Fremsat den 30. januar 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om digital
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven, lov om sygedagpenge og barselloven
(Digital kommunikation om tilskudsordninger
m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 706 af 28. juni 2012, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1347 af 21. december 2012,
lov nr. 1377 af 23. december 2012 og § 1 i lov nr. 1380
af 23. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 10 a indsættes i kapitel 4 a:
Ȥ 10
b. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om anvendelse af digital kommunikation mellem kommunen,
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende om tilskud
m.v. efter denne lov. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse
for obligatorisk anvendelse for visse grupper af juridiske personer
og virksomheder.«
2. I
§ 110, stk. 2,
ændres »kapitel 12, 14« til: »kapitel 12,
13, 14«.
§ 2
I lov om digital indberetningsløsning til
brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion
af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 14. november 2012, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om digital løsning til
brug for anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion og
tilskud m.v. (Nemrefusionsloven)«.
2.
Overalt i loven ændres »SDPI-løsningen«
til: »Nemrefusion«.
3. I
§ 1, stk. 1,
ændres »til brug for anmeldelse af sygefravær
samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven (SDPI-løsningen)« til:
»Nemrefusion«.
4. § 1, stk. 2, nr. 1-3, affattes
således:
»Stk. 2.
Formålet med Nemrefusion er
1) at give
arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen administrative lettelser ved afgivelse
af oplysninger til kommunen og Udbetaling Danmark,
2) at
overføre oplysningerne fra arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
til kommunen og Udbetaling Danmark,
3) at give kommunen
og Udbetaling Danmark administrative lettelser ved modtagelse og
behandling af sager og«.
5. I
§ 2 og § 9, stk. 1, ændres
»SDPI-løsningens« til:
»Nemrefusions«.
6. § 3 affattes således:
Ȥ 3. Kommunen har pligt
til at modtage indberetninger og dokumentation via Nemrefusion til
brug for kommunens sagsbehandling.
Stk. 2. Udbetaling
Danmark har pligt til at modtage indberetninger og dokumentation
via Nemrefusion til brug for Udbetaling Danmarks
sagsbehandling.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL regler om kommunens pligt til at modtage data, til at levere
oplysninger om resultatet af kommunens behandling af
indberetningerne tilbage til Nemrefusion og til systemet for
Validering af Atypisk Sygefravær samt til at foretage
stikprøvekontrol af indberetningerne.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
Udbetaling Danmarks pligt til at modtage data, til at levere
oplysninger om resultatet af Udbetaling Danmarks behandling af
indberetningerne tilbage til Nemrefusion og til at foretage
stikprøvekontrol af indberetningerne.«
7. I
§ 4, stk. 1,
ændres »behandling af en sag om sygedagpenge«
til: »sagsbehandling«.
8. § 5 affattes således:
Ȥ 5. Arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
skal i det omfang, det fremgår af anden lovgivning, anvende
Nemrefusion ved afgivelse af oplysninger, ansøgninger m.v.
til kommunen eller Udbetaling Danmark.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL og Udbetaling Danmark nærmere regler om
arbejdsgiverens, den selvstændigt erhvervsdrivendes og
arbejdsløshedskassens anvendelse af Nemrefusion, herunder de
tekniske krav.«
9. I
§ 14, stk. 2,
indsættes efter »kommunerne«: »og
Udbetaling Danmark«.
§ 3
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 653 af 26. juni 2012, som
ændret ved § 15 i lov nr. 326 af 11. april 2012,
§ 5 i lov nr. 928 af 18. september 2012, lov nr. 1378 af
23. december 2012 og § 5 i lov nr. 1380 af 23. december
2012, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »SDPI-løsningen«
til: »Nemrefusion«.
2. § 11, stk. 3, 2. pkt.,
affattes således:
»Sker anmeldelsen via Nemrefusion, sendes
oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den sygemeldte umiddelbart
efter anmeldelsen.«
§ 4
I barselloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1070 af 14. november 2012, som ændret ved § 6 i lov
nr. 1380 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring:
1.
Overalt i loven ændres »SDPI-løsningen«
til: »Nemrefusion«.
§ 5
Loven træder i kraft 15. april 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Ændringer i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats | | | 2.1.1. | Digital kommunikation
mellem kommunen og arbejdsgivere samt selvstændigt
erhvervsdrivende om tilskud m.v. efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats | | | | 2.1.1.1. | Gældende
regler | | | | 2.1.1.2. | Den foreslåede
ordning | | | | 2.1.1.3. | Digitalisering af
tilskudsordningerne set i forhold til persondataloven | | | 2.1.2. | Fastsættelse af
frister for anmodning om udbetaling af tilskud m.v. | | | | 2.1.2.1. | Gældende
regler | | | | 2.1.2.2. | Den foreslåede
ordning | | | 2.1.3. | Kontrol med udbetaling
af tilskud m.v. | | | | 2.1.3.1. | Gældende
regler | | | | 2.1.3.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Ændringer i lov
om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-loven) | | | 2.2.1. | Gældende
regler | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Konsekvensændringer i sygedagpengeloven og
barselloven | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
På baggrund af Folketingsvedtagelse V 82
(2009-2010) om digitalisering af den offentlige sektor, indgik den
daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
KL og Danske Regioner aftalen om Den Fællesoffentlige
Digitaliseringsstrategi 2011-2015. Aftalen blev den 26. oktober
2011 tiltrådt af den nuværende regering
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre).
Dette lovforslag er et led i
udmøntningen af Den Fællesoffentlige
Digitaliseringsstrategi. Formålet er at sikre, at
kommunikationen mellem kommuner, arbejdsgivere og
selvstændigt erhvervsdrivende om tilskudsordninger m.v. efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil kunne ske
digitalt.
På syge- og
barseldagpengeområderne har det siden 1. september 2011
været obligatorisk for arbejdsgiverne at anmode om udbetaling
af refusion m.v. digitalt fra kommunen. Dette sker via en digital
løsning, som ejes og drives af et af KL 100 pct. ejet
aktieselskab med hjemmel i lov om digital
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-loven).
Den digitale løsning omtales i
lovgivningsmæssig sammenhæng som SDPI-løsningen,
mens løsningen i forhold til brugerne kendes under navnet
»NemRefusion«, fx på www.virk.dk og på
løsningens hjemmeside www.nemrefusion.dk. I det
følgende omtales SDPI-løsningen derfor som
Nemrefusion.
Lovforslaget indebærer, at
beskæftigelsesministeren får en generel bemyndigelse
til, at der administrativt kan fastsættes regler om, at
arbejdsgiveres og selvstændigt erhvervsdrivendes anmodninger
om udbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats skal foregå digitalt.
Dermed vil de nuværende papirbaserede
anmodninger om tilskud til kommunen kunne afløses af en
digital proces, hvor den digitale løsning Nemrefusion vil
blive anvendt.
Udmøntningen af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil i første omgang omhandle
anmodninger om løntilskud og tilskud til fleksjob tilkendt
før 1. januar 2013 efter kapitel 10 og 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Det er hensigten, at arbejdsgiverne og
selvstændigt erhvervsdrivende i den første periode
tilbydes den digitale ordning på frivillig basis. På et
senere tidspunkt vil ordningen gøres obligatorisk, på
samme måde som det i dag er tilfældet ved anmeldelse af
en medarbejders sygefravær, og ved anmodning om refusion af
sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.
Kommunerne vil være forpligtet til at
kunne modtage anmodninger om udbetaling af løntilskud og
tilskud til fleksjob digitalt, fra det tidspunkt løsningen
tilbydes som en frivillig løsning for arbejdsgiverne.
Styregruppen for Tværoffentligt
Samarbejde (STS) har godkendt »Kommissorium for projekt vedr.
automatiseret sagsbehandling på refusions- og
tilskudsområdet«, som giver KL mandat til
videreudvikling af Nemrefusion, så Nemrefusion også kan
fungere som arbejdsgivernes digitale indberetningsplatform for
tilskud til fleksjob og løntilskud. Det er planen
ifølge kommissoriet, at der skal være mulighed for
senere udbredelse af it-understøttelsen til andre
ydelsesområder, fx voksenlærlinge og andre
tilskudsordninger inden for beskæftigelsesområdet.
Forslaget til bemyndigelsesreglen er derfor
udformet således, at der vil være mulighed for senere
at fastsætte administrative regler om digital kommunikation
mellem kommune, arbejdsgivere og selvstændigt
erhvervsdrivende om andre tilskuds- og refusionsordninger efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Sammen med det kommunale IT-fællesskab
KOMBIT A/S har KL udarbejdet et udkast til løsningsforslag,
ifølge hvilket faciliteterne i Nemrefusion genbruges. KOMBIT
A/S er et ikke-finansielt aktieselskab, som er 100 pct. ejet af
KL.
