Fremsat den 12. december 2012 af erhvervs-
og vækstministeren (Annette Wilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fond til
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse
(Omdannelse af Fornyelsesfonden til
Markedsmodningsfonden m.v.)
§ 1
I lov nr. 113 af 1. februar 2010 om fond til
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
Markedsmodningsfonden«.
2. § 1, stk. 1, og 2 affattes
således:
Ȥ 1. Erhvervs- og
vækstministeren opretter en fond til markedsmodning.
Stk. 2. Fonden har
til formål at fremme vækst, beskæftigelse og
eksport, herunder særligt i små og mellemstore
virksomheder.«
3. § 2, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Bestyrelsens medlemmer skal besidde bred
erhvervsmæssig indsigt og skal til sammen have kompetencer og
viden om markedsmodning, kommercialisering, grøn omstilling,
indkøbspolitik i den offentlige sektor samt viden om design
og andre kreative erhverv.«
4. § 3, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler herfor, herunder at sekretariatet i nærmere bestemt
omfang kan afvise ansøgninger og meddele tilsagn.«
5. § 5, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 bliver herefter
stk. 1.
6.
Overskriften før § 7 ophæves.
7. § 7 ophæves.
8. § 9 affattes således:
Ȥ 9. Fondens midler skal
anvendes til at fremme virksomheders vækst,
beskæftigelse og eksport gennem
1) markedsmodning
af virksomheders innovative produkter og serviceydelser,
2) markedsmodning
baseret på innovationsfremmende offentlig
efterspørgsel, og
3) markedsmodning
gennem etablering eller deltagelse i partnerskaber, foreninger
m.v.
Stk. 2. Fonden
fremmer de mål, der er nævnt i stk. 1, gennem
bl.a.
1) tildeling af
tilskud,
2) udstedelse af
garantier,
3) støtte
til prækommercielle indkøb,
4) indskydelse af
midler i partnerskaber, foreninger, erhvervsdrivende fonde m.v.,
og
5) etablering af
eller deltagelse i partnerskaber, foreninger m.v.
Stk. 3. Regioner og
kommuner kan medfinansiere de projekter, hvortil fonden tildeler
midler.
Stk. 4. Erhvervs-
og vækstministeren fastsætter nærmere regler om,
at fondens bestyrelse som vilkår for tildeling af tilskud kan
fastsætte, at tilskud i en periode på indtil 3 år
fra udbetalingen kan kræves tilbagebetalt helt eller delvist,
såfremt det projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at
generere en væsentlig højere økonomisk gevinst
end forventet for tilskudsmodtageren.
Stk. 5. Erhvervs-
og vækstministeren fastsætter regler om anvendelsen af
fondens midler, tildelingskriterier ved ansøgning, krav om
medfinansiering m.v.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets formål, hovedindhold og
baggrund | 2. | Omlægning af Fornyelsesfonden til
Markedsmodningsfonden | | 2.1. | Gældende ret på
området | | 2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Lovforslagets formål, baggrund og hovedindhold
Lovforslaget har til formål at
omlægge den eksisterende fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse (Fornyelsesfonden) til en fond, der
har fokus på markedsmodning fra både udbuds- og
efterspørgselssiden.
Omlæggelsen sker som led i
effektiviseringen og fokusering af det danske innovationssystem.
Markedsmodningsfonden skal bygge videre på de gode erfaringer
fra Fornyelsesfondens hidtidige markedsmodningsindsats.
Markedsmodningsfonden viderefører de igangværende
aktiviteter og partnerskabsaftaler m.v., som Fornyelsesfonden har
iværksat.
Markedsmodningsfonden har til formål at
fremme vækst, beskæftigelse og eksport særligt i
små og mellemstore virksomheder inden for områder med
særlige styrker og potentialer. Det kan eksempelvis
være grøn omstilling, sundheds- og
velfærdsløsninger samt design og andre kreative
erhverv.
Endvidere indeholder lovforslaget enkelte
ændringer og præciseringer af reglerne om kompetencerne
i bestyrelsen og fjernelse af muligheden for at oprette fagligt
rådgivende udvalg, da Fornyelsesfonden aldrig har gjort brug
af dem. I stedet anvendes fagspecifikke eksperter inden for de
fagområder de enkelte ansøgninger, aktiviteter m.v.
omhandler.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret på området
Fornyelsesfonden er resultatet af et forlig i
2009 mellem S, RV, KF, V og DF om fordelingen af
globaliseringsreserven til innovation og
iværksætteri.
