Fremsat den 30. januar 2013 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om nedlæggelse af overkørsler
mv. på jernbanestrækningen mellem Hobro og Aalborg
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til at nedlægge overkørsler og etablere
erstatningsanlæg på jernbanestrækningen mellem
Hobro og Aalborg samt i denne forbindelse at ombygge
Skørping Station.
§ 2. Transportministeren bemyndiges
til ved ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme m.v.,
der er nødvendige i forbindelse med nedlæggelse af
overkørsler og etablering af erstatningsanlæg på
jernbanestrækningen mellem Hobro-Aalborg samt ombygning af
Skørping Station.
Stk. 2. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 3. Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 3. Beskyttelsesmæssige
hensyn efter naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige
hensyn efter museumsloven for så vidt angår anvendelse
af arealer, der er nødvendige i forbindelse med
nedlæggelse af overkørsler og etablering af
erstatningsanlæg på banestrækningen mellem Hobro
og Aalborg samt ombygning af Skørping Station, varetages
alene af transportministeren efter denne lov. Kort over
naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske forhold
vedrørende strækningen mellem Hobro-Aalborg
fremgår af bilag 1 og 2.
§ 4. Transportministeren kan, i det
omfang det er nødvendigt for at undgå væsentlig
forsinkelse eller fordyrelse i forbindelse med etablering af
anlæggene nævnt i § 1, bestemme, at krav,
påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven
vedrørende støj ikke finder anvendelse.
§ 5. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Oversigt over
naturforhold
Skørping
Ellidshøj
Svenstrup
Bilag 2
Oversigt over
Kulturforhold
Skørping
Ellidshøj
Svenstrup
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Baggrund og
hovedindhold | 2. | Trafikale
forbedringer og muligheder | | 2.1. | Tidsplan | 3. | Anlæggets
udformning og anlægsfaser | | 3.1. | Jernbaneoverkørsler | | 3.2. | Stationsombygning | | 3.3. | Trafik i
anlægsfasen | 4. | Overvejelser om
anlæg der erstatter jernbaneoverkørsler og
perronovergang | | 4.1. | Skørping | | 4.2. | Skørping
Station | | 4.3. | Ellidshøj | | 4.4. | Svenstrup | 5. | Ekspropriationer | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | | 9.1. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen | | | 9.1.1. | Støj og
vibrationer | | | 9.1.2. | Visuelle
forhold | | | 9.1.3. | Naturforhold | | | 9.1.4. | Kulturhistoriske
forhold | | | 9.1.5. | Rekreative
interesser | | | 9.1.6. | Grundvand og
overfladevand | | | 9.1.7. | Klimatilpasning | | 9.2. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen | | | 9.2.1. | Støj og
vibrationer | | | 9.2.2. | Visuelle
forhold | | | 9.2.3. | Naturforhold | | | 9.2.4. | Kulturhistoriske
interesser | | | 9.2.5. | Rekreative
interesser | | | 9.2.6. | Grundvand og
overfladevand | | | 9.2.7. | Jordhåndtering | | | 9.2.8. | Råstof,
materialeforbrug og affald | | | 9.2.9. | Luftkvalitet og
klima | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Høring | 12. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Baggrund
og hovedindhold
Med aftale om en grøn transportpolitik
af 29. januar 2009 mellem den daværende regering (Venstre og
De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance
blev der truffet beslutning om udarbejdelse af grundlag for
politisk stillingtagen til opgradering af jernbanen mellem Hobro og
Aalborg.
På denne baggrund har Banedanmark
gennemført en miljøvurdering af projektet med en
opgradering af hastigheden foreløbig til 160 km/t.
Miljøvurderingen svarer i omfang og krav om inddragelse af
offentligheden til en VVM-analyse (Vurdering af Virkninger for
Miljøet).
Projektet var i offentlig høring fra
den 11. januar til den 7. marts 2012 forud for
miljøredegørelsen, der blev udgivet af Banedanmark i
oktober 2012. Miljøredegørelsen indeholder en analyse
af anlæggets fysiske forhold og deres påvirkninger af
omgivelserne. Miljøredegørelsen kan ses på
Banedanmarks hjemmeside www.banedanmark.dk. Et kort med placering
af jernbanestrækningen Hobro-Aalborg og med nuværende
overkørsler og stationer fremgår af bilag 1 til
lovforslaget.
På denne baggrund foreslås det, at
transportministeren bemyndiges til at ombygge Skørping
Station, nedlægge overkørsler og etablere anlæg
til erstatning for de nedlagte overkørsler
(erstatningsanlæg) på jernbanen mellem Hobro og
Aalborg. Et kort med oversigt over erstatningsanlæggene
fremgår af bilag 2 til lovforslaget.
Herudover vil Banedanmark igangsætte en
miljøvurdering i 2015 med henblik på en vurdering af
virkningerne af en opgradering af hastigheden til 200 km/t.
Nedlæggelsen af overkørslerne og
etablering af erstatningsanlæg er sammen med en ombygning af
Skørping Station en del af grundlaget for
gennemførelse af timemodellen mellem Aarhus og Aalborg, jf.
aftalen af 29. januar 2009. Timemodellen indebærer, at der
maksimalt må være en times rejsetid mellem Aarhus og
Aalborg. I dag er rejsetiden med lyntog med stop i Randers og Hobro
1 time og 21 minutter.
Mellem Hobro og Aalborg skal der for at kunne
opgradere hastigheden bl.a. nedlægges 3 offentlige
overkørsler og foretages ombygning af stationen i
Skørping. Overkørslerne og de nuværende
perronovergange på Skørping Station erstattes med
niveaufri krydsninger.
Ændringerne vedr. overkørsler og
stationsombygning foreslås gennemført i en koordineret
proces sammen med en planlagt fornyelse af strækningen og
udrulning af signalprogrammet. Overkørslerne
planlægges således nedlagt og Skørping Station
ombygget i 2013-15, mens øvrige arbejder som mindre
tilpasninger af sporlayout, broer og dæmninger med henblik
på at øge hastigheden på strækningen
gennemføres efter en fornyet miljøvurdering i 2015 og
efter udrulningen af signalprogrammet i 2017-18, således at
det samlede anlæg kan ibrugtages ultimo 2018.
Anlægsarbejdet forventes
gennemført af Banedanmark efter delegation fra
transportministeren.
Denne lov omfatter alene nedlæggelse af
overkørsler, etablering af erstatningsanlæg og
ombygning af Skørping Station og hjemler de deraf
følgende nødvendige ekspropriationer. Øvrige
tilpasninger af baneanlægget vil således blive omfattet
af en fornyet VVM-vurdering og efterfølgende lov.
2. Trafikale
forbedringer og muligheder
Nedlæggelsen af overkørslerne,
etableringen af erstatningsanlæggene og ombygningen af
Skørping Station vil sammen med en senere opgradering af
strækningen Hobro-Aalborg og signalprojektet samt fornyelsen
af jernbanen give mulighed for at øge hastigheden i 2018.
Dermed bliver der mulighed for hurtigere InterCity- og
lyntogsforbindelser.
Projektet koordineres i forhold til
signalprogrammet, som muliggør intensiveret trafikering.
Herved kan der indsættes en ekstra nærbanelinje til
betjening af de mindre stationer i Støvring, Svenstrup og
Skalborg, og IC-togene kan overspringe disse stationer for at
nedbringe rejsetiden. Desuden kan der indsættes lyntog, der
ligesom i dag standser i Hobro og Randers og særligt hurtige
tog, der udelukkende standser i Randers.
