Vi takker for omsorgen fra Venstre.
Det er altid stressende at snakke med justitsministeren og Justitsministeriet, skulle jeg hilse at sige – i hvert fald i den grad, jeg kender til det.
Det er korrekt, som Venstres ordfører siger, at jeg ved første behandling af det her lovforslag og især i forbindelse med spørgsmålet om gebyr for farligt gods-bevis for landevejstransport jo udtrykte, at – jeg tror, jeg brugte vendingen – det ikke var noget, vi sådan var vildt begejstrede for i Enhedslisten.
Det er nu mere, fordi vi ikke mener, at det er vældig smart at ligge og køre med gebyrer på uddannelse.
Det er lykkedes mig i løbet af udvalgsarbejdet ved at stille en række spørgsmål til Justitsministeriet, som i øvrigt har trukket på andre ministerier i den forbindelse, at koge problemet ned til at omfatte en ganske, ganske lille skare.
Det er grunden til, at jeg har sagt, at det så ikke er noget problem.
Det er ikke noget problem for erhvervet.
Man kan sige, at hvad angår de chauffører, som måtte blive sendt på farligt gods-kursus af de respektive vognmænd, kan vognmanden jo rent faktisk få dækket sine udgifter til det, hvis han søger de uddannelsesfonde, som er skabt til det her formål.
Men det kræver selvfølgelig, at han er medlem af en af de overenskomstbærende organisationer, for chaufførernes vedkommende 3F.
Det synes vi jo i det hele taget er en vældig god idé.
Så vi mener, at erhvervet dér er dækket ind, kan man sige.
De unge mennesker, som tager chaufføruddannelsen som erhvervsuddannelse, får også dækket udgiften til farligt gods-beviset som en del af deres uddannelse, og så er der heller ikke nogen problemer.
De ledige, som måtte blive sendt på et farligt gods-kursus f.eks.
på et AMU-center via en jobplan udarbejdet sammen med jobcenteret, får også dækket deres udgifter til gebyret af jobcentrene.
Så det, vi snakker om, er i nogle tilfælde den meget, meget lille gruppe, som det jo så efterhånden er snævret ind til, som vælger at tage et farligt gods-bevis som et led i deres ret til at have et 6 ugers selvvalgt kursus.
På den baggrund synes vi ikke, at man kan tale om, at erhvervet er pålagt vanvittige gebyrer her, og at det tynger erhvervet helt vildt.
Det er en ganske, ganske lille gruppe af ledige, og det belaster i hvert fald ikke erhvervet.
Så vi synes ikke, problemet er stort, hverken for vognmænd eller for den sags skyld for chauffører, og da der samtidig er tale om at leve op til nogle bestemmelser i ADR-konventionen omkring det her, så synes vi faktisk, det er fornuftigt at ende med at stemme for.
Men det er rigtigt, at vi har udtrykt en generel skepsis mod at lægge gebyrer på uddannelse.
Med hensyn til nogle af de andre gebyrer, som påhviler erhvervet, er det, som jeg også var inde på under første behandling, korrekt, og der vil jeg bare gøre opmærksom på, at det er gebyrer, der har eksisteret i lang tid, de har også eksisteret under den tidligere regering, og her blev der ikke taget initiativer til at fjerne dem.
Men vi kan måske blive enige om hen ad vejen at kigge på hele den samlede sum af gebyrer, som pålægges hele vognmandserhvervet.
Så er der et spørgsmål omkring de såkaldte elektroniske fragtbreve.
Der er det også rigtigt, at jeg dér udtrykte stor skepsis, og det var selvfølgelig med baggrund i, hvordan sådan nogle elektroniske fragtbreve overhovedet lader sig kontrollere.
Jeg tænker jo meget på situationen, hvor en betjent kalder en lastbil ind til siden og så står der i regnvejr og skal tjekke et elektronisk fragtbrev.
Hvordan gør man det?
Det har jeg prøvet at spørge om, og jeg har ganske rigtigt fået meget, meget lange forklaringer – som sagt er det stressende at være i kontakt med Justitsministeriet – på, hvordan det her er skruet sammen i praksis.
Jeg tror nok, at jeg blev lidt klogere, men jeg synes faktisk, at jeg under behandlingen stod meget alene, og da erhvervsorganisationerne på det her område faktisk anbefaler det, og da der er en række chauffører i mit såkaldte chaufførnetværk, som også synes, at det kan være meget god idé, valgte jeg altså til sidst at sige:
O.k., så bøjer jeg mig for det.
Jeg har stadig væk ikke helt – det skal jeg ærligt indrømme – gennemskuet det her.
Jeg har også bl.a.
på udvalgsmødet spurgt:
Er der nogen, der kan forklare mig det her?
Er der nogen, der overhovedet forstår en meter af det her?
Jeg synes kun, at jeg ser store spørgsmålstegn i hovedet på folk.
Så på den baggrund forlader jeg mig på de mange og lange forklaringer, jeg har fået af Justitsministeriet og af politiet, af erhvervsorganisationer og af en række chauffører.
Derfor har jeg valgt at anbefale, at Enhedslisten stemmer for.