Fremsat den 3. oktober 2012 af
justitsminister Morten Bødskov
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forsøgsordning vedrørende
kommuners håndhævelse af bestemmelser om
cykelparkering)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 565 af 18. juni 2012 og lov nr.
570 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 92 d indsættes før overskriften
før § 93:
Ȥ 92
e. Justitsministeren kan, når det findes
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, efter
høring af politiet tillade kommunalbestyrelser i disses
egenskab af vejbestyrelse eller vejmyndighed at udføre
tidsmæssigt og geografisk begrænsede forsøg med
håndhævelse af bestemmelser om cykelparkering fastsat i
medfør af § 92, stk. 1, nr. 1, og afmærket i
overensstemmelse med regler fastsat i medfør af
§ 95, hvorved kommunen kan flytte en ulovligt parkeret
cykel til et nærmere angivet område i nærheden,
hvortil der er almindelig adgang.
Stk. 2. Flytningen kan
ske uden meddelelse til cyklens ejer eller bruger. Det skal ved
tydelig skiltning på stedet fremgå, at en ulovligt
parkeret cykel vil kunne blive flyttet, samt hvortil flytningen vil
ske. Ved kommunens afgørelse om at flytte en ulovligt
parkeret cykel i forbindelse med forsøg som omhandlet i stk.
1 finder forvaltningslovens § 19 ikke anvendelse.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte vilkår for godkendelse
af forsøgsordninger i medfør af stk. 1.
Stk. 4. Anmodning om
tilladelse til forsøg indsendes af kommunalbestyrelsen til
Justitsministeriet ledsaget af en nærmere beskrivelse af
forsøget.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at
justitsministeren efter ansøgning kan tillade
forsøgsordninger, der indebærer, at kommuner, som
etablerer cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud, inden for
nærmere bestemte rammer får adgang til at
håndhæve de pågældende restriktioner eller
forbud. Sådanne forsøgsordninger vil nærmere
indebære, at kommunerne med justitsministerens tilladelse
får adgang til at flytte en ulovligt parkeret cykel til et
nærmere angivet område i nærheden, hvor cyklens
ejer eller bruger til enhver tid kan hente sin cykel. Flytningen
kan ske, uden at cyklens ejer mv. partshøres og modtager
individuel meddelelse herom.
2. Gældende ret
2.1. I færdselslovens
§§ 28-29 er der fastsat generelle bestemmelser om
standsning og parkering. Ved parkering forstås ifølge
færdselslovens § 2, nr. 16, enhver hensætning
af et køretøj (herunder en cykel) med eller uden
fører. Standsning i kortere tid end 3 minutter, standsning
for af- eller påstigning samt af- eller pålæsning
af gods anses dog ikke for parkering. I praksis vil det formentlig
alene være den almindelige regel i § 28, stk. 1,
om, at standsning og parkering ikke må ske på et
sådant sted eller på en sådan måde, at der
opstår fare eller ulempe for færdslen, der vil kunne
være relevant i forhold til cykler.
Færdselslovens § 28, stk. 1, antages alene at
indebære et forbud mod parkering og standsning, der
medfører større trafikal ulempe end den, som i
almindelighed vil være forbundet med selve hensætningen
af et køretøj på et sted, der er omfattet af
færdselsloven.
2.2. De generelle bestemmelser om
standsning og parkering i færdselslovens
§§ 28-29 suppleres af bestemmelsen i
færdselslovens § 92, stk. 1, hvorefter
vejbestyrelsen eller vejmyndigheden for en offentlig vej
henholdsvis privat fællesvej med politiets samtykke bl.a. kan
træffe bestemmelser om parkering og standsning.