Der er gennemført
køretidsberegninger svarende til ovennævnte
køreplanseksempel. Hvis hastigheden opgraderes til 160 km/t,
viser beregningerne en mulig rejsetidsbesparelse på op til 15
minutter, når der ses på strækningen mellem
Aarhus og Aalborg, således at køretiden kan nedbringes
til 1 time og 6 minutter for de hurtige tog, der kun standser i
Randers. Opgraderes hastigheden yderligere til 200 km/t viser
køretidsberegningerne yderligere nedsættelse af
rejsetiden til 1 time og 4 minutter, for de hurtige tog, der kun
standser i Randers.
2.1.
Tidsplan
Nedlæggelse af overkørslerne og
etablering af erstatningsanlæg i Skørping,
Ellidshøj og Svenstrup planlægges gennemført
sammen med ombygningen af Skørping Station i perioden
2013-2015 forud for udrulning af signalprogrammet.
I 2013 gennemføres detailprojektering
og de nødvendige ekspropriationer. Anlægsarbejderne
planlægges påbegyndt allerede i 2014.
Erstatningsanlæg for overkørslerne og de niveaufri
gangforbindelser på Skørping Station planlægges
ibrugtaget i 2015.
Selve opgraderingen af hastigheden afventer
gennemførelse af sporfornyelse og udrulning af
signalprogrammet i 2018. De nødvendige tilpasninger af
baneanlægget (spor, broer og dæmninger)
gennemføres således efter udarbejdelsen af
VVM-redegørelse i 2015 sammen med sporfornyelsen i perioden
2017-18.
3.
Anlæggets udformning og anlægsfaser
Lovforslaget indebærer følgende
ændringer af jernbanen mellem Hobro og Aalborg:
•
Nedlæggelse af overkørsel i Skørping og
etablering af erstatningsanlæg i tunnel under banen i
Skørping.
• Ombygning af
Skørping Station ved nedlæggelse af perronovergange,
etablering af perronbro samt gangtunnel med elevatorer.
•
Nedlæggelse af overkørsel i Ellidshøj og
etablering af erstatningsanlæg på bro over banen samt
belysning i eksisterende underføring.
•
Nedlæggelse af overkørsel i Svenstrup og etablering af
erstatningsanlæg på bro over banen samt elevatorer og
cykelslisker på eksisterende gangbro på Svenstrup
Station.
•
Gennemførelse af afværgeforanstaltninger i forhold til
støj og natur.
En senere opgradering af hastigheden vil
desuden forudsætte tilpasninger af banedæmninger, broer
og mindre tilpasninger af spor.
Denne anlægslov omfatter alene
nedlæggelse af de 3 jernbaneoverkørsler, etablering af
erstatningsanlæg og ombygning af Skørping Station.
Tilpasning af baneanlægget i øvrigt skal projekteres
og miljøvurderes forud for en efterfølgende
anlægslov, der planlægges fremsat i 2015/2016.
3.1.
Jernbaneoverkørsler
De nuværende 3 offentlige
overkørsler i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup
foreslås nedlagt. Der etableres erstatningsanlæg i form
af niveaufri krydsninger, jf. oversigt herover i lovforslagets
bilag 2.
3.2.
Stationsombygning
På Skørping Station er der i dag
2 perronovergange som begrænser hastigheden til 120 km/t.
Disse nedlægges og der etableres gangbro og tunnel på
stationen, således at hastigheden kan sættes op til 160
km/t.
3.3. Trafik
i anlægsfasen
I forbindelse med udførelse af
erstatningsveje tages der hensyn til, at trafikken på
både vej og bane i størst muligt omfang kan
opretholdes.
Vejtrafikken
De eksisterende overkørsler
nedlægges først efter, at de nye erstatningsveje er
klar til at blive taget i brug.
Når stationen ombygges, vil
erstatningsanlægget være etableret, og det vil
medføre, at der ikke bliver gener for biltrafikken på
tværs af banen. For de gående og cyklisterne vil der
være en omvej, indtil gangtunnelen er etableret. En mulighed
vil være at opsætte en midlertidig gangbro i
anlægsperioden i forbindelse med etableringen af
gangtunnellen. Behovet herfor vil blive vurderet nærmere
under anlægsarbejdet.
Under disse forudsætninger forventes
generne for vejtrafikken at være minimal. Der må dog
påregnes gener for lokaltrafikken på Egholmsvej i
forbindelse med kørsel til og fra byggepladsen samt gener
for de ejendomme, der har vejadgang tæt på
anlægget.
Togtrafikken
Togtrafikken på strækningen bliver
berørt i forbindelse med arbejderne. Det forventes, at der
vil være behov for spærring af hvert spor i to uger i
forbindelse med anlægsarbejderne i Skørping. Arbejdet
kan deles op i to etaper, således at togtrafikken evt. kan
omlægges og opretholdes på ét af de tre spor
igennem hele anlægsperioden. Det forventes i givet fald at
være nødvendigt at køre efter en reduceret
køreplan og med en hastighedsnedsættelse forbi
arbejdsstedet.
Anlæg af gangtunnelen forventes at
medføre en total sporspærring af alle spor i en
periode på 3-5 dage. I denne sporspærringsperiode
forventes afkortning af perronerne også at kunne finde
sted.
Arbejderne på erstatningsanlægget
i Skørping vil i videst muligt omfang blive planlagt,
således at antallet af nødvendige spærringer
minimeres.
Hvor totale sporspærringer ikke kan
undgås, indsættes busser som erstatning for den aflyste
trafik.
Nedlæggelse af overkørslerne i
Ellidshøj og Svenstrup forventes kun at give anledning til
spærringer af jernbanetrafikken i togfrie intervaller (om
natten).
Der vil formentlig blive stillet krav om
hastighedsnedsættelser forbi brostederne i forbindelse med
anlægsarbejderne.
4.
Overvejelser om anlæg der erstatter
jernbaneoverkørsler og perronovergange
I den offentlige høring under
VVM-processen har der været forslag om udformning og
placering af de anlæg, der erstatter overkørslerne.
Der har i den sammenhæng været drøftet en
række kommunale tilvalg, bl.a.:
•
Tunnelløsning i stedet for bro over banen i Svenstrup.
•
Forlængelse af gangbroen nord for stationsbygningen i
Skørping til Egholmsvej.
• Ombygning af
perronområdet i Skørping med ny perron mellem spor 2
og 3 og en perron øst for spor 1.
• Gangtunnel i
stedet for gangbro ved den nuværende overkørsel i
Skørping.
Der er truffet beslutning om
gennemførelse af tilvalg vedrørende gangtunnel i
Skørping, som medfinansieres af Rebild Kommune. Muligheden
for en cykeltunnel er undersøgt, men er ikke fundet
mulig.
De øvrige tilvalg realiseres ikke, da
kommunerne ikke har ønsket at finansiere disse.
Udover disse er der en række forslag fra
den offentlige høring, som er fravalgt ud fra en samlet
vurdering af konsekvenser for anlægsøkonomi,
ekspropriationer, trafikafvikling, trafiksikkerhed, natur og
miljø samt kommunernes ønsker til gangforbindelser.
Det drejer sig bl.a. om følgende forslag:
• Anden
linjeføring for erstatningsvejen i Skørping med et
forløb nord for stationen.
•
Dobbeltrettet cykelsti på erstatningsvejen i
Skørping.
• Etablering
af gangtunnel under Skørping Station.
• Forslag til
andre linjeføringer for erstatningsvejen i Svenstrup
således at den tilsluttes Hobrovej nord for Dall
Møllevej.
• Forslag til
linjeføring for erstatningsvejen i Svenstrup i Dall
Møllevejs tracé.
• Forslag til
anlæg af cykelstier på erstatningsvejene i Svenstrup og
Ellidshøj.
• Etablering
af passage for cyklister og gående ved den nuværende
overkørsel i Ellidshøj.
Desuden er der bl.a. fremsat forslag om
etablering af standsningssted i Ellidshøj, hvilket ikke er
omfattet af dette projekt.
