Fremsat den 15. januar 2013 af
udenrigsministeren (Villy Søvndal)
Forslag til folketingsbeslutning
om
dansk militært bidrag til støtte for
indsatsen i Mali
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et dansk
militært bidrag stilles til rådighed for den
internationale militære indsats i Mali i op til tre
måneder med henblik på at sikre fred, stabilitet og
beskyttelse af civilbefolkningen i landet indenfor rammerne af FN's
Sikkerhedsrådsresolution 2085 af 20. december 2012 og efter
anmodning fra den maliske præsident Traoré.
Bemærkninger til forslaget
I. Det nordlige Mali har igennem længere
tid været udenfor regeringens kontrol og har været base
for oprørs- og separatistbevægelser og et arnested for
organiseret kriminalitet. I forlængelse af et
militærkup i marts 2012 udnyttede oprørsgrupper,
herunder islamistiske grupperinger, magttomrummet til at sikre sig
kontrol over mere end halvdelen af Malis territorium. Det nordlige
Mali er således nu kontrolleret af en række forskellige
oprørs- og terrorgrupperinger, og der er flere steder
indført Sharia-lovgivning.
Oprørsgrupper fra det nordlige Mali
iværksatte efter flere måneders relativ stilstand den
10. januar 2013 en offensiv mod syd og indtog byen Konna.
Oprørene nærmer sig dermed Sevaré, beliggende
ca. 600 km nord for hovedstaden Bamako, og trafikknudepunktet
Mopti, 50 km syd for Konna, der huser en lang række
internationale nødhjælpsorganisationer, herunder flere
FN-organisationer.
II. Frankrig besluttede den 11. januar 2013
på direkte anmodning fra den maliske præsident
Traoré at yde militær støtte til den maliske
hær. Den maliske præsident har i brev til FN's
Generalsekretær Ban Ki-Moon orienteret FN om den maliske
anmodning til Frankrig. Præsident Hollande har understreget,
at operationen sker inden for rammerne af FN-mandatet
(Sikkerhedsrådsresolution 2085), samt at operationen vil vare
så længe, det er påkrævet.
III. Danmark har modtaget en anmodning fra
Frankrig om et dansk bidrag (C-130 transportfly) til den
militære operation. Forsvarsministeriet har meddelt, at
Flyvevåbnet har kapacitet til at stille med et
C130-transportfly i henhold til det stående 48-timers
beredskab.
For Danmarks vedkommende er der alene tale om
transportopgaver. Disse inkluderer transport af personel og
materiel, som f.eks. pansrede køretøjer, reservedele
og farligt gods (ammunition) i relation til den franske operation i
Mali. Det kan ikke på forhånd siges, om der alene vil
blive behov for transport af fransk personel eller om der
også vil blive behov for at transportere personel fra lande i
regionen.
Indledningsvis forventes det danske fly at
blive brugt til at flyve mellem Frankrig og lufthavnen i
hovedstaden i Mali, Bamako. Efterfølgende forventes der
primært at være behov for at flyve mellem N'djamena
(Tchad) og Bamako samt muligvis lufthavnen i Mopti i Mali. Det kan
imidlertid ikke udelukkes, at der bliver behov for også at
beflyve andre lufthavne eller lande. Det er aftalt med Frankrig, at
lufthavnen i Mopti alene beflyves, såfremt
sikkerhedssituationen vurderes at være acceptabel.
Det danske bidrag vil kunne påbegynde
opgaveløsningen umiddelbart efter ankomst i
operationsområdet. Det franske forsvar er for
nærværende ikke i stand til at beskrive varigheden af
behovet for dansk støtte. Der søges opbakning til
udsendelse af bidraget i op til tre måneder, idet opgaven
selvsagt søges afsluttet hurtigst muligt.
Det danske bidrag vil være under
operativ kontrol af den franske chef for luftstyrkerne i regionen -
JFACC (Joint Force Air Component Commander) - der befinder sig i
N'djamena i Tchad. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando.