Fornyelsesfonden understøtter i dag
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse,
særligt i små og mellemstore virksomheder. Fonden
forbedrer rammerne for, at danske virksomheder kan udnytte den
stigende globale efterspørgsel efter grønne
løsninger, som bl.a. klimaudfordringerne medfører.
Derudover styrker fonden udvikling og markedsmodning af nye
offentlig-private velfærdsløsninger med henblik
på at udnytte de erhvervsmæssige muligheder til gavn
for væksten og beskæftigelsen i Danmark.
Fondens midler anvendes i dag til at fremme
den virksomhedsrettede innovation inden for fem
indsatsområder: Anvendelse og formidling af brugerdrevne
innovationsmetoder, markedsmodning og kommercialisering af nye
grønne løsninger, grøn innovation og eksport,
omstilling i hårdt ramte områder og markedsudvikling af
offentlige sundheds- og velfærdsløsninger.
2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at omdanne Fornyelsesfonden
til Markedsmodningsfonden, der har til formål at fremme
vækst, beskæftigelse og eksport særligt i
små og mellemstore virksomheder. Markedsmodningsfonden skal
bygge videre på de gode erfaringer fra Fornyelsesfondens
hidtidige markedsmodningsindsats. Deloitte gennemførte i
foråret 2012 en midtvejsevaluering af Fornyelsesfonden.
Midtvejsevaluering af Fornyelsesfonden viser, at indsatsen generelt
er en god samfundsmæssig investering.
Fokuseringen på markedsmodning skaber
klare snitflader til de øvrige fonde og
støtteordninger samt bidrager til et forenklet og mere
overskueligt dansk innovationssystem.
Med omlægningen sættes der
øget fokus på markedsmodningsindsatsen inden for
områder, hvor danske virksomheder har særlige styrker
og potentialer.
Formålet med markedsmodning er
både at modne konkrete innovative produkter og serviceydelser
og at modne markeder gennem innovationsfremmende offentlig
efterspørgsel.
Ved innovative produkter og serviceydelser
forstås produkter og serviceydelser, som har en høj
nyhedsværdi i forhold til eksisterende produkter samt
serviceydelser på det globale marked. Eksempler her på
er telemedicinske løsninger, særligt
ressourcebesparende løsninger og kreativ anvendelse af nye
materialer.
Især små og mellemstore
virksomheder oplever barrierer for at få deres produkter
på markedet, hvorfor fonden skal have et særligt fokus
på at hjælpe disse virksomheder uafhængig af om
barriererne er på udbuds- eller
efterspørgselssiden.
Lovforslaget indeholder således en
præcisering af, at Markedsmodningsfonden skal indfri sit
formål ved at hjælpe virksomheder med at overkomme de
barrierer, som de oplever i markedsmodningsfasen. Derfor vil fonden
arbejde med følgende tre fokusområder:
A) Markedsmodning af innovative produkter og
serviceydelser
I Danmark er der de senere år investeret
massivt i forskning, udvikling og demonstration. Men en stor del af
disse projekter kommer aldrig videre end demonstrationsfasen, da
mange virksomheder oplever udfordringer ved at gå fra at have
udviklet en velfungerende prototype eller et servicekoncept til at
få det færdige kommercielle produkt på markedet
og opnå de første salg.
At introducere nye produkter og serviceydelser
på et marked kræver altid kapital. Udover manglen
på kapital er der en række barrierer, som særligt
knytter sig til at introducere innovative produkter og
serviceydelser på et marked.
Kunderne kan f.eks. være tilbageholdende
med at købe nye innovative produkter og serviceydelser. Det
kan skyldes manglende viden og dokumentation om løsningernes
funktionalitet i reelle forbrugssituationer, manglende
salgsreferencer og usikkerhed om virksomhedens mulighed for at
garantere service og forsyningssikkerhed på sigt.
Ved at hjælpe virksomhederne med at
overkomme disse barrierer kommer flere innovative produkter og
serviceydelser ud på markedet til gavn for jobskabelsen og
væksten.
B) Markedsmodning gennem innovationsfremmende
offentlig efterspørgsel
På flere markeder er den offentlige
sektor den primære aftager. Det gør sig f.eks.
gældende for væsentlige dele af sundhedsområdet
og for dele af de grønne erhvervsområder. Det betyder,
at det offentliges indkøb kan have stor betydning for
udviklingen på markedet. Der er i dag en række
udfordringer i forhold til at afsætte innovative
løsninger til den offentlige sektor.