De løsninger der er beskrevet i det
følgende er nødvendige og tilstrækkelige i
forhold til erstatning af overkørslerne og ombygning af
Skørping Station.
4.1.
Skørping
I Skørping nedlægges den
eksisterende overkørsel ved Himmerlandsvej, og der etableres
en ny vej under jernbanen 200 meter længere mod syd. På
vestsiden af jernbanen tilsluttes vejen rundkørslen ved
krydset Buderupholmvej - Himmerlandsvej. På østsiden
af jernbanen tilsluttes den nye vej Møldrupvej i et
T-kryds.
Der etableres cykelstier og fortov på
den nye vej med henblik på at servicere cyklister,
fodgængere og særligt skolebørn på
strækningen.
Som følge af erstatningsvejen er det
nødvendigt at ændre adgangsforholdene for flere
ejendomme. Boliger syd for erstatningsvejen betjenes fremover via
Mosskovvej og Sønder Banevej. For boliger på
Hyldalsvej etableres vejadgang i den nordlige del af Hyldalsvej,
som forlænges mod nord til Himmerlandsvej.
Der etableres vendeplads på
Sønder Banevej og Hyldalsvej. Fra vendepladsen på
Sønder Banevej etableres trappeadgang ned til
erstatningsvejen.
4.2.
Skørping Station
For at kunne øge hastigheden gennem
Skørping Station nedlægges perronovergangene på
stationen.
Der etableres en gangbro med elevatorer
umiddelbart nord for stationen som erstatning for de
perronovergange, der nedlægges. Gangbroen etableres med en
frihøjde, der er forberedt for en kommende elektrificering.
Der opsættes hegn på eksisterende perroner, som
afkortes ved Himmerlandsvej. Desuden opsættes hegn på
begge sider af stationen, så det ikke er muligt at krydse
sporene i niveau.
Der etableres desuden en gangtunnel ved
Himmerlandsvej. Denne anlægges med elevatorer på begge
sider af Himmerlandsvej, så fodgængere kan krydse banen
ved den nuværende overkørsel. Trapper ned til
gangtunnellen forsynes med en sliske, så det er også er
muligt at trække sin cykel gennem tunnelen.
4.3.
Ellidshøj
Erstatningsvejen i Ellidshøj
består af en forlægning af Mjels Brovej ca. 300 meter
mod syd. Erstatningsvejen føres på bro over banen og
tilsluttes Ellidshøjvej mod vest og Mjels Brovej mod
øst. Der sikres en fritrumsprofil, der er forberedt for
elektrificering.
Der anlægges kantbaner i begge sider af
vejen med henblik på at tilgodese bløde
trafikanter.
Boliger øst for banen betjenes via
erstatningsvejen.
Der etableres derudover belysning i en
eksisterende underføring i den nordlige del af
Ellidshøj, som derved kan udgøre en supplerende
gangforbindelse efter nedlæggelse af overkørslen.
4.4.
Svenstrup
Erstatningsvejen i Svenstrup etableres
på en bro, der fører vejen over banen. Som i
Ellidshøj sikres en fritrumsprofil, der er forberedt for
elektrificering.
Broen vil have toppunkt over Svenstrup
banevej, hvor oversiden af vejen vil være ca. 8,5 meter over
terræn. Den ca. 100 meter lange dæmning ud mod Hobrovej
udføres med lodrette vægge pga. den korte afstand
mellem Hobrovej og banen. Der etableres indbliksskærme
på broen.
Erstatningsvejen anlægges to-sporet med
en kombineret gang- og cykelsti i begge sider.
Det er nødvendigt at ændre
adgangsforholdene for flere ejendomme. Fremover skal beboere
øst for jernbanen benytte erstatningsvejen som
adgangsvej.
Adgangsforholdene til Svenstrup Station
påvirkes af projektet. Ved nedlæggelse af
overkørslen er det ikke længere muligt at komme til
begge perroner i terrænniveau. Fodgængere kan benytte
den eksisterende gangbro ved stationen. Der etableres elevatorer
ved gangbroen for at sikre tilgængelighed for alle ved
krydsning af banen. De nuværende trapper suppleres desuden
med slisker, så man kan trække sin cykel henover
broen.
5.
Ekspropriationer
De arealmæssige konsekvenser ved de
foreslåede ændringer af jernbanen mellem Hobro og
Aalborg vil primært være knyttet til nedlæggelse
af overkørsler og etablering af erstatningsanlæg.
Det permanent eksproprierede arealbehov i
Skørping, Ellidshøj og Svenstrup er ca. 4 ha., mens
der skal ske midlertidig ekspropriation af ca. 3 ha. til etablering
af arbejdsveje og pladser i anlægsperioden.
Der skal totaleksproprieres 4 ejendomme i
Skørping, da beboelsesejendommene på disse arealer
skal nedrives for at skabe plads til erstatningsvejen, ny
adgangsvej til boligområde og gangtunnel. Ydermere skal der
eksproprieres en mindre bygning i Skørping.
Endelig eksproprieres tre arealer, som ejes af
DSB Ejendomsudvikling a/s. Arealerne består af en hel ejendom
i Skørping (ledvogterhus nedrives for at få plads til
vendeplads), et mindre areal nord for Skørping Station (til
gangbro) samt et større bevokset areal i Svenstrup (til
rampe).
Midlertidige ekspropriationer til adgangsveje,
arbejdspladsarealer og materialedepoter udlægges efter aftale
med grundejerne eller ved midlertidig ekspropriation. Efter endt
brug retableres arealerne så vidt muligt til deres
oprindelige formål og stand og leveres tilbage til ejerne.
Der ydes erstatning efter gældende regler i loven om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget indebærer udgifter for staten
til nedlæggelse af overkørsler, etablering af
erstatningsanlæg og ombygning af Skørping Station,
herunder udgifter til de fornødne ekspropriationer.
Rebild Kommune medfinansierer projektet med 3
mio. kr. som følge af tilvalg af gangtunnel ved den
nuværende overkørsel i Skørping. Tilskuddet
svarer til forskelsprisen på en gangtunnel og en gangbro.
Banedanmark bærer risikoen for evt. fordyrelser af
gangtunnellen.
Desuden anvendes besparelse i signalprogrammet
på 4,8 mio. kr. som følge af nedlæggelse af
overkørslerne til finansiering af projektet.
Der er udarbejdet anlægsoverslag i
henhold til retningslinjerne i Ny Anlægsbudgettering.
Resultatet er, at anlægsomkostningerne til nedlæggelse
af overkørslerne og ombygning af Skørping Station
udgør 173,3 mio. kr. i 2013-priser.
| | | Mio. kr. inkl. 30% tillæg | Skørping Erstatningsvej tunnel Gangbro på station og tilpasning af
perroner Gangtunnel ved Himmerlandsvej | 90,9 55,7 17,6 17,6 | Ellidshøj Erstatningsvej bro Belysning i eksisterende gangtunnel | 24,3 24,2 0,1 | Svenstrup Erstatningsvej bro Elevator på gangbro ved station | 56,4 50,7 5,7 | Afværgeforanstaltninger
vedrørende erstatningsanlæg | 1,7 | I alt | 173,3 | | | Tabel 1: Udgifter til
anlæg der erstatter overkørsler og ombygning af
Skørping Station | | |
|
Afløb af bevilling ved
nedlæggelse af de 3 overkørsler inden signalprogrammet
fremgår af tabel 2:
| | | | 2013 | 2014 | Statslig bevilling | 35,0 mio. kr. | 130,5 mio. kr. | Overførsel fra
signalprogrammet | | 4,8 mio. kr. | Medfinansiering fra Rebild Kommune | | 3,0 mio. kr. | | | |
|
Banedanmark vurderer, at nedenstående
nyanlæg vil være forbundet med forøgede drifts-
og vedligeholdelsesudgifter, som fordeles som følger:
• Banedanmark:
Sporbærende bro i Skørping, perronbro på
Skørping Station og elevatorer i Skørping og
Svenstrup.
