Fremsat den 2. november 2012 af Rosa Lund
(EL), Lars Dohn (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af bonus ved tidlig
studiestart
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve den regel, der medfører, at studenter kan gange
deres karaktergennemsnit med 1,08, hvis de søger ind
på en uddannelse senest 2 år efter endt
studentereksamen m.v., jf. Bonus for tidlig studiestart, § 18
i bacheloradgangsbekendtgørelsen af 21. februar 2012.
Bemærkninger til forslaget
Fra år 2009 har studenter kunnet gange
deres karaktergennemsnit med 1,08, hvis de søger ind
på en videregående uddannelse senest 2 år efter
endt studentereksamen. Reglerne blev indført under
undervisningsminister Bertel Haarder i et forlig mellem Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og SF.
Der er ingen tvivl om, at unge starter
tidligere på en videregående uddannelse i dag, end de
før har gjort. Ved studieoptaget 2012 kom 25 pct. af de nye
studerende direkte fra deres adgangsgivende eksamen, for 48 pct.
var det 1-2 år siden, de færdiggjorde deres
adgangsgivende eksamen, og 27 pct. havde færdiggjort for 3
år siden eller mere. På ba?chelo?r?uddannelserne var
det for kun 19 pct. 3 år eller mere siden, de havde
færdiggjort, mens det på erhvervsakademiuddannelserne
og professionsbacheloruddannelserne gjaldt for 33 pct. af de
nyoptagne studerende, jf. tabel 1 i bilag 1.
Selv om mange unge starter tidligere, er der
stadig en gruppe af unge, der først starter på en
videregående uddannelse senere end 2 år efter endt
studentereksamen. Årsagerne hertil kan være mange:
Nogle kan være uafklarede om, hvad de skal læse, mens
andre kan have brug for andre erfaringer end skolebænken. Men
netop de unge, der vælger at lave noget andet i mere end 2
år efter endt studentereksamen, straffes for deres valg,
når de endelig søger ind på en
videregående uddannelse. For her vil de ikke have mulighed
for at gange deres gennemsnit, som flertallet af de andre
ansøgere har. Det sætter dem bagest i køen til
studiepladserne, og det er urimeligt.
Der er ikke noget, der tyder på, at de
hurtige ansøgere er mere kvalificerede til en studieplads,
end de ansøgere, der holder nogle års pause mellem
ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. Hertil kommer,
at en studerendes studentereksamen ikke giver et retvisende billede
af, om eleven bliver en god studerende og i sidste ende f.eks. en
god sygeplejerske, iværksætter eller forsker. For
indsigt, viden og refleksion kommer ikke bare gennem bøger
og skolegang, men tilegnes også gennem andre oplevelser,
erfaringer og livssituationer. Men optagesystemet favoriserer i dag
de unge, der har fået de højeste karakterer til deres
studentereksamen, typisk ressourcestærke elever fra
uddannelsesvante hjem, og 1,08-reglen giver netop disse unge endnu
bedre muligheder for videregående uddannelse, mens det
skubber de andre unge bag i køen. Og det er endda til trods
for, at de unge, der har holdt lidt mere pause mellem
ungdomsuddannelsen og den videregående uddannelse, formentlig
er mere afklarede omkring deres valg og derfor også har
større tendens til at blive på uddannelsen,
således at frafaldet vil være mindre for denne
gruppe.
I hvert fald har flere
uddannelsesinstitutioners undersøgelser vist, at blandt de
studerende, der falder fra, er andelen af unge, der kommer lige fra
ungdomsuddannelserne, højest. Undersøgelser fra
Syddansk Universitet viser bl.a., at frafaldet er 1,8 gange
højere blandt kvote 1-ansøgere end blandt kvote
2-ansøgere (som karakteriseres ved andre kvalifikationer end
karakterer alene). Endvidere viser en undersøgelse af
frafaldet på sygeplejerskeuddannelsen på
Professionshøjskolen Metropol, at frafaldet er størst
blandt studerende med adgangsgivende eksaminer, der er under 1
år og over 5 år gamle.
1,08-reglen er således en
uretfærdig regel, der favoriserer de unge, der er afklarede
omkring deres valg af videregående uddannelse og gerne vil
læse videre hurtigt efter ungdomsuddannelsen.