Fokusområde 6 i Den
Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi omhandler »En
digital, effektiv og forenklet beskæftigelsesindsats«,
og der er fastsat tre pejlemærker for området frem mod
2015, hvorefter
• borgerne og
virksomhederne skal opleve den digitale kommunikation med
jobcentrene som let og overskuelig,
• der skal
gennemføres en forenkling af udbetalingen af
forsørgelsesydelser. Dette skal ske igennem en fortsat
samling og automatisering af sagsbehandlingen samt via
velfungerende selvbetjeningsløsninger,
• smartere
it-løsninger og enklere regler skal sikre mindre socialt
snyd og færre fejl i udbetalingerne i de offentlige
ydelser.
Pejlemærkerne understøttes af i
alt seks initiativer. De skal samlet set bidrage til at sikre en
velfungerende beskæftigelsesindsats og effektivitet på
ydelsesområder, hvor ansvaret for fastlæggelsen af de
overordnede rammer er placeret indenfor forskellige
ministerområder, og hvor sagsbehandlingen typisk
foregår i kommunerne og delvist i Udbetaling Danmark.
De seks initiativer omhandler
følgende:
• Bedre
it-understøttelse af jobcentrene (6.1)
• Digital
selvbetjening hos Udbetaling Danmark (6.2)
• eIndkomst
fjerner dobbeltarbejde (6.3)
• Digitale
anmodninger om refusion og løntilskud (6.4)
• Bedre
selvbetjeningsmuligheder for borgerne (6.5)
• Effektiv
screening for snyd (6.6. )
Nærværende lovforslag er en
udmøntning af initiativ 6.4.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Ændringer i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
2.1.1.
Digital kommunikation mellem kommunen og arbejdsgivere samt
selvstændigt erhvervsdrivende om tilskud m.v. efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats
2.1.1.1.
Gældende regler
Når private og offentlige arbejdsgivere
samt selvstændigt erhvervsdrivende anmoder kommunen om
udbetaling af løntilskud eller tilskud til fleksjob, sker
det i dag med papirblanketter, der sendes med posten eller
afleveres i kommunen. Der er således tale om en manuel
proces.
2.1.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der skabes en generel
bemyndigelse i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
obligatorisk anvendelse af digital kommunikation mellem
arbejdsgiverne, de selvstændigt erhvervsdrivende og
kommunerne i forbindelse med anmodning om og udbetaling af tilskud
m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
En generel bemyndigelse vil medvirke til at
sikre, at lovgivningen kan følge den teknologiske udvikling.
Derudover er en generel bemyndigelse i overensstemmelse med
Folketingsvedtagelse V 82 (2009-2010) om en ny
fællesoffentlig digitaliseringsstrategi. Heraf fremgår,
at digitale løsninger skal bidrage til at sikre fælles
data og viden på tværs af kommunerne,
arbejdsløshedskasser og andre aktører, så
indsatsen for borgere og virksomheder bliver effektiv og
koordineret.
I dag bruger både arbejdsgivere, de
selvstændigt erhvervsdrivende og kommuner mange ressourcer
på at anmode om løntilskud og tilskud til fleksjob fra
kommunen. Hensigten er, at det skal gøres mere enkelt og
digitalt, så både arbejdsgiverne, selvstændigt
erhvervsdrivende og kommunerne sparer tid. Målet er, at den
manuelle proces fra sommeren 2013 afløses af en digital
proces baseret på Nemrefusion.
Inden det bliver gjort obligatorisk at anvende
Nemrefusion, er det hensigten, at det i en kortere periode, fx
½ år, skal være frivilligt for arbejdsgiverne og
de selvstændigt erhvervsdrivende at anvende Nemrefusion ved
anmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til
fleksjob. Dermed følges den samme model, som blev anvendt i
forbindelse med etableringen af Nemrefusion og arbejdsgivernes
anmodning om refusion af syge- og barseldagpenge.
Det foreslås endvidere, at der i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats skabes hjemmel til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
det skal være obligatorisk for arbejdsgivere og
selvstændigt erhvervsdrivende at anvende Nemrefusion ved
anmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til
fleksjob.
2.1.1.3.
Digitalisering af tilskudsordningerne set i forhold til
persondataloven
Behandlingen af anmodninger om udbetaling af
løntilskud, tilskud til fleksjob m.v. efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats skal ske i overensstemmelse med god
databehandlingsskik, jf. persondatalovens § 5.
Behandlingen kan endvidere finde sted i
overensstemmelse med persondatalovens § 6, stk. 1,
nr. 2, 3 og 6.
Efter persondatalovens § 6,
stk. 1, nr. 2, kan behandling blandt andet ske, hvis den er
nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den
registrerede er part i. Den registrerede er således part i et
tilskudsberettiget ansættelsesforhold, hvortil kommunen skal
udbetale tilskud på baggrund af arbejdsgiverens eller den
selvstændigt erhvervsdrivendes anmodning.
Efter § 6, stk. 1, nr. 3, kan
behandling blandt andet ske, hvis den er nødvendig for at
overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige. Den dataansvarlige - kommunen - er således
forpligtet til at udbetale tilskud til arbejdsgiveren eller den
selvstændigt erhvervsdrivende.
Efter § 6, stk. 1, nr. 6, kan
behandling blandt andet ske, hvis den er nødvendig af hensyn
til udførelsen af en opgave, der henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt. Kommunen er således ved lov
pålagt at udbetale tilskud til arbejdsgiveren og den
selvstændigt erhvervsdrivende.
En anmodning om tilskud til fleksjob
indikerer, at personen, der anmodes om tilskud for, har visse
helbredsmæssige begrænsninger. Det vil dog ikke
fremgå af anmodningen, hvilke helbredsmæssige
begrænsninger, der er tale om.
Ifølge persondatalovens § 8,
stk. 1, må der som udgangspunkt ikke behandles
følsomme oplysninger om væsentlige sociale problemer,
herunder oplysninger om fleksjobtilskud, hvoraf det fremgår,
at der foreligger nedsat arbejdsevne hos den registrerede.
Sådanne oplysninger kan dog behandles, hvis det er
nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgave. Der kan
på denne baggrund behandles oplysninger om tilskud til
fleksjob, idet oplysningerne er nødvendige af hensyn til
kommunens behandling af lovmæssige udbetalingsanmodninger fra
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende.
I forbindelse med ansættelse af personer
med løntilskud hos private virksomheder er der efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats med enkelte undtagelser krav
om en vis varighed af forudgående ledighed. Efter
persondataloven kan langvarig ledighed indikere væsentlige
sociale problemer. Oplysninger om væsentlige sociale
problemer må efter persondatalovens § 8,
stk. 1, som udgangspunkt ikke behandles for den offentlige
forvaltning, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af
myndighedens opgaver. Kommunerne er ved lov pålagt at
udbetale tilskud m.v. til virksomheder og selvstændigt
erhvervsdrivende. Kommunerne kan derfor behandle anmodninger om
udbetaling af løntilskud for personer ansat med
løntilskud, uanset om personen har været ledig i
kortere eller længere tid.
Det er kommunerne, der er dataansvarlige for
de oplysninger i Nemrefusion som indberettes af arbejdsgiveren og
den selvstændigt erhvervsdrivende i forbindelse med deres
anmodning om udbetaling af tilskud m.v., jf. den foreslåede
ændring til ordlyden af SDPI-lovens § 4, stk. 1, i
lovforslagets § 2, nr. 7. Der er efter persondatalovens §
29, stk. 1, pligt for den dataansvarlige eller dennes
repræsentant til at give information til den registrerede i
de situationer, hvor oplysningerne ikke er indsamlet hos den
registrerede selv, senest når videregivelsen af oplysningerne
finder sted. Bestemmelsen gælder dog ikke, hvis underretning
af den registrerede viser sig umulig eller uforholdsmæssig
vanskelig, jf. persondatalovens § 29, stk. 3.
Når arbejdsgivere anmoder om
sygedagpenge via Nemrefusion, sendes i dag et underretningsbrev til
personen, der anmodes om sygedagpenge for. Dette sker blandt andet
af kontrolhensyn, fordi kommunen ikke i forvejen har bevilget
sygedagpenge til en på forhånd kendt
sygedagpengeperiode.
Ved ansættelse med løntilskud og
fleksjob er der tale om et støttet ansættelsesforhold,
hvor kommunen på forhånd har bevilget tilskud, og hvor
den ansatte dermed på forhånd er bekendt med, at
arbejdsgiveren er berettiget til at anmode om tilskud. Der er
derfor ikke samme oplysnings- og kontrolhensyn for disse ordninger,
ligesom den registreredes interesse i at modtage en underretning om
Nemrefusions behandling af arbejdsgiverens tilskudsanmodning
må anses for at være ret begrænset.