Eksempelvis er mange udbud tilrettelagt med
kravspecifikationer, som har til formål meget deltaljeret at
styre, hvorledes virksomhederne skal løse opgaven (input).
Ved i stedet at anvende funktionskrav i offentlige udbud flyttes
fokus over på, hvilke resultater de nye løsninger skal
skabe (output). Det åbner for, at leverandører kan
anvende egne erfaringer og viden om f.eks. teknologiske muligheder
til at byde ind med innovative løsninger.
Små og mindre virksomheder oplever
desuden ikke den offentlige sektor som særlig risikovillig i
sine indkøb. Forklaringerne er bl.a., at de offentlige
indkøbere ikke er bekendt med nye, innovative
løsninger på markedet og derfor kan komme til at
tilrettelægge udbud uhensigtsmæssigt, samt at der kan
mangle incitament til at have fokus på totaløkonomien
ved indkøb i den offentlige sektor. Hertil kommer, at
usikkerhed om udbudsreglerne kan være en barriere for de
offentlige indkøberes villighed til at afprøve nye
udbudsformer og samarbejdsformer.
C) Markedsmodning gennem etablering eller
deltagelse i partnerskaber, foreninger m.v.
Danmark har særlige
erhvervsmæssige styrker og potentialer inden for f.eks.
grøn omstilling, sundheds- og velfærdsløsninger
samt design og andre kreative erhverv, som i høj grad kan
udnyttes til at skabe vækst, beskæftigelse og
eksport.
For mange små og mindre virksomheder
gælder det imidlertid, at de er afhængige af andre for
at få succes. At der inden for et geografisk afgrænset
område eksisterer andre lignede virksomheder, specialiserede
underleverandører, serviceudbydere, relevante
videninstitutioner og offentlige myndigheder m.v., som både
gennem samarbejde og gensidig konkurrence kan styrke
virksomhedernes evne til succesfuldt at bringe nye produkter og
serviceydelser på markedet.
Formelle samarbejdsrelationer kan med fordel
organiseres inden for rammerne af partnerskaber, foreninger eller
lignende. Det kræver imidlertid ofte betydelige ressourcer at
skabe og drive sådanne samarbejdskonstruktioner. Ressourcer
som de enkelte små og mellemstore virksomheder sjældent
råder over alene.
Fonden kan derfor gennem etablering eller
deltagelse i partnerskaber, foreninger m.v. bidrage til at skabe
gunstige betingelser for samarbejde indbyrdes mellem virksomheder
og evt. også sammen med videninstitutioner og/eller
offentlige myndigheder.
Aktiviteter indenfor rammerne af
Markedsmodningsfonden skal udøves i koordination med andre
ordninger, råd, initiativer og myndigheder, der
støtter eller fremmer forskning, udvikling, demonstration,
innovation og erhvervsudvikling.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget medfører ingen negative
administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Der forventes imidlertid positive afledte økonomiske
konsekvenser som følge af, at erhvervslivets konkurrenceevne
forbedres.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Udbetalingen af midler berører
forholdet til EUF-traktatens statsstøtteregler, og
udbetalingen skal administreres i overensstemmelse med disse
regler.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de tekniske
videnskaber, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School, Danish Design
Association, Danish Society for Education and Business (tidligere
FUHU), Danmarks Designskole, Danmarks Erhvervsforskningsakademi,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Arkitektur Center, Dansk Design Center, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Opfinderforening, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Designskolen Kolding, Det
Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,
Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forskerparkforeningen i
Danmark, Forskningscenter RISØ,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark, IT-Branchen, ITEK (DI), IT-Universitetet i
København, Kammeradvokaten, Kommunernes Landsforening,
Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer,
Roskilde Universitetscenter, Sammenslutningen af Godkendte
Teknologiske Serviceinstitutter, Serviceindustrien (DI), Syddansk
Universitet, Teknologirådet, Vækstfonden,
Vækstforum Bornholm, Vækstforum Hovedstaden,
Vækstforum Midtjylland, Vækstforum Nordjylland,
Vækstforum Sjælland, Vækstforum Syddanmark,
Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter. | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der forventes positive afledte konsekvenser
som følge af, at erhvervslivets konkurrenceevne
forbedres. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Udbetalingen af midler berører
forholdet til EUF-traktatens statsstøtteregler, og
udbetalingen skal administreres i overensstemmelse med disse
regler. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(fornyelsesfondslovens titel)
Det foreslås, at lovens titel
ændres til Markedsmodningsfonden, så titlen afspejler
den foreslåede nye fokusering på markedsmodning.
