Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 14. marts 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 28.
november 2012 og var til 1. behandling den 15. januar 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser fra Svend og
Lilian Drews, Havnsø.
Transportministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Svend og Lilian Drews,
Havnsø, mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 33
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan | 2 | Henvendelse af 22/1-13 fra Svend og Lilian
Drews, Havnsø | 3 | Kopi af B 13 (2011-2012) - svar på
spørgsmål 11 og 12 | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af beslutningsforslaget | 5 | Henvendelse af 8/2-13 fra Svend og Lilian
Drews, Havnsø | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Henvendelse af 25/2-13 fra Svend og Lilian
Drews, Havnsø | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 33
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren ikke finder, at et
krav om alkolåse i nye biler må siges at være
omfattet af de undtagelser fra forbuddet mod handelsrestriktioner,
som findes i artikel 36 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 22/1-13 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om der vil være tale om en
teknisk handelshindring, hvis der stilles krav om, at
installationen af alkolåsen foretages i forbindelse med
eftermontering hos importøren, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 8/2-13 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 25/2-13 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til
transportministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1-5 og
transportministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra DF.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren i forlængelse af
besvarelserne af spørgsmål B 13 - spm. 11 og 12
(2011-12) specifikt forholde sig til, om han ikke finder, at et
krav om alkolåse i nye biler må siges at være
omfattet af de undtagelser fra forbuddet mod handelsrestriktioner,
som findes i artikel 36 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde, som bl.a. inkluderer hensynet til »den
offentlige orden, den offentlige sikkerhed, beskyttelse af
menneskers og dyrs liv og sundhed« eller - såfremt det
ikke anses som omfattet af artikel 36 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde - ville være
omfattet af de såkaldte »Cassis-hensyn«?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for
Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
»Artikel 36 i EUF-traktaten beskriver
grundprincipperne for medlemsstaternes muligheder for at
indføre handelsrestriktioner for varer, der ikke er omfattet
af fælles EU-regler. Cassis-hensynet udvider
anvendelsesområdet for artikel 36, men gælder ligesom
artikel 36 alene for varer, der ikke er omfattet af fælles
EU-regler.
Biler er omfattet af fælles EU-regler.
Rammedirektivet, 2007/46/EF, om typegodkendelse af biler og
påhængskøretøjer indeholder således
en liste over alle de sikkerhedskrav, der stilles til de
forskellige kategorier af køretøjer såsom
bremsekrav, krav om sikkerhedsseler m.m.
Danmark vil således hverken kunne
indføre krav om alkolåse med henvisning til
EUF-traktatens artikel 36 eller med henvisning til
Cassis-hensynet.«
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
22. januar 2013 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø, jf. B 33
- bilag 2.
Svar:
Jeg har stor sympati for familien Drews og
deres arbejde med alkolåse. Det har jeg meddelt Lilian og
Svend Drews. Nedenfor følger i punktform mine kommentarer
til de væsentligste kritikpunkter i familiens henvendelse af
22. januar 2013.
1) Dansk forespørgsel til EU - blev den
nogensinde sendt afsted?
Ja, det blev den, og EU-Kommissionen har
også svaret, hvilket jeg meddelte Transportudvalget i brev af
18. december 2012.
Jeg må læse Kommissionens svar
således, at Kommissionen slår fast, at medlemsstaterne
i henhold til direktiv 2007/46/EF er forpligtet til at registrere
køretøjer, der er EU-typegodkendt i et andet EU-land.
Danmark må ikke forbyde registrering af
køretøjer af grunde, der vedrører aspekter af
deres konstruktion og funktion omfattet af direktivet. I den
forbindelse bemærker Kommissionen, at et krav om installation
af alkolåse forekommer at forbyde registreringen af
EU-typegodkendte køretøjer.
2) Mulighed for at indføre krav om
alkolåse for visse kategorier af køretøjer
eller visse kategorier af førere
Jeg har forelagt dette spørgsmål
for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
»Der er stor forskel på at
indføre krav om alkolåse for specielle kategorier af
førere eller køretøjer og på at
indføre krav om alkolåse i samtlige nye biler.
Danmark og andre lande vil således have
mulighed for at indføre krav om alkolåse for grupper
af førere eller køretøjer med særlig
høj risiko, f.eks. førere, der har været
dømt for spirituskørsel, eller
køretøjer, der benyttes til transport af skoleelever.
Der vil være tale om en mindre del af førerne og en
mindre del af køretøjerne og dermed tale om en lovlig
og velbegrundet handelshindring.
Hvis Danmark derimod indfører krav om
alkolåse i alle nye biler, vil der være tale om en
ulovlig handelshindring, fordi kravet vil være i strid med
reglerne i direktiv 2007/46/EF.
Efter Trafikstyrelsens opfattelse er det ikke
korrekt, når Europa-Huset i Danmark har meddelt familien
Drews, at man ikke kan snakke om en teknisk handelshindring, hvis
man fra dansk side forlanger en alkolås eftermonteret af
forhandleren. Et sådant krav vil efter Trafikstyrelsens
opfattelse af EU blive set som en klar omgåelse af
EU-reglerne om varernes fri bevægelighed.
Det kan oplyses, at der på et
møde på embedsmandsniveau i Bruxelles d. 4. februar
blev orienteret om en undersøgelse af alkolåse, som
EU-Kommissionens generaldirektorat DG MOVE har iværksat.
