Fremsat den 12. december 2012 af
ministeren for ligestilling og kirke (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
menighedsråd, lov om valg til menighedsråd, lov om
valgmenigheder og lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker
m.m.
(Valgret og valgbarhed i pastorater med
flere sogne samt udvidet adgang til brug af folkekirkens kirker
m.v.)
§ 1
I lov om menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 146 af 24. februar 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15, stk. 3,
ændres »eller opsiger
sognebåndsløsningen,« til: », opsiger
sognebåndsløsningen, eller hvor
sognebåndsløseren mister sin valgbarhed på grund
af en pastoratsændring,«
§ 2
I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 6-8:
»Stk. 6. Et
medlem af folkekirken, der er bosat i et pastorat med flere sogne,
kan vælge, i hvilken menighedsrådskreds i pastoratet
medlemmet vil udøve valgret til menighedsrådet.
Medlemmet er kun valgbar i den menighedsrådskreds, hvor
valgretten udøves.
Stk. 7. Ved
oprettelse af nye flersognspastorater eller ændringer i
flersognspastorater skal beslutningen om at udøve valgretten
i et andet sogn end bopælssognet meddeles til
sognepræsten senest fire uger efter oprettelsen eller
ændringen af pastoratet.
Stk. 8. Ministeren
for ligestilling og kirke fastsætter nærmere regler om
disse personers optagelse på valglisten.«
§ 3
I lov nr. 204 af 24. maj 1972 om valgmenigheder
foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 2, 2. pkt., affattes
således:
»Ansættelse som præst for
valgmenigheden kan kombineres med ansættelse som præst
i folkekirken under forudsætning af, at valgmenigheden er
hjemhørende i et andet provsti end
sognemenigheden.«
2. I
§ 14, stk. 2,
udgår », og at han, såfremt han allerede er ansat
som præst i folkekirken, fratræder denne
stilling«.
3. I
§ 14 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Kombinationsansættelse efter § 2, stk. 2, sker
efter biskoppens bestemmelse herom.«
§ 4
I lov om bestyrelse og brug af folkekirkens
kirker m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 27. maj 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Med
biskoppens tilladelse kan menighedsrådet stille kirken til
rådighed for medlemmer af kristne trossamfund til
ægtevielse samt kirkelig velsignelse af borgerligt
indgået ægteskab ved en præst fra det
pågældende trossamfund.«
2. Overskriften til § 14 affattes
således: »Evangelisk-lutherske
frimenigheders og andre kristne trossamfunds faste brug af
kirkerne«
3. I
§ 14, stk. 1, nr. 1,
ændres »sognet« til: »provstiet«.
4. I
§ 14 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Biskoppen kan på de i stk. 1-3 nævnte vilkår
stille en kirke til rådighed for et andet kristent
trossamfund end nævnt i stk. 1 og dets præst til
gudstjenester og kirkelige handlinger.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013.
Stk. 2. Medlemmer
af folkekirken, der ved lovens ikrafttræden er bosiddende i
et pastorat med flere sogne, skal inden 1. januar 2014 meddele i
hvilken menighedsrådskreds i pastoratet, de udøver
valgretten til menighedsrådet. Meddelelsen skal ske
skriftligt til pastoratets sognepræst.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets udformning | | 3.1. | Valgret og valgbarhed i pastorater med
flere sogne | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Ministeriet for Ligestilling og Kirkes
overvejelser og forslag | | 3.2. | Kombinationsansættelse | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Ministeriet for Ligestilling og Kirkes
overvejelser og forslag | | 3.3. | Udvidet brug af folkekirkens kirker | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Ministeriet for Ligestilling og Kirkes
overvejelser og forslag | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder, organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at skabe
mulighed for, at sognebåndsløsere, som er valgt til
menighedsrådet i sognebåndsløserpræstens
sogn, men som på grund af en pastoratsændring mister
valgretten og valgbarheden, kan bevare medlemskabet af
menighedsrådet i resten af funktionsperioden.
Det er endvidere formålet med
lovforslaget, at medlemmer af folkekirken, der bor i et
flersognspastorat, får mulighed for at vælge, i hvilket
sogn i pastoratet de ønsker at have valgret og være
valgbare til menighedsrådet.
Lovforslaget imødegår
således de eksisterende problemer, hvor
menighedsrådsmedlemmer mister valgretten og valgbarheden
på grund af strukturelle tilpasninger i
pastoratsstrukturen.
Videre er det formålet med lovforslaget,
at det skal være muligt både at være ansat som
præst i folkekirken og som præst for en valgmenighed
(kombinationsansættelse).
Præster i folkekirken ansættes
ikke længere som hovedregel som tjenestemand på fuld
tid, hvorfor tiden er løbet fra et forbud mod samtidig at
være ansat som præst i folkekirken og som præst
for en valgmenighed.
Herudover er det formålet med
lovforslaget at skabe en lempeligere adgang for
evangelisk-lutherske frimenigheders faste brug af folkekirkens
kirker til gudstjenester og til kirkelige handlinger.
Endvidere skabes der mulighed for, at
medlemmer af andre kristne trossamfund - herunder
evangelisk-lutherske frimenigheder - kan få kirken stillet
til rådighed til ægtevielse samt kirkelig velsignelse
af et borgerligt indgået ægteskab ved en præst i
trossamfundet.
Endelig er det formålet med
lovforslaget, at kristne trossamfund, under samme vilkår som
de evangelisk-lutherske frimenigheder, kan få adgang til fast
brug af kirken.
2.
Baggrund
Den 31. januar 2012 nedsatte ministeren for
ligestilling og kirke en arbejdsgruppe (arbejdsgruppen om
sognebåndsløsning m.v.), som fik til opgave at
foretage en belysning af sognebåndsløserinstituttet og
herunder overveje muligheden for, at medlemmer af folkekirken kan
løse sognebånd til en kirke, i stedet for til en
præst. Arbejdsgruppen har endvidere set på muligheden
for, at sognebåndsløsere i flersognspastorater kan
knytte sig til et sogn, i stedet for til en præst og dermed
udøve de parlamentariske rettigheder i ét sogn i
pastoratet, selvom vedkommende bor i et andet sogn i pastoratet.
Arbejdsgruppen har i den sammenhæng overvejet, om der i
flersognspastorater i stedet for gennem ændring af
sognebåndsløserinstituttet skal gives mulighed for, at
medlemmet kan vælge, i hvilken menighedsrådskreds i
pastoratet vedkommende vil have valgret og være valgbar.
