Fremsat den 16. april 2013 af Dennis
Flydtkjær (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen
(DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et dyreværnspoliti
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2013 at fremsætte forslag om oprettelse af
et særligt dyreværnspoliti.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for et særligt dyreværnspoliti.
Dyreværnssager kræver en speciel ekspertise og viden og
adskiller sig fra mere almindeligt politiarbejde på en lang
række områder. Derfor er det sund fornuft at samle
viden og kompetencer på området i en afdeling.
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 60,
folketingsåret 2007-08, 2. samling. Der henvises til
Folketingstidende, forhandlingerne side 3592 og tillæg A side
2788.
Problemets omfang
Langtfra alle sager om dyremishandling kommer
til myndighedernes kendskab. Derfor er det heller ikke muligt at
sige præcist, hvor omfattende problemet er. Ifølge
Danmarks Statistik var der 6.232 anmeldelser vedrørende love
om dyr og jagt m.v. i 2007. Dette tal var steget til 7.138 i 2012.
Antallet af sigtelser efter de selvsamme love var i 2007 på
1.298. Dette tal steg til 3.059 i 2012
(www.statistikbanken.dk).
De seneste tal fra Dyrenes Beskyttelse tyder
også på en kraftig stigning. Fra 2011 til 2012 oplevede
foreningen således en stigning i antallet af henvendelse
på 50 pct. På Dyrenes Beskyttelses hjemmeside oplyses
det således, at man modtog 5.800 henvendelser i 2011. Dette
tal steg til næsten 8.500 i 2012. Der var flere typer af
sager. Ca. 2.000 af henvendelserne var egentlige
dyreværnssager, dvs. sager, hvor et menneske har været
årsag til, at et dyr er kommet i nød. Resten af
sagerne viste sig enten at være grundløse eller at
være sager, hvor det ikke er en person, der har forvoldt
dyret skade. En væsentlig årsag til stigningen i
henvendelserne til Dyrenes Beskyttelse kan tilskrives, at
foreningen oprettede en døgnåben vagtcentral, så
folk altid kan kontakte foreningen, hvis et dyr er i nød.
Men der er også andre forklaringer såsom den
økonomiske krise. Således udtaler dyrlæge og
dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse Jens Svenningsen:
»Det kan være, at man dropper hundens
dyrlægebesøg eller bestiller mindre foder hjem til
hestene, fordi man ikke ved, hvor man skal finde pengene. Og
på den måde ender det så som en sag hos Dyrenes
Beskyttelse, enten fordi ejeren selv giver op og beder om
hjælp, eller naboerne bliver bekymrede«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/voldsom-stigning-i-dyrevaernssager-i-2012.
Vi kan håbe på, at stigningen i
anmeldelser ikke blot er udtryk for, at folk mangler penge til at
tage sig af deres dyr, fordi den økonomiske krise har ramt.
Det stigende antal anmeldelser kan også være et udtryk
for en stigende interesse for dyrevelfærd. Der kan
således være flere forklaringer på stigningen i
antallet. Men der er med sikkerhed en lang række sager, hvor
dyr bliver mishandlet. Og i en række af sagerne er der tale
om voldsom vanrøgt eller mishandling. På Dyrenes
Beskyttelses hjemmeside, www.dyrenesbeskyttelse.dk, er omtalt en
lang række sager om misrøgt og mishandling af dyr.
Nedenfor er nævnt et uddrag af sådanne eksempler:
Den 29. januar 2013: »Voldsom
dyreværnssag ved Randers. Over 100 dyr overdraget til Dyrenes
Beskyttelse i voldsom dyreværnssag ved Randers«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/over-100-dyr-overdraget-til-dyrenes-beskyttelse-i-voldsom-dyrevaernssag-ved-randers.
Den 25. juli 2012: »Katte i massevis
smides ud som affald. Flere internater oplever, at ekstra mange
mennesker i år smider deres katte ud som om, de bare var
affald«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/katte-i-massevis-smides-ud-som-affald.
Den 12. maj 2011: »Fåreavler
frakendt retten til at holde dyr. Efter gentagne politianmeldelser
fra Dyrenes Beskyttelse er en fåreavler blevet idømt
to ugers betinget fængsel samt frakendt retten til at holde
dyr i tre år«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/f%C3%A5reavler-frakendt-retten-til-holde-dyr.
Den 25. marts 2011: »Mishandlet kat
død af sine kvæstelser. Dyrenes Beskyttelse udlover
dusør på 5000 kroner for oplysninger, som kan
føre til en opklaring af, hvem der natten mellem 1. og 2.
marts rev halen af en kat i Jægerspris«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/mishandlet-kat-doed-af-sine-kvaestelser.
Den 10. februar 2011: »Hver fjerde
dyreværnssag bunder i sociale problemer. Alt for mange dyr
på ét sted, afføring i gulvtæpper og
vægge, og syge og afmagrede dyrekroppe. Historierne om dyr,
der mistrives, er mange. Ofte bunder denne type sager i
sociale/mentale problemer«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/hver-fjerde-dyrev%C3%A6rnssag-bunder-i-sociale-problemer.
