftale stiller forbrugeren frit med hensyn til at udnytte
kreditmuligheden, anses det samlede kreditbeløb for udnyttet
i sin helhed med det samme.
2) Hvis en
kreditaftale giver forskellige muligheder for at udnytte
kreditmuligheden med forskellige omkostninger eller debitorrenter,
anses det samlede kreditbeløb for udnyttet ved den
højeste omkostning og debitorrente anvendt på den
mulighed for at udnytte kreditmuligheden, der oftest benyttes under
den pågældende type kreditaftale.
3) Hvis en
kreditaftale generelt stiller forbrugeren frit med hensyn til at
udnytte kreditmuligheden, men også blandt de forskellige
muligheder for udnyttelse af kreditmuligheden fastsætter en
begrænsning med hensyn til beløb og tidsrum, anses
kreditbeløbet for at være udnyttet på den
tidligste af de datoer, der er fastsat i aftalen, og i
overensstemmelse med disse begrænsninger for udnyttelse af
kreditmuligheden.
4) Hvis der ikke er
en fast tidsplan for tilbagebetalingen, antages det,
a) at kreditten er
stillet til rådighed for en periode på 1 år
og
b) at kreditten
tilbagebetales i 12 lige store månedlige rater.
5) Hvis der er en
fast tidsplan for tilbagebetaling, men størrelsen af
tilbagebetalingen er fleksibel, skal størrelsen af hver
tilbagebetaling anses for at være den laveste, som er fastsat
i aftalen.
6) Når
kreditaftalen indeholder mere end én tilbagebetalingsdato,
anses kreditten for stillet til rådighed og
tilbagebetalingerne for foretaget på den tidligste af de
datoer, der er fastsat i aftalen, medmindre andet er angivet.
7) Er der endnu
ikke aftalt et loft for kreditten, anses loftet for at være
på 11.200 kr.
8) Hvis der er tale
om en kassekredit, anses det samlede kreditbeløb for
udnyttet i sin helhed og for kreditaftalens fulde løbetid.
Hvis kreditaftalens løbetid ikke kendes, beregnes de
årlige omkostninger i procent ud fra den antagelse, at
kredittens løbetid er 3 måneder.
9) Hvis der i en
begrænset periode eller for et begrænset beløb
tilbydes forskellige rentesatser og omkostninger, anses rentesatsen
og omkostningerne for at være den højeste sats i hele
kreditaftalens løbetid.
10) I forbindelse
med kreditaftaler, for hvilke der er aftalt en fast debitorrente i
den første periode, ved hvis udløb der
fastsættes en ny debitorrente, som derefter med jævne
mellemrum tilpasses i forhold til en aftalt indikator, beregnes de
årlige omkostninger i procent ud fra den antagelse, at fra og
med udløbet af perioden med den faste debitorrente er
debitorrenten den samme som debitorrenten på tidspunktet for
beregningen af de årlige omkostninger i procent baseret
på værdien af den aftalte indikator på det
pågældende tidspunkt.
2.2. Lovforslagets indhold
2.2.1. Kommissionens direktiv 2011/90/EU
Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om
ændring af del II i bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår
supplerende antagelser til brug ved beregningen af de årlige
omkostninger i procent (ændringsdirektivet) er udstedt med
hjemmel i forbrugerkreditdirektivets artikel 19, stk. 5.
Forbrugerkreditdirektivet er som anført under pkt. 1.1
ovenfor et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket bl.a.
indebærer, at medlemsstaterne ikke kan fastsætte
regler, der afviger fra direktivets ordning, herunder også
eventuelle ændringer af direktivets bestemmelser.
Efter ændringsdirektivets artikel 1 skal de supplerende
antagelser til brug ved beregningen af ÅOP i
forbrugerkreditdirektivets bilag I, del II, erstattes med de
antagelser, der er fastsat i bilaget til ændringsdirektivet.
Ændringsdirektivet er optrykt som bilag 2 til
lovforslaget.
Det foreslås på den baggrund i overensstemmelse med
ændringsdirektivet, at kreditaftalelovens bilag 1, 4. afsnit,
ophæves, og i stedet erstattes med ændringsdirektivets
bilag om de supplerende antagelser til brug ved beregningen af
ÅOP.