Til nr. 2
(fornyelsesfondslovens § 1, stk. 1 og 2)
Det foreslås, at fonden til grøn
omstilling og erhvervsmæssig fornyelse (Fornyelsesfonden)
skifter navn til Markedsmodningsfonden, hvilket afspejler, at
fondens aktiviteter fremover fokuserer på markedsmodning.
Igangsatte initiativer, projekter m.v. under
Fornyelsesfonden videreføres og administreres af
Markedsmodningsfonden.
Med markedsmodning forstås aktiviteter,
som er med til at åbne markeder for innovative produkter og
serviceydelser. Markedsmodning kan finde sted både ved at
styrke efterspørgslen efter innovative produkter og
serviceydelser og ved at styrke udbuddet af innovative produkter og
serviceydelser.
Det foreslås, at det tydeligt
fremgår af loven, at fonden har til formål at fremme
vækst, beskæftigelse og eksport, særligt i
små og mellemstore virksomheder. Dette er ikke nyt i forhold
til Fornyelsesfonden, men skrives nu eksplicit i
formålsbestemmelsen. Det nye i lovændringen er, at
markedsmodning nu alene er kilden til at skabe disse effekter.
Som noget nyt vil Markedsmodningsfonden
støtte virksomheder inden for områder med
særlige styrker og potentialer. Det kan eksempelvis
være grøn omstilling, sundheds- og
velfærdsløsninger samt design og andre kreative
erhverv.
Erhvervsmæssige styrker og potentialer
forstås som erhvervsområder, hvor danske virksomheder
enten har produktivitetsfordele, en høj
eksportspecialisering, høj patentaktivitet, eller hvor der
kan forventes voksende markeder blandt andet på grund af
generelle samfundsudfordringer.
Små og mellemstore virksomheder
defineres som virksomheder der beskæftiger under 250
personer, og som har en årlig omsætning på
højest 50 mio. EUR og/eller en samlet årlig balance
på højest 43 mio. EUR, jf. Kommissionens Forordning
(EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for
støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til
traktatens artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning),
bilag I, Definition af små og mellemstore virksomheder, art.
2, stk. 1.
Til nr. 3
(fornyelsesfondslovens § 2)
Det foreslås, at bestyrelsens medlemmer
til sammen skal besidde en række kompetencer af relevans for
fondens virksomhed. I forhold til de kompetencer, bestyrelsen har
skullet besidde i henhold til den gældende lov,
foreslås det, at der fremover stilles yderligere krav om
viden om indkøbspolitik i den offentlige sektor samt viden
om design og de andre kreative erhverv, hvorimod det ikke
længere er nødvendigt for bestyrelsen at have viden om
brugerdreven innovation og regional udvikling.
Med kommercialisering forstås
aktiviteter, der understøtter at produkter og serviceydelse
kommer på markedet. Aktiviteterne kan eksempelvis være
beskyttelse af forretningsidé og tiltrækning af
risikovillig kapital.
Med grøn omstilling forstås en
omstilling af virksomheder til et mindre ressourceforbrug eller en
reduceret miljøpåvirkning.
Til nr. 4
(fornyelsesfondslovens § 3, stk. 4)
Bestemmelsen er en revideret
videreførelse af den gældende bestemmelse. Det
foreslås, at fonden får mulighed for at bemyndige
formanden og sekretariatet til at træffe afgørelse
på bestyrelsens vegne. Formålet er at lette
bestyrelsens arbejdsmængde. Dette indebærer bl.a., at
sekretariatet kan træffe afgørelse om tildeling af
midler fra fonden i nærmere bestemt omfang. Fondens
bestyrelse fastsætter de nærmere rammer for
sekretariatets egenhændige tilsagn. Der vil typisk være
tale om tilsagn af ganske begrænset økonomisk omfang.
Endvidere foreslås det, at sekretariatet i visse
tilfælde kan afvise ansøgninger, uden at disse
først har været forelagt bestyrelsen. Det drejer sig
om tilfælde, hvor det er åbenlyst, at der ikke kan
gives støtte. Hensigten bag adgangen til en sådan
mulighed for administrativ afvisning er at sikre en fleksibilitet
og en administrativ forenkling af bestyrelsens arbejde.
Sekretariatet vil eksempelvis kunne afvise ansøgninger, der
falder uden for fondens formål, eller som ikke opfylder de
formelle betingelser, såvel som sekretariatet efter instruks
fra fondens bestyrelse kan afvise ansøgninger, som ikke
opfylder de af bestyrelsen fastsatte krav m.v.
Til nr. 5
(fornyelsesfondslovens § 5, stk. 1)
Det foreslås, at den gældende
bestemmelse i § 5, stk. 1, om, at bestyrelsen
årligt udarbejder en handlingsplan, der godkendes af
ministeren ophæves. I stedet bliver praksis, at bestyrelsen
løbende informerer om anvendelsen af fondens midler på
hjemmesiden og i tryksager og at bestyrelsen løbende
underretter ministeren om anvendelsen af fondens midler, hvilket
oftest vil ske efter et afholdt bestyrelsesmøde.
Til nr. 6
(overskrift til fornyelsesfondslovens § 7)
Det foreslås, at overskriften
ophæves, som konsekvens af lovforslagets nr. 7.
Til nr. 7
(fornyelsesfondslovens § 7)
Det foreslås, at muligheden for at
oprette fagligt rådgivende udvalg ophæves, da fonden
ikke har gjort brug af dem pga. den meget forskelligartede natur af
fondens projekter. I stedet fortsættes den praksis, hvor man
har anvendt specialiserede eksperter i forbindelse med de enkelte
ansøgninger, aktiviteter m.v..
Til nr. 8
(fornyelsesfondslovens § 9)
Bestemmelsen er en opdateret
videreførelse af den gældende § 9 med en
række ændringer og præciseringer.
Det foreslås i stk. 1, at markedsmodningsfondens midler
skal anvendes til at fremme virksomhedernes vækst,
beskæftigelse og eksport gennem tre forskellige former for
markedsmodning.
For det første er der tale om
markedsmodning af virksomheders innovative produkter og
serviceydelser. Markedsmodningsfonden fokuserer snævert
på at færdigudvikle kommercielle produkter og
serviceydelser tæt på markedet.
Ved innovative produkter og serviceydelser
forstås produkter og serviceydelser, som har en høj
nyhedsværdi i forhold til eksisterende produkter samt
serviceydelser på det globale marked.
For det andet anvendes fondens midler til
markedsmodning baseret på innovationsfremmende offentlig
efterspørgsel. Ved innovativ offentlig efterspørgsel
forstås offentlige institutioners anvendelse af
innovationsfremmende udbuds- og samarbejdsformer. Gennem anvendelse
af innovative udbuds- og samarbejdsformer kan offentlige
institutioner skabe rum for, at private virksomheders viden om ny
teknologi og nye løsningsmuligheder kan sættes i spil
i forhold til at imødekomme en konkret offentlig
efterspørgsel. Innovative udbuds- og samarbejdsformer kan
bl.a. omfatte udbud med funktionskrav og prækommercielle
indkøb.
For det tredje kan fondens midler anvendes til
markedsmodning gennem etablering eller deltagelse i partnerskaber,
foreninger m.v. Det betyder, at fonden i tæt samarbejde med
relevante parter kan arbejde for at understøtte aktiviteter,
der fremmer fondens formål.
I stk. 2,
foreslås det, at Markedsmodningsfonden kan anvende en
række instrumenter som eksempelvis tilskud til test og
tilpasning, tilskud til udbud med funktionskrav, garanti,
støtte til prækommercielle indkøb og
indskydelse af midler i partnerskaber, foreninger, erhvervsdrivende
fonde m.v. samt deltagelse eller etablering af partnerskaber,
foreninger m.v. Listen er ikke udtømmende, bl.a. fordi
fonden har behov for løbende at tilpasse sin brug af
finansielle instrumenter m.v. til de behov, som udviklingen i
markedet foranlediger.
Ved tilskud til test og tilpasning
forstås støtte til private virksomheder,
organisationer m.v., som har udviklet en prototype på et
produkt eller et servicekoncept, der mangler de sidste test og
tilpasninger i konkrete brugssituationer, før det kan
sælges på markedet.
Ved tilskud til udbud med funktionskrav
forstås offentlige udbud, der sætter fokus på
hvilke resultater, virksomheden skal skabe (output), frem for at
have fokus på hvorledes virksomheden skal løse opgaven
(input). Det åbner op for, at leverandører kan anvende
egne erfaringer og viden om teknologiske muligheder til at byde ind
med innovative løsninger.
Ved garantier forstås bl.a., at
Markedsmodningsfonden kan stille en garanti for det innovative
element i et givent produkt, som endnu ikke er solgt i
større omfang på markedet. Formålet med
garantien er at mindske risici for køberne af det innovative
produkt. Sælgers salg af produktet til køber er
omfattet af de almindelige køberetlige regler, herunder
købeloven og den internationale købelovs (CISG)
regler. Denne garantiaftale dækker kun den særlige
situation, hvor produktets innovative element i væsentlig
grad ikke fungerer eller ikke har en kvalitet, som det med
rimelighed kan forventes ud fra produktbeskrivelsen i salgsaftalen.
Garantien kan derfor komme til udbetaling i situationer, som efter
de køberetlige regler ikke ville give køber ret til
at ophæve købet og kræve købesummen
tilbagebetalt, men hvor der ikke desto mindre er tale om et
væsentligt svigt i funktionalitet eller kvalitet af
produktets innovative element.
Ved prækommercielle indkøb
forstås offentlige indkøb af udviklingsaktiviteter i
private virksomheder. Prækommercielle indkøb er en
metode til at fremme innovation i markedet af nye løsninger
gennem skabelse af et kommende marked og fordeling af risikoen
mellem markedet og den offentlige sektor. Eksempelvis har
Europa-Kommissionen udviklet en model for prækommercielle
indkøb, som omfatter en faseopdelt konkurrence, hvor flere
virksomheder indgår kontrakter på markedsvilkår
om at udvikle løsninger på konkrete
problemstillinger.
Ved Markedsmodningsfondens deltagelse eller
etablering af partnerskaber, alliancer m.v. har fonden mulighed for
at henlægge, indskyde og administrere midler til disse
partnerskaber, andre offentlige myndigheder, organisationer
m.v.
Stk. 3 er en
forsættelse af § 9, stk. 4 i gældende lov. Her
foreslås, at projekter støttet af
Markedsmodningsfonden også kan modtage medfinansiering fra
kommuner og regioner. Kommuner og regioner kan således
medfinansiere projekter, såfremt de har et ønske her
om og vælger at anvende egne midler hertil.
Ifølge bestemmelsen i stk. 4. foreslås at erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler for evt.
tilbagebetaling af tilskud, hvis den økonomiske gevinst for
tilskudsmodtagerne er væsentlig højere end
forventet.
I stk. 5
foreslås at nærmere regler om anvendelsen af fondens
midler, tildelingskriterier ved ansøgning og krav om
medfinansiering m.v. bliver fastsat af ministeren. Det
påtænkes, at erhvervs- og vækstministeren
fastsætter nærmere regler i en bekendtgørelse om
eksempelvis støtteberettigede projekter, krav til
ansøgning, tildeling af støtte og afslag,
løbende rapportering om status og udbetaling samt afslutning
af projekter.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. februar 2013. Igangsatte initiativer,
projekter m.v. under Fornyelsesfonden videreføres og
administreres af Markedsmodningsfonden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 113 af 1. februar 2010 om fond til
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse foretages
følgende ændringer: | | | | Lov om fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse | | 1. Lovens titel affattes således: »Lov om
Markedsmodningsfonden« | | | | | | 2. § 1, stk. 1 og 2, affattes
således: | § 1.
Økonomi- og erhvervsministeren opretter en fond til
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse. | | »§ 1. Erhvervs- og
vækstministeren opretter en fond til markedsmodning. | Stk. 2.
Fonden har til formål at fremme grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse, herunder have særligt fokus
på små og mellemstore virksomheder. | | Stk. 2.
Fonden har til formål at fremme vækst,
beskæftigelse og eksport, herunder særligt i små
og mellemstore virksomheder.« | | | | | | 3. § 2, stk. 1, 2. pkt., affattes
således: | Bestyrelsen skal have en bred
erhvervsmæssig indsigt og have kompetence inden for, viden om
og erfaring med brugerdreven innovation, markedsmodning og
kommercialisering samt regional udvikling på det
grønne område og velfærdsområdet. | | »Bestyrelsens medlemmer skal besidde
bred erhvervsmæssig indsigt og skal til sammen have
kompetencer og viden om markedsmodning, kommercialisering,
grøn omstilling, indkøbspolitik i den offentlige
sektor samt viden om design og andre kreative erhverv.« | | | | | | 4. § 3, stk. 4, affattes
således: | Stk. 4.
Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang. | | »Stk. 4. Bestyrelsen kan bemyndige
formanden eller sekretariatet til at træffe afgørelser
på bestyrelsens vegne. Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter nærmere regler herfor, herunder at
sekretariatet i nærmere bestemt omfang kan afvise
ansøgninger og meddele tilsagn.« | | | | § 5.
Bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan for anvendelsen
af midlerne. Handlingsplanen skal godkendes af økonomi- og
erhvervsministeren. Stk. 2.
Bestyrelsen skal udbrede kendskabet til fondens virke og
resultaterne af de aktiviteter, projekter m.v., som fonden har
tildelt midler. | | 5. § 5 stk. 1,
ophæves. Stk. 2 bliver herefter
stk. 1. | | | | § 6.
Erhvervs- og Byggestyrelsen yder sekretariatsbistand til
fonden. | | | | | | | | 6. Overskriften
før § 7 ophæves. | | | | Faglige
rådgivende udvalg § 7.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter anmodning fra
bestyrelsen nedsætte faglige rådgivende udvalg, som kan
inddrages i den faglige vurdering af kvaliteten af de aktiviteter,
projekter m.v., som søges støttet af fonden. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter
anmodning fra bestyrelsen antallet af udvalg, antallet af
medlemmer, krav til medlemmernes faglige kvalifikationer,
udpegningsperiode m.v. | | 7. § 7 ophæves. | | | | | | 8. § 9 affattes således: | § 9.
Fondens midler skal anvendes til at fremme den virksomhedsrettede
innovation inden for følgende indsatsområder | | »§ 9. Fondens midler skal
anvendes til at fremme virksomheders vækst,
beskæftigelse og eksport gennem | 1) Anvendelse og formidling af
brugerdrevne innovationsmetoder. 2) Markedsmodning og kommercialisering af
nye grønne løsninger. 3) Grøn innovation og
eksport. 4) Omstilling i hårdt ramte
områder. 5) Markedsudvikling af offentlige
sundheds- og velfærdsløsninger. | | 1) markedsmodning af virksomheders
innovative produkter og serviceydelser, 2) markedsmodning baseret på
innovationsfremmende offentlig efterspørgsel, og 3) markedsmodning gennem etablering eller
deltagelse i partnerskaber, foreninger m.v. | Stk. 2.
Fonden kan etablere og deltage i partnerskaber og konsortier, der
bidrager til at fremme fondens formål. | | Stk. 2.
Fonden fremmer de mål, der er nævnt i stk. 1,
gennem bl.a. 1) tildeling af tilskud, 2) udstedelse af garantier, 3) støtte til prækommercielle
indkøb, 4) indskydelse af midler i partnerskaber,
foreninger, erhvervsdrivende fonde m.v., og 5) deltagelse eller etablering af
partnerskaber, foreninger m.v. | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren skal fastsætte regler
om anvendelsen af fondens midler, tildelingskriterier ved
ansøgning, krav om medfinansiering m.v. Stk. 4.
Regioner og kommuner kan medfinansiere de projekter, hvortil fonden
har tildelt midler. | | Stk. 3.
Regioner og kommuner kan medfinansiere de projekter, hvortil fonden
tildeler midler. Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at fondens bestyrelse som vilkår for
tildeling af tilskud kan fastsætte, at tilskud i en periode
på indtil 3 år fra udbetalingen kan kræves
tilbagebetalt helt eller delvist, såfremt det projekt, der
har modtaget tilskud, viser sig at generere en væsentlig
højere økonomisk gevinst end forventet for
tilskudsmodtageren. | Stk. 5.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om, at fondens bestyrelse som vilkår for
tildeling af tilskud kan fastsætte, at tilskuddet i en
periode på indtil 3 år fra udbetalingen kan
kræves tilbagebetalt helt eller delvis, såfremt det
projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at generere en
væsentlig højere indtjening end forventet for
tilskudsmodtageren. | | Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om
anvendelsen af fondens midler, tildelingskriterier ved
ansøgning, krav om medfinansiering m.v.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2013. | | | |
|