Fremsat den 30. januar 2013 af
justitsministeren Morten Bødskov
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Bedre beskyttelse af ofre for
menneskehandel og ret til fortsat ophold for voldsramte
ægtefællesammenførte)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 571 af 18. juni 2012 og
§ 1 i lov nr. 572 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9 c indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5. Der kan
gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis
tilstedeværelse her i landet er påkrævet af
efterforsknings- eller retsforfølgningsmæssige hensyn.
Opholdstilladelsen kan ikke forlænges ud over den periode,
hvori efterforskningen eller retsforfølgningen
pågår.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
2. § 19,
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. Ved
afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt
efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, skal der
tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke
længere er til stede som følge af samlivsophør,
der skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har
været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v.
her i landet. Det gælder uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet.«
3. I
§ 33, stk. 5, ændres
»§ 9 c, stk. 5« til: »§ 9 c, stk.
6«.
4. I
§ 33, stk. 14, 3. pkt.,
ændres »100« til: »120«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1.
Formålet med lovforslaget er at udmønte den del af
regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen«
(oktober 2011), som vedrører bedre beskyttelse af ofre for
menneskehandel.
Med henblik på at styrke
indsatsen imod menneskehandel indgik regeringen i forbindelse med
finansloven for 2013 en aftale med Enhedslisten om at sikre bedst
mulige forhold og vilkår for de ofre for menneskehandel, der
vender hjem til deres oprindelsesland, således at de har
mulighed for at komme godt videre med deres liv uafhængig af
bagmænd mv. Som et led heri skal den såkaldte
forlængede refleksionsperiode til ofre for menneskehandel
udvides fra de nuværende 100 dage, således at den kan
udgøre op til i alt 120 dage. I refleksionsperioden kan ofre
for menneskehandel opholde sig i Danmark for at få
hjælp til restitution, samtidig med at den
pågældendes tilbagevenden til hjemlandet kan
forberedes.
Det foreslås således at
ændre reglerne om en refleksionsperiode til ofre for
menneskehandel, så den udvidede refleksionsperiode kan
udgøre op til i alt 120 dage.
Med lovforslaget foreslås
endvidere en selvstændig bestemmelse i udlændingeloven
om, at Udlændingestyrelsen kan give midlertidig
opholdstilladelse til bl.a. ofre for menneskehandel af
efterforsknings- og retsforfølgningsmæssige hensyn.
Forslaget vil tydeliggøre retstilstanden på
området.
1.2.
Lovforslaget har herudover til formål at udmønte den
del af regeringsgrundlaget, der vedrører indførelse
af en - efter norsk forbillede - ret til fortsat opholdstilladelse
for familiesammenførte personer, der udsættes for vold
i hjemmet.
En tidsbegrænset
opholdstilladelse, der er meddelt på baggrund af
ægteskab eller fast samlivsforhold, kan som udgangspunkt
inddrages, når samlivet ophører. Ved afgørelsen
om inddragelse skal der tages særligt hensyn til, om
samlivsophøret skyldes, at udlændingen har været
udsat for vold mv. Samtidig skal der tages hensyn til, om
inddragelsen må antages at virke særligt belastende
på grund af bl.a. udlændingens tilknytning til det
danske samfund. En udlænding, der har haft fast ophold i
Danmark i mindre end to år, har ofte ikke opnået en
sådan tilknytning til det danske samfund, at en inddragelse
af opholdstilladelsen må antages at virke særligt
belastende.
Efter regeringens opfattelse
indebærer denne retstilstand en risiko for, at en
udlænding fastholdes i et voldeligt parforhold, fordi
udlændingen frygter at miste sin opholdstilladelse, hvis den
pågældende forlader en voldelig partner eller
ægtefælle, inden udlændingen har haft lovligt
ophold her i landet i mere end to år. Det samme gør
sig gældende, hvis udlændingens barn er udsat for vold.
Det ønsker regeringen at lave om på.
Det foreslås derfor, at det i
forbindelse med afgørelsen om inddragelse af en
opholdstilladelse meddelt på baggrund af ægteskab eller
fast samlivsforhold i de situationer, hvor udlændingen
godtgør, at udlændingen eller dennes barn har
været udsat for vold, fremover ikke skal tillægges
betydning, at udlændingen kun har opholdt sig her i landet i
kortere tid. Derimod skal det ved afgørelsen indgå med
betydelig vægt, om udlændingen har udvist evne og vilje
til at lade sig integrere i det danske samfund.
2. Forlængelse af den udvidede refleksionsperiode
for at styrke hjemrejseforberedelserne
2.1. Gældende
ret
Udlændinge, der er kommet til
Danmark som ofre for menneskehandel, og som opholder sig her i
landet på ulovligt grundlag og derfor skal udrejse, bliver
meddelt en »refleksionsperiode«, det vil sige en
længere frist til at udrejse end andre udlændinge.
Refleksionsperioden udgør 30 dage, jf.
udlændingelovens § 33, stk. 14, 1. pkt., med mulighed
for forlængelse i op til i alt 100 dage.
Det er Udlændingestyrelsen,
der vurderer, om en udlænding har været udsat for
menneskehandel, og som fastsætter udrejsefristen og dermed
refleksionsperioden. Udlændingestyrelsen træffer
afgørelsen på baggrund af politiets og Center mod
Menneskehandels vurdering af
menneskehandelsspørgsmålet og eventuelle oplysninger
fra andre relevante parter, f.eks. krisecentermedarbejdere.
Udlændingestyrelsen foretager
vurderingen af spørgsmålet om, hvorvidt en
udlænding har været udsat for menneskehandel,
uafhængigt af, om politiet har indledt efterforskning eller
strafforfølgning af bagmænd i en sag om
menneskehandel, og uafhængigt af, om udlændingen
samarbejder med politiet i efterforsknings- eller
strafforfølgningsmæssig henseende.
Formålet med
refleksionsperioden er bl.a. at give den enkelte mulighed for at
restituere sig og blive styrket menneskeligt og dermed at
hjælpe den pågældende til et liv fri af
menneskehandlen. I refleksionsperioden har ofre for menneskehandel
derfor adgang til særlige indkvarteringstilbud, herunder
på krisecenter, hvis den enkelte ønsker det, og
mulighed for udvidet sundhedsbehandling samt psykologisk og
socialpædagogisk hjælp efter behov. Disse tilbud gives
til ofre for menneskehandel ud over de normale indkvarterings-,
sundheds- og undervisningstilbud, som omfatter alle
udlændinge under Udlændingestyrelsens
forsørgelse, det vil sige asylansøgere og
udlændinge, der ikke har et lovligt opholdsgrundlag i
Danmark.