Lovforslaget omfatter tre nye supplerende antagelser 5, 6 og 7,
til brug ved beregningen af ÅOP. De øvrige antagelser
1, 2, 3, 4, 8, 9 og 10 i bilaget viderefører de
gældende antagelser. Den foreslåede antagelse 1 svarer
således til den gældende antagelse 1, mens de
foreslåede antagelser 2 og 3 svarer til henholdsvis de
gældende antagelser 3 og 2. De foreslåede antagelser 4,
8, 9 og 10 svarer til de gældende antagelser 8, 7, 9 og
10.
2.2.1.1. Tidsubegrænsede kreditaftaler, der ikke er
kassekreditter - bilagets supplerende antagelse 5
Den foreslåede nye antagelse 5 vedrører
tidsubegrænsede kreditaftaler, der ikke er kassekreditter.
Ved en tidsubegrænset kreditaftale forstås en aftale
uden fast løbetid, herunder aftaler, hvor kreditten skal
tilbagebetales i sin helhed inden for eller efter en bestemt
periode, og som herefter kan udnyttes igen. Omfattet af
bestemmelsen er eksempelvis kreditkort og kreditfaciliteter eller
andre revolverende kreditter.
Efter den foreslåede antagelse 5, litra a, skal det i
tilfælde af en tidsubegrænset kreditaftale antages, at
kreditten er stillet til rådighed for en periode på 1
år regnet fra tidspunktet for den første udnyttelse af
kreditten, og at kapitalen, renter og eventuelle andre omkostninger
(saldoen) udlignes med forbrugerens sidste betaling. Ved kapital
forstås det beløb, hvormed kreditmuligheden udnyttes,
til forskel fra renter og andre omkostninger ved kreditten.
Efter den foreslåede antagelse 5, litra b, skal det
endvidere antages, at kapitalen tilbagebetales i lige store
månedlige betalinger begyndende en måned efter datoen
for den første udnyttelse af kreditten. Hvis kapitalen inden
for hver betalingsperiode skal tilbagebetales i sin helhed ved
én betaling, skal successive trækninger og
tilbagebetalinger af hele kapitalen dog antages at finde sted over
en periode på 1 år. Renter og andre omkostninger skal
pålægges i overensstemmelse hermed og som forudsat i
aftalen.
2.2.1.2. Andre kreditaftaler end kassekreditter og
tidsubegrænsede kreditaftaler - bilagets supplerende
antagelse 6
Den foreslåede antagelse 6 omfatter andre kreditaftaler
end kassekreditter og tidsubegrænsede kreditaftaler, jf.
antagelse 4 og 5.
Efter antagelse 6, litra a, skal det i tilfælde, hvor
datoen for eller størrelsen på en tilbagebetaling ikke
kan fastlægges, antages, at betalingen er foretaget på
det tidligst mulige tidspunkt i henhold til aftalen og for det
laveste beløb, som fremgår af aftalen.
Hvis datoen for indgåelse af aftalen ikke er kendt, skal
datoen for den første trækning anses for at være
den dato, som resulterer i det korteste interval mellem den
pågældende dato og datoen for den første
betaling, som forbrugeren skal foretage, jf. antagelse 6, litra
b.
2.2.1.3. Udfyldende antagelser om tidsfastsættelsen for
eller størrelsen af en betaling - bilagets supplerende
antagelse 7
Efter den foreslåede antagelse 7, der både
gælder for kassekreditter, tidsubegrænsede
kreditaftaler og andre kreditaftaler, skal det i tilfælde,
hvor datoen for eller størrelsen af en betaling ikke ud fra
aftalen eller antagelserne 4, 5 og 6 kan fastlægges, antages,
at betalingen skal ske i overensstemmelse med de datoer og
betingelser, som kreditor kræver.
Hvis heller ikke disse oplysninger er kendt, skal det antages,
at betaling af renter sker sammen med tilbagebetalingen af
kapitalen, jf. litra a, at andre omkostninger end renter i form af
et engangsbeløb betales på tidspunktet for
kreditaftalens indgåelse, jf. litra b, at andre omkostninger
end renter, som skal betales flere gange, betales med faste
intervaller fra datoen for den første tilbagebetaling af
kapitalen, og - hvis størrelsen på de nævnte
omkostninger ikke er kendt - antages de at være lige store,
jf. litra c. Det skal herudover antages, at den sidste betaling
udligner saldoen, jf. litra d.
