Fremsat den 10. januar 2013 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år og lov om forbud
mod tobaksreklame m.v.
(Krav om billedlegitimation og skiltning
herom samt forbud mod reklame for tobaksvarer på internettet
for specialbutikker)
§ 1
I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020
af 21. oktober 2008, som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni
2010, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2a. Den, der
erhvervsmæssigt sælger tobaksvarer, skal kræve
fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i
tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.
Stk. 2. Den, der
erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige drikkevarer med
en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover, skal
kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis
sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år.
Stk. 3. Den, der
erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige drikkevarer med
en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover, skal kræve
fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i
tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.
Stk. 4. Butikker,
hvor der foregår detailsalg af tobaksvarer og alkoholholdige
drikkevarer, skal ved synlig skiltning, der er udarbejdet af
Sundhedsstyrelsen, informere om, at salg af tobaksvarer og
alkoholholdige drikkevarer kun kan finde sted ved forevisning af
gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at
kunden opfylder aldersgrænserne for salg af tobaksvarer og
alkoholholdige drikkevarer, jf. stk. 1 - 3.
Stk. 5. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler
om udformning, opsætning m.v. af skilte, jf.
stk. 4.«
2. § 5, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Ved straffens udmåling skal det
betragtes som en skærpende omstændighed, at
overtrædelsen er af grov eller gentagen karakter.«
§ 2
I lov om forbud mod tobaksreklame m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 21. oktober 2008, foretages
følgende ændring:
1. § 3, stk. 2, nr. 4, affattes
således:
»Reklame rettet til køberen på
salgssteder, hvor man er specialiseret i salg af piber, pibetobak
og cigarer med undtagelse af salg på internettet.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. september
2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder ændring af lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år og lov om forbud mod tobaksreklame m.v.
De foreslåede ændringer tager
udgangspunkt i regeringens overordnede målsætning om at
forebygge sygdomme, om at fremme større lighed i
sundhedstilstanden og om at bekæmpe rygning blandt unge. De
enkelte forslag gennemgås nærmere nedenfor.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
2.1.
Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år
Lovforslaget er en udmøntning af den
politiske aftale af 21. april 2012 om en styrket
forebyggelsesindsats på tobaksområdet og om rygestop
mellem regeringen og Enhedslisten.
Lovforslaget har til formål at sikre en
styrket håndhævelse af lov om forbud mod salg af tobak
og alkohol til personer under 18 år.
Børn og unges rygevaner har i en
årrække udviklet sig i en positiv retning. Men den
positive udvikling med færre og færre helt unge rygere
er stagneret siden 2006. Siden 2006 har det således
nogenlunde konstant været ca. 1 ud af 10 af de
15-årige, der ryger hver dag. Det viser
Skolebørnsundersøgelsen fra 2010.
Lovforslaget indgår således som et
væsentligt led i regeringens indsats for at bekæmpe
rygning blandt unge, jf. regeringsgrundlaget »Et Danmark, der
står sammen« fra oktober 2011. Lovforslaget skal blandt
andet ses i sammenhæng med forbud mod at ryge
indendørs og udendørs i børneinstitutioner,
skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud af
treårige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder og
lign. , der fortrinsvis har optaget børn og unge under 18
år, jf. lov nr. 607 af 18. juni 2012 om røgfri
miljøer, og med satspuljeaftalen på
sundhedsområdet for 2012-2015. Med denne aftale er der afsat
16 mio. kr. i perioden 2012-2015 til bekæmpelse af rygning
blandt udsatte unge, herunder til udarbejdelse af et fælles,
nationalt forpligtende koncept. Heraf er der afsat 3 mio. kr. til
centrale aktiviteter og 13 mio. kr. til ansøgningspulje.
Hertil kommer, at danske unge fortsat er
blandt de unge, som drikker mest i Europa, og at nogle unges
alkoholvaner er præget af, at de drikker meget alkohol
på en gang.
En bedre håndhævelse af
aldersgrænserne for butikssalg af alkoholholdige drikkevarer
til personer under 18 år vil medvirke til at
understøtte en udskydelse af de unges alkoholdebut og
begrænse de unges alkoholforbrug. Lovforslaget sigter
således mod at bidrage til at understøtte, at danske
børn og unge ikke drikker alkohol.
Med lovforslaget vil regeringen således
sikre en bedre håndhævelse af reglerne for salg af
tobak og alkohol for at beskytte børn og unge mod de
sundhedsskadelige konsekvenser ved rygning og indtagelse af
alkohol. Videre tager lovforslaget sigte på at beskytte
blandt andet den gruppe børn og unge, der ikke altid har de
fornødne ressourcer, den viden og det netværk, der
skal til for at træffe sunde valg.
2.2. Forbud
mod tobaksreklame på internettet for specialbutikker
Lov om tobaksreklame m.v. (tobaksreklameloven)
er en implementering af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/33/EF af 26. maj 2003 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om reklame
for tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse
(tobaksreklamedirektivet).
Tobaksreklamedirektivet indeholder et direkte
forbud mod reklame i forbindelse med detailsalg på
internettet i modsætning til tobaksreklameloven, der ikke kan
anses for at indeholde et lignende reklameforbud for så vidt
angår salgssteder, hvor man er specialiseret i salg af piber,
pibetobak og cigarer, jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 4,
idet der efter lovens § 3, stk. 1, i øvrigt
gælder et generelt reklameforbud for tobaksvarer.
For at bringe den danske retstilstand i
overensstemmelse med tobaksreklamedirektivet foreslås, at
tobaksreklameloven ændres således, at
undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 2, nr. 4, ikke
omfatter salg fra internettet.
3.
Lovforslagets indhold
3.1
Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år
3.1.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008, som
ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010, at tobaksvarer ikke
må sælges til personer under 18 år.
Det fremgår videre af lovens
§ 1, stk. 2, at der ved tobaksvarer
forstås:
1) Varer, der er
bestemt til at ryges, indsnuses, suttes eller tygges, hvis de helt
eller delvis er fremstillet af tobak.
2) Varer, der
fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning.
Af lovens § 2, stk. 1,
fremgår, at alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover ikke må
sælges til personer under 16 år fra butikker, hvor der
foregår detailsalg.
Videre fremgår det af lovens
§ 2 stk. 2, at alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover ikke må
sælges til personer under 18 år fra butikker, hvor der
foregår detailsalg.
Forbuddet mod salg af tobaksvarer til personer
under 18 år gælder således alle steder, hvor der
sælges tobaksvarer, dvs. både i butikker, der har
detailsalg, og på restauranter, hoteller, barer m.v. Derimod
gælder lovens forbud mod salg af alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover til
personer under 16 år kun butikker, hvor der foregår
detailsalg. Det samme gælder forbuddet mod salg af
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
16,5 og derover til personer under 18 år. Dette skyldes, at
der i restaurationsloven allerede er et forbud mod
udskænkning af alkohol til personer under 18 år, jf.
§ 29 i lovbekendtgørelse nr. 135 af 18. januar
2010 om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
Efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 5, stk. 1, straffes med bøde den
butiksindehaver, restauratør, hotelvært,
kantineindehaver m.v., der overtræder §§ 1 og
2 i loven. Videre fremgår, at der ved udmålingen af
bøde skal tages særligt hensyn til, om
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig i grov eller gentagen
overtrædelse af §§ 1 og 2. Bestemmelsen i
straffelovens § 23 om medvirken finder ikke
anvendelse.
Af lovens § 5, stk. 2,
fremgår, at selskaber m.v. (juridiske personer) kan
pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Ansvaret for, at forbuddet mod salg af
tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer til personer under
henholdsvis 16 og 18 år overholdes, påhviler alene
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. Bestemmelsen indebærer, at hverken
ansat personale eller den unge kan straffes for henholdsvis at
sælge eller købe tobak og alkohol i strid med loven.
Det samme gælder en bestyrer, der ikke er forpagter, hvorimod
en forpagter kan straffes efter bestemmelsen.