Endvidere har arbejdsgruppen set nærmere
på valgmenighedspræsters mulighed for
kombinationsansættelse som sognepræst og
valgmenighedspræst.
Arbejdsgruppen har også set
nærmere på evangelisk-lutherske frimenighedsmedlemmers
og frimenigheders adgang til brug af folkekirkens kirker, ligesom
arbejdsgruppen har drøftet andre kristne trossamfunds
mulighed for brug af folkekirkens kirker.
Arbejdsgruppen har været sammensat af
repræsentanter fra Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, Den danske Præsteforening, Foreningen af
Grundtvigske Valg- og Frimenigheder, de evangelisk-lutherske
frimenigheder, Indre Mission og Ministeriet for Ligestilling og
Kirke.
Den af arbejdsgruppen udarbejdede rapport
(Rapport om sognebåndsløsning m.v.) med udkast til
lovtekst har været sendt i høring fra den 25. oktober
2012 til den 22. november 2012. Høringssvarene viser en
generel opbakning til forslagene.
Lovforslagets enkelte dele har været
behandlet og belyst i arbejdsgruppen, og det er en enig
arbejdsgruppe, som har anbefalet lovteksten.
Ministeriet for Ligestilling og Kirke har
tilsluttet sig arbejdsgruppens anbefalinger, og lovforslaget
fremsættes således på baggrund af de forslag, som
arbejdsgruppen er kommet med.
3.
Lovforslagets udformning
3.1. Valgret
og valgbarhed i pastorater med flere sogne
3.1.1.
Gældende ret
De væsentligste regler vedrørende
stiftelse og ophør af sognebåndsløsning findes
i dag i lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og
sognebåndsløsning, jf. lovbekendtgørelse nr.
622 af 19. juni 2012, samt i bekendtgørelse nr. 362 af 25.
april 2012 om stiftelse og ophør af
sognebåndsløsning samt om
sognebåndsløseres valgret til menighedsråd.
Af medlemskabslovens § 10,
stk. 1, fremgår, at sognebåndsløsning kan
ske ved at »slutte sig til sognepræsten for en anden
menighed end den, hvortil medlemmet hører, forudsat
sognepræsten er medlem af et menighedsråd«.
Det er muligt at løse sognebånd
til alle præster - uanset om de er tjenestemands- eller
overenskomstansatte - så længe deres
ansættelsesforhold er af en sådan karakter, at de har
sæde i et menighedsråd. Reglerne giver ikke mulighed
for at løse sognebånd til en midlertidigt ansat
præst, som ikke er medlem af et menighedsråd, en
ulønnet hjælpepræst, en præst, der er
ansat ved en stiftelse eller institution, eller til en
valgmenighedspræst.
Anmodning om sognebåndsløsning
fremsættes af folkekirkemedlemmet overfor den præst,
der ønskes løst sognebånd til, og anmodningen
skal indeholde oplysninger om medlemmets navn, personnummer og
adresse.
Af medlemskabslovens § 10,
stk. 2, fremgår, at sognepræsten ikke har en
ubetinget forpligtelse til at modtage en ansøger som
sognebåndsløser. Ansøgeren kan således
afvises, såfremt hensynet til ansøgeren findes at
burde vige for afgørende hensyn til præsten eller
dennes menighed. Præstens afslag skal - i overensstemmelse
med de almindelige forvaltningsretlige regler - være
begrundet, og afslaget kan påklages til biskoppen, hvis
afgørelse er endelig.
Præsten, der løses
sognebånd til, påtager sig ved
sognebåndsløsningen at udføre kirkelige
handlinger og sjælesorg for sognebåndsløseren,
og omvendt bliver den præst, fra hvem der løses
sognebånd, fritaget herfor.
En sognebåndsløser skal i
forbindelse med sognebåndsløsningen vælge, om
sognebåndsløseren vil udøve valgret i den
menighedsrådskreds, hvor sognebåndsløseren bor,
eller i en menighedsrådskreds, hvor
sognebåndsløserpræsten er ansat. Dette
følger af § 5 i lov om valg til
menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.
februar 2012.
Såfremt sognebåndsløseren
ikke har udnyttet adgangen til at udøve valgret og
være valgbar i den menighedsrådskreds, hvor
sognebåndsløserpræsten er ansat, har
sognebåndsløseren fortsat valgret og er valgbar i sit
bopælssogn.
Det fremgår af medlemskabslovens
§ 11, stk. 1, at sognebåndsløsningen
kan bringes til ophør ved sognebåndsløserens
anmeldelse herom. Der er med andre ord fri adgang for
sognebåndsløseren til når som helst at opsige
sit sognebåndsløserforhold, uden at der behøver
at blive givet en begrundelse herfor.
Sognebåndsløserpræsten kan
skriftligt med 6 måneders varsel opsige
sognebåndsløsningsforholdet, forudsat at der
foreligger omstændigheder, som gør det urimeligt at
fastholde præstens forpligtelser over for
sognebåndsløseren. Dette følger af
§ 11, stk. 2, i medlemskabsloven. Præstens
opsigelse af sognebåndet skal være begrundet i ganske
særlige omstændigheder, og sognepræsten skal
redegøre for disse grunde i sin opsigelse.
Sognebåndsløsningen
ophører endvidere, når den præst, til hvem
sognebåndet er løst, forflyttes, dør eller
afskediges. Sognebåndsløseren kan i dette
tilfælde udsætte ophørstidspunktet, indtil en ny
præst er blevet ansat.
Når sognebåndsløsningen
ophører, vender sognebåndsløseren tilbage til
den sognemenighed, hvor sognebåndsløseren hører
hjemme, hvilket i de fleste tilfælde vil være
sognemenigheden på bopælsstedet.
Der foreslås ikke med dette lovforslag
ændringer i det klassiske
sognebåndsløserinstitut og de dertil knyttede
parlamentariske rettigheder. Det bemærkes i den
sammenhæng, at der er tale om en del af folkekirkens
frihedsrettigheder.
Det er som nævnt en forudsætning,
at sognebåndsløsningen sker til en
præst, der er ansat i et andet pastorat end dét, som
sognebåndsløseren bor i. Dette følger af
medlemskabslovens § 10, stk. 1, hvorefter et medlem
af folkekirken kan slutte sig til en sognepræst for en anden
menighed end den, hvortil medlemmet hører.
