Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 17. april 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til
lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 7, 10-15 og 17-20. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforlag nr. 3-6, 8, 9 og 16.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. januar
2013 og var til 1. behandling den 24. januar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 16.
januar 2013 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danske Billedkunstnere,
Statens Kunstråd og
Teatrenes Interesseorganisation.
Kulturministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Billedkunstnere og
Statens Kunstråd mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Tilkendegivelse fra udvalget
Kulturministeren har i brev af 16. april
2013 sendt et betænkningsbidrag til Kulturudvalget om
kunstnernes mulighed for at få udbetalt kunststøtte
til et selskab. Brevet er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Udvalget finder, at det skal være
muligt for de kunstnere, der ønsker det, at få
udbetalt bevilget kunststøtte, både projekttilskud og
arbejdslegater, til KKArt eller en anden virksomhed efter eget
valg. Dette kræver ikke ændring i det foreliggende
lovforslag.
Organisationen Danske Billedkunstnere har
over for udvalget påpeget, at det bør være
muligt, at kunststøtte efter anmodning fra kunstneren kan
tildeles et selskab, hvori kunstneren udfører det
kunstneriske virke, som bevillingen omhandler. Konkret peges der
på selskabet KKArt, der er ejet af Danske Billedkunstnere,
som administrer de tilsluttede kunstnerens indtægter
(både kunststøtte og anden indtægt), og som
ansætter kunstnerne på vilkår, der kan
gøre det lettere for kunstneren at indfri dagpengesystemets
beskæftigelseskrav.
Danske Billedkunstnere har gjort
opmærksom på, at overførsel af
kunststøtte til KKart i nogle tilfælde har
medført uklarhed i de pågældende kunstneres
retsstilling i forhold til SKAT.
Kulturministeren gør opmærksom
på, at lovforslaget ikke lægger op til ændringer
i mulighederne for at tildele projektstøtte til
virksomheder. Der har på alle kunstområder været
mulighed for at tildele projektstøtte til selskaber,
såfremt det er selve projektet, der støttes. Dog har
Kunstrådets billedkunstudvalg i forhold til nogle konkrete
puljer for indeværende besluttet, at man ikke ønsker
at tildele projekttilskud på denne måde. Det er
kulturministerens opfattelse, at det er uheldigt, at der har
udviklet sig forskelligartet praksis mellem kunstarterne for, hvem
der kan tildeles projektstøtte, og at det fremadrettet vil
blive bestyrelsen for Statens Kunstfonds opgave at overse og sikre,
at der er en ensartet praksis på hele fondens
virkeområde. Det understreges dog samtidig, at beslutninger
om tildeling af kunststøtte er underlagt
armslængdeprincippet og således er det enkelte udvalgs
suveræne beslutning.
Kulturministeren har endvidere oplyst, at
Kulturstyrelsen vil undersøge, hvordan det vil være
muligt at udbetale arbejdslegater og arbejdsstipendier til en
virksomhed på en måde, der er administrativt enkel, og
som ikke rummer skattemæssige uklarheder. Kulturstyrelsen
forventer, at undersøgelsen vil kunne
færdiggøres inden sommerferien.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
kulturministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag bortset fra ændringsforslag nr. 17
stillet af kulturministeren. Hvis Dansk Folkepartis
ændringsforslag bliver forkastet ved 2. behandling, vil Dansk
Folkeparti stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Dansk Folkeparti er imod de livsvarige
ydelser, der i nærværende lovforslag
skøntaleagtigt er omdøbt til hædersydelser. Vi
mener ikke, at kontanthjælpsydelser hører hjemme i
nogen form for kunststøtte. Hvis staten ønsker at
hædre en kunstner, kan man gøre det på mange
andre måder, f.eks. ved hjælp af priser. Livsvarige
ydelser er en uskik i et moderne folkestyre, hvor der er så
mange muligheder for at tilvejebringe midler til livets
opretholdelse.
Dansk Folkeparti stod derfor uden for
forliget om disse ydelser, men tiltrådte forliget om
forenklingen af kunststøttesystemet, fordi det forbedrede og
forenklede systemet mærkbart. Dansk Folkeparti ønsker
at dele lovforslaget i to, så Dansk Folkeparti kan
tiltræde kunststøtteloven og stå uden for de
livsvarige ydelser, men hverken ministeriet eller øvrige
partier har villet imødekomme dette. Derfor stiller Dansk
Folkeparti omstående ændringsforslag om at dele
loven.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag bortset fra ændringsforslag nr. 17
stillet af kulturministeren.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »kapitel
2-4« til: »§§ 2-4«.
[Korrektion]
2) I
stk. 3, nr. 3, indsættes efter
»tilgodese«: »produktion og«.