Personer, der medvirker til overtrædelse
af salgsforbuddet ved at tilskynde butiksindehaveren,
restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v.
til at sælge tobaksvarer eller alkoholholdige drikkevarer til
personer under 18 år i strid med loven, vil heller ikke kunne
straffes. Heller ikke kammerater, der er fyldt 18 år, og som
hjælper personen under 18 år med at købe
tobaksvarer eller alkoholholdige drikkevarer i strid med loven, vil
kunne straffes. Det samme gælder forældre, der beder en
person under 18 år om f.eks. at købe tobaksvarer eller
alkoholholdige drikkevarer hos en købmand i strid med lovens
§§ 1 og 2.
Afgrænsningen af den personkreds, der
kan straffes for overtrædelse af loven, er nærmere
beskrevet i det oprindelige forslag til lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 16 år, jf. L 95 som
fremsat den 26. november 2003.
Det er en betingelse for at straffe
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. efter lovens § 5, at denne har
handlet forsætligt eller uagtsomt, jf. straffelovens
§ 19. Butiksindehaveren, restauratøren,
hotelværten, kantineindehaveren m.v. vil således kunne
straffes for overtrædelse af §§ 1 og 2, hvis
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. selv har solgt tobak eller alkohol til
børn og unge, jf. § 1 og § 2,
stk. 1 og 2. Butiksindehaveren, restauratøren,
hotelværten, kantineindehaveren m.v. vil efter
omstændighederne endvidere kunne straffes, hvis vedkommende
har undladt at instruere personalet om ikke at sælge tobak og
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
16,5 og derover til personer under 18 år og ikke at
sælge alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 1,2 eller derover til personer under 16 år, jf.
§ 1 og § 2, stk. 1 og 2, eller har undladt
at føre fornødent tilsyn og kontrol med lovens
overholdelse.
Det forudsættes, at en
overtrædelse af lovens bestemmelser som udgangspunkt straffes
med en bøde på 2.000 kr. i
førstegangstilfælde og henholdsvis 5.000 kr. og 10.000
kr. i anden- og tredjegangstilfælde, jf. de specielle
bemærkninger til det oprindelige lovforslag til lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, jf. L
95 som fremsat den 26. november 2003.
De angivne straffeniveauer er vejledende og
kan fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger formildende eller skærpende
omstændigheder.
3.1.2.
Overvejelser og forslag
Det er i dag for let for unge under 18
år at købe tobak og alkohol på trods af
forbuddet mod at sælge tobak og alkohol til personer under 18
år.
Det er butiksindehaveren,
restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v.,
og butikspersonalet, som skal sikre, at der ikke sælges tobak
og alkohol til børn og unge under 18 år i strid med
reglerne i §§ 1 og 2.
Da det kan være vanskeligt at
bedømme en ung persons alder, dvs. om kunden er 18 år,
16 år eller yngre, foreslås, at det præciseres,
at den, der erhvervsmæssigt sælger tobaksvarer og
alkoholholdige drikkevarer, i tilfælde af tvivl om, at kunden
opfylder lovens aldersgrænser, skal forlange at få
fremvist gyldig billedlegitimation. Det vil sige, at det
fastslås i lovteksten, at sælgeren har pligt til
at få bekræftet kundens alder, hvis sælgeren er i
tvivl om, at kunden er fyldt 18 år ved køb af
tobaksvarer, jf. § 1 og henholdsvis 16 og 18 år ved
køb af alkoholholdige drikkevarer afhængigt af
alkoholvolumenprocenten, jf. § 2, stk. 1 og 2.
Formålet med § 2 a,
stk. 1-3 er således, at understøtte lovens
§§ 1 og 2 om forbud mod salg af tobaksvarer og
alkoholholdige drikkevarer til personer under 18 år.
