Fremsat den 13. november 2012 af
Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om dispensation for den 1-årige
anmeldelsesfrist for arbejdsskader, der er indtruffet før
den 1. juli 2007
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. marts 2013 at fremsætte et lovforslag, som
gør det muligt at dispensere fra den 1-årige
anmeldelsesfrist for arbejdsskader, der er indtruffet før
den 1. juli 2007, således at arbejdsskader, der alene er
afvist, fordi den 1-årige anmeldelsesfrist er overskredet,
kan genoptages og anerkendes og erstatning kan udbetales.
Bemærkninger til forslaget
Den 1. juli 2007 blev § 36 i lov om
arbejdsskadesikring (jf. lovforslag L 194, folketingsåret
2006-07) ændret således, at der ses bort fra den
1-årige anmeldelsesfrist for arbejdsskader, når det er
dokumenteret, at den tilskadekomne har været udsat for en
arbejdsskade, og at den tilskadekomne har ret til erstatning.
Ændringen har virkning for arbejdsskader indtruffet efter den
1. juli 2007. Det er en positiv og tiltrængt ændring,
som har stor betydning for tilskadekomne.
Men der er ca. 3.750 ofre for arbejdsskader,
som er kommet til skade i perioden fra omkring 2001 og frem til den
1. juli 2007. Deres arbejdsskader er ikke blevet anerkendt, og
dermed har de ikke fået nogen erstatning, fordi skaden er
blevet anmeldt, mere end 1 år efter at skaden er sket. For
mange af disse tilskadekomne drejer det sig om erstatninger
på en eller flere millioner kroner, som de er gået glip
af, fordi arbejdsgiverne ikke har anmeldt deres arbejdsskader.
Af den tidligere lov om sikring mod
følger af arbejdsskade fremgik 1-årsanmeldelsesfristen
af lovens § 20, hvor der stod, at hvis anmeldelsen ikke var
indsendt rettidigt - hvilket var arbejdsgiverens ansvar - kunne
krav om erstatning rejses af skadelidte inden for en frist af 1
år fra arbejdsskadens indtræden, og der kunne der ses
bort fra fristen, når der var særlig grund dertil.
Disse regler om anmeldelsesfrist og
dispensationsadgang blev videreført fra den gamle
ulykkesforsikringslov, og bestemmelserne blev igen overført
uændret til § 36 i den nye lov om arbejdsskadesikring,
der trådte i kraft den 1. januar 2004.
I en årrække, som strækker
sig fra 1970'erne og måske endnu længere tilbage og
frem til begyndelsen af 00'erne, blev 1-årsfristen og
dispensationsadgangen administreret meget lempeligt. Selv om der
var gået langt over 1 år og måske 2 eller 3
år, efter at arbejdsskaden var indtrådt, var der ingen
problemer med at få anerkendt en arbejdsskade, når det
var slået fast, at der var tale om en arbejdsskade, og at
denne skade ville udløse erstatning.
Fra år 2001 og frem blev denne praksis
imidlertid skærpet betydeligt. Ankestyrelsen udsendte
principafgørelse U-24-01, hvor det blev fastslået, at
følgende fire betingelser skulle være opfyldt, for at
man kunne dispensere fra 1-årsfristen:
- Det er
dokumenteret, at sikrede har været udsat for et
ulykkestilfælde eller en skadelig påvirkning.
- Der er
anført en rimelig begrundelse for, at anmeldelsen ikke er
foretaget rettidigt.
- Der foreligger
ganske overvejende sandsynlighed for årsagsforbindelse mellem
arbejdsskaden og den anmeldte lidelse hos sikrede.
- Menet eller
erhvervsevnetabet som følge af arbejdsskaden har et
sådant omfang, at der er grundlag for, at det kan begrunde
tildeling af godtgørelse eller erstatning.
Ved udarbejdelsen af denne
principafgørelse tog Ankestyrelsen udgangspunkt i
forarbejderne til den bestemmelse i ulykkesforsikringsloven, hvor
der i 1959 blev indført dispensationsadgang ved for sent
anmeldte skader. Ankestyrelsen anvendte et cirkulære, hvor
der stod, at dispensationsadgangen kun kunne anvendes i
undtagelsestilfælde, hvor det måtte forekomme urimeligt
at lade fristoverskridelsen udelukke sikrede fra at modtage ydelser
efter loven. I cirkulæret var der anført de fire
ovennævnte betingelser.
De tre af betingelserne gav ingen problemer
for skadelidte. Men den fjerde betingelse, at der skulle være
en rimelig begrundelse for, at anmeldelsen ikke var foretaget
rettidigt, blev i årene efter 2001 fortolket meget
restriktivt og medførte stribevis af afslag på
anerkendelse af arbejdsskader, hvor den eneste begrundelse for
afslagene var, at der ikke var nogen rimelig grund til, at
1-årsfristen var overskredet.
Arbejdsskadeforeningerne vurderer, at der er
omkring 3.750 skadelidte, der ikke har fået anerkendt deres
arbejdsskade, fordi 1-årsfristen var overskredet, og dermed
har de hver især mistet op til flere millioner kroner i
erstatning.
Også efter lovændringen fra den 1.
juli 2007, hvor der blev vedtaget en meget lempelig
dispensationsadgang for 1-årsfristen, har både
Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen opretholdt deres restriktive
praksis og fortolkning i forbindelse med arbejdsskader fra
før den 1. juli 2007. For disse tilskadekomne blev begrebet
rimelig grund stadig fortolket meget snævert, og de fleste
fik afslag på erstatning, når 1-årsfristen var
overskredet.
Det er værd at huske på, at det i
alle disse tilfælde er arbejdsgiverne, der har forsømt
at anmelde arbejdsskaderne rettidigt. Det har ikke haft nogen
konsekvens for arbejdsgiverne. Enhedslisten kender ikke til nogen
tilfælde, hvor arbejdsgiverne har fået bøde, men
de skadelidte har mistet retten til erstatning på grund af
arbejdsgivernes forsømmelse.
De skadelidte har været i god tro. De
har været overbevist om, at deres arbejdsgiver havde anmeldt
arbejdsskaden, og at sagen gik sin gang. De har haft nok at
tænke på med deres alvorlige sygdom og invaliditet og
totalt ændrede tilværelse efter arbejdsskaden. De har
ikke haft kendskab til arbejdsgangen i Arbejdsskadestyrelsen.
Først når de selv har forhørt sig om deres sag,
er de blevet klar over, at sagen ikke var blevet anmeldt. Og
herefter har de fået at vide, at fordi der var gået
over 1 år, efter at skaden var sket, kunne de ikke få
erstatning.
Alle disse skadelidte er uforskyldt kommet i
klemme i systemet. De fortjener, at der bliver givet lovhjemmel
til, at deres sager kan genoptages og anerkendes, og at de kan
få udbetalt den erstatning, som de ville have haft et
lovmæssigt krav på, hvis deres arbejdsgiver havde
anmeldt arbejdsskaden rettidigt.
Skriftlig fremsættelse
Jørgen
Arbo-Bæhr (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
dispensation for den 1-årige anmeldelsesfrist for
arbejdsskader, der er indtruffet før den 1. juli 2007.
(Beslutningsforslag nr. B 23)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.