Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 9. april 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Udvalget har
tiltrådt delingen af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2013 og var til 1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 21. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 54. Den 30. januar 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Amnesty
International og Det Frivillige Netværk for Voldsramte
Udlændinge ved Nina Weiss Madsen.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Det Frivillige Netværk
for Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss Madsen, mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Flertallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse og det under B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet vil
ved 3. behandling stemme hverken for eller imod det under A
nævnte lovforslag og indstiller det under B nævnte
lovforslag til forkastelse.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de under A
og B nævnte lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte en ændring af reglerne for opholdstilladelse
for familiesammenførte personer ved samlivsophør,
dvs. den del af lovforslaget, som efter delingen benævnes L
129 B. V, DF og KF er enige i den nuværende formodningsregel,
hvorefter det antages, at en udlænding, som har haft mere end
2 års lovligt ophold, har opnået en sådan
tilknytning til landet - forudsat at den pågældende har
gjort en indsats for at blive integreret i det danske samfund - at
det vil virke særlig belastende for den enkelte at miste
opholdstilladelsen. V, DF og KF mener, at en udlændings
tilknytning til Danmark skal spille en afgørende rolle ved
afgørelser om fortsat ophold i Danmark, hvorfor
længden af opholdet fortsat bør spille en
væsentlig rolle. Desuden er der i dag mulighed for, at volds-
og misbrugsepisoder medtages i afgørelser om
opholdstilladelser, selv om den enkelte har opholdt sig i Danmark i
mindre end 2 år. V, DF og KF kan på den baggrund ikke
støtte den del af lovforslaget.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter en forlængelse af
refleksionsperioden fra 100 til 120 dage, dvs. den del af
lovforslaget, som efter delingen benævnes L 129 A. V og KF
deler ambitionen om at styrke den enkeltes restitutionsperiode i
Danmark såvel som at forbedre planlægningen af den
enkeltes hjemsendelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
af den opfattelse, at den del af lovforslaget, som efter delingen
benævnes L 129 A, er udtryk for symbolpolitik, som ikke
forbedrer forholdene for handlede mennesker. DF vil ikke stemme for
et lovforslag, blot fordi det ser pænt ud på
papiret.
DF er optaget af at fange bagmændene
og sikre ofrene for menneskehandel de bedst mulige betingelser for
et så godt liv som muligt fremadrettet. Derfor er DF
også med i handlingsplanen til bekæmpelse af
menneskehandel, og DF arbejder gerne videre med området. DF
vil gerne se på, om vi kan blive bedre til at hjælpe
ofrene i hjemlandet eller i nærområdet.
DF gør i øvrigt
opmærksom på, at efter artikel 13 i Europarådets
konvention om indsatsen mod menneskehandel skal ofre for
menneskehandel indrømmes en refleksionsperiode på 30
dage. Danmark overopfylder allerede i dag disse bestemmelser, og
derfor kan der heller ikke her findes argumenter for en udvidelse.
Det er ligeledes DF´s opfattelse, at justitsministeren ikke
har svaret fyldestgørende på de
spørgsmål, som Folketinget har stillet i forbindelse
med udvalgsbehandlingen, hvorfor DF havde foretrukket en anderledes
tilgang til dette meget komplekse og vanskelige område.
DF er tvivlende over for, hvorvidt
ændringerne vil gøre den store forskel. DF undrer sig
over, at regeringen bruger tid og kræfter på at
foreslå, at handlede kvinder skal kunne tildeles en
midlertidig opholdstilladelse af hensyn til politiets
efterforskning, når der allerede er mulighed for det i dag.
DF så hellere, at regeringen brugte tid på at udvikle
samarbejdet med de organisationer, som kan hjælpe kvinderne
til en forbedret tilværelse i deres hjemlande. DF har
nøje overvejet lovforslaget og er nået frem til, at
lovforslaget er udtryk for symbolpolitik, som reelt ikke får
betydning for de mennesker, som regeringen påstår at
hjælpe med forslaget. Dertil kommer, at det har
fremgået af dagspressen og af svar til udvalget, at flere
udlændinge udebliver i forbindelse med refleksionsperioden.
Dette problem forholder regeringen sig ikke til, hvilket er
kritisabelt efter DF´s opfattelse. DF vil som nævnt
ovenfor gerne hjælpe handlede udlændinge til en bedre
tilværelse i deres hjemlande. På den baggrund opfordrer
DF regeringen til at indkalde til forhandlinger, der først
og fremmest skal sikre handlede udlændinge en forbedret
hjemsendelse, ligesom der bør være bedre kontrol med
de udlændinge, som benytter sig af f.eks.
refleksionsperioden. På den baggrund stemmer DF hverken for
eller imod, da den del af lovforslaget hverken gør fra eller
til.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter naturligvis den bedre beskyttelse af ofre for
menneskehandel, der er aftalt mellem regeringen og Enhedslisten i
finanslovsaftalen for 2013. Selv om vi bl.a. mener, at den udvidede
refleksi?onsperiode bør være længere end 120
dage, og at en handlet person skal tilbydes ophold - uanset om han
eller hun vidner mod bagmanden - er forslaget et klart skridt i den
rigtige retning. Ligeledes finder EL det positivt, at muligheden
for ophold for voldsramte personer (som oftest kvinder) forbedres.
