Fremsat den 30. januar 2013 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om en frivillig, brancheadministreret
registreringsordning for tatovører
Lovens
formål
§ 1. Lovens formål er at
etablere en frivillig, brancheadministreret registreringsordning
for tatovører med henblik på at oplyse og beskytte
forbrugerne mod risici i forbindelse med tatovering.
Godkendelse
af foreninger
§ 2. Sundhedsstyrelsen kan efter
ansøgning godkende en brancheforening for tatovører
som en brancheforening, der kan registrere tatovører, jf.
§ 3, stk. 1, såfremt foreningen opfylder følgende
betingelser:
1) Brancheforeningens væsentligste
formål skal være at repræsentere tatovører
i faglige spørgsmål.
2) Brancheforeningens vedtægter
skal sikre, at foreningen er demokratisk i sin opbygning og
funktion. Vedtægterne skal indeholde betingelser for
tildeling og fratagelse af registrering.
3) Brancheforeningen skal
fastsætte retningslinjer for uddannelse af tatovører
samt regelsæt for god tatovørpraksis.
Brancheforeningen skal stille krav om, at tatovører, som
ønsker at anvende titlen registreret tatovør, jf.
§ 3, stk. 1, skal have gennemført en uddannelse, som
lever op til foreningens retningslinjer herfor og følger
foreningens regelsæt for god tatovørpraksis.
4) Brancheforeningen skal stille krav
om, at tatovører, som ønsker at opnå ret til at
anvende titlen registreret tatovør, jf. § 3, stk. 1,
undervises i og følger Miljøministeriets regler om
regulering af indholdet i tatoveringsfarver.
5) Brancheforeningen skal stille krav
om, at tatovører, som ønsker at opnå ret til at
anvende titlen registreret tatovør, jf. § 3, stk. 1,
oplyser forbrugerne om risiciene ved tatovering, inden tatoveringen
udføres.
6) Brancheforeningen skal på en
hjemmeside give offentligheden adgang til oplysninger om, hvilke
tatovører foreningen har givet tilladelse til at anvende
titlen registreret tatovør samt oplysninger om foreningens
retningslinjer for uddannelse af tatovører og om foreningens
regelsæt for god tatovørpraksis.
7) Brancheforeningen skal oprette et
klageorgan, hvor mere end halvdelen af klageorganets medlemmer skal
være forbrugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunne
behandle klager fra forbrugere over den behandling, de har
fået af foreningens registrerede tatovører. Endvidere
skal klageorganet kunne behandle klager fra tatovører over
foreningens beslutninger om ikke at tildele titlen registreret
tatovør samt fratagelse af tilladelse til at anvende titlen
registreret tatovør.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning, herunder om etablering
af et brancheadministreret klageorgan.
Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan
tilbagekalde en brancheforenings godkendelse til at registrere
tatovører, såfremt brancheforeningen ikke
længere opfylder betingelserne i stk. 1 eller de i
medfør af stk. 2 fastsatte betingelser.
Stk. 4.
Afgørelser, som træffes af Sundhedsstyrelsen i
medfør af § 2, stk. 1 og 3, kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
Titelbeskyttelse
§ 3. En tatovør, som
opfylder kravene til at anvende titlen registreret tatovør,
jf. § 2, stk. 1, nr. 3 - 5, har med en godkendt
brancheforenings tilladelse ret til at anvende titlen registreret
tatovør.
Stk. 2.
Ved indgangspartiet til enhver registreret tatovørs
virksomhed kan der ved synlig skiltning informeres om, at
tatovøren er registreret tatovør.
Gebyr
§ 4. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om, at brancheforeninger
for tatovører skal betale gebyr for henholdsvis vejledning
og vurdering af ansøgninger samt for godkendelse af, at
foreningerne kan registrere tatovører, jf. § 2,
stk. 1.
Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan endvidere
fastsætte regler om, at foreningerne skal betale et
årligt gebyr for at opretholde godkendelsen til at registrere
tatovører efter § 2, stk. 1.
Straf
§ 5. Den, der uberettiget betegner
sig registreret tatovør, straffes med bøde.
Ikrafttræden
§ 6. Loven træder i kraft den
1. juli 2013.
§ 7. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets baggrund
Der eksisterer ikke i dag nogen regulering af
tatovørerhvervet. Det er således tilladt for enhver at
kalde sig tatovør og udføre tatoveringer.