Justitsministeriet bemærker hertil, at der for så
vidt angår antagelse 7, litra b og c, i den engelske
sprogudgave af direktivet er anvendt betegnelsen "non-interest
charge", som i den danske sprogudgave er oversat til
"ikke-rentebærende afgift". Efter Justitsministeriets
opfattelse er det imidlertid mere retvisende i en dansk kontekst og
i overensstemmelse med direktivets ordlyd i øvrigt at
anvende betegnelsen "andre omkostninger end renter".
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det forventes, at forslaget vil kunne have begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, som følge
af de nye supplerende antagelser til brug ved beregningen af
ÅOP. Det forventes af samme årsag, at forslaget vil
kunne have visse positive konsekvenser for konkurrencen.
Forslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Kommissionens direktiv
2011/90/EU af 14. november 2011 om ændring af del II i bilag
I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for
så vidt angår supplerende antagelser til brug ved
beregningen af de årlige omkostninger i procent. Direktivet
skal finde anvendelse fra den 1. januar 2013.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, Tinglysningsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Danske
Advokater, Datatilsynet, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening
(KL), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autobranchens
Handels- og Industriforening, Danmarks Automobilforhandler
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Franchise
Forening, Dansk Kredit Råd, Retspolitisk Forening, DI -
organisation for erhvervslivet, De Danske Bilimportører,
Experian A/S, Finans og Leasing, Finansrådet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Forbrugerklagenævnet,
Forsikring & Pension, Håndværksrådet,
Liberale Erhvervs Råd, Realkreditrådet,
Realkreditforeningen, Retssikkerhedsfonden, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Copenhagen Business School,
Center for kreditret og kapitalmarkedsret, og Rigsombudsmanden i
Grønland.
| | 9. Sammenfattende skema | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at forslaget vil kunne have
visse positive konsekvenser for konkurrencen. | Det vurderes, at forslaget vil kunne have
begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
som følge af nye supplerende antagelser til brug ved
beregningen af ÅOP. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører
Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om
ændring af del II i bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår
supplerende antagelser til brug ved beregningen af de årlige
omkostninger i procent. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat en note om, at loven (tillige)
gennemfører Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14.
november 2011 om ændring af del II i bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for
så vidt angår supplerende antagelser til brug ved
beregningen af de årlige omkostninger i procent.
Til nr. 2
Det foreslås, at 4. afsnit i bilag 1 til lov om
kreditaftaler, ophæves, og erstattes med teksten i
ændringslovens bilag 1.
Det foreslåede bilag 1 svarer til bilag I, del II, i
Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om
ændring af del II i bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår
supplerende antagelser til brug ved beregningen af de årlige
omkostninger i procent. Der henvises herom til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og
4
Ved lov nr. 535 af 26. maj 2010 om ændring af lov om
kreditaftaler og lov om markedsføring (Ændringer som
følge af forbrugerkreditdirektivet) blev der affattet en ny
definition af "samlet beløb, der skal betales af
forbrugeren", jf. kreditaftalelovens § 4, nr. 8. Efter
den nye definition omfatter det samlede beløb, der skal
betales af forbrugeren, summen af det samlede kreditbeløb og
de samlede omkostninger i forbindelse med kreditaftalen. Af den
tidligere gældende § 9, stk. 1, nr. 5, fremgik det,
at også en udbetaling var omfattet af det samlede
beløb, som skulle betales af forbrugeren.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der med definitionen fra
2010 af "samlet beløb, der skal betales af forbrugeren" ikke
tiltænkt nogen materielle ændringer af
kreditaftalelovens § 29, stk. 2, nr. 1 eller 2, om
forbrugerens misligholdelse eller § 34, stk. 1, nr. 2, om
et ejendomsforbeholds gyldighed.
Med den foreslåede ændring af § 29, stk.
