Skriftlig fremsættelse (30. januar
2013)
Finansministeren
(Bjarne Corydon):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2012
(Lovforslag nr. L 116)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB)
formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets
løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har
dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.
?
Bevillingsændringer på FTB for
2012
En stor del af ændringerne i forhold
til finansloven for 2012 har enten tidligere været forelagt
Folketinget i form af lovforslag eller aktstykker eller har
karakter af udgiftsneutrale overførsler mellem bevillinger
efter reglerne herom.
FTB for 2012 indeholder netto
bevillingsændringer for i alt 1.760,9 mio. kr. i forhold til
finansloven for 2012. Bevillingsændringerne skyldes bl.a. ny
lovgivning og aktstykker, jf. tabel
1.
| Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB12 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | 322,3 | Aktstykker | -332,5 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | -24,9 | Direkte efterbevilling | 302,8 | Andre bevillingsforslag | 1.493,2 | I alt | 1.760,9 | | | | |
|
Ændringer
der ikke optages på FTB for 2012
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de væsentligste dispositioner,
der således ikke optages på FTB, kan nævnes
ændrede skøn for lovbundne udgifter og skatter mv.
samt ikke-fradragsberettiget købsmoms.
Folketinget er løbende blevet
orienteret om statsfinansernes udvikling i de tre budgetoversigter,
som Finansministeriet har udsendt i 2012. Der er heri blandt andet
redegjort for ændringerne i skønnene for statens
udgifter og indtægter på de lovbundne
områder.
Da ændrede skøn mv. ikke
medtages på FTB, er der ikke nogen direkte sammenhæng
mellem DAU-saldoen på FTB og det endelige resultat i
statsregnskabet, jf. tabel 2. I
tabellen fremgår forskellen i DAU-saldoen mellem FTB,
statsregnskabet samt det senest skøn i
december-budgetoversigterne fra 2003 til 2012.
| | | | | | | | Tabel
2. DAU-saldoen i 2003-2012 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | FTB | 11,9 | 4,5 | 29,8 | 42,6 | 75,1 | 71,3 | -11,2 | -81,8 | -35,1 | -89,5 | Skøn, december | 12,8 | 10,6 | 68,2 | 83,7 | 95,51 | 59,1 | -52,5 | -95,3 | -49,3 | -67,7 | Statsregnskab | 12,4 | 27,7 | 80,6 | 98,6 | 106,2 | 72,3 | -29,8 | -88,7 | -33,1 | - 2 | 1)
Der blev ikke udarbejdet skøn for DAU-saldoen i december
2007 pga. folketingsvalget den 13. november 2007. I stedet er
anført skønnet fra Budgetoversigt 1, februar 2008. 2)
Statsregnskabet for 2012 offentliggøres medio april
2013. |
|
?
Nationalbankens opgørelse af statens
nettokassesaldo, der blev offentliggjort den 3. januar 2013, viser
et underskud på 80,4 mia. kr. i 2012. Underskuddet er dermed
1,9 mia. kr. større end skønnet for nettokassesaldoen
i Budgetoversigt 3 fra december 2012.
Forskellen i skønnet for statens nettokassesaldo samt
saldoens betydning for statens finanser, herunder DAU-saldoen, kan
der redegøres for, når statsregnskabet for 2012
foreligger medio april 2013.
?
Specifikation af
bevillingsændringer på FTB 2012
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for 2012 udviser merbevillinger på udgiftsbudgettet på
997,5 mio. kr., mindrebevillinger på indtægtsbudgettet
på 637,3 mio. kr. samt merbevillinger på
anlægsbudgettet på 126,1 mio. kr., jf. tabel 3.
