Fremsat den 19. december 2012 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Økonomisk støtte til
tandproteser til personer med epilepsi)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. L 39 A, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften før § 135
affattes således:
ȯkonomisk
støtte til tandproteser ved ulykkesbetingede tandskader og
tandskader som følge af epileptiske anfald«.
2. I
§ 135 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til tandproteser til
personer med epilepsi i tilfælde af funktionelt
ødelæggende eller vansirende følger af skader
på tænder, mund eller kæber opstået ved et
epileptisk anfald.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2013.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse for skader opstået efter lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at udvide
den eksisterende ordning efter sundhedslovens § 135 om
støtte til tandproteser ved ulykkesbetingede tandskader til
også at omfatte tandskader opstået ved epileptiske
anfald hos personer med epilepsi.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Personer med epilepsi kan undertiden få
skader på tænder, mund eller kæber ved et
epileptisk anfald. Der vil oftest være tale om skader, der
skyldes fald eller trykpåvirkninger, fordi personen bider for
hårdt sammen under krampeanfaldet. Personer med epilepsi kan
derfor have betydelige udgifter til tandpleje, herunder
først og fremmest til tandproteser (tandprotetiske
erstatninger).
Tandskader, der opstår hos personer med
epilepsi ved et epileptisk anfald, er ikke omfattet af den
eksisterende ordning i sundhedslovens § 135 om
økonomisk støtte til ulykkesbetingede tandskader. Det
skyldes, at sådanne skader ikke anses for at være en
følge af et ulykkestilfælde - men en følge af
personens tilgrundliggende sygdom (epilepsi).
Men henblik på at sikre, at denne gruppe
af borgere, der som følge af deres særlige og kroniske
sygdom er i risiko for at få svære skader på
tænder, mund og kæber, ikke er ringere stillet i
økonomisk og behandlingsmæssig henseende end borgere,
der rammes af tandskader i forbindelse med en ulykke, har
regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten som en del af finansloven
for 2013 på sundhedsområdet indgået
følgende aftale:
»Regeringen og
Enhedslisten er […] enige om, at lade epilepsipatienter
blive omfattet af den eksisterende ordning efter sundhedslovens
§ 135, hvorefter ulykkesbetingede skader behandles
vederlagsfrit.«
Formålet med dette lovforslag er at
udmønte denne aftale og dermed give personer med epilepsi,
der får skader på tænder, mund eller kæber
ved et epileptisk anfald, ret til at modtage økonomisk
støtte til behandling af skaderne i overensstemmelse med den
gældende ordning i sundhedslovens § 135 om
støtte til ulykkesbetingede tandskader.
Ved at indføre et bedre tandplejetilbud
til denne udsatte patientgruppe vil lovforslaget også
medvirke til at forebygge ulighed i tandsundhed.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 135 skal kommunalbestyrelserne yde
økonomisk støtte til tandproteser til personer i
tilfælde af funktionelt ødelæggende eller
vansirende følger af ulykkesbetingede skader på
tænder, mund eller kæber. Støtten ydes
uafhængigt af personens indkomst eller formueforhold.
Støtten til tandproteser omfatter
støtte til erstatning for én eller flere manglende
eller beskadigede tænder, samt skader opstået på
tandproteser. Det vil sige faste proteser i form af kroner, broer
og implantater samt aftagelige proteser i form af del- eller
helproteser.
Der er i bekendtgørelse nr. 179 af 28.
februar 2012 om tandpleje fastsat nærmere regler om tildeling
af støtte til tandproteser efter sundhedslovens
§ 135.
Det fremgår således af
bekendtgørelsens § 17, stk. 2 og 3, at der
kun kan ydes støtte i henhold til ordningen, i det omfang
tandskaden ikke er dækket af en forsikring, og kun til
behandling, der er i overensstemmelse med tandsættets status
og vedligeholdelsesniveau.
Det fremgår desuden af § 17,
stk. 4, i bekendtgørelsen, at patienten kan få
refunderet et beløb svarende til prisen på den
behandling, som kommunen har godkendt støtte til, hvis
patienten ønsker en anden behandling end den, der er
bevilliget støtte til.
Endelig fremgår det af
bekendtgørelsens § 17, stk. 5, at der ikke
ydes støtte til reparation eller udskiftning af en tidligere
bevilliget tandprotese.
Herudover har Sundhedsstyrelsen i vejledning
nr. 10128 af 30. juni 2006 om omfanget af og kravene til den
kommunale og regionale tandpleje fastsat retningslinjer for
omfanget af og kravene til kommunernes administration af
støtteordningen i sundhedslovens § 135.
Af vejledningen fremgår det bl.a., at
støtten alene ydes til afhjælpning af følger af
pludselige og direkte skadevirkninger og ikke til afhjælpning
af følgerne af ulykkestilfælde, der skyldes sygdom,
herunder epilepsi, som anført ovenfor.