Folketinget vedtog den 24. november 2009
vedtagelse V 18. Det fremgår heraf, at Folketinget finder, at
der er behov for en regulering af tatovørerhvervet, der
sikrer, at tatovører er uddannede og kvalificerede til at
udføre tatoveringer, samt at tatoveringsfarver ikke
indeholder sundhedsskadelige stoffer. Folketinget pålagde
herefter regeringen ved fremsættelse af lovforslag at tage
initiativ til at etablere en autorisationsordning for
tatovører, hvor den enkelte gennemgår et kursus i
hygiejne, sårpleje og brugen af farvestoffer samt lærer
at tatovere som forudsætning for at arbejde.
Tatoveringsfarver er omfattet af lov om
kemiske stoffer og produkter (kemikalieloven), der henhører
under Miljøministeriets ressort. Se nærmere herom i
afsnit 3.2.
2.
Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at følge
op på Folketingets vedtagelse om en autorisationsordning for
tatovører ved at indføre en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for tatovører
med henblik på at oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i
forbindelse med tatovering.
Autorisationsordningerne på
sundhedsområdet omfatter en lang række grupper med
videregående eller mellemlange uddannelser hver med
ansvarsfulde opgaver inden for sundhedsvæsenet - i en del
konkrete situationer med varetagelse af kritiske funktioner i
forhold til alvorligt syge patienter. Alle disse grupper har med
autorisationen en titelbeskyttelse, men kun nogle af disse grupper
har derudover et forbeholdt virksomhedsområde, dvs. at kun
denne gruppe må udføre virksomheden. Det gælder
fx for læger og tandlæger.
På den baggrund er det ikke anset for at
være hensigtsmæssigt at indføre en tilsvarende
autorisationsordning for tatovører, hvis faglige
baggrund typisk vil være et kortvarigt kursus.
Derfor lægges der med dette lovforslag
op til en frivillig, brancheadministreret registreringsordning
på linje med, hvad der i forvejen kendes for alternative
behandlere, herunder eksempelvis zoneterapeuter,
akupunktører, psykoterapeuter, homøopater og
kinesiologer.
En regulering af tatovørerhvervet
på linje hermed vil indebære, at forbrugerne
sikres en mulighed for at vælge en tatovør, der
opfylder uddannelseskrav og er undergivet et regelsæt for god
tatovørpraksis. Dermed undgås en mere omfattende
regulering af erhvervet, der næppe heller vil stå
mål med de begrænsede sundhedsmæssige risici, der
er ved tatovering, så længe almindelige hygiejneregler
overholdes, og så længe der ikke anvendes
sundhedsskadelige farvestoffer, jf. Miljøministeriets regler
herom.
Ifølge Sundhedsstyrelsen skyldes
hovedparten af de helbredsmæssige komplikationer, der ses i
forbindelse med tatoveringer, de anvendte farvestoffer, da de
både kan være kilde til betændelse og kan
medføre allergiske reaktioner. Endvidere vil andre
bivirkninger kunne forebygges med enkle hygiejniske
forholdsregler.
Brancheforeninger for tatovører skal
kunne opnå en godkendelse til under visse betingelser at
registrere tatovører, hvilket for den enkelte registrerede
tatovør vil være ensbetydende med foreningens
tilladelse til, at vedkommende anvender titlen registreret
tatovør. Dermed vil forbrugerne fremover lettere kunne
identificere kvalificerede tatovører, der opfylder basale,
faglige og uddannelsesmæssige krav.
Registreringsordningen for tatovører er
frivillig. Det indebærer, at tatovører, der ikke
opfylder kravene til registrering eller ikke ønsker at
være omfattet af ordningen, fortsat vil kunne tatovere. Men
sådanne tatovører vil ikke kunne anvende betegnelsen
registreret tatovør, og forbrugere, som ønsker
at gardere sig imod dårlig tatovørpraksis,
vil have mulighed for at fravælge ikke-registrerede
tatovører.
3.
Lovforslagets indhold
Ved tatovering forstås indføring med nål af
farve i hudens dybere lag.
Ved tatovør forstås en person, som foretager
tatovering i form af permanent tegning ved indføring af
farve med nål i hudens dybere lag.
Med »forbrugere« i lovforslaget sondres der ikke
mellem personer, der får udført en tatovering som led
i deres erhverv eller uden for deres erhverv.
3.1.