Når sogne lægges sammen i
ét pastorat medfører dette, at de eksisterende
aftaler om sognebåndsløsning mellem præster og
folkekirkemedlemmer indenfor pastoratets grænser
ophæves. Det skyldes, at præsten ikke længere er
at betragte som en præst for en anden menighed.
Medlemskabsloven giver ikke adgang til at
flytte de parlamentariske rettigheder til en anden sognemenighed
indenfor det samme pastorat. Denne omstændighed
medfører, at nogle sognebåndsløsere mister
deres valgret/valgbarhed i forbindelse med pastoratsomdannelsen.
Situationen antages at være særlig aktuel, hvor bysogne
lægges sammen i storpastorater.
3.1.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
I visse tilfælde har
pastoratsændringer haft den uhensigtsmæssige
konsekvens, at sognebåndsløseren ved
pastoratsændringen kommer til at bo i
sognebåndsløserpræstens pastorat, hvilket har
betydet, at sognebåndsløsningen derved ophører.
En sognebåndsløser, der er medlem af
menighedsrådet i sognebåndsløserpræstens
menighedsrådskreds, mister i den situation sin valgret og
valgbarhed og skal derfor udtræde af
menighedsrådet.
Det foreslås med lovforslagets
§ 1, nr. 1, at denne problemstilling løses
sådan, at en sognebåndsløser, som er valgt til
menighedsrådet i sognebåndsløserpræstens
sogn, men som på grund af pastoratsændringen mister sin
valgbarhed, får mulighed for at bevare medlemskabet af
menighedsrådet i resten af funktionsperioden. Det er en
forudsætning, at sognebåndsløseren afgiver en
bindende erklæring om at ville varetage hvervet som
menighedsrådsmedlem i resten af funktionsperioden.
Dette svarer til den gældende
retstilstand efter menighedsrådslovens § 15,
stk. 3, når sognebåndsløsningen
ophører, fordi sognebåndsløserpræsten
opsiger sognebåndet eller fratræder stillingen.
Endvidere forslås med lovforslagets
§ 2, nr. 1, at medlemmer af folkekirken, der bor i et
flersognspastorat, skal have mulighed for at vælge, i hvilken
menighedsrådskreds (sogn) i pastoratet de ønsker at
have valgret og være valgbare til menighedsrådet.
Lovforslagets § 2, nr. 1, betyder
herudover, at beslutningen om at udøve valgret og være
valgbar i et andet sogn i pastoratet end bopælssognet skal
være meddelt til sognepræsten senest 4 uger efter
pastoratets oprettelse eller ændring.
3.2.
Kombinationsansættelse
3.2.1.
Gældende ret
Lov nr. 204 af 24. maj 1972 om valgmenigheder
(valgmenighedsloven) indeholder i §§ 2 og 14
særlige regler om stadfæstelse som præst for en
valgmenighed.
Medlemmer af folkekirken, der ønsker at
danne en særlig menighed inden for folkekirken med en af dem
valgt person som præst, har på nærmere angivne
betingelser ret til at få denne valgmenighed anerkendt som
led af folkekirken, jf. § 1, stk. 1, i
valgmenighedsloven. Anerkendelse af en valgmenighed meddeles af
ministeren for ligestilling og kirke, jf. § 1,
stk. 2, i valgmenighedsloven.
Valgmenighedens valg af præst skal
stadfæstes af ministeren for ligestilling og kirke efter
ansøgning fra menighedens bestyrelse, jf.
valgmenighedslovens § 14. Det er således
valgmenigheden selv, der har kompetencen i forhold til valg af
præst.
Det fremgår af §§ 15 og
16 i valgmenighedsloven, at den, der stadfæstes som
præst for en valgmenighed, skal modtage præstevielse,
såfremt vedkommende ikke allerede er præsteviet, have
kollats af stiftets biskop og, inden tiltrædelse, skriftligt
erklære samvittighedsfuldt at ville efterkomme de regler, der
gælder for folkekirken, og de regler, der særligt
gælder for valgmenigheder.
Den person, der ønsker at blive
stadfæstet som valgmenighedens præst, skal opfylde
betingelserne for ansættelse som præst i folkekirken og
skriftligt erklære, at vedkommende er villig til at modtage
stadfæstelse som præst for valgmenigheden.
Det fremgår af § 2,
stk. 2, 2. pkt., og § 14, stk. 2, i
valgmenighedsloven, at såfremt den pågældende
allerede er ansat som præst i folkekirken, skal vedkommende
tillige erklære sig villig til at fratræde denne
stilling.
Det er efter de gældende regler ikke
muligt at være ansat som valgmenighedspræst og
sognepræst på én og samme tid. De to
ansættelser kan således ikke frit kombineres.
Ansættelse som præst i folkekirken
fandt tidligere som udgangspunkt sted som tjenestemand på
fuld tid, men i takt med ændringer i tidens løb,
herunder især ændringer i de generelle
økonomiske forudsætninger, er det blevet almindeligt,
at der i dag ansættes præster i deltidsstillinger.
Hertil kommer, at mange valgmenigheder i dag
oplever at være så økonomisk trængte, at
menighederne er nødt til at ansætte præster i
deltidsstillinger for i det hele taget at kunne ansætte en
præst. Flere steder forsøger valgmenighederne at
løse disse udfordringer med brug af kræfter, som
træder til og hjælper menigheden uden at modtage
løn herfor.
Det er et led i biskoppens tilsynsfunktion
vedrørende folkekirkens prædikeembeder og
sakramenternes forvaltning at påse, at der ikke ved de
folkekirkelige gudstjenester - herunder også de
ekstraordinære gudstjenester - foregår noget, der
strider mod den evangelisk-lutherske kirkes lære og
tradition.
En valgmenighedspræst er ikke omfattet
af biskoppens kompetence i medfør af lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager. Biskoppen har som
følge heraf ikke beføjelser i forhold til
valgmenighedspræsten i tilfælde af en eventuel
disciplinærsag.
Loven om domstolsbehandling af gejstlige
læresager finder anvendelse i de sager, der indbringes for
præsteretten eller bisperetten med påstand om, at en
tjenestemandsansat eller overenskomstansat præst, provst
eller biskop i forkyndelsen eller på anden lignende
måde har tilsidesat den danske folkekirkes
bekendelsesgrundlag (læresager).
3.2.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
Det er vurderingen, at tiden er løbet
fra et forbud mod at være ansat som præst i folkekirken
og som præst for en valgmenighed samtidig, idet præster
i folkekirken ikke længere som hovedregel ansættes som
tjenestemand på fuld tid.
Hertil kommer den omstændighed, at mange
valgmenigheder i dag er relativt økonomisk trængte.
Det er et grundlæggende kendetegn for valgmenighederne, at
der et stort engagement og offervilje, men mange valgmenigheder
må alligevel søge at løse de økonomiske
udfordringer med blandt andet ulønnet hjælp.
På den baggrund foreslås det med
lovforslagets § 3, nr. 1 og 2, at der bliver mulighed for
på samme tid at være ansat som præst i
folkekirken og som præst for en valgmenighed.
Kombinationsansættelse rejser et
spørgsmål i forhold til medlemskab af folkekirken. Lov
om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 472 af 13. maj 2011, indeholder i
§ 1, stk. 2, en bestemmelse om, at præster
skal være medlem af folkekirken.
Ved behandlingen i 1990 af forslaget til
ansættelseslov var det en forudsætning, at
sognepræsten er medlem af sognemenigheden og dermed betalende
medlem af folkekirken. Denne forudsætning ændres ikke
med dette lovforslag. Det betyder, at valgmenighedspræsten,
der ansættes i en kombinationsstilling, skal være
betalende medlem af folkekirken. Med lovforslaget foreslås
det, at ansættelsen derfor mest hensigtsmæssigt
bør finde sted i folkekirken som sådan.
Kombinationsansættelse vil i praksis
blive håndteret således, at valgmenigheden fortsat har
kompetencen i forhold til valg af præst, men
ansættelsen vil finde sted i folkekirken, og præsten
vil herefter kunne fungere i valgmenigheden mod betaling,
sådan at ansættelse sker med fx halv tid i en
sognemenighed eller en institution og halv tid i
valgmenigheden.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at der
skal ske ansættelse af en præst, der allerede er
fuldtidsansat, men derimod er ordningen tænkt således,
at en eksisterende halvtidsstilling gøres til en
fuldtidsstilling, og herefter knyttes den pågældende
præst til valgmenigheden. Økonomiske betragtninger
bør endvidere ikke gøre ordningen illusorisk.
Erfaringen viser, at der nogle steder opleves
en vis konkurrence om medlemmerne valgmenighederne og
sognemenighederne imellem. Valgmenighederne er vigtige for
fællesskabet og er en del af folkekirken, og valgmenighederne
og folkekirkens sognemenigheder deler fælles teologisk
opfattelse.
Det vurderes, at problemet med konkurrence om
valgmenighedsmedlemmer og sognemedlemmer vil kunne mindskes, og
eventuelt helt imødegås, hvis der er en vis geografisk
afstand mellem sognemenigheden og valgmenigheden.
Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 3, nr. 1, at kombinationsansættelse som
præst for en sognemenighed og en valgmenighed ikke må
finde sted indenfor det samme provsti.
Valgmenighedspræster er efter de
gældende regler ikke omfattet af den stedlige biskops
kompetence. Valgmenighedspræsterne er dermed heller ikke
omfattet af bestemmelserne i lov om domstolsbehandling af gejstlige
læresager, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 3. januar
2007. Biskoppen kan derfor ikke efter de gældende regler tage
ansættelsesretlige skridt m.v. overfor en
valgmenighedspræst, men alene meddele, at biskoppen ikke
længere ønsker at føre tilsyn med
valgmenigheden som sådan i de tilfælde, hvor biskoppen
ikke finder det forsvarligt at føre et sådant
tilsyn.
Det foreslås med lovforslagets
§ 3, nr. 3, at biskoppen tillægges
godkendelseskompetence i forhold til ansættelsen, sådan
at ansættelse sker efter biskoppens bestemmelse.
Ansættelsesmyndigheden for præster
i den danske folkekirke er ministeren for ligestilling og kirke.
Dette følger af reglerne i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v., herunder bestemmelserne i lovens
§ 11.
Ansættelsesmyndigheden for
valgmenighedspræster er valgmenigheden, og valgmenighedens
valg af præst skal stadfæstes af ministeren for
ligestilling og kirke efter ansøgning fra menighedens
bestyrelse, jf. valgmenighedslovens § 14.
Ved en kombinationsansættelse som
beskrevet ovenfor vil præsten i kraft af sin ansættelse
som præst i folkekirken været underlagt biskoppens
tilsyn og vil desuden være underlagt reglerne i lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager.
Kombinationsansættelse er en frivillig
ordning, som forudsætter, at både sognemenigheden,
valgmenigheden og biskoppen ønsker den
pågældende ansat i en kombinationsstilling. En biskop
vil således ikke kunne påtvinge en valgmenighed en
præst, som menigheden ikke ønsker, ligesom
sognemenighedens kaldsret ikke berøres af lovforslaget.
I langt de fleste tilfælde må det
antages, at sognemenigheden og valgmenigheden vil være
beliggende i samme stift, og den tilsynsførende biskop vil
således være biskoppen i det pågældende
stift. Såfremt sognemenigheden og valgmenigheden skulle
være beliggende i to forskellige stifter, vil der være
to tilsynsførende biskopper. Biskopperne vil her indbyrdes
afklare varetagelsen af de tilsynsmæssige opgaver i relation
til den pågældende, som er ansat i
kombinationsstillingen, ligesom biskopperne gør i
tilfælde, hvor sognepræsteembedet ligger i mere end et
stift.
Der er ikke med kombinationsansættelse
tale om, at der skabes en ny stillingskategori, men der skabes
alene mulighed for, at en præst kan være delt i forhold
til sit ansættelsessted.
Der tillægges endvidere ikke med
lovforslaget den tilsynsførende biskop nye kompetencer, ud
over hvad der allerede følger af den almindelige
ledelsesret.
Det forudsættes, at biskoppen ved
kombinationsansættelser foretager en afvejning af de
konkurrencehensyn, der måtte være i forhold til
medlemmerne af folkekirken, herunder om en eventuel
kombinationsansættelse vil kunne antages at gå ud over
folkekirkemedlemmerne.
3.3. Udvidet
brug af folkekirkens kirker
3.3.1.
Gældende ret
De gældende regler om brug af
folkekirkens kirker er fastsat i lovbekendtgørelse nr. 582
af 27. maj 2010 om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. I
loven er der fastsat en række bestemmelser, som giver
evangelisk-lutherske frimenigheder nogle særrettigheder, som
ikke gælder for andre kristne menigheder uden for
folkekirken.