Det fremgår endvidere af vejledningen,
at der ved tildeling af støtte bør lægges
vægt på en umiddelbar tidsmæssig sammenhæng
mellem ulykken og det behandlingsbehov, der er opstået som
følge af den ulykkesbetingede skade, idet formålet med
ordningen er at sikre restituering efter den ulykkesbetingede
skade. Det fremgår således også af vejledningen,
at der ikke ydes støtte til senere opståede skader,
der ikke har umiddelbar sammenhæng med den oprindelige
skade.
Der eksisterer ikke andre ordninger i
sundhedsloven, som giver mulighed for, at personer med epilepsi kan
få dækket følger af skader på
tænder, mund eller kæber, når skaden er
opstået ved et epileptisk anfald. Personer med epilepsi, der
er omfattet af den kommunale omsorgs- eller specialtandpleje, der
er reguleret i sundhedslovens §§ 131-134, vil dog -
på lige fod med andre borgere - kunne få dækket
deres tandskader i overensstemmelse med disse ordninger. Det
gælder også de skader, der måtte opstå ved
et epileptisk anfald. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
der er en højere forekomst af epilepsi hos
udviklingshæmmede borgere. Disse borgere er omfattet af
omsorgs- eller specialtandplejen, men ordningerne vil ikke komme
andre borgere med epilepsi til gode.
3.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås i overensstemmelse med
finanslovsaftalen for 2013 at udvide den eksisterende ordning i
sundhedslovens § 135 om økonomisk støtte
til tandproteser til også at omfatte følger af skader
på tænder, mund eller kæber hos personer med
epilepsi, der er opstået ved et epileptisk anfald. Ved en
person med epilepsi forstås en person, der har gentagne
uprovokerede epileptiske anfald.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
den foreslåede ordning ikke omfatter følger af skader,
der er opstået ved anfald af epileptisk karakter, der ikke er
forbundet med diagnosen epilepsi. Det betyder bl.a., at skader, der
skyldes såkaldt refleksepilepsi, der fx kan være
udløst af fotostimulation eller specielle musikstykker, ikke
er omfattet af ordningen. Ordningen omfatter heller ikke
følger af skader, der opstår i forbindelse med
provokerede krampeanfald udløst af stress, søvnmangel
eller hypoglykæmi hos personer, der ikke har epilepsi.
Personer, der lider af epilepsi, vil som
følge af den foreslåede udvidelse af
støtteordningen få ret til at modtage økonomisk
støtte til tandproteser (tandprotetiske erstatninger) til
afhjælpning af de direkte følger af skader på
tænder, mund og kæber opstået ved et epileptisk
anfald. Der ydes ikke støtte til operative indgreb,
tandregulering eller løbende forebyggende eller behandlende
tandpleje. Der vil endvidere ikke kunne ydes støtte til
afhjælpning af skader på tænder, der kan
henføres til brugen af medicin.
Den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 136, stk. 2, åbner mulighed
for, at ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler om tildeling af støtte efter
§ 135. Der vil med hjemmel i denne bestemmelse blive
fastsat nærmere regler om den nye støtteordning for
personer med epilepsi, der svarer til den gældende regulering
i § 17 i bekendtgørelse om tandpleje.
I den forbindelse vil der bl.a. blive fastsat
regler om, at borgere, der er berettiget til støtte efter
den foreslåede nye ordning for personer med epilepsi, kan
få refunderet et beløb svarende til prisen på
den behandling, som kommunen har godkendt støtte til, hvis
personen ønsker en anden behandling. Det betyder, at
personen - med den kommunale støtte og mod eventuel at
erlægge en egenbetaling - frit kan vælge en anden og
dyrere behandling end den, kommunalbestyrelsen yder støtte
til.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Dansk Epilepsiforening har i 2008 på
baggrund af svenske opgørelser estimeret, at cirka 130
personer med epilepsi i løbet af et år har behov for
tandbehandling som følge af fald og/eller brug af
medicin.
Foreningen har vurderet, at 50 pct. af disse
personer tilhører specialtandplejen. De øvrige 50
pct. skal behandles hos praktiserende tandlæge.
Det skønnes på den baggrund, at
de offentlige merudgifter ved en udvidelse af den eksisterende
ordning efter sundhedslovens § 135 til også at
omfatte tandskader opstået ved epileptiske anfald vil
udgøre 1,0 mio. kr. om året.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det må formodes, at udvidelsen af
ordningen efter sundhedslovens § 135 til at omfatte
skader på tænder, mund eller kæber, der er
opstået ved epileptiske anfald hos personer med epilepsi, vil
medføre, at langt de fleste af de borgere, der vil blive
omfattet af ordningen, vil vælge at tage imod tilbuddet om
økonomisk støtte.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har
ikke oplysninger om, hvor stor en del af de borgere, der vil
være berettiget til økonomisk støtte efter den
foreslåede nye ordning, der i dag afstår helt eller
delvist fra nødvendig tandplejebehandling efter et
epileptisk anfald, fordi de ikke har råd til at gå til
tandlæge eller klinisk tandtekniker.