Ofre for menneskehandel får
endvidere udpeget en kontaktperson (en socialarbejder tilknyttet
Center mod Menneskehandel), som skal bistå dem under deres
forløb i Danmark. Bistanden omfatter vejledning om
særlige tilbud og aktiviteter af bl.a. social karakter,
herunder om den forberedte hjemsendelse, som er specifikt
målrettet ofre for menneskehandel.
Som anført ovenfor kan
Udlændingestyrelsen forlænge refleksionsperioden
på 30 dage til i alt 100 dage, hvis der foreligger
særlige grunde, eller hvis udlændingen samarbejder om
en forberedt hjemsendelse, jf. udlændingelovens § 33,
stk. 14, 2. og 3. pkt.. Den udvidede refleksionsperiode bruges
bl.a. til at forberede hjemrejsen. Hjemrejseforberedelserne
omfatter normalt både aktiviteter her i landet, f.eks.
psykologhjælp, undervisnings- eller kursusforløb
rettet mod erhvervsaktiviteter efter en hjemvenden, og aktiviteter
i hjemlandet i form af modtagelse og støtte til
reintegration i tre måneder. Udlændingestyrelsen har
siden 2008 haft kontrakt med International Organization for
Migration (IOM) om planlægning og gennemførelse af
reintegrationsforløbet.
På baggrund af den
satspuljefinansierede Handlingsplan til bekæmpelse af
menneskehandel 2011-2014 blev den forberedte hjemsendelse af
handlede personer undergivet en ekstern evaluering ved
Rambøll, som blev offentliggjort i efteråret 2012.
Heraf fremgår det bl.a., at der er meget stor forskel
på, hvor lang tid det tager at arrangere den enkelte handlede
udlændings hjemrejse og reintegration. Hvor
tidskrævende forberedelserne er, afhænger af de
individuelle forhold i hvert enkelt tilfælde, herunder
hvilket land udlændingen skal vende tilbage til, om
udlændingen allerede har rejsedokumenter og af den enkeltes
reintegrationsønsker og -muligheder. I nogle situationer kan
forløbet planlægges i løbet af relativ kort
tid, mens der i andre tilfælde er behov for
længerevarende planlægning.
2.2. Lovforslagets
udformning
Med henblik på at styrke
indsatsen imod menneskehandel indgik regeringen i forbindelse med
finansloven for 2013 en aftale med Enhedslisten om at sikre bedst
mulige forhold og vilkår for de ofre for menneskehandel, der
vender hjem til deres oprindelsesland, således at de har
mulighed for at komme godt videre med deres liv uafhængig af
bagmænd mv.
Som led i aftalen er aftaleparterne
enige om at forlænge den udvidede refleksionsperiode fra de
nuværende 100 dage til 120 dage. I refleksionsperioden kan
den handlede udlænding opholde sig i Danmark og få
hjælp til restitution, mens den pågældendes
tilbagevenden til hjemlandet forberedes, f.eks. gennem
kompetenceudviklingsforløb mv., der kan styrke eller
bibringe udlændingen et forsørgelsesgrundlag efter
hjemvenden.
Aftaleparterne er endvidere enige
om at give yderligere støtte til handlede personers
reintegration i hjemlandet. Derfor skal reintegrationsperioden som
led i den forberedte hjemsendelse udvides fra de nugældende
tre til seks måneder. Støtteordningen skal samtidig
gøres mere fleksibel, således at den enkelte får
større mulighed for omprioritering af indsatsen, og der
åbnes for, at midlerne kan bruges til en bredere vifte af
aktiviteter som f.eks. skolepenge, uddannelsesforløb,
børnepasning mv.
På den baggrund
foreslås det at forlænge den udvidede
refleksionsperiode, således at perioden kan udgøre op
til i alt 120 dage. Med udvidelsen vil der være yderligere
tid til tilrettelæggelsen af hjemrejsen og reintegration i de
tilfælde, hvor der er behov for det. Fornøden tid til
planlægning af hjemrejsen og reintegrationen er en
forudsætning for, at den enkelte kan vende styrket tilbage
rent menneskeligt og modtage hjælp til at etablere et nyt og
varigt forsørgelsesgrundlag, således at den
pågældende har mulighed for at skabe sig en ny
tilværelse i hjemlandet. Det vil ruste den
pågældende psykisk og økonomisk til en
tilværelse fri af menneskehandel.
Betingelserne for at forlænge
refleksionsperioden ud over de første 30 dage ændres
ikke, og bestemmelsen forudsættes i øvrigt
administreret som hidtil.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4.
3. Midlertidig
opholdstilladelse til udlændinge, der samarbejder om
efterforskning og strafforfølgning mod
bagmænd
3.1. Gældende
ret
Efter praksis kan
Udlændingestyrelsen udstede en midlertidig opholdstilladelse
til en udlænding, herunder et offer for menneskehandel, hvis
den pågældende deltager i politiets efterforskning
eller vidner i en sag mod bagmænd i forbindelse med
retsforfølgning. Det midlertidige ophold gives af hensyn til
efterforskningsarbejdet og/eller den efterfølgende retssag,
og opholdstilladelsen er kun gyldig for den periode, hvor
efterforskningen og/eller retsforfølgningen
pågår, og hvor udlændingens tilstedeværelse
i Danmark er påkrævet. Straffesagen kan vedrøre
efterforskning og strafforfølgning af alle
straffelovsovertrædelser, herunder menneskehandel.
Hvis udlændingen opholder sig
i udlandet og er statsborger i et visumpligtigt land, skal den
pågældende meddeles visum for at indrejse i Danmark.
Visum gives alene med henblik på kortvarige ophold, og et
visum kan således højst gives for en periode på
tre måneder pr. halvår.