For yderligere at bistå butikker, hvor
der foregår detailsalg, i at sikre at salg af tobak og
alkohol til unge sker i overensstemmelse med lovgivningen,
foreslås, at der stilles krav til obligatorisk skiltning,
således at butikker med detailsalg fremover ved synlig
skiltning skal informere om, at salg af tobak og alkohol kun kan
finde sted, hvis kunden viser gyldig billedlegitimation, hvis
sælgeren er i tvivl om, at kunden opfylder lovens
aldersgrænser.
Med forslaget til ændring af lovens
§ 5 ønsker regeringen at præcisere, at det
ved udmåling af straffen for overtrædelse af lovens
§§ 1 og 2 skal betragtes som en skærpende
omstændighed, at butiksindehaveren, restauratøren,
hotelværten, kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig i
en grov eller gentagen overtrædelse af bestemmelserne.
Samtidig foreslås strafniveauet i
normalsituationer skærpet. For at anspore til øget
selvjustits på salgssteder foreslås det at hæve
bødestørrelserne ved overtrædelse af lovens
§§ 1-2. Sammenholdt med den gældende
bestemmelse i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år svarer regeringens forslag til ca. en
fordobling af de aktuelle bødetakster. Med lovforslaget vil
bødestørrelserne fremover være henholdsvis
5.000 kr. for førstegangstilfælde, 10.000 kr. for
andengangstilfælde og 20.000 kr. for
tredjegangstilfælde.
Ved udmåling af den enkelte bøde
skal det betragtes som en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen af lovens §§ 1 og 2 er af grov
eller gentagen karakter. Hvis der således i et
førstegangstilfælde er flere forhold til samtidig
pådømmelse (gentagen karakter), eller hvis forholdet i
øvrigt kan betegnes som værende af grov karakter, vil
bøden som udgangspunkt skulle udmåles til et
højere beløb end den nævnte strafposition
på 5.000 kr. I tilfælde af en ny sag mod samme person
vil de anførte strafpositioner på ny gælde, dog
således at overtrædelse af grov eller gentagen karakter
også i anden- og tredjegangstilfælde som udgangspunkt
vil betyde en forhøjelse af bøden i forhold til de
anførte strafpositioner.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat -
også i andre tilfælde end de, hvor ovennævnte
skærpende omstændigheder gør sig gældende
- bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Forslaget om højere bødestraffe
og pligten til at forlange billedlegitimation fremvist, hvis
sælgeren er i tvivl om kundens alder, skal ses som en del af
en større og samlet forebyggelsesindsats på
tobaksområdet, og har som formål at beskytte
børn og unge mod de sundhedsskadelige konsekvenser ved
rygning og indtagelse af alkohol.
Med lov nr. 607 af 18. juni 2012 om lov om
ændring af lov om røgfri miljøer er der fastsat
en tilsvarende forhøjelse af bødetaksterne ved
overtrædelse af lov om røgfri miljøer, som er
præciseret i de specielle bemærkninger til forslag til
lov om ændring af lov om røgfri miljøer, jf. L
186 om ændring af lov om røgfri miljøer som
fremsat den 9. maj 2012.
Med det forhøjede bødeniveau
sendes et kraftigt signal til butiksindehaveren,
restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v.
om, at salg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer skal ske i
overensstemmelse med reglerne i lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år.
Det er regeringens opfattelse, at
højere bødestørrelser ved overtrædelse
af bestemmelserne i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år kan medvirke til øget
overholdelse af lovens bestemmelser.
3.2 Forbud
mod tobaksreklame på internettet for specialbutikker
3.2.1
Gældende ret
Lov om tobaksreklame m.v. (tobaksreklameloven)
er en implementering af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/33/EF af 26. maj 2003 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om reklame
for tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse
(tobaksreklamedirektivet).
Det fremgår direkte af
tobaksreklamedirektivet, at reklame ikke er tilladt i forbindelse
med informationssamfundets tjenester, medmindre der er tale om
henvendelser udelukkende til fagfolk eller folk i tredjeland.
Ifølge lov om tobaksreklame m.v. er
alle former for tobaksreklame forbudt, dog med de få
undtagelser, der er nævnt i lovens § 3,
stk. 2, nr. 1-6. Således fastslår
tobaksreklamelovens § 3, stk. 2, nr. 4, at reklame
rettet til køberen på salgssteder, hvor man er
specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, er undtaget
fra det generelle reklameforbud. Dette gælder også
butiksfacader.