Danmark forventes hovedsageligt at skulle samarbejde med Frankrig
samt USA og muligvis Storbritannien.
Det danske bidrag forventes at være
på op til ca. 40 personer inklusiv forbindelsesofficerer til
relevante hovedkvarterer, herunder til det luftmilitære
hovedkvarter i N'djamena.
I forbindelse med indsættelsen af det
danske bidrag vil der blive indgået aftaler om personellets
statusforhold samt tekniske aftaler med danske
samarbejdspartnere.
Ud over selvforsvar vil det danske bidrag ikke
være bemyndiget til magtanvendelse. C-130-transportfly er
ikke bevæbnet, men er alene udstyret med elektroniske
systemer til selvforsvar. Det danske personel vil medbringe
håndvåben til selvforsvar.
IV. Efter det oplyste har USA ligeledes
modtaget anmodning fra Frankrig om støtte til operationen.
USA ventes at bidrage med luftmilitære
støttekapaciteter, lufttankning, lufttransport og
ISR-kapaciteter (efterretningsindhentning- og overvågning).
Storbritannien har ligesom Danmark modtaget en henvendelse fra
fransk side, og den britiske regering har offentligt meddelt, at
den vil støtte den franske operation med transportbidrag.
Desuden har Tyskland og Belgien modtaget lignende henvendelser.
V. Danmark har gennem længere tid haft
et betydeligt engagement i regionen. Mali har været et dansk
partnerland siden 2007 og er således en vigtig partner for
Danmark i Sahel-regionen. Efter kuppet i Mali i marts 2012 har de
danske politiske bestræbelser omfattet støtte til
opbygning af en politisk proces med et udenrigs-, udviklings- og
sikkerhedspolitisk fokus på to parallelle spor: (1)
Støtte til internationale og regionale mæglings- og
konfliktløsningsindsatser med henblik på at fremme en
politisk forhandlet løsning med oprørsgrupperne i
Nordmali samtidig med, at det internationale samfund træffer
de nødvendige forberedelser til en afrikansk ledet
militær intervention. (2) Samtidig har Danmark både
bilateralt og gennem EU lagt et betydeligt pres på den
maliske overgangsregering for at tilskynde denne til at
iværksætte en række helt centrale politiske
processer, som omfatter udpegelse af en officiel malisk
forhandlingsdelegation og tiltag, der skal sikre landets
genindtræden i en i forfatningen lovligt defineret ramme.
På baggrund af Danmarks
tilstedeværelse i regionen og den meget skrøbelige
situation, som Mali og regionen som helhed befinder sig i,
besluttede regeringen i september 2012 at iværksætte et
nyt Sahel-initiativ 2013-2017 som led i regeringens fokus på
stabilisering og konfliktforebyggelse i skrøbelige stater.
Foruden et fokus på konfliktforebyggende indsatser i Mali vil
der under Sahel-initiativet blive iværksat indsatser inden
for sikkerhedssektorreformer og anti-radikalisering.
Henset til den sikkerhedsrisiko som den
skrøbelige situation i Mali udgør for Sahel-regionen,
og Danmarks engagement i regionen vurderes det således som
vigtigt og i tråd med den hidtidige danske linje, at Danmark
støtter Frankrig og Mali i den givne situation.
VI. For så vidt angår det
folkeretlige grundlag, har FN's Sikkerhedsråd med resolution
2085 af 20. december 2012 - vedtaget i henhold til FN-pagtens
kapitel VII - fastslået, at der med situationen i Mali
foreligger en trussel mod international fred og sikkerhed. Med
resolutionen har Sikkerhedsrådet på denne baggrund
bemyndiget en afrikansk-ledet styrke (AFISMA) til at anvende alle
nødvendige militære magtmidler til bl.a. at
støtte Malis regeringsstyrkers bestræbelser på
at genvinde kontrollen med områder i det nordlige Mali, der
p.t. kontrolleres af væbnede terror- og
ekstremistgrupper. Samtidig hermed har
Sikkerhedsrådet opfordret FN's medlemslande og internationale
organisationer til at yde støtte til AFISMA's løsning
af de nævnte opgaver, herunder militær og logistisk
støtte. I forhold til den meget aktuelle trussel mod Malis
territoriale suverænitet har den maliske præsident den
10. januar 2013 anmodet Frankrig om militær bistand.