2, præciseres det således, at en erlagt udbetaling
fortsat skal indgå i opgørelsen af det samlede
beløb, der skal betales i forbindelse med vurderingen af
kreditgivers adgang til at gøre
misligholdelsesbeføjelser gældende efter lovens
§ 29, stk. 2, nr. 1 og 2.
Det foreslås ligeledes med forslaget til ændring af
§ 34, stk. 1, nr. 2, at den erlagte udbetaling - som
hidtil - også skal indgå i opgørelsen af det
samlede beløb, der skal betales ved vurderingen af et
ejendomsforbeholds gyldighed efter kreditaftalelovens
§ 34, stk. 1, nr. 2.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2013, hvilket er den dato,
hvorfra de nationale gennemførelsesbestemmelser skal
anvendes, jf. direktivets artikel 2.
Det foreslås i stk. 2, at
lovens regler skal finde anvendelse på kreditaftaler, der
indgås efter den 1. januar 2013. Dette indebærer
samtidig, at lovens regler tillige skal finde anvendelse på
kredittilbud, der fremsættes efter lovens ikrafttræden.
Forslaget indebærer, at i tilfælde, hvor der er fremsat
et kredittilbud før lovens ikrafttræden, er
kreditgiveren (alene) forpligtet til at give oplysning efter de nye
regler i selve kreditaftalen.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Forbrugerkreditdirektivet blev gennemført i dansk ret ved
lov nr. 535 af 26. maj 2010 om ændring af lov om
kreditaftaler og lov om markedsføring (Ændringer som
følge af forbrugerkreditdirektivet). Efter denne
ændringslovs § 4 fremgår det, at loven ikke
skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Det færøske
Lagting vedtog den 11. maj 2009 lagtingslov om ændring af
lagtingslov om de færøske myndigheders kompetence over
sager og sagsområder (Overtagelse af sagsområdet
formueret) med ikrafttræden den 1. januar 2010. Loven kan
derfor ikke sættes i kraft for Færøerne.
Ændringsloven er ikke sat i kraft for Grønland og
det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at lovens
§ 1 ved kongelig anordning kan sættes helt eller
delvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | |
| | § 1 | | I lov om kreditaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 761 af 11. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | 1) | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og
om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF,
(EU-Tidende 2008 nr. L 133, side 66). | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter »side 66)«: »og Kommissionens direktiv
2011/90/EU af 14. november 2011 om ændring af del II i bilag
I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for
så vidt angår supplerende antagelser til brug ved
beregningen af de årlige omkostninger i procent, EU-Tidende
2011, nr. L 296, side 35« | | | | | | 2. Bilag 1, 4. afsnit, affattes som bilag 1 til
denne lov. | | | | | Stk. 2. Det
forfaldne beløb skal udgøre: | | 3. I § 29, stk. 2, nr. 1 og 2,
indsættes efter »betales,«: »inklusive en
erlagt udbetaling,«. | | 1) | mindst en tiendedel af det samlede
beløb, der skal betales, eller | | | 2) | hvis der i det forfaldne beløb
indgår flere afdrag, mindst en tyvendedel af det samlede
beløb, der skal betales, eller | | | 3) | hele restfordringen. | | | | | | | | | § 34. Ejendomsforbehold er kun
gyldigt, såfremt | | 4. § 34, stk. 1, nr. 2, affattes
således: | | 1) | det er aftalt senest ved overgivelsen af
det købte til forbrugeren, | | »2) | det samlede beløb, der skal
betales, jf. § 8, stk. 2, nr. 7, inklusive den erlagte
udbetaling, overstiger 2.000 kr.,«. | | 2) | det samlede beløb, der skal
betales, jf. § 8, stk. 2, nr. 7, overstiger 2.000
kr., | | 3) og 4) | (Udelades) | | | | | | | |
| | § 2 | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013. Stk. 2. Loven
finder alene anvendelse for kreditaftaler, der indgås efter
lovens ikrafttræden. | | | | | |
| | § 3 | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. | | | | | | | | Bilag 1 | | | 4. Supplerende antagelser til brug ved beregningen af de
årlige omkostninger i procent | »4. Supplerende
