Skriftlig fremsættelse (12. december
2012)
Erhvervs- og
vækstministeren (Annette Vilhelmsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring
af markedsføringsloven, retsplejeloven, lov om finansiel
virksomhed og lov om betalingstjenester og elektroniske penge
(Styrkelse af Forbrugerombudsmandens processuelle beføjelser
og håndhævelsesbeføjelser i forhold til
finansielle virksomheder m.v. samt styrkelse af beskyttelsen af
børn og unge i forbindelse med markedsføring af
alkohol)
(Lovforslag nr. L 101)
Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af
regeringens forbrugerpolitiske eftersyn ved at styrke
Forbrugerombudsmandens processuelle beføjelser og
håndhævelsesbeføjelser samt styrke beskyttelsen
af børn og unge.
Det foreslås at udvide Forbrugerombudsmandens
beføjelser i forhold til finansielle virksomheder. Forslaget
ændrer dog ikke ved, at det fortsat er Finanstilsynet, der
har hovedansvaret for tilsynet med finansielle virksomheders
overholdelse af den finansielle lovgivning. Forbrugerombudsmanden
får fremover mulighed for at anvende
markedsføringslovens regler om vildledning og
købsopfordringer i forhold til finansielle virksomheder.
Forbrugerombudsmanden får også mulighed for at behandle
sager vedrørende overtrædelse af strafbelagte
bestemmelser i regler om pris- og risikooplysninger for finansielle
ydelser udstedt i medfør af lov om finansiel virksomhed.
Derudover indebærer forslaget en præcisering af
Forbrugerombudsmandens håndhævelsesbeføjelser i
forhold til de bestemmelser i lov om betalingstjenester og
elektroniske penge, som Forbrugerombudsmanden fører tilsyn
med. Dermed underlægges tilsynet med de finansielle
virksomheder Forbrugerombudsmandens generelle tilsynskompetence,
som gælder over for alle andre typer af erhvervsdrivende, og
således sikres, at finansielle virksomheder og andre
virksomheder behandles efter samme regelsæt, når de
udøver samme erhvervsvirksomhed.
Det foreslås endvidere at udvide Forbrugerombudsmandens
processuelle beføjelser. Det sker ved at give
Forbrugerombudsmanden mulighed for at anlægge individuelle
erstatningssager og for at udstede administrative
bødeforelæg samt ved at udvide Forbrugerombudsmandens
adgang til at møde i retten ved egne medarbejdere. Dette
medfører en optimering og effektivisering af
Forbrugerombudsmandens tilsyn, da individuelle erstatningssager vil
være mindre ressourcekrævende end et
gruppesøgsmål, ligesom administrative bøder i
ukomplicerede sager, hvor der ikke er bevistvivl, vil sikre en
smidigere og kortere sagsbehandlingstid. Forbrugerombudsmanden
får mulighed for at meddele påbud til en
erhvervsdrivende om at informere sine kunder om retsstillingen i
relation til forældelse. Forslaget ændrer ikke på
forældelsesreglerne, men skal afhjælpe den situation,
hvor en forbruger ikke har kendskab til, hvad der kræves for
at afbryde forældelsen eller til en
klagenævnsafgørelse vedrørende et lignende
krav, og derfor risikerer at lide et retstab.
Endelig foreslås det at styrke beskyttelsen af
børn og unge ved at præcisere, at markedsføring
rettet mod børn og unge ikke må indeholde billeder
eller omtale af eller henvisninger til rusmidler, herunder
alkohol.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.