Bestemmelsen i § 92, stk. 1, er i vidt omfang en
videreførelse af § 3 i færdselsloven fra
1932 (lov nr. 129 af 14. april 1932). Efter denne bestemmelse kunne
politiet give bestemmelser til regulering af færdslen
på steder, hvor det skønnedes nødvendigt. Ved
anvisning af parkeringspladser og ved udfærdigelse af
bestemmelser, hvorved offentlig færdsel på en gade, vej
eller plads helt eller delvist blev forbudt, eller hvorved
ensrettet færdsel blev påbudt for alle eller visse
færdselsarter, krævedes dog samtykke fra vedkommende
kommunale myndighed, medmindre den pågældende
foranstaltning var af midlertidig karakter.
Bestemmelsen blev med få ændringer videreført
som § 57, stk. 3, i færdselslov nr. 153 af 24. maj
1955 og som § 92, stk. 1, i færdselslov nr. 287 af
10. juni 1976, inden den ved lov nr. 292 af 28. april 2000 fik sin
nuværende affattelse. Ved lovændringen i 2000 blev
kompetenceforholdet mellem politiet og kommunerne ændret,
således at kompetencen til at træffe
færdselsregulerende foranstaltninger, herunder
vedrørende standsning og parkering, blev flyttet fra
politiet til kommunen (vedkommende vejbestyrelse eller
vejmyndighed), dog med krav om politiets samtykke.
Ud over samtykke fra politiet gælder der for
afgørelser efter § 92, som vedrører
stationspladser eller adgangsveje til stationspladser og
færgelejer, et krav om forhandling med vedkommende jernbane-
eller færgeselskab, jf. herved færdselslovens
§ 92 b.
2.3. Det fremgår ikke
udtrykkeligt af færdselslovens § 92, stk. 1, hvilke
hensyn der lovligt kan lægges vægt på i
forbindelse med en beslutning om at etablere foranstaltninger efter
§ 92, stk. 1. Med udgangspunkt i bestemmelsens ordlyd
må det imidlertid lægges til grund, at der i hvert fald
kan etableres foranstaltninger, der er færdselsmæssigt
begrundet, hvilket vil sige begrundet i hensyn til trafiksikkerhed
og trafikafvikling. Dermed er det imidlertid ikke udelukket, at der
kan indgå andre hensyn end de rent
færdselsmæssige. I lovforslaget til færdselsloven
af 1976 fremgår det således, at der fortsat ikke vil
være noget til hinder for, at der ved beslutning om
foranstaltninger i medfør af § 92, stk. 1,
også tages hensyn til andet end de
færdselsmæssige forhold, f.eks.
miljømæssige hensyn, jf. Folketingstidende 1975-1976,
Tillæg A, spalte 410.
Det følger af det anførte, at en kommune efter
omstændighederne i medfør af § 92, stk. 1,
kan træffe bestemmelse om parkering af cykler, herunder
bestemmelse om forbud mod parkering f.eks. ved flugtveje samt
restriktioner, hvorefter cykler inden for et nærmere
afgrænset område kun må parkeres i de opstillede
cykelstativer. Muligheden udnyttes så vidt vides ikke i dag.
Dette hænger formentlig navnlig sammen med, at det efter
færdselslovens § 92 c, stk. 4, kræves, at
foranstaltninger efter § 92 som udgangspunkt skal
tilkendegives ved afmærkning i overensstemmelse med de
bestemmelser, som transportministeren fastsætter i
medfør af § 95. Der er imidlertid ikke på
nuværende tidspunkt fastsat bestemmelser om afmærkning
af cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud i medfør af
§ 95, hvorfor det i praksis ikke er muligt at opfylde
kravet om anvendelse af godkendt afmærkning i forbindelse med
en sådan regulering.
2.4. Politiet kan i medfør af
færdselslovens § 123, stk. 1, nr. 1, fjerne
køretøjer, herunder cykler, der er henstillet i strid
med gældende bestemmelser om standsning og parkering.
Bestemmelsen giver derimod ikke hjemmel for kommuner til at fjerne
ulovligt parkerede køretøjer.