Undtagelsen gælder også, hvis
sådanne specialforretninger er placeret i stormagasiner,
forretningscentre o. lign. Den gælder derimod ikke for
specielle stande eller diske i dagligvarebutikker, supermarkeder o.
lign.
Undtagelsesbestemmelsen giver kun en ret for
disse specialbutikker til at reklamere på salgsstedet. Det giver dem ikke tilladelse
til at reklamere andre steder, at uddele annonceblade, at uddele
gratis tobaksvarer osv.
Uanset at bemærkningerne til
tobaksreklameloven ikke omtaler reklamering i forbindelse med salg
på internettet, er bestemmelsen i § 3, stk. 2,
nr. 4, hidtil blevet forstået således, at adgangen til
at reklamere også er gældende for specialiserede
salgssteder på internettet.
Videre fastslår tobaksreklamelovens
§ 3, stk. 3, at reklameforbuddet endvidere ikke
gælder en neutral anbringelse af tobaksvarer i forbindelse
med betalingskasser, barer og lignende. Tobaksvarer må kun
placeres 1) på hylder og i skabe bag ved eller under kassen,
disken, baren eller lignende steder, 2) i bokse, der hænger
over kassen, over baren eller lignende steder, og 3) i specielle
automater, hvortil benyttes kort, der kun forefindes og betales ved
kasserne. Endvidere fastslår lovens § 3,
stk. 4, at hylderne, skabene og boksene ikke må få
en størrelse eller udformning, som giver en reklameeffekt.
§ 3, stk. 3 og 4, finder også anvendelse ved
salg på internettet.
3.2.2.
Overvejelser og forslag
Det foreslås, at adgangen til at
reklamere på internettet for salgssteder, der har
specialiseret sig i salg af piber, pibetobak og cigarer,
bortfalder.
Den foreslåede ændring af
tobaksreklameloven vedrører en af undtagelserne for det
generelle reklameforbud i lov om forbud mod tobaksreklame m.v.
Ifølge lovens § 3, stk. 2, nr. 4, må
der reklameres for tobaksvarer, hvis reklamering er rettet til
køberen på salgssteder, hvor man er specialiseret i
salg af piber, pibetobak og cigarer, idet der efter lovens
§ 3, stk. 1, i øvrigt gælder et
generelt reklameforbud for tobaksvarer.
Imidlertid fremgår det udtrykkeligt af
tobaksdirektivet fra 2003, at reklame for tobaksvarer på
internettet er forbudt, jf. artikel 3(2), hvorefter reklame, der
ikke er tilladt i pressen og andre trykte publikationer, ikke er
tilladt i forbindelse med informationssamfundets tjenester. Den
hidtidige forståelse af tobaksreklameloven er således
ikke i overensstemmelse med tobaksreklamedirektivet.
Regeringen ønsker at bringe den danske
retstilstand i overensstemmelse med tobaksreklamedirektivets
artikel 3(2). På denne baggrund foreslås det, at det
tydeliggøres i lovteksten, at undtagelsesbestemmelsen i
lovens § 3, stk. 2, nr. 4, alene omfatter
butiksudsalgssteder, hvor butikken er specialiseret i salg af
piber, pibetobak og cigarer. Det betyder, at
undtagelsesbestemmelsen alene omfatter reklame rettet til
køberen på fysiske butiksudsalgssteder, herunder
butiksfacader, hvor butikken har specialiseret sig i salg af piber,
pibetobak og cigarer.
Med lovforslaget vil en neutral visning af
tobaksvarer og angivelse af pris på tobaksvarer på
internettet i forbindelse med salgsfunktionen fortsat være
tilladt, jf. lovens § 3, stk. 3 og 4.
4.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indebærer obligatorisk
skiltning i butikker, hvor der foregår detailsalg af
tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer. Udgifterne til
produktion og distribution af de obligatoriske skilte afholdes
inden for de eksisterende økonomiske rammer på
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses ressortområde.