Registreringsordningens rammer
Sundhedsstyrelsen kan efter ansøgning
godkende en brancheforening for tatovører, som en
brancheforening, der kan registrere tatovører, såfremt
brancheforeningen opfylder nærmere fastsatte krav.
Når brancheforeningen er godkendt af
Sundhedsstyrelsen, er det brancheforeningens opgave at administrere
ordningen, herunder registrere tatovører og påse, at
de registrerede tatovører overholder retningslinjer og
regelsæt.
Hvis Sundhedsstyrelsen vurderer, at en
godkendt brancheforening ikke længere opfylder de
nærmere fastsatte krav, kan Sundhedsstyrelsen tilbagekalde
brancheforeningens godkendelse til at registrere
tatovører.
Tatovører, som opfylder kravene fra en
godkendt brancheforening, jf. § 2, stk. 1, nr. 3 -
5, har med foreningens tilladelse ret til at anvende titlen
registreret tatovør.
Alene titlen som registreret tatovør
beskyttes. Det vil sige, at også ikke registrerede
tatovører fortsat vil kunne udføre tatoveringer.
3.2.
Hovedpunkter i lovforslaget
Brancheforeninger for tatovører vil
kunne ansøge Sundhedsstyrelsen om godkendelse til på
nærmere fastsatte vilkår at kunne registrere
tatovører.
Den enkelte brancheforening skal, for at blive
godkendt, repræsentere tatovører i faglige
spørgsmål. Desuden skal brancheforeningen være
opbygget i en anerkendt foreningsform med vedtægter, der skal
indeholde bestemmelser, som sikrer, at brancheforeningen er
demokratisk i sin opbygning og funktion. Endvidere skal
vedtægterne indeholde bestemmelser om tildeling og fratagelse
af registrering.
Herudover skal brancheforeningen
fastsætte retningslinjer for uddannelse af tatovører
samt regelsæt for god tatovørpraksis.
Brancheforeningen skal stille krav om, at
tatovører, som ønsker at anvende titlen registreret
tatovør, jf. § 3, stk. 1, skal have gennemført
en uddannelse, som lever oplever op til foreningens retningslinjer,
følger foreningens regelsæt for god
tatovørpraksis, undervises i og følger
Miljøministeriets regler om regulering af indholdet i
tatoveringsfarver samt oplyser forbrugerne om risiciene ved
tatovering, inden tatoveringen udføres, jf. § 2, stk.
1, nr. 3 - 5.
Desuden skal brancheforeningen på en
hjemmeside give offentligheden adgang til oplysninger om, hvilke
tatovører foreningen har givet tilladelse til at anvende
titlen registreret tatovør samt oplysninger om foreningens
retningslinjer for uddannelse og om foreningens regelsæt for
god tatovørpraksis.
Endelig skal brancheforeningen oprette et
klageorgan, hvor mere end halvdelen af klageorganets medlemmer skal
være forbrugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunne
behandle klager fra forbrugere over den behandling, de har
fået af foreningens registrerede tatovører. Endvidere
skal klageorganet kunne behandle klager fra tatovører over
foreningens beslutninger om ikke at tildele titlen registreret
tatovør, herunder om hvorvidt en evt. gebyropkrævning
er proportional, samt fratagelse af tilladelse til at anvende
titlen registreret tatovør.
En tatovør vil alene kunne opnå
at blive registreret, hvis vedkommende har gennemført en
uddannelse som tatovør, som lever op til brancheforeningens
retningslinjer herfor (herunder krav om undervisning i
Miljøministeriets regler om regulering af indholdet i
tatoveringsfarver) og følger brancheforeningens fastsatte
retningslinjer for god tatovørpraksis. De skal bl.a.
omhandle basale krav til teknik, hygiejne og forbrugerinformation
samt anvendelse af lovlige tatoveringsfarver. Det er ikke et krav,
at tatovøren er medlem af den pågældende
brancheforening. Desuden skal tatovøren oplyse forbrugerne
om risiciene ved tatovering, inden tatoveringen udføres.
Den, der uberettiget betegner sig registreret
tatovør, straffes med bøde.
Klager over tatovører vil ikke efter
forslaget kunne indbringes for Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse eller Sundhedsstyrelsen, idet de foreninger, som er
omfattet af registreringsordningen, skal have et klageorgan, der
kan behandle sådanne klager. Det bemærkes endvidere, at
sådanne klager ikke kan indbringes for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
3.2.