Behandlingen af tilskudsanmodninger i
Nemrefusion vil samtidig omfatte et større antal sager, og
som følge af den forventede massesagsbehandling vurderes det
at ville være administrativt uforholdsmæssigt
vanskeligt at opfylde oplysningspligten. På baggrund af
omfanget og karakteren af oplysningerne vil der derfor ikke blive
sendt underretningsbreve til de registrerede personer i forbindelse
med arbejdsgiveres eller selvstændigt erhvervsdrivendes
anmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til
fleksjob via Nemrefusion.
I forbindelse med udmøntningen af
lovforslagets § 1 vil bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats blive ændret. Der vil forud for
ændringen blive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, jf.
persondatalovens § 57.
Det bemærkes i øvrigt, at
udmøntningen af bestemmelsen vil ske i overensstemmelse med
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000
om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning,
»Sikkerhedsbekendtgørelsen«, som har almen
gyldighed for sikkerheden i forbindelse med databehandling.
2.1.2.
Fastsættelse af frister for anmodning om udbetaling af
tilskud m. v.
2.1.2.1.
Gældende regler
Det fremgår af § 110,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om beregning og udbetaling, herunder refusion, samt om
administration, regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud og
ydelser på områderne løntilskud, udgifter til
hjælpemidler og mentorer m.v. og jobrotation.
For løntilskudsjob er bemyndigelsen
udmøntet i § 78 i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats, hvor det fremgår, at
løntilskud udbetales bagud for én måned ad
gangen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning, og at der
kan aftales en udbetaling for tre måneder ad gangen.
For udbetaling af tilskud til fleksjob findes
der i dag ikke en tilsvarende regel. Erfaringsmæssigt venter
nogle arbejdsgivere ofte lang tid - nogle helt op til et år -
med at søge tilskud til fleksjob.
En arbejdsgiver, som ønsker at anmode
om sygedagpengerefusion i en løbende sygedagpengesag, kan
alene få udbetalt refusion for tidsrum, der ligger indtil 3
måneder forud for fremsættelse af kravet, jf.
sygedagpengelovens § 59, stk. 5.
Kommunen kan dog udbetale refusion af
sygedagpenge, når en overskridelse af fristen skyldes
driftsforstyrrelser hos Nemrefusion af et omfang og en varighed,
der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde rettidigt,
eller skyldes forhold, som i det væsentlige må
tilskrives lønmodtageren, eller skyldes forkert vejledning
fra offentlige myndigheder eller andre, der må antages at
have særligt kendskab til forholdene, eller når
særlige omstændigheder i øvrigt taler
derfor.
2.1.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 110 udvides til
også at gælde tilskud, der udbetales til arbejdsgivere
i forbindelse med ansættelse i fleksjob og støtte i
form af tilskud til personer, der driver selvstændig
virksomhed efter lovens kapitel 13.
Som følge af aftalen om reform af
førtidspension og fleksjob, som den 30. juni 2012 blev
indgået mellem regeringen (Socialdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre), Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti, ændres reglerne for udbetaling af
tilskud for fleksjob samt støtte i form af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende tilkendt fra den 1. januar
2013.
I lov nr. 1380 af 23. december 2012 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre
love (Reform af førtidspension og fleksjob, herunder
indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteams,
fleksløntilskud m.v.) fremgår det, at arbejdsgiveren
ikke skal anmode om udbetaling af tilskud til fleksjob, der er
oprettet fra den 1. januar 2013. Arbejdsgiveren skal alene udbetale
løn for det arbejde, som den ansatte i fleksjob
udfører. Kommunen supplerer lønnen fra arbejdsgiveren
med et fleksløntilskud, der reguleres på baggrund af
lønindtægten.
Endvidere fremgår det af samme lov, at
kommunen udbetaler tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende,
der fra den 1. januar 2013 får tilbud om støtte i
forbindelse med drift af selvstændig virksomhed. Tilskuddet
udbetales med 1/12 af det beregnede tilskud pr. måned.
Fleksløntilskud og udbetaling af
tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende efter den nye
fleksjobordning er derfor ikke omfattet af den foreslåede
ordning.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at få
ens tidsfrister for arbejdsgiverens anmodning om udbetaling af
løntilskud og tilskud til fleksjob, svarende til tidsfristen
som gælder på sygedagpengeområdet. På denne
måde får arbejdsgiveren og den selvstændigt
erhvervsdrivende én frist at forholde sig til ved
løbende anmodninger om udbetaling af sygedagpengerefusion,
løntilskud og tilskud til fleksjob.
Anmodningsfristen for udbetaling af tilskud
til fleksjob til arbejdsgivere og selvstændigt
erhvervsdrivende forventes således administrativt at blive
fastsat til tre måneders udbetaling bagud. Kommunen vil kunne
dispensere fra arbejdsgiverens og den selvstændigt
erhvervsdrivendes manglende overholdelse af fristen for anmodning
om tilskud til fleksjob, efter tilsvarende
dispensationsbestemmelser, som gælder for arbejdsgivere i
sygedagpengeloven.
2.1.3.
Kontrol med udbetaling af tilskud m.v.
2.1.3.1.
Gældende regler
I dag bliver arbejdsgiveren bedt om at
vedlægge kopi af lønsedler som dokumentation, enten
for ændringer i lønnen, eller for at der ikke er sket
ændringer i lønnen.
2.1.3.2. Den
foreslåede ordning
Ved indførelsen af udbetalinger via
Nemrefusion vil der ikke længere blive indsendt kopi af
lønsedler i forbindelse med anmodning om udbetaling af
tilskud. Det skal derfor sikres, at der i kommunerne foretages
fornøden stikprøvekontrol af udbetalte tilskud til
fleksjob. Reglerne herom fastsættes med hjemmel i den
foreslåede ændring til ordlyden af SDPI-lovens
§ 3, stk. 2, jf. lovforslagets § 2, nr.
6.
For løntilskudsanmodninger har
kommunerne mulighed for at kontrollere arbejdsgivernes oplysninger
på baggrund af eIndkomstregisteret efter forudgående
aftale med SKAT om, hvilke oplysninger og felter i
indkomstregisteret, der skal være adgang til.
2.2.
Ændringer i lov om digital indberetningsløsning til
brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion
af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven (SDPI-loven)
2.2.1.
Gældende regler
I SDPI-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1069 af 14. november 2012, er fastsat de nærmere betingelser
for den digitale indberetningsløsning til brug for
anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af
sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.
Det er kommunerne, som har ansvaret for
behandling af sager om sygedagpenge. Fra 1. december 2012 har
Udbetaling Danmark overtaget ansvaret for behandling af sager om
dagpenge efter barselloven fra kommunerne.
Det er et af KL 100 pct. ejet aktieselskab -
KOMBIT A/S - som har stået for at etablere Nemrefusion.
KOMBIT A/S har ansvaret for at drive, vedligeholde og videreudvikle
Nemrefusion, jf. SDPI-lovens § 1. Nemrefusion finansieres
af kommunerne og Udbetaling Danmark, jf. SDPI-lovens kapitel 5.
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med blandt andet
KOMBIT A/S's økonomi, drift og opgaveløsning i
forbindelse med Nemrefusion, jf. SDPI-lovens kapitel 6.
Der er i bekendtgørelse nr. 1112 af 26.
november 2012 om digital kommunikation m.v. i sager om sygedagpenge
og dagpenge efter barselloven og i bekendtgørelse nr. 1111
af 26. november 2012 om digital indberetningsløsning til
brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion
af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
(SDPI-løsningen) fastsat nærmere regler om Nemrefusion
og anvendelsen af denne.
Nemrefusion blev sat i drift den 26. august
2010 som en frivillig digital løsning for arbejdsgivere,
arbejdsløshedskasser og selvstændigt erhvervsdrivende.
Det blev samtidig obligatorisk for kommunerne at modtage
indberetninger fra Nemrefusion til brug for kommunens
sagsbehandling, jf. SDPI-lovens § 3.
Siden 1. september 2011 har det været
obligatorisk for arbejdsgivere at anvende Nemrefusion ved
anmeldelse af en medarbejders sygefravær og ved anmodning om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.
Arbejdsløshedskasser skal anvende Nemrefusion, når de
skal anmelde lediges sygefravær, og tilsvarende skal en
selvstændigt erhvervsdrivende anmelde sygefravær og
anmode om syge- og barseldagpenge via Nemrefusion, jf. SDPI-lovens
§ 5.