Udgifterne hertil forventes at udgøre ca. 500.000 kr.
De kontrolmæssige opgaver i relation til
håndhævelse af loven om en aldersgrænse for salg
af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer og af
tobaksreklameloven forudsættes fortsat løst inden for
bestående ressourcemæssige rammer.
5.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indebærer obligatorisk
skiltning i butikker, hvor der foregår detailsalg af
tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer. De obligatoriske skilte,
der skal informere om, at salg af tobaksvarer og alkoholholdige
drikkevarer kun kan finde sted, hvis kunden viser gyldig
billedlegitimation, såfremt sælgeren er i tvivl om, at
kunden opfylder lovens aldersgrænser, skal kunne rekvireres
gratis af det enkelte salgssted via Sundhedsstyrelsen.
Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv regulering
(TER), der vurderer de administrative
omstillingsomkostninger ved skiltning til at udgøre ca. 10
minutter pr. salgssted. Team Effektiv
regulering (TER) har tidligere opgjort, at antallet af
dagligvarebutikker er ca. 2200, antallet af tankstationer ca. 1100
og antallet af kiosker ca. 3000. Team
Effektiv regulering (TER) antager, at disse salgssteder
repræsenterer størstedelen af de berørte
virksomheder, og dermed at de administrative
omstillingsomkostninger for dagligvarebutikker (ca. 360 timer),
tankstationer (ca. 180 timer) og kiosker (ca. 500 timer) samlet set
vil udgøre ca. 1000 timer på samfundsniveau
årligt.
6.
Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
7.
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget om ændring af
tobaksreklameloven er medtaget for at sikre overensstemmelse mellem
dansk lovgivning og tobaksreklamedirektivet, jf. pkt. 2.2
ovenfor.
9.
Høring
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Alkohol & Samfund,
Blå Kors Danmark, Bryggeriforeningen, BUPL,
Børnerådet, Coop Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Danisco Distillers, Danske Regioner, Dansk Center
vedr. Alkoholisme og andre
Afhængighedssygdomme (DCAA), Dansk Erhverv, Dansk
Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF), De Samvirkende Købmænd,
DSB, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Socialchefer, Foreningen GODA, HK-Handel, Hotel - Restaurant &
Turisterhvervet (HORESTA), KFUM's Sociale Arbejde i Danmark,
Komiteen for Sundhedsoplysning, KL, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen Lænken,
Lægeforeningen, Nærbutikkernes Landsforening, Phillip
Morris ApS, Red Barnet, Rigspolitichefen, Skole & Samfund, Vin
og Spiritusorganisationen i Danmark og Tobaksindustrien.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Den økonomiske engangsudgift til
produktion og distribution af obligatoriske skilte til butikker,
hvor der foregår detailsalg af tobaksvarer og alkoholholdige
drikkevarer, forventes at udgøre ca. 500.000 kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Den administrative omstillingsomkostning
ved obligatorisk skiltning i butikker, hvor der foregår
detailsalg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer, forventes
at udgøre ca. 10 minutter pr. salgssted m.v. og ca. 1.000
timer på samfundsniveau. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen konsekvenser | Den administrative omstillingsomkostning
ved obligatorisk skiltning på salgssteder, hvor der
foregår detailsalg, forventes at udgøre ca. 10
minutter pr. salgssted m.v. og ca. 1.000 timer på
samfundsniveau. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Forholdet til EU-retten | Forslaget om ændring af
tobaksreklameloven er medtaget for at sikre overensstemmelse mellem
loven og tobaksreklamedirektivet. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
I stk. 1
fastsættes, at den, der erhvervsmæssigt sælger
tobaksvarer, har pligt til at kræve fremvisning af gyldig
billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er
fyldt 18 år.
I stk. 2
fastsættes, at den, der erhvervsmæssigt sælger
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 eller derover, har pligt til at kræve fremvisning af
gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at
kunden er fyldt 16 år.