Særligt om tatoveringsfarvestoffer
Miljøministeriet har myndighedsansvaret
i forhold til de anvendte tatoveringsfarver.
Tatoveringsfarver er omfattet af lov om
kemiske stoffer og produkter (kemikalieloven). Kemikalieloven har
til formål at forebygge sundhedsfare, unødvendig
miljøbelastning og miljøskade i forbindelse med
fremstilling, opbevaring, anvendelse og bortskaffelse af stoffer og
blandinger.
Miljøstyrelsen har som
opfølgning på V 18 medio juni 2012 udarbejdet en
rapport om kemiske stoffer i tatoveringsfarver.
Rapporten viser, at tatoveringsfarver kan
indeholde kræftfremkaldende stoffer og påpeger, at
nogle røde tatoveringsfarver kan medføre risiko for
lokale effekter i huden, som hævelse, kløe og store
åbne sår. Miljøstyrelsen har beregnet, at optag
af en række kræftfremkaldende stoffer i
tatoveringsfarver kan medføre en uacceptabel forøget
risiko for kræft. I december 2011 nedlagde
Miljøministeriet konstitutivt påbud, hvorved 13
tatoveringsfarver blev fjernet fra markedet.
Det er hensigten, at miljøministeren
vil tage initiativ til at udstede specifikke regler, der skal
regulere indholdet i tatoveringsfarver.
Brancheforeningernes retningslinjer for
uddannelse skal indeholde krav om, at tatovører, som
ønsker at blive registreret tatovør, jf. § 3,
stk. 1, undervises i og følger Miljøministeriets
relevante regler om tatoveringsfarver, jf. lovforslagets § 2,
stk. 1, nr. 4.
3.3.
Evaluering
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil
tre år efter lovens ikrafttrædelse foretage en
evaluering af loven med henblik på en vurdering af, om der er
behov for at justere reguleringen.
4.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Iværksættelse af den frivillige
brancheadministrerede registreringsordning for tatovører vil
kræve visse administrative ressourcer inden for Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelses ressort.
Sundhedsstyrelsen skal foretage vurdering af
de indkomne ansøgninger fra de brancheforeninger, som
søger om tilladelse til at registrere tatovører og
efterfølgende godkende de brancheforeninger, som opfylder de
nærmere fastsatte betingelser. Endvidere skal styrelsen
udførligt vejlede brancheforeninger, som overvejer at
ansøge, om ordningen samt om kravene for at kunne opnå
godkendelse og registrering. Styrelsen forudsættes
desuden at offentliggøre samt ajourføre på
styrelsens hjemmeside en fortegnelse over de brancheforeninger, som
styrelsen har godkendt, samt information om, hvilke krav der
stilles for foreningsgodkendelse og retsvirkningerne heraf.
Herudover skal Sundhedsstyrelsen løbende forholde sig til,
om de godkendte brancheforeninger fortsat opfylder
godkendelsesbetingelserne. Endelig vil styrelsen skulle behandle og
tage stilling til eventuelle anmeldelser om, at en
brancheforening ikke længere opfylder betingelserne for at
være godkendt til at foretage registreringer efter loven.
Sundhedsstyrelsen skal i forbindelse med
godkendelsen af en forening vurdere de af brancheforeningen
fastsætte retningslinjer for uddannelse af tatovører
og regelsæt for god tatovørpraksis.
Ministeren for sundhed og forebyggelse vil i
medfør af lovforslagets § 4 skulle fastsætte
og opkræve gebyrer, som skal dække udgifterne ved
Sundhedsstyrelsens administration af
registreringsordningen.
Lovforslaget vil ikke få
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner
eller regioner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Omkostningerne til Sundhedsstyrelsens
administration af ordningen vil i form af gebyrer blive
pålagt de brancheforeninger, som ønsker at blive
godkendt til at kunne registrere tatovører.
Gebyrerne for
tatovørbrancheforeningerne vil svare til gebyrerne for
registreringen af foreningerne for de alternative behandlere,
hvilket i 2012 udgjorde 5.917 kr. i vejlednings- og
vurderingsgebyr, 11.177 kr. i godkendelsesgebyr samt 5.588 kr. i
årligt opretholdelsesgebyr. Opkrævning af gebyrerne
fastsættes i bekendtgørelsesform. Gebyrerne bliver
PL-reguleret en gang om året og udmeldes af
Sundhedsstyrelsen.
