Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 23. januar 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23.
oktober 2012 og var til 1. behandling den 30. november 2012.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener ikke, at der
er behov for en overordnet lovgivning for det danske sprog.
Forslaget om en sproglov er tidligere
blevet vurderet af et ekspertudvalg. De afleverede deres konklusion
i 2008 i rapporten »Sprog til tiden«, og den var klar:
En sproglov er ikke vejen til at udvikle, fastholde og styrke det
danske sprog.
S, RV og SF mener derimod, at eventuelle
initiativer og indsatser skal gennemføres på
områder, hvor der kan identificeres konkrete behov.
Det danske sprog er en uundværlig del
af vores hverdag, vores relationer, vores samfund og vores kultur,
og partierne mener det er vigtigt, at det danske sprog skal bruges,
udvikles og bevares. Samtidig er det vigtigt at styrke danskernes
fremmedsprogskompetencer.
Den sprogpolitiske indsats i Danmark skal
dermed ske på to fronter:
Vi skal ruste os til en verden, hvor
informationer, uddannelser og netværk i stigende grad
går over landegrænser og sproggrænser, og hvor
fremmedsprogskompetencer er helt og aldeles afgørende for,
at Danmark kan følge med i konkurrencen om at have en
veluddannet, kompetent arbejdskraft.
På samme tid skal vi arbejde for, at
danske børn og unge mestrer det danske sprog i tale og
på skrift.
Sprog udvikles ikke mindst gennem
uddannelse, og partierne mener, at regeringens sats på et
uddannelsesløft af den danske befolkning er et
væsentligt bidrag til en fortsat udvikling af det levende
danske sprog.
I de senere år er der
gennemført en række vigtige tiltag. Der er
indført obligatorisk sprogvurdering i dagtilbud, og
børne- og undervisningsministeren har igangsat et
udviklingsprogram målrettet dagtilbud, hvor der er fokus
på sproglig forståelse. Der er indført i alt
seks ekstra ugentlige lektioner i dansk i 1. til 3. klasse.
På de 3-årige gymnasiale uddannelser er der arbejdet
med et øget fokus på elevernes studieforberedende
skrivekompetencer, og på erhvervsuddannelserne er der sket en
målrettet indsats om læsevejledning i forbindelse med
den nationale læsehandlingsplan.
Ligeledes er der på finansloven for
2012 afsat 25 mio. kr. til at styrke læse-stave-indsatsen
over for de mere end 700.000 voksne danskere, der har svært
ved sproget, og også på finansloven for 2013 er der
afsat midler til initiativer over for denne gruppe.
Dansk som arbejds- og undervisningssprog er
en naturlig og grundlæggende del af de videregående
uddannelsers virke. Institutionerne er ikke blot brugere af sprog,
men har som forsknings- og uddannelsesinstitutioner en
nøglerolle i forhold til den løbende udvikling af
dansk som et komplet, funktionsdueligt sprog inden for
videregående uddannelser og forskning. Dette forhold skal
balanceres med hensynet til internationaliseringen. Uddannelserne
skal forberede de studerende til et globaliseret arbejdsmarked,
hvor fremmedsprogskompetencer, herunder både
engelskkompetencer og øvrige fremmedsprogskompetencer er
helt centrale, ligesom den forskning, der foregår på
landets universiteter, skal være af høj international
klasse.
S, RV og SF har noteret sig, at
Uddannelsesministeriet snart etablerer et uddannelsesregister, der
giver mulighed for at monitorere udviklingen i undervisningssproget
for alle landets videregående uddannelser.
Uddannelsesregisteret vil som noget nyt indeholde informationer om,
hvilke sprog de enkelte uddannelser udbydes på. Regeringen er
altså i høj grad opmærksom på det danske
sprogs betydning. Regeringen iværksætter løbende
tiltag, som løfter de dansksproglige kompetencer, og holder
i øvrigt øje med den sprogpolitiske udvikling
på landets uddannelsesinstitutioner.
Det danske sprog lever altså i bedste
velgående; det fornyer sig hele tiden. Der produceres masser
af dansksproget musik, der produceres dansksproget teater og dansk
litteratur. Danskerne samles om dansksprogede tv-serier som
»Borgen« og »Forbrydelsen«, og der
produceres dansksprogede film, som både sælger
billetter i Danmark og vinder internationale priser.
Dansk Folkeparti lægger med dette
beslutningsforslag op til, at der ikke må gives dansk
støtte til film på andre sprog end dansk - til
nød på nordiske sprog. Det er ødelæggende
for dansk film. Ikke alene ville det forhindre, at man
støttede Lars von Triers fantastiske film, som har bragt
Danmark international berømmelse, men også film af
andre danske instruktører, såsom Susanne Bier, der har
vundet en Oscar for en udenlandsksproget film, ville det ikke
være muligt at støtte i Danmark. Det er helt
perspektivløst. Hvis det står til Dansk Folkeparti,
skal studieværter i f.eks. DR også have påtaler,
hvis de kommer til at bruge engelske ord i DRs programmer. Det er
absurde forslag, særlig set i lyset af DR's indsats i forhold
til at hævde og udvikle det danske sprog bl.a. ved
ansættelse af en egentlig sprogredaktør.
Vi skal bevare og udvikle det danske sprog,
og vi skal styrke danskernes kompetencer i fremmedsprog. Det
gør vi med fornuftige tiltag der, hvor der er behov for det,
og ikke med symbolske slag i luften og absurde forslag.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti kan
derfor ikke støtte Dansk Folkepartis beslutningsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget
ønsker at værne om vores fælles sprog og
nationale identitet. I en globaliseret verden er det vigtigt at
kende sine historiske og folkelige rødder. Her spiller det
danske sprog en afgørende rolle, da det medvirker til at
definere os som folk og som nation. Derfor er sproget
afgørende for vores kulturelle fællesskab og historie.
Af samme årsag vil Venstre beskytte og sikre vores
modersmål.
Det danske sprog skal også fremover
stå centralt som Danmarks kultursprog. Vi mener imidlertid
ikke, at redskaberne til styrkelse af dansk sprog skal være
forbud og unødig regulering. I stedet skal vi benytte tiltag
såsom en endnu bedre danskundervisning, sprogstimulation og
en styrkelse af sprogkompetencerne hos lærere og
pædagoger.
VK-regeringen gennemførte sammen med
bl.a. Dansk Folkeparti en stribe initiativer, som har forbedret
vilkårene for det danske sprog. Blandt initiativerne var
flere timer til dansk i folkeskolen og fremme af sprogstimulation
hos tosprogede børn. Desuden var der generelt fokus på
at styrke sprogkundskaberne hos de studerende, ligesom public
service-kontrakterne med DR betonede dansk sprogbrug. Venstre vil
gerne kvittere for Dansk Folkepartis medvirken til disse tiltag,
som har gavnet vores modersmåls position og udvikling.
I Venstres optik er det vigtigt, at Danmark
vedbliver med at være et åbent og internationalt
samfund. Vi må i den forbindelse forholde os til, at
forskningsområdet i høj grad er internationaliseret.
Derfor er det vores opfattelse, at vi skal træde varsomt med
krav om dansk sprogbrug på dette felt. Det samme gør
sig gældende på uddannelsesområdet. Kundskaber i
engelsk og eventuelt andre fremmedsprog er nemlig vigtigt i en
globaliseret tidsalder.
Afslutningsvis vil Venstre understrege, at
det er vigtigt, at dansk sprog fortsat styrkes og udvikles. Vi
bifalder derfor hensigten med beslutningsforslaget og glæder
os over betoningen af danskundervisningens afgørende rolle i
folkeskolen.
Samlet set kan Venstre imidlertid ikke
tilslutte sig beslutningsforslaget.
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget lægger stor vægt på at værne om
dansk sprog og kultur. Men det kan ikke ske ved lovgivning, der er
baseret på forbud og restriktioner. Derfor kan Det
Konservative Folkeparti ikke støtte forslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen
(S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Martin Geertsen
(V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 13
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | 1. udkast til betænkning | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 3 | 2. udkast til betænkning |
|