En beslutning om at fjerne et køretøj er en
afgørelse i forvaltningslovens forstand. Dette betyder
bl.a., at forvaltningslovens § 19 om partshøring
finder anvendelse, ligesom afgørelsen efter almindelige
forvaltningsretlige principper skal meddeles parten for at få
retsvirkning.
2.5. For så vidt angår
forsøgsordninger giver færdselslovens § 92
d, stk. 1, justitsministeren hjemmel til efter høring af
politiet, og når det findes
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at tillade
kommunalbestyrelser i disses egenskab af vejbestyrelse eller
vejmyndighed at udføre tidsmæssigt og geografisk
begrænsede forsøg med færdselsregulerende
foranstaltninger, der ikke kan udføres i medfør af
færdselslovens bestemmelser. Justitsministeren kan i
forbindelse med sådanne forsøg fravige visse
bestemmelser i færdselsloven, jf. nærmere
§ 92 d, stk. 1.
Det fremgår af færdselslovens § 92 d, stk.
2, at anmodning om tilladelse til forsøg indsendes af
kommunalbestyrelsen til Justitsministeriet ledsaget af en
nærmere beskrivelse af forsøget. I forarbejderne til
bestemmelsen er det endvidere bl.a. forudsat, at det lokale politi inddrages i
planlægningen af forsøget, at ansøgningen om tilladelse
til forsøget ledsages af politiets vurdering af bl.a. de
færdselssikkerheds- og håndhævelsesmæssige
aspekter, at
ansøgningen herefter skal indgives til Justitsministeriet,
og at ministeriet, inden der
træffes endelig afgørelse, skal høre
Rigspolitiet om den konkrete ansøgning, jf. herved
Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side 4206.
2.6. Som anført har politiet
- men ikke kommunerne - kompetencen til at fjerne ulovligt
parkerede cykler. Der er ikke en hjemmel i færdselsloven
svarende til § 92 d til forsøgsmæssigt at
give kommunerne kompetence til at fjerne ulovligt parkerede cykler.
Færdselsloven indeholder heller ikke hjemmel til i
forbindelse med forsøgsordninger at fravige anden lovgivning
som f.eks. forvaltningsloven.
3. Justitsministeriets overvejelser
3.1. Flere kommuner har over for
Justitsministeriet peget på, at stadigt flere cykler parkeres
uhensigtsmæssigt ved bl.a. indkøbscentre,
uddannelsesinstitutioner samt tog- og metrostationer, til trods for
at der i (nærheden af) disse områder findes ubenyttede
cykelparkeringsmuligheder. Det stigende antal
uhensigtsmæssige parkeringer opleves at være til stor
gene for fodgængere, herunder navnlig handicappede og
ældre, ligesom cyklerne i en katastrofesituation kan forsinke
og vanskeliggøre en redningsaktion.
Kommunerne har på den baggrund fremsat ønske om
på forsøgsbasis at få mulighed for at fjerne
cykler, der holder parkeret i strid med de
cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud, som kommunerne
måtte fastsætte sådanne steder, og således
at en ulovligt parkeret cykel flyttes til et nærmere angivet
område i nærheden, hvor cyklens ejer eller bruger til
enhver tid kan hente sin cykel.
3.2. Justitsministeriet finder, at
der kan være behov for i højere grad at kunne
imødegå generne ved det øgede antal af cykler,
der er uhensigtsmæssigt parkeret. Det er i den forbindelse
Justitsministeriets opfattelse, at hensynet til bl.a. friholdelse
af flugtveje og hensynet til sikring af rimelige adgangsforhold for
øvrige trafikanter vil kunne berettige, at en
uhensigtsmæssigt parkeret cykel flyttes til en fri plads i
nærheden.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der er
grundlag for at imødekomme kommunernes ønske om at
kunne fjerne ulovligt parkerede cykler for på den måde
at håndhæve cykelparkeringsrestriktioner eller
-forbud.
