Igen vil jeg gerne starte med at påpege, at det endnu en gang er et forslag, hvor høringsfristen er ganske kort.
Her kan man næsten sige, at det er endnu værre end med de andre, for her er det ikke på baggrund af en finanslovaftale eller en anden aftale, som gør, at det skal gå rigtig stærkt.
Her er det simpelt hen bare rent sjusk, at man kom for sent ud med et lovforslag og ikke har givet den fornødne tid til høringssvar.
Det vil jeg igen påpege at jeg synes er rigtig ærgerligt.
Det er sådan, at den 6.
juni 2012 blev den såkaldte digitale motorregistrering taget i brug.
Det gik ud på, at man ville lave en digitalisering af køretøjersregistreringerne.
Opgaven med at registrere køretøjer og udlevere nummerplader flyttede man over til bl.a.
synsvirksomheder og til nummerpladeoperatører.
Det var alt i alt en øvelse, som var rigtig god, fordi det gjorde, at man kunne spare nogle ressourcer i SKAT, samtidig med at det også for numerpladeoperatørerne blev noget mere effektivt, at de ikke skulle sidde og vente henne på skattekontorerne for at få udleveret nummerpladerne.
Alt i alt en god måde at gøre det på.
SKAT kunne som sagt spare nogle ressourcer, eller det var i hvert fald planen, for det, som det her lovforslag jo tydeligt viser, er, at man netop ikke kunne lave de fornødne effektiviseringer og spare de ressourcer, som man gerne skulle have gjort.
Ideen var jo netop, at man skulle spare nogle penge ved at give de private synsvirksomheder lov til at overtage de her opgaver og så i stedet give dem en kompensation på henholdsvis 200 og 100 kr.
Det var i øvrigt en kompensation, som var markant lavere end de udgifter, man havde selv internt i SKAT.
Alt i alt en god løsning, som var god for begge parter.
Hvad er det så, det her lovforslag betyder i praksis?
Ja, det er jo, at det bliver dyrere at være bilist i Danmark, når priserne bliver sat op.
For det er jo sådan, at SKAT nu putter ekstra gebyr på at udlevere nummerplader, så i stedet for at koste 1.180 kr.
kommer det til at koste 1.380 kr.
Det kostede 60 kr.
at afmelde et køretøj, og det kommer til at koste 480 kr.
at lave et ejerskifte, hvor det i dag koster 380 kr.
Samtidig skal man have med i det, at synsvirksomhederne ikke får de tilskud på de 200 og 100 kr., som de gør i dag, hvilket betyder, at de sikkert vil putte et ekstra gebyr på over for forbrugerne.
Så igen bliver det dyrere.
Resultatet af den her lovgivning er, at det bliver dyrere for virksomhederne og det bliver dyrere at være bilist, fordi regningen som regel altid ender hos forbrugerne.
Det, der står tilbage, er, at det er en øget brugerbetaling eller en skjult skattestigning, eller hvad man nu vil kalde det.
Den oprindelige mening med digitalisering af Motorregistret var jo, at det offentlige skulle spare penge, og der må man sige, at det her lovforslag er den endelige falliterklæring fra SKAT, der som organisation ikke har formået at spare penge, på trods af at de private leverandører nu står for opgaven.
I stedet for bliver regningen nu bare sendt videre til bilisterne, og det synes jeg er utrolig ærgerligt.
Jeg synes også, det er en falliterklæring, at man, allerede 5 måneder efter at man har sat den her digitale motorregistrering i gang, nu er nødt til at ændre dramatisk på vilkårene, fordi man ikke har været i stand til at høste den her effektiviseringseffekt internt i SKAT.
Så det er et klart nej til lovforslaget fra Dansk Folkeparti.