Arbejdsgivere og selvstændigt
erhvervsdrivende har adgang til et venteregister, som automatisk
via e-mail og sms varsler om frister på syge- og
barseldagpengeområdet. Arbejdsgivere og selvstændigt
erhvervsdrivende har endvidere adgang til at se status for
kommunens sagsbehandling og specifikationen af eventuelle
udbetalinger. Ved indførelsen af Nemrefusion blev det
vurderet, at de økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet vil beløbe sig til en årlig
besparelse på 112 mio. kr. (2008 priser).
For kommunerne betyder Nemrefusion, at de har
pligt til at modtage indberetningerne fra Nemrefusion til direkte
indlæggelse i deres syge- og barseldagpengesystem. Ved
indførelsen af Nemrefusion blev det vurderet, at kommunerne
vil få nettobesparelser på i alt 96 mio. kr.
årligt fra 2011.
I perioden 1. september 2011 til 31. august
2012 har arbejdsgivere, selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskasser foretaget mere end 1,6 mio.
indberetninger på syge- og barseldagpengeområdet via
Nemrefusion.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Da det ønskes, at Nemrefusion, udover
syge- og barselområdet, fremover også skal anvendes ved
arbejdsgiverens anmodning om udbetaling af tilskud m.v. efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil SDPI-lovens titel ikke
længere være retvisende.
Det foreslås derfor, at lovens titel
ændres til Lov om digital løsning til brug for
anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion og tilskud
m.v. (Nemrefusionsloven), og at der i overensstemmelse med dette
sker den nødvendige sproglige justering i de relevante
bestemmelser. Derved fremtidssikres loven, så titel og
indhold ikke skal ændres, når det fx bliver muligt for
arbejdsgivere at søge om refusion af tilskud til
voksenlærling.
Det foreslås endvidere, at loven
ændres, så det fremgår af loven, at anvendelse af
Nemrefusion skal ske, når det er fastlagt i anden lovgivning.
Der skal derfor være hjemmel i særlov, eller
bekendtgørelse udstedt i medfør af anden
særlov, til at fx en arbejdsgiver ved anmodning om udbetaling
af tilskud skal anvende Nemrefusion.
Der foreslås ingen ændringer i
forhold til ejerskabet af Nemrefusion og KOMBIT A/S´s
forpligtigelser i den forbindelse. Der foreslås ligeledes
ingen ændringer i reglerne om finansieringen af Nemrefusion,
i kommunernes og Udbetaling Danmarks grundlæggende
forpligtigelser i forhold til Nemrefusion, eller i reglerne om
tilsyn, regnskab og revision m.v.
Der er således alene tale om
ændringer, som gør det muligt, at der fremover kan ske
indberetninger fra arbejdsgivere, selvstændigt
erhvervsdrivende og arbejdsløshedskasser på andre
områder end syge- og barseldagpengeområdet.
2.3.
Konsekvensændringer i sygedagpengeloven og barselloven
Forslaget om ændring af SDPI-lovens
titel, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, og ændringen
overalt i SDPI-loven fra »SDPI-løsningen« til
»Nemrefusion« medfører, at der skal foretages
konsekvensrettelser i sygedagpengeloven og barselloven. Det
skyldes, at der flere steder i de to love henvises til
SDPI-løsningen, hvor der fremover bliver henvist til
Nemrefusion. Det foreslås derfor, at der sker ændringer
i sygedagpengeloven og barselloven, jf. lovforslagets § 3
og § 4.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Som led i den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2011-2015 har KL og regeringen besluttet,
at det skal »vurderes, hvordan blandt
andet refusion for ansatte i fleksjob og løntilskud kan
optimeres og automatiseres mest muligt gennem bedre
it-understøttelse, genbrug af data, regelforenkling
mv.«
Den nye fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi skal bidrage væsentligt til at sikre
den holdbare samfundsøkonomi, der er forudsætningen
for at bevare velfærdssamfundet i de kommende år.
I dette lovforslag gennemføres
regelændringer, der gør det muligt at
idriftsætte et it-system, der it-understøtter
virksomhedernes anmodning om tilskud til fleksjob og
løntilskud. Det er aftalt mellem regeringen og KL, at
projektledelsen af arbejdet med at forberede den tekniske
systemunderstøttelse på refusion af løntilskud
og fleksjob varetages af kommunerne i fællesskab via KOMBIT
og at implementeringsprojektet forudsættes finansieret af
kommunerne. Det er endvidere aftalt, at de kommunale udgifter til
udvikling og drift af systemet vil indgå i opgørelsen
af besparelsespotentialet. Det er skønnet, at udgiften til
udvikling af systemet vil udgøre 5,0 mio. kr. og at de
årlige driftsudgifter vil udgøre 1,7 mio. kr. I de
økonomiske beregninger er der taget højde for, at der
vil være et faldende antal fleksjobsager efter gammel ordning
som følge af fleksjobaftalen.
En ny obligatorisk løsning forventes at
medføre kommunale nettomerudgifter for kommunen som
myndighed på i alt 5,7 mio. kr. i 2013 og nettobesparelser
for kommunen som myndighed på i alt 12,2 mio. kr. i 2014,
12,5 mio. kr. i 2015 og 11,2 mio. kr. årligt i 2016. Der er
tale om administrative lettelser, som vil blive forhandlet med de
kommunale parter. Herudover er der administrative lettelser af
offentlige arbejdsgivere på samlet set 13,5 mio. kr. i 2014,
13,8 mio. kr. i 2015 og 12,5 mio. kr. i 2016. For staten er der
lettelser på 2,4 mio. kr. i 2014, 2,4 mio. kr. i 2015 og 2,2
mio. kr. i 2016. For regionerne er der lettelser på 1,1 mio.
kr. i 2014, 1,1 mio. kr. i 2015 og 1,0 mio. kr. i 2016. For
kommunerne er der lettelser på 9,9 mio. kr. i 2014, 10,2 mio.
kr. i 2015 og 9,3 mio. kr. i 2016.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal indgå i forhandlingerne om Aftalen om
kommunernes økonomi for 2014 med de kommunale parter.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet af brugen af den tilpassede
Nemrefusionsløsning er estimeret til en årlig
besparelse for erhvervslivet på 14,3 mio. kr. i 2014, 14,4
mio. kr. i 2015 og 12,8 mio. kr. i 2016.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, ATP,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
Finansrådet, Finanstilsynet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, SFR - danske
revisorer, FTF, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes
Landsforening (KL), Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og
Skånejobbere, Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA),
Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde,
Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne og
Sundhedskartellet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner som myndighed: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 13,9 mio. kr. 2015: 14,2 mio. kr. 2016: 12,9 mio. kr. ? Kommunale arbejdsgivere: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 9,9 mio. kr. 2015: 10,2 mio. kr. 2016: 9,3 mio. kr. ? Regionale arbejdsgivere: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 1,1 mio. kr. 2015: 1,1 mio. kr. 2016: 1,0 mio. kr. ? Statslige arbejdsgivere: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 2,4 mio. kr. 2015: 2,4 mio. kr. 2016: 2,2 mio. kr. | Kommuner: 2013: 5,7 mio. kr. 2014: 1,7 mio. kr. 2015: 1,7 mio. kr. 2016: 1,7 mio. kr. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 14,3 mio. kr. 2015: 14,4 mio. kr. 2016: 12,8 mio. kr. | | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren får en generel bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at arbejdsgivernes og
selvstændigt erhvervsdrivendes anmeldelse til kommunen om
udbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats skal ske digitalt.
Den foreslåede bemyndigelse agtes i
første omgang anvendt til at fastsætte regler om, at
den nuværende manuelle proces mellem arbejdsgiver samt
selvstændigt erhvervsdrivende og kommune i forbindelse med
anmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til
fleksjob afløses af en obligatorisk digital proces.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsætte
bestemmelser om fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse
grupper af juridiske personer og virksomheder. For eksempel vil
juridiske personer, der bor i et område uden
internetdækning, kunne fritages for obligatorisk
anvendelse.
Bemyndigelsen vil efterfølgende kunne
anvendes til fastsættelse af regler om obligatorisk digital
kommunikation mellem kommunen, arbejdsgivere og selvstændigt
erhvervsdrivende om andre tilskuds- og refusionsordninger efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, fx
voksenlærlinge.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren også bemyndiges til at
fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af en bestemt
digital indberetningsløsning.