Brug af
folkekirkens kirker i enkeltstående tilfælde til
gudstjeneste
Det fremgår af § 6,
stk. 3, i bestyrelses- og brugsloven, at præster i
folkekirken kan overlade den kirke, de er ansat ved, til en
præst for en evangelisk-luthersk frimenighed til
gudstjenester. Bestemmelsen hjemler ikke mulighed for, at kirken
kan overlades til foretagelse af kirkelige handlinger.
Bestemmelsen i lovens § 6,
stk. 1, som § 6, stk. 3, henviser til, omfatter
alene brug af kirken til enkeltstående gudstjenester, og
tilladelse forudsættes givet til en bestemt præst. En
frimenighedspræst har ikke noget retskrav på at
få kirken overladt til brug i medfør af lovens
§ 6, stk. 3.
Ret til at
få sognekirken stillet til rådighed til
gudstjeneste
Det fremgår af § 8,
stk. 2, i bestyrelses- og brugsloven, at ti medlemmer af
sognemenigheden, der har valgret, har ret til at få kirken
stillet til rådighed til afholdelse af gudstjeneste ved en
præst i en evangelisk-luthersk frimenighed.
En anmodning om brug af kirken i medfør
af § 8 skal fremsættes skriftligt over for
menighedsrådet, og dette skal ske tidligst 6 uger og senest 3
dage forinden. Menighedsrådet er ikke afskåret fra at
imødekomme anmodninger, der fremsættes tidligere end 6
uger forinden.
Anmodning om brug af kirken skal
fremsættes forud for hver gudstjeneste, der ønskes
afholdt. En anmodning om brug af kirken skal foruden navnene
på dem, der ønsker at bruge kirken, indeholde
tidspunktet for gudstjenestens afholdelse og navnet på den
medvirkende præst. Herudover skal der gives oplysninger om,
hvorvidt der ønskes medvirken af kirkebetjeningen.
Såfremt lovens betingelser er opfyldt,
og kirken ikke allerede er bestemt til anden brug, skal en
rettidigt fremsat anmodning imødekommes. Hvis der meddeles
afslag, skal dette begrundes.
Medlemmer af evangelisk-lutherske
frimenigheder er ikke medlemmer af sognemenigheden. Medlemmer af
evangelisk-lutherske frimenigheder kan derfor ikke med hjemmel i
denne bestemmelse tilkalde en frimenighedspræst til
afholdelse af gudstjeneste i sognekirken.
Ret til at
få sognekirken stillet til rådighed til kirkelige
handlinger
Det er fastsat i § 9 i bestyrelses-
og brugsloven, at et medlem af sognemenigheden har ret til at
få sognekirken stillet til rådighed til
ægtevielser eller begravelser ved en præst for en
evangelisk-luthersk frimenighed.
Det er alene et medlem af sognemenigheden, som
har denne ret, og der eksisterer ikke en tilsvarende ret for det
enkelte medlem af frimenigheden, som er udtrådt/udmeldt af
folkekirken.
Den ægtevielse, som præsten for en
evangelisk-luthersk frimenighed foretager i kirken i medfør
af § 9, sker på præstens eget ansvar, idet
det forudsættes, at præsten har opnået den
fornødne bemyndigelse fra Ankestyrelsen,
Familieretsafdelingen, til at foretage vielsen.
Der henvises i øvrigt til det under
§ 8 nævnte om frister for fremsættelse af
anmodningen om kirkens brug.
Medlemmer af
kristne trossamfunds adgang til brug af kirken til gudstjeneste og
begravelse
Det følger af bestemmelsen i
§ 13 i bestyrelses- og brugsloven, at
menighedsrådet med biskoppens tilladelse kan overlade kirken
til medlemmer af kristne trossamfund uden for folkekirken til
afholdelse af gudstjeneste og - såfremt begravelseskapel ikke
findes - til foretagelse af begravelse.
Bestemmelsen i lovens § 13 omfatter
medlemmer af evangelisk-lutherske frimenigheder og medlemmer af
andre kristne trossamfund uden for folkekirken.
Bortset fra de tilfælde, hvor en af
folkekirkens kirker er overladt en evangelisk-luthersk frimenighed
til fast brug, jf. nedenfor om bestyrelses- og brugslovens
§ 14, vil der således kun være adgang for
frimenighedspræster til at forrette begravelse af
frimenighedens medlemmer fra folkekirkens kirker, hvis
menighedsrådet med biskoppens samtykke giver tilladelse
hertil, jf. § 13 i lov om bestyrelse og brug af
folkekirkens kirker m.m.
Bestemmelsen i § 13 i bestyrelses-og
brugsloven supplerer derfor § 14 i samme lov.
Fast brug af
folkekirkens kirker til gudstjeneste og kirkelige handlinger
I § 14 i bestyrelses- og brugsloven
er det fastsat, at biskoppen kan tillade, at en evangelisk-luthersk
frimenighed får adgang til fast brug af en kirke til
gudstjenester og kirkelige handlinger.
Forudsætningen herfor er, at mindst 10
medlemmer af frimenigheden, som bor i sognet, anmoder om at bruge
kirken, at menighedens lære og ritus eller dens forhold i
øvrigt ikke er til hinder for, at kirken stilles til
rådighed, og at menighedens brug af kirken ikke vil
hindre de folkekirkelige menigheders brug af kirken.
Der eksisterer ikke et egentligt retskrav i
henhold til bestemmelsen i § 14, eftersom der er tale om
situationer, hvor der skal foretages en afvejning af hensynet til
sognemenigheden på den ene side og frimenigheden på den
anden side.
Der er i § 19 i bestyrelses-og
brugsloven fastsat bestemmelser om betaling i medfør af
§ 14.
Bestemmelsen i § 14 omfatter kun
evangelisk-lutherske frimenigheder. Andre kristne trossamfund -
herunder migrantmenigheder - har således ikke en adgang til
at få kirken overladt til fast brug til gudstjenester og
kirkelige handlinger.
3.3.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
Adgang for
medlemmer af kristne trossamfund til brug af kirken til vielser
Bestemmelsen i § 13 i bestyrelses-
og brugsloven hjemler ikke i dag mulighed for, at
menighedsrådet med biskoppens tilladelse kan stille kirken
til rådighed for medlemmer af kristne trossamfund uden for
folkekirken til ægtevielse.
Med lovforslagets § 4, nr. 1,
foreslås bestyrelses- og brugsloven ændret, sådan
at kirken kan stilles til rådighed for et medlem af et
kristent trossamfund med henblik på ægtevielse ved en
præst fra det pågældende trossamfund. Endvidere
foreslås, at kirken kan stilles til rådighed for et
medlem af et kristent trossamfund til kirkelig velsignelse af et
borgerligt indgået ægteskab.
