Fremsat den 30. november 2012 af
Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Christian Juhl (EL), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL)
og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at øremærke 12 uger af
barselsorloven til fædre
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. juli 2013 at tage de nødvendige initiativer med
henblik på at lovsikre mænds ret til 12 ugers
barselsorlov. Orloven skal indgå i den samlede
barselsperiode, og de 12 uger skal bortfalde, hvis ikke faderen
tager dem.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 66 fra
folketingsåret 2005-06.
For at sikre en højere grad af
ligestilling mellem mænd og kvinder er det nødvendigt
at sikre mænd ret til en større del af barselsorloven,
end de har i dag. Kvinder tager stadig langt den største del
af barselsorloven, hvilket også gælder den del af
barselsperioden, der frit kan deles mellem mænd og kvinder.
Barselsfondens eksistens har ikke ændret dette forhold, og
derfor ønsker Enhedslisten at øremærke 12 af de
52 ugers barselsorlov til barnets fader.
I de tilfælde, hvor der kun er en
forælder til barnet, sikres denne forælder ret til den
fulde barselorlov. I tilfælde, hvor barnets faktiske
forældre er to samlevende personer af samme køn og
enten faderens eller moderens identitet ikke kendes eller er
oplyst, skal de to personer have ret til at dele orloven på
samme måde som beskrevet i forslaget.
Baggrund
Andelen af fædre, der benytter sig af
muligheden for at tage barselsorlov, er stigende. Alligevel tog
fædre i 2011 i gennemsnit stadig kun 4,5 uger af de 52 ugers
barselsorlov, mens danske kvinder i gennemsnit tog 39 ugers orlov,
jf. folketingsåret 2011-12, LIU alm. del - svar på spm.
49, og tal fra Danmarks Statistik. Og der er fortsat store
forskelle brancherne imellem. I de brancher, hvor der i
overenskomsterne er sikret øremærket barsel til
fædre, er der en langt større andel af mænd, der
tager barsel. Det gør sig f.eks. gældende i den
kommunale sektor, hvor mændene i dag holder næsten en
femtedel (18,8 pct.) af den mængde barselsorlov, som deres
kvindelige kolleger holdt, mod 10,9 pct. i 2007. Hovedforklaringen
på denne stigning er ifølge professor Anette Borchorst
fra Aalborg Universitet, at der i de offentlige overenskomster i
foråret 2008 blev indført seks ugers barselsorlov med
løn til fædre, som ikke kan overtages af
mødrene, jf. »Kommunalt ansatte mænd er blevet
vilde med barsel«, Momentum den 17. september 2012. Omvendt
tager fædre inden for f.eks. Business Danmarks a-kasse, som
ikke har en øremærket ret, kun i gennemsnit 3,4 ugers
orlov, og der har kun været en mindre stigning siden 2006,
jf. folketingsåret 2011-12, LIU alm. del - svar på spm.
49.
Siden 2006, hvor Enhedslisten sammen med S, RV
og SF stillede forslag om at øremærke 12 uger af
barslen til fædre, er fædres samlede orlovsmængde
kun steget med 8 dage - et tal, der dækker over store
forskelle brancherne imellem. Opfordringer til ad frivillighedens
vej at tage en større del af barselsorloven har altså
ikke vist sig tilstrækkelige. Det skyldes i mange
tilfælde ikke uvilje fra fædrene, men at der i
lovgivningen i dag ikke er sikret mere end 2 ugers
øremærket barselsorlov til fædrene. På
mange arbejdspladser er kulturen stadig ugunstig for fremme af
fædrebarselsorlov, hvilket betyder, at mænd kan frygte
repressalier, hvis de beder arbejdsgiveren om længere
barselsorlov. Det ses i de undersøgelser, der er foretaget,
og det ses, ved at et stigende antal fædre oplever at blive
fyret eller chikaneret, fordi de vil holde orlov, jf.
»Fædre på barsel risikerer fyring«,
www.b.dk, den 4. august 2010. Mange analyser viser, at mænd
faktisk gerne vil tage større andel af barslen, men at de
kæmper mod regler, lovgivning og forventninger fra
arbejdsgivere, kolleger, mødre og dem selv.
Sidstnævnte dækker bl.a. over, at der fortsat er mange,
som mener, at det er upassende for mænd at tage mere
barselsorlov end de 14 dages lovkrav, jf. »Arbejdsliv,
forældreskab og køn - forhandlinger af løn og
barsel i tre moderne virksomheder«, Lotte Bloksgaard,
2009.