Samtidig er reglen med til at holde
adgangskravene på de videregående uddannelser kunstigt
oppe, og kun hvis man selv når at gange sit snit, kan man
følge med. Som studiechefer også har påpeget,
får ansøgere, der ellers har et pænt snit,
svært ved at komme ind, hvis de ansøger senere hen,
fordi de ikke kan gange deres snit.
Men 1,08-reglen er ikke bare uretfærdig,
den presser også de unge ud over det acceptable. Vi har set
flere eksempler på gymnasieelever, der udsætter deres
studentereksamen, fordi deres snit ikke er højt nok.
Samtidig oplever mange af de unge studerende, der starter tidligt,
også vanskeligheder på studiet.
Studenterrådgivningen, som får
flest henvendelser fra studerende under 24 år, peger
også på, at risikoen for at falde fra i utide er
større, jo yngre de studerende er. Samtidig peger
Studenterrådgivningen på, at der for unge studerende er
flere psykiske omkostninger forbundet med tidlig studiestart (jf.
www.studraadgiv.dk).
Enhedslisten
ønsker afskaffelse
Som samfund har vi høje ambitioner om,
at flere unge skal gennemføre en videregående
uddannelse. Derfor skal vi gøre uddannelserne
tilgængelige for flere unge i stedet for at opsætte
barrierer. Samtidig bør vi lette presset på de unge,
så flere får ro og tid til at afklare deres valg af
uddannelse og ikke bliver presset til at starte en
videregående uddannelse, uden at de er motiverede og klar til
det. At fjerne 1,08-reglen vil give flere mulighed for at starte en
videregående uddannelse og samtidig bedre muligheder for at
gennemføre. Derfor foreslår Enhedslisten, at reglen
afskaffes.
De
studerendes organisationer ønsker også afskaffelse
Endvidere mener også Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever (LH), Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO),
Danske Studerendes Fællesråd (DSF), Sammenslutningen af
Danske Socialrådgiverstuderende (SDS), Lærerstuderendes
Landskreds (LL) og Pædagogstuderendes Landssammenslutning
(PLS), at reglen skal afskaffes.
Bilag 1
Alder på adgangsgivende eksamen
alt="460556389480845587 Size: (655 X 281)" border="no"
name="460556389480845587" src="AX14403_2_0.png" style="margin: 0cm
0cm 0cm 0cm"
alt="923650293174866000 Size: (655 X 266)" border="no"
name="923650293174866000" src="AX14403_2_1.png" style="margin: 0cm
0cm 0cm 0cm"
alt="1522230015431167138 Size: (655 X 286)" border="no"
name="1522230015431167138" src="AX14403_2_2.png" style="margin: 0cm
0cm 0cm 0cm"
alt="463569414652373446 Size: (655 X 307)" border="no"
name="463569414652373446" src="AX14403_2_3.png" style="margin: 0cm
0cm 0cm 0cm"
Bilag 2
Social arv og uddannelse
Vi er ikke blevet bedre til at bryde den
negative sociale arv, tværtimod. Bl.a.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser i 2011 (jf. Den
sociale arv tynger Danmark. Fordeling og Levevilkår 2011), at
det stadig forholder sig således, at jo højere
forældrenes uddannelse er, desto større er
sandsynligheden for, at børnene selv får en
uddannelse. Samtidig viser de, at der i perioden 1990-2005 var
flere, der brød den sociale arv, men at andelen nu igen er
faldet og ligger på samme niveau som for 20 år
siden.
alt="Udklip Size: (655 X 147)" border="no" name="Udklip"
src="AX14403_2_4.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm 0cm"
Et baggrundsnotat fra Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser om
Studerende på videregående uddannelser i forhold til
forældres uddannelsesbaggrund: optag, fuldførelse og
frafald, viser også, at der er en betydelig overvægt af
studerende med forældre med en videregående uddannelse,
der fuldfører en kandidatuddannelse, jf. ovenstående
tabel 6 fra Udvalget for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser, 2011-12, FIV alm. del - endeligt
svar på spm. 75.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af bonus ved tidlig studiestart.
(Beslutningsforslag nr. B 22)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.