Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 28. februar 2013
1. Ændringsforslag
Social- og integrationsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. januar
2013 og var til 1. behandling den 5. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og integrationsministeren sendte den 13. september 2012 dette
udkast til udvalget, jf. (2011-12) SOU alm. del - bilag 419. Den
24. januar 2012 sendte social- og integrationsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23
spørgsmål til social- og integrationsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 5 af udvalgets
spørgsmål til social- og integrationsministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti kan ikke støtte regeringens
lovforslag om at ændre på reglerne for kommunernes
tilrettelæggelse af borgernes frie valg af leverandør
af hjemmehjælp. V, DF og KF frygter, at lovforslaget vil
reducere borgernes frie valg i stedet for at styrke det. V, DF og
KF er tilhængere af det reelle frie valg og ønsker
derfor ikke at støtte op om et lovforslag, som
begrænser dette. Set i lyset af de mange positive
tilkendegivelser om den nuværende ordning af frit valg af
hjemmehjælp mener V, DF og KF ikke, at lovforslaget er et
nødvendigt tiltag, og partierne konkluderer på den
baggrund, at lovændringen reelt bygger på en
spareøvelse.
V, DF og KF frygter, at
kommunalbestyrelsens mulighed for at udskrive et fritvalgsbevis vil
kunne tvinge selv svagelige ældre borgere til at finde rundt
på markedet for leverandører af hjemmehjælp. V,
DF og KF tror, at det vil blive vanskeligt for den enkelte borger
at finde frem til den bedst mulige løsning ud fra netop
dennes behov og ønsker. Den svage ældres eneste
alternativ ved et fravalg af fritvalgsbeviset kan være den
kommunale leverandør. Det mener V, DF og KF ikke opfylder
ønsket om et reelt frit valg. V, DF og KF mangler derfor en
garanti for, at kommunernes vejledning til valg af
leverandør har en vis kvalitet og i alle tilfælde vil
være fyldestgørende for den enkelte borger.
Ressourcesvage ældre uden pårørende skal sikres
en lige så høj service fra kommunen som en ældre
borger, der har pårørende til at hjælpe sig med
at undersøge markedet for hjemmehjælp. V, DF og KF
mener også, at der ved kommunernes udstedelse af
fritvalgsbevis skal ske et skærpet tilsyn med den
hjemmehjælp, der ydes fra de private leverandører.
Tilsynet skal være med til at sikre, at hjælpen altid
lever op til den ældres behov og har en vis kvalitet, samt at
kommunen selv er med til at sikre, at eventuelle ændringer i
den enkelte borgers behov opdages i tide. V, DF og KF frygter, at
det ikke er tilstrækkeligt, at de enkelte
leverandører, der er antaget på et fritvalgsbevis, er
forpligtet til at melde ind til kommunen om de ældres
ændrede behov - uanset kommunens krav om formidling af
informationen.
V, DF og KF frygter, at besparelsen
på 132 mio. kr. allerede fra 2013 primært vil komme fra
en række store udbud ved hård priskonkurrence.
Resultatet vil blive, at små og mellemstore
leverandører afskæres markedet, da det i langt de
fleste tilfælde kun vil være den kommunale
leverandør og de få helt store private
leverandører, der vil kunne leve op til kravene i
udbudsmaterialet og i sidste ende overleve en så
skærpet konkurrence på pris. Det vil gå ud over
borgerne, der i sidste ende risikerer kun at kunne vælge
mellem to store leverandører, hvoraf den ene er kommunal.
Dertil kommer, at borgeren bliver afskåret fra de fordele,
der kan være ved at vælge en lille eller en mellemstor
leverandør af hjemmehjælp. Her tænkes især
på trygheden ved at vide, at det altid er et kendt ansigt,
der leverer hjemmehjælpen. V, DF og KF deler derfor i
høj grad de bekymringer, som er påpeget af bl.a. Dansk
Erhverv og Ældre Sagen i organisationernes
høringssvar.
