Fremsat den 20. marts 2013 af Eyvind
Vesselbo (V), Ellen Trane Nørby (V) og Kristian Jensen
(V)
Forslag til folketingsbeslutning
om en skærpet indsats for bortførte
børn
Folketinget pålægger regeringen at
samle myndighedernes behandling af
børnebortførelsessager i en national indsatsenhed mod
børnebortførelser i regi af et relevant ministerium.
Ministeriet skal være hovedansvarlig for koordinationen
mellem relevante myndigheder og den forurettede forælder med
det formål hurtigst muligt at få løst
børnebortførelsessager til gavn for bortførte
børn såvel som forurettede forældre. Den
nationale indsatsenhed mod børnebortførelser har til
ansvar at hjælpe forurettede forældre med at få
bortførte børn hjem.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med nærværende
beslutningsforslag er at forbedre og optimere den nuværende
indsats i forbindelse med børnebortførelsessager samt
at samle myndighedernes kompetencer vedrørende
børnebortførelser i en national indsatsenhed. I dag
er 71 børn bortført fra Danmark til udlandet. De 71
børn er fordelt på 45 sager - 22 i Social- og
Integrationsministeriet og 23 sager i Udenrigsministeriet. 19 af
Udenrigsministeriets 23 sager vedrører børn, der er
bortført til Mellemøsten og Nordafrika (Kilde:
Ankestyrelsen og Udenrigsministeriet).
Der eksisterer i dag en række
civilretlige tilbud, som forældre til bortførte
børn og forældre med mistanke om, at deres barn er i
risiko for at blive bortført, kan benytte sig af. De
eksisterende tilbud er imidlertid forankret i mange forskellige
institutioner, hvorfor forslagsstillerne ønsker at fokusere
ressourcerne ét sted og sikre en mere smidig og effektiv
sagsbehandling.
Den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser skal fungere som en »one
stop-shop«, hvor forældre til bortførte
børn eller forældre med mistanke om, at deres barn er
i fare for at blive bortført, kan henvende sig med alle
spørgsmål. Den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser skal have en hotline, hvor
forældre til bortførte børn eller børn i
risiko for at blive bortført kan henvende sig døgnet
rundt alle ugens dage. Det skal være den nationale
indsatsenheds ansvar at koordinere sagsbehandlingen mellem alle
relevante myndigheder. Den forurettede forælder eller
forælderen, hvis barn er i fare for at blive bortført,
skal tilknyttes én sagsbehandler, der som udgangspunkt skal
følge hele sagsforløbet.
Da tid er en afgørende faktor i
børnebortførelsessager, skal den nationale
indsatsenhed mod børnebortførelser have som
selvstændigt mål at være hurtigtarbejdende og
effektiv i sagsbehandlingen, samtidig med at den nationale
indsatsenhed skal sikre høj retssikkerhed i
sagsbehandlingen.
Den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser skal tage sig af alle sager om
børn, der er blevet bortført fra Danmark eller er i
fare herfor. Den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser skal med andre ord behandle sager
om børnebortførelser til lande, der ikke er omfattet
af Haagerkonventionen af 25. oktober 1980 om de civilretlige
virkninger af internationale børnebortførelser. Den
nationale indsatsenhed mod børnebortførelser skal
have mulighed for at rejse til de lande, hvori de bortførte
børn befinder sig, og benytte sig af Danmarks diplomatiske
repræsentationer i de pågældende lande. Den
nationale indsatsenhed mod børnebortførelser samt
Danmarks diplomatiske repræsentationer skal have til ansvar
at søge at mediere mellem det bortførte barns
forældre samt myndighederne i det land, hvori det
bortførte barn befinder sig.
Såfremt de danske diplomatiske
repræsentationer vurderer det mest hensigtsmæssigt, at
en børnebortførelsessag repræsenteres af en
partsrepræsentant, der ikke repræsenterer den danske
stat, skal den nationale indsatsenhed være tilknyttet et
dansk netværk af advokater med ekspertise i
børnebortførelser. Netværket skal tilknyttes
uddannede mediatorer som kan bistå i mediationsprocessen
under koordination af den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser og Danmarks diplomatiske
repræsentationer. Det nationale netværk af advokater
med ekspertise i børnebortførelsessager, skal
løbende efteruddannes, således at de altid er
opdaterede på dansk og international lovgivning og
retspraksis.
Endelig skal den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser have til ansvar, at Danmark i
relevante fora, herunder Haagerkonferencen tager initiativ til at
følge op på og evaluere effekten af initiativet fra
november 2011, så det i højere grad sikres, at
Haagerkonventionen af 25. oktober 1980 om de civilretlige
virkninger af internationale børnebortførelser bliver
overholdt af de ratificerende stater, således at behandlingen
af børnebortførelsessager foregår, som
Haagerkonventionen tilsiger.
Den nationale indsatsenhed mod
børnebortførelser foreslås finansieret gennem
satspuljemidlerne med 5 mio. kr. årligt over 4 år i
tillæg til de eksisterende årsværk, der i dag
beskæftiger sig med børnebortførelser i Social-
og Integrationsministeriet samt i Udenrigsministeriet.
Skriftlig fremsættelse
Eyvind Vesselbo
(V) m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
skærpet indsats for bortførte børn.
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.