• Rebild
Kommune: Vejanlæg med skråninger, belægninger,
belysning og pumpestation ved erstatningsvej i Skørping samt
gangtunnel syd for Skørping Station.
• Aalborg
Kommune: Vejbærende broer, vejanlæg med
skråninger, belægninger, belysning ved erstatningsveje
i Ellidshøj og Svenstrup.
For Banedanmark anslås de gennemsnitlige
vedligeholdelsesomkostninger i levetiden til ca. 1,1 mio. pr.
år. Nedlæggelsen af de eksisterende tre
overkørsler medfører reducerede omkostninger til
drift og vedligehold af bom anlæggene ved
overkørslerne.
Hvis kommuner vælger i tilknytning til
statens projekt at foretage ændringer, der ikke er indeholdt
i statens projekt, afholder den pågældende kommune selv
hele udgiften hertil og sørger for det evt. fornødne
plangrundlag. Hvis en kommune ønsker sådanne forslag
gennemført i et koordineret proces med statens projekt, er
det en forudsætning, at dette tidsmæssigt kan
gennemføres, og ikke medfører forsinkelse af statens
projekt. Banedanmark afgør, om det tidsmæssigt vil
være muligt at koordinere kommunens forslag med statens
projekt. Hvis kommunens forslag medfører øgede
udgifter for statens projekt, er det desuden et krav, at kommunen
afholder udgiften hertil.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Nedlæggelse af overkørslerne og
erstatning med niveaufri krydsninger vil reducere ventetiden for
trafikanter, der i dag holder for nedlukkede bomme ved
togpassager.
Projektet er et led i en forbedring af
mulighederne for bæredygtig transport, hvilket forventes at
være til gavn for erhvervslivet.
Lovforslaget medfører herudover ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Anlæggets udformning og konsekvenser for
det omgivende miljø ved opgradering af hastigheden til 160
km/t. er kortlagt i en VVM-analyse, som er afrapporteret i
Miljøredegørelsen fra 2012. Der er indledningsvist
afholdt en idéfase med inddragelse af offentligheden. Dette
er fulgt op af en proces, hvor Banedanmark har fremlagt en
række tekniske og miljømæssige
undersøgelser i offentlig høring.
Forud herfor har Banedanmark sendt et udkast
til Miljøredegørelse i offentlig høring. Den
endelige Miljøredegørelse blev udsendt i oktober
2012.
Yderligere opgradering til 200 km/t. vil blive
miljøvurderet i 2015 forud for endelig stillingtagen til
hastighed på strækningen.
I det følgende fremgår alene de
miljømæssige konsekvenser, der vedrører
nedlæggelse af overkørslerne og etablering af
erstatningsanlæg samt ombygning af Skørping
Station.
De foreslåede ændringer
understøtter mulighederne for bæredygtig transport,
der på sigt vil kunne reducere udledningen af CO2.
9.1.
Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen
Den gennemførte VVM-analyse viser, at
de foreslåede ændringer af banen mellem Hobro og
Aalborg med gennemførelse af en række
afhjælpende foranstaltninger kun i begrænset omfang vil
påvirke dyre- og plantelivet. Det sikres samtidig, at der kan
opretholdes en sammenhængende økologisk funktionalitet
for yngle- og rasteområder på samme niveau som
hidtil.
I det følgende redegøres
nærmere for de miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen.
9.1.1.
Støj og vibrationer
Ved Skørping betyder flytning af
vejtrafikken fra den nuværende overkørsel til
erstatningsvejen, at 5-6 boliger i Skørping fremover
får støjen sydfra, hvor de typisk har deres
opholdsarealer.
9.1.2.
Visuelle forhold
Generelt vil områderne, hvor der
etableres erstatningsanlæg, ændre karakter omkring
selve erstatningsanlæggene. Den nye gangbro på
Skørping Station og elevatorerne ved gangbroen og tunnelen
vil også være nye visuelle elementer i byrummet.
I Skørping etableres vejanlægget
som en underføring gennem et område, der i dag er
beplantet med et mindre skovparti. Lokalt vil det være en
markant ændring for boligområdet vest for jernbanen og
syd for Himmerlandsvej. Anlægget vurderes ikke at
påvirke de landskabelige værdier, der omgiver
Skørping.
I Ellidshøj og Svenstrup etableres
vejanlæggene på bro i åbne områder. De vil
derfor blive markante visuelle elementer i landskabet.
Særligt i Svenstrup har der været
fokus på de visuelle konsekvenser, herunder risikoen for lys-
og indbliksgener. I projektet indgår derfor etablering af
indbliksskærme på broanlægget på
strækningen vest for banen for at mindske disse gener.
Erstatningsanlægget vil ligge i udkanten
af Svenstrup og vil derfor ikke give visuel påvirkning af
områder med særlig arkitektur eller værdifulde
landskaber.
9.1.3.
Naturforhold
Naturområder og plante-og dyreliv
forventes kun i begrænset omfang at blive påvirket af
de foreslåede ændringer.
Det foreslås, at transportministeren i
henhold til lovforslagets § 3 gives mulighed for at
varetage de naturbeskyttelsesmæssige hensyn efter
naturbeskyttelsesloven. Transportministeren får herved
mulighed for at foretage en vurdering af de
naturbeskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven
i forhold til den konkrete udbygning.
Banedanmark har gennemført en
kortlægning af den eksisterende viden om naturlokaliteter og
dyreliv i områderne, hvor erstatningsanlæggene i
Skørping, Ellidshøj og Svenstrup placeres.
Ved Skørping fungerer moserne og
vandhullerne i området som ynglested og
fødesøgningsområde for padder og flagermus samt
voksested for den fredede kongebregne. I Ellidshøj vil
erstatningsvejen medføre, at natur, der er beskyttet af
§ 3 i naturbeskyttelsesloven, helt eller delvist
inddrages. Desuden vil erstatningsvejen virke som en barriere. Ved
Svenstrup medfører erstatningsanlægget, at enge og
moser øst for Svenstrup og jernbanen helt eller delvist
inddrages. Yderligere inddrages dele af kratskoven vest for
jernbanen.
Med gennemførelse af de
afhjælpende foranstaltninger beskrevet under afsnit 9.2.3.
vil erstatningsanlæggene kun i begrænset omfang
påvirke dyre- og plantelivet, og det sikres samtidig, at der
kan opretholdes en sammenhængende økologisk
funktionalitet for yngle- og rasteområder på samme
niveau som hidtil.
Banedanmark vil i forbindelse med projektet
opstille et overvågningsprogram over de væsentligste
naturinteresser ved erstatningsanlæggene. I programmet vil
der ske overvågning af projektets påvirkninger af
naturforholdene under og efter anlægsperioden med fokus
på den økologiske funktionalitet for arter, der er
omfattet af habitatdirektivets bilag IV, samt effekter for
beskyttede naturtyper. Overvågningsprogrammet vil også
omfatte en tidsplan for overvågning, som maksimalt vil vare 5
år, efter anlægget er taget i brug.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser vedr.
§ 3.
9.1.4.
Kulturhistoriske forhold
Lovforslaget vil kun i begrænset omfang
påvirke de kulturhistoriske forhold.
I Skørping er der udpeget områder
med værdifulde kulturmiljøer bl.a. ved Skørping
Station. Nedlæggelse af overkørslen i Skørping
vil aflaste kulturmiljøet omkring stationen ved reduceret
trafik. Ombygning af stationen vil ikke forstyrre de
kulturhistoriske sammenhænge i den oprindelige stationsby
eller de fredede bygninger i væsentligt omfang. De enkelte
elementer udformes og indpasses så vidt muligt i
overensstemmelse med omgivelserne.