antagelser til brug ved beregningen af de årlige omkostninger
i procent | | | 1) | Hvis en kreditaftale stiller forbrugeren
frit med hensyn til at udnytte kreditmuligheden, anses det samlede
kreditbeløb for udnyttet i sin helhed med det samme. | 1) | Hvis en kreditaftale stiller forbrugeren
frit med hensyn til at udnytte kreditmuligheden, anses det samlede
kreditbeløb for udnyttet i sin helhed med det samme. | | | 2) | Hvis en kreditaftale giver forskellige
muligheder for at udnytte kreditmuligheden med forskellige
omkostninger eller debitorrenter, anses det samlede
kreditbeløb for udnyttet ved den højeste omkostning
og debitorrente anvendt på den mulighed for at udnytte
kreditmuligheden, der oftest benyttes under den
pågældende type kreditaftale. | 2) | Hvis en kreditaftale generelt stiller
forbrugeren frit med hensyn til at udnytte kreditmuligheden, men
også - blandt de forskellige muligheder for udnyttelse af
kreditmuligheden - fastsætter en begrænsning med hensyn
til beløb og tidsrum, anses kreditbeløbet for at
være udnyttet på den tidligste af de i kreditaftalen
fastsatte datoer og i overensstemmelse med disse
begrænsninger for udnyttelse af kreditmuligheden. | | | 3) | Hvis en kreditaftale generelt stiller
forbrugeren frit med hensyn til at udnytte kreditmuligheden, men
også blandt de forskellige muligheder for udnyttelse af
kreditmuligheden fastsætter en begrænsning med hensyn
til beløb og tidsrum, anses kreditbeløbet for at
være udnyttet på den tidligste af de datoer, der er
fastsat i aftalen, og i overensstemmelse med disse
begrænsninger for udnyttelse af kreditmuligheden. | 3) | Hvis en kreditaftale giver forskellige
muligheder for at udnytte kreditmuligheden med forskellige
omkostninger eller debitorrenter, anses det samlede
kreditbeløb for udnyttet ved den højeste omkostning
og debitorrente anvendt på den mulighed for at udnytte
kreditmuligheden, der oftest benyttes under den
pågældende type kreditaftale. | | | 4) | Hvis der ikke er en fast tidsplan for
tilbagebetalingen, antages det, | 4) | Hvis der er tale om en kassekredit,
anses det samlede kreditbeløb for udnyttet i sin helhed og
for kreditaftalens fulde løbetid. Hvis kassekredittens
løbetid ikke kendes, beregnes de årlige omkostninger i
procent ud fra den antagelse, at kredittens løbetid er tre
måneder. | | | | a) | at kreditten er stillet til
rådighed for en periode på 1 år og | | | | b) | at kreditten tilbagebetales i 12 lige
store månedlige rater. | | | | 5) | Hvis der er en fast tidsplan for
tilbagebetaling, men størrelsen af tilbagebetalingen er
fleksibel, skal størrelsen af hver tilbagebetaling anses for
at være den laveste, som er fastsat i aftalen. | 5) | Hvis der er tale om en
tidsubegrænset kreditaftale, undtagen en kassekredit, antages
det, at: | | | a) | Kreditten er stillet til rådighed
for en periode på et år regnet fra datoen for den
første udnyttelse af kreditmuligheden, og at den endelige
betaling foretaget af forbrugeren indfrier tilgodehavendet i form
at kapital, renter og andre eventuelle omkostninger. | | | | | b) | Kapitalen tilbagebetales af forbrugeren
i lige store månedlige betalinger, første gang en
måned efter datoen for den første udnyttelse af
kreditmuligheden. I tilfælde, hvor kapitalen imidlertid skal
betales i sin helhed i form af en enkelt betaling i hver
betalingsperiode, skal forbrugerens efterfølgende
udnyttelser af kreditmuligheden og tilbagebetalinger af hele
kapitalen antages at foregå i en periode på et
år. Renter og andre omkostninger pålægges i
overensstemmelse med disse udnyttelser af kreditmuligheden og
tilbagebetalinger af kapitalen og som fastsat i
kreditaftalen. | | | | | I dette nr. forstås ved en
tidsubegrænset kreditaftale en kreditaftale uden fast
løbetid, som omfatter kreditter, som skal tilbagebetales i
deres helhed inden eller efter en periode, men som efter
tilbagebetaling står til rådighed til fornyet
udnyttelse. | | | 6) | Når kreditaftalen indeholder mere