| Tabel
3. Hovedoversigt over
statsbudgettet, FTB 2012 | Mio. kr.,
2012-pl | Driftsbudget | Anlægsbudget | | Udgift | Indtægt | | § 1. Dronningen | | | | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. | | | | § 3. Folketinget | 35,4 | | | § 5. Statsministeriet | 7,9 | | | § 6. Udenrigsministeriet | 20,0 | | | § 7. Finansministeriet | 1.721,4 | 62,4 | | § 8. Erhvervs- og
Vækstministeriet | 460,7 | | | § 9. Skatteministeriet | 132,3 | | | § 10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet | 598,3 | | | § 11. Justitsministeriet | 664,3 | | | § 12. Forsvarsministeriet | 121,0 | | -126,2 | § 14. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter | -6,7 | | | § 15. Social- og
Integrationsministeriet | 128,4 | | | § 16. Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse | -570,9 | | | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | -714,3 | 5,9 | | § 19. Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser | -176,7 | | | § 20. Ministeriet for Børn og
Undervisning | -164,3 | | | § 21. Kulturministeriet | 0,5 | | -2,6 | § 22. Ministeriet for Ligestilling og
Kirke | -0,1 | | | § 23. Miljøministeriet | -5,7 | | 4,2 | § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | 36,2 | | | § 28. Transportministeriet | 540,3 | -66,2 | 302,5 | § 29. Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet | -24,9 | 136,9 | -51,8 | § 35. Generelle reserver | -2.405,3 | -1000,0 | | § 36. Pensionsvæsenet | -0,3 | | | § 37. Renter | | 8,7 | | § 38. Skatter og afgifter | 600,0 | 215,0 | | I alt | 997,5 | -637,3 | 126,1 | |
|
De væsentligste bevægelser
på udgifts-, indtægts- og anlægsbudgetterne
gennemgås i det følgende.
?
?
?
?
?
?
Væsentlige
bevægelser på driftsbudgettet - udgifter
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 1.721,4 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter som følge
af aktiedispositioner, heraf merudgifter på 296,3 mio. kr.
som følge af konvertering af hybrid kernekapital til aktier
i Vestjysk Bank A/S og 1.247,8 mio. kr. som følge af
køb af aktiver i DONG Energy A/S, da en af
mindretalsaktionærerne valgte at gøre brug af put
optionen. Endvidere er der optaget nettomerudgifter på 374,6
mio. kr. i forbindelse med indskud af ejendomme i Statens
Ejendomssalg A/S. Herudover nedbringes videreførslerne
på § 7.12.03. Fonden for Velfærdsteknologi med
106,3 mio. kr., idet midlerne er tilført Justitsministeriet
vedr. Video 3-projektet.
Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervs-
og Vækstministeriet på 460,7 mio. kr. kan blandt
andet henføres til et tab på kreditpakken på
333,8 mio. kr. i 2012. Tabet fordeler sig på to banker og
vedrører hybrid kernekapital, som blev givet til danske
pengeinstitutter i forbindelse med kreditpakken i 2009.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 132,3 mio. kr. kan
blandt andet henføres til merudgifter på 50,7 mio. kr.
til retssager, merudgifter på 34,6 mio. kr. til ny lovgivning
om bl.a. selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven
mv., nedsættelse af straffen for overtrædelse af
skatte- og afgiftsloven vedrørende midler på
udenlandske konti mv., merudgifter på 33,6 mio. kr. til
kompensation for købsmoms samt merudgifter på i alt
19,0 mio. kr. til it-projekter.
Nettomerbevillingen på § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
på 598,3 mio. kr. kan blandt andet henføres til
merudgifter på 1.027,4 mio. kr. sfa. midtvejsregulering af
beskæftigelsestilskuddet til kommunerne, merudgifter på
324,2 mio. kr. til regulering af de generelle tilskud til
regionerne, mindreudgifter på 65,8 mio. kr. til regulering af
de generelle tilskud til kommunerne, jf. Akt
114 af 21. juni 2012. Desuden er der mindreudgifter sfa.
nedskrivning af bevilling til kompensation for tilbagebetaling af
grundskyld, jf. akt 44 af. 13. december 2012 og merindtægter
på 242,3 mio. kr., som følger af modregning i
statstilskuddet ved kommuners afståelse af
energivirksomheder.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 664,3 mio. kr.
kan blandt andet henføres til merudgifter på 313,0
mio. kr. til politiets nedskrivning af POLSAG-anlægget, 165,1
mio. kr. som overførsel fra § 35.11.35 Reserve vedr.
udflytning fra asylcentre i relation til merudgifter på
indkvarteringsområdet mv., jf. Akt 39 af
13. december 2012 samt 110,0 mio. kr. som overførsel
fra § 35.11.35 Reserve vedr. udflytning fra asylcentre i
relation til støtteordning til asylansøgeres
frivillig hjemrejse.
Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 121,0 mio. kr.
kan blandt andet henføres til udmøntning af provenu
fra afhændelser af diverse ejendomme på i alt 144,2
mio. kr., herunder udmøntning af provenu fra
afhændelse af Ammunitionsarsenalet på 60 mio. kr.,
jf. Akt 198 af 17. april 2008.
Derudover tilføres Forsvarsministeriet blandt andet 33 mio.
kr. fra § 35.11.31. Reserve til forsvaret, som skal anvendes
til beskyttelse af udsendt personel i Afghanistan, jf. Akt 83 af 24. februar 2011.
Nettomerbevillingen på § 15. Social-
og Integrationsministeriet på 128,4 mio. kr. kan
primært henføres til en merudgift på 170,5 mio.
kr. som følge af aktstykket vedr. statens bloktilskud til
kommunerne. Merudgifterne modgås af andre bevillingsforslag
på § 15.11.79. Reserver og budgetreguleringer, herunder
overførsler af uforbrugte midler til
satsreguleringspuljen.
Nettomindrebevillingen på § 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
på 570,9 mio. kr. kan primært henføres til
overførsler til kommunernes og regionernes bloktilskud,
jf. Akt 114 af 21. juni 2012. Midlerne
vedrører bl.a. afskaffelse af egenbetaling af kunstig
befrugtning, Kræftplan III og pulje til fællesregionale
investeringer i sundheds-it.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
714,3 mio. kr. kan primært henføres til nulstilling af
det kommunale lov- og cirkulæreprogram, budgetgarantireserven
og beskæftigelsestilskuddet på i alt 832,4 mio. kr.,
jf. Akt 114 af 21. juni 2012. Endvidere
optages blandt andet nettomerbevillinger på i alt 58,9 mio.
kr. til akutpakken, jf. Akt 120 af 4. september 2012,
ungepakken, jf. Akt 26 af 13. november
2012 og forhøjelse af bevillingen til jobrotation,
jf. Akt 35 af 29. november 2012.
Nettomindrebevillingen på § 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser på 176,7 mio. kr. kan
blandt henføres til mindreudgifter på 120,6 mio. kr.
til universiteterne vedrørende regulering af
taxametertilskud som følge af aktivitetsændringer og
korrektion af udenlandske gæstestuderende. Endvidere er der
mindreudgifter på 25,1 mio. kr. som følge af
effektiviseringerne i sjette fase af det statslige
indkøbsprogram.
Nettomindrebevillingen på § 20. Ministeriet for Børn og Undervisning
på 164,3 mio. kr. kan primært henføres til
bortfald af 152,3 mio. kr. fra § 20.11.79.25. Reserve til
initiativer i regeringens folkeskolereform. Endvidere
tilføres netto 20,5 mio. kr. fra andre
ministerområder, hvoraf hovedparten kan henføres til
den ændrede ressortfordeling, jf.
kongelig resolution af 3. oktober 2011. Endvidere er der
mindreudgifter på 31,4 mio. kr. som følge af
effektiviseringerne i sjette fase af det statslige
indkøbsprogram.
Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 540,3 mio. kr.
kan primært henføres til et indskud i metroselskabet
på 137,0 mio. kr. samt indskud i Aarhus Letbane I/S på
88,2 mio. kr. Herudover er der optaget en merudgift ifm. med
udmøntning af Aftale om takstnedsættelser og
investeringer til forbedring af den kollektive trafik af 12. juni
2012 på 187,1 mio. kr. Hertil kommer en merudgift på
98,2 overført fra anlægsbudgettets pulje til mere
cykeltrafik til kommunale cykelprojekter.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 2.405,3 mio. kr.
kan primært henføres til, at der overføres
1.000,0 mio. kr. i forbindelse med midtvejsreguleringen af det
kommunale bloktilskud, jf. Akt 114 af 21. juni
2012. Hertil kommer mindreudgifter på 975,1 mio. kr.
som følge af, at en række reserver nulstilles.
