Beretning afgivet af Transportudvalget den
11. juni 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 19.
december 2012 og var til 1. behandling den 7. februar 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i
5 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet
modtaget 1 skriftelig henvendelse fra Arriva Tog A/S.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftelig henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Politiske
bemærkninger
Udvalget er enige om at pålægge
transportministeren at gennemføre en evaluering af den
nuværende ordning om rejsetidskompensation for jernbanerejser
med det formål at afdække styrker og svagheder ved den
eksisterende model og på den baggrund skabe grundlag for en
ny model for rejsetidskompensation.
Når evalueringen er gennemført,
skal denne danne grundlag for udarbejdelsen af en fremtidig model
for rejsetidskompensation, som skal indgå i kommende
trafikkontrakter med operatørerne.
Udvalget er enige om, at arbejdet med
evalueringen af ordningen skal tage udgangspunkt i
følgende:
1)
Hovedformålet med rejsetidskompensationen er at varetage de
rejsendes rettigheder. Samtidig skal der i udformningen af en
fremtidig model for rejsetidskompensation tages hensyn til
operatørernes økonomi og forhold i øvrigt.
2) Passagerernes
rettigheder skal gælde for den samlede rejse. For passageren
er det den samlede rejse, som har betydning, uanset om passageren
skifter transportmiddel undervejs, f.eks. mellem bus og tog. Der
findes i dag også en fælles rejseplan og et
fælles rejsekort.
3) Passagererne
skal ydes kompensation for den enkelte rejse via rejsekort.
Indførelsen af rejsekortet giver nogle tekniske muligheder
for, at passagererne kan få en nøjagtig kompensation
for den enkelte rejse i modsætning til i dag, hvor
kompensationen udbetales på baggrund af den samlede
kørsel over 1 måned. Af hensyn til de rejsende, som
ikke bruger rejsekortet, kan der fortsat udbetales kompensation til
den rejsendes NemKonto.
4) Passagererne
skal også kompenseres ved forsinkelser på S-togsnettet,
f.eks. i form af et tilbud om taxa, da en sådan ordning kan
afhjælpe det konkrete transportbehov, som kunden oplever ved
en forsinkelse. Samtidig kan en sådan ordning skabe
større sammenhæng i hovedstadsområdet, da
ordningen allerede i dag benyttes af Movia og Metro.
5) Passagererne
skal oplyses bedre om eksistensen af
rejsetidskompensationsordningen. Dette kunne f.eks. være i
form af oplysning over højtalerne i forsinkede tog og
på perroner, via skærme og sms eller i form af
påtrykt information af bagsiden af billetten, som det kendes
fra Sverige.
6) Force majeure
anvendes med stort mådehold.
7) Ordningen skal
være praktisk administrerbar både for passagererne og
for operatørerne.
Med udgangspunkt i ovenstående
præmisser skal evalueringen af den nuværende ordning om
rejsetidskompensation for jernbanerejser som minimum indeholde
følgende elementer:
Brugernes kendskab til eksistensen af
ordningen
Evalueringen skal undersøge brugernes
kendskab til eksistensen af den nuværende ordning samt
undersøge mulighederne for bedre oplysning og
markedsføring.
Tilmelding til ordningen
Evalueringen skal undersøge
passagerernes mulighed for at tilmelde sig den nuværende
ordning med særligt fokus på mulighederne for at
optimere brugervenligheden.
Dækning af den samlede
rejse
Evalueringen skal undersøge den
nuværende ordnings dækning af strækninger,
herunder ved skift mellem tog og øvrige transportmidler,
samt tilknytningen til bestemte strækninger for
pendlerrejsetidsgarantien.
Opgørelsesmetoder
Evalueringen skal vurdere de
opgørelsesmetoder, som ordningen i dag benytter sig af,
f.eks. betydningen af aflyste tog, konkrete mål for
rettidighed og pålidelighed, medregning af skift mellem tog
og fra tog til bus m.v.
Der skal i den forbindelse lægges
vægt på, at aflyste tog i fremtiden medtages i
beregningen af kompensation, og at forsinkelsen i fremtiden regnes
ud fra ankomsttidspunkt til passagerens ankomststation. Endvidere
skal evalueringen undersøge konsekvenserne for beregning,
udmåling og administration af rejsetidsgarantien som
følge af rejsekortets udbredelse og funktionalitet.
Rejser på S-togsnettet
Evalueringen skal undersøge
rejsetidsgarantiordningen på S-togsnettet. Der eksisterer i
dag en pendlerrejsetidsgaranti på S-togsnettet, som yder
passagererne kompensation i tilfælde af aflyste tog, men ikke
forsinkede tog.
Administration af ordningen
Evalueringen skal fokusere på
etableringen af en uvildig instans, der skal administrere
ordningen, alternativt lade en uvildig instans kontrollere
beregningerne for kompensationsudbetalingerne.
Økonomi og incitamenter for
operatørerne
Evalueringen skal vurdere incitamenterne for
operatørerne i forhold til rejsetidsgarantiordningen.
Evalueringen skal også vurdere de økonomiske
konsekvenser for den enkelte rejsende, for operatørerne og
for statskassen i forbindelse med eventuelle ændringer i den
eksisterende ordning.
Udvalget noterer sig, at der er udarbejdet en
evaluering af styrker og svagheder ved DSB's nuværende basis-
og pend?lerrejsetidsgaranti med udgangspunkt i brugernes
oplevelser. Denne evaluering indgår som en naturlig del af
den samlede evaluering som beskrevet ovenfor. Evalueringsarbejdet
fortsætter frem til slutningen af 2. kvartal 2013, hvorefter
den samlede evaluerings resultater danner grundlag for en politisk
beslutning, som kan træde i kraft i forbindelse med
overgangen til nye trafikkontrakter.
P.u.v.
Benny
Engelbrecht
formand
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 41
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af beslutningsforslaget | 3 | Evaluering af DSB´s nuværende
basis- og pendlerrejsetidsgaranti, fra transportministeren | 4 | Henvendelse af 14/3-13 fra Arriva Tog
A/S | 5 | 1. udkast til beretning | 6 | 2. udkast til beretning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 41
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 14/3-13 fra Arriva Tog A/S, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
|