end én tilbagebetalingsdato, anses kreditten for stillet til
rådighed og tilbagebetalingerne for foretaget på den
tidligste af de datoer, der er fastsat i aftalen, medmindre andet
er angivet. | 6) | Hvis der er tale om andre kreditaftaler
end kassekreditter og tidsubegrænsede kreditter som omfattet
i antagelserne i nr. 4 og 5: | | | | a) | Såfremt datoen eller
beløbet for en tilbagebetaling af kapital, der skal
foretages af forbrugeren, ikke kan fastslås, antages det, at
tilbagebetalingen finder sted på den tidligste dato, der er
angivet i kreditaftalen og vedrører det laveste
beløb, som den giver mulighed for. | | | | | b) | Hvis datoen for indgåelsen af
kreditaftalen ikke er kendt, antages tidspunktet for første
udnyttelse af kreditmuligheden at være den dato, som giver
det korteste interval mellem nævnte dato og datoen for den
første betaling, der skal foretages af forbrugeren. | | | 7) | Er der endnu ikke aftalt et loft for
kreditten, anses loftet for at være på 11.200 kr. | 7) | Såfremt datoen eller det
betalingsbeløb, der skal foretages af forbrugeren, ikke kan
fastslås på grundlag af kreditaftalen eller de
antagelser, der er angivet i nr. 4, 5 eller 6, antages det, at
betalingen sker i overensstemmelse med de af kreditor krævede
datoer og betingelser, og såfremt disse er ukendte skal
der: | | | | | a) | betales renter sammen med
kapitaltilbagebetalingerne, | | | | | b) | betales andre omkostninger end renter i
form af et engangsbeløb på tidspunktet for
indgåelse af kreditaftalen, | | | | | c) | betales andre omkostninger end renter
udtrykt som flere betalinger med regelmæssige mellemrum,
begyndende med datoen for den første tilbagebetaling af
kapital, og hvis beløbet for sådanne betalinger ikke
er kendte, skal de antages at være lige store beløb,
og | | | | | d) | den endelige betaling indfrier
tilgodehavendet i form af kapital, renter og andre eventuelle
omkostninger. | | | 8) | Hvis der er tale om en kassekredit,
anses det samlede kreditbeløb for udnyttet i sin helhed og
for kreditaftalens fulde løbetid. Hvis kreditaftalens
løbetid ikke kendes, beregnes de årlige omkostninger i
procent ud fra den antagelse, at kredittens løbetid er 3
måneder. | 8) | Hvis der endnu ikke er aftalt et loft
for kreditten, anses loftet for at være på 11.200
kr. | | | 9) | Hvis der i en begrænset periode
eller for et begrænset beløb tilbydes forskellige
rentesatser og omkostninger, anses rentesatsen og omkostningerne
for at være den højeste sats i hele kreditaftalens
løbetid. | 9) | Hvis der i en begrænset periode
eller for et begrænset beløb tilbydes forskellige
debitorrenter og omkostninger, anses debitorrenten og
omkostningerne for at være de højest mulige i hele
kreditaftalens løbetid. | | | 10) | I forbindelse med kreditaftaler, for
hvilke der er aftalt en fast debitorrente i den første
periode, ved hvis udløb der fastsættes en ny
debitorrente, som derefter med jævne mellemrum tilpasses i
forhold til en aftalt indikator, beregnes de årlige
omkostninger i procent ud fra den antagelse, at fra og med
udløbet af perioden med den faste debitorrente er
debitorrenten den samme som debitorrenten på tidspunktet for
beregningen af de årlige omkostninger i procent baseret
på værdien af den aftalte indikator på det
pågældende tidspunkt. | 10) | I forbindelse med kreditaftaler, for
hvilke der er aftalt en fast debitorrente i den første
periode, ved hvis udløb der fastsættes en ny
debitorrente, som derefter med jævne mellemrum tilpasses i
forhold til en aftalt indikator, beregnes de årlige
omkostninger i procent ud fra den antagelse, at fra og med
udløbet af perioden med den faste debitorrente er
debitorrenten den samme som debitorrenten på tidspunktet for
beregningen af de årlige omkostninger i procent baseret
på værdien af den aftalte indikator på det
pågældende tidspunkt.« |
|
Bilag 2
DIREKTIV
KOMMISSIONENS DIREKTIV 2011/90/EU
af 14. november 2011
om ændring af del II i bilag I
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for