En sådan form for håndhævelse rejser samtidig
visse spørgsmål af retssikkerhedsmæssig
karakter, da fjernelse af en cykel indebærer et indgreb over
for den pågældende ejer mv. Justitsministeriet finder
derfor, at der bør stilles krav om tydelig skiltning med
oplysning om, at en ulovligt parkeret cykel vil kunne fjernes, og
med oplysning om, hvortil cyklen flyttes. Justitsministeriet finder
endvidere, at en sådan adgang for kommunerne til at fjerne
cykler i første omgang bør indføres som en
forsøgsordning. Formålet med at etablere en
forsøgsordning er at indhente erfaringer, der kan danne
grundlag for en vurdering af, om der kan og bør etableres en
permanent ordning, som fungerer tilfredsstillende i praksis.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at det i praksis ikke
vil være muligt for en kommune at håndhæve
bestemmelser om cykelparkering fastsat i medfør af
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, ved at
opkræve en parkeringsafgift, da det - i modsætning til
hvad der gælder for registrerede motordrevne
køretøjer - ikke umiddelbart vil være muligt at
identificere ejeren mv. af en ulovligt parkeret cykel, idet der
ikke sker nogen central registrering af cykelejere mv.
De nærmere rammer for forsøgsordningen er beskrevet
nedenfor under pkt. 3.6-3.8.
3.3. Som nævnt ovenfor under
pkt. 2 udnyttes hjemlen i færdselslovens § 92, stk.
1, nr. 1, i dag ikke i praksis til at træffe bestemmelse om
cykelparkering, formentlig fordi der på nuværende
tidspunkt ikke i medfør af færdselslovens
§ 95 er fastsat bestemmelser om afmærkning af
cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud. Det vil derfor
være en forudsætning for gennemførelse af
forsøgsordninger vedrørende håndhævelse
af sådanne bestemmelser fastsat i medfør af
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, at der
tilvejebringes de nødvendige afmærkningsregler.
Færdselslovens § 95 hører under
Transportministeriet, der, hvis lovforslaget vedtages, i givet fald
vil fastsætte regler, der gør det muligt at
afmærke cykelparkeringsrestriktioner og -forbud.
3.4. Med lovforslaget lægges
der op til, at kommunerne i forbindelse med vedtagelse i
medfør af færdselslovens § 92, stk. 1, nr.
1, af konkrete restriktioner eller forbud mod cykelparkering kan
ansøge Justitsministeriet om på forsøgsbasis at
kunne håndhæve den vedtagne regulering ved at flytte
ulovligt parkerede cykler til et nærmere angivet område
i nærheden, hvor cyklens ejer mv. til enhver tid kan hente
sin cykel. Den foreslåede ordning indebærer
således, at kommunerne tildeles en kompetence til at fjerne
ulovligt parkerede køretøjer, som i dag alene
tilkommer politiet, jf. færdselslovens § 123.
Den foreslåede ordning vil kunne anvendes både i
forhold til steder, hvor der er truffet bestemmelse om et egentligt
forbud mod cykelparkering, f.eks. på et areal umiddelbart
foran en nødudgang eller lignende, og i forhold til
nærmere afgrænsede områder, hvor der er fastsat
restriktioner om, at cykelparkering inden for det
pågældende område f.eks. kun må ske i de
opstillede stativer mv. De nævnte forbud og restriktioner
skal i alle tilfælde være fastsat inden for rammerne af
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, og
afmærket i overensstemmelse med de af transportministeren
fastsatte bestemmelser, jf. § 95.
3.5. Baggrunden for forslaget om
alene at indføre hjemmel til en forsøgsordning er, at
en ordning som den skitserede kan give anledning til visse
praktiske problemer. En forsøgsordning vil gøre det
muligt at indhente erfaringer, der kan danne grundlag for en
vurdering af, om der kan og bør etableres en ordning, som
fungerer tilfredsstillende i praksis. Det forudsættes i den
forbindelse, at et forsøg som hovedregel ikke
tidsmæssigt vil kunne udstrækkes ud over, hvad der er
nødvendigt for at gennemføre en evaluering. Dette
bør efter Justitsministeriets opfattelse normalt være
op til maksimalt et år. Det forudsættes dog, at et
forsøg vil kunne forlænges, hvis der er behov for at
indhente yderligere erfaringer, eller hvis der på baggrund af
evalueringen vurderes at være grundlag for at etablere en
permanent ordning, således at forsøget
fortsætter, indtil grundlaget for en sådan ordning er
tilvejebragt.