Hvis udlændingen opholder sig
i Danmark, men ikke har et lovligt opholdsgrundlag, eller hvis den
pågældendes tilstedeværelse i forbindelse med en
konkret efterforskning eller retssag er påkrævet ud
over et visums varighed, vil der blive givet en midlertidig
opholdstilladelse. Den midlertidige opholdstilladelse udstedes
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvorefter
opholdstilladelse kan gives af ganske særlige grunde. Efter
en konkret vurdering er der endvidere mulighed for at give
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
til et mindreårigt barn eller en ægtefælle til
udlændingen som følge af de pågældendes
familiemæssige tilknytning.
Spørgsmålet om,
hvorvidt en opholdstilladelse gives med henblik på
midlertidigt eller med mulighed for varigt ophold i Danmark, og for
hvilke perioder opholdstilladelsen kan gives og forlænges, er
reguleret i bekendtgørelse nr. 727 af 28. juni 2012 om
udlændinges adgang her til landet
(udlændingebekendtgørelsen). Efter
udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 2, gives en
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, med mulighed for varigt eller midlertidigt ophold.
Opholdstilladelsen er betinget af myndighedernes aktuelle og
pågående arbejde med efterforskning eller
retsforfølgning og gives derfor med henblik på
midlertidigt ophold.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 25,
stk. 11, gives en tidsbegrænset opholdstilladelse efter
bl.a. udlændingelovens § 9 c, stk. 1, første gang
for højst to år og kan forlænges for perioder
på op til tre år. I særlige tilfælde kan
tidsbegrænset opholdstilladelse gives første gang for
op til fem år. Efter praksis gives en midlertidig
opholdstilladelse på baggrund af deltagelse i efterforskning
og/eller retsforfølgning - afhængigt af
tidsperspektivet i det konkrete tilfælde - normalt for seks
måneder med mulighed for forlængelse i tilsvarende
perioder.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 34, stk. 3, kan der
efter ansøgning gives arbejdstilladelse til udlændinge
med opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelovens § 9
c, stk. 1. Ved afgørelsen heraf skal der navnlig tages
hensyn til formålet med ansøgningen. Således har
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik på at
bistå myndighederne under en konkret efterforskning eller
retssag, efter ansøgning mulighed for at få tilladelse
til at arbejde under deres ophold i Danmark.
Ofre for menneskehandel, der
frygter forfølgelse fra bagmænd eller andre i deres
hjemland, kan søge asyl. Asylmyndighederne vurderer
herefter, om den pågældende vil være konkret og
individuelt forfulgt eller i risiko for asylrelevante overgreb ved
en tilbagevenden til hjemlandet.
Det forhold, at en udlænding
har været udsat for menneskehandel, er isoleret set ikke
asylbegrundende. Der kan imidlertid ud fra en konkret vurdering
gives asyl, hvis der f.eks. er en høj grad af profilering -
herunder gennem presseomtale og ved oplysninger fra
ansøgeren til myndighederne i Danmark, som fører til
anholdelse af bagmænd bag menneskehandlen - der vil
føre til, at den pågældende ved en tilbagevenden
vil være i reel risiko for asylrelevant forfølgelse.
Eksempler på Flygtningenævnets praksis i asylsager,
hvor spørgsmålet om menneskehandel er indgået i
nævnets vurdering, er omtalt i Flygtningenævnets
Formandskabs 16. beretning, 2007, side 134-137, Formandskabets 19.
beretning, 2010, side 312-315, og Formandskabets 20. beretning,
2011, side 251-252.
Som andre udlændinge kan ofre
for menneskehandel endvidere søge opholdstilladelse efter de
øvrige regler i udlændingeloven, f.eks.
humanitær opholdstilladelse, der kan gives til
udlændinge, der lider af fysisk eller psykisk sygdom af meget
alvorlig karakter.
3.2. International
regulering
Ifølge artikel 14, stk. 1, i
Europarådets konvention mod menneskehandel skal
opholdstilladelse gives, hvis myndighederne anser det for
nødvendigt, at udlændingen bliver i landet enten af
hensyn til den pågældendes personlige forhold eller af
hensyn til samarbejde med myndighederne i forbindelse med
efterforskning eller retsforfølgning.
Det fremgår endvidere af
artikel 8 i direktiv 2004/81/EF om opholdstilladelse til ofre for
menneskehandel, der samarbejder med kompetente myndigheder, at der
kan gives midlertidig opholdstilladelse til ofre for
menneskehandel, der samarbejder med politiet i en sag mod
bagmændene, og hvis ophold i landet er nødvendigt af
hensyn til efterforskningsarbejde eller retsforfølgning.
Direktivet er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
samarbejdet om retlige og indre anliggender (retsforbeholdet).
Derfor er direktivet ikke bindende for og finder ikke anvendelse i
Danmark.
Som det fremgår af afsnit 3.1
ovenfor, er praksis på området i overensstemmelse med
de nævnte bestemmelser.
3.3. Lovforslagets
indhold
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør adgangen til at give midlertidig
opholdstilladelse med henblik på at bistå myndighederne
med efterforskning af kriminelle forhold eller for at bistå
under retsforfølgning mv., f.eks. gennem vidneudsagn,
fremgå udtrykkeligt af udlændingeloven. Det vil
tydeliggøre retstilstanden og dansk rets overensstemmelse
med internationale regler om menneskehandel.
Det foreslås derfor at
indføje en bestemmelse i udlændingeloven, hvoraf det
udtrykkeligt fremgår, at midlertidig opholdstilladelse kan
gives med henblik på samarbejde med politiet i
efterforsknings- og retsforfølgningsmæssig henseende.
Bestemmelsen omfatter efterforskning og retsforfølgning af
alle kriminelle forhold og vil således ikke være
begrænset til menneskehandel.
Med den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 9 c, stk. 5, er der
ikke tilsigtet ændringer i den nuværende praksis efter
bestemmelsen i udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
og den nye bestemmelse vil blive administreret, som ordningen
administreres i dag.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1.
4. Fortsat ophold til
voldsramte ægtefællesammenførte
4.1. Gældende
ret
Det følger af
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når
grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til
stede.
Udlændinge, der har
tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark på baggrund
af ægteskab eller fast samlivsforhold, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, vil som
udgangspunkt derfor få inddraget opholdstilladelsen, hvis
samlivet ophører, da grundlaget for tilladelsen - det
faktiske samliv på fælles bopæl - ikke
længere er til stede. Det samme gælder
udlændinge, der har opholdstilladelse på baggrund af
ægteskab eller fast samlivsforhold efter lovens § 9 c,
stk. 1 (ganske særlige grunde).