[Præcisering]
Til § 4
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
3)
Paragraffen udgår.
[Bestemmelsen om
hædersydelserne udgår]
Til § 5
4) I
stk. 2, 1. pkt., udgår »og
at tildele hædersydelser«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
5) I
stk. 2 udgår 2. pkt.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
6) I
stk. 4, 1. pkt., udgår »,
om repræsentantskabets beslutningsprocedure i forbindelse med
tildeling af hædersydelser«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 6
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
stk. 1 ændres »hvert
kunstområde« til: »billedkunst, litteratur,
kunsthåndværk og design, musik og
scenekunst«.
[Præcisering]
Til § 7
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
8) Stk. 1, nr.
1, affattes således:
»1)
Legatudvalgene varetager opgaver i henhold til § 4, nr. 1 og
2, i lov om litteratur, § 3, nr. 1 og 2, i lov om musik,
§ 18, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om scenekunst, § 2, stk.
1, nr. 1 og 2, og stk. 2 og 3, og § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og
stk. 2, i lov om billedkunst og kunstnerisk formgivning og §
17 a i lov om film. Kun legatudvalgene kan tildele arbejdslegater
fra Statens Kunstfond.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
9) I
stk. 1, nr. 3, udgår »om
tildeling af hædersydelser til arkitekter, jf. §
4,«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 8
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) I
stk. 1 ændres »§
7« til: »§ 6«.
[Korrektion]
Til § 10
11) I
overskriften før paragraffen ændres »tilskud og
garantier mv.« til: »tilskud, garantier m.v.«
[Korrekturrettelse]
12) I
stk. 1 ændres »tilskud og
garantier mv.« til: »tilskud, garantier m.v.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 13
13) I
stk. 2 ændres to steder
»§ 5, stk. 2« til: »§ 5, stk.
1«.
[Korrektion]
14) I
stk. 3 ændres »ved lovens
ikrafttræden« til: »den 1. juli 2013«.
[Præcisering]
15) I
stk. 4 ændres »ved lovens
ikrafttræden« til: »den 1. januar
2014«.
[Præcisering]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
16) Stk.
5 og 6 udgår.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af DF og LA):
17) I
stk. 6 ændres »der er
tildelt hædersydelsen« til: »der var tildelt
livsvarige ydelser«.
[Præcisering]
Til § 14
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
18) Nr.
5 affattes således:
»5. Kapitel 3 ophæves.«
[Korrektion som følge af
lovtekniske hensyn]
Til § 15
19) I
nr.12 ændres i den indledende
tekst »stk. 4« til: »stk.
5«, og i det foreslåede § 12 a, stk. 4, ændres
stykkebetegnelsen »Stk. 4«
til: »Stk. 5«.
[Konsekvensrettelse under hensyn
til § 21, nr. 2, i lov nr. 1531 af 21. december 2010]
Til § 17
20) I
nr. 2 ændres i den indledede
tekst »stk. 3« til: »stk. 4«, og i det
foreslåede § 24, stk. 3,
ændres stykkebetegnelsen »Stk.
3« til: »Stk.
4«.
[Konsekvensrettelse under hensyn
til § 25, nr. 1, i lov nr. 1531 af 21. december 2010]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring
korrigerer lovforslagets tekst, der fejlagtigt henviser til
kapitlerne 2-4 i forslag til lov om billedkunst og kunstnerisk
formgivning. Da der ikke er kapitelopdeling af lovforslaget (L 118
forslag til lov om billedkunst og kunstnerisk formgivning), skal
der i stedet henvises til de paragraffer, som indeholder de
relevante bestemmelser.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring
præciserer, at den støtte, som Statens Kunstfond yder
til kunst for børn og unge, ydes både til produktion
og formidling af kunst for børn og unge.
Til nr. 3-6, 8, 9 og
16
Ændringsforslagene har til
formål at opdele lovforslaget, sådan at
nærværende lovforslag alene udmønter aftalen om
reform af kunststøttesystemet, hvor
kunststøttesystemet samles i en ny samlende organisation:
Statens Kunstfond. Som konsekvens heraf udgår de dele af
lovforslaget, som følger af reform af de livsvarige
ydelser.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en
præcisering af bestemmelsen i lovforslagets § 6, stk. 1,
som medfører, at det fremgår klart af bestemmelsen,
for hvilke kunstområder der hører to udvalg til
Statens Kunstfond.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring
korrigerer henvisningen til den bestemmelse, hvor udvalgene i
Statens Kunstfond er beskrevet uddybende.