3.6. Kommunens beslutning om at
flytte en cykel med henblik på at håndhæve
regulering af cykelparkering fastsat i medfør af
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, vil være
en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Dette indebærer, at forvaltningsloven og almindelige
forvaltningsretlige principper vil finde anvendelse i forhold til
sådanne afgørelser, medmindre der ved lov skabes et
udtrykkeligt grundlag for i disse situationer at fravige reglerne.
At forvaltningsloven og almindelige forvaltningsretlige principper
således umiddelbart vil finde anvendelse i forhold til
afgørelser om at flytte ulovligt parkerede cykler,
indebærer navnlig, at kommunen efter forvaltningslovens
§ 19 har pligt til at foretage partshøring af
cyklisten (ejeren/brugeren), inden afgørelsen træffes.
Kommunens afgørelse skal endvidere meddeles cyklisten for at
få retsvirkning.
I praksis vil det imidlertid ikke - medmindre vedkommende
cyklist tilfældigvis er eller kommer til stede - være
muligt at identificere cyklisten, inden cyklen flyttes, da der ikke
sker nogen central registrering af cykelejere mv. Kommunen vil
derfor i realiteten i almindelighed ikke have mulighed for at
partshøre cyklisten eller meddele cyklisten
afgørelsen, før den træffes og fuldbyrdes. Det
er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at skiltning
ikke vil være tilstrækkeligt til at opfylde kravet om
(individuel) meddelelse.
Det vil derfor være nødvendigt at undtage de
konkrete forsøgsordninger fra kravene om partshøring
og afgørelsens meddelelse, for at den foreslåede
ordning vil være anvendelig i praksis.
På denne baggrund foreslås det, at
forvaltningslovens § 19 og kravet om afgørelsens
meddelelse ikke skal finde anvendelse på en kommunes
afgørelse om at flytte ulovligt parkerede cykler i
forbindelse med godkendte forsøgsordninger. Forudsat at
justitsministeren i øvrigt godkender forsøget, vil
kommunen herefter uden forudgående partshøring og
meddelelse af afgørelsen kunne flytte en ulovligt parkeret
cykel til et nærmere angivet område i nærheden,
hvor cyklens ejer mv. til enhver tid kan hente sin cykel.
Det bemærkes, at der i givet fald heller ikke vil
være en formel pligt til at partshøre eller meddele
afgørelsen i de tilfælde, hvor cyklisten er eller
kommer til stede i forbindelse med flytningen. Det vil imidlertid
være naturligt at foretage en mundtlig partshøring af
den pågældende og - hvis en tvangsmæssig flytning
af cyklen herefter fortsat vil være relevant - give den
pågældende meddelelse om flytningen.
Retssikkerhedsmæssige hensyn tilsiger samtidig, at det vil
være et krav, at der skiltes tydeligt med oplysninger om
forsøgsordningen. Skiltningen skal som minimum indeholde
information om, hvilke konsekvenser det har at parkere i strid med
parkeringsreglerne, samt oplysninger om, hvor cyklisten kan afhente
sin cykel. Et sådant krav om skiltning vil bl.a. tage sigte
på at undgå, at udefrakommende trafikanter uden
kendskab til den lokale forsøgsordning bringes i
situationer, hvor de uforvarende udsætter sig for at få
deres cykler flyttet.
3.7. Visse nærmere kriterier
skal være opfyldt, før der kan gives tilladelse til en
forsøgsordning. Hvorvidt disse kriterier, der beskrives i
det følgende, kan anses som opfyldt, må afgøres
konkret i forbindelse med den enkelte ansøgning.