Ved afgørelsen om
inddragelse af en opholdstilladelse meddelt i medfør af
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, skal der tages særligt hensyn
til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som
følge af samlivsophør, der skyldes, at
udlændingen har været udsat for overgreb, misbrug eller
anden overlast mv. her i landet, jf. udlændingelovens §
19, stk. 7.
Ifølge bestemmelsens
forarbejder, jf. lovforslag nr. L 150, folketingsåret
1995-96, omfattes af bestemmelsen fysiske overgreb i form af vold
eller voldtægt. Herudover vil trusler om vold og fremkaldelse
af fare for fysiske overgreb efter straffelovens bestemmelser herom
være omfattet af bestemmelsen. Efter omstændighederne
vil også gentagen eller grov psykisk voldsudøvelse
være omfattet.
Det er en forudsætning for at
anvende udlændingelovens § 19, stk. 7, at
udlændingen godtgør, at der har været tale om
voldsudøvelse, og at denne voldsudøvelse har
været den reelle årsag til, at udlændingen ikke
længere samlever på fælles bopæl med sin
ægtefælle.
Udlændingemyndighederne
foretager i hver enkelt sag en samlet individuel og konkret
vurdering af parternes oplysninger om voldsudøvelsen og den
eventuelt fremlagte dokumentation herfor. Alle oplysninger i sagen,
der kan belyse, om voldsudøvelsen har fundet sted,
indgår i vurderingen, og alle former for dokumentation kan
fremlægges. Hvis ægtefællen er dømt for at
have udøvet vold mod udlændingen, vil
udlændingemyndighederne altid anse voldsudøvelsen for
godtgjort, men det er ikke et krav, at der foreligger en
domfældelse, eller at der er indgivet politianmeldelse.
Volden kan også anses for dokumenteret ved f.eks.
skadestuerapporter eller lægeerklæringer,
erklæringer fra krisecentre og samtaler med
socialrådgivere mv.
I vurderingen af, om inddragelse af
en opholdstilladelse som følge af samlivsophør skal
undlades i de situationer, hvor samlivsophøret skyldes vold,
skal det indgå, om inddragelse af opholdstilladelsen må
antages at virke særligt belastende for udlændingen,
navnlig på grund af udlændingens tilknytning til det
danske samfund, alder, helbred, tilknytning til herboende personer
og udlændingens manglende eller ringe tilknytning til sit
hjemland mv., jf. udlændingelovens § 19, stk. 6, 1.
pkt., jf. § 26, stk. 1.
I denne vurdering indgår
blandt andet hensyn til eventuelle børn, situationen i
udlændingens hjemland, herunder risikoen for
udstødelse i hjemlandet som følge af
samlivsophøret, om ægteskabet har bestået i
hjemlandet og omfanget og karakteren af eventuelt samvær med
mindreårige børn bosiddende i Danmark. Også
varigheden af udlændingens ophold i Danmark og karakteren af
den tilknytning til Danmark i øvrigt, som den
pågældende har opnået, indgår som hensyn i
vurderingen.
Den afvejning, der skal foretages
efter § 19, stk. 7, og § 26, stk. 1, jf. § 19, stk.
6, indebærer blandt andet, at jo længere tid en
voldsramt ægtefælle har opholdt sig i Danmark, des mere
belastende kan det være for den pågældende at
vende tilbage til hjemlandet.
I praksis har der i sager af den
omhandlede karakter udviklet sig en positiv formodningsregel,
hvorefter det antages, at en udlænding, der har haft mere end
to års lovligt ophold med opholdstilladelse, har opnået
en sådan tilknytning her til landet, at det - forudsat at den
pågældende har gjort en indsats for at blive integreret
i det danske samfund - vil virke særligt belastende for den
pågældende, hvis den pågældendes
opholdstilladelse inddrages.
For så vidt angår en
udlænding, der har opholdt sig i Danmark i under to år,
er det ikke ganske udelukket, at opholdstilladelsen forlænges
eller undlades inddraget ud fra en konkret og individuel vurdering
af, at nægtelse af forlængelse eller inddragelse af den
pågældendes opholdstilladelse vil virke særligt
belastende. Efter praksis stilles der imidlertid krav om, at der
foreligger særlige omstændigheder, før en
opholdstilladelse kan forlænges eller undlades inddraget.
4.2. Norsk
ret
I Norge er der indført en
særlig bestemmelse om opholdstilladelse til
familiesammenførte udlændinge, der er blevet
mishandlet af deres ægtefælle eller samlever.
Det følger således af
§ 53 i den norske udlændingelov, at en
familiesammenført udlænding kan få en ny
opholdstilladelse på selvstændigt grundlag, hvis
samlivet er ophørt, og der er grund til at antage, at
udlændingen eller eventuelle børn er blevet mishandlet
i samlivsforholdet. Bestemmelsen anvendes kun, hvis
ægtefællen eller samleveren har en opholdstilladelse,
som har givet ansøgeren udsigt til varigt ophold i
Norge.
Formålet med den norske
bestemmelse er at sikre, at udenlandske
ægtefællesammenførte ikke skal føle sig
tvunget til at blive i et ægteskab eller samlivsforhold, hvor
den pågældende eller eventuelle børn bliver
mishandlet af frygt for at miste opholdstilladelsen i Norge. Der
stilles ikke krav om årsagssammenhæng mellem
mishandlingen og samlivsbruddet, ligesom det er uden betydning,
hvem af parterne der har taget initiativ til samlivsbruddet.
Såvel fysisk som psykisk vold
er omfattet af den norske bestemmelse. Det er en betingelse, at
volden mv. har ført til, at ansøgerens livskvalitet
er blevet forringet.
4.3. Lovforslagets
udformning
De nugældende regler
indebærer efter regeringens opfattelse en risiko for, at en
udlænding fastholdes i et voldeligt ægteskab eller
samlivsforhold, fordi udlændingen frygter at miste sit
opholdsgrundlag, hvis den pågældende ophæver
samlivet, før vedkommende har opholdt sig i Danmark i en vis
periode. Der er endvidere risiko for, at en udlænding, der
ikke selv er offer for vold, men hvis barn udsættes for vold
eller andre overgreb fra ægtefællens eller samleverens
side, sættes i en situation, hvor den pågældende
føler sig nødsaget til at vælge mellem at
udrejse eller at blive i forholdet.