Det foreslås, at transportministeren i
henhold til lovforslagets § 3 gives mulighed for at
varetage de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven.
Transportministeren får herved mulighed for at foretage en
vurdering af de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven i
forhold til det konkrete projekt. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne herom til lovforslagets enkelte bestemmelser
vedr. § 3.
9.1.5.
Rekreative interesser
I Skørping vil
erstatningsanlægget lokalt have betydning for de rekreative
interesser, da der ryddes en del af et mindre skovparti. Med
etablering af erstatningsvejen vil der til gengæld vest for
jernbanen blive en mere trafiksikker og mindre støjbelastet
adgang til de bynære rekreative områder og faciliteter
ved Skørping Skole.
I Svenstrup vil den nuværende sti langs
Dall Møllevej, der er en del af et større rekreativt
stinet blive berørt. Efter nedlæggelse af
overkørslen bliver det muligt at krydse banen langs
erstatningsvejen for gående og cyklister eller via gangbroen
på Svenstrup station, der forsynes med elevatorer og
cykelslisker.
9.1.6.
Grundvand og overfladevand
De ændringer af
jernbanestrækningen, der følger af lovforslaget, vil
ikke ændre på risikoen for forurening af grund- og
drikkevand. Lokale drikkevandsressourcer, bygninger og naturforhold
i områderne omkring erstatningsanlæggene påvirkes
ikke, da der ikke sker permanente sænkninger af
grundvandsspejlet. Der er dermed heller ikke risiko for reduceret
indvinding. Ingen indvindingsboringer lukkes som følge af
erstatningsanlæggene.
9.1.7.
Klimatilpasning
Nedlæggelse af overkørsler og
ombygning af Skørping Station har begrænset relevans i
forhold til de nationale målsætninger på klima-
og energiområdet, herunder om CO2-udledning.
Kommende klimaændringer medfører
ændrede krav til designgrundlaget for
infrastrukturanlæg. Afvanding af vejanlæggene vil blive
udført efter gældende regler. Desuden sikres
tunnelkonstruktionen i Skørping mod et stigende
grundvandspejl, og der udføres dræning omkring
anlæggene i det omfang, det vurderes nødvendigt.
9.2
Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
I det følgende redegøres
nærmere for de miljømæssige konsekvenser, der
forventes i anlægsfasen.
9.2.1.
Støj og vibrationer
Støj og vibrationer vil blive
søgt reduceret. Anlægsarbejderne kan imidlertid ikke
gennemføres uden, at der vil være støj og
vibrationsgener som følge af arbejderne, især på
de lokaliteter hvor afstanden til boliger er kort.
Anlægsperioden skønnes totalt at
strække sig over ca. 1 år. For de enkelte boliger vil
der være tale om kortere perioder afhængig af
anlægsarbejdets karakter.
For nogle boliger vil der være
støjgener over den almindeligt anvendte grænse
på 7o dB i dagtimerne og 40 dB i aften- og nattetimerne. I
detailprojektet vil blive fastlagt hvor stor en del af arbejderne,
der kan gennemføres i dagtimerne.
På grund af placering af
erstatningsanlægget i Skørping, kan der forventes at
være i størrelsesorden 15 til 30 boliger, som til
tider under anlægsarbejderne vil opleve støjgener over
de almindeligt anvendte støjgrænser. Dette vil
specielt være tilfældet under etablering af
indfatningsvægge med spuns.
I Svenstrup vil der også være
behov for spunsramning i forbindelse med etablering af
indfatningsvægge. Dette forventes at give gener for i
størrelsesorden 15 - 20 boliger.
I Ellidshøj vil opførelse af en
traditionel rammebro i beton over jernbanen ikke give anledning til
væsentlige støj- og vibrationsgener.
Som et led i den videre projektering vil det
blive besluttet, hvilke afværgeforanstaltninger, der skal
anvendes for at mindske støjgenerne for særligt
udsatte boliger. Anlægsarbejdet vil blive tilrettelagt
således, at det ikke medfører unødige
støjgener. Det kan være ved anvendelse af alternative
arbejdsmetoder, lyddæmpning af maskiner eller midlertidige
støjskærme mv. Anlægsarbejdets karakter taget i
betragtning vil det dog ikke - medmindre anlægsarbejdet
væsentligt forsinkes eller fordyres - helt kunne
undgås, at grænserne for støj periodevis vil
blive overskredet.
Ifølge miljøbeskyttelseslovens
§ 42, stk. 1, kan kommunerne i forbindelse med
offentlige bygge- og anlægsarbejder meddele påbud om
gennemførelse af bestemte foranstaltninger. Det
fremgår af § 68, at kommunerne skal foranledige et
ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet
betydning. Ifølge § 69 kan kommunerne påbyde
den ansvarlige at genoprette den hidtidige tilstand.
Støjgrænserne tager udgangspunkt
i de grænseværdier, der anvendes af kommunale
myndigheder. Der er forskellig praksis for, hvilke krav der
stilles, og nogle kommuner har fastlagt grænseværdier
for bygge- og anlægsarbejder.
I praksis kan det imidlertid være
vanskeligt at holde støjen under grænsen ved et
større anlægsarbejde, fordi der er så få
muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og
fordi arbejdet nødvendigvis må udføres
tæt på boligområder.
For at forberede naboerne på
anlægsarbejdet vil anlægsmyndigheden løbende
informere om anlægsarbejdets art, perioder og særskilt
varsle om støjende arbejde.
Hvor anlægsarbejderne gennemføres
i nærheden af beboelse, varsles der særskilt om
støjende arbejde. I særlige tilfælde kan
berørte naboer tilbydes midlertidigt ophold uden for egen
adresse, f.eks. naboer til byggepladser, hvor soveværelset
vender ud til byggepladsen, og som derfor ikke kan få
tilstrækkeligt nattero, naboer der har aften/natarbejde og
som skal sove om dagen, eller naboer, som har arbejdsplads hjemme
og generes af støj og/eller vibrationer.
Særligt støjende arbejde vil
forekomme, når der eksempelvis visse steder foretages ramning
af spuns. Disse gener vil normalt kun forekomme i begrænsede
perioder for den enkelte nabo, idet arbejdsstedet løbende
flyttes.
Kun få boliger i Skørping,
Ellidshøj og Svenstrup vil opleve vibrationer over
grænsen for vibrationskomfort. Anlægsarbejdet forventes
ikke at give anledning til vibrationer af en styrke, der kan
medføre bygningsskader.
Der vil, før anlægsarbejdet
starter, blive foretaget fotoregistrering af de bygninger, som
ligger helt tæt på byggeområderne. Endvidere kan
der i særlige tilfælde etableres en løbende
overvågning af de mest udsatte bygninger, mens
anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at man kan
kontrollere og forebygge skader under anlægsarbejdet og i
fornødent omfang stoppe arbejdet midlertidigt.
Det foreslås på den baggrund, at
transportministeren i det omfang, det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
anlægget, skal kunne bestemme at krav, påbud eller
forbud vedrørende støj efter
miljøbeskyttelsesloven ikke finder anvendelse. Med hensyn
til det nærmere indhold af forslagets § 4 henvises
til bemærkningerne til bestemmelsen.
9.2.2.
Visuelle forhold
I anlægsperioden vil der være
lokale påvirkninger af de visuelle forhold. Der vil
være udsigt til arbejdspladser og lys fra disse. De mest
markante visuelle ændringer vil være nedrivning af
bygninger og rydning af skov.
9.2.3.