I stk. 3
fastsættes, at den, der erhvervsmæssigt sælger
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
16,5 eller derover, har pligt til at kræve fremvisning af
gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at
kunden er fyldt 18 år.
I tilfælde hvor sælgeren er i
tvivl om, at kunden opfylder lovens aldersgrænser,
påhviler det således sælgeren, det vil bl.a. sige
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v., og ansat personale, jf. stk. 1-3, at
få bekræftet kundens alder. Det betyder, at den
nævnte personkreds skal bede om gyldig billedlegitimation i
situationer, hvor sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt
18 år ved salg af tobaksvarer, 16 år ved salg af
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 og derover og 18 år ved salg af alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover.
I tilfælde hvor kunden ikke kan fremvise billedlegitimation
eller fremviser mangelfuld legitimation, skal sælgeren
undlade at gennemføre salget.
Ved ansat butikspersonale m.v. forstås
ekspedienter, medhjælpere m.v. Det er uden betydning, om der
er tale om lønnet eller ulønnet
beskæftigelse.
Et gyldigt legitimationskort kan f.eks.
være et pas, et kørekort, et studiekort eller et
legitimationskort med foto udstedt af kommunen til personer over 16
år, jf. bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2012 om
udstedelse af legitimationskort til personer på 16 år
og derover.
I stk. 4
fastsættes, at butikker, hvor der foregår detailsalg,
ved synlig skiltning skal informere om, at salg af tobaksvarer og
alkoholholdige drikkevarer kun kan finde sted, hvis kunden viser
gyldig billedlegitimation, såfremt sælgeren er i tvivl
om, at kunden opfylder lovens aldersgrænser.
Ved butikker forstås også salg
på internettet.
Bestemmelsen omfatter udelukkende butikker,
hvor der foregår detailsalg, herunder salg på
internettet. Det gælder f.eks. supermarkeder,
dagligvareforretninger, købmænd, kiosker,
tankstationer m.v.
Ved synlig skiltning forstås, at det
umiddelbart skal være muligt at orientere sig om skiltningen
i forbindelse med betalingskasser og lignende.
I stk. 5
bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse til at
fastsætte nærmere regler om udformningen, udstedelsen
og opsætningen af skilte vedrørende krav om
billedlegitimation ved køb af tobaksvarer og alkoholholdige
drikkevarer i tilfælde, hvor sælgeren er i tvivl om,
hvorvidt kunden opfylder alderskravene.
De obligatoriske skilte skal kunne erhverves
gratis af den enkelte butik m.v. hos Sundhedsstyrelsen.
Generelt set vil der i udformningen af
skiltene bl.a. skulle lægges vægt på, at skiltene
er let aflæselige under hensyn til god information.
Til nr.
2
Med den foreslåede ændring af
§ 5 forudsættes det, at
en overtrædelse af lovens §§ 1 og 2 fremover i
normalsituationer i førstegangstilfælde som
udgangspunkt straffes med en bøde på 5.000 kr.
I andengangstilfælde og i
tredjegangstilfælde af overtrædelse af bestemmelserne
forudsættes bøderne i normalsituationer udmålt
til henholdsvis 10.000 kr. og 20.000 kr.
Det præciseres endvidere, at det ved
udmåling af den enkelte bøde skal betragtes som en
skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen af
lovens §§ 1 og 2 er af grov eller gentagen karakter.
Hvis der således i et førstegangstilfælde er
flere forhold til samtidig pådømmelse (gentagen
karakter), eller hvis forholdet i øvrigt kan betegnes som
værende af grov karakter, vil bøden som udgangspunkt
skulle udmåles til et højere beløb end den
nævnte strafposition på 5.000 kr. I tilfælde af
en ny sag mod samme person vil de anførte strafpositioner
på ny gælde, dog således at overtrædelse af
grov eller gentagen karakter også i anden- og
tredjegangstilfælde som udgangspunkt vil betyde en
forhøjelse af bøden i forhold til de anførte
strafpositioner.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat -
også i andre tilfælde end de, hvor ovennævnte
skærpende omstændigheder gør sig gældende
- bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til § 2
Til nr.