så vidt angår supplerende antagelser til brug ved
beregningen af de årlige omkostninger i procent
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR -
under henvisning til traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og
om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF ( 1 )
(direktivet om forbrugerkredit), særlig artikel 19, stk. 5,
og
ud fra følgende
betragtninger:
| | (1) | De i medlemsstaterne indhøstede
erfaringer med gennemførelsen af direktiv 2008/48/EF har
vist, at de antagelser, som er fastsat i del II i bilag I til
nævnte direktiv, ikke er tilstrækkelige til at beregne
de årlige omkostninger i procent på en ensartet
måde og desuden ikke længere er tilpasset til den
handelsmæssige situation på markedet. | | | (2) | Det er nødvendigt løbende at
supplere disse forudsætninger med nye antagelser om
standarder for beregning af de årlige omkostninger i procent
i forbindelse med kreditter uden fast løbetid eller
kreditter, som tilbagebetales i deres helhed med mellemrum. Det er
også nødvendigt at fastsætte standarder for
tidsfastsættelsen af den første udnyttelse af
kreditmuligheden og de betalinger, der skal foretages af
forbrugeren. | | | (3) | Del II i bilag I til direktiv 2008/48/EF
bør derfor ændres i overensstemmelse hermed. | | | (4) | Foranstaltningerne i dette direktiv er i
overensstemmelse med udtalelse fra det udvalg, som er nedsat ved
artikel 25, stk. 1, i direktiv 2008/48/EF, og hverken
Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelser mod dem
- | | |
|
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel
1
Del II i bilag I til direktiv 2008/48/EF ændres som
angivet i bilaget til nærværende direktiv.
Artikel
2
1. Medlemsstaterne vedtager og
offentliggør senest den 31. december 2012 de love og
administrative bestemmelser, der er nødvendige for at
efterkomme dette direktiv. De underretter straks Kommissionen
herom.
De anvender disse bestemmelser fra
den 1. januar 2013.
Lovene og bestemmelserne skal ved
vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal
ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning.
De nærmere regler for henvisningen fastsættes af
medlemsstaterne.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de
vigtigste nationale retsforskrifter, som de udsteder på det
område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel
3
Dette direktiv træder i kraft
på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Artikel
4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 14. november 2011.
På Kommissionens vegne
José Manuel BARROSO
Formand
BILAG
Del II i bilag I til direktiv
2008/48/EF affattes således:
"II. De supplerende antagelser til
brug ved beregningen af de årlige omkostninger i procent,
skal være som følger:
a) Hvis en kreditaftale stiller
forbrugeren frit med hensyn til at udnytte kreditmuligheden, anses
det samlede kreditbeløb for udnyttet i sin helhed med det
samme.
b) Hvis en kreditaftale generelt
stiller forbrugeren frit med hensyn til at udnytte
kreditmuligheden, men også - blandt de forskellige muligheder
for udnyttelse af kreditmuligheden - fastsætter en
begrænsning med hensyn til beløb og tidsrum, anses
kreditbeløbet for at være udnyttet på den
tidligste af de i kreditaftalen fastsatte datoer og i
overensstemmelse med disse begrænsninger for udnyttelse af
kreditmuligheden.
c) Hvis en kreditaftale giver
forskellige muligheder for at udnytte kreditmuligheden med
forskellige omkostninger eller debitorrenter, anses det samlede
kreditbeløb for udnyttet ved den højeste omkostning
og debitorrente anvendt på den mulighed for at udnytte
kreditmuligheden, der oftest benyttes under den
pågældende type kreditaftale.
d) Hvis der er tale om en
kassekredit, anses det samlede kreditbeløb for udnyttet i
sin helhed og for kreditaftalens fulde løbetid. Hvis
kassekredittens løbetid ikke kendes, beregnes de
årlige omkostninger i procent ud fra den antagelse, at
kredittens løbetid er tre måneder.
