Skriftlig fremsættelse (12. december
2012)
Transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
luftfart og lov om registrering af rettigheder over
luftfartøjer (Omlægning af model for betaling for
offentlige forretninger og tilsynsvirksomhed,
ændring af Havarikommissionens opgaver,
indførelse af beredskabsbestemmelser samt
navneændring af
registreringsmyndighed)
(Lovforslag nr. L 100)
Med forslaget fastsættes en ny og mere
hensigtsmæssig model for betalingen af Trafikstyrelsens
løbende tilsyn med den civile luftfart. Tilsynet vil
fremadrettet blive finansieret af et safety-bidrag på 6,00
kr., der opkræves hos luftfartsselskaberne for alle
passagerer, der anvender de danske lufthavne til afrejse.
Trafikstyrelsens årsgebyrer på
luftfartsområdet forsvinder, mens udstedelsesgebyrer, som er
dækningen af Trafikstyrelsens omkostninger til godkendelser,
licenser, tilladelser mv., som udgangspunkt ikke berøres af
omlægningen og vil derfor fortsat blive betalt af brugerne
på baggrund af timebetaling eller faste gebyrer.
Trafikstyrelsens indtægter ved safety-bidraget betyder, at de
øvrige gebyrer på luftfartsområdet vil blive op-
og nedjusteret afhængig af indtægternes
størrelse. Hensigten med safety-bidraget er, at hele
tilsynsområdet skal hvile i sig selv set ud fra et
økonomisk perspektiv.
Forslaget indebærer desuden en ændring af
bestemmelserne om Havarikommissionens undersøgelsespligt,
for så vidt angår havarier og hændelser
således, at der sker en tilpasning til internationale
regler.
Forslaget indebærer endvidere, at der i selve
luftfartsloven fastsættes bestemmelser om beredskab på
luftfartsområdet, således at luftfartsselskaber og
flyvepladser skal foretage nødvendig planlægning for
at sikre luftfarten i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer, og at luftfartsselskaber og
flyvepladser kan forpligtes til at stille transportkapacitet og
infrastruktur til disposition.
Endelig indebærer forslaget en ændring af lov om
registrering af rettigheder over luftfartøjer. Det
fastslås således, at de opgaver, der i loven er henlagt
til det tidligere Statens Luftfartsvæsen, nu varetages af
Trafikstyrelsen, idet Statens Luftfartsvæsen pr. 1. november
2010 blev en del af Trafikstyrelsen.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.