Undersøgelser (bl.a. Lea Drews) viser
også, at der ofte er en uudtalt overenskomst i familien om,
at moderen er førstevælger til orloven, og derfor
kommer det ofte slet ikke på tale, at faderen kan få en
større del af tiden med barnet, jf. Magisterbladet nr. 19,
2005 »Norden har fundet barselløsningen«. En
mere lige barselsfordeling skal ske af hensyn til familierne og
børnene. Men det er også vigtigt, at den store
talentmasse, som kvinder på arbejdsmarkedet er, udnyttes
bedre. Hvis perioden, hvor familien har adgang til betalt
barselsorlov, skal udnyttes bedre, skal mændene have mulighed
for at tage en større del af ansvaret hjemme. Det har danske
virksomheder også en kæmpeinteresse i. Det har i dag
store konsekvenser for kvinderne, at det er dem, der tager langt
størstedelen af barselsorloven. En undersøgelse
udarbejdet af civiløkonomernes og ingeniørernes
forbund samt DJØF viser, at 30 pct. af de kvinder, der
kommer tilbage på arbejde efter endt barsel, oplever negative
konsekvenser. Heroverfor står tallet 4 pct. for
mændenes vedkommende, jf. Jyllands-Posten den 21. september
2005. Herudover får kvinderne mindre i pension end deres
mænd, de bliver sprunget over ved lønforhandlingerne,
og de mister karrieremuligheder. Den kønsmæssige
opfattelse af kvinder uden karrieredrømme bekræftes i
en ny EU-undersøgelse, hvor halvdelen af de adspurgte
danskere svarer, at kvinder er mindre interesserede i at
gøre karriere end mænd. Danmark adskiller sig markant
fra de fleste andre EU-lande. I Sverige, Storbritanien, Spanien,
Irland og Frankrig er der således kun mellem 15 og 18 pct.,
der vurderer, at kvinderne ikke er interesserede i karrierejob, jf.
»Svenskere og englændere tror på karrierekvinden
- danskerne gør ikke«, www.business.dk, den 11.
oktober 2012.
Det faktum, at mænd tager så
få ugers barselsorlov, betyder også, at de får et
mindre tæt forhold til deres barn, er i større fare
for at blive skilt og mister muligheden for at oparbejde de
kompetencer, som en barselsorlov giver, og som moderne virksomheder
i dag efterspørger i stigende grad.
Endelig har det også betydning for
samfundsøkonomien, at barselsorloven er så ulige
fordelt, som tilfældet er i dag. Tilknytningen til
arbejdsmarkedet falder, og derfor vil det være til gavn
også for samfundet, hvis barselsorloven fordeles mere
ligeligt. Desuden halter Danmark fortsat bagefter med
ligestillingen på lederplan. Det udtaler professor i
nationaløkonomi og forsker i kvinder og karriere, Nina
Smith. Meldingen fra Nina Smith kom efter en schweizisk
undersøgelse, der placerer Danmark næstsidst,
når det gælder andelen af kvinder i magtfulde job. I
Danmark er kun lidt over hver femte af den slags stillinger besat
af en kvinde, og det kan kun Italien gøre dårligere.
En af årsagerne hertil er skævvridningen af fordelingen
af barsel mellem mænd og kvinder.
Mere barselsorlov til mænd vil
ligestille kvinder og mænd på arbejdsmarkedet. Samtidig
vil mere barselsorlov til mænd give et langt mere
helstøbt familieliv, hvor moderen og faderen deler ansvaret
for børnene. Undersøgelser, f.eks. »Gendering
Family Dynamics: The Case of Sweden and Hungary«, foretaget
af doktor i demografi ved Stockholms Universitet Livia Sz.
Oláh i 2001, peger på, at skilsmisseraten falder,
når faderen tager en større del af barselsorloven.
Undersøgelsen tog udgangspunkt i statistisk materiale fra
knap 5.000 svenskere og viste, at denne tendens især gjorde
sig gældende i familier, hvor begge forældre var
højtuddannede. Her bliver risikoen for skilsmisse halvt
så stor, hvis faderen tager orlov.
Desuden viser en undersøgelse fra
Center for Ligestillingsforskning på RUC, at mænd, der
tager barselsorlov, bliver bedre til deres arbejde, jf. Politiken
den 20. november 2005.
