Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 14. december 2012
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændring af ordning for
medspørgere i spørgetiden m.v.)
Indledning
Folketingets Præsidium har i efteråret 2012
drøftet muligheden for at genoptage ordningen, hvor der
gives mulighed for medspørgere i spørgetiden,
herunder mulighederne for at gennemføre visse
ændringer i ordningen i forhold til gældende regler og
hidtidig praksis. Præsidiet har bl.a. drøftet
mulighederne for at indføre en model for spørgetimen,
hvor der kun gives adgang for medspørgere, når
spørgeren positivt har tilkendegivet at være
indforstået hermed. Endvidere har Præsidiet
drøftet mulighederne for at sikre en forholdsvis hurtig
afvikling af spørgsmålene i spørgetiden,
også med medspørgere, med henblik på at give tid
til afvikling af et rimeligt antal spørgsmål til hver
minister i hver spørgetid. Herudover har Præsidiet som
en formalisering af nuværende praksis drøftet en
mindre præcisering af forretningsordenens bestemmelser om
behandlingen af forslag til folketingsbeslutninger. På
baggrund af de nævnte overvejelser og yderligere
drøftelser i Udvalget for Forretningsordenen om afviklingen
af spørgetiden fremsættes i det følgende en
række forslag til ændringer af Folketingets
forretningsorden.
1. Medspørgere i
spørgetiden
1.1. Gældende regler om
medspørgere
Muligheden for at have medspørgere i spørgetiden
fremgår af forretningsordenens § 20, stk. 7, 4.-6. pkt.
Efter de gældende regler kan Folketingets formand,
såfremt spørgeren er indforstået hermed, give
adgang til op til to medspørgere til hvert
spørgsmål i spørgetiden. Formanden kan dog give
flere medspørgere ud over to mulighed for at stille
supplerende spørgsmål til et
hovedspørgsmål om et større og mere aktuelt
emne. Hver medspørger kan få ordet op til to gange a 1
minut, og ministrene har hver gang 1 minut til at svare.
Muligheden for medspørgere i spørgetiden
går tilbage til 1972. Med virkning fra den 1. januar 2004
blev der ved folketingsbeslutning af 19. december 2003 som et
blandt flere tiltag, der skulle begrænse spørgetidens
længde, indført krav om, at medspørgere skulle
tilmelde sig senest kl. 10 2 hverdage før
spørgetidens afvikling. Indtil da havde det været
muligt at melde sig som medspørger under selve
spørgetiden.
Betingelsen om tilmelding som medspørger forud for
spørgetiden blev ophævet igen ved folketingsbeslutning
af 16. december 2004 med virkning fra den 1. januar 2005. Herefter
skulle medspørgere tilmelde sig under afviklingen af det
enkelte spørgsmål. Samtidig indførte man som
noget nyt en begrænsning i antallet af medspørgere til
som udgangspunkt to pr. spørgsmål, dog således,
at formanden kunne beslutte at give flere medspørgere ordet,
når hovedspørgsmålet angik et større og
mere aktuelt emne.
Reglerne om medspørgere fik deres nuværende
affattelse ved folketingsbeslutning af 1. juni 2007, som havde
virkning fra begyndelsen af folketingsåret 2007-08. Ved denne
ændring blev muligheden for, at spørgere kan
fravælge medspørgere, indført. Muligheden for
at fravælge medspørgere er yderst sjældent
blevet anvendt. Den nuværende begrænsning af
spørgetiden til hver enkelt minister til 1 time blev
indført ved samme forretningsordensændring.
Ordningen med medspørgere har i praksis været
suspenderet igennem længere tid, efter at der i en periode
var sket en stigning i antallet af spørgsmål i
spørgetiden, hvilket medførte, at det var vanskeligt
at afse tid til medspørgere. Indtil den i praksis blev
suspenderet, blev ordningen administreret med nogen fleksibilitet,
idet det forekom, at formanden afskar muligheden for
medspørgere i en hel spørgetid eller til en given
minister, hvis mængden af spørgsmål gjorde det
mest hensigtsmæssigt.