Til nr. 11 og 12
De foreslåede ændringer sikrer,
at referencen til støttetyperne »tilskud, garantier
m.v.« er ens alle steder i lovforslaget.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring
korrigerer lovforslagets tekst, der fejlagtigt henviser til
lovforslagets § 5, stk. 2. Bestemmelsen om beskikkelse af
Statens Kunstfonds repræsentantskab og en karensperiode,
før genbeskikkelse kan finde sted, findes i lovforslagets
§ 5, stk. 1.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring er en
præcisering af bestemmelsen i lovforslagets § 13, stk.
3, som medfører, at der ikke kan herske tvivl om,
hvornår beskikkelsen af repræsentantskabet for Statens
Kunstfond skal finde sted første gang. Tvivlen kunne
opstå, fordi ikke alle dele af lovforslaget foreslås at
træde i kraft samtidig.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en
præcisering af bestemmelsen i lovforslagets § 13, stk.
4, som medfører, at der ikke kan herske tvivl om,
hvornår beskikkelsen af medlemmerne af legatudvalgene i
Statens Kunstfond skal finde sted første gang. Tvivlen kunne
opstå, fordi ikke alle dele af lovforslaget foreslås at
træde i kraft samtidig.
Til nr. 17
Den foreslåede ændring er en
præcisering af bestemmelsen i lovforslagets § 13, stk.
6. Betegnelsen livsvarige ydelser bruges frem til den 1. januar
2014, hvor lovforslaget foreslås at træde fuldt i
kraft. De personer, hvis efterladte vil kunne tildeles ydelser til
efterladte, er derfor tildelt en livsvarig ydelse. Fra den 1.
januar 2014 vil de livsvarige ydelser blive afløst af
hædersydelser, jf. de særlige bemærkninger til
lovforslagets § 4, stk. 1. Efter den 1. januar 2014 vil
også de livsvarige ydelser blive betegnet som
hædersydelser.
Til nr. 18
Den foreslåede ændring
korrigerer lovforslagets tekst, fordi kapitel 3 i den
gældende lov om litteratur kun indeholder én paragraf.
For at kapitlet ikke efter ændringen skal stå tomt,
foreslås det i stedet, at hele kapitlet ophæves. Den
indholdsmæssige konsekvens svarer til ophævelsen af
§ 6 i den gældende lov om litteratur og er beskrevet
bemærkningerne til lovforslagets § 14, nr. 5.
Til nr. 19
Den foreslåede ændring af
lovforslaget er en konsekvens af, at der allerede ved § 21,
nr. 2, i lov nr. 1531 af 21. december 2010 lov om økonomiske
og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet er indsat et stk. 4. Det foreslås derfor,
at der tilføjes et stk. 5 til § 12 a i lov om
litteratur. Det foreslås samtidig, at den lovtekniske
opstilling korrigeres, så referencen til det nye stykke
skrives med kursiv begge steder i bestemmelsen.
Til nr. 20
Den foreslåede ændring af
lovforslaget er en konsekvens af, at der allerede ved § 25,
nr. 1, i lov nr. 1531 af 21. december 2010 lov om økonomiske
og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet er indsat et nyt stk. 3. Det foreslås
derfor, at der tilføjes et nyt stk. 4 til § 24 i lov om
film.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen
(S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Martin Geertsen (V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 119
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra kulturministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 4/2-13 fra Danske
Billedkunstnere | 5 | Henvendelse af 8/2-13 fra Statens
Kunstråd | 6 | Artikel fra Børneteateravisen.dk:
Under Langsteds Lup | 7 | Henvendelse af 11/2-13 fra Teatrenes
Interesseorganisation | 8 | Ændringsforslag, fra
kulturministeren | 9 | Supplerende ændringsforslag, fra
kulturministeren | 10 | 1. udkast til betænkning | 11 | 2. udkast til betænkning | 12 | Udkast til betænkningsbidrag, fra
kulturministeren | 13 | 3. udkast til betænkning | 14 | Justeret betænkningsbidrag, fra
kulturministeren | 15 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 119
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor der er lavet et samlet
lovforslag baseret på to politiske aftaler, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om teknisk bistand til at dele
lovforslaget i to, sådan at det svarer til indholdet i hver
af de politiske aftaler, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/2-13 fra Danske Billedkunstnere, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke konkrete oplysninger der
skal fremgå i forbindelse med offentliggørelse af,
hvem der har søgt kunststøtte, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/2-13 fra Statens Kunstråd, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/2-13 fra Teatrenes Interesseorganisation, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om en udskiftning af
»bør« med »skal« i 3. afsnit
får nogen indholdsmæssige konsekvenser, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Kulturministerens brev af 16. april
2013
Brevet er optrykt efter ønske fra
udvalget.
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
16. april 2013
Kære
medlemmer
Til jeres orientering fremsendes vedlagt et
justeret betænkningsbidrag til L 119 forslag til lov om
Statens Kunstfonds virksomhed.