Denne bemyndigelse agtes anvendt til at
fastsætte regler om, at den digitale
indberetningsløsning skal være baseret på
Nemrefusion, således at arbejdsgiverne ikke på anden
vis end via Nemrefusion vil kunne anmode om udbetaling af tilskud
m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Nemrefusion anvendes i dag som en obligatorisk
digital indberetningsløsning i forbindelse med virksomheders
anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven. Med lovforslagets § 2, nr. 6, ændres
lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse
af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-loven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 14. november 2012,
således at det kommer til at fremgå, at kommunen har
pligt til at modtage indberetninger og dokumentation fra
Nemrefusion til brug for kommunens sagsbehandling. Kommunen vil
således også få pligt til at modtage
indberetninger og dokumentation på
løntilskudsområdet og området for tilskud til
fleksjob via Nemrefusion.
Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Forslaget indebærer, at der sker en
udvidelse af den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i lovens
§ 110, så den også gælder for
fleksjob.
Der vil herefter kunne fastsættes regler
om anmodningsfrist for tilskud til fleksjob til arbejdsgivere samt
støtte i form af tilskud til selvstændigt
erhvervsdrivende.
Erfaringsmæssigt venter arbejdsgivere
ofte lang tid - nogle helt op til et år - med at søge
tilskud til fleksjob. En anmodningsfrist vil lette kommunernes
administration af fleksjobtilskud.
I bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats er der fastsat regler om, at tilskuddet
for løntilskudsanmodninger udbetales bagud for én
måned ad gangen på baggrund af arbejdsgiverens
anmodning, og at der kan aftales en udbetaling for tre
måneder ad gangen. Det foreslås, at anmodningsfristen
for tilskud til fleksjob til arbejdsgivere samt støtte i
form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende
fastsættes til tre måneders udbetaling bagud,
således at der gælder samme anmodningsfrist for de
forskellige tilskud.
Kommunen vil kunne dispensere fra
arbejdsgiverens og den selvstændigt erhvervsdrivendes
manglende overholdelse af fristen for anmodning om tilskud,
når overskridelsen af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos
Nemrefusion af et omfang og en varighed, der har afskåret
arbejdsgiveren fra at anmelde rettidigt, eller skyldes forkert
vejledning fra offentlige myndigheder eller andre, der må
antages at have særligt kendskab til forholdene, eller
når særlige omstændigheder i øvrigt taler
derfor. Dispensationsreglerne følger de gældende
dispensationsbestemmelser for arbejdsgivere i
sygedagpengeloven.
Desuden skal det sikres, at der i kommunerne
foretages fornøden stikprøvekontrol af udbetalte
tilskud til fleksjob. Regler herom fastsættes
administrativt.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Til nr.
1
Lovens nuværende titel afspejler, at der
med loven blev etableret lovgrundlag for en digital løsning,
der skulle anvendes ved anmeldelse af sygefravær samt
anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven. Der henvises til forarbejderne til lov nr. 283 af 15.
april 2009.
Det foreslås at ændre lovens titel
til Lov om digital løsning til brug for anmeldelse af
sygefravær og anmodning om refusion og tilskud m.v.
(Nemrefusionsloven).
Formålet med ændringen er at
sikre, at titlen bliver retvisende i forhold til lovens indhold, da
det er målet, at Nemrefusion skal udvides til at kunne
anvendes til indberetninger på andre områder end syge-
og barseldagpengeområdet, når det er fastsat i anden
lovgivning.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Som følge af lovforslagets
§ 2, nr. 1, om ændring af titlen på loven,
foreslås det at overalt i loven ændres
SDPI-løsningen til Nemrefusion.
Der er alene tale om en sproglig
ændring.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
3
Det fremgår af gældende lovs
§ 1, stk. 1, at et af KL (Kommunernes Landsforening)
100 pct. ejet aktieselskab (Selskabet) etablerer, driver,
vedligeholder og videreudvikler den digitale
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).
Det foreslås, at der som følge af
forslaget om at ændre lovens titel, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1, sker en tilpasning af ordlyden i
§ 1, stk. 1, således at den digitale
løsning omtales som Nemrefusion. Der er ikke med forslaget
tiltænkt nogen form for ændring af indholdet af
bestemmelsen.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
4
Det fremgår af gældende lovs
§ 1, stk. 2, at formålet er, at
SDPI-løsningen skal give arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
administrative lettelser ved afgivelse af oplysninger til kommunen
i sager om sygedagpenge og til Udbetaling Danmark i sager om
dagpenge efter barselloven. Derudover skal SDPI-løsningen
overføre oplysningerne fra arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskasserne til kommunen i sager om sygedagpenge
og til Udbetaling Danmark i sager om dagpenge efter barselloven.
Endelig skal SDPI-løsningen give kommunen administrative
lettelser ved modtagelse og behandling af sager om sygedagpenge og
Udbetaling Danmark administrative lettelser i sager om dagpenge
efter barselloven.
Det foreslås, at der sker en sproglig
tilpasning af formålsbestemmelsen, således at der
fremover ikke sker en henvisning til de forskellige typer af sager,
men alene henvises til sager, som behandles af henholdsvis kommunen
og Udbetaling Danmark.
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det
således foreslået, at beskæftigelsesministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om, at
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende fremover skal
anvende Nemrefusion ved anmodning om udbetaling af tilskud m.v.
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
5
Som følge af lovforslagets
§ 2, nr. 1, om ændring af lovens titel,
foreslås det at »SDPI-løsningens«
ændres til »Nemrefusions«. Der er alene tale om
en konsekvensændring.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
6
Det fremgår af gældende lovs
§ 3, stk. 1 og stk. 2, at kommunen har pligt
til at modtage indberetninger og dokumentation via
SDPI-løsningen til indlægning i kommunens systemer.
Endvidere har kommunen pligt til at levere oplysninger om
resultatet af kommunens behandling af sager om sygedagpenge til
SDPI-løsningen og til det digitale
kontrolværktøj Validering af Atypisk Sygefravær
(VAS).
Resultatet af kommunens behandling kan fx
være en udbetalingsspecifikation, som kommunen skal levere
til Nemrefusion. Det betyder, at resultatet via Nemrefusion kan
gøres tilgængeligt for den arbejdsgiver, som har
anmodet om fx udbetalingen af løntilskud.
I lovens § 3, stk. 3, er der en
bemyndigelse for beskæftigelsesministeren til efter
forhandling med KL at fastsætte nærmere regler om
kommunens pligt til at modtage og levere data og foretage
stikprøvekontrol af indberetningerne.
Tilsvarende regler findes i lovens
§ 3, stk. 4 - 6, for så vidt angår
Udbetaling Danmarks pligt i forhold til indberetninger i forhold
til barselloven.
Det foreslås, at § 3
ændres, således at det klart fremgår af
§ 3, stk. 1 og 2, at kommunerne og Udbetaling
Danmark har pligt til at modtage indberetninger og dokumentation
via Nemrefusion til brug for deres sagsbehandling. Det
foreslås endvidere, at der i § 3, stk. 3 og 4,
indsættes bemyndigelsesbestemmelser for
beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om
kommunernes og Udbetaling Danmarks modtagelse af data, om deres
levering af sagsresultatet retur til Nemrefusion og til VAS samt om
deres pligt til at foretage stikprøvekontrol af
indberetningerne.
På denne måde sikres, at der kan
tages højde for, at der kan være forskellige hensyn i
forhold til fx sagsgange m.v. på de forskellige
områder.
Bemyndigelsen foreslås anvendt til
fastsættelse af regler om, at der i syge- og
barseldagpengesager fortsat skal være pligt for kommunen og
Udbetaling Danmark til at levere oplysninger om resultatet af
behandling af sagen. Der skal således fortsat ske returnering
af en udbetalingsspecifikation, som gøres tilgængelig
for en arbejdsgiver eller en selvstændigt erhvervsdrivende,
som har anmodet om udbetalingen af syge- eller barseldagpenge via
Nemrefusion.
Til nr.
7
Efter gældende lovs § 4,
stk. 1, er den enkelte kommune dataansvarlig efter
persondataloven for de data i SDPI-løsningen, som skal
anvendes i kommunens behandling af en sag om sygedagpenge.
Det foreslås, at det også er den
enkelte kommune, som er dataansvarlig efter persondataloven for de
data i Nemrefusion, der skal anvendes i kommunens behandling af en
sag om udbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som foreslået i lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Der er derfor behov for at udvide
§ 4, stk. 1, så det klart fremgår, at
det er kommunen, som er dataansvarlig for de data i Nemrefusion,
som kommunen skal anvende i sin sagsbehandling. Ændringen
sker således alene for at fremtidssikre loven.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
8
Efter gældende lovs § 5,
stk. 1, skal arbejdsgiveren og den selvstændigt
erhvervsdrivende via SDPI-løsningen anmelde sygefravær
efter sygedagpengeloven og fravær før 4 uger
før forventet fødsel efter barsellovens bestemmelser
herom, samt anmode om refusion af sygedagpenge efter
sygedagpengeloven og dagpenge efter barselloven. Tilsvarende skal
arbejdsløshedskassen via SDPI-løsningen afgive
oplysninger til brug for kommunens behandling af den sygemeldte
lediges sag og til brug for Udbetaling Danmarks behandling af et
ledigt medlems sag om dagpenge efter barselloven.