Fra adskillige forskere lyder det
samstemmende, at øremærket barsel til fædre er
en win-win-situation - både for mændene, kvinderne og
for børnene. Det er udtalelser, som de bl.a. baserer
på de erfaringer, som er gjort i de andre nordiske lande, jf.
Information den 5. september 2011: »Ligestilling: Mænd,
kvinder og børn vinder på øremærket
barsel«. I forhold til mænds barsel ligger Danmark
således helt i bund i forhold til vores nordiske naboer. Kun
i Finland, som heller ikke har øremærket barsel til
fædre, er fædres andel af barslen lige så lav som
i Danmark, jf. Anita Haataja: »Fathers' use of paternity and
parental leave in the Nordic countries«, 2009.
I Norge gør forskellige ordninger, at
12 ugers orlov er forbeholdt fædrene. Resultatet er, at 90
pct. af fædrene nu tager orlov, og at fædrenes andel af
den samlede barsel - og dermed tiden hjemme med barnet - i 2007 var
over 30 pct. Tallet for Danmarks vedkommende var kun knap 5 pct. i
2007.
I Island har fædre 3 måneders
øremærket barselsorlov, og op mod 90 pct. af
fædrene bruger deres barselsorlov.
I Sverige er 2 måneder af orloven
reserveret til fædrene.
Det er Enhedslistens opfattelse, at fuld
løn under barsel skal være endemålet for alle
mænd og kvinder for at undgå, at lønnedgang
bliver en hindrende faktor for at dele barselsorloven mellem
moderen og faderen. Mere øremærket barselsorlov til
fædre forventes at fremme arbejdet for fuld løn under
barsel. Erfaringerne fra vores nordiske naboer statuerer tydeligt,
at øremærket barsel er vejen frem, og også
fagbevægelsen og adskillige fagforbund påpeger, at
øremærket barsel til mænd er en vigtig sten at
fjerne på vejen mod ligestilling mellem kønnene.
Alligevel har regeringen nu valgt at udsætte beslutningen
endnu engang ved at igangsætte et analysearbejde, til trods
for at alle facts allerede er på bordet.
Barselsregler i Norden
Island
Længde i alt efter fødsel: 9 måneder
Reserveret til moderen: 3 måneder
Reserveret til faderen: 3 måneder
Kompensation: 80 pct. af forælderens gennemsnitlige
samlede løn op til 200.000 kroner og 75 pct. af den del af
lønnen, der overstiger 200.000 kroner.
Finansiering: En fælles statslig kasse, som alle
lønmodtagere og arbejdsgivere indbetaler til. Kassen
fungerer bl.a. også som statslig a-kasse. I 1995, da den
gamle ordning stadig gjaldt, tog 10 mænd orlov (ikke 10 pct.,
men 10 mænd i alt). Efter at reglerne er blevet ændret,
benytter omkring 90 pct. af fædrene sig af muligheden for at
holde orlov, og de holder i gennemsnit lidt over 3
måneder.
Norge
Længde i alt efter fødsel: 47 eller 57 uger
Reserveret til moderen: 9 uger
Reserveret til faderen: 12 uger
Kompensation: 100 pct. af lønnen i 47 uger eller 80 pct.
i 57 uger
Finansiering: En såkaldt Folketrygd, som både
lønmodtagere, arbejdsgivere og selvstændige indbetaler
til. Folketrygden betaler også bl.a. sygedagpenge og pension.
Før fædrekvoten på dengang 4 uger blev
indført i 1993, holdt kun 4 pct. af de norske mænd
barselsorlov. Da den øremærkede orlov blev
indført, valgte en tredjedel af de nybagte fædre
øjeblikkeligt at gøre brug af deres ret til barsel.
Tre år senere, i 1996, holdt 55 pct. af de nybagte
fædre orlov, og i dag er tallet oppe omkring 70 pct.
Sverige
Længde i alt efter fødsel: 16 måneder
Reserveret til moderen: 2 måneder
Reserveret til faderen: 2 måneder
Kompensation: 80 pct. af lønnen
Finansiering: En ordning, hvor arbejdsgiveren indbetaler 1,5
pct. af lønsummen til en fælles kasse.
Skriftlig fremsættelse
Jørgen
Arbo-Bæhr (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
øremærke 12 uger af barselorloven til fædre.
(Beslutningsforslag nr. B 35)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.