Udover gebyret vil der blive lagt op til, at
tatovørforeningerne udarbejder et standardiseret
klistermærke, som kan benyttes til skiltning hos de
registrerede tatovører, jf. lovforslagets § 3, stk.
2.
Endvidere skal tatovører, som
ønsker at blive registreret, have gennemført en
uddannelse som tatovør, som lever op til brancheforeningens
retningslinjer herfor (herunder krav om undervisning i
Miljøministeriets regler om regulering af indholdet i
tatoveringsfarver) og følge brancheforeningens fastsatte
retningslinjer for god tatovørpraksis. Desuden skal
tatovøren oplyse forbrugerne om risiciene ved tatovering,
inden tatoveringen udføres.
I øvrigt forudsættes det med
lovforslaget, at ordningen er brancheadministreret, således
at foreningerne selv afholder udgifterne i forbindelse hermed,
herunder til oprettelse af klageorganer, evt. honorar til
repræsentanterne i klageorganet m.v.
Det bemærkes i øvrigt, at
registreringsordningen er frivillig og ikke berører
tatovørernes adgang til at fortsætte deres virksomhed,
hvis de pågældende ikke er omfattet af
registreringsordningen.
6.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos: Astma-Allergi Danmark, Danske Patienter, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Standard, Dansk Tatovør Laug,
Datatilsynet, FOA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens
Bekæmpelse, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforsikringen,
Patientombuddet, Professionelle Danske Tatovører,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen, tatovør Liz Kierstein, Teknologisk
Institut og 3F.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget anses at ville medføre
statslige merudgifter, som afholdes inden for Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses eksisterende økonomiske
ramme. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Sundhedsstyrelsen skal foretage vurdering
af ansøgninger fra brancheforeninger og godkende foreninger,
som opfylder betingelserne. Endvidere skal styrelsen vejlede
brancheforeninger om ordningen. Styrelsen forudsættes
desuden at offentliggøre en fortegnelse over godkendte
foreninger samt information om, hvilke krav der stilles for
foreningsgodkendelse. Herudover skal styrelsen forholde sig
til, om de godkendte brancheforeninger fortsat opfylder
betingelserne. Endelig vil styrelsen skulle behandle anmeldelser
om, at en brancheforening ikke længere opfylder betingelserne
for at være godkendt. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Brancheforeningerne skal betale gebyr til
Sundhedsstyrelsen for vejledning, vurdering og godkendelse af
ansøgninger. Endvidere skal der betales et årligt
gebyr for opretholdelse af godkendelsen. Endvidere lægges op til, at
tatovørforeningerne udarbejder et standardiseret
klistermærke, som kan benyttes til skiltning hos de
registrerede tatovører. Endelig skal tatovørforeningerne
oprette et klageorgan. Tatovører, som ønsker at blive
registreret, skal have gennemført en uddannelse som
tatovør, som lever op til brancheforeningens retningslinjer
herfor og forpligte sig til følge brancheforeningens
fastsatte retningslinjer for god tatovørpraksis. Desuden
skal tatovøren oplyse forbrugerne om risiciene ved
tatovering, inden tatoveringen udføres. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af bestemmelsen, at
lovforslaget har til formål at indføre en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for tatovører med
henblik på at oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i
forbindelse med tatovering. En godkendelse fra Sundhedsstyrelsen
medfører, at brancheforeninger kan give tilladelse til, at
tatovører, som opfylder kravene hertil, har ret til at
anvende titlen som registreret tatovør, jf. lovens
§ 3, stk. 1.
Der lægges op til en
brancheadministreret registreringsordning på linje med, hvad
der i forvejen kendes for alternative behandlere, herunder
eksempelvis zoneterapeuter, akupunktører, psykoterapeuter,
homøopater og kinesiologer.
Ordningen er brancheadministreret, da
tatovørbranchen selv er mest kompetent til at vurdere,
hvilke krav der bedst beskytter forbrugerne mod risici i
forbindelse med tatoveringer og til selv at administrere
ordningen.
Ordningen er frivillig. Det indebærer,
at tatovører, der ikke opfylder kravene til registrering
eller ikke ønsker at være omfattet af ordningen,
fortsat vil kunne tatovere. Men sådanne tatovører vil
ikke kunne anvende betegnelsen registreret tatovør, og
forbrugere, som ønsker at gardere sig imod dårlig
tatovørpraksis, vil have mulighed for at
fravælge ikke-registrerede tatovører.
