Beretning afgivet af Transportudvalget den
9. april 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17.
december 2012 og var til 1. behandling den 7. februar 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i
3 møder.
2. Politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF og EL) er af
den opfattelse, at nogle bilisters alt for høje fart og
uopmærksomhed forsat udgør en meget stor risiko for de
asfalt- og vejarbejdere, der arbejder på og ved de danske
veje med anlæg og vedligehold af vejene.
Flertallet er enige om, at der snarest skal
iværksættes initiativer, der skal dæmpe farten og
skærpe opmærksomheden hos bilisterne, når de
passerer en vejarbejdsplads.
Flertallet mener, at initiativerne, som er
beskrevet i beslutningsforslag nr. B 39, og hvoraf nogle allerede
er iværksat, skal etableres på alle vejarbejdspladser,
idet der tages højde for varigheden af den etablerede
arbejdsplads.
Der lægges særlig vægt
på:
- Fartkontrol. Mens
det undersøges, hvordan der kan etableres ubemandet
automatisk fartkontrol (ATK), anvendes den eksisterende ordning med
ATK, som regeringen for nylig har besluttet at udvide ved at
firedoble antallet af politiets ATK-biler. Politiet vil derfor i
første omgang - som en hurtig, billig og fleksibel
løsning - få mulighed for fremover at øge
fartkontrollen markant, også i forbindelse med vejarbejder.
Ved vejarbejde skal fartkontrol altid være ledsaget af
tydelig skiltning om, at der kan foregå fartkontrol på
stedet.
- Opstilling af
mobile skilte med »Din fart«.
- Variable
vejskilte, som kan lukkes ned ved arbejdstidsophør og
arbejdspladsens »nedlæggelse«.
- Løbende
tilsyn med afmærkning og skiltning samt tydelig skiltning med
navn og telefonnummer på de ansvarlige for skiltningen.
Foretages af Vejdirektoratet og/eller arbejdstilsynet.
- Etablering af en
sikkerhedsgruppe på hver arbejdsplads, bestående af en
sjakbajs og en formand (arbejdsgiverrepræsentant).
- Uddannelse af
asfalt- og vejarbejdere. Krav om § 9-kursus til sjakbajs og
formand.
- Krav om brug af
uddannede asfalt- og vejarbejdere ved udbud.
Et mindretal i udvalget (V, DF og LA) er helt
enig i sagens alvor og ønsker problemerne løst ved
effektive og øgede hastighedskontroller samt kontroller, som
tilser, at vejafmærkning og skiltning udføres korrekt
og i overensstemmelse med bekendtgørelserne på
området. Mindretallet er også enig i variable
hastighedsskilte, som kan ændres eller slukkes uden for
arbejdstiden.
Mindretallet kan ikke tilslutte sig, at der
skal bruges ressourcer på sikkerhedskurser, sikkerhedsgrupper
eller krav om § 9-kurser til sjakbajser, og formænd.
Alle disse ressourcer er bedre anvendt ved at intensivere
hastighedskontrollerne, når der arbejdes på
strækningerne, og ved korrekt skiltning, som øger
respekten for arbejdsstedet.
P.u.v.
Benny
Engelbrecht
formand
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 39
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af beslutningsforslaget | 3 | 1. udkast til beretning | 4 | Oversendelse af Vejdirektoratets notat
vedr. mulig implementering af B 39 om sikkerhed for vej- og
asfaltarbejdere, fra transportministeren |
|