Frankrig har herefter sat sig i spidsen for de
internationale bestræbelser på - inden for
resolutionens rammer - at imødekomme denne anmodning, og
regeringen ønsker at støtte dette fransk-ledede
internationale initiativ.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VII. Forsvarets Efterretningstjeneste har
afgivet følgende trusselsvurdering:
Tilstedeværelsen af oprørsgrupper
støttet af islamistiske terrornetværk udgør en
trussel mod fred og stabilitet i regionen. Al-Qaida i Det Islamiske
Maghreb (AQIM) er den største militante islamistiske
terrorgruppe i Sahel-området, som Mali er en del af. AQIM har
en betydelig evne og kapacitet til at gennemføre
terrorangreb i store dele af Sahel-området og har tidligere
gennemført angreb her. AQIM har siden Gadaffi-styrets fald i
2011 fået tilført store mængder våben fra
Libyen, herunder bl.a. mandbårne luftværnsmissiler. Det
er sandsynligt, at AQIM's evne til at udføre terrorangreb
vil vokse, herunder også i Europa.
På baggrund af indsættelsen af
franske styrker i Mali vurderer Forsvarets Efterretningstjeneste,
at det er sandsynligt, at AQIM eller tilknyttede militante
islamistiske grupper vil søge at iværksætte
terrorangreb imod nationale eller vestlige mål i Mali
og/eller i nabolandene.
Forsvarets Efterretningstjeneste har ingen
oplysninger om konkrete trusler mod dansk personel i Mali, men
vurderer, at der er en generel terrortrussel. Derudover er der en
generel trussel forbundet med kamphandlingerne i Mali, hvor
myndighederne, støttet af Frankrig og andre lande, opererer
mod oprørernes styrker i den centrale del af landet. Truslen
afhænger af, hvor i Mali det danske personel befinder sig,
herunder især hvor tæt på kamphandlingerne og
oprørernes område de er.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
terrortruslen mod vestlige mål, herunder et dansk bidrag
indsat i Mali, er HØJ. Forsvarets Efterretningstjeneste
vurderer, at truslen fra bortførelser i Mali er HØJ.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslen mod et fly
ved start og landing i hele Mali er HØJ. Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at truslen for beskydning fra
jorden i Mali er LAV for flyvninger over 3.500 meter (uden for
rækkevidde af håndvåben og mandbårne
missiler), men HØJ for flyvninger under 3.500 meter.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslen mod et fly
ved start og landing i Tchad er LAV. Truslen mod personel i Tchad
er LAV.
VIII. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der
bliver tale om anvendelse af militære magtmidler. På
den baggrund forelægges sagen for Folketinget under
henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
styrker stilles til rådighed for den internationale
militære operation i Mali indenfor rammerne af resolution
2085 af 20. december 2012, og efter anmodning fra den maliske
præsident.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere bidraget væsentligt, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
opgavernes karakter, vil regeringen rådføre sig med
Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
X. Meromkostningerne forbundet med
indsættelsen afhænger selvsagt af
udsendelseslængden samt hvilke opgaver der endeligt skal
løses. På det nuværende beregningsgrundlag
vurderer forsvaret, at udsendelse af bidraget i 90 dage
forventeligt vil andrage ca. 14 millioner kr. i meromkostninger.
Heri er medregnet anslåede udgifter til chartring af civile
fly m.v. til løsning af øvrige opgaver, herunder
nationale, der ikke kan udskydes til efter operationen i Mali.
Meromkostningerne forbundet med udsendelsen afholdes inden for
forsvarets økonomiske ramme på § 12.