Med henblik på at sikre, at
en udlænding ikke fastholdes i et ægteskab eller fast
samlivsforhold, hvor udlændingens barn udsættes for
vold mv., foreslås det, at der fremover i forbindelse med
vurderingen af, om udlændingens opholdstilladelse skal
inddrages som følge af samlivsophør, skal tages
særligt hensyn til, om udlændingens barn har
været udsat for vold mv. på samme måde, som der
efter gældende ret skal tages særligt hensyn til vold
mod udlændingen selv. Omfattet af bestemmelsen er - udover
udlændingens biologiske barn og adoptivbarn - også et
barn fra udlændingens nærmeste familie, der bor hos
udlændingen, og som har fået opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3. Det samme
gælder en mindreårig udlænding, som har
fået opholdstilladelse efter samme bestemmelse med henblik
på adoption eller som led i et plejeforhold.
En udlænding, der kun har
opholdt sig her i landet i kortere tid, vil typisk endnu ikke have
opnået samme tilknytning til Danmark som en udlænding,
der i mere end to år har opholdt sig her i landet med
opholdstilladelse. En samlet afvejning efter udlændingelovens
§ 19, stk. 7, og § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 6, vil
efter gældende praksis i de fleste tilfælde derfor
føre til, at opholdstilladelsen for disse udlændinge
inddrages.
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør det fremover ikke tillægges betydning,
at udlændingen kun har opholdt sig her i landet i kortere
tid. Derimod bør udlændingens vilje og evne til at
integrere sig i det danske samfund indgå med betydelig
vægt ved vurderingen af, om udlændingen kan anses for
at have den fornødne tilknytning til det danske samfund. En
sådan tilknytning vil f.eks. kunne bestå i, at den
pågældende har fået arbejde eller er under
uddannelse her i landet.
Herudover forudsættes som
hidtil blandt andet hensynet til eventuelle børn,
situationen i hjemlandet, herunder risikoen for udstødelse i
hjemlandet som følge af samlivsophøret, omfanget og
karakteren af eventuelt samvær med mindreårige
børn bosiddende i Danmark samt karakteren af
udlændingens tilknytning til Danmark i øvrigt at
skulle indgå i vurderingen.
Der lægges med lovforslaget
ikke op til en ændring af den i praksis udviklede positive
formodningsregel, hvorefter det anses for særligt belastende
for udlændingen at skulle forlade landet i de i § 19,
stk. 7, beskrevne situationer, når udlændingen har
opholdt sig her i landet i mere end to år med
opholdstilladelse.
Udlændingens tilknytning til
henholdsvis Danmark og hjemlandet skal fortsat vurderes konkret,
jf. § 19, stk. 6, jf. § 26, stk. 1. En udlænding
med ringe tilknytning til Danmark vil således også
fremover kunne få afslag på fortsat ophold, uanset at
udlændingen har opholdt sig i Danmark i længere tid,
mens en udlænding, der allerede efter kort tids ophold har
udvist vilje og evne til at lade sig integrere i det danske
samfund, vil kunne få ret til fortsat ophold. Det skal -
ligesom i dag - indgå i vurderingen, hvis udlændingens
integration har været vanskeliggjort af
ægtefællens eller samleverens forbud herimod,
indespærring i hjemmet eller lign.
Det skal fra udlændingens
side som hidtil godtgøres, at der har været tale om
voldsudøvelse. Alle oplysninger i sagen, der kan belyse, om
voldsudøvelsen har fundet sted, skal indgå i
vurderingen. Hvis der er en dom for, at ægtefællen har
udøvet vold mod udlændingen eller eventuelle
børn, skal voldsudøvelsen anses for godtgjort, men
det er ikke et krav, at der foreligger en domfældelse, eller
at overgrebet er meldt til politiet. Endvidere vil f.eks.
skadestuerapporter, lægeerklæringer, erklæringer
fra krisecentre og samtaler med socialrådgivere mv. kunne
indgå i vurderingen af, om der har fundet overgreb eller
lignende sted.
Udlændingen vil endvidere
fortsat skulle godtgøre, at voldsudøvelsen har
været den reelle årsag til, at udlændingen ikke
længere samlever på fælles bopæl med
ægtefællen eller samleveren.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
5. Ligestillingsvurdering af lovforslaget
De foreslåede ændringer af udlændingeloven er
kønsneutrale.
Lovforslaget kan dog få
ligestillingsmæssige konsekvenser for så vidt
angår de foreslåede ændringer i
udlændingelovens § 9 c, stk. 5, jf. forslagets
§ 1, nr. 1, om midlertidig opholdstilladelse som led i
samarbejde med myndighederne i efterforsknings- og/eller
retsforfølgningsmæssig henseende, samt § 33,
stk. 14, jf. forslagets § 1, nr. 4, om forlængelse
af udrejsefristen i op til 120 dage for udlændinge, der har
været udsat for menneskehandel, og som samarbejder om en
forberedt hjemsendelse. Det skyldes, at størstedelen af de
ofre for menneskehandel, som identificeres i Danmark, er
kvinder.
De foreslåede ændringer
vurderes samlet set at medvirke til en styrkelse af det enkelte
offer - typisk kvinder - og dermed vurderes forslaget at have
positive ligestillingsmæssige konsekvenser.
For så vidt angår den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 19,
stk. 7, jf. forslagets § 1, nr. 2, er såvel udenlandske
mænd som kvinder omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Erfaringsmæssigt udsættes kvinder
imidlertid i højere grad end mænd for vold i
parforholdet, hvorfor også denne del af forslaget
skønnes at have positive ligestillingsmæssige
konsekvenser.
6. Forholdet
til internationale konventioner
Efter artikel 13 i
Europarådets konvention om indsatsen mod menneskehandel skal
ofre for menneskehandel indrømmes en refleksionsperiode
på 30 dage.
