Fremsat den 17. april 2013 af Finn
Sørensen (EL) og Lars Dohn (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at give kommunerne frihed til at bruge
overskud fra parkeringsafgifter til at gøre den kollektive
transport billigere
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der giver kommunerne lov til at bruge
overskud fra parkeringsafgifter til at nedsætte taksterne i
den kommunale kollektive trafik, uden at kommunerne modregnes i
statstilskuddet.
Bemærkninger til forslaget
Kommunerne kan i dag ikke hæve deres
indtægter fra parkeringsafgifter mere end til 70 pct. af
kommunens bruttodriftsindtægter fra betalingsparkering i
regnskabsåret 2007 ifølge lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelse af kommunale
parkeringsindtægter (Lov nr. 592 af 14. juni 2011). Et
overskud på parkeringsafgifterne herudover bliver modregnet i
kommunernes statstilskud, medmindre kommunerne vælger at
anvende indtægterne inden for en balanceordning, der samlet
set ikke giver overskud - f.eks. til at vedligeholde
parkeringsanlæg.
Denne bestemmelse, som blev indført i
sommeren 2011, har ført til en unødvendig binding
på og stærkt irrationel anvendelse af kommunale midler.
For ikke at blive trukket i statstilskuddet tvinges kommunerne til
at renovere og sætte gang i private vedligeholdelsesarbejder
på parkeringsanlæg - også selv om anlæggene
ikke trænger. Samtidig vil flere kommuner fremover åbne
for privatejede parkeringsanlæg, fordi de modsat kommunale
anlæg må give overskud. Dermed er der en fare for, at
bilister kommer til at betale dyrt til private firmaer i stedet for
at bidrage til billigere kollektiv trafik.
Et eksempel på, hvor problematisk denne
lov er, blev understreget, da Indenrigs- og Sundhedsministeriet
afviste Svendborg Byråds ønske om at anvende overskud
fra parkeringsafgifterne til at gøre dele af den kollektive
trafik gratis eller billigere i en periode i 2011, jf. bilag 1.
Svendborg Kommune kunne ellers finansiere en mere vedvarende
billiggørelse af taksterne på den kollektive trafik. I
Svendborg Kommune har indtægterne fra betalt parkering
været omkring 4 mio. kr. Til sammenligning har kommunen
indtægter på busbilletter for ca. 8 mio. kr. Ved et
direkte kryds kunne Svendborg Kommune halvere taksten for
eksempelvis alle kommunens borgere, der vil købe et KVIKkort
(en fynsk pendant til Rejsekortet, men kun til Fynbus).
Om forslaget
Beslutningsforslaget sigter på at
få indført en lovændring, som giver kommunerne
frihed til at anvende indtægter fra parkering til at
nedsætte taksterne på den kollektive trafik i kommunen.
Forslaget har alene til formål at gøre denne
anvendelse lovlig for kommunerne. Kommunerne skal således
ikke kunne bruge indtægterne fra parkering til andre
formål end netop at støtte den kollektive trafik.
Til gengæld vil det fremme den
kollektive transport på bekostning af biltrafik, hvilket har
en række positive virkninger både lokalt og nationalt.
Der er klimahensyn, ligesom miljøet i og omkring byerne
forbedres, i takt med at flere vil bruge den offentlige transport.
Samtidig har forslaget en god social profil, idet
takstnedsættelsen tilgodeser borgere med svagere
økonomi.
Endelig kunne det tilføjes, at
kommunerne får en mulighed for at gøre det mere
attraktivt at tage bussen frem for bilen. Dermed nedsættes
behovet for parkeringspladser, hvorved parkeringsindtægter
også indirekte medvirker til at sikre tilstrækkeligt
med parkeringspladser.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
give kommunerne frihed til at bruge overskud fra parkeringsafgifter
til at gøre den kollektive transport billigere.
(Beslutningsforslag nr. B 123)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.