1.2. Udvalget for Forretningsordenens
overvejelser om en ændret model for
medspørgerordningen
I praksis har medspørgerordningen været
administreret således, at medspørgeres
spørgsmål afvikles umiddelbart inden
hovedspørgerens sidste taletid.
Som en ny ordning for medspørgere foreslår
udvalget, at denne rækkefølge af indlæg
fastholdes, men at der alene gives adgang for én
medspørger under hvert spørgsmål. De
gældende taletider for medspørgere foreslås
fastholdt, således at en medspørger kan få ordet
op til to gange a 1 minut, hver gang med 1 minuts taletid til
ministeren til svar. Af hensyn til en hurtigere afvikling
foreslår udvalget, at den indledende oplæsning af det
stillede spørgsmål udelades. Udvalget bemærker i
den forbindelse, at spørgsmålene fremgår af
dagsordenen og vises i et rullende bånd nederst på
skærmen, når spørgetiden vises på
Folketingets tv-kanal. Såvel tilhørere i salen som
tv-seere har således mulighed for at gøre sig bekendt
med spørgsmålene og følge debatten på et
oplyst grundlag.
Endvidere foreslår udvalget, at spørgeren
fremover positivt skal tilkendegive at være indforstået
med medspørgere, for at adgang til medspørgere gives.
Dette vil skulle ske, når spørgsmålet indgives
til Folketingets formand via Lovsekretariatet. En eventuel
medspørger anmeldes, samtidig med at spørgeren
indleverer sit spørgsmål.
2. Fordelingen af hver
spørgers spørgsmål til ministre i
spørgetiden
2.1. Baggrund og gældende
regler
Udvalget for Forretningsordenen har drøftet baggrunden
for og hensigtsmæssigheden af bestemmelsen i
forretningsordenens § 20, stk. 2, 6. pkt., om, at de to
spørgsmål, som hvert medlem af Folketinget kan stille
til besvarelse i hver spørgetid, skal stilles til den samme
minister.
Indtil den 1. januar 2004 kunne hvert medlem stille tre
spørgsmål til besvarelse i en spørgetid.
Spørgsmålene kunne stilles til alle ministre, det vil
sige, at et medlem kunne stille spørgsmål til tre
forskellige ministre til besvarelse i samme spørgetid. Et
medlem kunne få ordet fire gange til at kommentere en
ministers svar.
Pr. 1. januar 2004 indskrænkedes adgangen til at stille
spørgsmål til to spørgsmål pr. medlem,
dog fortsat til alle ministre, og et medlem kunne fortsat få
ordet fire gange til at kommentere ministerens svar. Baggrunden for
begrænsningen til to spørgsmål pr. medlem var,
at spørgetiden trak ud og ofte udviklede sig til en
»miniforespørgsel«.
Ved den ovennævnte folketingsbeslutning af 1. juni 2007
blev der med virkning fra folketingsåret 2007-08
indført den begrænsning, at hvert medlems to
spørgsmål pr. spørgetid fremover skulle rettes
til samme minister. Endvidere kunne et spørgsmål ikke
længere begrundes i salen, men det kunne ske skriftligt,
samtidig med at spørgsmålet blev stillet. Endvidere
kunne spørgeren herefter kun få ordet 3 gange til at
kommentere et ministersvar.
2.2. Udvalget for Forretningsordenens
overvejelser
Udvalget for Forretningsordenen finder, at bestemmelsen om, at
de to spørgsmål, som hvert medlem af Folketinget kan
stille til besvarelse i en spørgetid, skal stilles til den
samme minister, ikke er velbegrundet eller i praksis
hensigtsmæssig. Udvalget ser ingen tungtvejende grunde til,
at et folketingsmedlem, som ønsker at stille
spørgsmål om to forskellige emner til to forskellige
ministre, skal afholdes fra dette, når de nuværende
øvrige begrænsninger, for så vidt angår
antal spørgsmål og taletider, fastholdes,
således at det sikres, at det samlede tidsforbrug til
spørgetiden og til afvikling af spørgsmål til
hver enkelt minister kun vil blive minimalt påvirket.