Efter lovens § 5, stk. 2,
fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling
med KL nærmere regler om arbejdsgiverens og den
selvstændigt erhvervsdrivendes anmeldelse af sygefravær
og anmodning om refusion efter sygedagpengeloven, og om
arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysninger til brug for
kommunens behandling af den sygemeldtes sag.
Endelig fremgår af lovens § 5,
stk. 3, at beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om anmeldelse af fravær før 4
uger før forventet fødsel efter barsellovens
bestemmelser herom, om anmodning om refusion af dagpenge efter
barselloven og om arbejdsgiverens og arbejdsløshedskassens
afgivelse af oplysninger i øvrigt til brug for Udbetaling
Danmarks behandling af ansøgninger om dagpenge efter
barselloven.
Det foreslås, at § 5
ændres, således at det fremgår, at en
arbejdsgiver, en selvstændigt erhvervsdrivende og en
arbejdsløshedskasse, i det omfang det fremgår af anden
lovgivning, skal anvende Nemrefusion ved afgivelse af oplysninger,
ansøgninger m.v. til kommunen eller Udbetaling Danmark.
Derved sikres, at kravet om anvendelse af
Nemrefusion vil være at finde i den relevante særlov
eller bekendtgørelse udstedt i medfør af
særloven.
For så vidt angår kravet om, at en
arbejdsgiver, en selvstændigt erhvervsdrivende og en
arbejdsløshedskasse skal anvende Nemrefusion ved afgivelse
af oplysninger til kommunen i en sygedagpengesag, ved anmodning om
sygedagpenge eller ved anmodning om sygedagpengerefusion,
fremgår det således allerede i dag af
sygedagpengelovens § 38, § 40, § 40
a, § 43 og § 59.
Ligeledes findes der bestemmelser i
barsellovens § 30 og § 40, der
pålægger selvstændigt erhvervsdrivende,
arbejdsløshedskasser og arbejdsgivere at anvende
Nemrefusion.
Tilsvarende vil der med den foreslåede
hjemmel i lovforslagets § 1, nr. 1, blive fastsat regler
om, at arbejdsgivere, der anmoder om løntilskud eller
tilskud til fleksjob, og selvstændigt erhvervsdrivende, der
søger om flekstilskud fra kommunen, skal anvende
Nemrefusion.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren fortsat skal have en hjemmel til
efter forhandling med KL og Udbetaling Danmark at fastsætte
nærmere regler om arbejdsgiverens, den selvstændigt
erhvervsdrivendes og arbejdsløshedskassens anvendelse af
Nemrefusion.
Det foreslås, at hjemlen fremover
også skal anvendes til at fastsætte regler om de
tekniske krav ved anvendelse af Nemrefusion, herunder at der skal
anvendes OCES digital signatur (digital signatur/NemID), og at
tidspunktet for indberetningen er det tidspunkt, indberetteren har
signeret indberetningen i Nemrefusion.
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
9
Det fremgår af gældende lovs
§ 9, at udgifterne til Nemrefusion afholdes af kommunerne
og Udbetaling Danmark i form af bidrag, der beregnes af og
indbetales til Selskabet. Udbetaling Danmark blev tilføjet i
§ 9 ved lov nr. 326 af 11. april 2012, som har virkning
fra 1. december 2012, hvor Udbetaling Danmark overtog ansvaret for
udbetaling af barseldagpenge.
Det fremgår af lovens § 14,
stk. 1, at beskæftigelsesministeren kan overtage
Nemrefusion eller lægge Nemrefusion ud til en anden offentlig
myndighed eller et privat selskab, hvis Selskabet groft eller
gentagne gange tilsidesætter sine forpligtigelser efter
loven. Udnytter beskæftigelsesministeren retten til at
overtage Nemrefusion, fremgår det af lovens § 14,
stk. 2, at kommunen skal betale bidragene efter § 9
til Beskæftigelsesministeriet.
I forbindelse med lov nr. 326 af 11. april
2012 blev Udbetaling Danmark ikke tilføjet i § 14,
stk. 2. Dette var en fejl, og hensigten med den
foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr.
9, er således alene at rette op på denne fejl,
således at bidrag fra Udbetaling Danmark i den nævnte
situation ligeledes skal betales til
Beskæftigelsesministeriet.
Til § 3
Til nr.
1
SDPI-løsningen er nævnt i den
gældende lovs § 38, stk. 1-3, om
lønmodtagerens anmodning om sygedagpenge fra kommunen, i
§ 40, stk. 4-5, om arbejdsgiverens anmeldelse af
sygefravær til kommunen, i § 40 a, stk. 2-3,
om arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefravær til
kommunen, i § 43, stk. 3 og 5, om den
selvstændiges anmeldelse over for kommunen, samt i
§ 59, stk. 6-8, om arbejdsgiverens anmeldelse af
refusionskrav til kommunen.
Det foreslås, som følge af
lovforslagets § 2, nr. 1 og 2, om at ændre
SDPI-lovens titel, og at ændre overalt i SDPI-loven fra
»SDPI-løsningen« til »Nemrefusion«,
at der i sygedagpengeloven de nævnte steder sker en sproglig
ændring fra SDPI-løsningen til Nemrefusion. Der er
alene tale om konsekvensændringer.
Til nr.
2
Det fremgår af den gældende lovs
§ 11, stk. 3, at kommunen skal sende et
oplysningsskema til den sygemeldte ved anmeldelse af
sygefravær i løbende sager.
Med virkning fra 2. juli 2012, jf. lov nr. 269
af 27. marts 2012, blev tilføjet som nyt punkt i
§ 11, stk. 3, at i de situationer, hvor anmeldelsen
af sygefraværet sker via SDPI-løsningen, skal
oplysningsskemaet sendes fra løsningen umiddelbart efter, at
anmeldelsen af sygefraværet er sket.
Det foreslås, som følge af
lovforslagets § 2, nr. 1 og 2, om at ændre
SDPI-lovens titel, og at ændre overalt i SDPI-loven fra
»SDPI-løsningen« til »Nemrefusion«,
at ordlyden i § 11, stk. 3, 2. pkt., ændres
tilsvarende. Der er alene tale om konsekvensændringer.
Til § 4
Til nr.
1
SDPI-løsningen er nævnt i den
gældende lovs § 30, stk. 5, hvorefter
arbejdsløshedskassen skal anmelde den lediges fravær
via SDPI-løsningen til Udbetaling Danmark, i § 40,
stk. 1, hvoraf det fremgår, at arbejdsgiveren skal
anmelde refusionskrav via SDPI-løsningen til Udbetaling
Danmark og i § 40, stk. 4, hvorefter Udbetaling
Danmark kan udbetale refusion, når overskridelse af
anmeldelsesfristen skyldes driftsforstyrrelser hos
SDPI-løsningen.
Det foreslås, som følge af
lovforslagets § 2, nr. 1 og 2, om at ændre
SDPI-lovens titel, og at ændre overalt i SDPI-loven fra
»SDPI-løsningen« til »Nemrefusion«,
at der i loven de 3 steder sker en sproglig ændring fra
SDPI-løsningen til Nemrefusion. Der er alene tale om
konsekvensændringer.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. april 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende regler
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 706
af 28. juni 2012, som ændret ved § 3 i lov nr. 1347
af 21. december 2012, lov nr. 1377 af 23. december 2012 og
§ 1 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 10 a indsættes i kapitel 4
a: | | | Ȥ 10
b. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om anvendelse af digital kommunikation mellem kommunen,
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende om tilskud
m.v. efter denne lov. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse
for obligatorisk anvendelse for visse grupper af juridiske personer
og virksomheder.« | | | | § 110.
Løntilskuddet i forbindelse med ansættelse efter
kapitel 12 nedsættes med det beløb, som arbejdsgiveren
modtager som refusion fra det offentlige som følge af, at
arbejdsgiveren fortsat udbetaler løn. | | 2. I § 110, stk. 2, ændres
»kapitel 12, 14« til: »kapitel 12, 13,
14«. | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om beregning og udbetaling, herunder refusion, samt om
administration, regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud og
ydelser efter kapitel 12, 14 og 18 og kan herunder bestemme, at
administrationen og udbetalingen til kommunerne kan
overføres til en anden offentlig myndighed. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om digital indberetningsløsning
til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 14. november 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel
affattes således: | Lov om digital indberetningsløsning
til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven | | »Lov om digital
løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og
anmodning om refusion og tilskud m.v.
(Nemrefusionsloven)«. | | | | | | 2. Overalt i
loven ændres »SDPI-løsningen« til:
»Nemrefusion«. | | | | Kapitel 1 | | | | | | Etablering af
SDPI-løsningen | | | | | | § 1. Et
af KL (Kommunernes Landsforening) 100 pct. ejet aktieselskab
(Selskabet) etablerer, driver, vedligeholder og videreudvikler den
digitale indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen). | | 3. I § 1, stk. 1, ændres
»til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning
om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
(SDPI-løsningen)« til: »Nemrefusion« | Stk. 2.
Formålet med SDPI-løsningen er | | 4. § 1, stk. 2, nr. 1-3, affattes
således: »Stk. 2. Formålet med
Nemrefusion er | 1) at give arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
administrative lettelser ved afgivelse af oplysninger til kommunen
i sager om sygedagpenge og til Udbetaling Danmark i sager om
dagpenge efter barselloven, | | 1) at give arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
administrative lettelser ved afgivelse af oplysninger til kommunen
og Udbetaling Danmark, | 2) at overføre oplysningerne fra
arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen til kommunen i sager om sygedagpenge og
til Udbetaling Danmark i sager om dagpenge efter barselloven, | | 2) at overføre oplysningerne fra
arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen til kommunen og Udbetaling
Danmark, | 3) at give kommunen administrative
lettelser ved modtagelse og behandling af sager om sygedagpenge og
at give Udbetaling Danmark administrative lettelser i sager om
dagpenge efter barselloven og | | 3) at give kommunen og Udbetaling Danmark
administrative lettelser ved modtagelse og behandling af sager
og«. | 4) at give kommunen oplysning om atypisk
sygefravær, som skal indgå i kommunens sagsbehandling,
via behandling i systemet for Validering af Atypisk
Sygefravær. | | | | | | § 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om SDPI-løsningens udformning og
krav til Selskabet og dets varetagelse af
SDPI-løsningen. | | 5. I § 2 og § 9, stk. 1, ændres
»SDPI-løsningens« til:
»Nemrefusions«. | | | | Kapitel 2 | | | | | | Forpligtelser for
kommunen og Udbetaling Danmark | | | | | 6. § 3 affattes således: | § 3.
Kommunen har pligt til at modtage indberetninger og dokumentation
via SDPI-løsningen til indlægning i kommunens
systemer. | | Ȥ 3. Kommunen har pligt til at
modtage indberetninger og dokumentation via Nemrefusion til brug
for kommunens sagsbehandling. | Stk. 2.
Kommunen har pligt til at levere oplysninger om resultatet af
kommunens behandling af sager om sygedagpenge til
SDPI-løsningen og til systemet for Validering af Atypisk
Sygefravær. | | Stk. 2.
Udbetaling Danmark har pligt til at modtage indberetninger og
dokumentation via Nemrefusion til brug for Udbetaling Danmarks
sagsbehandling. | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om kommunens pligt til at modtage og
levere data og foretage stikprøvekontrol af
indberetningerne. | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL regler om kommunens pligt til at modtage data, til at levere
oplysninger om resultatet af kommunens behandling af
indberetningerne tilbage til Nemrefusion og til systemet for
Validering af Atypisk Sygefravær samt til at foretage
stikprøvekontrol af indberetningerne. | Stk. 4.
Udbetaling Danmark har pligt til at modtage indberetninger og
dokumentation via SDPI-løsningen til indlægning i
Udbetaling Danmarks systemer. | | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
Udbetaling Danmarks pligt til at modtage data, til at levere
oplysninger om resultatet af Udbetaling Danmarks behandling af
indberetningerne tilbage til Nemrefusion og til at foretage
stikprøvekontrol af indberetningerne.« | Stk. 5.
Udbetaling Danmark har pligt til at levere oplysninger om
resultatet af Udbetaling Danmarks behandling af sager om dagpenge
efter barselloven til SDPI-løsningen. | | | Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om Udbetaling Danmarks pligt til at modtage og levere data
og foretage stikprøvekontrol af indberetningerne. | | | | | | § 4. Den
enkelte kommune er dataansvarlig efter persondataloven for de data
i SDPI-løsningen, som skal anvendes i kommunens behandling
af en sag om sygedagpenge. | | 7. I § 4, stk. 1, ændres
»behandling af en sag om sygedagpenge« til:
»sagsbehandling«. | Stk. 2.
Udbetaling Danmark er dataansvarlig efter persondataloven for de
data i SDPI-løsningen, som skal anvendes i Udbetaling
Danmarks behandling af en sag om dagpenge efter barselloven. | | | | | | Kapitel 3 | | | | | | Forpligtelser for
arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen | | | | | 8. § 5 affattes således: | § 5.
Arbejdsgiveren og den selvstændige erhvervsdrivende skal via
SDPI-løsningen anmelde sygefravær efter
sygedagpengeloven og fravær før 4 uger før
forventet fødsel efter barsellovens bestemmelser herom samt
anmode om refusion af sygedagpenge efter sygedagpengeloven og
dagpenge efter barselloven. Tilsvarende skal
arbejdsløshedskassen via SDPI-løsningen afgive
oplysninger til brug for kommunens behandling af den sygemeldte
lediges sag og afgive oplysninger til brug for Udbetaling Danmarks
behandling af et ledigt medlems sag om dagpenge efter
barselloven. | | Ȥ 5. Arbejdsgiveren, den
selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
skal i det omfang, det fremgår af anden lovgivning, anvende
Nemrefusion ved afgivelse af oplysninger, ansøgninger m.v.
til kommunen eller Udbetaling Danmark. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL og Udbetaling Danmark nærmere regler om
arbejdsgiverens, den selvstændigt erhvervsdrivendes og
arbejdsløshedskassens anvendelse af Nemrefusion, herunder de
tekniske krav.« | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om arbejdsgiverens og den
selvstændigt erhvervsdrivendes anmeldelse af sygefravær
og anmodning om refusion efter sygedagpengeloven og om
arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysninger til brug for
kommunens behandling af den sygemeldtes sag. | | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om anmeldelse af fravær før 4 uger før
forventet fødsel efter barsellovens bestemmelser herom, om
anmodning om refusion af dagpenge efter barselloven og om
arbejdsgiverens og arbejdsløshedskassens afgivelse af
oplysninger i øvrigt til brug for Udbetaling Danmarks
behandling af ansøgninger om dagpenge efter
barselloven. | | | | | | Kapitel 4 | | | | | | Forpligtelser for
Selskabet | | | | | | § 6.
Selskabet skal foranledige, at de af Selskabets opgaver
vedrørende SDPI-løsningen, der vil kunne
udføres af eksterne leverandører, med passende
mellemrum sendes i udbud. Beskæftigelsesministeren skal
godkende udbudsmaterialet. | | | Stk. 2.
Opgaver, der er uegnede til udbud, kan udføres af
Selskabet. | | | | | | § 7.
Selskabet skal stille SDPI-løsningen vederlagsfrit til
rådighed for arbejdsgiveren, den selvstændigt
erhvervsdrivende, arbejdsløshedskassen og andre, der skal
anvende løsningen. | | | Stk. 2.
Selskabet kan opkræve et gebyr for test forud for tilslutning
til SDPI-løsningen. Gebyret må ikke overstige
Selskabets udgifter til testen. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om
gebyropkrævningen. | | | Stk. 3.
Selskabet skal sikre, at kommunen har fri og uhindret adgang til at
modtage de data, som kommunen har ret til. | | | Stk. 4.
Selskabet skal efter anmodning vederlagsfrit levere udtræk af
oplysninger fra SDPI-løsningen til Danmarks Statistik og
Beskæftigelsesministeriet. Dansk Arbejdsgiverforening kan til
brug for udarbejdelse af statistik tilsvarende efter anmodning
vederlagsfrit få udtræk af oplysninger fra
SDPI-løsningen, som er indberettet af Dansk
Arbejdsgiverforenings medlemsvirksomheder. | | | | | | § 8.
Kommunerne er dataansvarlig for de opgaver, der løses i
Selskabet. | | | Stk. 2.
Kommunerne overlader opgaverne, jf. §§ 6 og 7, til
behandling hos Selskabet, som er databehandler for
kommunerne. | | | Stk. 3.
Selskabet handler efter instruks fra kommunerne. Selskabet skal
træffe de fornødne tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt
eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, og
mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i
øvrigt behandles i strid med lov om behandling af
personoplysninger. Selskabet skal på kommunernes anmodning
give kommunerne tilstrækkelige oplysninger til, at kommunerne
kan påse, at de nævnte tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger er truffet. | | | | | | Kapitel 5 | | | | | | Finansiering af
SDPI-løsningen | | | | | | § 9.