Til § 2
Efter bestemmelsen kan Sundhedsstyrelsen
på nærmere anførte vilkår godkende
brancheforeninger for tatovører som brancheforeninger, der
kan registrere tatovører.
Der stilles ikke krav om, at brancheforeningen
skal være dansk. For eksempel kan brancheforeninger fra andre
EU/EØS-lande ansøge om godkendelse efter
registreringsordningen.
Det fremgår af forslagets § 2, stk. 1, nr. 1, at en
brancheforening for tatovørers væsentligste
formål skal være at repræsentere tatovører
i faglige spørgsmål.
Faglige spørgsmål skal
forstås bredt og dækker over generel varetagelse af de
enkelte tatovørers interesser og rettigheder i forhold til
deres erhverv.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2, skal en
brancheforenings vedtægter sikre, at brancheforeningen er
demokratisk i sin opbygning og funktion. For at opfylde dette krav,
skal vedtægterne indeholde bestemmelser om afholdelse af
generalforsamling og ekstraordinær generalforsamling, valg af
ledelse og om ledelsens opgaver.
Vedtægterne skal endvidere efter
forslaget indeholde betingelser for tildeling og fratagelse af
registrering. Registreringskriterierne skal være baseret
på saglige betingelser, fx til det faglige niveau, herunder
udvisning af god tatovørpraksis.
En brancheforening skal efter forslagets § 2, stk. 1, nr. 3, fastsætte
retningslinjer for uddannelse af tatovører samt
regelsæt for god tatovørpraksis.
Tatovører, som ønsker at anvende
titlen registreret tatovør, jf. § 3, stk. 1, skal efter
lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 3, have gennemført en
uddannelse som tatovør, som lever op til brancheforeningens
retningslinjer for uddannelse af tatovører.
Uddannelseskravene omfatter både teori
og praksis. De pågældende krav skal fremgå af
brancheforeningens vedtægter. Basale uddannelseskrav til
tatovører forudsættes at omfatte viden og praktik med
hensyn til tatovørteknik, hygiejne, lovlige farvestoffer,
forholdsregler ved infektion og allergiske reaktioner og
forbrugerinformation.
Desuden skal tatovører, som
ønsker at anvende titlen registreret tatovør, jf.
§ 3, stk. 1, efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 3,
forpligte sig til at følge en godkendt brancheforenings
fastsatte regelsæt for god tatovørpraksis.
Dette regelsæt skal blandt andet omfatte
tekniske og hygiejniske krav til det udstyr og det forretningssted,
som benyttes til tatovering, herunder blandt andet krav til
anvendelse af lovlige farver og sterile nåle, sterilisering
af udstyr og krav til anvendelse af handsker, information til
forbrugerne om risici for og behandling af infektion samt, hvordan
de skal forholde sig ved allergiske reaktioner.
Sundhedsstyrelsen skal i forbindelse med
godkendelsen af en forening vurdere brancheforeningens
retningslinjer for god tatovørpraksis og for en uddannelse
som tatovør.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 4, skal
brancheforeningen stille krav om, at tatovører, som
ønsker at blive registreret, undervises i og følger
Miljøministeriets regler om regulering af indholdet i
tatoveringsfarver.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 5, skal
brancheforeningen stille krav om, at tatovører, som
ønsker at blive registreret tatovør, jf. § 3,
stk. 1, oplyser forbrugere om risiciene ved tatovering, inden
tatoveringen udføres. Brancheforeningerne skal udarbejde
sådan information som en del af regelsættet for god
tatovørpraksis, jf. § 2, stk. 1, nr. 3.
For at sikre forbrugernes adgang til
oplysninger om de tatovører, som er omfattet af
registreringsordningen, er det i lovforslagets § 2, stk.1, nr. 6, fastsat, at
brancheforeningen på en hjemmeside skal give offentligheden
adgang til oplysninger om, hvilke tatovører foreningen har
givet tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør,
jf. § 3, stk. 1, regelsættet for god
tatovørpraksis, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, samt
hvilke uddannelseskrav foreningen stiller til de tatovører,
som foreningen giver tilladelse til at anvende titlen registreret
tatovør, jf. § 2, stk. 1, nr. 3.
Oplysningen om, hvilke tatovører
foreningen har givet tilladelse til at anvende titlen registreret
tatovør, jf. § 3, stk. 1, skal indeholde
vedkommendes navn og forretningssted.