V, DF og KF undrer sig desuden over, at
frigørelsen af de 132 mio. kr. til borgernær service i
kommunerne betyder, at pengene ikke nødvendigvis bliver
rettet mod initiativer til forbedringer for ældre
borgere.
Samlet set mener V, DF og KF, at
lovforslaget ikke lever op til partiernes opfattelse af et reelt
frit valg. V, DF og KF mener, at det fortsat bør være
kvaliteten på hjemmehjælp, der er afgørende og
ikke prisen.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 91 ændres i
stk. 2, nr. 2, »fritvalgsbevis.
Fritvalgsbeviset« til: »fritvalgsbevis, som«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Formuleringen ændres, så man undgår at have et
punktum i en opregning, der i øvrigt er udformet som en
sætning.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm
Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Anne Baastrup (SF) fmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Louise Schack Elholm (V)
Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V)
Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René
Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 121
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra social- og integrationsministeren | 2 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra social- og
integrationsministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 121
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren vil tage initiativ
til at appellere til kommunerne om, at den forventede besparelse
på 132 mio. kr. skal anvendes på
hjemmehjælpsområdet, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren er enig i, at der med
gennemførelsen af lovforslaget i løbet af de kommende
år vil være meget færre små
leverandører af hjemmehjælp, da de ikke har kunnet
klare konkurrencen mod de store udbydere, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan der sikres egentlig
gennemsigtighed i den kommunale prisstruktur for hjemmehjælp,
til social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvem der fremadrettet
påser, at kommunerne overholder
prisfastsættelsesreglerne, når Konkurrencerådet
efter lovændringen ikke længere har kompetencer
på området, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilken klageadgang private
leverandører af hjemmehjælp har, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvad private leverandører
af hjemmehjælp kan gøre, såfremt kommunens
timepris vurderes at være fastsat for lavt, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvilke krav kommunerne
pålægges for at informere borgerne om deres ret til
frit valg af hjemmehjælp, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren med den
foreslåede lovgivning vil sikre, at der stilles ensartede
krav til kommunale og private leverandører om f.eks.
afrapportering af ændret behov m.m., til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
lovforslaget ikke gør det sværere at operere på
tværs af mange kommuner, f.eks. fordi der stilles krav om
afrapportering i kommunernes egne systemer, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvem der fremadrettet vil
være ansvarlig for at levere statistik over udviklingen
på fritvalgsområdet, herunder statistik over private
leverandørers markedsandele og udviklingen i antallet af
leverandører efter lovændringen, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan det rent praktisk sikres,
at leverandører giver den kommunale myndighed den
tilstrækkelige information på det rette tidspunkt om
ændringer af en borgers behov, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, der kan opstå situationer,
hvor kommuner vælger kun at tilbyde fritvalgsordningen, til
social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om det kun er i de tilfælde,
at en borger vælger at anmode om et fritvalgsbevis, at
kommunen kan vælge at anvende § 91, stk. 2, nr. 2 over
for en borger, eller om en kommune kan pålægge borgeren
at benytte et fritvalgsbevis, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om ministeren vil præcisere
lovforslagets bemærkninger om borgerens retskrav på et
fritvalgsbevis i de tilfælde, at en kommune ikke lever op til
sine forpligtelser om at tilbyde et frit valg, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan borgeren kan forholde
sig, hvis denne ikke er enig i kommunens afgørelse om
tildelingen af et fritvalgsbevis, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at en nabo eller en pårørende fortsat kan fungere som
hjemmehjælp, hvis denne lader sig cvr-registrere samt
opfylder kommunens kvalitetsstandarder, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. , om ministeren vil kommentere Dansk
Erhvervs frygt om, at lovforslaget kan fragmentere
fritvalgsområdet, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. , om ministeren vil kommentere bl.a.
