Fremsat den 23. oktober 2012 af Dennis
Flydtkjær (DF), Karina Adsbøl (DF), Bent
Bøgsted (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Mette Hjermind
Dencker (DF), Søren Espersen (DF), Morten Marinus (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om
udflytning af statslige arbejdspladser
Folketinget pålægger regeringen at
nedsætte en arbejdsgruppe, som skal udarbejde en plan for
udflytning af statslige arbejdspladser til landets såkaldte
yderkommuner og landkommuner.
Bemærkninger til forslaget
Indeværende forslag har til formål
at sikre, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der skal
udarbejde en plan for udflytning af statslige arbejdspladser til
landets såkaldte yderkommuner og landkommuner.
Der er forskellige definitioner af, hvad
yderområder er. Begreber som udkant, yderområder og
landdistrikter bruges i flæng for at beskrive de
områder, der ligger uden for de større byer. I
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2012 er
kommuneinddelingen baseret på inddelingen i det danske
landdistriktsprogram 2007-2012. Her er de danske kommuner opdelt i
følgende fire kommunetyper: yderkommuner, landkommuner,
mellemkommuner og bykommuner. (Regional- og landdistriktspolitisk
redegørelse 2012, (R 12) - regeringens redegørelse
til Folketinget). Indeværende forslag anvender denne
afgrænsning, således at yderområder skal
forstås som yderkommuner og landkommuner.
Langt størstedelen af de statslige
arbejdspladser er placeret i de større byer. Især
København nyder godt af mange statslige arbejdspladser, jf.
nedenstående tabel.
Statslige arbejdspladser og indbyggertal
fordelt på regioner, Københavns Kommune og hele landet
(4. kvartal 2011) | Område | Antal statslige arbejdspladser | Andel af samtlige statslige arbejdspladser
i procent | Indbyggertal* | Region Hovedstaden | 92.462 | 44,3 | 1.713.624 | Region Midtjylland | 40.961 | 19,6 | 1.265.601 | Region Nordjylland | 19.550 | 9,4 | 580.293 | Region Sjælland | 21.488 | 10,3 | 818.321 | Region Syddanmark | 34.050 | 16,3 | 1.201.365 | Københavns Kommune | 58.418 | 28,0 | 548.443 | Hele landet | 208.511 | 100,0 | 5.579.204 |
|
Kilde: Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af
KOU alm. del - spørgsmål nr. 160 (2011-12).
*Udtræk fra Statistikbanken:
www.statistikbanken.dk/FOLK1
På baggrund af tallene i
ovenstående tabel kan følgende fastslås
(afrunding forekommer):
- Region
Hovedstaden har 44,3 pct. af samtlige statslige arbejdspladser,
på trods af at regionen blot har (1.713.624/5.579.204x100=)
30,7 pct. af landets indbyggere
- Region
Midtjylland har 19,6 pct. af samtlige statslige arbejdspladser,
mens regionen har (1.265.601/5.579.204x100=) 22,7 pct. af landets
indbyggere.
- Region
Nordjylland har 9,4 pct. af samtlige statslige arbejdspladser og
har (580.293/5.579.204x100) 10,4 pct. af landets indbyggere.
- Region
Sjælland blot har 10,3 pct. af samtlige statslige
arbejdspladser, mens regionen har (818.321/5.579.204x100=) 14,7
pct. af landets indbyggere.
- Region Syddanmark
har 16,3 pct. af samtlige statslige arbejdspladser, mens regionen
har (1.201.365/5.579.204x100=) 21,5 pct. af landets indbyggere.
- Københavns
Kommune har 28 pct. af samtlige statslige arbejdspladser, mens
kommunen blot har (548.443/5.579.204x100=) 9,8 pct. af landets
indbyggere.
Ud fra ovenstående kan vi konkludere, at
Region Hovedstaden og især Københavns Kommune er
stærkt overrepræsenteret i forhold til, hvor statens
arbejdspladser ligger. Region Sjælland og Region Syddanmark
er derimod stærkt underrepræsenteret med hensyn til,
hvor staten vælger at lægge sine arbejdspladser.
Andelen af statslige arbejdspladser i Region Midtjylland og Region
Nordjylland svarer nogenlunde til indbyggerantallet, men de er dog
stadig underrepræsenteret, hvis man ser på regionerne
samlet. Men der er også internt i regionerne meget stor
forskel på placeringen af statslige arbejdspladser. Tendensen
er, at de støre byer antagelig har nemmere ved at
tiltrække statslige arbejdspladser (se f.eks. ministerens
besvarelse af KOU alm. del - spm. 160 2011-12)). I Region
Midtjylland er størstedelen af de statslige arbejdspladser
f.eks. placeret i Aarhus.
I Regional- og landdistriktspolitisk
redegørelse 2012 kan man også se nedenstående
opgørelse, der viser, at langt størstedelen af
statslige arbejdspladser er placeret i bykommunerne. Skal vi have
et Danmark i balance, er det oplagt at bruge placeringen af
statslige arbejdspladser som et redskab.
| Antal | Andel i procent | Bykommuner | 137.452 | 65,9 | Landkommuner | 38.547 | 18,5 | Mellemkommuner | 20.691 | 9,9 | Yderkommuner | 11.821 | 5,7 | Hele landet | 208.511 | 100,0 |
|
Kilde: Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse
2012, appendiks, tabel 5.1.
Det fremgår af Regional- og
landdistriktspolitisk redegørelse 2012 til Folketinget, at
der bor ca. 750.000 mennesker i landdistrikter og yderområder
(Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2012,
forord). Det fremgår ligeledes af redegørelsen, at den
økonomiske krise ser ud til at ramme hårdere i
yderområderne, idet beskæftigelsen ser ud til at falde
kraftigere i disse områder: »Antallet af
beskæftigede er generelt faldet i perioden. Fra 2009 til 2010
har alle kommunetyper oplevet et fald i beskæftigelsen. I
landet som helhed faldt beskæftigelsesniveauet i perioden med
4,2 pct., mens de tilsvarende tal for landkommuner er 5,6 pct. og
for yderkommunerne 5,7 pct. Mellemkommunerne er den kommunetype,
der placerer sig nærmest landsgennemsnittet ved et fald i
beskæftigelsen på 2,9 pct. Tendensen er altså den
samme uanset kommunetype, men faldet i beskæftigelsen er
størst i yder- og landkommuner.« (Regional- og
landdistriktspolitisk redegørelse 2012, afsnit 6).
Dansk Folkeparti er heldigvis ikke det eneste
parti i Folketinget, der vil gøre noget for landdistrikter
og landets yderområder. Således skriver
Socialdemokratiet og SF i deres fælles udspil »Aktiv
hjælp til yderområderne« fra 2010: »Danmark
har gennem årene udviklet sig mere og mere skævt.
Væksten og erhvervsudviklingen koncentrerer sig i dag omkring
de større byer, mens de yderste egne af Danmark er
præget af tilbagegang og stagnation. Samtidig slår den
nuværende økonomiske krise ekstra hårdt i
yderområderne, hvor store industriarbejdspladser lukker og
landbruget er truet. Mange tusind mennesker har mistet deres job.
Det har betydning for den enkelte, men også for deres
familier og det område, de bor i.
S og SF vil sikre udvikling og vækst i
alle egne af Danmark. Vi vil sætte ind med tiltag som kan
genskabe en positiv udvikling og skabe flere vækstmuligheder
i alle egne af Danmark. Dermed undgår vi, at der opstår
marginaliserede områder i Danmark. Det hører ikke
hjemme i et velfærdssamfund.« (S og SF: »Aktiv
hjælp til yderområderne« side 1).
Skal vi sikre en positiv udvikling i alle dele
af Danmark, kræver det politisk vilje til at handle for at
sikre en mere jævn fordeling af statslige arbejdspladser.
Når regeringen centraliserer statslige arbejdspladser i
København og de større byer, bidrager den til
stagnation og tilbagegang og ikke til udvikling i provinsen. Derfor
skal ikke blot fremtidige statslige institutioner placeres i
provinsen, men også nuværende institutioner bør
udflyttes, da placeringen af statslige arbejdspladser er oplagt til
at skabe udvikling uden for hovedstadsområdet og de
støre byer. Det er således Dansk Folkepartis intention
med forslaget, at der nedsættes en arbejdsgruppe/udvalg, som
skal udarbejde en plan for udflytning af statslige arbejdspladser
til land- og yderkommuner.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udflytning af statslige arbejdspladser.
(Beslutningsforslag nr. B 15)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.