Naturforhold
Selve anlægsarbejdet vil midlertidigt
have konsekvenser for de dyr og planter, der påvirkes fysisk
eller miljømæssigt af anlægsarbejdet.
Konsekvenserne er inddragelse af arealer,
vandstandsændringer, risiko for forurening af
naturområder og enkelte arter.
Der fremsættes krav til
anlægsarbejdet, herunder placering af arbejdsveje, og der
gennemføres biologisk tilsyn under anlægsarbejdet.
Desuden foretages monitorering af grundvandsspejlet på de
lokaliteter, hvor dette forventes midlertidigt sænket.
Skørping
Moserne og vandhullerne i området
fungerer som ynglested og fødesøgningsområde
for padder og flagermus samt voksested for den fredede
kongebregne.
Af hensyn til padder og flagermus holdes
tilbageværende mosearealer så våde som muligt, og
der etableres 2 - 3 nye vandhuller. Der skal etableres
erstatningskov for den del, der fjernes i forholdet 2:1.
Desuden skal der ske en flytning af den
sjældne kongebregne. Erstatningsnatur som nye vandhuller skal
etableres tidligst muligt inden anlægsarbejdet.
Ellidshøj
Erstatningsvejen vil medføre, at natur,
der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, helt
eller delvist inddrages. Desuden vil erstatningsvejen virke som en
barriere.
For at afbøde indskrænkningen af
eng- og mosearealer etableres der erstatningsnatur, eller
naturtilstanden forbedres ved at indgå aftaler omkring pleje
af tilstødende engarealer.
Barrierevirkningen minimeres ved, at der
etableres en faunapassage i tilknytning til vandløbet.
Svenstrup
Enge og moser øst for Svenstrup og
jernbanen inddrages helt eller delvist. Yderligere inddrages dele
af kratskoven vest for jernbanen. For at afbøde
indskrænkningen af eng- og mosearealer etableres der
erstatningsnatur og/eller naturtilstanden forbedres ved at
indgå aftaler omkring pleje af tilstødende
engarealer.
På denne baggrund forventes
anlægsarbejderne at kunne gennemføres uden, at
levevilkårene for flora og fauna forringes.
9.2.4.
Kulturhistoriske interesser
Der forventes ikke konsekvenser for de
kulturhistoriske interesser.
Bliver der gjort nye arkæologiske fund
under anlægsarbejdet, ophører arbejdet straks, og de
lokale museer kontaktes. Der bliver dog i detailplanlægningen
taget hensyn til, at de midlertidige arealbehov til arbejdspladser
og adgangsveje ikke omfatter arealer af kulturhistorisk
interesse.
9.2.5.
Rekreative interesser
Offentlighedens adgang til rekreative
områder opretholdes så vidt muligt i anlægsfasen.
Enkelte steder vil der dog være omlægning af
adgangsveje, ligesom der vil være gener fra
anlægsstøj og øget mængde af tung trafik
(arbejdskørsel).
I Skørping vil skovområdet, der
berøres direkte af erstatningsanlægget, ikke kunne
bruges til rekreative formål.
I Ellidshøj opretholdes adgangen til
stier øst for jernbanen, og der vil være adgang til
ådalene og de rekreative områder øst for
Ellidshøj. Adgangen til boldbanerne øst for jernbanen
kan imidlertid blive omlagt i forbindelse med
anlægsarbejderne.
I Svenstrup vil kilen for natur og friluftsliv
langs Svenstrup Banevej og mellem banen og Hobrovej samt den
rekreative sti på Svenstrup Banevej blive påvirket.
Såfremt stien må lukkes under anlæg, vil der
blive anvist en alternativ rute.
9.2.6.
Grundvand og overfladevand
I Skørping vil en stor del af
erstatningsvejen være beliggende under grundvandsspejlet.
Ved etablering af erstatningsvejen og eventuel
udskiftning af blødbundsmateriale skal grundvandet
midlertidigt sænkes. Grundvandssænkningen vil lokalt
være på 1-5 meter. Da grundvandssænkningen kan
påvirke nærliggende ejendomme, og der er forurenede og
potentielt forurenede grunde i området, anvendes
anlægsmetoder, der minimerer eventuelle konsekvenser på
omgivelserne.
Generelt vil der inden igangsætning af
anlægsarbejdet blive gennemført hydrogeologiske
forundersøgelser. Desuden vil der under anlægsarbejdet
blive etableret enkelte monitoreringsboringer til overvågning
af vandstanden i det primære og sekundære
grundvand.
I forhold til overfladevand kan
anlægsarbejdet føre til forstyrrelse af
vandmiljøet gennem påvirkning med miljøfremmede
stoffer samt materialer som sand og grus, der kan strømme ud
i søer og vandløb i forbindelse med
anlægsarbejdet. Der fremsættes krav til
anlægsarbejdet for at modvirke dette.
Der er tre vandløb og to vandhuller,
der kan påvirkes af etablering af erstatningsvejene. De to
vandhuller findes begge ved Skørping og bliver direkte
berørt af erstatningsvejen. Der anlægges nye
vandhuller til erstatning af disse.
9.2.7.
Jordhåndtering
Ved etablering af erstatningsanlægget i
Skørping skal der udgraves en jordmængde på i
størrelsesordenen 50.000 m3. En del af det opgravede jord vil
være blød bund. Den samlede
blødbundsudskiftning vil være på ca. 25.000
m3 i området vest for
jernbanen.
For erstatningsanlægget i
Ellidshøj skal der udgraves en jordmængde på i
størrelsesordenen 20.000 m3. Heraf forventes, at en evt.
blødbundsudskiftning vil være på ca. 15.000
m3 i området øst for
jernbanen.
I Svenstrup skal der udgraves en
jordmængde på i størrelsesordenen 25.000 m3, hvoraf blødbundsudskiftning i
området øst for jernbanen udgør ca. 15.000
m3.
Eventuelt forureningsomfang og -type vil blive
afklaret gennem forureningsundersøgelser ved alle tre
erstatningsveje i god tid, inden anlægsarbejdet
igangsættes. Selve anlægsarbejdet sker først
efter miljømyndighedernes tilladelse og i henhold til deres
krav om oprensning mm.
9.2.8.
Råstof, materialeforbrug og affald
Råstof- og materialeforbrug til
anlæggene består hovedsageligt af stabilt grus, beton
og stål til konstruktioner og asfalt og grus til
omlægning af vejanlæg.
Anlægsarbejdet vil ikke udgøre et
råstofmæssigt problem, da mængderne er små.
Materialer fra opbrydning af eksisterende vejarealer samt
afgravning vil i så stor udstrækning som muligt blive
genbrugt for at reducere forbruget mest muligt.
9.2.9.
Luftkvalitet og klima
I Skørping, Ellidshøj og
Svenstrup vil der være et begrænset omfang af
anlægsaktiviteter. Luftkvaliteten påvirkes derfor ikke
væsentligt. Lokalt vil projektet dog medføre udledning
af luftforurenende stoffer og støv i anlægsfasen
på de midlertidige arbejdspladser og veje.
Projektets bidrag til klimabelastning i
anlægsfasen kommer primært fra fremstilling af
materialer, fra transport af materialer og jord samt fra brug af
entreprenørmaskiner.
I kraft af de relativt begrænsede
anlægsaktiviteter vurderes klimabelastningen at være
marginal.
10.
Forholdet til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (kodifikation)
(EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1). VVM-undersøgelsen
opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EU-tidende 1992 nr. L 206, side 7-50).
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til
Rådets direktiver skønnes at blive påvirket
negativt af nedlæggelsen af overkørslerne eller
ombygningen af Skørping Station. Det vil således blive
sikret gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende
tiltag, at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag
IV, ikke påvirkes negativt af arbejderne.