Den 21. december 2010: »Dyrenes
Beskyttelse udlover dusør. Fem marsvin efterladt i deres bur
på en tilfældig vej får Dyrenes Beskyttelse til
at udlove 5000 kroner i dusør«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/dyrenes-beskyttelse-udlover-dusoer.
Den 18. oktober 2010: »Tre små
kattekillinger efterladt på rasteplads. Med udsigt til
årets første nattefrost ventede der en langsom
død for tre små kattekillinger, som var efterladt i en
flyttekasse ved en rasteplads på Mors«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/tre-sm%C3%A5-kattekillinger-efterladt-p%C3%A5-rasteplads.
Den 12. oktober 2010: »Fængsel til
dyremishandler. Dyrenes Beskyttelse er tilfredse med
fængselsdom i en sag, hvor en mand tog livet af sin egen hund
på en meget bestialsk måde, hvor hunden uden tvivl var
i stor smerte undervejs«, jf.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/1%
C3%A6ngsel-til-dyremishandler.
Sagsbehandlingstiden i
dyreværnssager
Fra en dyreværnssag bliver anmeldt, og
til der afsiges dom, kan det gå meget lang tid.
Justitsministeren oplyser den 12. december 2011 i svar på REU
alm. del - spørgsmål nr. 230, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid var 578 dage for de sager, der blev afgjort i
andet halvår af 2010. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
var 621 dage for de sager, der blev afgjort i første
halvår af 2011. Forslagsstillerne mener, at det er realistisk
at forestille sig, at oprettelsen af et dyreværnspoliti kan
være med til at reducere den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid.
Dyreværnspoliti i
Stockholm
I Stockholm har man lavet en
forsøgsordning med et dyreværnspoliti. Formålet
med enheden er bl.a. at forebygge dyremishandling, øge
retsforfølgelsen og skabe en mere sikker håndtering af
overgreb mod dyr. Svensk politi har indgående beskrevet den
svenske ordning, jf.
http://www.polisen.se/Om-polisen/lan/St/op/Polisen-i-Stockholms-lan/Brottsutredning/Djurskyddspolisen.
Afsluttende bemærkninger
Forslagsstillerne hilser ethvert tiltag, der
øger beskyttelsen af dyr, velkommen. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at der sker for mange
overtrædelser af dyreværnsloven, og i en række
tilfælde magter det eksisterende politi ikke at efterforske
og opklare forbrydelserne. For at styrke indsatsen i
dyreværnssager burde der oprettes et fag om
dyreværnsloven, dyreadfærd og dyrs rettigheder og deres
naturlige behov i selve politiuddannelsen. Den særlige
dyreværnsenhed - dyreværnspolitiet - kunne bestå
af betjente med yderligere uddannelse og viden om dyreværn,
dyrs adfærd m.v. som supplement til politiuddannelsen.
Langtfra alle af de mere end tusinde sigtelser
vedrørende dyreværnsloven fører til sanktioner.
En del sager henlægges af forskellige årsager hos
politiet, en del sager afsluttes med, at sigtede erklærer sig
skyldig og accepterer en bøde, og en del sager ender i
egentlig domfældelse. Det har ikke været muligt for
forslagsstillerne at finde en opgørelse over, hvorledes
disse er fordelt. Årsagen til den manglende efterforskning
kan være, at det lokale politi ikke tager anmeldelsen
alvorligt. En anden årsag kan være, at de lokale
politifolk ikke har de rette kvalifikationer til at efterforske
dyreværnssager, fordi kendskabet til dyreværnsloven er
begrænset. En tredje årsag kan være, at politiet
ud fra ressourcemæssige hensyn fravælger at behandle
dyreværnssager.
Men det skal være slut med sager om
hængte hunde, udsultede får, udmarvede heste og andre
grusomme dyremishandlinger. Dyreværnssager kræver en
speciel ekspertise, viden og indgående kendskab til
dyreværnsloven. Forslagsstillerne ønsker derfor, at
politiet samler ressourcerne på dyreværnsområdet
i et særligt dyreværnspoliti. Det er fornuftigt at
samle kræfterne, så dyreværnssagerne kan blive
efterforsket og opklaret på en kompetent måde. Tanken
er, at dyreværnspolitiet skal tage sig af alle
overtrædelser af dyreværnslovgivningen. Et
dyreværnspoliti med en række ildsjæle, der
brænder for dyrenes vilkår, vil gøre en stor
forskel.
I en række andre lande er der oprettet
dyreværnspoliti eller korps for at fordele og håndtere
den tunge og konstante byrde, der er inden for
dyreværnssager. Danmark kan lære af udlandets
erfaringer på området, herunder de svenske erfaringer.
Forslagsstillerne opfordrer Folketingets øvrige partier til
at støtte op om forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
dyreværnspoliti.
(Beslutningsforslag nr. B 122)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.