1
§ 3,
stk. 2, nr. 4, ændres, således at det alene
er reklame rettet til køberen på
butiksudsalgssalgssteder, herunder butiksfacader, hvor butikken er
specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, der er
undtaget fra det generelle reklameforbud i § 3,
stk. 1.
Ved butiksudsalgssteder forstås fysiske
butiksudsalgssteder og ikke salgssteder på internettet. Det
betyder, at det fremover ikke er tilladt butiksudsalgssteder, hvor
butikken har specialiseret sig i salg af piber, pibetobak og
cigarer, at reklamere for tobaksvarer på internettet.
Reklameforbuddet på internettet gælder også
online tobaksudsalgssteder, hvor man er specialiseret i salg af
piber, pibetobak og cigarer.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. september 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr.
1020 af 21. oktober 2008 som ændret ved lov nr. 707 af 25.
juni 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 2.
Alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 eller derover må ikke sælges til personer under 16
år fra butikker, hvor der foregår detailsalg. Stk. 2.
Alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
16,5 og derover må ikke sælges til personer under 18
år fra butikker, hvor der foregår detailsalg. | | 1. Efter § 2 indsættes: »§ 2a. Den, der
erhvervsmæssigt sælger tobaksvarer, skal kræve
fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i
tvivl om, at kunden er fyldt 18 år. Stk. 2.
Den, der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller
derover, skal kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation,
hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 16
år. | | | Stk. 3.
Den, der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover,
skal kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis
sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år. | | | Stk. 4.
Butikker, hvor der foregår detailsalg af tobaksvarer og
alkoholholdige drikkevarer, skal ved synlig skiltning, der er
udarbejdet af Sundhedsstyrelsen, informere om, at salg af
tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer kun kan finde sted ved
forevisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i
tvivl om, at kunden opfylder aldersgrænserne for salg af
tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer, jf. stk. 1-3. | | | Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om udformning, opsætning m.v. af skilte,
jf. stk. 4.« | | | | § 5. For
overtrædelse af §§ 1 og 2 straffes
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. med bøde. Der skal ved
udmålingen af bøde tages særligt hensyn til, om
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig i grov eller gentagen
overtrædelse af §§ 1 og 2. Bestemmelsen i
straffelovens § 23 finder ikke anvendelse. | | 2. § 5, stk. 1, 2. pkt., affattes
således: »Ved straffens udmåling skal det
betragtes som en skærpende omstændighed, at
overtrædelsen er af grov eller gentagen
karakter.« | Stk. 2. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om forbud mod tobaksreklame m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 21. oktober 2008, foretages
følgende ændring: | | | | § 3.
Alle former for reklame for tobaksvarer er forbudt. | | | Stk. 2.
Forbuddet gælder dog ikke: | | | 1) Meddelelser, der udelukkende henvender
sig til fagfolk inden for branchen. | | | 2) Prisskilte for tobaksvarer på
tobaksudsalgssteder. | | | 3) Skilte i tilknytning til
tobaksudsalgssteder med teksten »Tobak«. | | | 4) Reklame rettet til køberen
på salgssteder, hvor man er specialiseret i salg af piber,
pibetobak og cigarer. Dette gælder også
butiksfacader. 5) Brug af et navn, der før den 13.
december 2000 har været anvendt både for tobaksvarer og
andre varer eller tjenesteydelser, til reklame for disse andre
produkter, såfremt navnet fremtræder i en form, hvorved
det tydeligt adskiller sig fra navnets udseende på
tobaksvaren. | | 1. § 3, stk. 2, nr. 4, affattes
således: »Reklame rettet til køberen
på salgssteder, hvor man er specialiseret i salg af piber,
pibetobak og cigarer med undtagelse af salg på
internettet.«. | 6) Brug af et navn, der er kendt fra
tobaksvarer, i reklame for andre varer og tjenesteydelser, hvis den
anden vare eller tjenesteydelse kun markedsføres i et
begrænset geografisk område. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. september
2013. |
|