Udlændingelovens
særlige bestemmelser rettet mod ofre for menneskehandel
bygger på Europarådets konvention om indsatsen mod
menneskehandel, der er inkorporeret i loven. Således
følger det af udlændingelovens § 33, stk. 14, 1.
pkt., at udrejsefristen for et offer for menneskehandel normalt
fastsættes til 30 dage (refleksionsperiode). De
gældende regler i udlændingelovens § 33, stk. 14,
2. og 3. pkt., hvorefter refleksionsperioden kan forlænges i
op til 100 dage, og som foreslås ændret til 120 dage,
er en national forbedring af retstilstanden.
Efter konventionens artikel 14,
stk. 1, skal der gives opholdstilladelse til et offer for
menneskehandel, hvis myndighederne finder det nødvendigt, at
den pågældende bliver i landet på grund af
vedkommendes personlige forhold, eller hvis den
pågældendes ophold i landet er nødvendigt af
efterforsknings- eller retsforfølgningsmæssige
hensyn.
Den allerede gældende praksis
for meddelelse af midlertidig opholdstilladelse til ofre for
menneskehandel af efterforsknings- eller
strafforfølgningsmæssige hensyn vurderes at være
i overensstemmelse med konventionen. De foreslåede
ændringer af udlændingelovens § 9 c, stk. 5, har
til formål at lovfæste praksis.
7. De økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
8. De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
9. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
10. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til
EU-retten
Direktiv 2004/81/EF om udstedelse
af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, der har
været ofre for menneskehandel, eller som er indrejst som led
i ulovlig indvandring, og som samarbejder med de kompetente
myndigheder, er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
samarbejdet om retlige og indre anliggender (retsforbeholdet).
Derfor er direktivet ikke bindende for og finder ikke anvendelse i
Danmark.
Det bemærkes dog, at
gældende lovgivning og de foreslåede ændringer
vurderes at være i overensstemmelse med direktivets artikel
6, hvorefter medlemsstaterne skal sikre, at ofre for menneskehandel
indrømmes en betænkningstid, således at de
får mulighed for at restituere sig og undslippe indflydelse
fra bagmændene, og direktivets artikel 8, hvorefter der kan
gives midlertidig opholdstilladelse til ofre for menneskehandel,
der samarbejder med politiet i en sag mod bagmændene, og hvis
ophold i landet er nødvendigt af hensyn til
efterforskningsarbejde eller retsforfølgning.
12. Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Danske Advokater, Amnesty International,
Børnerådet, Børns Vilkår, CFU -
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Dokumentations-
og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Finansrådet, Flygtninge Under Jorden,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Fredsfonden, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, HK/Danmark, HopeNow,
Indvandrermedicinsk klinik - Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening,
Kvinderådet, Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK), Migrantkvinder, Red Barnet, RCT -
Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, Reden Stop
Kvindehandel, Rehabiliteringscentret for Etniske kvinder i Danmark
(R. E. D), Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde
Kors Asylkontoret, Røde Kors Landskontoret, Rådet for
Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Ægteskab uden
Grænser og 3F.
| | | | | | 13. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/merudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Direktiv 2004/81/EF om udstedelse af
opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, der har været
ofre for menneskehandel, eller som er indrejst som led i ulovlig
indvandring, og som samarbejder med de kompetente myndigheder, er
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende samarbejdet om
retlige og indre anliggender (retsforbeholdet). Derfor er
direktivet ikke bindende for og finder ikke anvendelse i
Danmark. | | | | Det bemærkes dog, at gældende
lovgivning og de foreslåede ændringer vurderes at
være i overensstemmelse med direktivets artikel 6, hvorefter
medlemsstaterne skal sikre, at ofre for menneskehandel
indrømmes en betænkningstid, således at de
får mulighed for at restituere sig og undslippe indflydelse
fra bagmændene, og direktivets artikel 8, hvorefter der kan
gives midlertidig opholdstilladelse til ofre for menneskehandel,
der samarbejder med politiet i en sag mod bagmændene, og hvis
ophold i landet er nødvendigt at af hensyn til
efterforskningsarbejde eller retsforfølgning. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede § 9
c, stk. 5, 1. pkt., kan der
gives midlertidig opholdstilladelse til en udlænding, hvis
tilstedeværelse her i landet er påkrævet af
efterforsknings- eller retsforfølgningsmæssige
hensyn.
Efter bestemmelsen kan en
udlænding meddeles midlertidig opholdstilladelse, hvis
myndighederne finder, at udlændingens tilstedeværelse
her i landet er påkrævet af efterforsknings- eller
retsforfølgningsmæssige hensyn, f.eks. i forbindelse
med en sag mod bagmænd, og hvis udlændingen ikke
på andet grundlag har tilladelse til at opholde sig i
Danmark. Andet grundlag for lovligt ophold kan være et visum
eller en opholdstilladelse.
Det vil være en betingelse
for at meddele opholdstilladelse efter bestemmelsen, at politi,
anklagemyndighed, domstole eller andre relevante myndigheder
finder, at udlændingens tilstedeværelse i Danmark er
påkrævet under efterforskningen eller retssagen.
Opholdstilladelse er således betinget af konkret
efterforskningsarbejde eller en konkret retssag, og
opholdstilladelse vil kun kunne gives med henblik på konkret
deltagelse heri.
Det betyder, at opholdstilladelsen
alene vil kunne gives for den periode, hvor efterforskningen eller
retssagen pågår, jf. afsnit 3.1 og 3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Efter den foreslåede § 9 c, stk. 5, 2. pkt., kan
opholdstilladelsen ikke forlænges ud over den periode, hvori
efterforskningen eller retsforfølgningen
pågår.
Det betyder, at den midlertidige
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse alene kan
forlænges, når efterforskningen eller retssagen endnu
ikke er afsluttet, og udlændingens tilstedeværelse her
i landet fortsat er påkrævet. Opholdstilladelsen vil
kun kunne forlænges for den periode, hvori efterforskningen
eller retsforfølgningen forventes at løbe, og hvori
udlændingens fortsatte medvirken vil være
påkrævet. Har udlændingen således f.eks.
gennem afgivelse af vidneforklaring bidraget i et
fyldestgørende omfang, og finder myndighederne ikke
længere, at udlændingens tilstedeværelse i
Danmark er påkrævet, vil grundlaget for
udlændingens opholdstilladelse ikke længere være
til stede. Selv om straffesagen fortsat verserer, vil der ikke
være grundlag for at forlænge opholdstilladelsen.
Udlændingebekendtgørelsen vil blive ændret,
således at det vil fremgå, at opholdstilladelse efter
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9
c, stk. 5, alene kan gives med henblik på midlertidigt
ophold.