Dansk Erhvervs og Ældre Sagens formodning om, at besparelsen
på de 132 mio. kr. primært vil komme fra en række
store udbud med hård priskonkurrence, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om ministeren vil præcisere
kommunernes vejledningspligt ved en borgers valg af
leverandør på et fritvalgsbevis, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. , om ministeren vil uddybe baggrunden
for, at kombinationsmuligheden, muligheden for brug af
godkendelsesmodellen og kommunernes generelle mulighed for frit
valg af kontraktstype med leverandører af hjemmehjælp
ikke fremgår direkte i lovteksten, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, i hvilke tilfælde en
kommune vil kunne fratage borgeren mulighed for at varetage et
fritvalgsbevis, herunder inddragelse af hensynet til borgerens
fysiske og psykiske tilstand, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at pris og kvalitet af hjemmehjælp ikke altid hænger
sammen, til social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om, hvordan det sikres, at kommunerne
løbende kontrollerer, at alle cvr-registerede
leverandører af hjemmehjælp i kommunen, der arbejder
på et fritvalgsbevis, overholder de kommunale
kvalitetsstandarder, til social- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Fem af udvalgets
spørgsmål til social- og integrationsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt
efter ønske fra V, DF og KF.
Spørgsmål 11:
Vil ministeren uddybe, hvordan det rent
praktisk sikres, at leverandører giver den kommunale
myndighed den tilstrækkelige information på det rette
tidspunkt om ændringer af en borgers behov. Der henvises til
den situation, at leverandører, der er hyret på et
fritvalgsbevis, kan have et manglende incitament til at levere den
rette information, da de risikerer at miste en kunde.
Svar:
Der ændres med dette lovforslag ikke
på kommunalbestyrelsens tilsyns- og
opfølgningsforpligtelser i forhold til hjælpen til
borgerne, der ydes efter servicelovens § 83 og
kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde og offentliggøre
kvalitetsstandarder for denne hjælp.
Kommunalbestyrelsen skal således fortsat
opfylde forpligtelserne i servicelovens §§ 148 og 151 og
retssikkerhedslovens §§ 15 og 16 om at føre tilsyn
med hjælpens udførelse og følge op på, om
borgerne får den hjælp, der er truffet afgørelse
om efter servicelovens § 83, og om hjælpen opfylder
borgernes aktuelle behov, uanset om det er den kommunale
leverandør, der udfører hjælpen, eller om
kommunalbestyrelsen har overladt opgaven til en privat
leverandør, eller om borgerne får hjælpen
udført via fritvalgsbeviset.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat sikre, at
tilbuddene om hjælp løbende tilpasses borgernes behov,
jf. servicelovens § 88, stk. 2, og at den tildelte hjælp
efter § 83 leveres indenfor en rimelig frist, hvis
leverandøren ikke kan overholde de aftaler, der i
forbindelse med afgørelsen efter servicelovens § 88,
stk. 1, er indgået om levering af hjælpen, jf.
servicelovens § 90.
Som det fremgår af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 91, stk. 6, og af lovforslagets
bemærkninger, foreslås det, at kommunalbestyrelsen
forpligtes til at stille krav til de leverandører, som
kommunalbestyrelsen har indgået kontrakt med, og som borgerne
har valgt via fritvalgsbeviset, om, at de skal informere den
kommunale myndighed om ændringer i modtagernes behov for
hjælp. Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille krav til
leverandørerne om, hvordan denne information fra
leverandøren skal formidles. Det skal understøtte, at
hjælpen efter servicelovens § 83 løbende
tilpasses modtagernes behov, og at måden, hvorpå
informationen videregives fra leverandørerne til den
kommunale myndighed, er formaliseret. Det skal også
understøtte kommunalbestyrelsens opgave med at føre
tilsyn med hjælpens udførelse og følge op
på, om borgerne får den hjælp, der er truffet
afgørelse om.
Kommunalbestyrelsen har på den baggrund,
og som bærer af hjemmehjælpsudgifterne, et stærkt
incitament til at sikre sig, at hjælpen svarer til borgernes
aktuelle hjælpebehov.