Nettomerbevillingen på § 38. Skatter
og afgifter på 600,0 mio. kr. skyldes primært,
at moms- og BNI-bidraget til EU er forøget med 720,0 mio.
kr. Merudgiften skyldes, at EU-Kommissionens skøn for
Danmarks andel af EU's samlede BNI og momsgrundlag i 2012 er
opjusteret. Dertil kommer mindreudgifter på 120,0 mio. kr.
som følge af afregning af told.
?
Væsentlige
bevægelser på driftsbudgettet -
indtægter
Nettomerindtægten på § 7. Finansministeriet på 62,4 mio. kr. kan
henføres til indtægter på 29,4 mio. kr. som
følge af nedlæggelse af Aktieselskabet Stekua i
Likvidation og indtægter på 33,0 mio. kr. fra Danske
Spil A/S' overskud vedrørende spil i Grønland.
Nettomindreindtægten på § 28. Transportministeriet på 66,2 mio. kr.
skyldes primært mindreindtægter vedr. aktieudbytte fra
Posten Norden AB på 68,7 mio. kr.
Nettomerindtægten på § 29. Klima-,
Energi- og Bygningsministeriet på 136,9 mio. kr. kan
primært henføres til forventede indtægter
på 115,0 mio. kr. fra salg af CO2-kvoter vedrørende
kvotehandelsperiode 2013-2020 og luftfartskvoter vedrørende
kvotehandelsperiode 2012-2020, jf. Akt 9 af
11. oktober 2012.
Nettomindreindtægten på § 35. Generelle reserver på 1.000 mio. kr.
kan henføres til en nulstilling af budgetreguleringen
vedrørende omlægning af statslige aktiver.
Nettomerindtægten på § 38. Skatter
og afgifter på 215 mio. kr. kan blandt andet
henføres til en merindtægt på
registreringsafgiften på 900,0 mio. kr. som følge af
opretning af værdigrundlaget for registreringsafgiften ved
salg af leasing- og demobiler. Omvendt er der mindreindtægter
som følge af forhøjelsen af afskrivningsgrundlaget
for investeringer i nye driftsmidler på netto 380,0 mio. kr.
samt mindreindtægter på 205,0 mio. kr. fra told som
følge af EU's tillægs- og ændringsbudgetter for
2012. Endelig er der mindreindtægter på 130,0 mio. kr.
som følge af senere ikrafttræden af
arbejdsskadeafgift.
?
Væsentlige
bevægelser på anlægsbudgettet
Nettomindrebevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 126,2 mio. kr.
kan primært henføres til indtægter fra
afhændelser af diverse ejendomme på i alt 144,2 mio.
kr., herunder indtægter fra provenu fra afhændelse af
Ammunitionsarsenalet på 60 mio. kr., jf.
Akt 198 af 17. april 2008. Derudover overføres bl.a.
netto 18,0 mio. kr. fra Forsvarsministeriets driftsbudget til
Forsvarsministeriets anlægsbudget. Overførslen skyldes
et ændret betalingsafløb vedr. forsvarets
indkøb af nye fregatter.
Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 302,5 mio. kr.
kan primært henføres til indgåelse af kontrakt
om leverance af nyt signalsystem til fjernbanen som led i
Signalprogrammet. Kontraktindgåelse medfører
merudgifter på 488,7 mio. kr. I modsat retning trækker
mindreudgifter, der følger af udmøntning af midler
fra den afsatte pulje til mere cykeltrafik til kommunale
cykelprojekter på 143,8 mio. kr. og udmøntning af
midler som led i indskud i Aarhus Letbane I/S på 51,2 mio.
kr. Herunder er en del af midlerne overført til
driftsudgiftsbudgettet.
Nettomerindtægten på § 29 Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet på 51,8 mio. kr. kan
henføres til indtægter vedrørende salg af jord
og bygninger på Christiania, jf. Akt 89
af 25. juni 2012.
?
Folketingets
videre behandling af FTB
Ovenfor er givet en kortfattet gennemgang
af de væsentligste årsager til
bevillingsændringerne i 2012, som de kommer til udtryk i
forslaget til lov om tillægsbevilling for finansåret
2012. Der henvises i øvrigt til lovforslagets enkelte
bevillingsforslag med de dertil hørende
anmærkninger.
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2012 anbefales til Folketingets velvillige
behandling.