EL er dog kritisk over for kravet om, at de voldsramte kvinder skal
udvise »vilje og evne« til integration. De voldsramte
kvinder lever ofte isoleret og har derfor ringe muligheder for
f.eks. deltagelse på arbejdsmarkedet. Når EL alligevel
stemmer for lovforslaget, skyldes det naturligvis, at forslaget
trods alt forbedrer de voldsramte kvinders situation.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven. (Bedre
beskyttelse af ofre for menneskehandel)« omfattende § 1,
nr. 1, 3 og 4, og §§ 2 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven. (Ret til fortsat
ophold for voldsramte
ægtefællesammenførte)« omfattende §
1, nr. 2, og §§ 2 og 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om
ændring af udlændingeloven. (Bedre beskyttelse af ofre
for menneskehandel og ret til fortsat ophold for voldsramte
ægtefællesammenførte) (L 129) deles i to
lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om
bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel, mens den anden del
(B) omfatter lovforslagets bestemmelser om ret til fortsat ophold
for voldsramte ægtefællesammenførte.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 129
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 4 | Henvendelse af 7/3-13 fra Det Frivillige
Netværk for Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss
Madsen | 5 | Meddelelse om supplerende materiale fra
Det Frivillige Netværk for Voldsramte Udlændinge ved
Nina Weiss Madsen | 6 | Meddelelse om materiale udleveret af det
Det Frivillige Netværk for Voldsramte Udlændinge ved
Nina Weiss Madsen ved foretræde for udvalget den
19/3-13 | 7 | Supplerende høringssvar af 15/3-13
fra Amnesty International | 8 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 129
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke muligheder for misbrug der
opstår med de nye regler, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om myndighederne har et samarbejde
med eksempelvis Kirkernes Integrationstjeneste, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke overvejelser der ligger
bag en udvidelse af refleksi?onsperioden fra 100 dage til 120 dage,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor længe en handlet
kvinde i gennemsnit opholder sig i Danmark i forbindelse med
refleksionsperioden, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. , om lovforslaget på sigt vil
medføre en udgift for staten, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan et krav om vellykket
integration modvirker misbrug af de lovændringer, som
foreslås for voldsramte familiesammenførte, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan man vil sikre, at det
ikke vil være muligt at misbruge bestemmelsen om forsat
ophold til voldsramte ægtefællesammenførte, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorfor loven ikke indeholder en
ambition om at få voldelige ægtefæller
dømt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. , om et ophold i Danmark på
ganske få dage vil kunne berettige en opholdstilladelse,
eller om man i praksis vil operere med en nedre grænse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om det er korrekt, at en person
efter lovforslaget kan få selvstændig opholdstilladelse
efter skilsmisse, hvis personen over for f.eks. en
socialrådgiver har givet udtryk for, at den
pågældende i ægteskabet er blev truet med vold,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvornår en voldsramt
ægtefællesammenført udlænding, som har
opholdt sig i Danmark under 2 år, kan siges at have udvist
evne og vilje til at lade sig integrere i det danske samfund, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at gøre retstilstanden
på området klar og overskuelig, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelse af
7/3-13 fra Det Frivillige Netværk for Voldsramte
Udlændinge ved Nina Weiss Madsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om der i danskuddannelsen for
nytilkomne flygtninge og indvandrere eller i forbindelse med det
introduktionsforløb, som nyankomne udlændinge
tilbydes, kommer til at indgå en undervisning i kvinders og
børns rettigheder, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om kommentar til supplerende
materiale fra Det Frivillige Netværk for Voldsramte
Udlændinge ved Nina Weiss Madsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilke former for misbrug de
foreslåede regler åbner op for, og hvordan dette
søges imødegået med lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. , om det efter regeringens opfattelse
ville være hensigtsmæssigt, at myndighederne i
større grad inddrager f.eks. Kirkernes Integrationstjeneste,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til artiklen »Ren
symbolpolitik mener DF: Slagsmål om sexslaver«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om kommentar til materiale fra Det
Frivillige Netværk for Voldsramte Udlændinge ved Nina
Weiss Madsen, udleveret ved foretræde for udvalget den
19/3-13, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om kommentar til supplerende
høringssvar fra Amnesty International, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|