I forhold til leverandørernes
incitament til at holde kommunalbestyrelsen opdateret på
borgernes hjælpebehov kan jeg oplyse, at lovforslaget som
noget nyt giver kommunalbestyrelsen mulighed for at resultatafregne
leverandørerne. På samme vis, som det gælder,
når kommunalbestyrelsen afregner de leverandører, den
selv har indgået kontrakt med, kan kommunalbestyrelsen
afregne leverandørerne under fritvalgsbeviset med en
basispris og en bonus, der udløses, når
leverandørerne har opnået specifikke mål og
eksempelvis bragt borgerne op på et bestemt funktionsniveau,
ydet en bestemt kvalitet m.v., så længe de
konkurrenceretlige regler overholdes.
Det kan eksempelvis medvirke til at styrke
leverandørernes incitamenter til at udføre
hjælpen til borgerne med et rehabiliterende sigte, og
medvirke til at mindske borgernes hjælpebehov på
sigt.
Lovforslaget kan dermed siges at øge
leverandørernes incitament til at informere
kommunalbestyrelsen i forhold til de nugældende regler i
serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat udarbejde og
offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter
servicelovens § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg
af leverandør, jf. servicelovens § 151 c.
Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedure for
udførelsen af tilsyn med disse tilbud og for
opfølgning på tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal
følge op på tilsynspolitikken én gang
årligt i tilslutning til beslutninger om kommunernes
kvalitetsstandarder.
Serviceloven stiller i dag ikke krav om, at
kommunalbestyrelsen skal anvende et specifikt system for
information fra leverandører. Det ændres ikke med
lovforslaget.
Spørgsmål 13:
Vil ministeren uddybe, om det kun er i de
tilfælde, at en borger vælger at anmode om et
fritvalgsbevis, at kommunen kan vælge at anvende § 91,
stk. 2, nr. 2, over for en borger, eller om en kommune kan
pålægge borgeren at benytte et fritvalgsbevis?
Svar:
Borgerne har hverken pligt til at anmode om et
fritvalgsbevis eller til at modtage hjemmehjælpen via
ordningen. I de tilfælde, hvor en borger ikke ønsker
et fritvalgsbevis, har borgeren krav på at få
hjælpen i form af et kommunalt tilrettelagt tilbud om
hjemmehjælp, idet kommunalbestyrelsen har
forsyningsforpligtelsen.
Som det fremgår af den foreslåede
§ 91, stk. 2, nr. 2, i serviceloven, kan kommunalbestyrelsen
tilbyde borgerne, der modtager hjemmehjælp, et
fritvalgsbevis, med det formål, at borgerne selv
udvælger og indgår aftale med en leverandør. Har
kommunalbestyrelsen besluttet at tilbyde borgerne frit valg af
leverandør via et fritvalgsbevis, vil borgerne kunne anmode
kommunalbestyrelsen om en sådan ordning. Kommunalbestyrelsen
vurderer, om borgerne kan håndtere et fritvalgsbevis på
baggrund af en konkret og individuel vurdering.
Spørgsmål 18:
Vil ministeren kommentere på blandt
andre Dansk Erhvervs og Ældre Sagens formodning om, at
besparelsen på de 132 mio. kr. primært vil komme fra en
række store udbud med hård priskonkurrence, og vil
ministeren i den sammenhæng redegøre for de små
og mellemstore leverandørers muligheder for at kunne blive
på markedet?
Svar:
Jeg vil understrege, at der ikke er tale om et
forslag til besparelser i ældreplejen, men om
afbureaukratisering. Lovforslaget forventes at frigøre
ressourcer i kommunerne, fordi kommunerne får mere
fleksibilitet til at tilrettelægge hjemmehjælpen og
flere muligheder for at indgå aftaler med leverandører
samt opnå mere omkostningseffektive løsninger i
ældreplejen. Regeringen og KL er i
kommuneøkonomiaftalen enige om, at
frigørelsespotentialet ved lovforslaget udgør 132
mio. kr. til borgernær service i kommunerne.