Anlægsarbejdet vil blive planlagt under
hensyntagen til eventuelle padder og flagermus, således at
anlægsarbejdet placeres i bestemte perioder med henblik
på at begrænse skadelige virkninger. Den samlede
økologiske funktionalitet for yngle- og rastepladser
opretholdes.
11.
Høring
Udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Aalborg Kommune, Advokatsamfundet, Arriva
Skandinavien, A/S Hads-Ning Herreders Jernbane, Brancheforeningen
Dansk Kollektiv Trafik, CFL cargo Danmark Aps, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum, Danske Regioner, Dansk
Skovforening, Danske Speditører, DB Schenker Rail
Scandinavia A/S, DI Transport, DONG Energy, DSB, DSB
Øresund, Energinet.dk, Fredningsnævnet for
Nordjylland, syd-østlig del, Friluftsrådet,
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Hector Rail AB,
HK Trafik & Jernbane, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Jernbanernes
Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Lemvigbanen,
Lokalbanen A/S, Metroselskabet, Metro Service A/S, Midtjyske
Jernbaner, Midttrafik, Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-trafik,
Nord-Ostsee-Bahn (NOB), Nordjyllands Historiske Museum, Nordjyske
Jernbaner A/S, Nordjyllands Trafikselskab, Rebild Kommune, Region
Nordjylland, Regionstog (Lollandsbanen), Regionstog
(Vestsjællands Lokalbaner), Regionstog (Østbanen),
Rådet for Bæredygtig Trafik, Sund & Bælt,
Sydtrafik, Teknologisk Institut, Transport & Service Handel, Tx
Logistik, Vestbanen A/S ved Arriva, Øresundsbro
Konsortiet.
| 12. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Projektet indgår som et led i
transportaftalen af 29. januar 2009 om en timemodel mellem Aarhus
og Aalborg. | Anlægsudgifterne anslås til
ca. 173,3 mio. kr. i 2013-2014. Heraf betaler Rebild Kommune 3 mil
kr. som følge af tilvalg af en gangtunnel i stedet for en
bro på Skørping Station. ? De gennemsnitlige årlige
vedligeholdelsesudgifter i levetiden anslås til ca. 1,1 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Projektet er et led i en forbedring af
mulighederne for bæredygtig transport, hvilket forventes at
være til gavn for erhvervslivet. | Mobiliteten vil blive begrænset i
anlægsfasen, da det vil blive nødvendigt med
sporspærringer. Sporspærringer vil blive søgt
reduceret mest muligt. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Projektet understøtter mulighederne
for bæredygtig transport, der på sigt vil kunne
reducere udledningen af CO2. | Konsekvenser i forhold til
naturområder og levesteder for dyr og planter er
begrænsede, idet anlæggene er af mindre omfang, og idet
der i projektet er indarbejdet de nødvendige
afværgeforanstaltninger. Områdernes økologiske
funktionalitet for habitatdirektivets bilag IV-arter vil blive
opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder
skades ikke. Afværgeforanstaltninger er f.eks.
erstatningsvandhuller. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Den VVM-undersøgelse, der er
gennemført, opfylder kravene i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering
af visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (kodifikation) (EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1).
VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i
habitatdirektiv, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EU-tidende 1992 nr. L 206 side 7-50). Ingen fuglebeskyttelses-
eller habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af anlæggene.
Det sikres således gennem afværgeforanstaltninger og
kompenserende tiltag, at de arter, der er omfattet af
habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af
jernbanen. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Forslaget giver transportministeren
bemyndigelse til at nedlægge overkørsler, etablere
erstatningsanlæg på jernbanestrækningen mellem
Hobro-Aalborg og ombygge Skørping Station og foretage de
nødvendige ekspropriationer i denne forbindelse.
Ændringerne er et led i
gennemførelsen af timemodellen, hvorefter der maksimalt
må være en times rejsetid mellem Aarhus og Aalborg.
I 2015 planlægges foretaget en vurdering
af virkningerne for miljøet af en opgradering af hastigheden
til 200 km/t. De tilpasninger af baneanlægget, som
måtte være nødvendige for en opgradering af
hastigheden, vil således blive omfattet af en VVM-vurdering
og efterfølgende lov.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 1-3.
Til § 2
Forslaget til bestemmelsen vedrørende
stk. 1 giver transportministeren
hjemmel til ved ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme
m.v., der er nødvendige i forbindelse med nedlæggelse
af overkørsler og etablering af erstatningsanlæg
på jernbanestrækningen mellem Hobro-Aalborg.
Det samlede arealbehov er opgjort til ca. 4
ha., og der skal totaleksproprieres 4 ejendomme og 2 mindre
bygninger i Skørping. Herudover eksproprieres 3 arealer, som
ejes af DSB Ejendomsudvikling A/S, dels i Skørping dels en
ubebygget ejendom i Svenstrup.
I anlægsperioden eksproprieres arealer
midlertidigt til etablering af arbejdsveje og -pladser. Der
eksproprieres midlertidigt ca. 3 ha. arealer, der er
ubebyggede.
Efter forslaget vedrørende stk. 2-3 sker ekspropriation efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Ekspropriationerne planlægges
gennemført i 2013, når der er udarbejdet et
detailprojekt, og en ekspropriationskommission har afholdt de
nødvendige besigtigelser.
Ejendomme, der skal eksproprieres i deres
helhed, eksproprieres efter ekspropriationskommissionens beslutning
snarest muligt efter detailbesigtigelsesforretningen. Hvis
særlige forhold gør sig gældende, kan
kommissionen beslutte at ekspropriere hele ejendomme efter
linjebesigtigelses-forretningen. Delekspropriationer kan
først gennemføres, når anlægget er
detailprojekteret, således at ekspropriationsindgrebet
på de enkelte ejendomme nærmere kan
fastlægges.
Der vil kunne blive behov for ekspropriation
af arealer til etablering af erstatningsbiotoper og udvidelse af
grøfter.
Erstatningen fastsættes af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 5.
Til § 3
Der henvises til
Miljøredegørelsen af oktober 2012, der kan ses
på Banedanmarks hjemmeside, www.banedanmark.dk. I
Miljøredegørelsen er redegjort for de
beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og de
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, og konsekvenserne
for det omgivende miljø er kortlagt i en VVM-analyse, som er
afrapporteret i miljøredegørelsen.
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til EU-direktiver skønnes at
blive påvirket negativt af projektet.
Det foreslås derfor, at kompetencen til
at træffe afgørelser efter naturbeskyttelsesloven og
museumsloven for så vidt angår arealer, der er
nødvendige for nedlæggelse af overkørsler,
etablering af erstatningsanlæg og ombygning af
Skørping Station, overgår til transportministeren,
indtil anlægget er færdiggjort.
Forslaget er på linje med tilsvarende
bestemmelser i lov nr. 232 af 17. marts 2010 om udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød med et ekstra spor, i
lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
og i lov nr. 447 af 23. maj 2012 om ændring af lov om
udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg
(Udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Vojens).
Med virkning fra lovens ikrafttræden vil
forslaget vedr. § 3 således indebære, at
kompetencen til at træffe afgørelse efter
naturbeskyttelsesloven og museumsloven for så vidt
angår de pågældende arealer ophører i en
periode, indtil anlægget er færdiggjort.
Transportministeren vil i stedet for efter
denne lov vurdere såvel de beskyttelsesmæssige hensyn
efter naturbeskyttelsesloven som bevaringsmæssige hensyn
efter museumsloven i forhold til de konkrete ændringer af
jernbanestrækningen mellem Hobro og Aalborg.
Tilsvarende gælder også for
arealer, der er nødvendige for anlægsarbejdet, og hvor
der verserer sager, herunder også klagesager, efter
naturbeskyttelsesloven eller museumsloven.