Det vil være en forudsætning for at opnå
tilladelse, at den plads, som cyklen flyttes til, ligger tæt
på det regulerede område. Afstanden mellem det
regulerede område og det område, hvor cyklen flyttes
til, bør således maksimalt være ca. 100 meter.
Hvor særligt tungtvejende grunde taler herfor, kan afstanden
udstrækkes op til ca. 300 meter. Særligt tungtvejende
grunde kan f.eks. foreligge, hvor antallet af cykler er
særligt stort, og mulighederne for at placere flyttede cykler
er begrænsede som følge af områdets
bebyggelsesgrad eller lignende.
Der vil endvidere alene blive meddelt tilladelse, hvis den
ønskede adgang til at flytte cykler fra et område med
cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud er begrundet i
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, friholdelse
af flugtveje eller sikring af rimelige adgangsforhold, herunder for
handicappede og gangbesværede, eller lignende
væsentlige hensyn.
Ved justitsministerens endelige afgørelse af, hvorvidt
tilladelse kan gives, vil det være afgørende, at
forsøget i sin helhed vurderes at være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt. Der vil i den
forbindelse blive lagt betydelig vægt på politiets
udtalelser, som skal vedlægges ansøgningen, jf.
nærmere pkt. 3.8 nedenfor.
Justitsministeren vil i øvrigt kunne fastsætte
vilkår for godkendelsen af et forsøg med
håndhævelse af cykelparkeringsrestriktioner eller
-forbud. Det forudsættes i den forbindelse, at det altid vil
være et vilkår, at ministeren til enhver tid kan
tilbagekalde en tilladelse, hvis forsøget viser sig at have
en effekt, der ikke er færdselssikkerhedsmæssig
forsvarlig.
3.8. Om selve
ansøgningsproceduren foreslås det, at kommunens
anmodning om tilladelse til forsøg skal sendes til
Justitsministeriet til afgørelse. Det vil være en
forudsætning for behandlingen af en ansøgning om
iværksættelse af en forsøgsordning, at det
lokale politi har været inddraget i planlægningen af
forsøget, og at ansøgningen ledsages af politiets
vurdering af forsøgets færdselssikkerhedsmæssige
aspekter og eventuelle konsekvenser for trafikafviklingen.
Det forudsættes i øvrigt, at relevante
berørte parter som f.eks. uddannelsesinstitutioner,
indkøbscentre mv. er blevet hørt i forbindelse med
udfærdigelsen af forsøgsansøgningen. De
berørte parters eventuelle tilkendegivelser eller
bemærkninger i høringssvar, forhandlingsreferater
eller lignende skal vedlægges ansøgningen. Det
bemærkes, at der i forbindelse med selve afgørelsen om
regulering af cykelparkering, jf. færdselslovens
§ 92, stk. 1, nr. 1, hvis afgørelsen
vedrører stationspladser eller adgangsveje til
stationspladser og færgelejer, gælder et krav om
forudgående forhandling med vedkommende jernbane- eller
færgeselskab, jf. herved færdselslovens § 92
b.
Ansøgningen om tilladelse til forsøg
vedrørende håndhævelse af
cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud skal i øvrigt som
minimum indeholde en beskrivelse af forsøget, herunder
baggrunden for forsøget, forsøgets formål og en
sandsynliggørelse af, at formålet vil kunne
opnås. Herudover skal ansøgningen indeholde forventede
konsekvenser i forhold til de nuværende trafikale forhold mv.
samt en beskrivelse af forsøgets evalueringsprogram.
Cyklister skal have en reel mulighed for lovligt at parkere
deres cykler i nærheden af f.eks. tog- og metrostationer,
uddannelsesinstitutioner, indkøbscentre og lignende.