Med ordningen vil forbrugerne således
få information om, hvilke tatovører der er
registrerede og dermed kunne vælge tatovør på
oplyst grundlag.
Brancheforeningen skal efter lovforslagets
§ 2, stk. 1, nr. 7, have et
klageorgan, hvor mere end halvdelen af klageorganets medlemmer skal
være forbrugerrepræsentanter.
Forbrugerrepræsentanterne i
klageorganerne vil blive udpeget af Forbrugerrådet og
Sundhedsstyrelsen i forening.
Sundhedsstyrelsen fastsætter efter
§ 2, stk. 2, de nærmere krav til klageorganet, herunder
til udpegning af medlemmer. Der vil blive lagt vægt på,
at klageorganet opfylder krav om upartiskhed, åbenhed om
sagsprocedurer, adgang til kontradiktion og begrundelse for
afgørelsen.
Det bemærkes, at klageorganets
afgørelser i konkrete tvister ikke hindrer parterne i at
benytte adgangen til at anlægge søgsmål ved
domstolene.
Efter forslaget skal klageorganet kunne
behandle faglige klager over den tatovering, som en registreret
tatovør har udført, fx vedrørende anvendelse
af farver, hygiejne og forbrugerinformation. Klager over
tatovører kan i dag indbringes for
Forbrugerklagenævnet, der behandler klager over varer eller
tjenesteydelser fra erhvervsdrivende. Klagesager med krav om
personskadeerstatning er ifølge nævnets praksis
uegnede til behandling ved Forbrugerklagenævnet, og de bliver
derfor henvist til domstolene. Forbrugerklagenævnets
sekretariat har oplyst, at nævnet siden 2008 har modtaget 2
klager over tatovører.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil
forbrugere, som er utilfredse med den tatovering, som en
registreret tatovør har udført, i stedet kunne
få behandlet en eventuel klage over en registreret
tatovør ved et klageorgan i den brancheforening, hvor den
pågældende er registreret. Sådanne klager kan
fremadrettet således ikke indbringes for
Forbrugerklagenævnet.
Sundhedsstyrelsen skal således ikke
efter lovforslaget vurdere konkrete klager over de registrerede
tatovører, idet den enkelte brancheforening i forhold til
sine registrerede tatovører er ansvarlig herfor.
Sundhedsstyrelsen skal desuden ikke føre tilsyn med de
registrerede tatovører.
Endvidere skal klageorganet kunne behandle
klager fra tatovører over foreningens beslutninger om ikke
at tildele titlen registreret tatovør, herunder om hvorvidt
en evt. gebyropkrævning er proportional, samt fratagelse af
tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør.
Klageorganet kan træffe
afgørelser, som kan medføre irettesættelse,
fratagelse og/eller tilladelse til at anvende titlen registreret
tatovør.
Sundhedsstyrelsen får med lovforslagets
§ 2, stk. 2, hjemmel til at
udarbejde en bekendtgørelse, hvori de nærmere
bestemmelser for ordningen fastlægges.
Bekendtgørelsen vil omfatte krav til
registrering af tatovører, herunder til at brancheforeningen
fastsætter retningslinjer for uddannelse af tatovører
og for god tatovørpraksis. Den vil desuden fastlægge
betingelserne for godkendelse af brancheforeninger til at
registrere tatovører, herunder krav til brancheforeningens
vedtægter, gebyrer, offentliggørelse af registrerede
tatovører og godkendte brancheforeninger m.v.
Bekendtgørelsen skal herudover
indeholde bestemmelser om oprettelse af klageorgan for registrerede
tatovører og forbrugere.
Efter lovforslagets § 2, stk. 3, vil Sundhedsstyrelsen kunne
tilbagekalde en brancheforenings godkendelse, såfremt
brancheforeningen ikke længere opfylder betingelserne i
§ 2, stk. 1, eller de i medfør af § 2, stk. 2,
fastsatte betingelser.
Afgørelser, som træffes af
Sundhedsstyrelsen i medfør af § 2, stk. 1 og 3, kan
ifølge lovforslagets § 2, stk.
4, ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Dette skyldes, at alene Sundhedsstyrelsen kan
vurdere, om en brancheforening opfylder samtlige betingelser for at
blive godkendt, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 - 7. Desuden
forudsættes det, at Sundhedsstyrelsen med styrelsens
vejledningspligt vil kunne vejlede foreninger så
udførligt, at de kan opfylde kravene til at blive godkendt.