Bestemmelsen omfatter efter ordlyden
både medlemmer af evangelisk-lutherske frimenigheder og
medlemmer af andre kristne trossamfund.
Det er en forudsætning, at præsten
i det konkret trossamfund har vielsesbemyndigelse i medfør
af ægteskabsloven. Vielsesbemyndigelsen meddeles af
Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen.
Det antages, at der i flere tilfælde kan
være behov for denne udvidelse. Dette gælder fx,
når et par, hvor den ene er medlem af folkekirken og den
anden medlem af et andet kristent trossamfund, ønsker at
blive viet af en præst i dette trossamfund og gerne vil have,
at handlingen finder sted i kirkebygningen.
Fast brug af
folkekirkens kirker
Med lovforslagets § 4, nr. 3,
foreslås, at reglerne i bestyrelses- og brugslovens
§ 14, stk. 1, nr. 1, ændres sådan, at
evangelisk-lutherske frimenigheder får en lempeligere adgang
til at få en sognekirke overladt til fast brug.
Brugen af folkekirkens kirker giver
sjældent anledning til problemer, men erfaringerne viser, at
reglerne på enkelte områder alligevel i nogle
tilfælde kan opleves som en unødig hindring. Dette
gælder særligt i forhold til kravet i lovens
§ 14, stk. 1, nr. 1, om, at anmodningen om fast brug
skal fremsættes af mindst 10 af frimenighedens medlemmer med
bopæl i sognet. Dette krav er ofte vanskeligt at opfylde, da
frimenighedsmedlemmerne i mange tilfælde kommer fra et
større geografisk område end afgrænset til selve
sognet.
Det foreslås derfor, at den geografiske
afgrænsning i forhold til den faste brug i medfør af
§ 14 ændres fra 10 frimenighedsmedlemmer bosat i
sognet til 10 frimenighedsmedlemmer med bopæl i
provstiet.
Ministeriet finder endvidere, at der er behov
for en udvidelse af bestyrelses- og brugsloven, sådan at
kristne trossamfund, herunder migrantmenigheder kan få adgang
til at bruge en kirke fast til gudstjenester og kirkelige
handlinger.
Med lovforslagets § 4, nr. 4,
foreslås det derfor, at disse kristne trossamfund får
adgang til fast brug af kirken på samme vilkår som de
evangelisk-lutherske frimenigheder.
Dette betyder, at mindst 10 medlemmer af det
kristne trossamfund, som bor i provstiet, skal anmode om at
måtte bruge kirken, at menighedens lære og ritus eller
dens forhold i øvrigt ikke er til hinder for, at kirken
stilles til rådighed, og at menighedens brug af kirken ikke
vil hindre de folkekirkelige menigheders brug af kirken.
Menighedens faste brug af kirken
forudsætter biskoppens godkendelse.
Der vil ikke blive tale om et retskrav, idet
der skal foretages en afvejning af hensynet til sognemenigheden
på den ene side og den kristne menighed på den anden
side.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, region eller kommuner.
Lovforslaget ændrer således ikke på § 20,
stk. 2, i lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 782 af 6. juni 2012, om antallet af
præstestillinger, hvor staten betaler en del af
præstelønnen. Ansættelsen vil i givet fald ske
på overenskomstvilkår.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Rapporten om sognebåndsløsning
m.v. med udkast til lovtekst har været sendt i høring
hos:
Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, stiftsøvrighederne, Provsteforeningen, Den
danske Præsteforening, Danmarks Kordegneforening, Danmarks
Kirketjenerforening, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organist og
Kantor Samfund, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere,
Foreningen af Sognemedhjælpere i Danmark, Forbundet af Kirke-
og Kirkegårdsansatte, Foreningen af Præliminære
Organister, 3 F, Foreningen af Grundtvigske Valg- Frimenigheder,
Indre Mission og De evangelisk-lutherske frimenigheder.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at § 15,
stk. 3, i lov om menighedsråd ændres,
således at en sognebåndsløser, som er valgt til
menighedsrådet i sognebåndsløserpræstens
sogn, men som på grund af en pastoratsændring mister
sin valgbarhed, får mulighed for at bevare medlemskabet af
menighedsrådet resten af funktionsperioden.
Dette svarer til den gældende
retstilstand, når sognebåndsløsningen
ophører, fordi sognebåndsløserpræsten
opsiger sognebåndet eller fratræder stillingen, jf. den
nugældende formulering af lov om menighedsråd
§ 15, stk. 3.
Sognebåndsløseren skal afgive en
bindende erklæring om at ville varetage hvervet som
menighedsrådsmedlem i den resterende del af
funktionsperioden.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås, at der i lov om valg til
menighedsråd § 5 indsættes et nyt
stk. 6, som giver medlemmer af folkekirken, som er bosiddende
i et pastorat med flere sogne mulighed for at vælge, i
hvilken menighedsrådskreds i pastoratet medlemmet
ønsker at udøve sin valgret til
menighedsrådet.
Medlemmet er alene valgbar i den
menighedsrådskreds, hvor valgretten udøves.
Det foreslås endvidere, at der i lov om
valg til menighedsråd § 5 indsættes et nyt
stk. 7, hvorefter beslutningen om at udøve valgretten i
et andet sogn i pastoratet end bopælssognet skal være
meddelt til sognepræsten senest fire uger efter oprettelsen
eller ændringen af pastoratet.
Folkekirkemedlemmer, der bor i et
flersognspastorat, men som ikke senest fire uger efter oprettelsen
eller ændringen af pastoratet har meddelt, at de
ønsker at udøve valgretten til menighedsrådet i
et andet sogn end bopælssognet, udøver således
retten i det sogn, hvor de har bopæl. Dette følger af
hovedreglen i § 8 i lov om valg til menighedsråd,
hvorefter vælgerne optages på valglisten for
bopælssognet.
Indsættelse af en bemyndigelse til
ministeren for ligestilling og kirke i lov om valg til
menighedsråd § 5, stk. 8, til at
fastsætte nærmere regler om de pågældendes
optagelse på valglisten skal ses i sammenhæng med den
nævnte nye bestemmelse i lov om valg til menighedsråd
§ 5, stk. 7, samt bestemmelsen i lovforslagets
§ 5, stk. 2. Bemyndigelsen tænkes anvendt til
at fastsætte regler om sognepræstens ajourføring
af den elektroniske sognebåndsløserprotokol
(SBL-protokollen) og om frister for dette. SBL-protokollen bruges i
forbindelse med udarbejdelse af valglister til afstemningsvalg og
ved valideringen af kandidatlisterne til
menighedsrådsvalget.