På den baggrund vil der ved forsøg vedrørende
håndhævelse af parkeringsrestriktioner, hvorefter
parkering inden for det regulerede område kun må ske i
opstillede stativer eller lignende, være krav om, at
ansøgningen vedlægges en erklæring fra kommunen
om, at der er et passende antal cykelparkeringsmuligheder i det
regulerede område. Vedrører forsøget alene
steder, hvor der er truffet bestemmelse om et egentligt forbud mod
cykelparkering, f.eks. på et areal umiddelbart foran en
nødudgang, skal der derimod ikke afgives en sådan
erklæring, da der i sagens natur ikke vil skulle kunne
parkeres på et sådant forbudsareal.
Både ved forsøg vedrørende
håndhævelse af parkeringsrestriktioner og ved egentlige
parkeringsforbud vil kommunen desuden skulle erklære, at der
er et passende antal cykelparkeringsmuligheder i det område,
hvortil ulovligt parkerede cykler vil skulle flyttes. De
pågældende erklæringer skal baseres på en
opgørelse af den daglige cykeltrafikmængde og
parkeringskapacitet i førnævnte områder.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil ikke i sig selv have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige, idet der er tale om
en frivillig forsøgsordning. Vælger en kommune at
deltage i forsøgsordningen, vil der kunne være
økonomiske og administrative konsekvenser forbundet hermed
for kommunen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI - Organisation
for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DTU Transport,
Falck, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Kommunernes
Landsforening (KL), Københavns Brandvæsen,
Politiforbundet i Danmark, samtlige byretter, Vestre Landsret,
Østre Landsret, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og
Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
| | | Positive konsekvenser /mindreudgifter | Negative konsekvenser /merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1 (§ 92 e)
Med de foreslåede bestemmelser i § 92 e, stk. 1 og 2,
indføres der hjemmel til, at justitsministeren kan tillade
kommunalbestyrelser at udføre forsøg med
håndhævelse af bestemmelser om cykelparkering fastsat i
medfør af færdselslovens § 92, stk. 1, nr.
1, og afmærket i overensstemmelse med § 95,
således at kommunen uden forudgående partshøring
og meddelelse til cyklens ejer eller bruger kan flytte en ulovligt
parkeret cykel til et nærmere angivet område i
nærheden, hvor cyklens ejer mv. til enhver tid kan hente sin
cykel.
Ved et nærmere angivet område "i nærheden"
forstås, at afstanden mellem det regulerede område og
det område, hvor cyklen flyttes til, normalt bør
være maksimalt ca. 100 meter, men efter
omstændighederne kan udstrækkes op til ca. 300
meter.
Der skal være almindelig adgang til det område,
hvortil en ulovligt parkeret cykel vil blive flyttet, således
at ejeren mv. til enhver tid kan hente sin cykel. Kommunen må
således f.eks. ikke placere cyklen på et sted, som kun
har bestemte "åbningstider", eller fastlåse cyklen,
ligesom kommunen ikke må betinge udlevering af cyklen af, at
den pågældende betaler en afgift eller lignende.
I det område, hvor cykelparkeringsrestriktionerne eller
-forbuddet er etableret, skal der skiltets tydeligt med oplysninger
om forsøgsordningen. Det skal af skiltningen som minimum
fremgå, at en ulovligt parkeret cykel vil kunne blive
flyttet, samt hvortil flytningen vil ske.
Tilladelse til forsøg vil alene blive meddelt, hvis den
ønskede adgang til at flytte cykler fra et område med
cykelparkeringsrestriktioner eller -forbud er begrundet i
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, friholdelse
af flugtveje eller sikring af rimelige adgangsforhold, herunder for
handicappede og gangbesværede, eller lignende
væsentlige hensyn.
Den foreslåede § 92 e, stk.
3, giver justitsministeren hjemmel til i forbindelse med
godkendelsen af et forsøg at fastsætte vilkår
for godkendelsen. Det vil altid være et vilkår, at
ministeren til enhver tid vil kunne tilbagekalde en tilladelse,
hvis forsøget viser sig at have en effekt, der ikke er
færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
Den foreslåede § 92 e, stk.