Undersøgelsen skal bl.a. belyse mulighederne for at
kræve alkolåse i alle biler eller visse kategorier af
biler, eller at kræve alkolåse anvendt til specielle
typer af transportopgaver.«
Det glæder mig, at EU-Kommissionen har
taget initiativ til en nærmere undersøgelse af
mulighederne for at lave EU-regler om alkolåse. Det er et
arbejde, Danmark vil bakke op om.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse, om der vil være tale om en
teknisk handelshindring, hvis der stilles krav om, at
installationen af alkolåsen foretages i forbindelse med
eftermontering hos importøren?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for
Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
»Der vil være tale om en ulovlig
teknisk handelshindring, da et sådant krav vil være i
strid med reglerne i direktiv 2007/46/EF.
EU-Kommissionen vil efter Trafikstyrelsens
vurdering utvivlsomt anse det for at være en omgåelse
af reglerne i direktiv 2007/46/EF og derfor i strid med EU-reglerne
om varernes fri bevægelighed.«
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8.
februar 2013 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø, jf. B 33 -
bilag 5.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet fra
Trafikstyrelsen, der oplyser følgende i relation til Svend
og Lilian Drews anmodning om foretræde for Transportudvalget
med henblik på at besvare spørgsmål
vedrørende alkolåses sikkerhedsprogrammer:
»Der findes en international standard
for alkolåse (CENELEC 50436 -1), der bruges i forbindelse med
alkolås-programmer til spritbilister.
Standarden stiller krav til alkolåsenes
nøjagtighed, hvad angår måling af
alkoholpromillen i udåndingsluften. Men derudover indeholder
standarden også en række tests, der skal udføres
med henblik på at sikre, at der blæses ufiltreret
menneskelig udåndingsluft gennem alkolåsen. Der skal
derfor bl.a. udføres følgende tests, hvor
alkolåsen ikke må blive deaktiveret:
- Når der
blæses spritånde gennem et filter med aktivt kul, der
absorberer alkohol.
- Når der
blæses spritånde igennem et afkølet rør,
hvor alkoholen vil kondensere indvendig.
- Når
spritånden blæses igennem et glas med vand, hvor
alkoholen kan blive optaget.
- Når der
blæses ren luft fra en ballon, cykelpumpe eller lignende
gennem alkolåsen.«
Der er således stillet en række
krav til, hvad alkolåsene skal kunne modstå i det
tilfælde, hvor en bilist forsøger at snyde
låsen, så bilen kan starte, selvom bilisten er
beruset.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
25. februar 2013 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø, jf. B 33
- bilag 7.
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for
Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
»Lilian og Svend Drews beskriver efter
Trafikstyrelsens opfattelse ganske udmærket, hvordan
alkolåse fungerer.
At alkolåsene skal kalibreres med
mellemrum, at der er mulighed for at indstille, hvilken promille
alkolåsen skal reagere på, og at alkolåsene
også kan programmeres, så der også skal afgives
udåndingsprøve med mellemrum under kørslen, er
helt korrekt.
Det er også rigtigt, når Lilian og
Svend Drews oplyser, at en række danske virksomheder som en
del af deres alkoholpolitik har fået monteret alkolåse
i virksomhedens køretøjer. Det gælder f.eks.
Carlsberg.
Trafikstyrelsen kan også bekræfte,
at alkolåse benyttes i mange lande verden over. Enten i
forbindelse med programmer til personer, der har kørt
spritkørsel, eller fordi der stilles krav om alkolåse
i forbindelse med særlige former for transport såsom
transport af skolebørn.«
Jeg noterer mig Trafikstyrelsens svar og vil i
forlængelse heraf gerne give udtryk for, at jeg respekterer
det store engagement, Lilian og Svend Drews udviser for at fremme
alkolåse i Danmark.
Lilian og Svend Drews arbejde var formentlig
medvirkende årsag til, at Folketinget for et par år
tilbage vedtog en lov om at indføre en alkolåsordning
til personer, der har fået dom for spritkørsel. Hertil
kommer, at Lilian og Svend Drews også i forbindelse med
behandlingen af beslutningsforslag B33, der handler om at montere
alkolåse i alle nye biler, har fulgt debatten tæt og
har bidraget med værdifulde oplysninger til os politikere om,
hvordan alkolåsene virker i praksis, og hvordan de er sikret
mod manipulation, senest ved fremmøde for Transportudvalget
d. 28. februar.
Jeg er fortsat af den opfattelse, at den
rigtige vej frem i relation til alkolåse går gennem
EU-samarbejdet, da Danmark ikke kan indføre krav om
alkolåse uden at overtræde EU-reglerne. I den
forbindelse kan jeg orientere om, at EU-kommissionen har igangsat
en analyse, hvor forskellige muligheder for at lave EU-regler om
alkolåse vil blive undersøgt nærmere, herunder
muligheden for at alkolåse monteres i alle
motorkøretøjer eller i motorkøretøjer
af bestemte typer (f.eks. tunge køretøjer).
Danmark vil naturligvis bidrage konstruktivt
til dette arbejde, der ventes afsluttet i november 2013.
Jeg vedlægger til udvalgets orientering
den præsentation, som blev benyttet, da analysen blev
præsenteret på embedsmandsniveau i Bruxelles d. 4.
februar 2013.