Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 7. maj 2013
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2013 og var til 1. behandling den 7. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 14. november 2012 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 72. Den 30. januar 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV, SF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Hvis
ændringsforslaget om deling vedtages indstiller mindretallet
de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse.
Et andet
mindretal i udvalget (V og KF) vil stemme for
ændringsforslagene om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget kan ikke tilslutte sig lovforslaget, idet
lovforslaget også lægger op til strafskærpelser
for såvel chauffører som vognmænd, på
trods af at justitsministeren i sin indstillingstale til
lovforslaget påpeger, at initiativet skyldes den
såkaldte Urbándom, hvor en chauffør af
EU-Domstolen får nedsat sin straf for en bagatelagtig
forseelse. Trods det, at dommen kun indebar strafnedsættelse,
ønsker regeringen a »differentiere« bøder
ved også at hæve dem.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
mener, at bøderne godt kan differentieres inden for
bestående strafferammer. Endvidere finder Venstre og Det
Konservative Folkeparti det uacceptabelt, at straffen ikke
nedsættes tilsvarende for chaufførens arbejdsgiver,
vognmanden.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
finder det for så vidt i orden at dække de øgede
udgifter til fornyelse af kørekort ved brugerbetaling. Dog
finder Venstre og Det Konservative Folkeparti, at det bør
ske under ét og finder det urimeligt, at +70-årige
skal påføres denne udgift, hver gang de skal forny
deres kørekort - ovenikøbet samtidig med at de skal
vente lang tid med at få det nye kørekort.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF og LA) vil stemme for
ændringsforslagene om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse og det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslagene om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL, LA og KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af færdselsloven. (Forhøjelse
af gebyrer for udstedelse af kørekort m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1 og 3-7, § 2 og § 3, stk. 1 og
3.
B. »Forslag
til lov om ændring af færdselsloven. (Ændring af
sanktionssystemet for overtrædelser af reglerne om
kontrolapparatet m.v.)« omfattende § 1, nr. 2 og 8, og
§ 3, stk. 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 3
2) I
stk. 1 udgår »2
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Dansk Folkepartis ordfører gjorde
under 1. behandling af lovforslaget opmærksom på, at DF
ikke kan støtte den del af lovforslaget, der
indebærer, at gebyrer for udstedelse af kørekort
hæves som følge af det tredje kørekortdirektiv.
Derimod kan DF støtte de to andre elementer i lovforslaget
om graduering af bøderne og opblødning af reglerne om
frakendelse ved overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet
inden for køre-hvile-tids-området. Derfor
foreslår DF, at lovforslaget deles op i to selvstændige
lovforslag, der kan stemmes om hver for sig.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Mette Boye (SF) Pernille Skipper
(EL) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg
(V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten
Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter
Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 128
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 128
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke forseelser som i henhold
til de nugældende regler generelt har medført
ubetinget frakendelse, men som fremover (på baggrund af
lovforslaget) kun vil medføre betinget frakendelse af
førerretten, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. , om ministeren er enig i, at
Urbándommen alene lægger op til lempelser, mens det
fremsatte lovforslag lægger op til såvel
skærpelser som lempelser, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om ministeren vil bede
Rigsadvokaten om i en kommende meddelelse at fastslå, at
principper svarende til Urbándommens skal danne grundlag for
fremtidige bødeforelæg, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om det er muligt, at undlade at
tillægge køretøjets ejer sanktion for
»mindre overtrædelser«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministeren, idet der henvises til
Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om overtrædelser, som
»utvivlsomt skyldes sjusk eller forglemmelse«, vil
tilkendegive, om det i forhold til de nævnte forhold vil
være rimeligt at friholde køretøjets ejer for
sanktioner, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. , om ministeren vil overveje at
foreslå, at kortvarig kørsel mellem parkeringsplads og
færge ikke skal tælles med som kørsel i
forbindelse med køre-hvile-tids-registreringerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om kørekortets oplysninger
kan lagres sammen med andre oplysninger om føreren, så
vedkommende ikke behøver flere forskellige kort for at
dokumentere en række forskellige forhold, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor meget mere end 20 kr. ekstra
øvrige (under 70 år), der skal have udstedt
kørekort, skal betale, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om, hvor meget mere end 20 kr. ekstra
øvrige (over 75 år), skal betale, hvis gebyret skal
dække statens omkostninger, så ydelsen fortsat samlet
set er gebyrfinansieret, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. , om der er nogen hindring i
EU-retten for, at Danmark kan beslutte, at det danske
kørekort udstedes med en varighed, f.eks. til indehaver
flyder 85 år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, at ministeren henset til bl.a.
Urbándommens præmisser nr. 52, 53 og 54 bedes uddybe
ministerens holdning, idet denne synes i direkte modstrid med
præmisserne og dermed også de grundlæggende
proportionalitetshensyn, som ifølge EU-retten skal tages af
medlemsstaterne, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, ud fra hvilke principper
kategoriseringen af overtrædelser vedrørende
køre-hvile-tids-bestemmelserne i lovforslagets bilag 3 er
foretaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvorledes en situation, hvor en
chauffør i løbet af sin arbejdsdag, er nødt
til at fjerne sit førerkort fra kontrolapparatet for enten
at foretage den pligtige download på en af de offentlige
tilgængelige downloadterminaler, eller hvor chaufføren
ønsker at anvende en af de tilgængelige terminaler for
at lade sine data analysere, vil blive betragtet i forhold til
bestemmelserne i § 5, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | Spm. om, hvorfor det anses for
værende en overtrædelse af allergroveste karakter,
når intervallet for download er overskredet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvad motivationen er for netop at
forhøje de bøder, som lovforslaget lægger op
til, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om ministeren er enig i, at en
graduering ville kunne udformes inden for de nuværende
maksimumbøders niveau, således det ikke er
nødvendigt at forhøje bøder for visse
forseelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om regler og alderskrav for
lægeundersøgelser, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. , om det ikke er muligt eventuelt via
ændringer i it-systemet, at indkalde
lægeerklæringer fra bilisten, selv om man ikke skal
have fornyet kørerkort samtidig, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om ministeren vil oversende en
politisk tilkendegivelse til Retsudvalget, hvoraf det
fremgår, at også bøder til arbejdsgiveren
nedsættes efter samme princip om proportionalitetsafvejning,
som det foreslås i forhold til chaufførerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | | |
|