Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 30. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
marts 2013 og var til 1. behandling den 16. maj 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalgets
udgangspunkt er, at den nuværende ordning samlet set er en
enkel og demokratisk måde at afgøre kandidaternes
opstillingsret på. Uanset at en afskaffelse af stillerlister
for partier og lister, der allerede er repræsenteret i
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, isoleret set vil
lette de administrative byrder forbundet med indsamling af stillere
for de pågældende partier/lister og det arbejde, som er
forbundet med valgbestyrelsens efterfølgende kontrol af
stillerne, vil en afskaffelse af stillerlisterne medføre,
dels at der i en række tilfælde kan opstå
tvivlsspørgsmål og forskelsbehandling, og dels at der
skal anvendes ressourcer på at administrere en alternativ
procedure for at sikre godkendelse af kandidaterne:
- I praksis kan der
i nogle situationer opstå tvivl om, hvem der har ret til at
tegne et parti eller en liste, og valgbestyrelserne vil dermed
få en vanskelig opgave med at afgøre dette.
- Der kan
opstå urimelig forskelsbehandling af lister, som har
indgået listeforbund, i tilfælde, hvor kun den ene
liste bliver repræsenteret, bl.a. på grundlag af den
anden listes stemmer.
- Det vil
være nødvendigt at indføre en alternativ
procedure for at sikre, at hver enkelt af de opstillede kandidater
har godkendt deres egen opstilling og samtidig er blevet godkendt
af det parti eller den liste, de stiller op for. En sådan
procedure findes ved folketingsvalg for de partier, som er
opstillingsberettigede til folketingsvalg.
S, RV, SF og EL finder det af disse grunde
ikke hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at
indføre samme procedure som ved folketingsvalg, hvor
allerede repræsenterede partier automatisk er
opstillingsberettigede ved det efterfølgende folketingsvalg.
Der er betydelige forskelle mellem de kommunale og regionale valg
på den ene side og folketingsvalg på den anden side,
bl.a. er proceduren for at blive godkendt som nyt parti til
opstilling til folketingsvalg langt mere omfattende end proceduren
for at blive opstillingsberettiget som kandidatliste til et
kommunalt eller regionalt valg.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at forslaget om at fjerne kravet om stillerlister ved
kommunal- og regionsvalg for de partier og lister, der allerede er
repræsenteret i kommunalbestyrelsen eller i
regionsrådet, grundlæggende er en god idé. V,
DF, LA og KF vurderer, at en fjernelse af kravet om stillerlister i
de nævnte tilfælde vil fjerne en unødvendig
administrativ byrde for disse partier. Samtidig vil de enkelte
valgbestyrelser i kommuner og regioner også opleve en
administrativ lettelse.
V, DF, LA og KF finder, at tiden er
løbet fra behovet for stillerlister, da de
førnævnte partier allerede i forvejen har den
nødvendige organisation, der tegner partiet. V, DF, LA og KF
finder altså, at der med afskaffelsen af stillerlisterne for
de førnævnte partier hverken vil opstå et
problem med at tegne partiet eller listen. I de tilfælde,
hvor der kunne opstå tvivl om, hvem der repræsenterer
det enkelte parti, vil det let kunne undersøges ved at
kontakte det pågældendes partis organisation. Ydermere
skal det bemærkes, at det kun er muligt for to lister at
repræsentere det samme parti, hvis det er godkendt af partiet
selv. Det betyder i praksis, at udbrydere fra eksisterende partier
eller ekskluderede byrådsmedlemmer vil skulle
repræsentere et nyt parti. Til dette parti vil der
således være krav om en stillerliste.
Under debatten ved beslutningsforslagets 1.
behandling fremhævede økonomi- og indenrigsministeren
bl.a., at afskaffelsen af stillerlister skulle medføre en
urimelig forskelsbehandling. Forskelsbehandlingen ville
ifølge ministeren opstå, såfremt to lister har
indgået et valgforbund, og kun den ene liste blev
repræsenteret. Så ville den repræsenterede liste
ikke skulle hente underskrifter fra stillere ved et
efterfølgende valg - det ville den anden liste stadig
skulle. V, DF, LA og KF mener ikke, at dette udgør et
problem, da der er tale om en saglig forskelsbehandling, hvor
listen med flest stemmer fritages for kravet om stillerlister.
Forslaget indeholder også en demokratisk retfærdighed
over for de partier, som er valgt, idet allerede valgte partier i
kommuner og regioner - ligesom valgte partier i Folketinget - med
dette forslag ikke skal ud at samle underskrifter for at stille op
til det efterfølgende valg.
V, DF, LA og KF ønsker fortsat,
at partier og lister, der er valgt og ønsker at stille op
igen, indleverer en kandidatliste til kommunen, hvor de opstillede
kandidater bliver godkendt efter de regler, der gælder i
dag.
V, DF, LA og KF mener, at forslaget
samlet set vil føre til en lille, men nødvendig
modernisering af valgloven.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Simon Kollerup (S) Karen J. Klint
(S) Jan Johansen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm
Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV) fmd. Nadeem Farooq (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lars Dohn (EL) Rosa
Lund (EL) Finn Sørensen (EL) Erling Bonnesen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif
Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Udkast til betænkning |
|