Transportbranchen er hårdt ramt i forvejen.
Der er en meget, meget stor konkurrence fra udlandet.
Derfor er vi i en situation, hvor det ikke er tiden til at lægge nye gebyrer og afgifter på det her erhverv, heller ikke selv om det er chaufførerne, der skal betale det, for vi ved jo godt, at arbejdsgiverne ved, at det er nødvendigt, og derfor er det formentlig noget, man vil kunne få noget tilskud til fra sin arbejdsgiver.
Men det er jo erhvervet som sådan, det er chaufførerne som sådan, der rammes, og det bliver dyrere at drive transporterhverv i Danmark med det her gebyr.
Det er også det, som både fagforeningen 3F og Enhedslistens ordfører har tordnet imod.
Men når vi så når frem til snorene og vi fra konservativ side stiller et ændringsforslag om, at lige præcis det gebyr, som Enhedslisten er imod, skal udgå af lovforslaget, inden vi når frem til en tredje behandling, så kan Enhedslisten ikke støtte ændringsforslaget, og så stemmer Enhedslisten sammen med regeringen.
I betænkningen er der ikke et eneste argument fra Enhedslistens side om, hvorfor man gør det.
Der kan jo være en god grund til det, ikke at jeg tror det, ikke at jeg kan få øje på den, jeg kan ikke finde den nogen steder.
Selv om Enhedslistens egentlige ordfører, hr.
Henning Hyllested, ikke er til stede, er Enhedslistens gruppe dog så stor, at der må være en anden, der kan træde ind, den politiske ordfører eller andre, og redegøre for, hvorfor man starter med at støtte fagforeningen 3F i deres krav om, at gebyret skal udgå; hvorfor man render rundt på alle mulige møder, arrangementer og i medierne og giver udtryk for, at gebyret skal fjernes, mens man så, når det kommer til realiteterne i Folketinget, hvor man kan gøre en forskel, og hvor ens stemmer rent faktisk kan begynde at arbejde, stemmer imod ændringsforslaget om, at gebyret skal udgå.
Det synes jeg Folketinget savner et svar på, og jeg vil dermed opfordre en eller anden fra Enhedslisten til at gå på talerstolen og argumentere for det her og forklare vi andre undrende, hvorfor man fastholder, at der skal lægges gebyr på chaufførerne og dermed på transporterhvervet – et erhverv, der i den grad i forvejen er trængt.
Vi har i hvert fald fra konservativ side tænkt os at fastholde vores ændringsforslag, vi støtter vores ændringsforslag.
Det er også sådan, at når vi når frem til en tredje behandling – det vil jeg gerne bekendtgøre allerede nu – så bliver det sådan, at vi samlet set kommer til at stemme imod lovforslaget, også selv om der er mange andre gode elementer i forslaget.
Men det her med gebyrerne er simpelt hen så stor en tidsel i buketten, at vi bliver nødt til at stemme imod det samlede lovforslag.
Det ville være klædeligt, hvis Enhedslisten ville gå op og forklare os, hvorfor man ikke kan støtte ændringsforslaget.