Betænkning afgivet af Kirkeudvalget
den 20. februar 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling og kirke har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2012 og var til 1. behandling den 18. januar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for ligestilling og kirke sendte den 26. oktober 2012
dette udkast til udvalget, jf. KIU alm. del - bilag 6. Den 12.
december 2012 sendte ministeren for ligestilling og kirke de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Den danske
Præsteforening.
Ministeren for ligestilling og kirke har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til ministeren for ligestilling og kirke til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål til ministeren for ligestilling og kirke og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Udtalelse fra ministeren for
ligestilling og kirke
Ministeren for ligestilling og kirke har
oplyst, at han, som det fremgår af svaret på
spørgsmål 1, er enig med Den danske
Præsteforening i, at præster som overvejende hovedregel
ansættes som tjenestemænd.
Det er således en fejl, at det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
præster i folkekirken ikke længere som hovedregel
ansættes som tjenestemænd på fuld tid.
4. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af ministeren for
ligestilling og kirke, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring i § 5 affattes stk. 7 således:
»Stk. 7. Ved
oprettelse af nye flersognspastorater, flytning til
flersognspastorater eller ændringer i flersognspastorater
skal beslutningen om at udøve valgretten i et andet sogn end
bopælssognet meddeles til sognepræsten senest 4 uger
efter oprettelsen af, flytningen til eller ændringen i
pastoratet.«
[Valgret og valgbarhed ved flytning
til pastorater med flere sogne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved forslaget til den nye bestemmelse i lov
om valg til menighedsråd § 5, stk. 6, som affattet ved
lovforslagets § 2, nr. 1, får et medlem af folkekirken,
der er bosat i et pastorat med flere sogne, mulighed for at
vælge, at den pågældende vil udøve sin
valgret til menighedsrådet i et andet sogn i pastoratet end
bopælssognet.
Med den i ændringsforslaget
foreslåede formulering af § 5, stk. 7, i lov om valg til
menighedsråd præciseres det, at også personer,
der flytter til et flersognspastorat, senest 4 uger efter
flytningen skal give sognepræsten besked, hvis valgretten
ønskes udøvet i et andet sogn i pastoratet end
bopælssognet. Dermed kommer der til at gælde de samme
frister for flytning af valgretten inden for et pastorat ved
oprettelse af nye flersognspastorater, ved ændringer i
flersogn?spastorater og ved flytning til et eksisterende
flersogn?spastorat.
Karen J. Klint (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Orla Hav (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Linda Kristiansen (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Sanne Rubinke (SF) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Rosa Lund (EL) Per Clausen (EL) Erling Bonnesen (V) Birthe
Rønn Hornbech (V) Bertel Haarder (V) Birgitte Josefsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Søren Pind (V) Hans Christian Schmidt (V) Christian
Langballe (DF) Morten Marinus (DF) Marie Krarup (DF) Søren
Espersen (DF) Mette Bock (LA) nfmd. Per Stig Møller (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 104
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for ligestilling og kirke | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 15/1-13 fra Den danske
Præsteforening | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Bilaget tilbagetaget | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 104
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren vil kommentere
henvendelsen af 15/1-13 fra Den danske Præsteforening, til
ministeren for ligestilling og kirke, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. , om ministeren vil yde teknisk
bistand til et ændringsforslag, til ministeren for
ligestilling og kirke, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om menighedsrådet med
biskoppens tilladelse som hovedregel bør give tilladelse til
frimenighedens eller trossamfundets brug af kirken, til ministeren
for ligestilling og kirke, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
ministeren for ligestilling og kirke og dennes svar herpå
Spørgsmålet og ministeren for
ligestilling og kirkes svar herpå er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
15. januar 2013 fra Den danske Præsteforening, jf. L 104 -
bilag 3
Svar:
Jeg er enig med Den danske
Præsteforening i, at præster som overvejende hovedregel
ansættes som tjenestemænd.
Der er dog i dag sket en forskydning, idet det
er blevet almindeligt, at flere præster ansættes
på overenskomstvilkår. Dette gælder både
for de konstituerede præster, hjælpepræsterne
(overenskomstansatte sognepræster) og de lokalt finansierede
præster (indført 2006/07). Bemærkningerne til L
104 om kombinationsansættelse - og rapporten om
sognebåndsløsning m.v. - skal derfor alene ses i lyset
af, at der i 1972, på tidspunktet for vedtagelsen af lov om
valgmenigheder, ikke var
overenskomstansatte præster.
Siden dette tidspunkt i 70'erne er der
imidlertid indgået overenskomst, og dermed åbnet
mulighed for ansættelse af overenskomstansatte præster,
hvorfor jeg mener, at dette kan være med til at begrunde, at
en præst fremover skal have mulighed for at virke som
sognepræst og valgmenighedspræst på samme
tid.
Præsteforeningens opgørelse viser
da også, at ca. 15 pct. af præsterne er
overenskomstansatte.
Jeg kan tilføje, at
overenskomstansættelsen er særlig egnet til
særlige ansættelser som f.eks. lokalfinansierede
præster og kombinationsbeskæftigelser.