Transportministeren vil desuden tilsvarende
have mulighed for at vurdere sager, hvor der allerede er sket
fredninger efter naturbeskyttelsesloven eller truffet
afgørelse i henhold til museumsloven for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelse af anlægget. Dette gælder
også tilfælde, hvor en eventuelt allerede meddelt
dispensation fra fredningsbestemmelserne eller bestemmelserne i
museumsloven eller vilkårene herfor medfører en
væsentlig forsinkelse eller uforholdsmæssig
økonomisk fordyrelse af anlægget.
Transportministeren vil således i
medfør af den foreslåede § 3 blive
bemyndiget til på naturbeskyttelsesområdet helt eller
delvist at fravige beskyttelsen af eksisterende fredninger, ligesom
transportministeren overtager kompetencen i forbindelse med
verserende og fremtidige klagesager vedrørende
anlægget. I det omfang f.eks. fortidsminder, der er beskyttet
efter museumsloven, påvirkes af anlægget, vil
transportministeren i medfør af den foreslåede
§ 3 tilsvarende have mulighed for helt eller delvist at
fravige denne beskyttelse. Det bemærkes, at
transportministeren under alle omstændigheder vil
følge principperne i naturbeskyttelsesloven og
museumsloven.
På baggrund af registrerede
arkæologiske fund og fortidsminder gennemføres der
prøvegravninger, inden anlægsarbejdet
igangsættes. Herved begrænses sandsynligheden for, at
der vil fremkomme hidtil ukendte arkæologiske fund i
forbindelse med anlægsarbejdet.
Hvis der under anlægsarbejdet fremkommer
arkæologiske fund, skal anlægsmyndigheden standse
arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet. Fundet vil
herefter blive anmeldt til Kulturministeriet (de lokale museer),
som vil blive anmodet om en udtalelse om, hvorvidt arbejdet kan
fortsætte, eller om det skal indstilles, indtil der er
foretaget en nærmere undersøgelse.
Transportministeren vil i forbindelse med
anvendelsen af den foreslåede bestemmelse inddrage de
relevante instanser til belysning af sagerne. Transportministerens
afgørelser efter bestemmelsen vil ikke kunne
påklages.
Banedanmark vil i forbindelse med den
praktiske tilrettelæggelse af anlægsarbejdet samarbejde
med relevante myndigheder.
Det ovenfor anførte gælder kun
for den eller de dele af et areal, som er nødvendige for
anlægget. For andre arealer, der ikke er nødvendige
for anlægget, og som evt. måtte være omfattet af
beskyttelseshensyn efter naturbeskyttelsesloven eller museumsloven,
foreslås ingen ændringer. For sådanne arealer vil
det uændret være naturbeskyttelseslovens eller
museumslovens bestemmelser, der vil være gældende.
Når anlægsarbejdet er
færdiggjort, ophører transportministerens
beføjelser efter lovforslagets § 3.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 9 og lovens bilag 1 og
2.
Til § 4
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger, afsnit 9.2.1. , vil anlægsarbejdet blive
tilrettelagt, således at det ikke medfører
unødige støjgener. I forbindelse med
anlægsarbejdet vil det imidlertid ikke kunne undgås, at
der i perioder vil ske overskridelse af de normalt anvendte
grænser for støj, som kommunerne anvender i
forbindelse med vurdering af støjgener i forbindelse med
anlægsarbejde. Det kan således ikke udelukkes, at en
kommune vil finde grundlag for på baggrund af de normalt
anvendte støjgrænser at fastsætte bindende
støjkrav i form af f.eks. krav, påbud eller forbud i
forbindelse med anlægsarbejdet. Dette vil kommunerne kunne
gøre med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 42 og §§ 68 og 69. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit
9.2.1.
Forslaget i § 4 indebærer, at
transportministeren, i det omfang, det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
anlægsarbejdet, vil kunne bestemme, at krav, påbud
eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende
støj ikke finder anvendelse. Transportministerens
afgørelse herom vil ikke kunne påklages.
Forslaget er på linje med tilsvarende
bestemmelser i lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
og lov nr. 447 af 23. maj 2012 om ændring af lov om udbygning
af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg (Udbygning af
banestrækningen mellem Vamdrup og Vojens).
Baggrunden for forslaget er, at f.eks. et
påbud om støjreduktion vil kunne medføre en
meget betydelig fordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Det
vil bl.a. være tilfældet, hvis overholdelsen af et
påbud måtte indebære, at anlægsarbejdet i
en kortere eller længere periode kun må udføres
i et begrænset tidsrum af døgnet. I sådanne
tilfælde foreslås det, at anlægsarbejdet - hvis
betingelserne herfor konkret er opfyldt - prioriteres højere
end eksisterende grænser for støj.
Arbejdet vil så vidt muligt blive
gennemført i dagtimerne. Det begrænser generne for
naboerne og giver samtidig både den billigste løsning
og den korteste samlede anlægsperiode.
Imidlertid kan hensynet til opretholdelse af
vej- og togtrafikken betyde, at det også vil være
nødvendigt, at der arbejdes i aften- og nattetimer. Sent
arbejde vil forekomme i kortere perioder, primært hvor den
nye jernbane skal tilsluttes den eksisterende jernbane og ved
udskiftning af bro.
Det vil ifølge den foreslåede
bestemmelse være en betingelse for at fravige bindende
støjkrav, at en efterlevelse af støjkravet vil
indebære en væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af
anlægget. Om betingelsen vil være opfyldt, må
bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde og
afhænger f.eks. af anlægsfasen og karakteren af
arbejdet m.v. Det er dog klart, at ikke enhver form for forsinkelse
eller fordyrelse af anlægget vil være omfattet.
Forsinkelsen eller fordyrelsen skal være væsentlig.
Eksempelvis vil en mindre forsinkelse på f.eks. få dage
således som altovervejende udgangspunkt ikke være
tilstrækkeligt til at begrunde, at krav, påbud eller
forbud ikke finder anvendelse.
Hvorvidt der er tale om en væsentlig
fordyrelse af anlægget vil afhænge af en konkret
vurdering, hvor det vil kunne indgå som et moment, at det
samlede anlægsprojekt under normale omstændigheder
fordyres med mindst 1,7 mio.kr., før en fordyrelse kan
betragtes som væsentlig i bestemmelsens forstand. Det er en
forudsætning, at den forventede fordyrelse fuldt ud kan
tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj.
Det er forudsat, at anlægsarbejdet
gennemføres i henhold til en realistisk tidsplan, inklusive
mulighed for eventuelle mindre forsinkelser. Ved vurderingen af, om
en forsinkelse er væsentlig, bør der lægges
vægt på, om en forsinkelse af et delprojekt også
i sig selv medfører en forsinkelse af det samlede
anlægsprojekt. Hvis det er muligt at tilpasse
anlægsprojektets overordnede tidsplan, således at et
forsinket delprojekt ikke har indflydelse på det samlede
anlægsprojekts tidsplan, vil delprojektets forsinkelse ikke
udgøre en væsentlig forsinkelse i bestemmelsens
forstand. Hvorvidt en forsinkelse i øvrigt er
væsentlig, vil afhænge af en konkret vurdering, hvor
det vil kunne indgå som et moment, at det samlede
anlægsprojekt forsinkes med enkelte måneder. Det er en
forudsætning, at den forventede forsinkelse fuldt ud kan
tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 9.2.1.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det
ønskes, at loven træder i kraft så hurtigt som
muligt af hensyn til anlæggets samfundsøkonomiske
konsekvenser, og således at projektet kan koordineres med en
planlagt fornyelse af banen og med signalprogrammet.
Bilag 1
Jernbanestrækningen
Hobro-Aalborg med placering af de nuværende
overkørsler og stationer
Bilag 2
Oversigtskort over
erstatningsanlæg