Af udlændingelovens § 19
fremgår det bl.a., at en tidsbegrænset
opholdstilladelse kan inddrages, når grundlaget for
tilladelsen ikke længere er til stede. Når en
udlændings tilstedeværelse i Danmark ikke længere
er påkrævet af efterforsknings- eller
retsforfølgningshensyn, skal der således tages
stilling til spørgsmålet om inddragelse.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 9 c, stk. 5, forudsættes
administreret i overensstemmelse med den hidtidige praksis på
området. Det indebærer bl.a., at udlændinge, der
meddeles midlertidig opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 9 c, stk. 5, efter
ansøgning kan få arbejdstilladelse i Danmark, så
længe opholdstilladelsen er gyldig.
Udlændingebekendtgørelsens § 34, stk. 3, vil
derfor blive ændret i konsekvens af den foreslåede
ændring.
Som videreførelse af
hidtidig praksis vil et mindreårigt barn eller en
ægtefælle til en udlænding med opholdstilladelse
efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 c, stk. 5, efter en konkret vurdering af bl.a. den
forventede varighed af udlændingens ophold fortsat kunne
få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som følge af de pågældendes
familiemæssige tilknytning.
Der henvises til afsnit 3.3 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der i forbindelse med en afgørelse om
inddragelse efter § 19, stk. 1, uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet skal tages særligt
hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede
som følge af samlivsophør, der skyldes, at
udlændingen eller udlændingens barn har været
udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast mv. her i
landet.
Efter den foreslåede
bestemmelse vil en udlænding, der har opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 1, nr. 1 (ægteskab eller fast samlivsforhold),
eller § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde),
således uanset varigheden af udlændingens ophold her i
landet kunne bevare sin opholdstilladelse, selv om
opholdsgrundlaget er ophørt på grund af
samlivsophør, når samlivsophøret skyldes, at
udlændingen eller udlændingens barn har været
udsat for vold mv.
Bestemmelsen svarer
indholdsmæssigt i vid udstrækning til den
gældende § 19, stk. 7, og skal i forhold til
overgrebenes karakter, dokumentation for overgrebene og
årsagssammenhæng mellem de begåede overgreb og
samlivsophøret fortolkes i overensstemmelse hermed.
Som noget nyt omfattes vold mv. mod
udlændingens barn imidlertid også af bestemmelsen.
Endvidere indebærer
forslaget, at der ved den afvejning, der skal foretages efter
§ 19, stk. 7, og § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 6,
skal lægges særlig vægt på, om
udlændingen har udvist vilje og evne til at lade sig
integrere i det danske samfund.
Det gælder, uanset hvor
længe den pågældende har opholdt sig her i
landet. En udlænding, der har opholdt sig i Danmark i en
kortere periode - og derfor typisk ikke vil have opnået samme
tilknytning til det danske samfund som en udlænding, der har
opholdt sig her i adskillige år - forudsættes
således at kunne bevare sin opholdstilladelse, hvis den
pågældende f.eks. har fået et arbejde i Danmark
eller er under uddannelse her i landet. At udlændingen har
opholdt sig i Danmark i under to år, forudsættes
således ikke længere tillagt nogen betydning ved
vurderingen af, om den pågældende kan siges at have
opnået en sådan tilknytning til det danske samfund, at
en inddragelse af opholdstilladelsen må antages at virke
særligt belastende.
Det skal indgå i vurderingen,
hvis udlændingens integration har været vanskeliggjort
af ægtefællens eller samleverens forbud herimod,
indespærring i hjemmet eller lign.
Herudover forudsættes blandt
andet hensynet til eventuelle børn, situationen i
hjemlandet, herunder risikoen for udstødelse i hjemlandet
som følge af samlivsophøret, omfanget og karakteren
af eventuelt samvær med mindreårige børn
bosiddende i Danmark samt karakteren af udlændingens
tilknytning til Danmark i øvrigt fortsat at skulle
indgå i vurderingen.
For udlændinge, der har
opholdt sig i Danmark i mere end to år med opholdstilladelse,
vil opholdstilladelsen i overensstemmelse med gældende
praksis efter § 19, stk. 7, som det klare udgangspunkt blive
bevaret, såfremt den pågældende har gjort en
indsats for at blive integreret i det danske samfund.
Overgreb, misbrug og anden overlast
skal som nævnt forstås i overensstemmelse med praksis
efter den gældende § 19, stk. 7, således at f.eks.
fysiske overgreb i form af vold eller voldtægt og trusler om
vold samt fremkaldelse af fare for fysiske overgreb omfattet af
straffelovens bestemmelser herom er omfattet af bestemmelsen.
Gentagen og grov psykisk vold vil endvidere efter
omstændighederne kunne være omfattet.
Det skal endvidere som hidtil fra
udlændingens side godtgøres, at der har været
tale om voldsudøvelse mv., jf. udlændingelovens §
40, stk. 1.
Hvis ægtefællen er
dømt for vold eller andre overgreb mod udlændingen
eller udlændingens barn, kan det umiddelbart lægges til
grund, at betingelsen om overgreb er opfyldt. Det er imidlertid
ikke et krav, at der foreligger en domfældelse, eller at
overgrebet er meldt til politiet. Volden vil eksempelvis også
kunne godtgøres ved skadestuerapporter eller
lægeerklæringer, erklæringer fra krisecentre og
samtaler med socialrådgivere mv.
Udlændingen skal endvidere
godtgøre, at den udøvede vold mv. har været den
reelle årsag til samlivsophævelsen. Inddragelse af
opholdstilladelse vil således ikke kunne undlades efter den
foreslåede § 19, stk. 7, hvis samlivsophøret
skyldes generel utilfredshed eller lignende i forholdet.
Der henvises til afsnit 4.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Der er tale om ændringer i konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Til nr. 4
Det følger af den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 33, stk.
14, at har en udlænding været udsat for menneskehandel,
fastsætter Udlændingestyrelsen efter anmodning
udrejsefristen til 30 dage, medmindre særlige grunde taler
derimod. Udrejsefristen kan efter anmodning fastsættes til et
senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige grunde
taler derfor, eller hvis udlændingen samarbejder om en
forberedt hjemsendelse. Udrejsefristen kan i dag højst
udgøre 100 dage.
