Fremsat den 16. april 2013 af Karsten
Nonbo (V), Karsten Lauritzen (V), Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim
Christiansen (DF) og Leif Mikkelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af hastighedsgrænser og
anvendelse af automatisk fartkontrol på farlige steder i
trafikken
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2013 at fremsætte forslag til ændring
af færdselsloven, som tillader lastbiler, campingvogne,
trailere, traktorer og elcykler at køre med de nedenfor
anførte hastigheder på de nedenfor anførte
vejtyper, idet det forudsættes, at køretøjerne
er synede og særligt godkendte hertil.
Endvidere pålægges regeringen
inden udgangen af juni 2013 at følge op på det
igangværende forsøg med differentieret hastighed
på udvalgte, sikre landevejstrækninger.
Endelig pålægges regeringen at
igangsætte brug af ubemandede mobile stærekasser
på de farlige steder i trafikken efter svensk forbillede.
Målet er at få farten sat ned på de farlige
steder i trafikken. Målet er ikke at få flere penge i
statskassen ved udstedelse af fartbøder.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes overbevisning, at
trafikmoralen og motivationen til at overholde gældende
hastighedsgrænser generelt styrkes, hvis man tillader
fornuftige og logiske hastighedsgrænser. Det vil i sidste
ende styrke trafiksikkerheden. Det sås tydeligt, da
VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti i 2005 tillod
en højere hastighed for personbiler på motorveje.
Antallet af dræbte på motorveje i tidsrummet 1995-2005
lå mellem 30 og 45 årligt, medens antallet siden 2005
faldet hvert år til under 30, uagtet at der i mellemtiden er
åbnet flere strækninger. Denne lovændring har
flere partier bakket op om siden.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
tilpasning af hastighedsgrænserne desuden vil sikre et bedre
flow i trafikken, hvilket bidrager til at styrke trafiksikkerheden
og mobiliteten.
På
denne baggrund foreslås, at hastighedsgrænserne
ændres således for nedennævnte
køretøjer:
1. På
motorveje tillades køretøjer, som trækker
campingvogne og trailere samt mobilhomes at køre med en
hastighed på 100 km/t. efter samme regler, som er
gældende i Tyskland. Det vil sige at hvert enkelt
køretøj skal være særligt synet og
godkendt til denne hastighed, og ligeledes skal den tilladte
hastighed fremgå ved skiltning bag på
køretøjet. Traileren skal endvidere være enten
tom, en lukket kasse med høje sider eller totalt
tildækket med presenning, såfremt den er
belæsset. En sådan tilpasning af den maksimale
hastighed for campingvogne og trailere vil sammen med regeringens
forslag om Tempo 100 for busser give et mere ensrettet flow og
dermed øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden på
motorvejsnettet. Som en sidegevinst motiveres førere af
trailere til at læsse og overdække traileren noget
bedre, end tilfældet generelt er i dag. Der tabes
desværre mange effekter fra trailere, som ikke er
læsset forsvarligt.
2. Lastbiler,
busser og mobilhomes tillades i bymæssig bebyggelse at
måtte køre med samme hastighed som personbiler,
såfremt strækningen er skiltet med en højere
hastighed end de normalt tilladte 50 km/t. - dog ej højere
end lastbilens normalt højeste tilladte hastighed. Herved
undgås overhalinger fra personbiler, som ønsker at
køre den tilladte opskiltede hastighed - ja, det
undgås ligefrem, at utålmodige bilister dytter eller
udøver chikane i deres uvidenhed om, at lastbiler i dag kun
må køre 50 km/t. i bymæssig bebyggelse, selv om
hastighedsgrænsen lokalt er opskiltet.
3. Traktorer
tillades på alle vejstrækninger en hastighed på
40 km/t. som i langt de fleste lande i EU. Kun i tre andre lande i
EU tillades ikke højere hastighed end 30 km/t. , medens
normalhastigheden er 40 km/t. for de fleste lande, og enkelte lande
tillader endda traktorer at køre 50 km/t. Det er også
her en forudsætning, at traktorerne er godkendt til denne
hastighed.
4. Eldrevne cykler
tillades en hastighed på 30 km/t. , ganske som små
knallerter. Dette skal især ses i lyset af, at mange
cyklister kører med en større hastighed end 30 km/t.
Målet er at styrke sikkerheden og fremdriften på
cykelstierne, hvor eldrevne cykler med deres nuværende lave
hastighed på max. 25 km/t. ofte hæmmer fremdriften.
Udbredelse
af differentieret hastighed
Regeringen pålægges endvidere til
inden udgangen af juni 2013 at gennemføre en evaluering af
det igangsatte forsøg med differentieret hastighed på
udvalgte sikre strækninger på statsvejnettet, hvor
hastigheden er hævet til 90 km/t.
Herunder afdækkes det, om
forsøget har givet anledning til alvorlige ulykker.
Såfremt denne evaluering ikke dokumenterer flere ulykker,
opfordres regeringen til snarest at initiere udbredelsen af
differentieret hastighed til flere sikre statslige og kommunale
landeveje.
På tilsvarende vis opfordres regeringen
til at gennemgå alle motorvejsstrækninger med det
mål, at der bliver flere strækninger, hvor hastigheden
ikke skiltes ned fra den generelle hastighedsgrænse på
130 km/t. Derved følges op på de positive erfaringer
med den generelle forøgelse af hastigheden på
motorveje fra 110 til 130 km/t.
Styrkelse af
trafiksikkerheden og personligt ansvar
Endelig pålægges regeringen at
iværksætte brug af ubemandede mobile stærekasser
efter svensk forbillede, hvor de er monteret på trailere, der
muliggør flytning flere gange i døgnet. Målet
er at få farten sat ned på de farlige steder i
trafikken, så der sker færre alvorlige ulykker.
Målet er således ikke at få flere penge i
statskassen ved udstedelse af fartbøder. Derfor
foreslås det, at de mobile stærekasser opstilles
på farlige steder i trafikken såsom uoverskuelige
vejkryds og ved vejarbejde, idet de altid ledsages af tydelig
skiltning med »lejlighedsvis fartkontrol«. Derved gives
trafikanterne et tydeligt signal om, at der med de foreslåede
hastighedsændringer følger et endnu større krav
om ansvarlighed hos den enkelte.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Nonbo
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af hastighedsgrænser og anvendelse af
automatisk fartkontrol på farlige steder i trafikken.
(Beslutningsforslag nr. B 121)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.