Udvalget bemærker i samme forbindelse, at der ikke i dag
gælder noget krav om, at et medlems to spørgsmål
til den samme minister skal vedrøre samme emne, og at det
allerede er langt det mest almindelige, at medlemmerne hver stiller
to spørgsmål, ikke kun ét, til besvarelse i
hver spørgetid.
Udvalget finder på den baggrund, at den nævnte
begrænsning i folketingsmedlemmernes muligheder for at stille
spørgsmål til besvarelse i spørgetiden
bør ophæves.
3. Præcisering af, at
30-dagesreglen ikke gælder for beslutningsforslag
Udvalget for Forretningsordenen har i forlængelse af
tidligere drøftelser i udvalget fundet det
hensigtsmæssigt at optage en udtrykkelig bestemmelse i
forretningsordenen om, at reglen om, at 3. behandling af et
lovforslag som udgangspunkt ikke må finde sted før 30
dage efter fremsættelsen, ikke skal finde tilsvarende
anvendelse for beslutningsforslag. Dette er en undtagelse fra den
almindelige regel i forretningsordenens § 17, stk. 1, 3. pkt.,
hvorefter sådanne beslutningsforslag undergives 2
behandlinger i Folketinget efter tilsvarende regler, som
gælder for lovforslags 1. og 3. behandling. Det
foreslåede vil være i overensstemmelse med praksis,
siden 30-dagesreglen blev indført, og ændringen er
således alene en formalisering af praksis.
Indstillinger
Herefter indstiller udvalget de i
nedenstående forslag til folketingsbeslutning indeholdte
ændringer af forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændring af ordning for
medspørgere i spørgetiden m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og ændret senest den 19. maj 2011,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 1, indsættes
efter 3. pkt.:
»Bestemmelsen i §
13, stk. 1, 1. pkt., om, at 3. behandling ikke må finde sted
før 30 dage efter fremsættelsen, finder dog ikke
tilsvarende anvendelse for beslutningsforslags 2.
behandling.«
2. I
§ 20, stk. 2, 6. pkt., udgår
til »samme minister«.
3. I
§ 20, stk. 4, ændres
»stk. 6-8« til: »stk. 6 og 7«.
4. § 20,
stk. 6, ophæves.
5. § 20,
stk. 7, 4.-6. pkt., der bliver stk. 6, 4.-6. pkt., affattes
således:
»Såfremt spørgeren ved indgivelsen af
spørgsmålet har tilkendegivet at være
indforstået hermed, kan Folketingets formand give adgang til
1 medspørger, der samtidig med spørgsmålets
indgivelse har anmeldt sig som medspørger. Folketingets
formand kan give flere medspørgere mulighed for at stille
supplerende spørgsmål til et
hovedspørgsmål om et større og mere aktuelt
emne. En medspørger kan få ordet op til 2 gange a 1
minut, og ministrene har hver gang 1 minut til at
svare.«
6. I
§ 21, stk. 4, ændres
»§ 20, stk. 10« til: »§ 20, stk.
9«.
7. I
bilaget Taletidsregler m.v.
ændres overskriften »Spørgsmål til ministrene, jf.
§ 20, stk. 7« til: »Spørgsmål til ministrene, jf.
§ 20, stk. 6«.
8. I
bilaget Taletidsregler m.v.
ændres overskriften »Uforberedt
spørgetime, jf. § 20, stk. 10 og 11« til:
»Uforberedt spørgetime, jf. §
20, stk. 9 og 10«.
§ 2
Folketingsbeslutningen
træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med bestemmelsen foreslås præciseret, at den
såkaldte 30-dagesregel, som gælder for lovforslag, ikke
finder tilsvarende anvendelse på forslag til
folketingsbeslutninger, der ikke fremkommer som indstillinger fra
udvalg.