Herudover bemærkes det, at den enkelte tatovør kan
klage over foreningens afgørelser om ikke at tildele titlen
registreret tatovør samt fratagelse af tilladelse til at
anvende titlen registreret tatovør til foreningens
klageorgan, hvor mere end halvdelen er
forbrugerrepræsentanter. Endelig skal det bemærkes, at
brancheforeningen kan benytte adgangen til at anlægge
søgsmål ved domstolene.
Samlet set synes det således ikke
betænkeligt, at afgørelser i medfør af §
2, stk. 1 og 3, ikke kan påklages.
Til § 3
Det foreslås med § 3, stk. 1, at
tatovører, som er registreret af en brancheforening, der er
godkendt i medfør af § 2, stk. 1, får eneret til
at benytte titlen registreret tatovør. Der er alene tale om
en titelbeskyttelse, og det er således muligt at
fortsætte med at tatovere, selvom man ikke ønsker
eller ikke opfylder betingelserne for at blive registreret.
Brancheforeningen registrerer efter anmodning
de tatovører, som opfylder betingelserne i lovforslagets
§ 2, stk. 1, nr. 3 -5.
Efter lovforslagets § 3, stk. 2, kan en
registreret tatovør ved indgangspartiet til sin virksomhed
synligt skilte med at være registreret tatovør. Med
indgangspartiet forstås et sted - dør eller
tilstødende vindue - som er synlig for forbrugerne. Dermed
får forbrugerne let tilgængelig information om,
hvorvidt tatovøren er registreret eller ej.
Der lægges op til, at
brancheforeningerne for tatovører udarbejder et
standardiseret klistermærke, som kan benyttes til skiltning
hos de registrerede tatovører.
Til § 4
Med lovforslagets § 4, stk. 1 og 2,
skabes hjemmel til, at omkostningerne til Sundhedsstyrelsens
administration af ordningen i form af gebyrer bliver pålagt
de foreninger, som ønsker at blive godkendt til at kunne
registrere tatovører.
Gebyrerne for
tatovørbrancheforeningerne vil svare til gebyrerne for
registreringen af foreningerne for de alternative behandlere.
Der bliver tale om tre typer af gebyrer. Et
vejlednings- og vurderingsgebyr, som i 2012 udgjorde 5.917 kr., et
godkendelsesgebyr som i 2012 udgjorde 11.177 kr. og et årligt
opretholdelsesgebyr som i 2012 udgjorde 5.588 kr.
Vejlednings- og vurderingsgebyret skal
dække styrelsens omkostninger til udførlig vejledning
af brancheforeninger om ordningen samt om kravene for at kunne
opnå godkendelse og registrering. Da det efter lovforslaget
ikke bliver muligt for brancheforeningerne at påklage
Sundhedsstyrelsens afgørelser om tildeling og fratagelse af
godkendelse til at kunne registrere tatovører, er det
særligt vigtigt, at styrelsens vejledningspligt er
udførlig.
Godkendelsesgebyret skal dække
Sundhedsstyrelsens omkostninger til afgørelse af, hvorvidt
de ansøgende brancheforeninger opfylder godkendelseskravene
i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 1 - 7, og
efterfølgende imødekomme ansøgningen fra de
brancheforeninger, som opfylder de fastsatte krav. Styrelsen
forudsættes desuden at offentliggøre samt
ajourføre på styrelsens hjemmeside en fortegnelse over
de brancheforeninger, som styrelsen har godkendt, samt information
om, hvilke krav der stilles for foreningsgodkendelse og
retsvirkningerne heraf.
Det årlige opretholdelsesgebyr skal
dække Sundhedsstyrelsens omkostninger i forbindelse med, at
Sundhedsstyrelsen løbende skal forholde sig til, om de
godkendte brancheforeninger fortsat opfylder
godkendelsesbetingelserne. Gebyret dækker også over, at
styrelsen skal behandle og tage stilling til eventuelle
anmeldelser om, at en brancheforening ikke længere opfylder
betingelserne for at være godkendt til at foretage
registreringer efter loven.
Opkrævning af gebyrerne fastsættes
i bekendtgørelsesform. Gebyrerne bliver PL-reguleret en gang
om året og udmeldes af Sundhedsstyrelsen.
Til § 5
Efter bestemmelsen vil den, der uberettiget
betegner sig registreret tatovør, straffes med
bøde.
Til § 6
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2013.
Til § 7
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.