Da det imidlertid ikke kan udelukkes, at flere
end i dag vil søge behandling for skader, der er
opstået ved et epileptisk anfald, efter indførelsen af
den nye støtteordning, vil forslaget formentlig få
positive økonomiske konsekvenser for de private
tandlæger og kliniske tandteknikere, der står for den
praktiske udførelse af behandlingen. Konsekvenserne vil dog
være begrænsede, når henses til, at den
foreslåede ordning alene vil berøre et meget
begrænset antal borgere. Hertil kommer, at langt de fleste
borgere med epilepsi - i et eller andet omfang - må formodes
allerede i dag at søge behandling for de tandskader, som de
pådrager sig ved et epileptisk anfald.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har begrænsede administrative
konsekvenser for borgerne, idet borgere, der ønsker at
opnå støtte efter den foreslåede ordning, i
samråd med deres tandlæge vil skulle ansøge
kommunalbestyrelsen herom.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk
Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Datatilsynet, De
Offentlige Tandlæger, Epilepsiforeningen, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Patientforeningen Danmark, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen
»danmark« og Videnscenter for Handicap og
Socialpsykiatri.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen. | Kommunale merudgifter på 1 mio. kr.
om året, herunder begrænsede merudgifter til
administration, jf. nedenfor. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen. | Begrænsede administrative
konsekvenser, idet kommunerne vil skulle behandle
ansøgninger om støtte til tandproteser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede positive konsekvenser i
form af en begrænset merindtægt for tandlæger og
kliniske tandteknikere. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Begrænsede administrative
konsekvenser, idet borgeren vil skulle ansøge
kommunalbestyrelsen om støtte. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr.
1
Det foreslås at præcisere
overskriften før § 135 i overensstemmelse med det
foreslåede anvendelsesområde for bestemmelsen.
Til nr.
2
Det foreslås med indsættelsen af
et stk. 2 i § 135 at
indføre en ret for personer med epilepsi til at
oppebære økonomisk støtte til tandproteser
(tandprotetiske erstatninger) i tilfælde af funktionelt
ødelæggende eller vansirende følger af skader
på tænder, mund eller kæber, der er opstået
ved et epileptisk anfald.
De skader, der vil kunne opnås
støtte til at få afhjulpet, er først og
fremmest skader, der skyldes fald eller kraftpåvirkninger
under krampeanfaldet, hvorved der fx kan være opstået
skader på tænder i form af frakturer af kroner eller
tandrødder, tandtab mm.
Der vil ikke være mulighed for at
opnå økonomisk støtte til andre typer af
skader, herunder skader på tænder, der kan
henføres til brugen af medicin. Der vil heller ikke kunne
ydes støtte til operative indgreb, tandregulering eller
løbende forebyggende eller behandlende tandpleje.
Endvidere ydes støtten kun til
afhjælpning af direkte skadevirkninger og ikke til senere
opståede skader, der ikke har umiddelbar sammenhæng med
den oprindelige skade. Der vil heller ikke kunne ydes støtte
til reparation eller udskiftning af en tidligere bevilget
tandprotese (tandprotetiske erstatninger), medmindre denne
beskadiges ved et efterfølgende nyt epileptisk anfald.
Den foreslåede støtte til
personer med epilepsi vil skulle ydes af kommunalbestyrelserne
efter ansøgning fra den enkelte borger. I praksis vil
borgerens tandlæge skulle udarbejde et behandlingsoverslag,
der sendes til kommunen til godkendelse. Der vil desuden skulle
foreligge lægelig dokumentation for sygdom (epilepsi) og
erklæring fra egen tandlæge med journaloptegnelser, der
kan dokumentere, at der er opstået en tandskade ved et
epileptisk anfald.
Hvis borgeren ønsker en anden og dyrere
behandling end den, kommunen har godkendt støtte til, kan
vedkommende få refunderet det godkendte beløb i
kommunen og selv betale resten.
Der henvises desuden til pkt. 3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
§ 2
Det foreslås at loven skal træde i
kraft den 1. februar 2013 og finde anvendelse for skader, der er
opstået efter lovens ikrafttræden.
§ 3
Sundhedsloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men dele af loven,
herunder den gældende bestemmelse i § 135, kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Det foreslås på
den baggrund, at lovens territoriale anvendelsesområde
fastsættes så det svarer til hovedlovens
anvendelsesområde.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 603 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften før § 135
affattes således: | | | | Økonomisk støtte til
tandproteser ved ulykkesbetingede tandskader | | ȯkonomisk
støtte til tandproteser ved ulykkesbetingede tandskader og
tandskader som følge af epileptiske anfald«. | | | | § 135.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til tandproteser til
personer i tilfælde af funktionelt ødelæggende
eller vansirende følger af ulykkesbetingede skader på
tænder, mund eller kæber. | | | | | | | | 2. I § 135 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder
støtte til tandproteser til personer med epilepsi i
tilfælde af funktionelt ødelæggende eller
vansirende følger af skader på tænder, mund
eller kæber opstået ved et epileptisk
anfald.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2013. | | | Stk. 2.
Loven finder anvendelse for skader opstået efter lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger. | | | |
|