e) Hvis der er tale om en
tidsubegrænset kreditaftale, undtagen en kassekredit, antages
det, at:
i) Kreditten er stillet til
rådighed for en periode på et år regnet fra
datoen for den første udnyttelse af kreditmuligheden, og at
den endelige betaling foretaget af forbrugeren indfrier
tilgodehavendet i form af kapital, renter og andre eventuelle
omkostninger.
ii) kapitalen tilbagebetales af
forbrugeren i lige store månedlige betalinger, første
gang en måned efter datoen for den første udnyttelse
af kreditmuligheden. I tilfælde, hvor kapitalen imidlertid
skal betales i sin helhed i form af en enkelt betaling i hver
betalingsperiode, skal forbrugerens efterfølgende
udnyttelser af kreditmuligheden og tilbagebetalinger af hele
kapitalen antages at foregå i en periode på et
år. Renter og andre omkostninger pålægges i
overensstemmelse med disse udnyttelser af kreditmuligheden og
tilbagebetalinger af kapitalen og som fastsat i kreditaftalen.
I dette litra forstås ved en
tidsubegrænset kreditaftale en kreditaftale uden fast
løbetid, som omfatter kreditter, som skal tilbagebetales i
deres helhed inden eller efter en periode, men som efter
tilbagebetaling står til rådighed til fornyet
udnyttelse.
f) Hvis der er tale om andre
kreditaftaler end kassekreditter og tidsubegrænsede kreditter
som omhandlet i antagelserne i litra d) og e):
i) Såfremt datoen eller
beløbet for en tilbagebetaling af kapital, der skal
foretages af forbrugeren, ikke kan fastslås, antages det, at
tilbagebetalingen finder sted på den tidligste dato, der er
angivet i kreditaftalen og vedrører det laveste
beløb, som den giver mulighed for.
ii) Hvis datoen for
indgåelsen af kreditaftalen ikke er kendt, antages
tidspunktet for første udnyttelse af kreditmuligheden at
være den dato, som giver det korteste interval mellem
nævnte dato og datoen for den første betaling, der
skal foretages af forbrugeren.
g) Såfremt datoen eller det
betalingsbeløb, der skal foretages af forbrugeren, ikke kan
fastslås på grundlag af kreditaftalen eller de
antagelser, der er angivet i litra d), e) eller f), antages det, at
betalingen sker i overensstemmelse med de af kreditor krævede
datoer og betingelser, og såfremt disse er ukendte:
i) skal der betales renter sammen
med kapitaltilbagebetalingerne
ii) skal der betales en
ikke-rentebærende afgift udtrykt som et enkelt beløb
på tidspunktet for indgåelse af kreditaftalen
iii) skal der betales
ikke-rentebærende afgifter udtrykt som flere betalinger med
regelmæssige mellemrum, begyndende med datoen for den
første tilbagebetaling af kapital, og hvis beløbet
for sådanne betalinger ikke er kendte, skal de antages at
være lige store beløb
iv) indfrier den endelige betaling
tilgodehavendet i form af kapital, renter og andre eventuelle
omkostninger.
h) Hvis der endnu ikke er aftalt et
loft for kreditten, anses loftet for at være på 1 500
EUR.
i) Hvis der i en begrænset
periode eller for et begrænset beløb tilbydes
forskellige debitorrenter og omkostninger, anses debitorrenten og
omkostningerne for at være de højest mulige i hele
kreditaftalens løbetid.
j) I forbindelse med kreditaftaler,
for hvilke der er aftalt en fast debitorrente i den første
periode, ved hvis udløb der fastsættes en ny
debitorrente, som derefter med jævne mellemrum tilpasses i
forhold til en aftalt indikator, beregnes de årlige
omkostninger i procent ud fra den antagelse, at fra og med
udløbet af perioden med den faste debitorrente er
debitorrenten den samme som debitorrenten på tidspunktet for
beregningen af de årlige omkostninger i procent baseret
på værdien af den aftalte indikator på det
pågældende tidspunkt. "
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14.
november 2011 om ændring af del II i bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for
så vidt angår supplerende antagelser til brug ved
beregningen af årlige omkostninger i procent, EU-Tidende
2011, nr. L 296, side 35.