Den foreslåede ændring
af udlændingelovens § 33, stk. 14, 3. pkt., indebærer, at
refleksionsperioden til udlændinge, der har været udsat
for menneskehandel, kan forlænges i op til i alt 120
dage.
Betingelserne for at forlænge
refleksionsperioden ud over de første 30 dage ændres
ikke, og bestemmelsen forudsættes i øvrigt
administreret som hidtil.
Det betyder, at udrejsefristen
på 30 dage, jf. udlændingelovens § 33, stk. 14, 1.
pkt., som hidtil efter anmodning kan forlænges, hvis
særlige grunde taler for det, eller hvis udlændingen
samarbejder om en forberedt hjemsendelse.
Særlige grunde kan som i dag
f.eks. være lægelige hensyn eller hensynet til, at den
pågældende udlænding kan vidne mod eventuelle
bagmænd i forbindelse med efterforskning eller behandling af
en straffesag om menneskehandel her i landet.
Forlængelse af udrejsefristen
under henvisning til, at udlændingen samarbejder om en
forberedt hjemsendelse, vil som hidtil forudsætte
udlændingens reelle og aktive deltagelse i
hjemrejseforberedelserne, herunder vilje til at tage imod relevante
tilbud om støtte mv., om muligt medvirke til at give
oplysninger, der kan etablere de nødvendige kontakter i
hjemlandet, samt i forhold til at tilvejebringe rejsedokumenter ved
at underskrive nødvendige ansøgninger herom.
Udrejsefristen kan ikke overstige i
alt 120 dage. Ved udløbet af den 30-dages
refleksionsperiode, kan udrejsefristen derfor højst
forlænges med i alt 90 dage, således at den samlede
udrejsefrist udgør i alt 120 dage.
Har en udlænding taget imod
tilbuddet om forberedt hjemsendelse og fået fastsat en
120-dages refleksionsperiode, men afslår den
pågældende efterfølgende tilbuddet, eller
ophører udlændingen reelt med at samarbejde om
forløbet i løbet af refleksionsperioden, skal der
således fastsættes en ny udrejsefrist for vedkommende.
Er den 30-dages refleksionsperiode udløbet, skal
udrejsefristen normalt fastsættes til syv dage.
Ophører samarbejdet under den 30-dages refleksionsperiode,
skal udrejsefristen fastsættes ved udløbet heraf.
Der henvises til afsnit 2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttræden. Den foreslåede ændring af
udlændingelovens § 19, stk. 7, jf. lovforslagets §
1, nr. 2, vil finde anvendelse for alle inddragelsessager, der
verserer i Udlændingestyrelsen eller
Udlændingenævnet på
ikrafttrædelsestidspunktet, og hvori der er eller vil blive
foretaget en vurdering efter § 19, stk. 7. Sager, der på
ikrafttrædelsestidspunktet er påklaget til eller er
under behandling i Udlændingenævnet, og hvor
udlændingelovens § 19, stk. 7, er relevant, vil efter
lovens ikrafttræden blive hjemvist til
Udlændingestyrelsen til fornyet behandling i 1. instans.
Den foreslåede ændring
af udlændingelovens § 33, stk. 14, 3. pkt., jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, finder ligeledes anvendelse for alle
sager om fastsættelse af en forlænget
refleksionsperiode, der verserer i Udlændingestyrelsen
på ikrafttrædelsestidspunktet. Har en udlænding
før lovens ikrafttrædelsestidspunkt fået fastsat
en udrejsefrist på 30 dage, jf. udlændingelovens §
33, stk. 14, 1. pkt., som følge af menneskehandel, kan
udrejsefristen således forlænges op til i alt 120 dage
efter lovens ikrafttræden. Udrejsefristen for
udlændinge, der før lovens ikrafttræden har
fået fastsat en udrejsefrist på i alt 100 dage, jf.
udlændingelovens § 33, stk. 14, 3. pkt., kan efter
omstændighederne forlænges i op til i alt 120 dage,
hvis tilrettelæggelsen af en forberedt hjemsendelse eller
særlige grunde gør det påkrævet.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 571 af 18. juni 2012 og
§ 1 i lov nr. 572 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9
c. Stk. 1-4
(…) | | 1. I § 9 c indsættes som nyt stk. 5: »Stk. 5.
Der kan gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis
tilstedeværelse her i landet er påkrævet af
efterforsknings- eller retsforfølgningsmæssige hensyn.
Opholdstilladelsen kan ikke forlænges ud over den periode,
hvori efterforskningen eller retsforfølgningen
pågår. Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.« | | | | §
19. Stk. 1-6
(…) | | 2. I § 19, stk. 7, affattes
således: | Stk. 7. Ved
afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt i
medfør af § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1,
skal der tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke
længere er til stede som følge af samlivsophør,
der skyldes, at udlændingen med opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, har været
udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast mv. her i
landet. | | »Stk. 7.
Ved afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse
meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1,
skal der tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke
længere er til stede som følge af samlivsophør,
der skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har
været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast mv.
her i landet. Det gælder, uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet.« | | | | §
33. Stk. 1-4
(…) | | | Stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse, som tillades indgivet her i
landet, jf. § 9, stk. 21, § 9 a, stk. 4, § 9 c, stk.
5,§ 9 f, stk. 7, § 9 i, stk. 2, § 9 j, stk. 2,
§ 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2, § 9 m, stk. 2, og
§ 9 n, stk. 2, og ansøgning om opholdstilladelse efter
§ 9 d tillægges opsættende virkning med hensyn til
udrejsefristen. Stk. 6-13.
(…) | | 3. I § 33, stk. 5, ændres »§
9 c, stk. 5« til: »§ 9 c, stk. 6«. | Stk. 14. Har en
udlænding været udsat for menneskehandel,
fastsætter Udlændingestyrelsen efter anmodning
udrejsefristen til 30 dage, medmindre særlige grunde taler
derimod. Udrejsefristen kan efter anmodning fastsættes til et
senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige grunde
taler derfor, eller hvis udlændingen samarbejder om en
forberedt hjemsendelse. Udrejsefristen kan højst
udgøre 100 dage. | | 4. I § 33, stk. 14, 3. pkt.,
ændres »100« til: »120«. | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger. |
|