Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 15. november 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 9. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
20. august 2012 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
515 (2011-12). Den 1. oktober 2012 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Venstres medlemmer af udvalget er overordnet tilfredse med
lovforslaget. Venstre mener, at forslaget giver kommunerne en god
mulighed for at tage hånd om problemet med cykler, der er
parkeret uhensigtsmæssigt, og som er til gene for
ældre, handicappede og andre gangbesværede. Venstre
finder samtidig, at lovforslaget bevirker, at kommunen kan sikre
adgang til nødveje og -udgange.
Venstre havde helst set, at afstanden for flytningen af cykler
blev udvidet fra 100 m til 200 m, og hvor særligt
tungtvejende grunde taler herfor, fra 300 m til 500 m. Venstre er
af den opfattelse, at en sådan udvidelse vil kunne skabe den
fleksibilitet, der kan være nødvendig, særlig i
tæt bebyggede områder.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at der ingen tvivl
er om, at der er brug for at få ryddet op i de
tilfældigt parkerede cykler, som kan være til gene for
gående ved stationer, skoler, butikker m.v. Noget kønt
syn er det heller ikke.
Med den kommende Cityringmetro, hvor der anlægges over
20 nye stationer samt et antal evakueringsskakter, vil der ske en
forøgelse af lokaliteter, hvor parkerede cykler i
tilfælde af evakuering kan give anledning til
sikkerhedsmæssige problemer.
Enhedslisten hilser derfor forslaget velkommen, men det
betyder ikke, at Enhedslisten ubetinget bifalder forslagets
anbefalinger, der mest af alt er lappeløsninger. Det
bærer præg af at være et skrivebordsarbejde uden
megen forståelse for de vilkår, der bydes det stigende
antal cyklister.
Problemets kerne er, at der i betydelig grad mangler
cykelparkeringspladser. Her er Danmark langt bagud i forhold til
f.eks. Holland, Schweiz og Tyskland, hvor der ofte laves
fremragende løsninger i et samarbejde mellem stat,
kommune/region og trafikoperatører.
Trafikstyrelsen erkender da også i en rapport fra 2009,
at der ikke findes tilstrækkeligt med velbeliggende og
lettilgængelige cykel-p-pladser ved stationer, butikker,
skoler m.v.
I stedet for at man imødekom behovet for flere
cykelparkeringspladser ved f.eks. landets største station,
Nørreport, og anlagde den planlagte cykelkælder under
Æggetorvet med plads til 1.500 cykler, så blev den
fjernet fra Nørreportprojektet for at spare 70 mio. kr. Det
løser jo ikke problemet med de mange sjusket parkerede
cykler, så mon ikke cyklisterne vil fortsætte med at
parkere tættest muligt på Nørreport, dvs.
på det torv, der skal anlægges ind mod Middelalderbyen.
Det bliver fast arbejde for et kommunalt »korps« af
cykelflyttere.
Forslaget reducerer antallet af de p-pladser, der er til
rådighed for cyklisterne. For Enhedslisten tror ikke, det vil
være muligt at finde ledige arealer inden for en afstand af
100-300 m.
Det tror København og Frederiksberg Kommuner heller
ikke og foreslår derfor grænsen hævet til 400-500
m, men heller ikke det vil under alle forhold være nok. Og
det er ikke kun i hovedstaden, det kniber med at finde alternative
cykel-p-pladser. Også i mange provinsbyer vil situationen
være den samme: håbløs.
For antallet af cykler vokser, og så nytter det jo ikke
noget, at komme med et forslag, der reducerer antallet af cykel
p-pladser. Ude af øje, ude af sind hjælper ikke. Det
gør kun klog planlægning, hvor dem, der kender
cyklisternes forhold bedst, f.eks. Cyklistforbundet, deltager i
planlægningen på lige fod med kommunen og
politiet.
Forskelsbehandlingen i forhold til biler er til at få
øje på. Også antallet af biler stiger, men her
nedlægges ikke p-pladser. Tværtimod går man den
modsatte vej og udvider antallet af p-pladser landet over, alene i
København med ca. 30.000 nye p-pladser.
Sluttelig er Enhedslisten af den opfattelse, at emnet ikke er
større, end at det, når der er tilvejebragt et
regelsæt, der udstikker ensartede retningslinjer for, hvordan
emnet skal håndteres, bør overlades til kommunerne
selv at forvalte opgaven.
Enhedslisten støtter forslaget - halvhjertet på
grund af de her nævnte udfordringer, som lovforslaget ikke
løser.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Jonas Dahl (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 11
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
6 | Henvendelse af 7/11-12 fra Forsikring
& Pension |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 11
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvordan man som borger er
stillet, hvis der sker skade på en cykel under flytning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
cykler ikke unødigt bliver efterlyst som stjålne,
når de er blevet flyttet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan en ejer af en cykel kan
vide, om vedkommendes cykel er fjernet af kommunen eller
stjålet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvordan man sikrer, at det er de
rigtige cykler, der bliver udleveret til de rigtige ejermænd,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan kommunerne vil forholde
sig, hvis en cykel er låst fast til et hegn, skilt eller
andet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om ministeren ikke mener, at det
bør koste et gebyr at få sin cykel udleveret, efter
den er fjernet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvordan kommunerne vil forholde
sig til cykler, der holder til gene på den private del af et
fortov de steder, hvor fortovet er en del af en privat grund, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
7/11-12 fra Forsikring & Pension, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |