Fremsat den 9. oktober 2012 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Tom Behnke (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indgåelse af aftaler om foranstaltninger
til sikring af effektiv udmøntning af afsoning i hjemlandet,
efterforskning og kriminalitetsforebyggelse
Folketinget pålægger regeringen at
optage forhandlinger med EU-medlemsstater og andre relevante stater
om foranstaltninger, der effektivt vil kunne understøtte
samarbejde om domfældte udlændinges afsoning i
hjemlandet, og om samarbejde, der skal styrke efterforskning og den
forebyggende indsats over for grænseoverskridende organiseret
kriminalitet.
Folketinget pålægger i den
forbindelse regeringen, som et supplement til EU-lovgivningen om
afsoning i hjemlandet, at optage forhandlinger om bilaterale
aftaler med relevante stater i og uden for EU, der indebærer,
at domfældte udlændinge der mangler at afsone helt ned
til 1 måned af den idømte straf straks efter
domfældelse hjemsendes til afsoning i hjemlandet.
Folketinget pålægger desuden
regeringen at sikre, at straffesager mod udlændinge, som
vurderes at ville kunne føre til udvisning og hjemsendelse
til afsoning, hastebehandles i domstolssystemet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 52,
folketingsåret 2011-12. Der henvises til Folketingstidende
2011-12, A, B 52 som fremsat, side 1 ff, og F møde 78 side
17 ff. Der er i disse år et øget pres på
kriminalforsorgen, som har skullet indpasse flere og flere indsatte
i landets fængsler. En stigende andel af de indsatte er
udenlandske statsborgere. Det er forslagsstillernes opfattelse, at
alt for få domfældte udlændinge hjemsendes til
afsoning i hjemlandet. Således blev kun to personer i 2011
overført med henblik på afsoning i hjemlandet, jf.
justitsministerens svar på spørgsmål 1 til B 52,
folketingsåret 2011-12. Det går alt for langsomt med
implementeringen af den fælleseuropæiske lovgivning
vedrørende EU-borgeres afsoning i hjemlandet, som Danmark
tiltrådte den 5. december 2011, ligesom der er en række
problematiske begrænsninger i denne
fælleseuropæiske lovgivning om afsoning i hjemlandet,
bl.a. at hjemlandet kan afvise at overtage afsoningsforpligtelsen
for domfældte, som mangler at afsone mindre end seks
måneder af den idømte straf. Derfor ønsker
forslagsstillerne, at regeringen optager bilaterale forhandlinger
med EU-medlemsstater og andre relevante stater om foranstaltninger,
der effektivt kan understøtte samarbejde om domfældte
udlændinges afsoning i hjemlandet. Herunder kunne regeringen
foreslå, at der indarbejdes et økonomisk incitament i
aftalegrundlaget, så hjemlandet tilskyndes til at tage imod
egne statsborgere hurtigt og effektivt.
Desuden ønsker forslagsstillerne, at
der tages initiativ til at supplere EU-reglerne i form af et
bilateralt samarbejde med en række stater, der styrker
efterforskningen og forebyggelsen af den grænseoverskridende
organiserede kriminalitet, som begås i Danmark, men som i
særlig stort omfang begås af statsborgere fra visse
stater, sådan som det allerede kendes fra lignende
samarbejder, som Norge har indgået. I forhold til
forebyggelse og efterforskning kan samarbejdet bestå i dels
bistand til oplæring og uddannelse af de
pågældende landes myndighedspersoner, herunder
politifolk, dels af et samarbejde, hvor politifolk fra Danmark og
de pågældende lande samarbejder tættere end i dag
om optrævlingen af organiserede kriminelles
grænseoverskridende aktiviteter. Sådanne initiativer
bør især tages i forhold til lande, hvis borgere i de
senere år stadigt hyppigere idømmes og afsoner en
frihedsstraf her i landet.
I forhold til bilaterale aftaler om afsoning i
hjemlandet kan regeringen søge inspiration i de aftaler,
Norge har indgået med EU-medlemsstaterne Rumænien,
Letland og Litauen, forud for at de fælleseuropæiske
regler er trådt i kraft (se mere herom i
bemærkningernes næstsidste afsnit). Storbritannien har
ligeledes iværksat et program, der årligt bidrager til
modernisering af fængsler og uddannelse af
fængselspersonel i relevante lande, mod at statsborgere fra
de respektive lande, der idømmes ubetinget fængsel i
Storbritannien, kan hjemsendes til afsoning i eget land.
Ifølge Politiken den 10. august 2012 er der for
Storbritanniens vedkommende tale om programmer i lande uden for EU
(se Politiken, side 7, den 10. august 2012). Det synes på den
baggrund muligt for Danmark at indgå bilaterale aftaler med
stater såvel inden for som uden for EU om at tage egne
statsborgere hjem til afsoning hurtigere og mere effektivt, end de
nye EU-regler understøtter.
Initiativerne vil kunne bidrage til, at
domfældte fra de lande, der indgås aftaler med, ikke
udvikler kriminelle netværk her i Danmark i forbindelse med
afsoning. Et effektivt samarbejde om overførsel af
domfældte til afsoning i hjemlandet vil desuden frigive
fængselskapacitet i Danmark, hvilket der er hårdt brug
for.
EU-retten
på området
Den 5. december 2011 trådte lov nr. 347
14/05/08 i kraft. Loven gennemfører i dansk ret bl.a. EU's
rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af
frihedsstraf m.v. Derved ratificerer Danmark det ovenfor omtalte
EU-retlige grundlag, der forpligter en EU-medlemsstat efter
anmodning fra f.eks. Danmark til at modtage egne borgere til
afsoning af frihedsstraffe idømt ved en dansk domstol. Da
der er tale om afsoning af idømt straf med en reststraf
på ikke under 6 måneders fængsel, vil der i
praksis formentlig mest blive tale om afsoning i hjemlandet for
domme med strafudmålinger, der kendes fra f.eks. narkosager,
drabssager og sager, der indebærer f.eks.
terrorismerelaterede domme.
En række EU-medlemsstater har imidlertid
endnu ikke ratificeret rammeafgørelsen ved den
direktivfastsatte ratificeringsdato, og Polen har endda fået
godkendt en midlertidig undtagelsesbestemmelse om udsættelse
af ratificering på indtil 5 år. Der vil således
fortsat være en længere periode, hvor de lande, der
ikke har gennemført national lovgivning, ikke kan forventes
at modtage egne statsborgere til afsoning i hjemlandet i det
omfang, de nye EU-regler ellers skulle forpligte dem til.
Også efter landene har ratificeret EU-reglerne, må det
forventes, at en overførsel af domfældte kan blive en
forholdsvis langstrakt proces, og at konkret henvisning til
manglende fængselskapacitet og lignende i praksis vil kunne
forhindre, at sådanne overførsler af dømte i
realiteten sker. Disse forhold taler for, at Danmark kan drage stor
nytte af egne initiativer til at sikre et effektivt samarbejde med
relevante lande.
De danske
fængsler og arresthuse er fyldte
Forslagsstillerne lægger vægt
på, at de danske fængsler allerede er fyldte, bl.a.
pga. de stadigt flere udenlandske statsborgere, der afsoner
frihedsstraf her i landet.
En opgørelse foretaget den 23. maj 2012
af belægget af indsatte, der ifølge Kriminalforsorgens
klientsystem havde et andet statsborgerskab end dansk, viser, at
der var tale om 1.100 indsatte med udenlandsk statsborgerskab.
Dette tal inkluderer varetægtsarrestanter. 420 af de 1.100
var strafafsonere på det pågældende tidspunkt (se
svar på REU alm. del, spørgsmål nr. 851,
2011-12). Direktoratet for Kriminalforsorgen har i svaret endvidere
oplyst, at de samlede udgifter for alle strafafsonere med andet
statsborgerskab end dansk i Kriminalforsorgens institutioner i 2011
kan opgøres til ca. 228,7 mio. kr. fordelt med 48,6 mio. kr.
på de åbne institutioner og 180,1 mio. kr. på de
lukkede institutioner, inkl. arresthuse.
Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyser
samtidig, at der blandt den nævnte kategori af strafafsonere
er et antal dømte EU-borgere. Udgiften til deres afsoning i
Kriminalforsorgens institutioner i 2011 kan opgøres til i
alt ca. 64,4 mio. kr. fordelt med 8 mio. kr. på de åbne
institutioner og 56,4 mio. kr. på de lukkede institutioner,
inkl. arresthuse.
Endelig er der blandt de dømte
EU-borgere i de danske fængsler et antal udviste afsonere.
Udgiften til de udviste EU-borgere var i 2011 på ca. 50,6
mio. kr. fordelt med 0,9 mio. kr. på de åbne
institutioner og 49,7 mio. kr. på de lukkede institutioner,
inkl. arresthuse.
En stor del af de udenlandske indsatte er fra
Østeuropa. Kriminalforsorgen har tidligere oplyst, at
antallet af østeuropæiske statsborgere indsat i
Kriminalforsorgens institutioner er steget fra 104 i 2005 til 244 i
november 2010. Hovedparten af disse indsatte fra
østeuropæiske lande var i november 2010 statsborgere
fra hhv. Rumænien, Litauen eller Polen, idet hhv. 88, 59 og
42 indsatte i november 2010 var statsborgere i disse lande.
Hvis regeringen indgik de foreslåede
bilaterale aftaler med relevante stater om at tage egne
statsborgere til afsoning, hvor den domfældte mangler at
afsone helt ned til 1 måned af den idømte straf, ville
det kunne bidrage til at reducere presset på de fyldte danske
fængsler og dermed også frigøre betydelige
økonomiske ressourcer, som de mange udenlandske afsonere
koster Kriminalforsorgen.
En mindre del af de frigjorte midler ved
færre udenlandske afsonere i Danmark ville f.eks. kunne
finansiere danske bidrag til opbygning af fængselskapacitet
og uddannelse i de lande, som der måtte blive indgået
bilaterale aftaler med.
Mere fri fængselskapacitet i Danmark
ville tilmed kunne bidrage til at afhjælpe den lange og
uacceptable ventetid, der i dag kan være for voldsofre,
førend en dømt gerningsmand kan komme til at afsone
sin straf i et dansk fængsel.
Forslagsstillerne mener på den baggrund,
at regeringen har gode grunde til at gøre meget mere end
blot at afvente, at alle EU-medlemsstater ratificerer
rammeafgørelsen om overførsel af domfældte til
afsoning i hjemlandet.
De norske
initiativer
Danmark kan tage ved lære af Norge og om
muligt måske endda indgå et samarbejde med Norge om at
få lov at benytte nogle af de foranstaltninger, Norge
allerede har fået etableret i Rumænien, Litauen og
Letland.
Folketingets Retsudvalg aflagde i august 2010
den daværende norske justitsminister, Knut Storberget, et
besøg og af samtalen om de daværende norske
overvejelser og erfaringer fremgik det, at de
fælleseuropæiske regler ikke er nok for et land som
Norge, der ligesom Danmark oplever et stort pres på
fængselskapaciteten fra et stigende antal udlændinge
uden tilknytning til landet. Norge ønsker at være en
del af de omtalte fælleseuropæiske regler for
hjemsendelse af domfældte til afsoning i hjemlandet (via en
aftale med EU), men der er ifølge nordmændene behov
for at bygge ovenpå de fælleseuropæiske
initiativer med bilaterale aftaler om tættere samarbejde i
forhold til de lande, hvorfra et stigende antal personer kommer til
Norge og idømmes frihedsstraf.
Alene i samarbejdet med Letland har Norge
konkret sikret, at der er blevet opført en ny afdeling ved
det lettiske ungdomsfængsel Cesis. Afdelingen er
ifølge det norske justitsministerium finansieret af midler,
som Norge bidrager med til EU, de såkaldte EØS-midler.
En del af EØS-midlerne skal bl.a. bruges på projekter
inden for justitsvæsenet og indenrigssektoren på
områder som bl.a. oplæring af politifolk, øget
brug af alternative strafformer, herunder afsoning med elektronisk
kontrol (se pressemeddelelserne »Signerte
soningsoverføringsavtale med Latvia« og »Flere
skal sone i hjemlandet«, lagt på det norske
justitsministeriums hjemmeside den 29. april 2011).
Norge har desuden indgået et tæt
politisamarbejde med Rumænien om bekæmpelse af
organiseret kriminalitet, særlig menneskehandel,
overgreb mod børn og økonomisk kriminalitet. Ud over
at udveksle information vil norsk og rumænsk politi kunne
bistå hinanden i konkrete sager, som efterforskes. Samarbejde
om oplæring og uddannelse er ifølge det norske
justitsministerium også elementer i samarbejdet. (se
pressemeddelelsen »Norge har inngått politisamarbeid
med Romania«, lagt på det norske justitsministeriums
hjemmeside den 14. marts 2008).
Hastebehandling af udenlandske kriminelles straffesager
Ligesom justitsministeren på baggrund af
en folketingsbeslutning har fastsat en målsætning om,
at særlige voldssager skal behandles inden for 37 dage,
ønsker forslagsstillerne, at Folketinget
pålægger regeringen at sikre, at udlændinges
straffesager, der vurderes at ville kunne føre til udvisning
eller hjemsendelse til afsoning i hjemlandet, hastebehandles i
domstolssystemet, således at hjemsendelse vil kunne ske
hurtigt, og at den tid, den domfældte skal sidde i
fængsel, i videst mulig omfang tilbringes i hjemlandet og i
mindst muligt omfang som varetægtsfængslet i
Danmark.
Forslagsstillerne foreslår på
denne baggrund, at man fra den danske regerings side tager
initiativ til at tilvejebringe et tættere samarbejde om
afsoning i hjemlandet, efterforskning og kriminalitetsforebyggelse
i forhold til de lande, hvor mange af de udenlandske statsborgere,
der idømmes ubetinget fængselsstraf i Danmark, kommer
fra.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indgåelse af aftaler om foranstaltninger til sikring af
effektiv udmøntning af afsoning i hjemlandet, efterforskning
og kriminalitetsforebyggelse.
(Beslutningsforslag nr. B 9)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.