Hensigten er både at sørge for,
at borgerne får den nødvendige hjælp - og at
kommunerne ikke betaler mere end højst nødvendigt for
at få opgaverne udført. Det skal kommunerne gives de
bedste betingelser for.
For en nærmere redegørelse for
provenuet kan jeg henvise til min besvarelse af
spørgsmålene SOU alm. del nr. 24 af 29. oktober 2012
og nr. 52 af 13. december 2012.
Regeringen har ingen planer om at blande sig
i, hvorvidt kommunalbestyrelsen tilrettelægger det frie valg
ved at lave store udbud, eller fortsætter med den
godkendelsesmodel, som de fleste kommuner anvender i dag. Synes man
som kommune, at man i dag har en god aftale og et godt samarbejde
med sine leverandører, og at borgerne er tilfredse, så
kan kommunalbestyrelsen fortsætte leverandøraftalen,
som den har gjort hidtil. Det er lovforslaget ikke til hinder
for.
Med lovforslaget øges kommunernes
adgang til at indgå aftale med leverandører om
udførelsen af hjemmehjælpen, som man lokalt finder det
mest hensigtsmæssigt. Både store og små private
leverandører forventes at få nye
markedsmuligheder.
Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis
gennemføre flere og større udbud, når udbuddet
af hjemmehjælpen kan samles med andre driftsområder,
såsom hjemmesygepleje. På den måde kan der
eksempelvis også skabes frit valg af leverandør af
hjemmesygepleje.
Fritvalgsbeviset, hvor borgerne selv
udvælger og indgår aftale med en privat
leverandør, forventes at give mindre, private
leverandører gode muligheder for at fortsætte eller
komme ind på markedet.
Kommunerne kan også kombinere
ordningerne. Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis tilbyde borgerne
et fritvalgsbevis på hjælp til indkøb ud fra en
kommunalpolitisk vurdering af, at borgerne har gode muligheder for
at vælge blandt de handlende i lokalområdet, og
samtidig lave et samlet udbud af madservice i hjemmeplejen og
skolemad for at give de ældre og eleverne flere og bedre
menuvalg.
Borgerne får endvidere et retskrav
på et fritvalgsbevis, hvis kommunalbestyrelsen ikke lykkes
med leverandørdannelse af egen kraft.
Fritvalgsbevisordningen har på den måde samtidig
karakter af en ny markedsmulighed til de private
leverandører.
Viften af kommunernes muligheder for at
indgå aftaler med private leverandører bliver dermed
større med lovforslaget, og dermed bliver potentialet for,
at flere borgere benytter en privat leverandør, også
større.
I dag er der borgere, som ikke har et frit
valg, især på den personlige pleje, fordi der ikke er
leverandører i deres kommune. Når kommunerne kan
kombinere flere forskellige ordninger og sammensætte
større leverandøraftaler, hvor de eksempelvis samler
et plejecenter med en række hjemmeboende ældre, bliver
det interessant for flere leverandører at byde.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren præcisere kommunernes
vejledningspligt ved en borgers valg af leverandør på
et fritvalgsbevis, herunder hvordan den enkelte kommune kan
undgå at bryde konkurrence- og udbudsreglerne, når de
vejleder borgeren?
Svar:
Som det fremgår af den foreslåede
§ 91, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen forpligtes til at
vejlede de borgere, der modtager et fritvalgsbevis om ordningen.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal vejlede borgerne om
at aftalegrundlaget med den leverandør, som borgerne
måtte vælge at antage, afspejler den afgørelse,
som kommunalbestyrelsen har truffet om hjælpen, og den pris,
der svarer til fritvalgsbevisets værdi. Formålet er, at
den kontraktlige aftale med leverandøren er
tilstrækkelig til at sikre, at den hjælp, som
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om, kan opfyldes
inden for det aftalte.