4, fastslår, at anmodning om tilladelse til
forsøg skal indsendes af kommunalbestyrelsen til
Justitsministeriet.
Det vil være en forudsætning for behandlingen af en
ansøgning om iværksættelse af en
forsøgsordning, at det lokale politi har været
inddraget i planlægningen af forsøget, og at
ansøgningen ledsages af politiets vurdering af
forsøgets færdselssikkerhedsmæssige aspekter og
eventuelle konsekvenser for trafikafviklingen.
Ved justitsministerens endelige afgørelse af, hvorvidt
tilladelse kan gives, vil det være afgørende, at
forsøget i sin helhed vurderes at være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt. Der vil i den
forbindelse blive lagt betydelig vægt på politiets
udtalelser.
Det forudsættes i øvrigt, at relevante
berørte parter som f.eks. uddannelsesinstitutioner,
indkøbscentre mv. er blevet hørt i forbindelse med
udfærdigelsen af forsøgsansøgningen. De
berørte parters eventuelle tilkendegivelser eller
bemærkninger i høringssvar, forhandlingsreferater
eller lignende skal vedlægges ansøgningen.
Ansøgningen om tilladelse til forsøg skal i
øvrigt som minimum indeholde en beskrivelse af
forsøget, herunder baggrunden for forsøget,
forsøgets formål og en sandsynliggørelse af, at
formålet vil kunne opnås. Herudover skal
ansøgningen indeholde forventede konsekvenser i forhold til
de nuværende trafikale forhold mv. samt en beskrivelse af
forsøgets evalueringsprogram.
Endelig skal ansøgningen vedlægges en
erklæring fra kommunen om, at der er et passende antal
cykelparkeringsmuligheder i det område, hvortil ulovligt
parkerede cykler vil skulle flyttes. Ved forsøg
vedrørende håndhævelse af
parkeringsrestriktioner, hvorefter parkering inden for det
regulerede område kun må ske i opstillede stativer
eller lignende, skal ansøgningen endvidere vedlægges
en erklæring fra kommunen om, at der er et passende antal
cykelparkeringsmuligheder i det regulerede område. De
pågældende erklæringer skal baseres på en
opgørelse af den daglige cykeltrafikmængde og
parkeringskapacitet i førnævnte områder.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til
§ 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 565 af 18. juni 2012 og lov nr.
570 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring: 1. Efter
§ 92 d indsættes før overskriften før
§ 93: »§ 92 e.
Justitsministeren kan, når det findes
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, efter
høring af politiet tillade kommunalbestyrelser i disses
egenskab af vejbestyrelse eller vejmyndighed at udføre
tidsmæssigt og geografisk begrænsede forsøg med
håndhævelse af bestemmelser om cykelparkering fastsat i
medfør af § 92, stk. 1, nr. 1, og afmærket i
overensstemmelse med regler fastsat i medfør af
§ 95, hvorved kommunen kan flytte en ulovligt parkeret
cykel til et nærmere angivet område i nærheden,
hvortil der er almindelig adgang. Stk. 2. Flytningen kan
ske uden meddelelse til cyklens ejer eller bruger. Det skal ved
tydelig skiltning på stedet fremgå, at en ulovligt
parkeret cykel vil kunne blive flyttet, samt hvortil flytningen vil
ske. Ved kommunens afgørelse om at flytte en ulovligt
parkeret cykel i forbindelse med forsøg som omhandlet i stk.
1 finder forvaltningslovens § 19 ikke anvendelse. Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte vilkår for godkendelse
af forsøgsordninger i medfør af stk. 1. Stk. 4. Anmodning om
tilladelse til forsøg indsendes af kommunalbestyrelsen til
Justitsministeriet ledsaget af en nærmere beskrivelse af
forsøget.« | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. marts
2013. |
|