Til § 3
Til nr.
1
Det foreslås, at § 2,
stk. 2, 2. pkt., i lov om valgmenigheder (valgmenighedsloven)
ændres, så det bliver muligt på samme tid at
være ansat som præst i folkekirken og som præst
for en valgmenighed (kombinationsansættelse).
Det er en forudsætning, at præsten
for valgmenigheden, som ansættes i kombinationsstillingen, er
betalende medlem af folkekirken, og ansættelsen finder derfor
sted i folkekirken.
Det er generelt en betingelse for
ansættelse som præst i folkekirken, at vedkommende er
medlem af folkekirken, jf. § 1, stk. 2, i lov om
ansættelse i folkekirken m.v. Dette lovkrav forstås
således, at der skal være tale om et medlemskab af
folkekirken med tilknytning til en sognemenighed, jf.
§ 5, 1. pkt., i lov om medlemskab af folkekirken,
kirkelig betjening og sognebåndsløsning. Denne
betingelse ændres således ikke med lovforslaget.
Det er valgmenigheden, som har kompetencen i
forhold til valg af præst. Ansættelsen finder, som
anført ovenfor, sted i folkekirken, og præsten vil
kunne fungere i valgmenigheden mod betaling, således at
ansættelsen sker med for eksempel halv tid i en sognemenighed
eller en institution og halv tid i valgmenigheden.
Det er en forudsætning, at
valgmenigheden er hjemhørende i et andet provsti end
sognemenigheden. Dette begrundes med et ønske om at
undgå, at præsten som henholdsvis valgmenigheds- og
sognepræst konkurrerer om de samme medlemmer.
Til nr.
2
Det foreslås, at § 14,
stk. 2, i valgmenighedsloven ændres, for derved at
bringe overensstemmelse med den foreslåede ændring i
§ 2, stk. 2, således at ansættelse i
kombinationsstilling muliggøres.
Til nr.
3
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 3, i § 14 i valgmenighedsloven, som
betyder, at det er den tilsynsførende biskop, som har
godkendelseskompetencen i forhold til ansættelsen i en
kombinationsstilling. Biskoppen skal her foretage en afvejning af
eventuelle konkurrencehensyn, der måtte være i forhold
til medlemmerne af folkekirken.
Præster ansat i kombinationsstillinger
vil, i kraft af, at ansættelsen finder sted som præst i
folkekirken, være underlagt den stedlige biskops tilsyn og
vil endvidere være underlagt reglerne i lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager.
Til § 4
Til nr.
1
§ 13 i lov om bestyrelse og brug af
folkekirkens kirker m.m. hjemler efter de gældende regler
mulighed for, at kirken kan stilles til rådighed for
medlemmer af kristne trossamfund uden for folkekirken til
gudstjeneste og begravelse, forudsat at der ikke forefindes
begravelseskapel. Bestemmelsen giver således ikke mulighed
for foretagelse af andre kirkelige handlinger.
Det foreslås, at der i § 13 i
lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m.,
indsættes en bestemmelse som stk. 2, om, at et medlem af
et kristent trossamfund også kan få stillet kirken til
rådighed med henblik på ægtevielse samt kirkelig
velsignelse af et borgerligt indgået ægteskab ved en
præst i det pågældende trossamfund.
Bestemmelsen omfatter såvel medlemmer af
evangelisk-lutherske frimenigheder og medlemmer af andre kristne
trossamfund.
Det er menighedsrådet, der med
biskoppens tilladelse kan stille kirken til rådighed.
Et par, hvor den ene er medlem af folkekirken
og den anden medlem af et andet kristent trossamfund, har
således med ændringen af bestemmelsen mulighed for at
blive viet af en præst i dette trossamfund i en af
folkekirkens kirker.
Evangelisk-lutherske frimenighedspræster
har ikke en officiel bemyndigelse eller autorisation i og med, de
står uden for folkekirken. De kan derfor ikke alene i kraft
af ansættelsen som frimenighedspræst foretage kirkelige
handlinger med borgerlig virkning. En frimenighedspræst kan
dog af Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen, få bemyndigelse
til at foretage vielser i henhold til ægteskabsloven og
dermed vielser med borgerlig gyldighed. En frimenighedspræst
kan foretage kirkelig velsignelse af et borgerligt indgået
ægteskab, da der ikke knytter sig nogen borgerlig virkning
hertil. Tilsvarende gælder i forhold til præster i
andre kristne trossamfund.
Til nr.
2
Den foreslåede ændring af
overskriften til § 14 indebærer en
tydeliggørelse af indholdet i den pågældende
bestemmelse som følge af den ændring, der foretages
med lovforslagets § 4, nr. 4.
Til nr.
3
Med den ændrede formulering af
§ 14, stk. 1, nr. 1, i bestyrelses- og brugsloven
ændres den geografiske afgrænsning sådan, at en
anmodning om fast brug af kirken skal fremsættes af 10
frimenighedsmedlemmer bosat i provstiet.
Biskoppen skal stadigvæk i hvert enkelt
tilfælde, efter forhandling med menighedsrådet, vurdere
og foretage et skøn af, at frimenighedens brug af kirken
ikke herved vil hindre de folkekirkelige menigheders brug af
kirken.
Der er således tale om en afvejning
mellem på den ene side hensynet til sognemenigheden og
på den anden side hensynet til frimenigheden.
Såfremt betingelserne i § 14
er opfyldt, bør biskoppen som hovedregel give tilladelse til
frimenighedens brug af kirken, med mindre ganske særlige
forhold gør sig gældende. Disse særlige forhold
skal anføres som begrundelse, hvis biskoppen meddeler
afslag.
Til nr.
4
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 4, i bestyrelses- og brugslovens § 14 om,
at kristne trossamfund, herunder migrantmenigheder, kan få
adgang til at bruge en kirke fast til gudstjenester og kirkelige
handlinger.
Den faste brug af kirken sker på samme
vilkår som gælder for de evangelisk-lutherske
frimenigheders adgang til fast brug af kirken. Mindst 10 medlemmer
af det kristne trossamfund, som bor i provstiet skal anmode om at
måtte bruge kirken, at menighedens lære og ritus eller
dens forhold i øvrigt ikke er til hinder for, at kirken
stilles til rådighed, og at menighedens brug af kirken ikke
vil hindre de folkekirkelige menigheders brug af kirken.