Det følger af servicelovens § 89,
at kommunalbestyrelsen skal oplyse ansøgeren skriftligt om,
hvilken hjælp der er bevilget i forbindelse med
afgørelsen efter servicelovens § 83, hvilket skal give
borgerne den nødvendige dokumentation til brug for
aftaleindgåelsen med den udvalgte private
leverandør.
Dette fremgår af lovforslagets
bemærkninger.
Som det videre fremgår af lovforslagets
bemærkninger til den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 91, stk. 6, foreslås det,
at kommunalbestyrelsen forpligtes til at stille kvalitetskrav til
den leverandør, som borgerne måtte vælge via
fritvalgsbeviset. Det foreslås, at kvalitetskravene skal
afspejle kommunalbestyrelsens kvalitetsstandarder for indholdet og
levering af hjælp efter servicelovens § 83, jf.
servicelovens § 139 om kvalitetsstandarder.
Kommunalbestyrelsen skal stille de samme kvalitetskrav til
leverandørerne i de foreslåede ordninger efter §
91, stk. 2, nr. 1 og 2. Det skal sikre ensartede kvalitetskrav i
forhold til udførelsen af hjælpen til borgerne, og at
der ikke sker forskelsbehandling af leverandørerne.
Kvalitetskravene skal være saglige og konkrete og må
ikke være konkurrenceforvridende.
Det foreslås videre, at kvalitetskravene
skal udgøre en del af den kontraktlige aftale mellem
borgerne og de valgte leverandører efter
fritvalgsbevisordningen, jf. den foreslåede § 91, stk.
2, nr. 2.
Der er således tale om en kommunal pligt
til at informere borgerne om selve fritvalgsbevisordningen og ikke
om at anbefale borgerne til en bestemt leverandør.
Grundprincippet i fritvalgsbevisordningen er, at det er
hjemmehjælpsmodtagerne, der selv udvælger den
leverandør, de ønsker at indgå aftale med, og
ikke kommunalbestyrelsen.
Spørgsmål 21:
Vil ministeren uddybe, i hvilke tilfælde
en kommune vil kunne fratage borgeren mulighed for at varetage et
fritvalgsbevis, herunder inddrage hensynet til borgerens fysiske og
psykiske tilstand?
Svar:
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan
fratage borgere retten til at modtage hjælpen via
fritvalgsbeviset, hvis borgeren efter kommunalbestyrelsens
vurdering ikke har vist sig i stand til at administrere ordningen,
eksempelvis hvis en borger gentagne gange har anmodet kommunen om
levering af erstatningshjælp, eller hvis den leverede
hjælp ikke er i overensstemmelse med afgørelsen om
hjælp.
Kommunalbestyrelsen kan også
træffe afgørelse om, at en borger, der er visiteret
til fritvalgsbeviset, ikke længere kan modtage hjælpen
via ordningen, hvis det vurderes, at den pågældende
ikke længere er i stand til at håndtere
fritvalgsbeviset på forsvarlig vis. Det kan eksempelvis
være tilfældet i forhold til borgere, der har udviklet
udtalt svækkelse o.a. efter tildelingen af fritvalgsbeviset.
Det skal understøtte, at kommunalbestyrelsen kan opfylde sin
omsorgspligt.
I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen
vurderer, at en borger ikke kan benytte et fritvalgsbevis, har
borgeren krav på at få hjælpen i form af et
kommunalt tilrettelagt tilbud om hjemmehjælp, idet
kommunalbestyrelsen har forsyningsansvaret.
Endelig kan kommunalbestyrelsen til enhver tid
opsige fritvalgsbevisordningen med modtagerne af ordningen, hvis
kommunen i stedet eksempelvis ønsker at anvende en
godkendelsesordning. Som det gælder i dag, har borgerne et
retskrav på, at kommunalbestyrelsen skaber grundlag for, at
borgerne har frit valg af leverandør. Det er
kommunalbestyrelsen, der som hovedregel beslutter, hvordan det frie
valg skal tilrettelægges, jf. også den foreslåede
§ 91, stk. 1.