Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 8. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
februar 2013 og var til 1. behandling den 14. marts 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at yngre fiskere kan have svært ved at
etablere sig som selvstændige fiskere. Fiskerierhvervet har
ved etablering og udvidelse af fiskerivirksomhed hverken mulighed
for at optage fastforrentede obligationslån baseret på
fast ejendom eller andre langsigtede fastforrentede lån og
skal derfor optage banklån på markedsvilkår.
Flertallet noterer sig, at tidligere
garantiordninger (Fiskeribanken) ikke kunne fungere på grund
af for lavt deltagerantal og perioder med store rentestigninger, og
at deraf følgende konkurser medførte høje
præmier. Fiskeribanken blev nedlagt som selvstændigt
kreditinstitut i 2008, da risikospredningen faldt i takt med
strukturudviklingen i fiskerierhvervet og tabsrisikoen derfor blev
for stor.
Flertallet konstaterer, at en statsgaranti
baseret på en ny selvfinansierende etableringsordning for
yngre fiskere formodentlig også vil have et for lavt
deltagerantal til at sikre risikospredning. Dermed vil ordningen
blive meget dyr for fiskerne, som kommer til at betale høje
renter. Som det var tilfældet i forbindelse med begrundelsen
for at nedlægge Fiskeribanken, vil disse risici - lavt
deltagerantal, lille risikospredning - modvirke, at der kan laves
en bæredygtig ordning. Desuden vil der være en stor
risiko for konflikt med statsstøttereglerne, samtidig med at
en sådan ordning forventeligt vil medføre, at priserne
på kvoteandele i fiskeriet vil stige, og at der dermed vil
ske en kapitalisering af priserne for kvoteandele. Højere
omkostninger vil påvirke det samlede erhverv negativt. En
sådan etableringsordning vil derfor ikke virke som et element
til at lette fiskerierhvervets finansielle udfordringer.
Flertallet lægger vægt
på, at der inden for den gældende fiskeripolitiske
indsats allerede er flere initiativer, der understøtter
yngre fiskeres etablering:
- Der er
således mulighed for, at førstegangsetablerede yngre
fiskere kan få tildelt kvoteandele af konsumfisk eller
industrifisk i 8 år uden beregning.
- Der er mulighed
for, at yngre fiskere i op til 3 år kan få stillet en
årsmængde sild til rådighed uden beregning.
- Under det
nuværende fiskeriudviklingsprogram, som udløber med
årets udgang, er der desuden mulighed for at give tilskud til
yngre fiskeres førstegangsetablering. I den kommende Hav- og
Fiskerifond (2014-2020) er muligheden for at yde
opstartsstøtte til yngre fiskere på samme måde
som i indeværende periode en del af Rådets delvis
generelle indstilling fra oktober 2012. I de kommende forhandlinger
med Parlamentet vil man fra dansk side arbejde for, at denne
mulighed fastholdes.
Flertallet lægger vægt
på, at regeringen har sat stor fokus på små og
mellemstore virksomheders finansieringsudfordringer og har
iværksat flere initiativer til at understøtte
virksomhedernes finansiering. Regeringen har bl.a. med et bredt
flertal i Folketinget fået vedtaget udviklingspakken i marts
2012 og kreditpakken i november 2012.
Kreditpakken har bl.a. givet mulighed for,
at Vækstfonden som noget nyt kan yde vækstlån,
som også kan komme fiskerierhvervet til gavn.
Vækstlåneordningen er økonomisk
selvbærende, således at ordningen ikke løbende
skal tilføres nye finanslovsbevillinger og ikke
begrænses af statsstøtteproblematikker. Med
kreditpakken har Vækstfonden også mulighed for at
bevilge vækstkautioner på 75 pct. af lån på
op til 2 mio. kr. Der indgår et element af statsstøtte
i ordningen, og der er derfor behov for at EU-notificere ordningen,
for at den kan åbnes for de primære erhverv. Dette
arbejde er igangsat og forventes ikke at give problemer, idet de
små vækstkautioners struktur ligger i forlængelse
af de eksisterende kautionsordninger, der allerede er
notificeret.
I Vækstplan DK har regeringen
derudover taget initiativ til, at der skabes mulighed for, at
pengeinstitutter kan udstede obligationer på grundlag af en
portefølje af erhvervslån (sekuritisering). Det vil
gøre det mere attraktivt for bankerne at låne ud til
erhvervslivet. Det kan også komme virksomheder inden for
fiskerierhvervet til gavn.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Forslagsstillerne fra Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har
fremsat nærværende beslutningsforslag på baggrund
af en erkendelse af, at de meget høje
etableringsomkostninger for yngre fiskere udgør en barriere
for mange unge fiskere for at træde ind i fiskerierhvervet
som selvstændige. Beslutningsforslaget har til hensigt at
være med til at sikre, at yngre fiskere får lettere
adgang til finansiering.
V, DF, LA og KF's medlemmer kvitterer for,
at fødevareministeren under 1. behandling af
beslutningsforslaget erkendte, at det er forbundet med store
udfordringer at etablere sig som selvstændig fisker. Derfor
står forslagsstillerne uforstående over for, at
fødevareministeren ikke er indstillet på at
hjælpe de yngre fiskere med dette beslutningsforslag.
V, DF, LA og KF's medlemmer ønsker
at rette opmærksomhed på regeringens egen Natur- og
Landbrugskommissions anbefaling 33, der lyder som følger:
»Der bør etableres en ordning for yngre jordbrugere,
der sikrer en statslig lånegaranti. Ordningen skal være
selvfinansierende og være tilgængelig for effektive,
yngre jordbrugere«. V, DF, LA og KF kvitterer for
ovenstående anbefaling, som vi også mener bør
omfatte for yngre fiskere. Fødevareministeren har i svar
på spørgsmål 3 på B 58 afvist at
ændre holdning til beslutningsforslaget, på trods af at
Natur- og Landbrugskommissionen netop anbefaler en oprettelse af en
lignende selvfinansierende garantiordning for unge jordbrugere.
Endelig kvitterer V, DF, LA og KF for, at
fødevareministeren i svar på spørgsmål 3
på B 58 skriver, at regeringen vil arbejde videre med Natur-
og Landbrugskommissionens anbefalinger. Vi ser frem til, at
regeringen fremlægger konkrete initiativer for de yngre
fiskere, der imødekommer de mange udfordringer, som
fødevareministeren fremhævede under 1. behandling af B
58.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Simon Kollerup (S)
Camilla Hersom (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade
(SF) Eigil Andersen (SF) Per Clausen (EL) nfmd. Henning Hyllested (EL) Stine Brix
(EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Høegh
(V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jan E.
Jørgensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)
René Christensen (DF) fmd.
Jørn Dohrmann (DF) Bent Bøgsted (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Bock (LA) Lene Espersen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 58
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 58
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
længere kan stå ved sin holdning til »Rapport om
mulige scenarier for en selvfinansierende yngre
jordbrugerordning«, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
længere kan stå ved sin udtalelse til »Rapport om
mulige scenarier for en selvfinansierende yngre
jordbrugerordning« vedrørende finansieringsbehov i
aktivitetsoplysningerne på finansloven, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om ministeren efter
offentliggørelsen af Natur- og Landbrugskommissionens
rapport har ændret holdning til beslutningsforslaget, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|