Betænkningsbidraget er justeret som
opfølgning på drøftelsen i Kulturudvalget d. 9.
april og min efterfølgende drøftelse med Eyvind
Vesselbo og Mogens Jensen om udvalgets betænkning over L118
og L119. I forhold til den tidligere version af
betænkningsbidraget (af 19. marts) er det blevet
tydeliggjort, at det også fortsat vil være muligt at
tildele projektstøtte til et selskab, hvori kunstneren
udfører sit værk, som f.eks. KKart. Dette gælder
på billedkunstområdet som på de øvrige
kunstområder såfremt det er selve projektet, der
støttes. Det understreges dog også, at beslutninger om
tildeling af projektstøtte er underlagt
armslængdeprincippet, og at udvalgenes beslutninger om
tildeling således er suveræne.
Endvidere er der i betænkningsbidraget
angivet en forventet tidshorisont på knap 10 uger frem til
sommerferien for Kulturstyrelsens undersøgelse af
mulighederne for at udbetale kunststøtten til en virksomhed
af typen KKart på en måde, der er administrativt enkel
og som ikke rummer skattemæssige uklarheder.
Jeg vil desuden benytte lejligheden til at
kommentere sammenhængen mellem betænkningsbidragets
løfte om den nævnte undersøgelse - og så
at det i mit svar til udvalget af 6. marts på
spørgsmål 1 til L 118 forslag til lov om billedkunst
og kunstnerisk formgivning nævnes, at det er Kulturstyrelsens
vurdering, at der for så vidt angår den administrative
praksis vedrørende udbetaling af tilskud på
området ikke kan udbetales arbejdslegater mv. til et selskab,
men skal udbetales til kunstneren, da denne praksis afspejler den
skatteindberetningspligt, som Kulturstyrelsen som en offentlig
myndighed er underlagt.
Kulturstyrelsen oplyser overfor mig, at man i
lyset af den i Kulturudvalget verserende debat har taget sagen op
til fornyet overvejelse, og at styrelsen med den bebudede
undersøgelse vil sikre at alle relevante aspekter af
spørgsmålet bliver fuldt belyst, herunder at
skattemyndighederne vurderer de skattemæssige aspekter i
sagen.
Marianne Jelved
Betænkningsbidrag:
Organisationen Danske Billedkunstnere har
overfor udvalget påpeget, at det bør være
muligt, at kunststøtte efter anmodning fra kunstneren kan
tilgå et selskab, hvori kunstneren udfører det
kunstneriske virke, som bevillingen omhandler. Konkret peges der
på, at selskabet KKart, der er ejet af Danske
Billedkunstnere, og som administrer de tilsluttede kunstneres
indtægter (både kunststøtte og anden
indtægt), og som ansætter kunstnerne på
vilkår, der kan gøre det lettere for kunstneren at
indfri dagpengesystemets beskæftigelseskrav.
Udvalget [medlemmer af udvalget] finder, at
det bør være muligt for de kunstnere, der
ønsker det, at få udbetalt bevilget
kunststøtte, både projekttilskud og arbejdslegater,
til KKart eller en anden virksomhed efter eget valg. Dette
kræver ikke ændring i det foreliggende lovforslag.
Danske Billedkunstnere har gjort
opmærksom på, at overførsel af
kunststøtte til KKart i nogle tilfælde har
medført uklarhed i de pågældende kunstneres
retsstilling i forhold til Skat.
Kulturministeren gør opmærksom
på, at lovforslaget ikke lægger op til ændringer
i forhold til mulighederne for at tildele projektstøtte til
virksomheder. Der har på alle kunstområder været
mulighed for at tildele projektstøtte til selskaber,
såfremt det er selve projektet, der støttes. Dog har
Kunstrådets billedkunstudvalg i forhold til nogle konkrete
puljer, for indeværende besluttet, at man ikke ønsker,
at tildele projekttilskud på denne måde. Det er
kulturministerens opfattelse, at det er uheldigt, at der har
udviklet sig forskelligartet praksis mellem kunstarterne for, hvem
der kan tildeles projektstøtte, og at det fremadrettet vil
blive bestyrelsen for Statens Kunstfonds opgave at overse og sikre,
at der en ensartet praksis på hele fondens virkeområde.
Det understreges dog samtidig, at beslutninger om tildeling af
kunststøtte er underlagt armslængdeprincippet og er
således det enkelte udvalgs suveræne beslutning.
Kulturministeren har endvidere oplyst, at
Kulturstyrelsen vil undersøge, hvordan det vil være
muligt at udbetale arbejdslegater og arbejdsstipendier til en
virksomhed på en måde, der er administrativt enkel og
som ikke rummer skattemæssige uklarheder. Kulturstyrelsen
forventer, at undersøgelsen vil kunne
færdiggøres inden sommerferien.