Der skal udfærdiges et regulativ om
brugen af kirken. Det er biskoppen, som udfærdiger dette
efter forhandling med menighedsrådet, og regulativet kan
ændres til enhver tid.
Det er den stedlige biskop som skal godkende
trossamfundets faste brug af kirken. Biskoppen foretager en
afvejning af hensynet til sognemenigheden på den ene side og
det kristne trossamfund på den anden side.
Til § 5
I bestemmelsens stk. 1 foreslås
det, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.
I bestemmelsens stk. 2 er indsat en
overgangsbestemmelse, sådan at medlemmer af folkekirken, der
allerede er bosiddende i et pastorat med flere sogne, inden 1.
januar 2014 skal meddele, i hvilken menighedsrådskreds i
pastoratet de ønsker at udøve valgretten til
menighedsrådet. Meddelelsen skal ske skriftligt til
pastoratets sognepræst. Overgangsbestemmelsen tager
højde for, at der i nogle sogne skal være valg til
menighedsrådet i 2014, fordi menighedsrådet deltager i
forsøget med en 2 årig funktionsperiode.
Herved får de folkekirkemedlemmer, som
allerede bor i et flersognspastorat, ligeledes mulighed for at
vælge, hvor de ønsker at udøve valgret og
være valgbare.
Folkekirkemedlemmer, der bor i et
flersognspastorat, men som ikke meddeler, hvor de ønsker at
udøve valgretten til menighedsrådet inden for den
fastsatte frist den 1. januar 2014, udøver valgretten i det
sogn, hvor de har bopæl, jf. § 8 i lov om valg til
menighedsråd.
Til § 6
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 146 af 24. februar 2012, foretages
følgende ændring: | | | | Stk. 3. En
sognebåndsløser, der er medlem af menighedsrådet
i det sogn, til hvis præst der er løst
sognebånd, og som mister sin valgbarhed, fordi den
præst, til hvem der er løst sognebånd,
fratræder sin stilling eller opsiger
sognebåndsløsningen, kan bevare sit medlemskab til
udløbet af valgperioden, hvis vedkommende over for
rådet afgiver en bindende erklæring herom. | | 1. I § 15, stk. 3, ændres
»eller opsiger sognebåndsløsningen,« til:
», opsiger sognebåndsløsningen, eller hvor
sognebåndsløseren mister sin valgbarhed på grund
af en pastoratsændring,« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2012, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. I § 5 indsættes som stk. 6-8: | | | »Stk. 6. Et medlem af folkekirken,
der er bosat i et pastorat med flere sogne, kan vælge, i
hvilken menighedsrådskreds i pastoratet medlemmet vil
udøve valgret til menighedsrådet. Medlemmet er kun
valgbar i den menighedsrådskreds, hvor valgretten
udøves. | | | Stk. 7. Ved
oprettelse af nye flersognspastorater eller ændringer i
flersognspastorater skal beslutningen om at udøve valgretten
i et andet sogn end bopælssognet meddeles til
sognepræsten senest fire uger efter oprettelsen eller
ændringen af pastoratet. | | | Stk. 8.
Ministeren for ligestilling og kirke fastsætter nærmere
regler om disse personers optagelse på
valglisten.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 204 af 24. maj 1972 om
valgmenigheder foretages følgende ændringer: | § 2. --- | | 1. § 2, stk. 2, 2. pkt., affattes således: | Stk. 2.
Ansøgningen skal vedlægges erklæring fra en
person, der opfylder betingelserne for ansættelse som
præst i folkekirken, om, at han er villig til at modtage
stadfæstelse som præst for valgmenigheden. Er han
allerede ansat som præst i folkekirken, skal han tillige
erklære sig villig til at fratræde denne
stilling. | | »Ansættelse som præst for
valgmenigheden kan kombineres med ansættelse som præst
i folkekirken under forudsætning af, at valgmenigheden er
hjemhørende i et andet provsti end
sognemenigheden.« | | | | § 14. --- | | | Stk. 2. Det
er en betingelse for stadfæstelsen, at den af menigheden
valgte person opfylder betingelserne for ansættelse som
præst i folkekirken, og at han, såfremt han allerede er
ansat som præst i folkekirken, fratræder denne
stilling. | | 2. I § 14, stk. 2, udgår
», og at han, såfremt han allerede er ansat som
præst i folkekirken, fratræder denne
stilling«. | | | | | | 3. I § 14 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Kombinationsansættelse efter § 2, stk. 2, sker
efter biskoppens bestemmelse herom.« | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om bestyrelse og brug af folkekirkens
kirker m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 27. maj 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 13 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2. Med biskoppens tilladelse
kan menighedsrådet stille kirken til rådighed for
medlemmer af kristne trossamfund til ægtevielse samt kirkelig
velsignelse af borgerligt indgået ægteskab ved en
præst fra det pågældende trossamfund. | | | | | | 2. Overskriften til § 14 affattes
således: »Evangelisk-lutherske frimenigheders og
andre kristne trossamfunds faste brug af
kirkerne« | Evangelisk-lutherske
frimenigheders adgang til fast brug af kirkerne | | | | | | § 14.
Biskoppen kan stille en kirke til rådighed for en
evangelisk-luthersk frimenighed og dens præst til
gudstjenester og kirkelige handlinger, hvis 1) anmodning herom fremsættes af
mindst 10 medlemmer af frimenigheden, der bor i sognet, 2) menighedens lære og ritus eller
dens forhold i øvrigt ikke er til hinder for, at kirken
stilles til rådighed, og 3) menighedens brug af kirken ikke vil
hindre de folkekirkelige menigheders brug af kirken. | | 3. I § 14, stk. 1, nr. 1,
ændres »sognet« til:
»provstiet«. | | | | | | 4. I § 14 indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4. Biskoppen kan på de
i stk. 1-3 nævnte vilkår stille en kirke til
rådighed for et andet kristent trossamfund end nævnt i
stk. 1 og dets præst til gudstjenester og kirkelige
handlinger.« | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2013. | | | Stk. 2.
Medlemmer af folkekirken, der ved lovens ikrafttræden er
bosiddende i et pastorat med flere sogne, skal inden 1. januar 2014
meddele i hvilken menighedsrådskreds i pastoratet, de
udøver valgretten til menighedsrådet. Meddelelsen skal
ske skriftligt til pastoratets sognepræst. | | | | | | § 6 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|