30-dagesreglen indebærer, at 3. behandling af lovforslag
som udgangspunkt ikke må finde sted før 30 dage efter
fremsættelsen. Efter forretningsordenens § 17, stk. 1,
3. pkt., undergives forslag til folketingsbeslutninger, som ikke
fremkommer som indstillinger fra udvalg, to behandlinger i
Folketinget efter tilsvarende regler, som gælder for
lovforslags 1. og 3. behandling. Henvisningen til reglerne for
behandlingen af lovforslag gør det hensigtsmæssigt at
indsætte en udtrykkelig undtagelse fra 30-dagesreglen, hvis
netop dette krav ikke skal finde anvendelse for behandlingen af
beslutningsforslag.
Til nr. 2
Bestemmelsen i forretningsordenens § 20, stk. 2, 6. pkt.,
om, at de to spørgsmål, som hvert medlem af
Folketinget kan stille til besvarelse i en spøgetid, skal
stilles til den samme minister, foreslås ophævet. Et
medlem vil herefter kunne stille to spørgsmål til hver
sin minister til besvarelse i den samme spørgetid.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
beslutningsforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Bestemmelsen i forretningsordenens § 20, stk. 6,
hvorefter spørgeren før besvarelsen af et
spørgsmål i spørgetiden gengiver
spørgsmålet mundtligt, foreslås ophævet af
hensyn til en hurtigere afvikling af spørgsmålene i
spørgetiden.
Til nr. 5
Der foreslås gennemført visse ændringer af
medspørgerordningen, bl.a. med henblik på bedre at
kunne gennemføre et rimeligt antal spørgsmål
med medspørgere i spørgetiden.
Reglerne for medspørgere foreslås ændret
således, at der fremover som udgangspunkt alene vil
være adgang til én og ikke som hidtil to
medspørgere til hvert hovedspørgsmål til
besvarelse i spørgetiden. Folketingets formands adgang til
at give flere medspørgere mulighed for at stille supplerende
spørgsmål til et hovedspørgsmål om et
større og mere aktuelt emne foreslås bevaret. Som
hidtil vil medspørgere kunne få ordet op til to gange
a 1 minut til hvert hovedspørgsmål, hver gang med 1
minuts taletid til ministeren til svar. Ved denne ændring er
det forventningen, at et spørgsmål til besvarelse i
spørgetiden vil kunne afvikles på ca. 13 minutter,
hvis alle taletider overholdes og udnyttes fuldt ud.
Endvidere foreslås det som noget nyt bestemt, at det er
en forudsætning for at give adgang til en medspørger,
at hovedspørgeren ved indgivelsen af
spørgsmålet positivt har tilkendegivet at være
indforstået hermed. Det fremgår ikke klart af den
gældende affattelse af bestemmelsen, om
hovedspørgerens indforståelse med medspørgere
skal udtrykkes som en positiv tilkendegivelse, eller om det er
tilstrækkeligt, at hovedspørgeren har undladt at
tilkendegive ikke at ønske medspørgere. Som noget nyt
foreslås desuden, at en medspørger skal anmeldes,
samtidig med at spørgeren indleverer sit
spørgsmål.
Til nr. 6-8
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
beslutningsforslagets § 1, nr. 4.
Til §
2
Det foreslås, at folketingsbeslutningen træder i
kraft den 1. januar 2013.
Mogens Lykketoft (S) fmd. Bertel Haarder (V) nfmd. Pia Kjærsgaard (DF) Camilla
Hersom (RV) Anne Baastrup (SF) John Dyrby Paulsen (S) Karen J.
Klint (S) Maja Panduro (S) Henrik Sass Larsen (S) Torben Hansen (S)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jonas Dahl (SF) Per Clausen (EL) Birthe
Rønn Hornbech (V) Kristian Jensen (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Søren Espersen (DF)
Peter Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Brian
Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |