Fremsat den 02. maj 2013 af Ole Birk
Olesen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA),
Leif Mikkelsen (LA) og Anders Samuelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændrede regler for opkrævning af
grundskyld
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
forslag til ændring af reglerne om opkrævning af
grundskyld. Forslaget indeholder følgende elementer:
1 Lovkravet om
opkrævning af mindst 16 promille kommunal grundskyld skal
ophæves.
2 Kommuner, der
ikke justerer grundskylden og således oplever, at
nettoprovenuet fra grundskylden efter kommunal udligning vokser
hurtigere end inflationen, pålægges en bod svarende til
100 pct. af merprovenuet.
3
Grundskyldsprovenuet skal udfases fra udligningsgrundlaget over en
5-årig periode. Da grundpriserne i det væsentligste
afspejler forskelle i leveomkostninger mellem landets kommuner,
bør grundskyldsprovenuet ikke indgå i den kommunale
udligning. Det er en indkomstoverførsel fra borgere med
høje leveomkostninger til borgere med lave
leveomkostninger.
Forslaget vil lægge en dæmper på grundskyldens
konjukturudvisningsforstærkende mekanisme, og samtidig skabe
større rimelighed i den opkrævede grundskyld.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark beskattes ejendomme med
ejendomsværdiskatten og med den kommunale grundskyld. Og selv
om der i mange år skulle have været ro om
boligskatterne med skattestoppet, så er grundskylden fortsat
med at stige, for grundskylden har aldrig været omfattet af
skattestoppet.
Grundskylden er en ulogisk og uretfærdig
skat, som vil få større betydning for danske
boligejere i de kommende år, bl.a. som følge af
kommuneaftalen indgået i januar 2013.
Den nuværende konstruktion af
grundskylden er kritisabel. Den uhensigtsmæssige konstruktion
af grundskylden betyder, at boligejere oplever
boligskattestigninger i krisetider, da der er en tidsmæssig
forskydning fra vurderingen fra SKAT, til skattestigningen
træder i kraft. Dette betyder således, at
grundskyldsstigningerne er med til at forstærke prisfaldet
på boligmarkedet. Følgelig er det problematisk,
når man som boligejer i en krisetid yderligere rammes af
stigende grundskyld. Grundskylden fungerer således som en
boligskat, der forværrer økonomiske udsving.
Som et eksempel herpå faldt den
gennemsnitlige salgspris for en byggegrund med godt 9 pct. i
perioden fra 2009 til 2011, mens den seneste vurdering fra SKAT
betød, at en gennemsnitlig grund skulle være blevet 12
pct. mere værd i samme periode (Nyhed fra
Realkreditforeningen, den 26. marts, 2012:
http://www.realkreditforeningen.dk/nyheder/nyt/2012/marts/ejendommelig-ejendomsvurdering-fra-skat).
Ejendomsskatterne er i de seneste 10 år
steget betydeligt som konsekvens af stigende kommunal grundskyld. I
perioden fra 2002 til 2011 er grundskylden steget med hele 58,6
pct. fra 12,9 mia. kr. til 20,4 mia. kr. Og stigningen i provenuet
fra grundskylden er sidenhen fortsat med at stige. I 2011
indkrævede kommunerne ca. 20,5 mia. kr. i grundskyld, i 2012
steg tallet til ca. 20,9 mia. kr., og i 2013 forventes grundskylden
at indbringe kommunerne ca. 22,4 mia. kr. (NYT fra Danmarks
Statistik, Nr. 34, den 24. januar, 2013:
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2013/NR034. pdf). Det er
altså betydeligt mere end året før, på
trods af at værdien af boliger slet ikke er steget i samme
omfang.
For medens prisen på enfamiliehuse i
gennemsnit over hele landet i perioden 2002-2011 er steget med 41
pct. (DST.dk - statistikbanken, tabel: EJEN6), så er
provenuet fra grundskylden i samme periode steget med 58,6 pct.
(2011-12, KOU alm. del - svar på spørgsmål 119:
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/kou/spm/119/svar/883824/1120379.pdf).
Ser man alene på perioden fra 2006 til 2011 er prisen
på enfamiliehuse i gennemsnit over hele landet faldet med 12
pct. (DST.dk - statistikbanken, tabel: EJEN6) , mens det samlede
provenu fra grundskylden i samme periode steget med 39 pct.
(2011-12, KOU alm. del - svar på spørgsmål 119:
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/kou/spm/119/svar/883824/1120379.pdf.
Lægger man dertil, at stigningen i
forbrugerprisindekset samlet set i perioden 2002 til 2011 er steget
med 17 pct. (DST.dk - statistikbanken, tabel: PRIS9), så
tegner der sig et klart billede af, at
grundskyldsopkrævningen har taget overhånd.
Og for at gøre ondt værre,
så vil provenuet fra den kommunale grundskyld i de kommende
år fortsætte med at stige, mens der ikke er udsigt til
at huspriserne vil følge med i samme tempo, jf. bl.a.
Nationalbankens kvartalsoversigt, marts. 2013, hvoraf det
fremgår, at huspriserne samlet set vil stige med ca. 2 pct. i
2013 efter et fald på 3,5 pct. i 2012. Til sammenligning
forventes det, at provenuet fra grundskylden alene fra 2012 til
2013 stiger med 7 pct..
Urimeligheden i grundskyldsopkrævningen
ses også tydeligt på kommunalt plan, hvor stigningen i
den gennemsnitlige grundskyld i perioden 2001 til 2012 flere steder
er steget med langt over 100 pct. En artikel bragt i Ekstra Bladet
den 24. april, der bygger på tal fra Realkreditrådet,
viser således det groteske, at stigningen i den
gennemsnitlige grundskyld i Solrød Kommune i perioden er
steget med hele 157 pct., mens den gennemsnitlige prisstigning
på et hus på 140 kvm blot er steget med 31 pct. Et
andet eksempel er Hillerød, hvor stigningen i den
gennemsnitlige grundskyld er steget med 103 pct., mens den
gennemsnitlige prisstigning på et hus på 140 kvm i
samme periode blot er steget med 33 pct. Eksemplerne er mange, og
de har haft stor betydning for boligejerne og vil desværre
fortsætte med at have stor betydning for boligejerne i de
kommende år.
Ifølge en analyse fra Danske Research
vil den kommunale grundskyld i de kommende år fortsætte
med at stige markant i en række kommuner. Således vil
grundskylden fra 2012 til 2013 i et gennemsnitligt enfamilieshus
stige i alle danske kommuner. Nogle kommuner er mere udsatte end
andre. Således vil grundskylden fra 2012 til 2013 stige med
2.778 kr. i Frederiksberg Kommune, med 2.133 kr. i
Københavns Kommune og med 589 kr. i Skanderborg Kommune. Og
for at gøre ondt værre vil grundskylden, som
følge af nye vurderinger af grundværdien fra SKAT,
fortsætte med at stige de næste 13 år i
Frederiksberg Kommune, de næste 6 år i
Københavns Kommune og de næste 8 år i
Skanderborg Kommune. Grundskyldsstigninger i de tre kommuner vil
således, når den allerede besluttede stigning er
indfaset og ved uændret grundværdi, være steget
med 58.067 kr. i Frederiksberg Kommune, 13.918 kr. i
Københavns Kommune og 5.497 kr. i Skanderborg Kommune
(Analyse fra Danske Bank, Danske Research, den 11. juni, 2012:
http://danskeanalyse.danskebank.dk/abo/grundskyldflash100612/$file/grundskyld_flash_100612.
pdf. Stiger vurderingerne af grundværdien fra SKAT i
perioden, vil stigningen blive endnu større. Samlet set er
der tale om en ganske massiv skatteforøgelse for de danske
boligejere.
For at reducere skadevirkningen af den
problematiske boligskat og neutralisere effekten af, at
beskatningsgrundlaget i årene fremover stiger hurtigere end
inflationen, og for at imødekomme danske boligejere, som
alle rammes af stigende grundskyld, foreslås tre konkrete
ændringer:
1) Lovkravet om
opkrævning af mindst 16 promille kommunal grundskyld skal
ophæves
2) Kommuner, der
ikke justerer grundskylden og således oplever, at
nettoprovenuet fra grundskylden efter kommunal udligning vokser
hurtigere end inflationen, pålægges en bod svarende til
100 pct. af merprovenuet.
3)
Grundskyldsprovenuet skal udfases fra udligningsgrundlaget over en
5-årig periode. Da grundpriserne i det væsentligste
afspejler forskelle i leveomkostninger mellem landets kommuner,
bør grundskyldsprovenuet ikke indgå i den kommunale
udligning. Det er en indkomstoverførsel fra borgere med
høje leveomkostninger til borgere med lave
leveomkostninger
Ad 1. Lovkravet om
opkrævning af mindst 16 promille kommunal grundskyld skal
ophæves. Det er ikke fornuftigt, at kommuner i kraft af
minimumsgrænsen har pligt til at opkræve grundskyld.
For den enkelte boligejer er det størrelsen på den
kommunale grundskyldspromille, der er afgørende, i forhold
til hvor hårdt boligejeren rammes af kommende
grundskyldstigninger som følge af nye vurderinger af
grundværdien. Kommuner, der ønsker at
imødekomme konsekvenserne af de højere vurderinger af
grundværdier ved at holde borgere skadesfri, skal have
muligheden for at sænke grundskyldspromillen betydeligt. Det
foreslås således at ophæve minimumsgrænsen
på 16 promille for kommunal grundskyld. En sådan
ophævelse af den arbitrære nedre grænse på
16 promille vil give kommuner muligheden for at imødekomme
boligejere ved at sænke grundskyldspromillen, men samtidig
fastholde en uændret kommunal indtægt fra
grundskylden.
Ad 2. Stigende
grundskyldsprovenu skal medføre bod. De kommunale
incitamenter til at holde opkrævningen af grundskyld i ro er
i dag yderst begrænsede, og selv om det er fornuftigt, at
højere kommunale indtægter fra grundskylden modregnes
af et tilsvarende lavere bloktilskud fra staten, kommer dette ikke
de ramte boligejere til gode.
De økonomiske skadevirkninger ved
stigende grundskyld foreslås derfor imødegået,
ved at kommuner, der ikke justerer grundskylden og således
oplever, at nettoprovenuet fra grundskylden efter kommunal
udligning vokser hurtigere end inflationen, pålægges en
bod svarende til 100 pct. af merprovenuet.
Ad 3. Grundskyld
udfases af kommunal udligning. Den kommunale udligning skal ikke
som i dag straffe og dermed forhindre kommuner i at sænke
grundskyldspromillen for at imødekomme de højere
grundværdivurderinger. Udligningsreglerne skal derfor
ændres, så at stigninger i grundskyldsværdier
ikke får indflydelse på den kommunale udligning.
Da grundpriserne i det væsentligste
afspejler forskelle i leveomkostninger mellem landets kommuner,
bør grundskyldsprovenuet ikke indgå i den kommunale
udligning: Det er en indkomstoverførsel fra borgere med
høje leveomkostninger til borgere med lave leveomkostninger.
Grundskyldsprovenuet skal derfor gradvist udfases fra
udligningsgrundlaget over en 5-årig periode.
Afslutning
Forslagets konkrete ændringer er
grundlæggende selvfinansierende, idet ændringerne vil
betyde, at kommuner kan fastholde samme skatteindtægt fra en
lavere grundskyldspromille som følge af
grundværdistigningerne. De nævnte mekanismer skaber
således muligheder og incitamenter for kommuner til at
fastholde grundskylden i kroner og øre, ligesom boligejere
forsikres mod eventuelt kommende grundskyldsstigninger.
De konkrete ændringer vil sikre, at en i
forvejen økonomisk ødelæggende og ulogisk
boligskat ikke i de kommende år påfører danske
boligejere en uhensigtsmæssig og yderst kritisabel
skattebyrde. Det er således oplagt at sætte ind overfor
det i forvejen alt for høje danske skattetryk ved at
reducere betydningen af en ellers voksende grundskyld. Endvidere
vil dette reelt bidrage til regeringsgrundlagets
målsætning om at holde boligskatterne i ro i
indeværende valgperiode.
Skriftlig fremsættelse
Ole Birk Olesen
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændrede regler for opkrævning af grundskyld
(Beslutningsforslag nr. B 129)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.