Fremsat den 10. januar 2013 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af regionsloven og lov om
kommunernes styrelse
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om adgang til at budgettere med generelle reserver)
§ 1
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
900 af 30. august 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 21, stk. 5, indsættes
efter »udgifter«: »samt om anvendelse af
generelle reserver«.
§ 2
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 40, stk. 4, indsættes
efter »udgifter«: »samt om anvendelse af
generelle reserver«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Formålet med lovforslaget er at skabe
hjemmel til, at regioner og kommuner kan budgettere med generelle
reserver.
Indholdet af lovforslaget er baseret på
en indstilling fra Økonomi- og Indenrigsministeriets budget-
og regnskabsudvalg. Udvalget har under henvisning til
økonomiaftalen for 2013 mellem regeringen og Danske Regioner
drøftet en række tekniske forhold i regionernes
budgetsystem med relevans i forhold til indførelse af
budgetlovgivningen, herunder bl.a. en vurdering af muligheden for
at kunne budgettere med generelle reserver på det regionale
sundhedsområde. Budget- og regnskabsudvalget er
rådgivende for økonomi- og indenrigsministeren i
spørgsmål om kommunernes og regionernes budget og
regnskab. I budget- og regnskabsudvalget deltager ud over
Økonomi- og Indenrigsministeriet, der har formandskabet,
Danske Regioner, KL, FSR - danske revisorer, Finansministeriet og
Danmarks Statistik.
Budgetloven med indførelse af
udgiftslofter for henholdsvis stat, regioner og kommuner og
lovgivningen i forhold til regioner og kommuner om sanktioner ved
overskridelse af de fastsatte udgiftsrammer, jf. lov nr. 584 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om regionernes finansiering og
lov nr. 585 af 18. juni 2012 om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, har til formål
at foretage en samlet styrkelse af styringen af de offentlige
budgetter. Sanktionslovgivningen har særskilt til
formål at styrke den enkelte regions og kommunes incitamenter
til at overholde de samlede økonomiske rammer.
Den nye lovgivning understreger vigtigheden
af, at regionernes og kommunernes budgetter overholder de aftalte
rammer.
Som led i at understøtte regionernes og
kommunernes økonomistyring er der behov for at etablere
mulighed for at kunne afsætte generelle reserver i budgettet
til uforudsete udgifter. Sikringen af tilstrækkelige reserver
i budgettet er således generelt i tråd med god
økonomistyring.
Det er i øvrigt indtrykket, at der i
dag i nogle kommuner og regioner er en praksis med at
overbudgettere visse konti med henblik på at indbygge
reserver i budgettet. Med lovforslaget er det forventningen, at
disse reserver synliggøres. Selv om reserverne er udtryk for
en vis usikkerhed om udmøntningen af budgettet, er der
herved mulighed for, at budgettets forudsætninger bliver
klarere i forhold til offentligheden.
2.
Gældende ret
Efter gældende regler er der ikke adgang
for regioner og kommuner til at budgettere med generelle reserver.
Ved generelle reserver forstås midler, der ikke er
øremærket til et bestemt formål eller tilknyttet
en bestemt bevilling.
Det antages, at der eksisterer en
retsgrundsætning om, at årsbudgettet i både
regioner og kommuner skal være egnet til realisering, jf.
afsnit 5.2.1 i både "Budget- og regnskabssystem for regioner"
og "Budget- og regnskabssystem for kommuner", der er bilag til
henholdsvis bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision mv. og bekendtgørelse om
regionernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. Dette er
ikke foreneligt med generelle reserver i årsbudgettet, da
disse skal udmøntes og fordeles, inden de kan
realiseres.
Det er tillige forudsat i lov om kommunernes
styrelse, at der ved årsbudgettets vedtagelse er taget
stilling til spørgsmålet om den finansielle
dækning af samtlige udgifter på årsbudgettet,
herunder anlægs- og kapitaludgifter, hvorimod der normalt
ikke er taget stilling til spørgsmålet om
dækning af tillægsbevillinger, der vedtages i
årets løb. Det kan ligeledes heraf sluttes, at der
ikke er adgang til at budgettere med generelle reserver, da der i
modsat fald er taget stilling til, hvordan tillægsbevillinger
skal dækkes. Det bemærkes, at retstilstanden er den
samme på det regionale og det kommunale område, da
regionslovens regler om budget og regnskab i meget vid
udstrækning er baseret på reglerne i den kommunale
styrelseslov.
Det antages dog, at der eksisterer en adgang
til at afsætte reserver/puljer, der i sagens natur ikke kan
fordeles på budgettets øvrige bevillinger, hvis
grundlaget for fordelingen ikke findes på tidspunktet for
vedtagelsen af budgettet. Det gælder f.eks. for regionernes
vedkommende puljer vedrørende meraktivitet på egne
hospitaler, hvor meraktiviteten i forhold til
budgetteringsforudsætningerne først kendes i
løbet af budgetåret.
Derimod må der ikke i budgettet
afsættes puljer/reserver, som savner en nærmere
forklaring eller begrundelse, hvad enten årsagen er
tidsmæssige problemer, manglende kapacitet ved
budgetlægningen, manglende enighed eller lignende.
3.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
økonomi- og indenrigsministeren til at fastsætte
nærmere regler, om regioners og kommuners muligheder for at
budgettere med generelle reserver.
Udmøntningen vil ske i henholdsvis
"Budget- og regnskabssystem for kommuner" og "Budget- og
regnskabssystem for regioner", der er bilag til
bekendtgørelserne om henholdsvis kommunernes og regionernes
budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.
Bl.a. påtænkes der fastsat regler
om, at de generelle reserver kun må udgøre en vis
andel af nettodriftsudgifterne. Hensigten hermed er at undgå
at en væsentlig del af budgettet afsættes som generelle
reserver. Der henvises nærmere herom til bemærkningerne
til lovforslagets §§ 1 og 2.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Indførelsen af en adgang til at
budgettere med generelle reserver kan medvirke til at
understøtte, at regioner og kommuner bedre kan overholde de
vedtagne budgetter.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos Danske Regioner, KL, FSR - danske revisorer,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister og Danmarks Statistik.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | En adgang til at budgettere med generelle
reserver giver bedre muligheder for at overholde vedtagne
budgetter. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslaget indebærer en ændring
af § 21, stk. 5, i regionsloven, hvorved der skabes hjemmel
til, at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
regler om anvendelse af generelle reserver i årsbudgettet og
de flerårige budgetoverslag eller dele heraf.
Reglerne vil blive fastsat i "Budget- og
regnskabssystem for regioner", der er bilag til
bekendtgørelse om regionernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v.
For at undgå at en væsentlig del
af budgettet afsættes som generelle reserver, vil der blive
fastsat regler om, at de generelle reserver maksimalt kan
udgøre en procentdel af nettodriftsudgifterne i
årsbudgettet.
Endvidere vil der blive fastsat regler om, at
adgangen til at budgettere med generelle reserver alene vil omfatte
det regionale sundhedsområde. Derimod vil det regionale
social- og specialundervisningsområde, der er
takstfinansieret, og hvor der er adgang til midlertidige underskud,
der skal udlignes senest 2 år efter, ikke blive omfattet. Det
regionale udviklingsområde er ligesom sundhedsområdet
omfattet af budgetlovgivningen og sanktionslovgivningen, men er
karakteriseret ved at være mere styrbart. Derfor vurderes der
ikke at være behov for at kunne budgettere med generelle
reserver på dette område.
Det er ikke hensigten at ændre på
den eksisterende retstilstand, hvorefter der ved budgetbehandlingen
ikke kan vedtages negative budgetreguleringskonti eller
besparelser, der ikke er henført til en bestemt
bevilling.
En adgang til at budgettere med generelle
reserver på det regionale sundhedsområde vil give
regionerne bedre muligheder for at overholde vedtagne
budgetter.
Til § 2
Adgangen til at budgettere med generelle
reserver foreslås også at gælde for kommunerne,
da der heller ikke på det kommunale område efter
gældende regler er adgang til at budgettere med generelle
reserver, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1. Der er
således en parallel problemstilling på det kommunale
område, hvor der som følge af budgetloven og
sanktionslovgivningen kan være behov for at afsætte
generelle reserver til finansiering af uforudsete udgifter inden
for servicerammen.
Lovforslaget indebærer derfor en
ændring af § 40, stk. 4, i den kommunale styrelseslov
svarende til den foreslåede ændring af § 21, stk.
5, i regionsloven, jf. lovforslaget § 1, nr. 1. Med
ændringen skabes der hjemmel til, at økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af
generelle reserver i årsbudgettet og de flerårige
budgetoverslag eller dele heraf.
Reglerne vil blive fastsat i "Budget- og
regnskabssystem for kommuner", der er bilag til
bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v.
For at undgå at en væsentlig del
af budgettet afsættes som generelle reserver, vil der ligesom
på det regionale område blive fastsat regler om, at de
generelle reserver maksimalt kan udgøre en procentdel af
nettodriftsudgifterne i årsbudgettet.
Endvidere vil der blive fastsat regler om, at
adgangen til at budgettere med generelle reserver alene omfatter de
skattefinansierede områder, dvs. de kommunale
forsyningsvirksomheder undtages, da disse er brugerfinansieret og
ikke er omfattet af budgetloven og sanktionslovgivningen.
Det er ligesom på det regionale
område ikke hensigten at ændre på den
eksisterende retstilstand, hvorefter der ved budgetbehandlingen
ikke kan vedtages negative budgetreguleringskonti eller
besparelser, der ikke er henført til en bestemt
bevilling.
En adgang til at budgettere med generelle
reserver vil ligesom i regionerne give kommunerne bedre muligheder
for at overholde vedtagne budgetter.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Regioner og kommuner vil således kunne afsætte
generelle reserver i årsbudgettet for 2014, der skal
være vedtaget senest den 1. oktober 2013 for regionernes
vedkommende og den 15. oktober 2013 for kommunernes
vedkommende.
1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 900 af 30. august 2012, foretages følgende
ændring: | | | | Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om forholdet mellem indtægter og
udgifter i årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag
eller dele heraf. | | 1. I § 21, stk. 5, indsættes efter
»udgifter«: »samt om anvendelse af generelle
reserver«. | | | | | | § 2 | | | I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012, foretages
følgende ændring: | | | | Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om forholdet mellem indtægter og
udgifter i årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag
eller dele heraf. | | 1. I § 40, stk. 4, indsættes efter
»udgifter«: »samt om anvendelse af generelle
reserver«. | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | |
|