Udgifterne til SDPI-løsningens etablering, drift,
vedligehold og videreudvikling afholdes af kommunerne og Udbetaling
Danmark i form af bidrag, der beregnes af og indbetales til
Selskabet. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om finansieringen af
SDPI-løsningen, herunder om kommunernes og Udbetaling
Danmarks bidrag til Selskabet. | | | | | | § 10.
Selskabet må alene benytte bidragene efter § 9 til
de nødvendige omkostninger til etablering, drift,
vedligehold og videreudvikling af SDPI-løsningen. | | | Stk. 2.
Selskabet må ikke udbetale udbytte eller foretage anden
udlodning af overskud baseret på SDPI-løsningen. | | | | | | Kapitel 6 | | | | | | Tilsyn, regnskab og
revision m.v. | | | | | | § 11.
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med
overholdelsen af denne lov og de regler, der er udstedt i
medfør af loven, herunder fører tilsyn med Selskabets
økonomi, drift og opgaveløsning i forbindelse med
SDPI-løsningen. | | | Stk. 2.
Selskabet skal være opbygget på en sådan
måde, at aktiviteterne vedrørende
SDPI-løsningen er tydeligt adskilt fra Selskabets
øvrige aktiviteter. | | | | | | § 12.
Selskabet skal give beskæftigelsesministeren adgang til alle
oplysninger, data og dokumenter vedrørende
SDPI-løsningen. | | | Stk. 2.
Selskabet skal for aktiviteter vedrørende
SDPI-løsningen føre regnskaber og lade disse revidere
på samme måde, som hvis de pågældende
aktiviteter blev udført af særskilte aktieselskaber.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for Selskabets regnskabsføring. | | | Stk. 3.
Efter at SDPI-løsningen er blevet sat i drift, skal
Selskabet udarbejde en årlig redegørelse for arbejdet
med kvalitetssikring af SDPI-løsningen, herunder resultater
af systemmæssige kontrolrutiner i det forløbne
år. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med KL regler om indholdet af
redegørelsen. | | | Stk. 4.
Rigsrevisor kan kræve Selskabets regnskaber vedrørende
SDPI-løsningen forelagt til gennemgang. | | | | | | § 13.
Hvis Selskabet overtræder bestemmelserne i denne lov eller
regler udstedt i medfør af loven, kan
beskæftigelsesministeren give bestyrelsen eller
direktøren pålæg om at bringe forholdet i
overensstemmelse med lovens regler. Hvis ikke Selskabet inden for
en fastsat frist herfor efterkommer pålægget, kan
beskæftigelsesministeren som tvangsmiddel pålægge
de pågældende daglige eller ugentlige
bøder. | | | | | | Kapitel 7 | | | | | | Misligholdelse | | | | | | § 14.
Hvis Selskabet groft eller gentagne gange til sidesætter sine
forpligtelser efter denne lov eller regler udstedt i medfør
af denne lov, kan beskæftigelsesministeren overtage
etableringen, driften, vedligeholdelsen og videreudviklingen af
SDPI-løsningen eller lægge etableringen, driften, ved
ligeholdelsen og videreudviklingen af SDPI-løsningen ud til
en anden offentlig myndighed eller et privat selskab. | | | Stk. 2.
Hvis beskæftigelsesministeren udnytter sin ret efter
stk. 1, betaler kommunerne i stedet bidrag til
Beskæftigelsesministeriet, som heraf betaler Selskabets
eventuelle ikkedækkede etableringsudgifter og
driftsunderskud, jf. kapitel 5. | | 9. I § 14, stk. 2, indsættes
efter »kommunerne«: »og Udbetaling
Danmark«. | | | | Kapitel 8 | | | | | | Administrative
bestemmelser | | | | | | § 15.
Beskæftigelsesministeren kan overlade sine beføjelser
i henhold til denne lov til Arbejdsmarkedsstyrelsen. | | | | | | § 16.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
visse breve inden for SDPI-løsningen kan sendes uden
underskrift, således at et brev uden underskrift m.v. i
retlig henseende sidestilles med et brev med personlig
underskrift. | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 653 af 26. juni 2012, som ændret
ved § 15 i lov nr. 326 af 11. april 2012, § 5 i
lov nr. 928 af 18. september 2012, lov nr. 1378 af 23. december
2012 og § 5 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Overalt i
loven ændres »SDPI-løsningen« til:
»Nemrefusion«. | § 11. . . . | | | Stk. 3.
Kommunen skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved
anmeldelse af sygefravær i løbende sager. Sker
anmeldelsen via den digitale indberetningsløsning til brug
for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af
sygedagpenge og dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen),
sendes oplysningsskemaet fra SDPI-løsningen til den
sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen. Den sygemeldte skal svare
senest 8 dage efter afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre
andet aftales med kommunen. | | 2. § 11, stk. 3, 2. pkt.,
affattes således: »Sker anmeldelsen via Nemrefusion,
sendes oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den sygemeldte
umiddelbart efter anmeldelsen.« | | | | § 38.
Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning. | | | Stk. 2.
Anmodning om sygedagpenge skal ske ved at udfylde blanketten, som
udsendes sammen med underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen. | | | Stk. 3. Er
der ikke sendt et underretningsbrev fra SDPI-løsningen trods
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter 1. fraværsdag, når lønmodtageren skal
modtage sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag. Har
lønmodtageren fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en del af denne, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen, senest 3
uger efter at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.
Anmodning sker i dette tilfælde ved at udfylde en blanket,
som udleveres af kommunen. | | | Stk. 4. … | | | | | | § 40. . . | | | Stk. 4.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen. | | | Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen orienteres om de oplysninger, som
arbejdsgiveren har afgivet til SDPI-løsningen ved anmeldelse
af sygefraværet. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå. | | | | | | § 40
a. . . . | | | Stk. 2.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen. | | | Stk. 3.
Medlemmet skal ved et underretningsbrev fra SDPI-løsningen
orienteres om de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har
afgivet til SDPI-løsningen ved anmeldelsen af
sygefraværet. Er medlemmet ikke enig i de af
arbejdsløshedskassen afgivne oplysninger, skal medlemmet
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå. | | | | | | § 43. . . | | | Stk. 3.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen. | | | Stk. 4. . . | | | Stk. 5.
Kommunen kan dog udbetale sygedagpenge for tiden før
anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af
hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret
i at anmelde rettidigt, eller når andre særligt
undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket
rettidigt. Tilsvarende gælder, hvis overskridelse af fristen
skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et omfang
og en varighed, der har afskåret den selvstændige fra
at anmelde rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges,
når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter
sygdommens indtræden. | | | Stk. 6. … | | | | | | § 59. . . | | | Stk. 6.
Kommunen kan dog udbetale refusion, når overskridelsen af
fristen skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et
omfang og en varighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at
anmelde rettidigt, eller skyldes forhold, som i det
væsentlige må tilskrives lønmodtageren, eller
skyldes forkert vejledning fra offentlige myndigheder eller andre,
der må antages at have særligt kendskab til forholdene,
eller når særlige omstændigheder i øvrigt
taler derfor. Dette gælder dog ikke, når anmodningen om
refusion indgives senere end 6 måneder efter 1.
fraværsdag. | | | Stk. 7.
Anmeldelse af refusionskrav til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen. | | | Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen orienteres om de oplysninger, som
arbejdsgiveren har givet til SDPI-løsningen ved anmodningen
om refusion. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå. | | | | | | | | § 4 | | | | | | I barselloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1070 af 14. november 2012, som ændret ved § 6 i
lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 30. . . . | | 1. Overalt i
loven ændres »SDPI-løsningen« til:
»Nemrefusion«. | Stk. 5.
Senest 1 uge efter modtagelsen af en anmeldelse efter stk. 4
skal arbejdsløshedskassen anmelde fraværet via
SDPI-løsningen til Udbetaling Danmark, der herefter udsender
et underretningsbrev til det ledige medlem med de modtagne
oplysninger. | | | Stk. 6. . . | | | | | | § 40. En
arbejdsgiver, der efter § 39 er berettiget til refusion
af barseldagpenge, skal anmelde refusionskravet via
SDPI-løsningen til Udbetaling Danmark. | | | Stk. 2. . . | | | Stk. 4.
Udbetaling Danmark kan dog udbetale refusion, når
overskridelse af fristen i stk. 2 skyldes driftsforstyrrelser
hos SDPI-løsningen af et omfang og en varighed, der har
afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde rettidigt. | | | Stk. 5. . . | | | | | § 5 | | | | | | Loven træder i kraft 15. april
2013. |
|